🍀حکومت مهدوی🍀
🔻با مسئولیتپذیری در کار و زندگی است که انسان به شکوفایی و خلاقیت میرسد.
🔻مسئولی که نشاطش را از استخر سلطنتی میگیرد نه از کار برای مردم، از او انتظار خلاقیت نباید داشت
✅ مسئولیتپذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایتمداری
◀️انسان اگر بخواهد وجود خودش را شکوفا کند، باید این را در بستر عمل انجام بدهد و الا کسی که درگیر فعالیت خاصی نیست؛ صرفاً با نشستن در کتابخانه و فکر کردن رشد نخواهد کرد.
◀️«مسئولیتپذیری» در واقع یک نوع فعالیت و سبک زندگی است. در بستر فعالیتِ مسئولیتپذیرانه است که انسان میتواند به رشد روحی و فکری و شکوفایی استعدادها برسد.
◀️یکی از آثار مسئولیتپذیری «خلاقیت» است، اگر مسئولیتپذیرانه وارد یک کاری شده باشی، آنوقت راه رفع مشکلات، راه تعالی و بهرهوریِ بیشتر و راه لذت بردن بیشتر از آن کار یا آن زندگی را پیدا میکنی.
◀️«خسته نشدن» هم از آثار مسئولیتپذیری است، آدم مسئولیتپذیر دو سه برابر دیگران کار میکند و خسته نمیشود. اگر از درسخواندن، کار در خانه یا هر فعالیت دیگری زود خسته میشوید و حوصلهتان سر میرود، بدانید که دارید آن را بدون مسئولیتپذیری انجام میدهید.
◀️مسئول مملکتیای که نشاطش را از کار کردن و از لبخند مردم نمیگیرد بلکه نشاطش این است که به استخرهای سلطنتی برود، از او انتظار خلاقیت و برنامهریزی نداشته باشید چون خلاقیت مال کسی است که احساس مسئولیت میکند.
◀️کسی که نسبت به مردم احساس مسئولیت کرد شبیه ضعیفترین مردم زندگی خواهد کرد. این یک اصل مدیریتی است که امام زمان(ع) اجرا خواهند کرد.
#استاد_پناهیان - ۱۴۰۰.۰۵.۲۵
👈🏼 متن کامل
Panahian.ir/post/6999
#حکومت_مهدوی
#مسئولیتپذیری
#امام_زمان
#محرم
@mahdimontazeremast
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠
✨شرایط نزول امدادهای الهی از منظر قرآن
🌿حاصل مطالب پیش آن شد که امدادهای غیبی پس از آن است که ما تلاش خود را انجام دهیم و اگرچه خداوند هر کس را بخواهد یاری میکند، ولی این یاری، شرایطی دارد.
🌿فهم این مطلب در شناخت جایگاه امدادهای غیبی در امر ظهور و موفقیت حضرت مهدی (عج)در تشکیل حکومت عدل جهانی بسیار کارساز خواهد بود. برخی از شرایط نصرت و امدادهای الهی در قرآن عبارت است از:
🔶صبر و استقامت
انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهای الهی است. قرآن میفرماید:"وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ". [۱]
🌿و در جایی دیگر دربارۀ اولیای الهی ذکر میکند:"فَصَبَرُوا عَلی ما کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّی أَتاهُمْ نَصْرُنا"[۲] ؛ بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند، شکیبایی کردند تا یاری ما به آنان رسید.
🌿 و نیز فرمود:
"إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ" [۳]؛ البته اگر صبر و مقاومت کنید و پرهیزگاری نمایید، (گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشتۀ مخصوص مدد میرساند.
🔶 یاری دین خدا
🌿قرآن کریم، یکی از شرایط مهم ارسال امدادهای الهی را نصرت از دین و به تبع آن، ولیّ خدا معرفی میکند و میفرماید: "إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ" [۴] اگر خدا را یاری کنید، یاری تان میکند و گام هایتان را استوار میدارد.
🔶جهاد و مبارزه با دشمن
🌿جبهههای جنگ نیز در حقیقت، بستر نزول امدادهای الهی است، زیرا قرآن کریم میفرماید: "قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ" [۵] ؛ با آنان بجنگید، تا خدا آنان را به دست شما عذاب و رسوایشان کند و شما را بر ایشان پیروزی بخشد.
🔶 تقوای الهی
🌿یکی از آثار مبارک تقوای الهی و پرهیزگاری که قرآن جایگاه بزرگی برای آن قائل شده است علاوه بر آثار دیگری که بر آن مترتب است، جالب رحمت و کمک ویژۀ پروردگار عالم است.
🌿خداوند رئوف در آیۀ ۱۲۵ سورۀ آل عمران میفرماید:"بَلی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمِینَ ؛ البته اگر صبر و مقاومت کنید و پرهیزگاری نمایید،(گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد میرساند.
🔶مجاهدت و تلاش
🌿در فرهنگ قرآنی، تلاش انسان، نشانۀ صداقت اوست و همین صداقت است که باعث نزول امدادهای غیبی میشود، کما این که قرآن میفرماید:"وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ"؛ [۶] و کسانی که در راه ما کوشیده اند، به یقین راههای خود را بر آنان مینماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است.
🔶ایمان به پروردگار
🌿 قرآن کریم در سورۀ «کهف» و در احوالات اصحاب کهف، ایمانِ مثال زدنی ایشان را عاملی برای عنایت ویژۀ خدا به آنها معرفی میکند و میفرماید:"إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً وَ رَبَطْنا عَلی قُلُوبِهِمْ"؛ [۷] آنان جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم و دل هایشان را استوار گردانیدیم.
