eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
774 عکس
92 ویدیو
14 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
1722162947_-1468448448.mp3
2.02M
💠‌ قیام لله 💡این چراغان‌ها باید برای لله باشد... برای از ریشه‌کن کردن باشد. صِرف چراغان فایده‌ای که باید برای اسلام داشته باشد، ندارد. 🎙امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه)
نگاه حضرت امام (ره) به مناسبت‌ها و اعیاد نگاهی ویژه است. به عنوان نمونه سخنرانی‌های او را در روز «زن» و «نیمه‌ی شعبان کنار هم بگذارید و مقایسه کنید. این دو مناسبت از نگاه امام اعتباری و تقویمی نیستند بلکه نوعی حقیقت سلوکی هستند که انسان باید به آنها تشرف پیدا کند. تعبیر ایشان «داخل شدن» در روز و مناسبت است. امام جان‌مایه‌ی این ایام را در بستر حرکت سلوکی و کمالی و با‌ کلیدواژه‌ی «قیام» روایت می‌کنند؛ می‌گویند گرامی داشتن این روزها به معنای این است که قیام کنی وگرنه «تو داخل در این روز» نیستی. مثلاً در روز زن میگویند اگر چنانچه زن مانند صدیقه ی طاهره (س) عزم جهاد نکرده نباشد هنوز داخل در روز زن نشده است. خب این زاویه دید به کلی با نگاه تقویمی و فانتزی موجود متفاوت است. اعياد ما خیلی غیرسیاسی، غیرحرکتی و راکد گرامی داشته می‌شود. @Mahdi_Takallou
عجب توییت ترسناکی! چقدر چگالی این توییت در نشانه‌های دلهره‌آور بالاست! قرار است در تابستانی که می‌آید چند درگیری مردمی داشته باشیم؟! «مانور، جان‌برکف، مدافعان انقلاب، اقدام، آشوب، نماینده مجلس، عضو کمیسیون امنیت، مسوولین حمایت» @Mahdi_Takallou
هدایت شده از 
💠بررسی رهاورد از منظر با سنجه‌ی مبانی 💢مجله نگرة «جنسیت‌پذیری اخلاق» از مسائل چالش‌برانگیزی است که از اواخر قرن هجدهم و با اوج‌گیری فعالیت‌های فمینیست‌ها، در حلقه‌های فکری باورمندان به این جریان مطرح شد. فمینیست‌ها در موضع‌گیری برابر این انگاره، به دو دسته تقسیم شدند؛ گروهی با ادعای برابری کامل زن و مرد، هرگونه تفاوت میان ایشان را انکار کرده و دسته‌ای با سراب‌پنداشتن آرمان جنسیت واحد، انگشت تأکید بر برتری جنس زن نهادند. گرچه پرسش از جنسیت‌پذیریِ اخلاق، در سنت اسلامی، سابقه‌ای ندارد، اما با توجه به مطالعات دقیق و موشکافانه‌ای که اندیشمندان مسلمان (به طور خاص فیسلوفان) پیرامون مسأله نفس داشته‌اند، می‌توان از دل مبانی و مباحثی که طرح کرده‌اند، پاسخی سلبی یا ایجابی به این پرسش داد. به همین منظور در این نوشتار، با تکیه بر مبانی حکمت صدرایی، به استنطاق این مکتب در پاسخ به «جنسیت‌پذیری اخلاق» مبادرت ورزیده‌ایم و ضمن نمایاندن نقص فمینیست‌ها در بی‌التفاتی به مبانی انسان‌شناختی و نفس شناختی مسأله، به مقایسة تطبیقی میان پاسخ برآمده از مبانی صدرایی با انگاشته‌های فمینیست‌های اخلاق‌گرا پرداخته‌ایم و به این نتیجه رهنمون گشته‌ایم که دیدگاه جنسیت‌پذیری نفس به صواب نزدیک‌تر است. البته این به معنای نادیده‌انگاری تفاوت هنجارهای اخلاقی میان مرد و زن نیست. روش ما در این پژوهش، توصیفی_تحلیلی است. لینک دانلود مقاله👇 🌐 http://novin.isca.ac.ir/article_73844.html @zeinab_tajik
هدایت شده از 
