eitaa logo
مهدی خطیبی
459 دنبال‌کننده
36 عکس
9 ویدیو
1 فایل
فارغ التحصیل سطح چهار حوزه و دکتری فلسفه اقتصاد اسلامی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی مدیرگروه اقتصاد مؤسسه موضوع شناسی عضو کارگروه فقهی تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارتباط با ادمین @mahdikhatibi1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵برادر داماد! 📝مهدی خطیبی امروز مسعود فیاضی برادر داماد زاکانی شهردار تهران با 140 رأی مخالف از تصدی وزارت آموزش و پرورش باز ماند. صرف نظر از میزان توانمندی وی برای اداره وزارت مزبور نکته ای که در بررسی صلاحیت او مورد توجه قرار گرفت نسبت خانوادگی اش با شهردار تهران بود. در این نوشته قصد ندارم راجع به این مورد خاص قضاوت کنم؛ چه بسا بستگانی که صلاحیتشان برای تصدی یک پست از دیگران بالاتر باشد؛ نمونه بارز آن امیر المؤمنین است که به نصب الهی و به دلیل داشتن شایستگی‌های فردی جانشین پیامبر و ولی مسلمین شد. اما آنچه که به عنوان تهدید می تواند به نظام اسلامی آسیب برساند انتخاب مدیران ارشد نظام از بین افراد شناخته شده و اطرافیان مسئولان ارشد نظام است. یعنی به جای انتخاب مدیران و مسئولان از دایره‌ای به وسعت ایران عزیز اسلامی، فقط اطرافیان، نزدیکان و آشنایان و حتی تهران نشینان را ببینیم. البته گاهی این فرایند بدون تقصیر شکل می‌گیرد؛ چون در کشور مکانسیمی برای شناسایی نخبگان توانمند در سطح کشور برای پست های اجرایی کلان وجود ندارد تا رئیس محترم جمهور و سایر مسئولان ارشد نظام با احاطه بیشتری به گزینش نیروهای خود اقدام کنند. اوایل انقلاب مسئولان نوعاً هیچ گونه قرابتی با هم نداشتند؛ و کسانی بودند که در مبارزه با هم آشنا شده بودند و بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت ها را عهده دار شدند. اما کم کم همین ها با هم روابط خانوادگی برقرار کردند و ازدواج ها در بینشان رونق گرفت و بعد از چهل سال، اگر الان به نقشه نسبت‌های فامیلی آنها نگاه کنید یک دایره بسته دیده را می بینید. برخی از سایت‌ها به انعکاس نسبت های خانوادگی مسئولان حال و گذشته پرداخته اند و وقتی همه را به دقت می نگری، می بینی گویا مسئولیت ها در بین آنها و کم کم بین فرزندان آنها می چرخد! این خطری است که انقلاب را تهدید می کند و مدیریت‌ها و حتی مشاغل حساس فقط به این افراد سپرده می‌شود. به نظر می رسد اندیشمندان علوم مدیریت و سیاست باید با همفکری هم آسیب بسته بودن دایره مدیریت در کشور را بررسی کنند و راه حلی برای این معضل به نظام اسلامی ارائه نمایند. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
🔵تورم دانش اصول فقه و چاره ای برای تقلیل مشکلات آموزشیِ ناشی از آن 📝مهدی خطیبی دانش اصول فقه از جهاتی شبیه ریاضی است. مباحث ریاضی به ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی تقسیم می شود. ریاضیات محض به مطالعه مفاهیم ریاضیاتی مستقل از هر نوع کاربرد در خارج از دایره ریاضیات می پردازد و ریاضیات کاربردی به مباحثی اختصاص دارد که در رفع نیاز علوم دیگر به کار می آید. دانش اصول از ابتدا یک دانش کاربردی بود اما به مرور به سمت دانش محض بودن حرکت کرد. تورم علم اصول ناشی از این رویکرد روش شناسی اصولی ها بوده است. یکی از دوستان فاضل حقیر از آیت الله شبیری زنجانی که به حق جزء نوادر علمی دوران معاصر است راجع به مقدار لازم تحصیل اصول پرسیده بود. ایشان فرموده بود خواندن کفایه به عنوان مرحله پایانی کافی است. این در حالی است که درس خارج اصول برخی از اصولی های معاصر ۱۵ سال طول می کشد. از آنجا که مباحث دانش اصول به شکل فعلی آن ذخایر علمی پیشینیان است و نباید از بین برود و از آنجا که بسیاری از طلاب به دلیل حجم انبوه مطالب ناخواسته از مباحث کاربردی غافل می شوند و حتی در بسیاری از موارد قار به تمییز مسائل اصول کاربردی و مسائل اصولی محض نیستند پیشنهاد حقیر تقسیم تحصیلات اصولی به دو بخش کاربردی و محض است. کسانی که در رشته فقه و اصول علاقه مند به ادامه تحصیل هستند اصول محض را دنبال کنند و بقیه اصول کاربردی را. دفتر فقه معاصر در حوزه علمیه قم می تواند بستر خوبی برای این تحول باشد. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
