eitaa logo
🎇تماشاگه راز🎇
103 دنبال‌کننده
532 عکس
219 ویدیو
22 فایل
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینۀ نامحرم زد حافظ غزل ۱۵۲ ایدی مدیر صفحه: @s_m_a57 @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ در نگاه شهید مطهری ☑️ایمان و عمل =رستگاری ▪️وقتی که ما به قرآن کریم و سنت پیغمبر و روایات ائمه خودمان مراجعه میکنیم می بینیم «عمل» اصالت دارد؛ میبینیم آنها سعادت بشر را در گرو «عمل» بشر میدانند یعنی در گرو آن کاری که با نیروی خود بشر باید به وجود بیاید؛ میبینیم بشر را متوجه نیروی خودش میکنند و تمام اتکاءها و اتکال های موهوم را از او می گیرند. ▪️اما به فکر امروز خودمان که نگاه میکنیم می بینیم «عمل» به عناوین و اسامی مختلف تحقیر میشود؛ میبینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد است. مثلا پیش خودش خیال میکند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم این جانشین همه چیز حساب میشود. ▪️این کجا و فکر اسلام کجا آیا مردمی که فکر میکنند که اگر در عمرشان هر کار کردند کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند همه کارها یکجا نادیده گرفته خواهد شد روی سعادت را میبینند؟ فکر نمیکند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا عليه السلام میخواهی دفن شوى هارون الرشيد هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون الرشید است پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت میخواهی ردشوی میگویی بر هارون و مأمون لعنت؟ ▪️این را میگویند یک فکر مسخ شده و مرده اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی یکی از مواردش این است که در مسئله فکر ما باید زنده بشود باید بفهمیم اسلام دین عمل است. استاد 📚کتاب احیای تفکر اسلامی، صفحه ۴۶ و ۴۵ 🎇برای تقویت آموزه های قرآنی صفحه محمل را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰فرازهایی از درس اخلاق امروز آیت الله العظمی جوادی آملی( حکمت 131) آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی. 🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است. 🔸 دنیا از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، خود آدم است... . 🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. 🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها. 🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق خدا است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است.انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد. ↙️ مطالعه کامل در اینجا آیت الله 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 @rahighemakhtoom
⚡️: 🌱نگریستن به ستارگان، و آب روان 🌱و پابرهنه بر زمین راه رفتن 🌱و نغمه ای را زمزمه کردن 🌱و تماشای گل‌ها و شکوفه ها 🌱و تنفس در هوای تازه 🌱و کتاب خواندن، 🌱و تلاوت قرآن 🌱و بوییدن میوه، 🌱و لمس درختان، 🌱و نوازش کردن حیوانات 🌱و آب دادن به گلدان ها 🌺🌺🌺دارو تنها اونی نیست که می‌خوریم...🌺🌺 @feiz114 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅اگر گناه نبود بازهم خدا غفار بود؟! 🎤تبیین استاد فرزانه دکتر 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
