eitaa logo
محمد مهدی تهرانی
192 دنبال‌کننده
66 عکس
11 ویدیو
14 فایل
اندیشه و سیاست
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔻معرفی کتاب تاریخ تحلیلی دولت نهم(سه جلدی) 🔸فقط یک کتاب تاریخ نگاری نیست؛ سوم تیر یک تجربه بود برای همه ما و اکنون بر همه ماست تا این تجربه را به مطالعه بنشینیم. انقلابیون در خلال زمامداری شان به چه پرسش های تئوریکی برخوردند که راه برخی شان را عوض کرد؟ احمدی نژاد چه ویژگی های مثبتی داشت که می توان آنها را دریافت؟ نقایص کدام بود؟ در مقدمه آمده:«جریان انقلابی باید بداند که اگر بخواهد، می تواند؛ چنانکه پیش از این توانسته است. او از مرور تاریخ، باید شیوه این توانستن را بیاموزد و با نقد و تحلیل تاریخ، شیوه مرتکب نشدن دوباره اشتباهات را.» 🔸متن پشت جلد کتاب:«غرض نه مدح و تقدیس یک دولت است و نه هجو و سیاه‏ نمایی آن. در اینجا هدف بازخوانی و واکاوی یک تجربه است برای فردا؛ فردایی که می ‏بایست استوارتر از دیروز رقم بخورد. فراز و نشیب ‏های گذشته، چراغ راهی است که می ‏بایست راه را به سوی آینده بگشاید و این رسم شریعت ماست که مؤمنانش را به مطالعه در تاریخ دعوت می‌كند و آنان را به پندگیری و تجربه‏ اندوزی از تاریخ دعوت می ‏نماید. سوم تیر آن‏قدر حرف برای گفتن دارد که می ‏سزد کتاب ‏های متعدد برای تحلیلش به رشته تحریر درآید. سوم تیر فقط احمدی ‏نژاد نیست، پدیده ‏ای است که در مقطعی مشخص از تاریخ و با عقبه و بسترسازی‏ های مشخص رخ می ‏نمایاند و البته احمدی‏ نژاد در این میان شخصیتی کلیدی و تعیین‌کننده است. جریان انقلابی با بازخوانی آن روزها عوامل و نقش ‏آفرینی ‏هایی را درک می‏ کند که سوم ‏تیر را در میان انبوه ناامیدی‏ ها و یأس ‏ها رقم زد. سوم تیر به یک معنا انقلابی دیگر بود در انقلاب اسلامی و به معنایی دیگر بازگشتی بود تمام‌عیار به آرمان‏ها و اهداف بلند انقلاب.» 🔸در سراسر کتاب تحلیل و گزارش های کارشناسی ضمیمه شده است. مثلا آن گاه که در خصوص سیاست خارجی دولت یا اقتصاد سخن می رود، گزارش هایی کارشناسی مربوطه به بحث گذاشته شده اند. 🔸عناوین فصل ها: 1️⃣احمدی نژاد که بود؟(بررسی گذشته و مواضع احمدی نژاد از کودکی تا ریاست جمهوری. ریشه های مواضع فرهنگجی احمدی نژاد را در همین دوره می توان جست که در تحلیل او بسیار مهم است.) 2️⃣حماسه سوم تیر و آغاز راه(تحولات انتخاباتی و گفتمانی در ایران و انتخابات سوم تیر، چپ و است، اصلاح طلب و اصولگرا) 3️⃣دولت نهم از نمای دور(بررسی گفتمان دولت نهم) 4️⃣مسافران دولت نهم(کابینه دولت و فراز و فرودها و رفت و آمدها، از رای اعتماد تا استیضاح و معاون اولی مشایی و...) 5️⃣نبرد هسته ای؛ جدال بر سر کدخدایی جامعه جهانی(توضیح روند و منطق هسته ای دولت) 6️⃣جدال با مستکبران؛ بشارت به مستضعفین(مواجهه با اسرائیل و آمریکا، نامه نگاری ها، هولوکاست، فلسطین و لبنان و...) 7️⃣بازتعریف مناسبات دوجانبه(روابط