🔵به بهانه ششمین همایش علوم انسانی اسلامی 📝مهدی خطیبی بسیاری از اندیشمندان اسلامی راجع به اینکه جایگاه اندیشه های غرب در علوم انسانی اسلامی چیست به صراحت وارد بحث نشده اند. در این زمینه لااقل سه دیدگاه مطرح است: دیدگاه اول رویکرد حداقلی را در پیش گرفته و معتقد است باید با نگاه فقهی تمامی یافته های بشر ارزیابی شود و اگر مخالف فقه نبود می توان آن را پذیرفت. این رویکرد الان بر شورای نگهبان حاکم است. دیدگاه دوم معتقد است آنچه که در غرب تدوین شده دستاورد عقل بشر است و ما می توانیم از آن برای پیمودن راهی که در پیش داریم استفاده کنیم. این رویکرد در صدد تأیید دستاورد غرب نیست بلکه به دنبال تدوین علوم انسانی اسلامی از بطن معارف اسلامی است؛ با این حال استفاده از محصولات غرب را کمک کار طی طریق خویش می داند. دیدگاه سوم معتقد است غور در دستاورد غرب ذهن محقق را ناخودگاه جهت می دهد و باعث می شود در چارچوب فکری حاکم بر غرب بیندیشد. به نظر می رسد این مسئله باید به صورت جدی به بحث گذاشته شود. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
ماجرای آقای نقویان و برداشت غلط از روایات 📝مهدی خطیبی آقای نقویان به تازگی راجع به مقایسه دورهمی سفره شراب و اشتغال به عبادت به دور از دورهمی اظهاراتی داشته که به حق مورد انتقاد قرار گرفته است. ایشان بعد از افزایش انتقادها در فایل صوتی دیگری به دنبال توجیه اظهارات قبلی خود، منتقدان را به مطالعه فرا می خواند و روایاتی را برای تأیید اظهارات خود مطرح می کند. به نظرم اگر ایشان می گفت منظور من ظاهر آن کلمات نبوده و اعتقاد من همان اعتقاد علماء شیعه است بهتر بود. تا اینکه به فکر توجیه باشد و دیگران را به مطالعه دعوت کند. ادعای ایشان: اگر یک عده ای شب تا صبح به نماز بایستند ولی از همه بستگان و یاران و دوستان دور باشند یک عده ای سفره شراب پهن کنند ولی دور هم باشند خدا به آن دور همی بیشتر عنایت و توجه می کند. دو روایتی که ایشان در کلیپ دوم به آنها اشاره می کند: روایت نخست عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ شُعَيْبٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ شَابٌّ سَخِيٌّ مُرَهَّقٌ فِي الذُّنُوبِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ شَيْخٍ عَابِدٍ بَخِيلٍ. روایت دوم: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَتِهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَامَ إِلَيْهِ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْكَوَّاءِ الْيَشْكُرِيُّ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ وَ تَكُونُ ذُنُوبٌ تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ فَقَالَ نَعَمْ وَيْلَكَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَجْتَمِعُونَ وَ يَتَوَاسَوْنَ وَ هُمْ فَجَرَةٌ فَيَرْزُقُهُمُ اللَّهُ وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَتَفَرَّقُونَ وَ يَقْطَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً فَيَحْرِمُهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ أَتْقِيَاءُ اولا: هر دو روایت به لحاظ سند ضعیف هستند. در روایت اول محمد بن شعیب و ابوجعفر مدائنی مجهول هستند. روایت دوم هم مرفوعه است. ثانیاً این مباحث در زمره مسائل اعتقادی است و اعتبار خبر واحد در مسائل اعتقادی حتی اگر صحیح السند باشد محل اختلاف است. ثالثاً: در روایت مقایسه بین جوان گناه کار سخی و پیر عابد بخیل است. اما ایشان بین جمع شدگان دور سفره شراب و عابدان مقایسه می کند و دو قید سخاوت و بخل را ذکر نمی کند. در حالی که اساسا روایت در صدد