⚡️انسان جاری و ماهیت پرسش های او(۶/۱) ▪️سوال کن از آن چه که نیاز تو و کمبود توست و یا فکر تو بر روی آن متمرکز است، نه از آن چه که دیگران به تو تلقین کرده اند یا آن که خودت به زور در ذهنت نشانده ای و در خودت سبز کرده ای. ▪️کسانی را می‌شناختم که حرف‌ها و سؤالات دیگران را به خود می‌بستند تا گرد و خاک به پا کنند و در چشم ها، بزرگ جلوه کنند، اما آن چه را که در این میان از دست می‌دادند، خودشان بودند؛ که این از دست رفتن، غرامت سنگینی است برای مقلّدان مفلوکی که نیازهای اصیل خود را می‌پوشانند و آمپرمتر دهان دیگرانند، و تو نگو که نمی شود نیازها و ضعف‌های خودم را بشناسم؛ که انسان در خلوت صمیمی خودش از هر کس دیگر بر خودش آگاه تر است. ▪️اگرچه در برابر دیگران به خودفروشی می‌پردازد، اما در دل شب یا در هنگام مرگ روز و... در آن لحظاتی که با خودش خلوتی صمیمی دارد، خودفروشی‌ها رخت بر می‌بندد و خود واقعی اش جلوه می‌کند. ▪️برای توضیح بیش تر باید بگویم شناخت نیازها از حالت‌های روحی و صفات اخلاقی ما مشخص می‌شود. بی توجهی ها، بی ظرفیتی ها، خودخواهی ها، بخل ها، غرورها و حسادت ها، همه نشانة یک کمبود و یک نیاز هستند. ▪️بی توجهی‌ها یا کم توجهی‌ها (اگر برای سازندگی طرف نباشد) علامت ندانستن و در دست نداشتن معیارها و میزان هاست. ما اگر بدانیم که به گفته امام علی علیه السلام، حتی در برابر حیوانات و زمین‌های افتاده هم مسئولیم، چگونه می‌توانیم از این همه نفوس مستعد به راحتی چشم بپوشیم که: «بله، حالش را ندارم» یا «بی علاقه ام» یا «علیکم انفسکم» یا «مزاحمت برای زن و بچه‌ام است و باید از وقت آنها کم بگذارم» یا «در تماس‌های زیاد، شخصیت و ابهت ما خدشه برمی دارد» یا «... ». ▪️من به واقع نمی دانم کسانی که خود را محبوس کرده اند یا هم چون مشک آبی می‌دانند که نباید تکانش داد و باید ظرف‌ها را نزدیک آورد و از برخوردها و سازندگی‌ها فراری اند، چه مستندی و چه عذری دارند. ▪️مگر این شأن رسول بزرگ نیست که «طبیب دوّار بطبه»؟ آیا هم او نبود که سال‌ها با آن جوان یهودی رفاقت کرد تا در آخرین لحظات، روحش را از آتش حفظ کرد و خدا را بر این عنایت، شاکر بود؟ ما که هجوم سبز رسول صلی الله علیه و آله و سلم را آن هم در دورانی که از او فرار می‌کردند، شاهدیم، چگونه می‌توانیم فریاد سرخ نسل معاصر را لبیک نگوییم؟ ▪️این نیست جز از مبانی و معیارها، بی خبر بودن و آیه‌ها و روایت‌ها را یک چشمی دیدن. گمان کرده اند که تمامی قرآن در همین یک آیه است، آن هم با آن برداشت غلط. ▪️این درست است که به زن و بچه ات سخت نگیر، اما این هم هست که در برابر این هجوم وحشی که جوانان تو را گروه گروه به مسلخ می‌برد، همة وقتت را نمی توانی برای آنها بگذاری و دیگر نمی توانی به بهانة کم شدن ابهتت، از دیگران ببری؛ آن هم در دورانی که می‌بینی باطل، مدام دست در کار است و منتظر غفلت یک لحظة تو. دیگر نمی توانی نداشتن حال را بهانه کنی که محرّک تو، نه حالت، که تکلیف و وظیفه توست. ▪️انسانی که از طبیعتش فراتر آمده، امر و تکلیفش به او نیرو می‌بخشد، نه علاقه و کشش‌های خودش. ▪️به پیامبر دستور می‌دهند «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»، نه «فیما امرت». نمی گویند در مأموریت‌ها استقامت کن، که می‌خواهند استقامت به اندازه امر باشد. مسئله این نیست که از هر راهی، استقامت‌ها را به دست بیاوری، که استقامت تو باید از امر تو مایه بگیرد. عامل استقامت باید امر تو باشد. آیا خیال می‌کنی کسی که چنین کار می‌کند، خسته می‌شود؟ این‌ها در متن خستگی شروع می‌کنند. ▪️نیروی آنها از وظیفه سرچشمه می‌گیرد، نه از غریزه، و لازمة عمل به تکلیف، دانستن میزان هاست؛ که در تزاحم احکام، بدون میزان‌های رشد و اهمیت و صعوبت و... راه به جایی نخواهی برد و این دستور است: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» و سفارش‌ها و دعوت‌ها باید به معیارها و میزان‌ها باشد، نه به خوش آیند‌ها و بکن و نکن ها. ▪️بی ظرفیتی‌ها و نبود استقامت علامت نبود عشق و علاقه و شناخت انسان و دنیاست. کسی که عشقی ندارد، صبری نخواهد داشت؛ چون صبر و استقامت ما به اندازة عشق و علاقة ماست. ▪️ کسی که دنیا و انسان را نشناخته و دنیا را آخور و انسان را حیوان می‌داند، ناچار مثل بوق درشکه خواهد شد که با کوچک ترین فشاری، جیغش بلند می‌شود و بی هیچ فشاری پف می‌کند و مغرور می‌شود. شناخت کار انسان و شناخت دنیا که کلاس و کوره است، انسان را در برابر فشارها، صابر و استوار و حتی بالاتر شاکر و بهره بردار بار می‌آورد. ▪️بخل از جان و مال و عزت و اعتبار نیز از نبود شناخت مایه می‌گیرد. آگاهی و معرفت به این نکته که اگر یک بذر را به خاک بدهم، سنبله هایش را جمع می‌کنم و اگر یک تومان بدهم، هفت صد تومان برمی دارم، این آگاهی، من را اگر با بخل شدید هم همراه باشم، به سخاوت می‌کشاند. ادامه ... @majaleezendegi
⚡️ انسان جاری و ماهیت پرسش های او (۶/۲) ▪️علی علیه السلام از کنار زباله دانی می‌گذشت. غذاهای گندیده ای را دید. ایستاد و نگاهی به اصحاب کرد و درسی برای همیشه آنها داد: «هذا ما بخل به الباخلون». تو می‌بینی که بخل، نعمت‌ها را برایت نگه نمی دارد، که می‌گنداند و فاسد می‌کند. دوشیدن شیر از پستان ها، نه تنها این شیرها را حفظ می‌کند، که شیرهای تازه در پستان می‌آورد. همراه این بینش، بخل به سخاوت تبدیل می‌شود و هرچه بخیل تر باشم، بخشنده تر خواهم بود. ▪️هنگامی که جان و مال ما مفت باخته می‌شود، چگونه می‌توانیم با آن تجارت نکنیم و از آن بهره نگیریم.حالت‌های روانی و صفات دیگر انسان هم هرکدام علامت یک کمبود هستند. ▪️در نتیجه، کسی که می‌خواهد با خودش کاری را شروع کند و مطالعات و تفکراتی داشته باشد، اول باید از این علامت‌ها و حالت‌ها نیازهایش را بشناسد و سپس با طرح سؤال، فکر خود را به جریان بیندازد و مطالعه اش را در همان زمینه شروع کند تا به شناخت و ایمانی دست بیابد که از ضعف‌ها و سستی‌ها و از بخل‌ها و ریاها و غرورها و... آزاد گردد. ▪️احساس ریا و تظاهر و احساس مقبولیت و ستودن و ستوده شدن و این که ما دوست داریم خودمان را در چشم‌ها بنشانیم و مطرح کنیم، هنگامی که با این شناخت و معرفت همراه شد که تو می‌بینی دنیا، راه است و نقش تو، حرکت است، پس ناچار باید به گونه ای حرکت کنی که گردی بلند نشود، باید به گونه ای بروی که وجودی و چشمی را اسیر و جذب نکنی، ترس و خوف در تو به وجود می‌آورد؛ که علی علیه السلام درباره متقین می‌فرماید: «إذا زُکِّیَ أحَد ٌ مِنهُم خافَ ممّا یُقال لَهُ»؛ هنگامی که از آنها تعریف می‌کنی، ترس وجودشان را فرا می‌گیرد. همراه این معرفت، احساس مقبولیت و تظاهر و ریا به خوف و پنهان کاری بدل می‌شود. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمِّدٍ وَعَلَى اِبْنَتِه وَعَلى اِبْنَیْها وَاَسْئَلُکَ بِهِمْ اَنْ تُعینَنى عَلى طاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ واَنْ تُبَلِّغَنى بِهِمْ اَفْضَلَ ما بَلَّغْتَ اَحَداً مِنْ اَوْلِیائِکَ اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ خدایا!رحمت خویش را بر پیامبرت محمد و بر دخترش فاطمه و بر حسن و حسین «علیهم السلام» فروفرست. خدایا از تو می خواهم به حق آن سروران گرامی مرا بر فرمانبرداری از اوامر خویش و دستیابی به خوشنودی ات یاری فرمایی. خدایا به حق آن بزرگواران مرا به دریافت مقام و جایگاه والایی که یکی از دوستانت را به آن رسانده ای برسان. به یقین تو بخشنده ای با کرامتی 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی @rahighemakhtoom
رازهای نماز 18'.mp3
3.82M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎆 برای تقویت آموزه های دینی محفل قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️انسان جاری(۷) ▪️کسی که از غرور سرشار است، گیرم که تمامی کتاب‌های انقلابی و اجتماعی و فلسفی و دینی را هم بخواند، تازه موجود خطرناکی خواهد شد که هر چه بزرگ تر شود، زیان بارتر خواهد شد. ▪️ چنین کسی باید به شناخت‌هایی دست بیابد و از تفکراتی برخوردار شود که بداند نعمت‌ها از او نیست، به دلیل این که در اختیار او نیست و در نتیجه، آن چه از او نیست، نمی تواند عامل افتخار و افسارگسیختگی او باشد. ▪️ آدم مغرور، یا به سرمایه‌ها و دارایی هایش به فکر و عقل و ثروت و قدرت و علمش می‌نازد و یا به بازدهی وسودهایش. ▪️ در نتیجه، اگر بداند که سرمایه‌ها به او مربوط نیستند و بداند که سود را باید با سرمایه‌ها سنجید که «هر که بامش بیش، برفش بیش تر» و حتی مهم تر از آن، باید نیت‌ها را نقد زد و اسیر عمل‌ها نشد؛ که ارزش هر عمل به جهت آن است، همان طور که ارزش هر اسکناسی به پشتوانه آن است، دیگر غرورش رخت برمی بندد، هرچند بزرگ ترین سرمایه را داشته باشد و حتی اگر بیش ترین کارها را انجام داده باشد. ▪️با این شناخت و با این مقایسة سود به سرمایه و با محاسبة عامل‌ها و جهت عمل، دیگر دستاویزی برای غرور نیست. ▪️این را هم بگویم کسانی که از مربی برخوردارند، این کار مربی است که هر چه زودتر آنها را در زمینة نیازهای واقعی قرار دهد و با پختگی، از نیازهای کاذب دورشان کند. 🎇 کلام علی علیه السلام است که فرمود: «یا بن آدم ان کنت ترید من الدنیا ما یکفیک فان... »؛ (شیخ کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۳۹)که از دنیا چه می‌خواهی؛ هوس یا نیاز؟ اگر به اندازه هوست بخواهی، تمامی دنیا کم است و اگر به اندازه نیازت بخواهی، کم ترین چیزی که در آن هست، تو را بس است. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه.لطفا ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلِىِّ بْنِ اَبی طالِبٍ عَلَیْهِ السَّلامُ اِلّا انْتَقَمْتَ بِهِ مِمَّنْ ظَلَمَنى وَغَشَمَنى وَآذانى وَانْطَوى عَلى ذلِکَ وَکَفَیْتَنى بِهِ مَؤُنَةَ کُلِّ اَحَدٍ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. خدایا به حق امیر مومنان امام علی علیه السلام از تو می خواهم انتقامم را از هرکسی که به من ستم کرده و آزارم داده و چنین نقشه های زیانباری در سر پرورانده بستانی. و به حق و حرمت جناب امیر مرا از گزند مردمان در امان بدار ای سرآمد مهرورزان. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️مدگرایی و تعقل از دیدگاه فیلسوف الهی 🎙استاد فرزانه دکتر غلامحسین 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ عَلىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ إ لا کَفَیْتَنى بِهِ مَؤُنَةَ کُلِّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَسُلْطانٍ عَنیدٍ یَتَقَوّى عَلَىَّ بِبَطْشِهِ وَیَنْتَصِرُ عَلىَّ بِجُنْدِهِ اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ یا وَهّابُ. خدایا! از تو می خواهم به حق ولیّ ات على بن الحسین علیه السلام در برابر شرّ و مزاحمت هر شیطان عصیانگر و هر سلطه گر ستیزه‏جویى که با زورگویی و نیروی سپاهش بر زیان من است مرا کفایت فرمایی. همانا تو بخشنده ی بزرگوارى، اى عطابخش. 👈 محفل قرآنی رحیق بزم قرآنی ها 👉
⚡️انسان جاری (۸) ▪️گفتم انسان جاری تو بگو انسان زنده موجودی پرسشگر است و در تکاپوی پاسخ !پیداست که پرسش های اساسی باید در زمینة مساعدی صورت بگیرد، نه پشت میز اداره و در مسند ریاست یا قضاوت که تا تنور داغ نشود، نانی نخواهد چسبید. ▪️واضح است که هنگام غروب و مرگ روز یا در صحنه ای از قبرستان خاموش، آن هم در شبی مهتابی و در نیمه‌های شب و ژرفای سکوت یا زیر تک درختی در بیابان همراه بهت صحرا یا صحنه ای از تاکستانی در یک پاییز زرد و هنگام مرگ روز به همراه بادهای بی مقصد و با خش خش برگ‌های بی رمق یا در دل شب، روی پشت بام و آسمان پر ستاره و آوای مرغ شب و... سؤال‌هایی در ذهن انسان جوانه می‌زنند و سبز می‌شوند که در جلگة سبز و آن هم هنگام طلوع و در فصل بهار و همراه شکوفه درختان، در میان جیک جیک گنجشکان و نوای گرم چوپان و هیاهوی کوچ یا کنار دریا و زمزمه موج یا میان جنگل و ابهام صبح گاه سبز نمی شوند. ▪️در قبرستان تاریک و تاکستان پاییزی، غرورها زودتر می‌شکنند و تفکرها بیش تر مایه می‌گیرند و سؤال‌ها زودتر جا می‌افتند و حتی خودبه خود طرح می‌شوند. ▪️ یکی از دوستان که به دل ربایی و لذت دنیا روی آورده بود. او که مغرور بود و فراری و گوشش از هر نصیحتی، پر، به من گفت: تو هم می‌خواهی موعظه کنی؟ جواب ندادم و با برخوردی گرم، ذهنیت‌های او را در هم شکستم. او که این گرمی را می‌دید، با خوش حالی همراهم می‌آمد. ▪️ او را به جایی بردم که از قبل در نظر گرفته بودم. به قبرستانی رفتیم که یکی از بستگانمان در آن جا دفن بود. آن قبرستان را به خاطر گسترش اطراف حرم تخریب می‌کردند. ▪️لودرها در حال کندن بودند وچنگال‌های خود را به زمین فرو می‌بردند و گاهی با استخوان‌هایی بیرون می‌آمدند و تعدادی جمجمه در اطراف نمایان بود. ▪️در همین هنگام یکی از جنازه‌ها که گویا زیاد از مدت دفنش نگذشته بود، بیرون آمد. سر و صدا و فریاد مردم بلند شد. ▪️دوستم با حالت عجیبی به آن جنازه نگاه می‌کرد. معلوم بود که توفانی در درونش به پا شده. پس از مدتی نه چندان زیاد، آهسته و با آهنگی کش دار و طولانی زیر گوشش گفتم: ببینم یعنی ما هم این طوری...؟ که نگذاشت حرفم تمام شود. بهتش شکست و زد زیر گریه و این شروع خوبی بود و آغاز تولدی جدید. 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
پایه گذارمکتب ۱.عبداللهی.mp3
4.4M
مومنانه موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (1) نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 📋محتوا: 📋محتوا: ☑️چرا به امام صادق رئیس و پایه گذار مذهب شیعه اطلاق می شود؟ ☑️عنوان و وصف "شیعه" در زمان پیامبر توسط ایشان برای رهروان خط و مشی امام علی علیه السلام بکار برده شد . ☑️بروز و ظهور مذاهب فقهی چهارگانه اهل سنت و تبیین فقه و شریعت نبوی از سوی امام صادق علیه السلام 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
پایه گذار مکتب.۲.عبداللهی .mp3
5.72M
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (۲و۳) ⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 📋محتوا: ☑️چرا به امام صادق رئیس و پایه گذار مذهب شیعه اطلاق می شود؟ ☑️عنوان و وصف "شیعه" در زمان پیامبر توسط ایشان برای رهروان خط و مشی امام علی علیه السلام بکار برده شد . ☑️بروز و ظهور مذاهب فقهی چهارگانه اهل سنت و تبیین فقه و شریعت نبوی از سوی امام صادق علیه السلام ☑️تبیین حدیث احیای امر امامت ☑️جهاد فرهنگی برای تحقق دین الهی سیره امام ☑️ وظیفه عالمان در احیای امر اهل بیت علیهم السلام 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
قومی که مذهب او دارند، مذهب دوازده امام دارند. یعنی یکی دوازده است و دوازده یکی. هم الهیآن را شیخ بود، و هم محمدیان را امام، و هم اهل ذوق را پیشرو، و هم اهل عشق را پیشوا. هم عباد را مقدم، هم زهاد را مکرم. عطار در تذکرة الاولیاء ذکر ابن محمد امام صادق علیه السلام
رازنماز21.mp3
3.66M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
⚡️انسان جاری-پیش فرض های پرسش ها(۹) ▪️ازسؤالات فراوانش می‌گفت و سرخوردگی و ... از او خواستم که سؤال هایش را بنویسد. فوری گفت: سؤال هایم جواب ندارند. در جواب گفتم: اولاً مطمئن باش اگر سؤال هایت به بلندای تاریخ هم باشند، جواب دارند؛ چرا که سؤال از جواب برمی خیزد. ▪️اصلاً اگر جوابی نبود، سؤالی نمی کردیم؛ چون هر نیازی با تأمینش همراه است. همان طورکه نیاز به آب مستلزم وجود آب و نیاز به نور مستلزم وجود نور است، ضرورت سؤال با تأمینش که جواب است، همراه است. پس هیچ سؤالی بی جواب نمی ماند. ▪️مضافاً این که اگر احتمالی جواب هم بدهی، کافی است (همان گونه که در هر حرکت دیگرت با احتمال حرکت می‌کنی) ؛ ▪️زیرا در این جا باید به فایده اش توجه کنی که اگر سؤالاتت جواب بگیرند و هستی و انسان و نقشت را بشناسی، منفعت آن مساوی با بی نهایت است. ▪️اگر احتمال هر چند ضعیف ولو به اندازه یک اپسیلون هم بدهی که سؤالاتت جواب داشته باشند، در فایده اش که ضرب کنی، باز بی نهایت می‌شود؛ چون هر عدد کمی که در بی نهایت ضرب شود، حاصل آن بی نهایت است و خطای تو این جاست که درصد احتمال را در فایده اش ضرب نمی کنی. 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّیْکَ مُحَمَّدٍ بْنِ عَلی وَجَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اِلّا اَعَنْتَنى بِهِما عَلى اَمْرِ آخِرَتى بِطاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ وَبَلَّغْتَنى بِهِما ما یُرْضیکَ اِنَّکَ فَعّالٌ لِما تُریدُ. خدایا! به حقّ امام باقر و امام صادق (درود خدا بر آنان )از تو می خواهم مرا در فرمانبرداری و دستیابی به خوشنودی ات در عبور از گذرگاه دنیا و رسیدن به قرارگاه همیشگی ام یاری فرمایی، و به آنچه خشنودت مى‏کند برسانى به یقین تو اهر آنچه اراده کنی انجام مى‏دهى.
حاصل سجده؟ 🍃 به گمانم آن که در روز دست‌کم ۳۴ بار سر بر خاک می‌گذارد اگر حتی یک‌بار جانِ سجده را دریابد لابد پس از اندی، کم و بیش، اینگونه از چنین خاک‌ساریِ مدام بهره خواهد برد: ▫️در قضاوت درباره‌ی دیگران احتیاط بیشتری می‌کند ▫️به فهم خود از دین و دنیا کمتر اعتماد می‌کند ▫️در برابر صدای مخالف به برخورد کردن نمی‌اندیشد ▫️نقد دیگران را حاصل نادانی و سادگی و غرض‌ورزی نمی‌داند ▫️نگاه و حرکات و سکناتش در برابر آن که به درستی یا به غلط احساس ظلم می‌کند، افتاده و خاکی می‌شود ▫️بیش از آنکه حرص برای نصیحت و ارشاد دیگران داشته باشد، در پی چاره‌ای برای کاستی‌های خود است ▫️دهان را که باز می‌کند پاسبان کلماتی است که بر دیگران فرو می‌آورد، مباد که دلی را برنجاند ▫️در برابر ضعیف‌تر از خود فروتن‌تر است ▫️برای همه‌ی پرسش‌ها پاسخ ندارد ▫️در مسائلی که اهل اندیشه در آنها اختلاف نظر دارند کمتر با قاطعیت اظهار نظر می‌کند ▫️دیدگاه دیگران برای او حداقل به اندازه‌ی دیدگاه خودش جذاب‌ است ▫️دین‌داری‌اش به او توهم «از دیگران بهتر بودن» نمی‌دهد بلکه همواره او را به «برای دیگران بهتر بودن» می‌خواند ▫️تعریف و تمجید هواداران بیش از آنکه شادش کند، نگرانش می‌کند ▫️دغدغه‌اش نیکوکاری است، نه نیکونامی ▫️به آسانی از سخنی علیه خود آزرده و خشمگین نمی‌شود ▫️به خود حق نمی‌دهد که دیگران را  قربانی زخم‌های روانی خود کند ▫️ظلم‌دیدن را مجوّز ظلم‌کردن نمی‌داند ▫️در پی مطرح کردن موضوع بحث است و نه مطرح کردن خود ▫️جلوه‌های منیّتش را می‌بیند و از دیدنش احساس دل‌چرکی می‌کند ▫️ وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فىِ الْأَرْضِ مَرَحًا  إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ كلُ‏َّ مخُْتَالٍ فَخُور (لقمان: ۱۸) «(فرزندم) و از مردم روی بر متاب و در زمین سرمستانه راه مرو که خدا هیچ به خودبالنده‌ی فخرفروشی را دوست نمی‌دارد» (ترجمه‌ی کوشا) ▫️ خود را در افلاک دیدن و در نماز سر بر خاک فروآوردن ترکیب غریبی است که می‌تواند انسان را دچار توهمِ تقدّس و برگزیدگی کند. 🎇 دکتر فرهاد شفتی پژوهشگر فلسفه دین و اخلاق 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉
⚡️برگی از کتاب انسان جاری (۱۰) 🎇از کجا شروع کنم؟ از ها و در باره آن گریزی نیست.! ▪️پس از شناخت نیازها و ضرورت طرح سؤال و با آن پیش فرض این را هم باید اضافه کنم که دیگر نباید هم چنان که جن از بسم الله می‌گریزد، از خودت و از سؤال هایت فراری باشی و غفلت کنی و بخواهی با باز کردن پیچ رادیو و تماشای تلویزیون و ویدئو یا ولگردی، خودت را از دست این سمج رها کنی یا این مهم را به تأخیر بیاندازی که اگر تو سؤال هایت را رها کنی، سؤال‌ها تو را رها نمی کنند و بالاخره در یک لحظه بحرانی، آن جا که دیگر رمق و تاب رفتنت نیست، گریبانت را می‌گیرند و خفه ات می‌کنند. ▪️هیچ دیدی سگی را به دنبال یک فراری. هر چه فرار کند، سگ هم دنبالش می‌دود و سرانجام گازش می‌گیرد. اما آن جا که بایستد، سگ هم می‌ایستد و اگر هجوم بیاورد، این بار سگ است که پا به فرار می‌گذارد. ▪️در این مرحله به نوشتن روی بیاور. یادداشت کن و همه را بنویس؛ هر سؤالی که راجع به انسان، ، خدا، تاریخ، طبقات، ضرورت مبارزه، مسئله (غزه)، جنگ، ازدواج، اسرا و... داری. ▪️ هیچ از یاد نمی برم آن روز صبح آن لحظه ای را که یکی از دوستان با حالتی که از ذلّتش حکایت داشت، می‌گفت و با التماس می‌گفت: باید با سؤالاتم چه کنم؟ و من با نیش خندی می‌گفتم: تو پای به راه در نه و هیچ مپرس، خود.... ▪️داستان از این قرار بود: یکی از برادران کارهای زیادی را در انجمن اسلامی دانشگاه به عهده گرفته بود. باشناختی که از او داشتم، می‌دانستم مایه‌های کم و پایه‌های ضعیفی دارد. به او گفتم: پایه هایت را محکم کردی؟ اگر نکردی، بیا با هم برنامه ای داشته باشیم. ▪️ نمی گویم هیچ کار نکن، می‌گویم این کار را هم بکن. گفت: جمع نمی شه. گفتم: پس از آنها کم کن و بر این بیفزا. و بعد با قاطعیت گفت: تو پای به راه در نه و هیچ مپرس، خود راه.... به او گفتم: باید اول دید و بعد رفت و گرنه راه که زبان نداره. آن روز صبح وقتی پرسیدم چی شده؟ گفت: توی این چند روز که دانشگاه تعطیل بود، رفتم به شهرمان. از آن جا طوری حرکت کردم که اول هفته سر کلاس باشم و ساعت سه نیمه شب رسیدم خوابگاه. یک راست رفتم به اتاقم. هر چه کردم خوابم ببرد، نشد. کم کم سؤالاتم شروع شد. از سر و کولم بالا می‌رفتند. سرم را زیر بالش کردم، باز هم نشد. بلند شدم، رادیو را روشن کردم تا شاید حواسم پرت شود. ▪️قسم می‌خورد که آب گلویم را نمی توانستم قورت بدهم. حتی یادم می‌آید که داد زدم: آهای، ولم کنید... چی از جونم می‌خواهید؟ اصلاً به من چه که انسان چیه و کیه؟ می‌خواهد جبر باشد یا اختیار؟ می‌خواهد جهان حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد؟ هدف از خلقت چیه؟ چرا خدا آفریده؟ برای چه آفریده؟ برای چه اصلاً زنده باشم؟ چرا نماز بخوانم؟ چرا....؟ آی دیوانه شدم و... بالاخره پیدات کردم. اتاق خودت نبودی، ولی خیلی گشتم. ده جا سراغت را گرفتم. یالا بشین! بگو، بگو. 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌گزیده‌ای از جایگاه و شخصیت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها خواهر بزرگوار امام رضا علیه‌السلام پیشاپیش میلاد با سعادت خانم حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر رو به عزیزان همراه تبریک عرض میکنم. آغاز دهه کرامت گرامی باد❤️
⚡️عالمی را یک سخن ویران کند! ▪️در کیمیای سعادت در سود و زیان سخن تامل و تفکر پر کرده و با نگاهی به اطراف خودش و با شرکت در جوامع در شهر و روستا در مجالس در میان آدمیان در مهمانی ها در جاهای دیگه به خوبی دریافته است که این زبان چه می کند چه می کند و چگونه می تواند منبع آفات واقع شود. ▪️مولانا می گوید: ظالم آن قومی که چشمان دوختند با سخن ها عالمی را سوختند عالمی را یک سخن ویران کند رو بهان مرده را شیران کند ▪️ حقیقتا گاهی یک سخن می تواند خانواده ای رو و آتش بکشد جانی رو تا آخر عمر ناآرام بکند دشمنی ها برانگیزد. ▪️از آن طرف با سخن می توان بسیاری از آتش ها رو فرونشاند زبان همه این ها را دارد به همین سبب که ظاهرا در طول روز و در معاشرت ها بیشترین عضوی است که ما آن را به کار می بریم عضوی است که بیشترین کاربرد را دارد (غیر از چشم )،در این صورت بسیار باید مراقبش باشیم چون ما از این جا بسیار می خوریم . ▪️ توصیه اهل معرفت به یعنی به کسانی که وارد جاده سلوک می شدن و از ما اراده طی طریق معنوی داشتند این بود که :سه چیز را کم کنید یکی را یکی را و سوم را. بدین راه و روش میرو که با دلدار پیوندی پس این راه و روش را انتخاب کن تا به محبوب برسی ▪️مراقبت در برابر این سه توصیه آدمی را واقعا حرکت میدهد سبک می کند به پرواز در می آورد و خود آدمی می فهمد که چقدر در طول روز حرفای بیهوده می زند حرفای بیهوده می شنود و اینها چقدر انرژی روانی آدمی را می برد چقدر عمر انسان رو ضایع می کند چقدر اشتغالات بیهوده برای او پدید می آورد مخصوصا در این روزگار که اصلا فضای اطراف ما پر از هیاهو هاست، هیچ وقت بشریت در چنین وضعیتی قرار نداشته آدمیان در دنیای گذشته از دنیای ساکتی به سر می بردن ما این را دیگر نمی دانیم نمی بینیم برای اینکه دیگه در آن شرایط زندگی نمی کنیم. https://eitaa.com/majaleezendegi