🔶 عدم ارتباط با کافران
🌿نکتۀ بسیار جالبی که قرآن مکرراً تعلیم میدهد آن است که میفرماید با کفار رابطۀ ولایت نداشته باشید، تا امدادهای غیبی خدا به سوی شما سرازیر شود:"لا تَتَّخِذُوا... یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِه" [۸]، زیرا در غیر این صورت، هرکس به سراغ کفار برود، خداوند او را به حال خود رها و از امدادهای غیبی خود محروم میسازد:"وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْ ءٍ"[۹]
🔶انجام تکلیف
🌿مطابق فرهنگ قرآنی، ما باید به وظیفۀ خود عمل کنیم و آن گاه در انتظار امدادهای او باشیم.در آیۀ ۹۳ سورۀ «هود» و در احوال حضرت شعیب علیه السلام به این امر این گونه اشاره شده است:"وَ یا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلی مَکانَتِکُمْ إِنِّی عامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ یَأْتِیهِ عَذابٌ یُخْزِیهِ وَ مَنْ هُوَ کاذِبٌ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ" ؛ و (شعیب گفت: ) ای قوم من! (پس) هرچه در توان دارید انجام دهید، من (نیز) کار خودم را خواهم کرد. به زودی خواهید دانست (که) عذاب خوارکننده به سراغ چه کسی خواهد آمد و چه کسی دروغ گوست. شما در انتظار باشید، من (نیز) همراه شما منتظرم.
📚 #شرایط_ظهور از دیدگاه قرآن کریم
#استاد_ملایی
#امام_زمان (عج)
#محرم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین (ع)
@mahdimontazeremast
🔶استغفار و توبه
🌿در پیشگاه قرآن، استغفار، رزق و امدادهای غیبی را در پی دارد. در این کتاب آسمانی آمده است: "اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا"[۱۰] ؛ استغفار کنید، زیرا خداوند غفّار و بخشنده است، تا آسمان را به باران فراوان بر شما بگمارد و شما را به مالها و فرزندان کمک کند و برایتان باغها و جویبارها پدید آرد.
موارد دیگر و نیز بررسی بیشتر آنها را در بخش شرایط انسانی ظهور، ذکر خواهیم کرد.
----------
[۱]: بقره، آیه ۲۴۹
[۲]: انعام، آیه ۳۴
[۳]: آل عمران، آیه ۱۲۵
[۴]: محمد، آیه ۷
[۵]: توبه، آیه ۱۴
[۶]: عنکبوت، آیه ۶۹
[۷]: کهف، آیات ۱۳-۱۴
[۸]: مائده، آیه ۵۲
[۹]: آل عمران، آیه ۲۸
[۱۰]: نوح، آیه ۱۰-۱۲
📚 #شرایط_ظهور از دیدگاه قرآن کریم
#استاد_ملایی
#امام_زمان (عج)
#محرم
@mahdimontazeremast
حُر کن مرا ...
که جان من از شرم،
پر شده
من را که راه نیست ...
به جمع حبیب ها
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
با بغض لبالب شده و
صوت حزین
شرمنده و سر به زیر
در اوج یقین
بی واسطه از جان و دلم
بر تـ💔ـو سلام
ای حجّت کردگار
بر روی زمین
سلام حجتـ💔ـ خدا ....
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۷۹🌷
☀️نورانیت امام☀️
💠حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «مراد نقض عهدی است که در عالم ذر از خلایق گرفته شد و یک بار هم پیغمبر (صلی الله علیه وآله) یا در روز عید غدیر، برای ولایت و خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ائمه (علیهم السلام) از مسلمانان پیمان گرفتند »
💠برای اینکه این عهدنامه در عالم «ذر» محفوظ بماند و ض ایع نگردد، خدای متعال تمام این ص حیفهها را به فرشته ای از فرشتگان مقرب به عنوان امانت داد. علت انتخاب این فرشته برای این مقام، این بوده که او محبت وافری به انوار مقدس اهل البیت (علیهم السلام) داشت، در روایت آمده است: «لأن الله عزوجل لماأخذ الیثاق له بالربوبیة و لمحمد بالنبوة و لعلی بالوصیة اصطکت فرائص الملائکة».
«وقتی که خداوند برای خودش به ربوبیت و برای حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) به نبوت و برای حضرت علی (علیه السلام) به وصایت پیمان میگرفت، تمام ارکان وجودی ملائکه به لرزه در آمد».
«ولم یکن فیهم أشد با محمد و آل محم صلی الله علیه وآله منه».
«اولین کسی که در اقرار و ارادت شتاب کرد، همین فرشته بود، شدت حبت به محمد و آل محمد (علیهم السلام) در هیچ ملکی به اندازه این فرشته نبود؛ به همین خاطر خداوند او را انتخاب کرد و میثاق را برای او قرار داد و او روز قیامت به عنوان امانت دار و کلیددار خزائن پیمانها حاضر میشود. خداوند به احترام این دوستی، او را انتخاب کرد و به او فرمان داد که عهدنامههای خلق در نزد او به امانت باشد. او نیز از شدت محبت و ارادت به این انوار مقدس، همه صحیفهها را در سینه اش قرار داد».