مقایسه این دو صفت است نه گناه و عبادت. رابعاً: این روایت مثل لاصلاة لجار المسجد الا فی المسجد در مقام مبالغه است تا شدد بغض الهی نسبت به بخل را برساند. خامساً : مرهق فی الذنوب طبق تفسیر مجلسی پدر در روضه یعنی مرتکب گناه اما اینکه شامل شراب خواری و زنا هم شود نیازمند استناد به اطلاق روایت است. با توجه به مبغوضیت شدید شراب و شراب خواری و زنا در لسان شرع بعید نیست قائل به انصراف روایت از شراب و زنا و کلا گناهان کبیره شد. سابعا: در روایت دوم بحث اثر دنیوی مترتب بر صله رحم و قطع رحم است (یرزقهم، یحرمهم). آثار دنیوی اعمال بر ذات عمل مترتب است و ربطی به ایمان و تقوا و اطاعت و معصیت ندارد. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
🔵درخواست راه حل مشکلات کشور از مرجعیت دینی 📝مهدی خطیبی پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی و آیت الله جوادی آملی در برابر درخواست رئیس جمهور نسبت به ارائه راه حل برای مشکلات کشور پاسخی متشابه است که هر کس ممکن است آن را به نحوی تفسیر کند. واقع مطلب آن است که چنین درخواستی از مقام مرجعیت اشتباه است. حتی درخواست راه حل برای مشکلات اقتصادی از مقام معظم رهبری که خود سکاندار کشتی انقلاب و کشور است، منطقی به نظر نمی رسد. چون در نظام اجتماعی هر کسی هر کس وظیفه‌ای بر عهده دارد و اگر بخواهد عقلایی عمل کند، باید به دنبال انجام وظیفه باشد. مرجعیت دینی نوعا با انبوهی از استفتائات مواجه است که باید پاسخگو باشد. در کنار آن نیز باید در شرایط بحرانی و پیشامدهای حساس که ممکن است کیان دین را تهدید کند یا باعث اختلال نظام شود وارد میدان شده و از انحراف جلوگیری کند. مثل اقدام میرزای شیرازی در تحریم تنباکو یا تعطیلی حج در سال اواخر عمر مبارک حضرت امام و بعد از کشتار حجاج بی دفاع ایرانی و همچنین سال 1395 بعد از حادثه منا. البته رهبری نظام اسلامی وظایف ایجابی مهمتری دارد که آن اتخاذ سیاست کلان نظام و هدایت کشور در چارچوب همان سیاست ها. مسئله مدیریت کشور و حل مشکلات اقتصادی و غیره نیازمند یک نظریه کلان است. ابتدا باید اقتصاد اسلامی را در سطح مکتب شناخت و سپس نظام اقتصادی اسلام را ترسیم کرد و آنگاه در مقام اجرا با برنامه ریزی اجرا کرد؛ و در نهایت بازخورد آنچه که واقع شده می تواند علم اقتصاد اسلامی (در سطح دانش تجربی) را شکل دهد. این کار یک فرایند است و ممکن است سالها طول بکشد و نیازمند آن است که صدها مجتهد تراز اول پای کار باشند و علاوه بر فقه بر دانش اقتصاد نیز مسلط باشند. انتظار اینکه یک مرجع تقلید این مسیر را به صورت ارتکازی و در کنار تدریس فقه و اصول طی کرده باشد، و بتواند بالفعل برای مشکلات اقتصادی کشور که خود به یک پارادایم تبدیل شده، راه حل بدهد، ساده اندیشی است. پاسخ حضرات مراجع معظم (لااقل پاسخ آیت الله جوادی با توجه به مبانی فکری ایشان) به همین نکته اشاره دارد و هرگز به معنای تأیید سکولاریسم و جدایی دین از سیاست نیست. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
🔵مالیت بیت کوین از نظر فقه 📝مهدی خطیبی در فقه تعاریف متعددی برای مال شده است. به نظر برخی هر آنچه که منفعت محلله عقلایی داشته باشد، می تواند مال باشد. در مقابل برخی دیگر هر چیری را که مورد رغبت عقلایی باشد و منع شرعی هم نداشته باشد مال دانسته اند. این دو دیدگاه، عمده ترین نظرها در باب مالیت هستند. طبق هر دو دیدگاه نوع عقلا معیار هستند نه بخشی از عقلا. طبق دیدگاه اول بیت کوین یک کد است که در فرایند ماینینگ تولید می شود و عدد هیچ واقعیتی ندارد که بخواهد منفعت داشته باشد. بنابراین تنها خاصیت بیت کوین آن است که بتواند نقش پول را بازی کند. چون لازم نیست پول ذاتا ارزش داشته باشد بلکه اگر فقط بتواند وظایف پول را انجام دهد کافی است هر چند که ذاتا ارزش نداشته باشد (مانند پول کاغذی که ارزش ذاتی اش تقریبا صفر است). وظایف پول سه چیز است: وسیله مبادله، وسیله ذخیره ارزش، وسیله سنجش