eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
949 عکس
111 ویدیو
20 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
*نزاع تصویر زن* 📌گفتگو و نشست علمی ناظر به الگو‌های هویتی زن 👤 با حضور پژوهشگر حوزه زنان *جناب آقای مهدی تکلو* 📆 دوشنبه؛ ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ 📍اتاق شورای دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی @basijpsyedu
🔸«رویداد ملی هاد» 🔹هویت آرمان‌خواه دختران 🔺با محوریت: ▫️تبیین هویت حقیقی دختران ▫️روایت بی‌واسطه از زندگی الگوهای موفق ▫️به همراه اکران دانشجویی «فیلم غریب» ▪️زمان رویداد: : ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۰۲ ▪️مکان رویداد: دانشگاه قم، دانشکده فنی و مهندسی، سالن شهید احمدی روشن ▪️از ۸ صبح الی اذان مغرب 🔻برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @haadevent_ir در پیام‌رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید. ♦️درگاه ثبت‌نام در رویداد: https://survey.porsline.ir/s/cyYlXHX ورود برای عموم دانشجویان دختر آزاد است. 📲 @anjomaneslami_qom
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بى‏خبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مى‏ماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود. پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود. _ شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43 ____ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور»‌ است؟! در زبان تمثیل وضعیت امروز ما در حجاب، ماجرای استادی است که برای کلاس‌هایش به واقع «مطلب» ندارد و به همین دلیل توفیق همراه‌سازی مخاطبانش را نیافته است. اما او به جای تجدیدنظر در دانش خود، فکر می‌کند یا مشکل از فن بیان است و یا همه‌ی مباحث را به‌قدر کافی توضیح نداده. او باز موفق نمی‌شود و گمان می‌کند دیگر این بار مشکل از او نیست و باید آن را در مخاطب جستجو کند. او کلافه و عصبانی است و گاهی در این وضعیت به وضع قانون‌های جدیدتر کنترل و همراه‌سازی مخاطبانش روی می‌آورد. باز هم به مقصود نمی‌رسد و باز در میانه‌ی فن‌بیان بهتر – سخت‌گیری بیشتر در سردرگمی است. من اعتقاد دارم مشکل پیشینی و اصلی سیاست‌های گذشته و حال در موضوع حجاب در کم‌مایگی است و اگر به دیده‌ی انصاف نگاه کنیم خیلی هم باید از عملکرد خودمان در این چند دهه راضی باشیم. خروجی این فهم نازل و این برداشت معوج و مردانه و جنسی از حجاب قاعدتاً چیزی بهتر از این نمی‌شد و می‌توان گفت ما به اندازه‌ی خود موفق هم بوده‌ایم! اما حالا باید قبول کنیم تسلط فهم و معناسازی مردانه از حجاب که ما را از بسیاری ظرافت‌ها و اعماق آن محروم کرده بیش از این امکان پیشروی و همراه‌سازی زنان را ندارد. زنانی که حجاب کرده‌اند خود در ممارست شخصی برای حجاب داشتن توضیح‌هایی دست‌وپا کرده‌اند و ضرورتاً از گفتمان موجود استفاده نمی‌کنند. زنانی هم که محجبه نیستند با گفتمانی که از حجاب شکل گرفته مسلماً احساس موانست نکرده و خود هم البته چیزی به دست نیاورده‌اند. گفتمان مردانه یا به خلع قدرت و منع شکوفایی زن می‌انجامد و او را در تنگنا قرار می‌دهد و یا منجر به خروش و ایستادگی او دربرابر حجاب می‌شود. واکنش‌های منفی (عقلی و عاطفی) زنان دربرابر گفتمان موجود ضرورتاً کرداری بوالهوسانه ویا غیرمسئولانه نیست بلکه آن‌ها بنحو ناخودآگاه دارند به وضعیتی غیرطبیعی و غیرفطری اشاره می‌کنند که گویی خیلی چیزها سرجایشان نیستند. معلوم نیست این فهمی که از حجاب بر بین‌الاذهان ما سایه افکنده چه نسبتی با فهم، اراده، کرامت، آزادی و استقلال زن دارد که نسبت به تمام آنها ساکت و عقیم است! گفتمان مردانه‌ی حجاب به زن می‌گوید تو مهم نیستی و باید خودت را نبینی و به مصلحت مردان چنین و چنان کنی! درحالیکه دال مرکزی گفتمان موجود از حجاب «ضرورت مصلحت مردان» است، دال مرکزی گفتمان رقیب بر «آزادی انتخاب زنان» متمرکز شده است! این آنجایی است که بند را به آب داده‌ایم! استدلال‌ها و شعارهای بی‌مایه‌ی ما دیگر کار نمی‌کند! مشکل اینجاست و مادامی که فهم عمیق (نظری) و زنانه‌نگری (تجربی) از حجاب در چنته نباشد، داریم به معنای واقعی کلمه در مورد حجاب «حرف زور» می‌زنیم؛ چه کار فرهنگی کنیم و چه کار قانونی. مشکل را در نبود بودجه جستجو نکنید! استاد شما «مطلب» ندارید! استاد شما چیزی بهتر از «محدودیت نیست» و «صدف است» و «میراث مادرهاست» و «خواهرم فلان» ندارید! @Mahdi_Takallou
هدایت شده از نسیم آنلاین