"کودک و آرمان‌شهر" ✍مریم منصوری شام‌گاه نیمه‌ی شعبان، شبکه پویا، یکی از جذاب‌ترین انیمیشین‌های متاخر شرکت والت‌دیزنی را پخش می‌کرد. Zootopia یا شهر وحش، نام پویانمایی شدیدا جذابی بود که نه بچه‌ها، بلکه والدین را هم میخکوب می‌کرد. دخترک خرگوش روستایی برای تحقق آرزویش که پلیس‌شدن شهر بود، به آن‌جا مهاجرت کرد. او که ابتدا از جانب اطرافیان طرد شده بود، با کمک گرفتن از یک روباه نر، به دنبال یک پرونده‌ی مشکوک، تلاش می‌کرد تا توانمندی خود را به رئیس پلیس اثبات نماید. ۷۵درصد داستان، بدون هیچ قضاوت و هنجاری، صرفا به توصیف کاملا خیره‌کننده ی این وضعیت رقم خورد. اما در باقی داستان، که اوج داستان نیز بود، تمام تلاش داستان‌نویس بر این موضوع شد تا ثابت کند حتی در مورد حیوانات نیز هیچ امر تکوینی و ثابتی در خلقت این موجودات رقم نخورده و هرگونه تصور ثابت، مثلا در نظر گرفتن توحش برای حیوانات وحشی، 《احمقانه، غیرمسئولانه و کوته‌بینانه》 است و «زن»، محور و مدار این شهر است. زوتوپیا، شهر حیوانی آرمانی است که «طبیعت»، آن هم در سیال‌ترین و متکثرترین حالتش، هر نوع ثباتِ نه روحمندِ مبتنی بر فضیلت را، بلکه ثباتِ بدنمند را نیز نفی می‌کند. به عبارتی، حتی زیست‌شناسی به یک "گفتمان زمانمند" تقلیل می‌یابد که صرفا، به دلیل اجماع عده‌ای یک سری داده‌ها موضوعیت یافته‌اند و ممکن است بعد از گذر زمان، داده‌های متفاوت و بلکه متناقضی عیان شوند. وقتی دخترم لحظه‌ای چشمش را از صفحه‌ی تلویزیون شبکه‌ی پویا برنمی‌چید، یک نگاهم خیره به او و یک نگاهم خیره به تلویزیونی بود که در گوشه‌اش مدام "یامهدی" به چشم میخورد. روزی که بناست از جامعه‌ای سخن بگوییم که در آن، خَلق و خُلق به وحدت می‌رسد و تکوین و تشریع و تقنین همسو می‌شود، جامعه‌ای جلوی چشمان او ترسیم می‌شد که نه تنها اصل بر حیوانیت است و هر آرمان شهر انسانی، با جایگزینی زوتوپیا با اتوپیا نفی می‌شود، بلکه خبری هم از نظام احسن نیست، خبری از طبیعت و بدنی که اگر او را بر هم بزنی او با تو مکر می‌کند، هستی‌ات را بر باد می‌دهد و امکان زندگی را از تو سلب می‌کند نیست، و نه تنها خیر و فضیلتی فراتر از امر بدنی و زیستی یافت نمی شود، بلکه امر بدنی و زیستی هم کاملا در فضایی برآمده از سیالیت و بی‌ثباتی، روز به روز امکان تغییر می‌یابد. با خود فکر می کردم آیا به این دختر، می‌توان از «مناسبات بدنمند در چارچوب» سخن گفت؟ آیا اساسا جز "بدنِ در لحظه‌" ی او، چارچوبی برایش متصور خواهد بود؟ و دختران، در این تصویر زوتوپیایی، منجی اند... ای کاش قدری بیشتر فلسفه می‌دانستیم تا قدری بر این انبوه تناقضات فائق می‌آمدیم... @azmanegasht
هدایت شده از 
زنان اینستاگرامر در پی خوانشی انتقادی از بازنمایی زندگی روزمره خانوادگی زنان متاهل است. این سبک از کتاب‌های حوزه اجتماعی را سبک "پدیده‌های نوظهور" می‌نامم که اصل تلاش مولف برای پیدا کردن پدیده‌‌ای نوظهور و ثبت داده‌هاش میشه، چه بسا بدون جهت‌گیری نظری. اما، پژوهشگر اجتماعی حوزه زنان باید بدونه در مواجهه با این سبک از کتاب‌ها، داده‌های پدیده نوظهور کمکی به فهم مسائل زنان نمی‌کنه؛ چون در دنیای تحولات سریع، پدیده‌های نوظهور پرشمارند و صرف مطالعه داده‌ها بدون پایگاه پاردایمیک از "فهم" عمیق و تحلیل‌های کلان مسائل این حوزه درمانده میشه. روش مطالعه آثار متعلق به سبک "پدیده‌های نوظهور" در حوزه زنان: 1⃣ در گام اول یافتن زاویه دید مولف به زن و مقوله کلان‌تر جنسیت هست 2⃣ در گام دوم یافتن حرف ایجابی مولف پیرامون آن پدیده نوظهور 3⃣ خارج از این دو گام هم اگر نکته بدیعی داشت حتما ثبت کنید که از دست نره. مثال این روش در کتاب حاضر👇 1⃣ گام اول: هویت زنانه و زنانگی آمیخته با زندگی خانوادگی بازنمایی شده، حتی گاهی زنانگی با خانوادگی مترادف گرفته شده. یعنی نویسنده بازنمایی زن متاهل ایرانی را صرفا از بستر بازنمایی زندگی خانوادگی او قرائت کرده و این زاویه دید تحلیل خاص خود را دارد. 2⃣ گام دوم: اینستاگرامر بودن به مثابه کنشی اجتماعی با سایر کنش‌های پراکنده و متنوع زنان هم‌آهنگ و قابل جمع است و برای همین زنان در آن موفق شده‌اند، در واقع گویا نویسنده ایده جمع بین نقش‌ها را در کنش اینستاگرامری محقق شده دیده است. 3⃣ نکته بدیع: تصویر مرد ایدئال هم از منظر این زنان بررسی شده است. @Safoora_AminJavaheri
جنسیت چیز مزخرفی است بیائید قبول کنیم مردها انسان‌های بهتری هستند. بیائید قبول کنیم مرد بودن به‌صرفه‌تر است. مردها اصلاً انسان‌های موفق‌تری هستند. آن‌ها توانسته‌اند تمام ساختارهای مورد نیاز بشر را بسازند؛ از شهر، تکنولوژی، سیاست، اقتصاد، سینما و چه. زن‌ها چه کردند؟ هیچ! فقط زاییده‌اند و قورمه‌سبزی بارگذاشته‌اند. اما مردها در همه‌چیز بهترینند. من وقتی نوجوان بودم امید داشتم زن‌ها لااقل در آشپزی و خیاطی دست بالا را داشته باشند اما دیدم اتفاقاً بهترین آشپزها و خیاطها مرد هستند. اصلاً به نظرم جنسیت چیز مزخرفی است. زن بودن واقعا مزیتی ندارد. باید دست از زن‌بودن برداشت. اینقدر نگوییم زن و مرد. بگوییم انسان!! باور کنید چرخ‌دهنده‌‌های‌ مذکر در این سیستم خیلی بهتر کار می‌کند. اصلاً انسان یعنی مرد و مرد یعنی انسان. من هم حرف عجیبی نمی‌زنم. اینها تماماً در ناخودآگاه ماست، چرا با آن مبارزه کنیم و بجنگیم؟ غیر از این است که زن‌ها وقتی زنانگی می‌‌کنند دارند جلوی پیشرفت بشریت را می‌گیرند؟ نه. اصلا زن بودن یعنی دست‌وپاگیر بودن. زنها دستاوردی ندارند. زن‌ها مزیتی ندارند. اصلاً زنها زن شدند فقط برای این که تولید مثل کنند. به جز این اگر می‌خواهند به‌درد بخورند باید تا حد ممکن شبیه مردها بشوند. عزیزانم این جنسیت چیز مزخرفی است. این زوجیت در نظام خلقت چیز مزخرفی است. باید تمام دختران ما تابع الگوهای مردانه باشند. به درستی امروز دیگر زن شهید و قهرمان زن اصلا به چشم نمی‌آید. به‌درستی ابراهیم هادی‌ها از فاطمه اسدی‌ها جذاب‌ترند؛ چون کلا مرد بودن چیز باحال‌تر و هیجان‌انگیزتری است. طبیعی است که طاهره سجادی‌ها مهجور بمانند. این فراجنسیت‌گراهای ساده‌لوحِ تحت‌تأثیر ادبیات فمینیستی هم چندان پرت‌و‌پلا نمی‌گویند. این جنسیت فقط در تولید مثل و اینها موضوعیت دارد؛ غیر از آن یا یک خلقت است یا دروغ سیزده. به انسان بگوییم مرد قال قضیه را بکنیم. والسلام. @Mahdi_Takallou
یا لطیف 🦋به رسم پروانگان 🔸شاید باورش سخت باشد ،در خانواده ای زندگی کنی که برای حجاب داشتنت مجبور باشی دو هفته مدرسه رفتن را تعطیل کنی و پدرت رو راضی کنی که حجاب تو را بپذیرد ♥️ ♦️شهیده زهره بنیانیان 🔻پدر که فعالیت های سیاسیش را دید ،تصمیم گرفت او را به آلمان بفرستد تا دین و مذهب و سیاست از سرش بیفتد ،زهره به آلمان رفت و در همان جا ازدواج کرد ،اما این زندگی روح آزادی خواه زهره را آزار میداد او دنبال پروانه شدن بود ،تصمیمش را گرفت با اجازه علما از همسرش جدا شد و با کمک دوستانش به لبنان رفت .بعد از گذراندن دوره های نظامی و همکاری با مبارزان فلسطینی ،به ایران باز گشت و فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد ،توسط ساواک شناسایی و دستگیر شد اما به دلیل زیرکی که داشت ،ساواک مجبور شد به خاطر نداشتن مدرک او را آزاد کند. 🔸در همین مسیر مبارزه با یکی از همرزمان همراه و هم خط خود ازدواج کرد و مصمم تر به راه خود ادامه داد تا در اردیبهشت ۵۸ به دست گروهک منافقین به فیض عظیم شهادت رسید و به پروانگان پیوست 🦋 ☘eitaa.com/Revayat_zananmojahed
هدایت شده از محسن قنبریان
🔹 افکار عمومی! • سخنرانی اول فروردین رهبر انقلاب اسلامی جزء سخنرانی های کلیدی و مهم سالانه ایشان است. امسال یک در آن پرتکرار و دارای وزن ویژه بود: ! - "مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود" - "جوانهای صاحب فکر درباره مسائل مهمی که با افکار عمومی مطرح می شود، فعال می شوند و آن را به نصاب لازم می رسانند" - "اگر افکار عمومی استقبال نکند از یک فکر، این فکر به عمل و تحقق نمی رسد؛ صرفاً یک امواجی در فضا خواهد بود، یک چیزی انسان می گوید، بعد هم فراموش می شود؛ یا چند سطر بر روی کاغذ!" - "برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر با افکار عمومی مردم مطرح بشود". - "مایلم افکار عمومی این مطالب را مورد توجه قرار بدهد، در افکار عمومی تصویب بشود و منتشر بشود". - "باید اینها [حوادث و مشکلات و ضربات دشمن] را با مردم در میان بگذاریم، مردم باید بدانند". ✔️ توجه به افکار عمومی، پیشفرض و لوازم خاص خود را می طلبد: - پیشفرض اش مفتون بودن مردم، باز کردن گره ذهنی یا رفع ابهام و درآوردن جوانان از فتنه رسانه ها نیست؛ بلکه "به نصاب رساندن اندیشه های نو با فعال شدن جوانهای صاحبان فکر است"! - یک مونولوگ و از سنخ اسمع افهم نیست؛ "جای تصویب مطالب مهم است"؛ پس لاجرم یک جریان یکسویه نیست؛ رد و ابرام و مباحثه در آن جدی است! - "جای طرح مسائل اساسی و حوادث مهم کشور است"؛ لذا گزینشی نیست که هر مساله صلاح دیده شد، از باب تبیین برای جامعه بیان شود و هرکدام به صلاح دیده نشد، سربسته بماند یا در محفل های محدود تصمیم گیری شود! - "بدون طرح شدن مسائل اساسی و تصویب و انتشار در افکار عمومی، ایده ها و افکار نو، امواجی در فضا و سطوری بر کاغذ می مانند"! ❗️کاش درصدی از فعالیت هم برای این مفهوم مبارک و لوازم و امتدادهای آن مصرف شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بانوی پولادین بوسه قاسمیان بر چادر بانوی جهادگر 🔻خانم سبزیان، بانوی شیرازی ای که یک تنه 60 نفر را حافظ قرآن کرده اونم در شهرستان دلگان واقع در استان سیستان و بلوچستان 🚸 جنس اول| رسانه زنان و خانواده https://eitaa.com/joinchat/1736638675C96dbe5b0e6