این فرشته همین طور در میان فرشتگان با عزت و احترام بود تا این که موقعی فرا رسید که خداوند خواست اوامر و طاعات خویش را ظاهر فرماید و مشخص کند که چرا بر اطاعت محمد وآل محمد (علیهم السلام) پیمان گرفته شده است. چون بنا بود که این امر (عظمت انوار مقدس) در میان موجودات آشکار شود، حکمت حق اقتضاء نمود که آدم (علیه السلام) را به این دنیا بیاورد. حضرت آدم (علیه السلام) نخستین مظهر از مظاهری است که در او نور محمد و آل محمد (علیهم السلام) جلوه گر شد؛ یعنی، او مبدأ حجتهای الهی گشت، همچنان که مبدا نوع انسانی نیز ایشان است. او را ابوالبشر نامیدند؛ چون انوار الهی در صلب او به ودیعت گذارده شده بود. از این رو دارای شرافت خاصی گشت و تا آن جا مقام و منزلت یافت که مورد تعظیم و احترام فرشتگان قرار گرفت (رجوع شود به آیه شریفه «فقعوا له ساجدین»).
💠در این باره حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) میفرمایند که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) که فرمودند: «ای بندگان خدا زمانی که جناب آدم (علیه السلام) مشاهده کرد که نورهایی از پشت او بیرون میآید، عرض کرد که پروردگار، این نور چیست؟
💠خداوند فرمود که این انوار اشباحی هستند (محمد و اهل بیت اش علیهم السلام) که از شریف ترین بقعههای عرش میباشند که به پشت تو منتقل نمودم و چون تو جایگاه آن انوار شدی، به سبب وجود آن نورها به ملائکه امر نمودم تا تو را سجده کنند. آدم عرض کرد که خداوندا، آن اشباح را بر من جلوه گر ساز. خطاب رسید که به ساق عرش نظر کن! جناب آدم صورت انسانهایی را دید. سوال نمود که ایشان چه کسانی هستند؟ خداوند فرمود که ایشان برترین اشباح و بالاترین مخلوقات من هستند».
📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه)
✍محمد تقی تقی پور
#مهدی_شناسی
#نورانیت_امام
#قسمت_1179
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
💠طبق روایات، سجدۂ فرشتگان به سوی آن نوری بود که در صلب جناب آدم (علیه السلام) بود. مثل این که وقتی ما الآن به طرف قبله و کعبه سجده میکنیم، معنای اش این نیست که کعبه شریک خداست؛ بلکه سمتی است که خدا برای عبادت قرار داده و آن بیت، به خدا نسبت داده میشود؛ چرا که خدای تعالی از داشتن جسم مکان منزه است. خدا به خاطر وجود نشانه و گم نشدن راه، آن خانه را، خانه خود قرار داده و به این واسطه کعبه را نشانه عبودیت خویش قرار داده و به آن شرافت و ارزش بخشیده است.
💠از این مطلب میتوان استفاده کرد که در این دنیا هم هر خضوع و عبودیتی که ما برای ائمه اطهار (علیهم السلام) اظهار میداریم، نه از باب شرک؛ بلکه از باب اطاعت امر خداوند تبارک و تعالی است.
💠همانند عبادتی که فرشتگان با سجده بر آدم به انجام آن مکلف شدند.
چون حضرت آدم (علیه السلام) حامل نور اهل بیت (علیهم السلام) بود، سزاوار این شد که مورد تکریم قرار گیرد و همچنین هر مؤمنی که خانه دل اش را مأوای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود قرار دهد و قلب اش را بیشتر به یاد مولای اش مشغول گرداند، سزاوار احترام سماواتیان خواهد شد.
چنان که هر پیغمبری که محبت اش به محمد و اهل بیتش (علیهم السلام) در عالم ذر و عالم دنیا بیشتر بوده مورد لطف ویژه حق تعالی قرار گرفته است.
ذیل آیه ۶۷ سورة طه؛ «فأوجس فی تفسیر خیفة موسی».
💠از حضرت امام صادق (علیه السلام) پرسیدند که چرا حضرت موسی (علیه السلام) وقتی سحر ساحران را مشاهده نمود، ترسید (که مبادا مردم بین سحر ساحران و معجزه او فرقی نگذارند و امر بر ایشان مشتبه گردد) ؛ ولی با این که حضرت ابراهیم (علیه السلام) را در منجنیق نهاده و به سوی آتش بسیار عظیمی پرتاب کردند، ایشان وحشت نکردند و نترسیدند؟
💠حضرت فرمودند: «چون در صلب حضرت ابراهیم (علیه السلام)، انوار مقدس حجتهای خدا بود و به آنها اعتقاد و اعتماد داشت؛ ولی حجت خدا در صلب حضرت موسی (علیه السلام) نبود و به همین سبب ترس، او را فرا گرفت ».
📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه)
✍محمد تقی تقی پور
#مهدی_شناسی
#نورانیت_امام
#قسمت_1179
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
💠شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم💠
◀️حقیقت انتظار، یعنی تلاش برای آمادگی و زمینه سازی
🔶یکی دیگر از موضوعاتی که در بیان بهترِ بحث شرایط ظهور به ما کمک میکند، توجه به مفهوم و لوازم انتظار ظهور است، زیرا در روایات معصومان علیهم السلام توجه بسیاری به این موضوع شده است.