خارجی) 8️⃣مرد مصاحبه های چالشی(گزیده ای از مصاحبه های جنجالی احمدی نژاد) 9️⃣پیش به سوی اقتصاد عدالت محور(توضیح منطق اقتصادی دولت، آمارها و اقتصادسیاسی دولت) 🔟فراز و نشیب های سیاسی و فرهنگی(تحولات سیاست داخلی، موسویان، دانشگاه آزاد، حضور زنان در ورزشگاه ها و...) 1️⃣1️⃣جریان روشنفکری؛ جنبش دانشجویی و دانشگاه(انقلاب های رنگی و ماجرای جهانبگلو، مواضع سروش، نشریات موهن در دانشگاه امیرکبیر، فهرست مواضع تشکل های دانشجویی، تدفین شهدا در دانشگاه ها و....) 2️⃣1️⃣بازگشت به پرسش های پژوهش 🔸چندین سال طول کشید تا نگارش این کتاب را به پایان بردم. آن زمان در این امید بودم که ای کاش بتوان بار دیگر جبهه سوم تیر را یکپارچه دید و به جای حب و بغض هایی که از هر سو هیزم در آتش می افکند، راه دیگری را برای ادامه پیدا کرد. @mahdytehrani
روش، مبانی و اخلاق سیاست ورزی انقلابی - جلسه اول.mp3
18.06M
جلسه اول، سخنران: محمدمهدی تهرانی، حوزه دانشجویی شریف، 1400/2/30 *می‎خواهیم سیاست‎ورز انقلابی تربیت کنیم نه آقااجازه گو! *ادعای ما این است که 99.9 درصد اصولگرایان به حداقل‎های سیاست‎ورزی در کشور توجه ندارند *نشان خواهیم داد چگونه تفاوت در روش‎ها تفاوت در جریان را ایجاد کرده و می‎کند و توضیح خواهیم داد که اختلاف جریان‎ها صرفا ناشی از مبنا نیست *متأسفانه در کشور هیچ‎جا روش و اخلاق سیاست‎ورزی به طور جدی بحث نمی‎شود. نهایت توجه‎ها معطوف به مبانی است *سطح سیاست‎ورزی در جریان انقلابی باید ارتقا پیدا کند و این هدف ماست *ما در این بحث از نقاط ضعف و قوت همه جریان‎های سیاسی و چهره‎های کشور سخن خواهیم گفت و دنبال نگاه از بالا و آکادمیک به عرصه سیاست‎ورزی هستیم! *بحث ما از خاستگاه آینده و سیاست‎ورزی مطلوبی است که نداریم نه از خاستگاه و پایگاه جریان‎های سیاسی موجود +به همراه فایل پی دی اف ارائه @mahdytehrani
🔻نقدی به نگرانی ها برای جمهوریت نظام 🔹مشارکت و حضور نماندگان تمامی جریانات در عرصه انتخابات، لبّ دغدغه‎ای بود که بیانیه ها و نامه نگاری ها برای تجدیدنظر در رأی شورای نگهبان را موجب شد. در این میان ارجاعی قابل توجه به نامه رهبرانقلاب خطاب به شورای نگهبان در سال 84 نیز وجود داشت و چنین می نمود که دغدغه ها بی راه نیست. 🔹با این همه اما یک نقد را باید پذیرفت و آن اینکه دغدغه مندان یک سوی واقعه را لحاظ کرده بودند و به نظر می رسد به آسیب هایی که ورودهای مکرر رهبری در این عرصه می تواند داشته باشد توجه نداشتند. چنانچه همان ورود رهبری در سال 84 مدام ذهنیت ها را بعد از هر ردصلاحیتی متوجه ایشان می کرد، ورود مجدد ایشان عملا حکم حکومتی در این عرصه را از استثناء به قاعده تبدیل می نمود که این طبعاً به منزله سست شدن جایگاهی بود که بناست در این خصوص کار کارشناسی را به عهده گیرد. 🔹از سوی دیگر برخلاف 84 دعوا بر سر یک نفر و دو نفر نبود. وقتی تعداد بالایی ثبت نام کرده اند و رد شده اند، کدامین را باید با حکم حکومتی تأیید کرد؟ همه را؟ اگر برخی را، چرا دیگران نه؟ 🔹این جمله عباس عبدی مهم بود:«هرگونه تغییر در تایید صلاحیت ها به این معنی است که یا رفتار شورای نگهبان قانونی نبوده، یا قانونی بوده ولی با قانون نمی توان کشور را اداره کرد.» ⬅️باید بپذیریم تصمیم در این میانه دشوار بود. 🔸اما چه باید کرد؟ 🔹فارغ از این انتخابات، اگر دغدغه مندانی که نامه و بیانیه نوشتند، این سطح از ضوابط تنگ را برای تأیید صلاحیت ها به صلاح کشور نمی دانند، قاعدتا باید با نگاهی کارشناسانه در خصوص آن قوانین و معیارها چون و چرا کنند و درصدد اصلاح آنها برآیند تا نیازی به دور زدن قانون نباشد. 🔹در واقع می توان پرسید با توجه به اهمیت رقابتی بودن انتخابات، چه سطح از سخت گیری در تأییدصلاحیت ها لازم است؟ آیا واقعا مثلا لنکرانی و لاریجانی و... صلاحیت ورود در این عرصه را نداشتند؟ آیا نگرانی هایی که آن ضابطه گذاری ها را موجب شد، این قدر جدی است که این محدودیت ها وجود داشته باشد یا خیر؟ اینها سوالات است که نگاهی مداقانه و کارشناسانه می طلبد. 🔹دست آخر آنکه دغدغه همه آنان که این روزها دغدغه مندانه سخن راندند را باید ارج نهاد و اهتمام آنان به آزاداندیشی و جمهوریت نظام را علی رغم تمامی تبلیغات جریان رقیب به تقدیر نشست. 🔹اکنون اما زمان، زمان انتخابات است و این بر عهده همه ماست که به فردا بیاندیشیم و در رقم زدن انتخاباتی پرشور نقش آفرین باشیم. امری که کاندیداهای انقلابیِ بازمانده نیز حتما می توانند بدان یاری رسانند. @mahdytehrani
🔷️کلاس 🔶 ۱۴۰۰/۳/۶ 💠 بحث مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تفاوت در روش چگونه تفاوت در جریان‌ها را ایجاد می‌کند و تا چه اندازه روش مهم است. یکی از مباحث مهمی که امام (ره) را متفاوت و متمایز از سایر جریانات انقلابی آن زمان نمود روش امام و صبر انقلابی در روش امام است. امام صبر انقلابی و یک کل نگری داشتند و از فراز تاریخ می‌توانستند نگاه کنند امام معتقد بودند من آمده‌ام مردم را رشد بدهم. باید صبر انقلابی داشت و بسیاری از مسائل را بر اساس صبر انقلابی حل نمود، انسانی که صبر انقلابی دارد می‌تواند تفکر کند، انسانی که ذهن عمیق دارد انقلابی است، آدمی که بی‌حوصله است و زود می‌خواهد به مقصد برسد نمی‌تواند انقلابی باشد. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: "صبر انقلابی لازم و بی‌صبری مانع پیشرفت است". نکته مثبت بحث این است که از فراز همه جریان‌ها نگاه می‌کنیم، همه جریان‌ها را نقد کنیم، از همه جریان‌ها یاد بگیریم، اشتباهات همه جریان‌ها را ببینیم. برای سیاست‌ورزی انقلابی باید زمین بازی را شناخت و زمین بازی را ساخت، اصلی فرعی نمود، کل‌نگر بود و از بالا نگاه کرد و صبر انقلابی داشت و در میان مردم و مردمی بود. حوزه شریف 🔻 @HDsharif