اتمسفر حاکم بر حجاب، تحمیلی است ◻️بخش‌هایی از گفت‌وگوی نسیم آنلاین با مهدی تکلو کارشناس حوزه زنان درخصوص گفتمان حجاب در ایران ▪️ما به‌جای کلیدواژه‌ی عرف باید از واقعیت جامعه گفتگو کنیم. واقعیت جامعه یعنی آن مرحله‌­ای که جامعه‌ی هم‌­اکنون آنجاست و آن مختصات را دارد. واقعیت جامعه یعنی مرحله‌­ای که جامعه در حرکت خودش همین الان آن مختصات و آن موقعیت را به خودش اختصاص داده است. در هر زمینه­‌ای می‌شود این بحث را مطرح کرد. عرف جامعه یعنی اینکه این جامعه مسیری را به لحاظ تاریخی و فرهنگی طی کرده است ▪️البته ضروری است که برای اینکه بفهمیم هم اکنون در چه وضعیتی هستیم گذشته‌­ی خود را دنبال کنیم. ببینیم که چه راهی را آمده‌­ایم، چه روزهایی را پشت سر گذاشته­‌ایم. وضعیت حجاب چه دورانی را، چه مؤلفه­‌هایی را، چه نیروهایی را تجربه کرده است. ▪️اگر سوال این است که آیا مواد فرهنگی قابل ترویج از سوی حاکمیت باید متناسب با عرف جامعه تنظیم شوند، باید گفت مسلماً. اصلاٌ چیزی غیر از این پیش روی ما قرار ندارد. دین جامعه را به مسیرهای درست، به نحو درست، به سوی کمال، به سوی سعادت، روی زمین و در آسمان رهنمون می‌کند. این دین بر گرده یا برنهاد این مردم و با همه‌­ی واقعیت‌های آن می‌خواهد سوار شود. ▪️این نرم‌افزار دین بر روی یک سخت‌افزار واقعی می‌خواهد سوار شود و اساسا مخاطب دین، مردم و واقعیت مردم است. لذا اولین شأنی که واقعیت جامعه برای ما پیدا می‌کند شأن مخاطب است ▪️اساساً فرهنگ و به یک معنا از گفتمان فرهنگ آن چیزی است که مورد تقبل جامعه واقع می‌شود. لذا در مقوله‌ی حجاب بطور خاص ما الان در موقعیتی نیستیم که کار فرهنگی به معنای درست، به معنای دقیق کلمه کرده باشیم و طیف بزرگی از مردم نپذیرفته باشند. ▪️دین چیزی بیرون از مردم، ترویج دین چیزی بیرون از مردم و در انحصار دولت و حاکمیت نیست. این تنها صورت مسأله ما نیست. ▪️دومین شأن، شأن فاعل بودن است. بنظر من اساساً این شأن خیلی ضرورت و جدیت بیشتری برای ما دارد و آن هم این است که کار فرهنگی، توسعه مواد فرهنگی، گفتمان‌سازی به معنای دقیق کلمه، فاعلش هم مردم است و حتی به یک معنا می‌توانم این شجاعت را به خرج بدهم و بگویم یگانه فاعلش مردم است، یعنی در کشاکش و در کنش متقابل مردم است که فرهنگ ساخته می‌شود و توسعه پیدا می‌کند. ▪️آن‌چیزی که در ساحت گفتمان حجاب باعث می‌شود که حجاب تحمیلی و دستوری و حتی غیرفطری بنظر برسد پیش از آنکه مربوط به ساحت قانونی باشد، مربوط به اتمسفر است. اتمسفر است که حجاب را پیگیری می‌کند، بالای سر حجاب ایستاده است، عَلَم حجاب را دست گرفته است و می‌خواهد به نحو از بالا به پایینی مردم را به آن موضوع جلب کند. در این مفهوم است که مردم توده‌های فاقد عقل و شعوری تصور می‌شوند که این آمده است تکلیف آن‌ها را روشن کند و آن‌ها بایستی مطیع باشند، فاقد اراده و بدون اختیار دین را بپذیرند. ▪️کار فرهنگی مثلاً در خصوص مسأله حجاب باید کاری کند و این اثر را داشته باشد که زن حجاب را دوست داشته باشد. باید زن محجبه در جامعه محبوب، مکرم و اعظم باشد. ساحت عقلی جامعه هم باید از این ماجرا پشتیبانی کند. ▪️این در سطح مخاطب. در سطح فاعل که ماجرا جدی­‌تر است و اساساً بجز فاعل و اراده‌­ی مردم فاعلی و اراده نیست که بتواند و مطلوب باشد، یعنی نه مقدور و نه مطلوب است که کسی جز مردم و اراده‌­های مردمی حرکت را رقم بزند. متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید @NasimOnline
‌‌دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند: ✴️ «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خانم صفورا‌ سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔹 آقای مهدی تکلّو (مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15 📌نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهرو 22، غرفه 12 @gesostu_ir Gesostu.ir
🔰نشست تحلیلی تاریخ شفاهی از زن و تصویر زن انقلاب اسلامی: 📨 به دعوت انتشارات راهیار و با حضور: 🔸 خانم زهرا صادقی فرد (مدیر دفتر روایت زن انقلاب اسلامی) 🔸 خانم صفورا سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔸 آقای مهدی تکلو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۵ 📌 نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهروی ۲۲، غرفه ۱۲ ☘ @revayate_zan
‌‌دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند: ✴️ «قیل و قال‌های حجاب سیاسی» با حضورِ 🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی (پژوهشگر فلسفه سیاست) 🔹 آقای مهدی تکلّو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 جمعه 29 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15 📌نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهرو 22، غرفه 12 @gesostu_ir Gesostu.ir