ارزش. بیت کوین هیچ یک از این سه را به درستی انجام نمی دهد. چون اولاً بسیاری از کشورها بیت کوین را تحت عنوان دارایی به حساب آورده اند نه پول. ثانیاً درصد بسیار کمی از بیت کوین ها وسیله مبادله هستند و به عنوان ثمن معامله پرداخت می شوند؛ در اکثر مبادلات بیت کوین نقش مثمن را بازی می کند در حالی که ویژگی های مثمن یعنی منفعت محلله عقلایی را ندارد؛ چون هیچ کاربردی برای آن قابل تصور نیست. از طرفی وسیله ذخیره ارزش مناسب نیست. چون نوسانات فراوانی دارد؛ حدود دو ماه پیش قیمت هر واحد بیت کوین تا 70 هزار دلار بالا رفت و الان به 42 هزار دلار کاهش یافته است. عملاً استفاده از آن به عنوان وسیله ذخیره ارزش غیر عقلایی است. وظیفه سوم را هم نتوانسته است درست انجام دهد. خود بیت کوین با دلار ارزش سنجی می شود؛ و تا کنون شنیده نشده که بیت کوین معیار سنجش ارزش باشد. بنابراین فقها حق دارند در مالیت بیت کوین شک کنند. لازم به ذکر است عده ای از مردم که علاقه مند به خرید و فروش بیت کوین هستند به دنبال سفته بازی و کسب درآمد از نوسانات هستند و عده ای دور اندیش تر به دنبال آینده بیت کوین هستند. طبق پیش بینی ها قمیت بیت کوین تا 500 هزار دلار نیز بالا خواهد رفت. بر اساس دیدگاه دوم باید گفت بیت کوین هنوز مورد رغبت عمومی قرار نگرفته و رغبت بخشی از مردم کافی نیست. چند سال پیش بسیاری از علاقه مندان فوتبال حاضر بودند موی سر یک فوتبالیست معروف انگلیسی را بخرند. اما کسی تردیدی در مال نبودن آن ندارد اگر چه عده ای به آن رغبت داشتند و حاضر بودند در مقابل آن پول پرداخت کنند. (البته طبق این مبنا اثبات مالی بیت کوین سهل تر است.) در پایان یادآوری این نکته لازم است که مطلب فوق فقط ناظر به این پیچیدگی موضوع رمزارزها است و اینکه اگر مراجع معظم تقلید در آن توقف یا احتیاط کرده اند مبتنی بر برخی مبانی عمیق فقهی بوده است. لکن حقیر به دلایلی که در فرصتی دیگر توضیح خواهم داد، معتقد به مالیت بیت کوین هستم. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
1400.10.27-OstadKhatibi.mp3
3.54M
💠 بشنوید صوت تحليل اقتصادی 🔰 بررسی اقتصادی مسئله رمز ارزها 🎙 توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای دكتر مهدی خطيبی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 1400-10-27 💠 رزومه علمی آقای دكتر خطیبی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=192319 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ ✅ تمهیدی فقه معاصر 8 ✅ ✅ 📚 نام کتاب: فقه رمزارزها (آیت الله مدرسی) 8️⃣ استاد مهدى خطیبی 📍مکان: موسسه امام خمینی (ره) ⏰ زمان: شنبه تا چهارشنبه ـ ۹ صبح 📆 تاریخ شروع درس: 9 بهمن (کلاس فعلا مجازی و آفلاین است) ♻️ توضیحات دروس تمهیدی فقه معاصر (فقه معاصر ۱ تا ۸): 1️⃣ با عنایت به اینکه بزرگان و اساتید حوزه‌های علمیه همواره در مسائل معاصر ورود علمی بر اساس فقه جواهری داشته‌اند، و برای آن‌که فضلای حوزوی با متون اجتهادی معاصر اساتید حوزه آشنا شوند در مرحله اول ۱۹ کتاب در ۶ موضوع برای تدریس معرفی شدند. 2️⃣ این کتب می‌باشند و محدوده آن‌ها در فایل پی‌دی‌اف فوق معرفی شده‌اند👆👆 3️⃣ اساتیدی که مجاز به تدریس پایه ۹ و ۱۰ و درس خارج هستند می‌توانند این دروس را انتخاب و طلاب همان سطوح فوق و دروس خارج می‌تواند در نجاح درس استاد مورد نظر خود را انتخاب نمایند 4️⃣ دروس فوق برای تسهیل در ثبت نام، جزء در سامانه اساتید تعریف شده‌اند که در آن سامانه قابل رویت و انتخاب می‌باشند. 