🔻در سیاست عمیق شوید! (گزارشی از جلسات روش، مبانی و اخلاق سیاست‎ورزی انقلابی در حوزه شریف) ↙️کلیت 🔹آن قدر حرف هست که حتی اگر یک سال هم این جلسات ادامه پیدا می کرد جا داشت. 🔹باید همه چیز تغییر کند. رهبرانقلاب هم منتقد وضعیت سیاست‎ورزی موجود است. اما واقعاً چه می توان کرد؟ 🔹در حوزه شریف بناست قدری جدی تر به سیاست نگاه کنیم و از تحول در وضعیت سیاست ورزی کشور سخن بگوییم. 🔹دانشجوی انقلابی باید مسئله، پروژه و کارویژه ای برای خودش داشته باشد و آن را در طول یک بازه زمانی پی بگیرد. تحول وضعیت سیاست ورزی در کشور می تواند یکی از این مسائل باشد. نباید در فضای رسانه ای غرق شد و سطحی ماند. ↙️روش 🔹برخلاف مباحث مرسوم، بحث در این جلسات نه از مبانی که از روبنایی ترین لایه یعنی "روشِ" سیاست ورزی آغاز می شود. برای بحث با خیلی از جریانات، لزوماً نیازی به بحث های تفصیلی و مبنایی نداریم. خیلی ساده می توان با بحث در مورد روش، کار را خاتمه داد. همچنین در نقد نیز وقتی خطای جریانی مثلا در روش است، نیازی نیست مبنای خطا برایش ببافیم تا نقدش کنیم. 🔹در جریان شناسی روشی، از سه جریان محافظه کار، انقلابی و آنارشیست سخن گفته شد. هم در اصولگرایی هم در اصلاح طلبی چنین تفکیکی قابل طرح است. 🔹عناوین بحث از روش: 1)زمین بازی را بشناس! 2)زمین بازی را بساز! 3)کل را ببین! 4)اصلی-فرعی کن! 5)صبر انقلابی داشته باش! 6)خودت را باور کن! 7)میان مردم باش! 8)مردمی باش! 🔹توضیح داده شد چگونه در کشور طی سال های اخیر به واسطه بی توجهی به اهمیت روش، دچار خطاهای فاحش مواجه بوده ایم. کوشیده شد تا مثال های عینی در این خصوص از انتخابات های مختلف و با زبانی ساده ذکر شود. ↙️اخلاق 🔹سریع القلم، فرامرز رفیع پور و داوری اردکانی سه چهره ای بودند که در جلسه سوم اجمالا به بخشی از دیدگاه هایشان اشاره شد. 🔹بحث بر سر توجه به لایه های فرهنگیِ مسائل سیاسی بود و اینکه چه در فضای اصلاح طلبی چه انقلابی گری، بدون توجه به این لایه ها هیچ اقدامی اساسی و مبنایی نخواهد بود. سه چهره ای که ذکرشان رفت فارغ از دیدگاه سیاسی، چنین توجهی به مسائل داشتند. 🔹مقصود ما از اخلاق، آنچه به عنوان خوش اخلاقی می شناسیم، نیست. مقصود، روح حاکم بر تمامی کنش هاست که شخصیتی دیگرگون می سازد و عدالتخواهی یک مارکسیست، طالبان و یک انقلابی را سنخاً متفاوت می کند. 🔹اگر بخواهیم بحث از اخلاق را در یک جمله خلاصه کنیم می شود: پیامبر باش! خیلی تفاوت می کند پیامبرانه عدالت را طلب کنی یا چپ گرایانه. 🔹برای یک پیامبر "فرد فرد انسان ها" و "فرهنگ" مهم است. او آمده است تا دلسوزانه انسان بسازد. و این انذار خداست به پیامبر اکرم: ولا تکن کصاحب الحوت. یونس، زود نفرین کرد. 🔹جریان انقلابی پس از افراط های اوایل انقلاب نسبت به فرهنگ، در سال های اخیر به تفریط در این حوزه و نادیده انگاشتن فرهنگ مبتلا شده. به همین جهت گاه ریشه های مشکلات را نمی بیند. 