🔶ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که روزی آن حضرت فرمود: «آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند بدون آن، هیچ عملی را از بندگان نمی پذیرد؟ » عرض کردم: بفرمایید! فرمود:
گواهی دادن بر این که هیچ معبودی جز خدا نیست و این که محمد صلی الله علیه و آله و سلم بنده [و فرستاده] اوست، و اقرار به هر آنچه خداوند امر فرموده و ولایت برای ما و بیزاری از دشمنان ما امامان و تسلیم شدن به آنان و پرهیزگاری و کوشش و خویشتن داری و انتظار حضرت قائم. [۱]
🔶هم چنین از امام رضا علیه السلام روایت شده است: "چقدر صبر پیشه گرفتن و انتظار فرج کشیدن نیکو است! آیا نشنیده اید که عبد صالح فرمود:"انْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِین"؛ [۲] پس منتظر باشید، من هم با شما از منتظرانم. [۳]
🔶و نیز پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «افْضَلُ الْعِبادَةِ انْتِظارُ الْفَرَجِ»؛ [۴] انتظار فرج و گشایش، برترین عبادت است.
🔶اصولاً هر کسی در زندگی مادی انتظار و امیدی دارد و البته زندگی به این امیدهاست. اگر چراغ امید خاموش شود، دیگر کسی دنبال کاری نمی رود؛ منتها باید دید که چه انتظاری ارزش دارد؟ همۀ افراد امید دارند، اما روشن فکر، کسی است که در انتظار صلح جهانی باشد و برای همۀ مردم فکر کند. اگر خواستید ببینید فردی چقدر ارزش دارد، ببینید آرزویش چیست. آرزوی یک بچه، آدامس است؛ اما هرچه روح بزرگ تر شود، امیدهای او هم بزرگ تر میشود. بزرگ ترین افراد کسانی هستند که در انتظار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند، چون انتظار حضرت یعنی امید جهانی، خیر جهانی، عدالت جهانی، امنیت جهانی. هرچه آرزو کوچک تر باشد، شخص کوچک تر است و هرچه آرزو بزرگ تر باشد، شخص بزرگ تر است. انتظار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، یعنی انتظار همۀ خوبیها و محو همۀ بدی ها.
🔶 در عین حال باید دانست که انتظار، عمل است، زیرا در روایات ما آمده است: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ» و نمی گوید «افضل الحالات»؛ پس انتظار عمل است، نه حالت و سکوت و سکون. انسانی که منتظر مسافرش است و کشاورزی که منتظر میوه است، آسوده خاطر نمی نشیند. ما که منتظر آقا هستیم، باید رفتارمان با رفتار آقا سنخیتی داشته باشد؛ پس منتظر یعنی انسان تلاش گر.
انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به باز شدن درهای رحمت و معرفت. انتظار یعنی من منتظرم جهانی پر از عدل شود. در «دعای افتتاح» که منسوب به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است، میخوانیم: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُوا الیک»؛ یعنی :خدایا! من شکایت میکنم و نظامهای طاغوتی موجود در روی زمین را قبول ندارم. اگر کسی بپرسد که چه حکومتی را قبول دارید؟ پاسخ آن در ادامۀ دعا آمده است: «إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَة کَرِیمَة».
🔶دعای ندبه یعنی دعای اعتراض بر طاغوتهای جهان و دعای انتظار و امید به آمدن حکومت حق. اگر جمع میشویم و دعای ندبه میخوانیم و در فکر حکومت حق هستیم، باید در فکر تلاش برای زمینه سازی آن حکومت هم باشیم.
در زمانی که استاد شهید مطهری در تهران بودند و برای تدریس از آن جا به قم تشریف میآوردند، مدتی در قم میزبان ایشان بودم. در همان زمان میپرسیدم که یکی از آنها دربارۀ انتظار ظهور بود. ایشان دربارۀ حقیقت انتظار، مَثَلی را از مرحوم حجةالاسلام راشد که قبلاً در رادیو سخنرانی میکرد و مرد دانشمندی بود، نقل کردند که میگفت: وقتی شب میشود، همۀ ما در انتظار خورشید هستیم، اما معنای انتظار خورشید بودن این نیست که در تاریکی بنشینیم. هم منتظر خورشید هستیم، هم وظیفۀ ما این است که بلند شویم و کاری انجام دهیم و برقی را روشن کنیم.
🔶کسی که منتظر مصلح است، باید صالح باشد. انسانهای بی تفاوت، بی غیرت، بی پول و بی قدرت که نمی توانند بگویند: یا حجة بن الحسن، تشریف بیاور! کسانی که در انقلاب و نظام اسلامی نقشی نداشته و ندارند، اول از خدا بخواهند که به آنها نقشی بدهد و بعد دعای ندبه بخوانند. وقتی میگوییم: مهدی بیا، حضرت بیاید چه کند؟ لابد میگویید او خواهد آمد تا از حق مردم دفاع کند.خیلی خوب، وقتی هشت سال جنگ تحمیلی بود، شما چقدر از حق دفاع کردید؟ در این حوض چقدر شنا کردی که حالا میگویی: اقیانوس اطلس! کسانی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند، اصلًا رویشان نمی شود که بگویند: مهدی بیا!
📚 #شرایط_ظهور از دیدگاه قرآن کریم
#استاد_ملایی
#امام_زمان (عج)
#محرم
@mahdimontazeremast
🔶در بسیاری از آیات مهدوی که مربوط به منتظران ظهور است نیز همین آمادگی دیده میشود؛ برای مثال قرآن میفرماید: "وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ" [۵] ؛ و کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند، آنان همان کسانی هستند که سر تا پا صداقتند و نزد پروردگارشان گواهانند، پاداش و نورشان را دارند و کسانی که کفر ورزیدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان اصحاب دوزخند.
🔶حارث بن مغیره از حضرت باقر علیه السلام روایت کرده است:
کسانی که از شما عارف به این امر (امامت اهل بیت علیهم السلام) هستند و منتظرند و آرزوی پاداش نیک دارند، به خدا قسم مانند آن کسی است که به همراه قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف جهاد کرده است. سپس فرمود: به خدا قسم، مانند کسی است که با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با شمشیرش جهاد کرده است. آن گاه برای مرتبه سوم فرمود: به خدا قسم، مانند کسی است که در خیمه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به درجه شهادت رسیده است و درباره شما آیه ای در قرآن هست. عرض کردم: کدام آیه؟ ایشان فرمود آیه:"وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ"[۶] ؛ و کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند، آنان همان کسانی هستند که سر تا پا صداقتند و نزد پروردگارشان گواهانند، پاداش و نورشان را دارند؛ آن گاه فرمود: به خدا قسم نزد خداوند، صادقین و شهدا محسوب میشوید. [۷]
🔶ملاحظه میکنید که در آیه ای که در شأن منتظران ظهور است، وصف «صدیق» برایشان آورده شده و «صدیق» به کسی گفته میشود که سر تا پا راستی و درستی است و دل و زبان و عمل او یکی است و صداقت جزء خلق و خوی او شده است. معلوم است که کسب این خصلت عالی، خود نشانۀ آمادگی برای ظهور امام حق خواهد بود.
----------
[۱]: نعمانی، الغیبة، ص۲۰۰
[۲]: اعراف، آیه۷۱
[۳]: عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج ۲، ص۴۴
[۴]: نهج الفصاحه، ح ۴۰۹
[۵]: حدید، آیه ۱۹
[۶]: حدید، آیه ۱۹
[۷]: ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، ج ۵، ص۱۳۶
📚 #شرایط_ظهور از دیدگاه قرآن کریم
#استاد_ملایی
#امام_زمان (عج)
#محرم
@mahdimontazeremast
4_5832557109702560120.MP3
14.96M
🌷از قیام حسین علیهالسلام، تا ظهور تمدن نوین اسلامی در قیام مهدی موعود علیهالسلام
✅قسمت دهم
#استاد_شجاعی
#محرم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین (ع)
#امام_زمان
#حکومت_مهدوی
#سخنرانی_کوتاه
@mahdimontazeremast
حالمان حال خوشی نیست
بیا ای جانا
زندگی بی تـ💔ـو دگر
سخت و نفس گیر شده
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
چه کنم
چه چاره سازم
که رِسَم به خاک کویتـ💔ـ؟؟؟
سلام حضرت دلبـ💔ـر ....
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
#محرم
@mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۰🌷
☀️نورانیت امام☀️
🌿نگاهی به داستان حضرت آدم (علیه السلام)
🔸حضرت آدم (علیه السلام) قبل از آن که به این دنیا هبوط کند، در آن مقامی که در بهشت داشت، به منظور تجدید عهدش با فرشته مقرب که حامل بیعتها بود، مصافحه میکرد؛ زیرا حضرت آدم (علیه السلام) در عالم ذر پیمان بسته بود که از این انوار مقدس اطاعت کند و آنها را دوست بدارد. ایشان را نافرمانی ننماید. در برابر مظاهر حق تعالی توجه و خضوع داشته باشد.
🔸چنان که فرزندان صالح و مؤمن جناب آدم (علیه السلام) در دنیا به خاطر عهدهایی که به ولایت و محبت اهل بیت (علیهم السلام) بسته بودند، به تبعیت از پدرشان هر روزه با توجه قلبی به امام زمان شان ارادت میورزند.
🔸هنگامی که حضرت آدم (علیه السلام) به خلقت خویش نگاه کرد، مشاهده فرمود که حق تعالی به او کرامت عنایت فرموده و از روح خود در او دمیده و سجدۂ فرشتگان را متوجه او قرار داده تا آنجا که اسماء و حقایق اشیاء را به وی تعلیم نموده و او را خلیفه خویش در زمین نامیده. در آن هنگام، فرشتگان اعتراض کردند و گفتند که خدایا، در زمین کسی را قرار میدهی که فساد و خونریزی برپا میکند، در حالی ما برای حمد و تقدیس و عبادت هستیم.
🔸آنان در این اعتراض متوجه نشدند، که محال است خلیفه خدا فساد و خونیزی کند. خداوند متعال به خاطر این مطلب، فضیلت و بزرگی جناب آدم (علیه السلام) را به فرشتگان شناساند و اسمای الهی را از آنها پرسید و آنها نتوانستند جواب بدهند، ولی حضرت آدم (علیه السلام) چون اسمای الهی را آموخته بود. بیان نمود و عجز و ناتوانی فرشتگان ظاهر شد، در نتیجه گفتند:
«ولا علم لنا إلا ما علمتنا». [۱]
«خدایا، ما را دانشی نیست، مگر آن چه را تو به ما آموخته ای».
🔸آن گاه خدای تعالی اراده فرمود و فرشتگان را به تکریم حضرت آدم (علیه السلام) مکلف نمود که برای عبودیت خدا به سوی خلیفه الله، آدم ابوالبشر، توجه نمایند. از طرفی چون حضرت آدم (علیه السلام) به این همه مفاخر و جلالت نگاه کرد، فکر کرد که همه این عنایات به واسطه کرامت و شرافت خود اوست و این چنین دریافت که در عرصه گیتی نظیر و همتایی برای او از جهت بزرگی نیست و کرامتهای الهی، فقط به او اختصاص یافته است.
🔸البته نظر بعضی از بزرگان این است که نه بدان جهت بوده که این بزرگوار فخری نموده باشد؛ بلکه از این باب که:
«و أما بنعمة ربک فحدث ». [۲]
«نعمت پروردگار را بازگو کن».
چون کسی نبود که این نعمتها را با او بازگو کند، به خاطر همین با خود گفت و گو میکرد و در دل خیال مینمود که چنین است.
🔸حق تعالی خواست که به او حقیقت مطلب را بفمهاند که این عنایات و مفاخر که به تو داده شده، فقط به خاطر آن نور درخشانی است که در صلب تو گذاشته شد. نظر به این که حضرت آدم (علیه السلام) به اصل خود و عهدهای خویش برگردد و یادآور دوران عالم ذر شود:
«و لقد عهدنا إلی آدم من قبل فنی و تجد له عزما». [۳]
«ما قبل از این با آدم (علیه السلام) عهد بسته ایم که باید مطیع و عبد محمد و اهل بیتش (علیهم السلام) باشد؛ اما در یادش نماند و برای او عزم و اراده ای نیافتیم».
«فثبتت لهم النبوه و أخذ المیثاق علی أولی العزم أننی ربکم و محمد رسولی و علی أمیر المؤمنین و أوصیاؤه من بعده ولاۀامیری و خزان علمی ع وأن المهدی أنتصر به لدینی و أظهر به دولتی و أنتقم به من أعدائی و أعبد به طوعا و کرها قالوا أقررنا یارب وشهدنا ولم یجد آدم و لم یقر فثبت العزیمة لهؤلاء الخمسة فی المهدی و لم یکن لآدم عزم علی الإقرار به». [۴]
«برای اثبات این مطلب، خداوند از پیامبران اولوالعزم پیمان گرفت که من پروردگار شما هستم و محمد (صلی الله علیه وآله)، و پیامبر (صلی الله علیه وآله) و علی (علیه السلام)، امیر المؤمنین بوده و جانشینان او، صاحب ولایت و خزانه دار علم من خواهند بود.
🔸 مهدی کسی است که توسط او دینم را یاری میکنم و دولتم را ظاهر میسازم و به واسطه او از دشمنانم انتقام میگیرم و به واسطه وی، خلایق، با اشتیاق در زمین بندگی خواهند کرد.
همه آنها گفتند که پروردگارا، به همه این مطالب اقرار داریم؛ ولی حضرت آدم (علیه السلام) در مرحله اول نه انکار کرد و نه اقرار نمود. از این رو، مقام اولوالعزمی برای پیامبران به دلیل پذیرفتن ولایت حضرت مهدی (علیه السلام) تثبیت شد و حضرت آدم (علیه السلام) به دلیل تأمل ورزیدن آن را دارا نگشت.
----------
[۱]: ۱۱۶سوره مبارکه بقرة آیه شریفه ۳۲
[۲]: سوره مبارکه ضحی آیه شریفه ۱۱
[۳]: سوره مبارکه طه آیه شریفه ۱۱۵
[۴]: ۱۱۹ -بصائر الدرجات، ص ۷۰ - الکافی، ج ۲، ص ۸
📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه)
✍محمد تقی تقی پور
#مهدی_شناسی
#نورانیت_امام
#قسمت_1180
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
دیدم که ...
شاخه های درختان ِ خشک هم
از مِهر ِ آسمان ِنگاهتـ❤️ـ ...
شکوفه داد
سلام حضرت عشـ❤️ـق ....
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۱🌷
☀️نورانیت امام☀️
💠در روایتی نقل است: علت آن که چند تن از پیامبران (حضرت نوح علیه السلام، ابراهیم (ع)، موسی (ع) و عیسی (ع) اولوالعزم شدند این بود که درباره حضرت محمد (ص) و اوصیاء او تا حضرت قائم (عج)، از ایشان پیمان گرفته شد و آنها با عزمی راسخ به میثاق خود وفادار بودند و به آن عهد اقرار داشتند. [۱]
💠لذا حضرت آدم (ع) از پیامبران اولوالعزم نشد. حق تعالی اراده نمود تا آن میثاق عالم ذر را به یاد او آورد و ایشان هم با آن پیمان موافقت کنند. به همین جهت فرمود: «ای آدم، سر خود را بالا کن و ساق عرش را بنگر».
💠حضرت آدم (ع) نگاه کرد و عکس نور مقدسی که در صلب او بود در عرش نمایان شد و نوری درخشان و بی نظیر را ملاحظه نمود. آن نور آن چنان نورانی بود که تمام پنهان و آشکار به برکت آن نور روشن گردیدند.
💠جناب آدم (ع) با شگفتی عرضه داشت: "پروردگارا، این نور چیست؟"(این تمثال زیبا و بی نظیر، جمال کیست که هر موجودی آرزوی وصال او را دارد؟ این جلال چیست که در برابر او هر چیزی خاضع و کوچک است؟ و این چه خورشید تابانی است که برای او چنین عنایتی میباشد؟ )
💠خداوند فرمود:
«این نور حبیب و وصی و خلیل من است. این نور خاص من است. کائنات را فقط به خاطر او و خاندانش آفریدم.، هیچ مخلوقی موجودیت نیافت مگر به تبع وجود او و او آن کسی است که من از تو و ذریه تو به اطاعت، ایمان، تصدیق و تسلیم نسبت به او میثاق گرفتم». [۲]
💠قرآن نیز به این مطلب اشاره فرموده:
«و إذأخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب و حکمۀ ثم جائکم رسول مصدق لما معکم لتؤمنن به و لتنصرنه». [۳]
💠آری! این همان رسولی است که از حضرت آدم (علیه السلام) و همه انبیاء و فرزندان او برای آن حضرت،میثاق گرفته شد. این رسول، همان نور است.
💠وقتی حضرت آدم (ع) این امر عظیم را مشاهده کرد و این مطلب را شنید، نظرش از آنچه که درباره جلالت خودش تصور میکرد برگشت و پیمانی که در عالم ذر بسته بود به یاد آورد و تسلیم شد. در روایت دیگری نیز حضرت امام صادق (ع) فرمودند:
💠همین که خداوند متعال آدم و حوا را خلق نمود و در بهشت جای داد، توجه آنها به منزلت و مقام محمد و اهل بیت اش (علیهم السلام) که شریف ترین مقام و منزلهای بهشت بود جلب شد و گفتند که خداوندا، این منازل اختصاص به کدام آفریده تو دارد؟ خطاب رسید که سرهای خود را بلند کرده و به ساق عرش نظر کنید؛ به نوری که از اسامی محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (ع)، حسن (ع) و حسین (ع) نوشته شده بود. عرضه داشتند چه قدر این انوار در حضورت گرامی و مقرب اند؟ خداوند فرمود که شما را برای آنها خلق کردم و ایشان خزینه دار علم و امنای سر من هستند. ای آدم و حواء به چشم حسادت به آنها نظر نکنید و آرزوی مقام آنها را ننماید که نافرمانی شما موجب ستمکاری است و منزل دشمنان آنها در درکات جهنم نشان داده شد...
💠مجددا به جناب حضرت آدم (ع) و حوا تأکید شد که هرگز به مقام آن بزرگوارن چشم نداشته باشند تا از جوار رحمت پروردگار دور نشوند و مستوجب سرزنش نگردند».
💠شیطان (لعنت الله علیه) آدم و حوا را وسوسه نمود تا آرزوی مقام محمد و اهل بیت اش (علیهم السلام) را نموده و از میوه ممنوعه تناول کند. چون حضرت آدم (علیه السلام) چنین کاری را دچار گشتند، لباسهای بهشتی از تن ایشان خارج شد و عریان ماندند، خطاب رسید که بیرون روید و از محضر قرب من دور شوید. [۴]
----------
[۱]: تفسیر جامع، ج ۴، ص ۳۸۸ - الکافی، ج ۱، ص ۴۱۶
[۲]: (با کمی تفاوت در تفسیر جامع، ج ۵، ص۴۹۸ - کافی، ج ۱، ص ۴۱۳، ح ۲
[۳]: سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه ۸۱
[۴]: در معنای ترک اولی چنان که آمده است، کاری است که ترک آن سزاوارتر است.
📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه)
✍محمد تقی تقی پور
#مهدی_شناسی
#نورانیت_امام
#قسمت_1181
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
تب عشـ❤️ـق است ...
که در جان و دلم افتاده
تـ❤️ـو بگو ...
من چه کنم ...
با عطش دیدارت
سلام حضرت عشـ❤️ـق ...
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۱۱۸۲🌷
☀️نورانیت امام☀️
💠در روایتی حضرت امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: "به (این) درخت علم و دانش که منحصر به محمد و آل محمد (ع) است نزدیک نشوید؛ زیرا از میوه این درخت، کسی تناول نمی کند مگر آل محمد (ص)... واین درخت تمام اقسام میوهها را مانند انگور، انجیر، رطب، توت، عناب، زیتون و سایر میوهها و خوردنیهای دیگر را داشت».
💠حضرت امام رضا (ع) در این باره فرمودند: "جناب آدم بر خلاف امر خداوند، چشم به مقام و منزلت آل محمد (ص) نمود و حوا نیز بر اثر تسلط شیطان، به منزلت حضرت فاطمه (ع) چشم دوخت، تا این که آدم و حوا بر اثر خوردن آن میوه از جوار حق به زمین فرستاده شدند».
💠متأسفانه مکر شیطان لعین منجر به فرود آمدن آدم (ع) بر زمین شد. او از فراق بهشت و همسرش حواء گریهها میکرد. فرشته ای که حامل عهد پیمانها بود نیز در بهشت بود و حضرت آدم (ع) به خاطر انوار مقدس او را دوست میداشت و به واسطه محبتی که او به محمد و اهل بیت اش داشت، علاقه زیادی به او پیدا کرده و با او مأنوس بود و به منظور تجدید پیمان دربهشت با آن فرشته، مصافحه میکرد.
💠وقتی حضرت آدم (ع) روی زمین آمد، بسیار دل تنگی میکرد. در اخبار نقل کرده اند که حضرت آدم (ع) حداقل دویست سال یا در بعضی از اخبار، بیشتر (چهار صد سال گریه کرد و اشک اش مانند سیل جاری بود تا روزی که خداوند متعال بر حضرت آدم (ع) تفضل فرمود و به برکت این عنایت، بر ایشان و بر بنی آدم نیز از جهت اتمام حجت بر منکران و معاندان ائمه اطهار (ع) و اکمال نعمت بر اهل محبت و ولایت، لطف فرمود و آن فرشته را به شکل سنگی بسیار درخشان و نورانی به زمین فرستاد و آن را در مسیر حضرت آدم (ع) قرار داد. وقتی جناب آدم (ع) با این سنگ شریف روبه رو شد، احساس کرد که به این شیء مقدس، محبت و علاقه دارد و این شیء، جاذبۂ عجیبی در وی ایجاد نمود. از این جهت در مقام سؤال برآمد و پرسید که «پروردگارا، این چه سری است که این قدر من مجذوب این سنگ شده ام»؟
💠جناب جبرئیل (ع) نازل شد و گفت که «ای آدم، نمیدانی این چیست؟ این همان فرشته ای است که تو در بهشت با او مصافحه میکردی و او حامل عهدنامههای همه خلایق است! سپس حضرت آدم (ع) اظهار داشت که من نمی توانم از این سنگ بگذرم. باید این دوست گرامی را با خودم ببرم و همیشه با من باشد؛ لذا روی دوش خود گذاشت. این فرشته، حامل عهد بود و به واسطه آن عهدها و محبت اش به انوار مقدس، ثقلی داشت. در واقع نوعی سنگینی معنوی بود. برای همین حضرت آدم (ع) احساس خستگی میکرد».
💠اگر رجوعی کنیم به عالم ذر و عهد و پیمان خود را به یاد آوریم:«السلام علیک یا میثاق الله الی أخده و وکده».
«سلام بر تو ای پیمان خدایی که در آن عالم بسته ایم»
خواهیم دانست نسبت به وظیفه خویش بسیار کاهل و فراموش کار هستیم.
💠متأسفانه بر اثر تعلقات دنیوی و نبود ارتباط قلبی با امام زمان (عج)، سنگینی این پیمان را مانند آن سنگ بر دوش خود احساس نمی کنیم. و اگر میشد از این پس به انجام این عمل عبادی، محکم و
استوار میشدیم و هر روز یاد امام زمان را در دل و زبان مان جاری میشد و یاد حضرت مهدی (عج) با را همانند آن حامل میثاق میدانستیم که برای همیشه آن را به جای دوش، در دل خود جای میدادیم قطعا مورد تکریم و عنایت خاصه حضرت باری تعالی قرار میگرفتیم.
💠حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «فدعا الناس ظاهرا وباطنا وندبهم سرا و إعلانا واستدعی التنبیه علی العهد الذی قدمه إلی الذر قبل النسل».
«خداوند از مردم خواسته تا عهدی که در عالم ذر از آنان گرفته شده به یاد آورند»
💠در غیبت امام عصر تا حداقل کاری را که به عنوان محب ایشان باید انجام دهیم، این است که در طول روز با دل و زبان به یاد او باشیم، و ایشان را ناظر بر تمامی اعمال خود بدانیم و در مرحله بعدی، فرهنگ انتظار را نشر دهیم و جامعه را به سوی دعاهای حقیقی برای ظهورش سوق دهیم.
📚معرفت به نورانیت امام عصر (عجل الله فرجه)
✍محمد تقی تقی پور
#مهدی_شناسی
#نورانیت_امام
#قسمت_1182
#امام_زمان
@mahdimontazeremast
11 1400 05 28.mp3
14.7M
🌷از قیام حسین علیهالسلام، تا ظهور تمدن نوین اسلامی در قیام مهدی موعود علیهالسلام
✅قسمت یازدهم
#استاد_شجاعی
#محرم
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین (ع)
#امام_زمان
#حکومت_مهدوی
#سخنرانی_کوتاه
@mahdimontazeremast
🔴«مقابله با ستمگران از طریق اعمال زور»
🍀عدالت ورزی در عصر ظهور
◀️همه شنیده ایم که امام زمان (عج) در عصر ظهور، برخی از ستمگران عالم را از طریق شمشیر و اعمال زور از صحنه خارج می کند، این سیره، سیره عادلانه و عاقلانه ای است که برخی از پیامبران الهی ـ نظیر سلیمان و پیامبر اسلام (ص) ـ نیز آن را اعمال کرده اند زیرا هنگامی که گروهی سرکش در مقابل دلیل روشن خضوع نکردند و به قانون شرع تن نداند در اینجا تنها راه مقابله با ایشان «اعمال زور» است و الا این جماعت تبه کار ایمان مومنین را نیز در معرض تهدید قرار خواهند داد.
◀️امام زمان (عج) که وارث انبیاء است و روش او مطابق با روش پیامبران است نیز تنها با این دست افراد که از طریق ارائه دلیل روشن به جمع حق مداران ملحق نمی شوند مقابله می نماید. بنابراین خلاصه آنچه در بخش های قبل بیان شد این است که آن حضرت برای تحقق عدالت از ۳ روش بهره می برد: ارائه «دلیل روشن»، داشتن «قانون جامع» و «سلاح»؛ امام باقر علیه السلام نیز در روایتی به این سه اشاره کرده می فرمایند: «امامى که قرآن، دانش و سلاح نزد اوست، از ما است»[۱].
[۱] مهدویت (دوران ظهور)، ص ۵۳
#پس_از_ظهور ۷۱
#حکومت_مهدوی
#امام_زمان
#محرم
@mahdimontazeremast
❤️سلام همراهان عزیز❤️
✨انگشت مبارکتون رو روی لینک زیر بزنید!
ببینید چی روزیتون میشه😊🌺👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1481441408C1fabd9c502
https://eitaa.com/joinchat/1481441408C1fabd9c502