5️⃣ بسته حمایتی و مزایای دروس تمهیدی فقه معاصر به صورت آزمایشی به شرح زیر به تصویب رسیده است: ۱) در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب پایه ۹ و ۱۰ که در یک درس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۱/۵ نمره تشویقی به نمره امتحان كتبی مكاسب و ۱/۵ نمره تشويقی به نمره امتحان شفاهی مكاسب ايشان اضافه خواهد گشت. تبصره: نمره تشویقی کتبی مکاسب به اختیار طلاب می تواند به هر یک از نمرات امتحان کتبی مکاسب ایشان اضافه گردد به شرط آنکه در آن امتحان حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند. ۲) در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ طلاب دروس خارج که در دروس تمهیدی فقه معاصر شرکت کرده و در امتحان دو نیمسال آن قبول شوند، ۲ نمره تشويقی به يک مصاحبه درس خارج فقه ایشان اضافه می‌گردد. تبصره: نمره تشویقی مصاحبه خارج فقه به اختیار طلاب می تواند به هر یک از نمرات مصاحبه خارج فقه ایشان اضافه گردد به شرط آنکه در آن مصاحبه حداقل نمره ۱۲ را کسب کرده باشند. ۳) اساتید دروس تمهیدی فقه معاصر تمام مزایای اساتید سطوح عالی من جمله سنوات تدریسی و معيشتی را دارا می‌باشند. ۴) تمامی امتیازات دروس تمهیدی فقه معاصر فقط مختص به طلابی است که یک درس تمهیدی را در درس شرکت داشته و در امتحان كتبی آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده‌اند. ۵) هر یک از دروس تمهیدی فقه معاصر باید حداقل در هر نیم‌سال ۶۰ جلسه تشکیل گردد. ۶) نیم‌سال اول این دروس از همین حالا آغاز می‌گردد و نیم سال دوم هر درس سال آینده می‌تواند برگزار گردد. امتحانات این نیمسال در پایان خردادماه هم‌زمان با سایر امتحانات حوزه برگزار می‌گردد. ۷) برای شرکت در نیم‌سال دوم هر درس باید محدوده نیم‌سال اول خوانده شود. 6️⃣ فقه معاصر ۱ تا ۸ بر هم مترتب نیستند و هر استاد بنابر علاقه و توانایی خود می تواند یکی از این دروس را تدریس نماید. اما هر درسی که انتخاب می‌شود اول باید محدوده نیم‌سال اول و سپس محدوده نیم‌سال دوم آن تدریس شود. 7️⃣ کتب مصوب اعلامی، در گام اول این طرح بزرگ انتخاب شده‌اند و در صورت استقبال اساتید و طلاب محترم، در سال‌های آینده این کتب قابل افزایش می‌باشد. ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
🔵حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ سیاست صحیح یا غلط؟ 📝مهدی خطیبی این روزها بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار داغ است. برای قضاوت راجع به آن توجه به چند نکته ضروری است: 1. در بین اقتصاددانان اختلاف دیدگاهی وجود دارد که شرایط ایده آل اقتصادی که در آن اشتغال کامل اتفاق بیفتد در چه صورتی رخ می دهد. اقتصاددانان کلاسیک و نیو کلاسیک ها معتقدند در صورتی که دولت در اقتصاد دخالت نکند نظام قیمت اقتصاد را به تعادل رسانده و بهترین شرایط بر اقتصاد حاکم خواهد شد. 2. در مقابل کینزین ها معتقدند دخالت دولت باید جدی باشد و اقتصاد ذاتا تمایلی به اشتغال کامل ندارد و دولت باید آن را به سمت اشتغال کامل هدایت کند. نهادگرایان نیز توجه به نهاددها را مورد توجه قرار داده اند و نظام قیمت ها را به تنهایی کافی نمی دانند. 3. دیدگاه اول الان هم در بین بسیاری از اقتصاددانان مورد قبول واقع شده است و اصلاح نظام قیمت ها را تنها راه نجات اقتصادهای بیمار می دانند. 4. اصلاح نظام قیمت‌ها معمولا تلفاتی دارد. یکی از اساتید از وزیر اقتصاد ترکیه نقل می کرد که گفته بود در دوران اصلاح نظام قیمت ها در ترکیه خانواده هایی بوده اند که به مدت سه سال امکان تهیه غذای گرم برایشان فراهم نبود. اینکه نقل شده مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی معتقد بود: ایرادی ندارد اگر عده‌ای زیر چرخ‌های توسعه لِه شوند(ناقل: الیاس نادران در مناظره با ترکان) اشاره به همین واقعیت دارد. این در حالی است که در نظام اسلامی اهمیت حمایت از اقشار مستضعف بیش از رشد و توسعه اقتصادی است. 5. در کشوری مثل ترکیه اصلاح نظام قیمت ها در شرایطی انجام شد که تحریم سیستمی بر علیه ترکیه اجرا نشده بود و فشار سیاسی و اقتصادی فرامرزی در کار نبود. 6. ایران حدود ده سال از که با تحریم بانک مرکزی (شبکه سوئیفت) و نفت مواجه است. در داخل هم تورم شدید که تا 60 درصد هم رسیده اوضاع را متشنج کرده است. در ده سال گذشته نیز رشد اقتصاد ایران حرکت سیسنوسی داشته و تقریبا در