🔹به تفاوت نقدمصلحانه و عیب جویی از یک سو و حکم لعن و شماتت و مراء و... از سوی دیگر اشاره شد. گفتیم گاه ما انقلابی ها به واسطه عدم توجه به این مسائل حتی در زندگی دنیایی مان دچار آسیب می شویم. 🔹به مقصود از تعبیر "انقلابی" در بیانات متاخر مقام معظم رهبری اشاره کردیم و گفتیم فضای سیاست ورزی انقلابی بر مدار همین اصطلاح باید در کشور متحول شود. این جعل اصطلاح در واقع به نوعی نقدی است از جانب رهبری نسبت به روند گذشته انقلابی گری در کشور. ↙️آینده 🔹جلسات آینده به بحث از مبنا خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله. به ما بپیوندید: @mahdytehrani
🔻تفاوت روش انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان* 🔹فرض کنید چندین ماه تا انتخابات مانده و جریان های سیاسی می خواهند تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کنند. به نظر شما هر کدام از جریانات سیاسی چگونه عمل می کنند و چه تفاوتی در روش اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد؟ کمی فکر کنید... 🔹اصولگرایانی که وجهه آرمانخواهی بیشتری دارند، از ماه ها قبل به دنبال شناخت اصلح می روند، برنامه ها رو بررسی می کنند و... . نهایتا به صورت غیرمستقیم کمی تبلیغات هم در مورد او انجام دهند. 🔹اصولگرایانی که معمولا منادی وحدت بوده اند، عادت دارند بر روی اسب برنده شرط بندی کنند. بررسی می کنند که چه کسی احتمال رای آوری بیشتری دارد یا در نظرسنجی ها بالاتر است تا از او حمایت کنند و از سایر کاندیداها بخواهند به نفع او کنار بروند! 🔹اصلاح طلبان اما هیچ یک از این دو کار را نمی کنند! 🔹عباس عبدی چندی پیش در توئیتی از ساخت گرایی گفت: دارید شطرنج بازی می کنید. می بینید یک مهره گم شده. دکمه پیراهن خود را جایگزین آن می کنید. از آن زمان، دکمه کاری را انجام می دهد که قبلا قادر نبود. حکایت انتخابات است. برخی افراد در این صفحه کاری را انجام خواهند داد که قبلا حتی فکرش را نمی شد کرد. 🔹اصلاح طلبان دقیقا برخلاف اصولگرایان، از مدتها قبل به زمین بازی و ساخت سیاسی انتخابات فکر می کنند. ساختی که بتوان هر کسی را درون آن به بازی گرفت و البته اولویت هایی هم هست. 🔹در انتخابات اخیر، شکل دهی زمین بازی با انتشار فایل ظریف آغاز شد. دوقطبی میدان و دموکراسی. ظریف میدان را مطرح نکرد تا سلیمانی را بزند. سلیمانی را مطرح کرد تا میدان را جا بیندازد و متاسفانه اصولگرایان نیز به جا افتادن این بازی کمک کردند. به مصاحبه های همتی نگاه کنید و این خط را جای جای سخنان و فیلم تبلیغاتی او ببینید. 🔹اینکه آیا اصلاح طلبان توفیقی خواهند داشت یا نه موضوع دیگری است که مجالی جداگانه می خواهد. *برگرفته از مباحث جلسات روش، مبانی و اخلاق سیاست ورزی انقلابی @mahdytehrani
کتابچه اقتصاد.05.pdf
3.18M
برنامه های اقتصادی قاضی زاده @mahdytehrani
روش، اخلاق و مبانی سیاست ورزی - جلسه چهارم.mp3
19.37M
جلسه چهارم، سخنران: محمدمهدی تهرانی، حوزه دانشجویی شریف، 1400/3/20