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🔸 هر نوع دین‌داری سطحی و ظاهربینانه، نوعی بت‌پرستی است 📌علیرضا‌ پناهیان در برنامه سحرگاهی سیما(۴): 🔘 گاهی چسبیدن به ظاهرِ یک حکم اخلاقی هم نوعی بت‌پرستی است 🔘 سامری‌های امت پیامبر(ص) معمولاً آدم‌های اخلاقی‌ هستند؛ مثل حسن بصری 🔘 جریان بت‌پرستی که در قرآن آمده، در واقع نحوۀ غلط پرستش خداوند است 🔘 بعضی‌ها مثل بنی‌اسرائیل می‌خواهند در نحوۀ دین‌داری و پرستش خدا دخالت کنند 🔘 چه گرایش‌هایی در انسان‌ها موجب تحریف دین می‌شود؟ 👈 ادامۀ متن را در @Panahian_text ببینید 📢 صوت(۲۲ دقیقه): @Panahian_mp3 🚩 برنامه «ماه من» سحرهای ماه رمضان با حضور علیرضا پناهیان از شبکه سه سیما پخش می‌شود @Panahian_ir
هدایت شده از 💯 جنایات غرب
🇮🇹🇫🇷🔞 جهاد نکاحِ داعش یا ماداماتوی ایتالیا و فرانسه 🔻غرب همواره با مطرح کردن جنایات داعش خصوصا مسأله جهاد نکاح و به کنیزی بردن زنان به تحقیر اسلام پرداخته است. 🔻کانال جنایات غرب قصد دارد پرده از جنایت ایتالیا و فرانسه تحت عنوان «» یا بردارد. 🔻"جیووانا ترنتو" نویسنده ایتالیایی می‌نویسد: در طول اشغال شاخ آفریقا توسط ایتالیا، برای سربازان ایتالیایی نسبتاً معمول بود که دختران سیاهپوست محلی را به عنوان بکار بگیرند، عملی که به نام " ماداماتو " (از کلمه " ماداما " یا معشوقه) شناخته می شود، که مقامات ایتالیایی آن را قانونی می‌دانستند و آن را "نکاح استعماری" می‌خواندند و حتی توسط دولت ایتالیا تشویق می‌شد، همانطور که در در دوره استعماری آن اتفاق افتاد. 🔻کارت پستالهای فراوانی وجود داشت که زیبایی‌های زنان سیاه برهنه را به تصویر می‌کشیدند. تبلیغات دولت ایتالیا به ویژه سعی داشت شاخ آفریقا را سرزمینی پر از امکانات و همچنین پر از زنان زیبا و در دسترس به تصویر بکشد. 🔻همچنین در اریتره و اتیوپی، زن ابتدا اغلب توسط مرد ایتالیایی به عنوان خانه‌دار به کار گرفته می‌شد و سپس برده جنسی می‌شد. 💠"ماداماتو و نکاح استعماری در اتیوپی"| جووانا ترنتو - 🌐https://www.academia.edu/8584111/Madamato_and_Colonial_Concubinage_in_Ethiopia_A_Comparative_Perspective 😔متاسفانه عکس‌ها آنچنان شرم‌آور بود که از انتشار آن معذوریم. کافیست سرچ کنید "madamato" 🔴 چهره واقعی مدعیان حقوق بشر در کانال جنایات غرب 💯 https://eitaa.com/joinchat/1781727232C57b3ed8c49
در استوری‌ها سه پرسش از «نرم‌افزار و گفتمان حجاب» مطرح کردم. در سؤال اول پرسیدم «آیا ایده‌ی حجاب در ایران شکست خورده است؟» در سؤال دوم پرسیدم «منفعت و مزیت حجاب برای خود زن چیست؟» و در سؤال سوم پرسش «تابه‌حال شده وقتی به حجاب فکر می‌کنید و راجع به آن می‌خوانید و می‌شنوید، ترجیح داده باشید مرد باشید؟» را مطرح کردم. البته سؤالات متعددی افزون بر این‌ها می‌توان طرح کرد که من از برخی صرف‌نظر کردم و برخی را در آینده به‌پیش می‌کشم. اما غرض چیست؟ در سه صفحه توضیحات بحث را عرض کردم و در هفت صفحه پاسخ‌های مخاطبان را به سوال دوم. +++ تکمیلی: پاسخ سوال اول 54درصد مثبت بود تکمیلی: پاسخ سوال سوم تقریبا تعداد بله‌ها و خیرها برابر بود!!!! تمرینی: اگر همین رویه و سوالات را برای مقوله «جمعیت و فرزندآوری» طی کنیم، آیا نوع نتایج تغییری می‌کند؟ @Mahdi_Takallou
هدایت شده از بر پا
درباره کشف حجاب ۳ 🔹در مواجهه با این وضع زننده کشف حجابها، دوستانم میپرسند تذکر بدهیم؟ نهی از منکر بکنیم؟ آنها شجاعت تذکر دادن را دارند و غیرتش را هم. اما ابهامشان ناشی از نکته دیگری است که خواهم گفت. به هر حال سوال ساده است. «تذکر بدهیم یا نه؟». جواب من هم روشن است، بله تذکر بدهیم. غیرت دینی ما اگر باقی مانده، باید به چشم بیاید. (من در این یادداشت درباره بلاتکلیفی مسوولین و رسانه ای ها و همینطور دیگر وظایف و مسوولیتهای خود ما بحث نمیکنم.) 🔹اما یک نکته امروز جدی تر از قبل شده، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، مثل هر واجب دیگری در فضایی از تزاحمات و تعدد عنوانها انجام میشود و مکلف باید عقلانیت لازم برای انجام آن را کسب کند. اهمیت توجه به این نکته، امروز بیشتر از گذشته است. فرض کنید به اشتباه با کسی از فامیلتان در یک جلسه و جمع خانوادگی، میانه تان بهم خورده باشد. در این فضا کوچکترین رفتار ناشی از تقابل شما باعث برداشت بد طرف مقابل و دیگران و بدتر شدن اوضاع میشود. از یک سو باید برای پوششش مثلا، به او تذکر دهید، در حالیکه موظفید رابطه خود را با او ترمیم کنید. کدام را مقدم میکنید؟ به من باشد میگویم اگر میتوانید تذکر بدهید اما تذکری که همزمان رابطه شما را نیز با او ترمیم کند. بلدید؟ اگر نه، کار را خراب تر نکنید. 🔹ما معتقدیم با این رفتار آدمها مخالفیم نه با خودشان. عمق ارتباطمان با کسانی که خطاکارشان میدانیم به اندازه عمق ایمانمان است. این ارتباط عمیق ایمانی مستحکم تر از رابطه فامیلی است. آیا بلدیم به گونه ای تذکر دهیم که این رابطه فامیلی و ایمانی ما مخدوش نشود؟ آیا بلدیم کاری کنیم که جمع زیادی از ضعیف الحجابها خود را بیرون از جبهه دینی ما به حساب نیاورند؟ بله دشمن روی این کشف حجابها حساب کرده، اما آیا روی اختلافات و دو گانگی ها حساب نکرده؟ خطر این شکن اجتماعی و دشمنی که بین ما ایجاد کرده اند، را احساس میکنیم؟ متوجه هستیم که بخواهیم یا نه ما نماینده نظام دینی هم به حساب میآییم و این جدایی به جدایی خیلی ها از نظام هم کشیده میشود. 🔹من تذکر دادن با این بلوغ و کیفیت را میپسندم. اگر ببینم نمیتوانم انجامش دهم. انجام نمیدهم. تذکری که دلم را خنک کند، جگرم را حال بیاورد نه. تذکری که احساس جدایی مرا از آدمها ایجاد کند نه رفتارشان، نه. تذکری که باعث تضعیف ارتباطات هویتی اجتماعی شود نه. 🔹به گونه ای تذکر بدهیم که ناظر سوم در درونش با ما همراه باشد. ولو به ظاهر همراهی نکند. دوست طلبه ای دارم که در فرودگاه هر چه یک دختر بد دهن و بی ادب به او میگفت و فیلمبرداری هم میکرد، او با احترام و ادب و منطق پاسخ میداد. طوری که مخاطبین دیگر همه به واسطه این ادب و اخلاقش با او همراه شده بودند. سخت است؟ بله سخت است. بله امروز ما هم نیاز به رشد داریم. امر به معروف و نهی از منکر را باید ارتقا دهیم، نیاز به یک فهم کلان و چند ضلعی داریم و نیاز به اخلاق و مهارت اعمال این فهم و بصیرت. 🔹حرف در این باره زیاد است . باز هم خواهم نوشت..... @ali_mahdiyan