همان 600 میلیارد دلار سال 90 باقی مانده است. (تاره بانک جهانی 200 میلیارد دلار اعلام کرده است) در چنین شرایطی اصلاح نظام قیمت ها حتی اگر سیاست درستی باشد و منطبق بر مبانی اسلامی باشد، چندان عاقلانه به نظر نمی رسد. 7. پیشنهاد آن است که: الف: دولت کریمه فشار بیرونی را به حداقل برساند و امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت به مقدار 2.5 میلیون را مجددا به دست آورد. (بالاخر این همه بیل زدند لااقل میوه برجام را بخوریم) ب: نظام جامع اطلاعات اقتصادی راه اندازی شود و 16 مرکز تولید اطلاعات اقتصادی به هم لینک شوند. تا شناسایی فقیر و غنی امکان پذیر باشد. ج: در شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی آرام است اصلاح قیمت ها آغاز شود. هیچ یک از سه شرط فوق الان مهیا نیست. https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم با استعانت از خدای متعالی جلسات درس «فقه رمزارزها» در این کانال بارگذاری خواهد شد.
فقه رمزارز جلسه۱.mp3
5.62M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع: کلیات 🔰جلسۀ اول سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-10-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه2.mp3
7.25M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع: کلیات 🔰جلسۀ دوم سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارز جلسه3.mp3
5.8M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع: ماهیت پول 🔰جلسۀ سوم سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارز جلسه۴.mp3
5.52M
📄فقه رمزارزها 🔰ماهیت پول 🔰جلسۀ چهارم سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
هدایت شده از خطیبی
1400-11-11-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه5.mp3
4.58M
📄فقه رمزارزها 🔰تعریف پول 🔰جلسۀ پنجم سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارزها-خطیبی-جلسه۶-۱۸-۱۱،-۱۴۰۰.mp3
6.55M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: تعریف مال 🔰جلسۀ ششم- سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
فقه رمزارزها جلسه۷.mp3
5.76M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: تعریف مال 🔰جلسۀ هفتم. سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-23-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه۸.mp3
7.36M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: ویژگی های مال 🔰جلسۀ ۸ سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-11-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه۹.mp3
5.55M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: ماهیت پول 🔰جلسۀ 9 سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-25-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه۱۰.mp3
5.61M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: پیدایش پول اعتباری 🔰جلسۀ 10 سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-27-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه۱۱.mp3
5.66M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: پول بدون پشتوانه 🔰جلسۀ 11 سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-11-30-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه۱۲.mp3
7M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: پشتوانه پول 🔰جلسۀ 12 سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
recording-20220220-082308.mp3
26.65M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: پشتوانه اسکناس 🔰جلسۀ 13 سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad
1400-12-2-فقه رمزارز(خطیبی) جلسه13.mp3
5.9M
📄فقه رمزارزها 🔰موضوع بحث: مشکلات پول های اعتباری 🔰جلسۀ ۱۴ سال تحصیلی 1400-1401 🆔https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad