💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ
📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید:
«ترانه لذتی کاذب ایجاد می کند؛ اما #غزل_شهدی_است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است».
🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید:
🔹 «#ابن_سینا (رحمهالله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می نویسد:
گاهی عارف به #نغمه_رخم، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم #الهی_قمشه_ای (قدسسرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند.
🔸 ایشان درباره #تفاوت_غزل_و_ترانه و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. #غزل_حافظ همیشه می ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می شود.»
🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می دانیم كه آهنگ های طرب انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می كند. آهنگ هایی كه فرشته مَنِشی را در آدم احیا می كند، به انسان سبكباری می دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می كند نیز می شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است:
1️⃣ موسیقی هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می كند كه اشكال ندارد.
2️⃣ موسیقی هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می كند كه این دسته نامشروع است.
3️⃣ دسته ای از موسیقی ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی رویم.»
🔸 حضرت استاد در پایان درباره#ویژگی_ما_ایرانی_ها در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در #فرهنگ_شیعی ما، مستحب است كسی كه اذان می گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می ماند و هرچه سن بالاتر می رود، بهره او از این اشعار بیشتر می شود.»
#روز_حافظ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116
🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
هدایت شده از مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
💢نظر آیت الله العظمی جوادی آملی درباره غزل های حافظ
📌خواندن غزل و مناجات با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید:
«ترانه لذتی کاذب ایجاد می کند؛ اما #غزل_شهدی_است که لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است».
🔸 معظم له در پاسخ به پرسش "موسیقی های متداول چه تأثیری بر روان آدمی می گذارد؟" از سخنان ابن سینا بهره گرفته و می گوید:
🔹 «#ابن_سینا (رحمهالله) در نمط نهم اشارات و تنبیهات می نویسد:
گاهی عارف به #نغمه_رخم، یعنی آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را متّعظ كند. در درس مرحوم #الهی_قمشه_ای (قدسسرّه)، وقتی به این قسمت از شرح اشارات رسیدیم (سه نفر در آن درس حاضر بودیم)، پس از درس، از استاد اجازه گرفتیم تا جناب آقای ربانی خراسانی كه از علمای بزرگ تهران بود (یكی از آن سه نفر)، هر شب پس از درس، یكی از غزل های استاد را برای ما بخوانند كه ایشان هم اجازه دادند.
🔸 ایشان درباره #تفاوت_غزل_و_ترانه و اهمیت غزل های شعرای ایرانی می گوید: «گاه مناجات یك جوان را اداره می كند. گاه نیز یك غزل یا قصیده، كمبودهای درونی او را ترمیم می كند؛ اما لذت غزل هرگز در ترانه یافت نمی شود. ترانه لذتی كاذب ایجاد می كند؛ اما غزل شهدی است كه لذت صادق را به همراه دارد و تا پایان عمر با انسان همراه است. غزل های حافظ و سعدی چنین است. به هر حال، اگر كسی خود را با ترانه سرگرم كند، در سنین بالاتر، خود متوجه می شود كه با ذائقه او هماهنگ نیست، در حالی كه انسان با مناجات و غزل انس دیگری دارد. #غزل_حافظ همیشه می ماند و هرچه سن بالاتر برود، انسان با آن بیشتر مأنوس می شود.»
🔸 معظم له موسیقی ها را به چند دسته تقسیم کرده و توضیح می دهد: «همه می دانیم كه آهنگ های طرب انگیز خوی حیوانی را در ما زنده می كند. آهنگ هایی كه فرشته مَنِشی را در آدم احیا می كند، به انسان سبكباری می دهد و بشر را از شهوت و غضب دور می كند نیز می شناسیم. به آهنگی مشكوك گوش نمی دهیم. از این نظر موسیقی بر سه قسم است:
1️⃣ موسیقی هایی كه حالتی روحانی در انسان ایجاد می كند كه اشكال ندارد.
2️⃣ موسیقی هایی كه به مجالس لهو و لعب اختصاص دارد و شهوت را تحریك می كند كه این دسته نامشروع است.
3️⃣ دسته ای از موسیقی ها هم مشكوك است، پس با داشتن راه صحیح، دیگر به دنبال مشكوك نمی رویم.»
🔸 حضرت استاد در پایان درباره#ویژگی_ما_ایرانی_ها در مواجه با موسیقی می گوید: «خواندن غزل ها و مناجات ها با صدای خوب، خصیصه ما ایرانیان است. ما ایرانیان به آواز بیش از نواختن علاقه داریم كه بسیار خوب است و بیش از آن هم نیاز نیست. در #فرهنگ_شیعی ما، مستحب است كسی كه اذان می گوید، «صیت»، یعنی خوش صوت باشد تا نیاز قوه سامعه تأمین شود. اشعار خوبی وجود دارد كه اگر با صدای خوش خوانده شود، این نیاز انسان را تأمین می كند. از طرفی، اشعاری كه در اثر پیمودن این راه فرا گرفته، همه عمر برای او می ماند و هرچه سن بالاتر می رود، بهره او از این اشعار بیشتر می شود.»
#روز_حافظ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 نسیم اندیشه دفتر اول ـ ص 113 الی 116
🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
#سخنی_از_جنس_زندگی
💢نشانه قلب زیبا
قال الإمام عليّ عليه السلام:
"طوبى لِمَنْ خَلا مِنَ الْغِلِّ صَدْرُهُ، وَ سَلِمَ مِنَ الْغِشِّ قَلْبُهُ"
خوشا به سعادت كسى كه سينه اش از كينه خالى و قلبش از خيانت و بدانديشى پاك باشد.
📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۱.
▫️کینه و بدبینی بنزینی بر شعله ور کردن آتش تیرگی روابط آدمیان▫️
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
🌷 عاشقان عیدتان مبارک باد🌷
آیه آیه همه جا عطر جنان می آید
وقتی از حُسن تو صحبت به میان می آید
جبرئیلی که به آیات خدا مانوس است
بشنود مدح تو را با هیجان می آید
مي رسي مثل مسيحا و به جسم کعبه
با نفس هاي الهي تو جان می آید
بسکه در هر نفست جاذبهی توحیدی است
ریگ هم در کف دستت به زبان می آید
هر چه بت بود به صورت روی خاک افتاده ست
قبلهی عزت و ايمان به جهان مي آيد
با قدوم تو براي همهی اهل زمين
از سماوات خدا برگ امان مي آيد
نور توحيدي تو در همه جا پيچيده ست
از فراسوي جهان عطر اذان مي آيد
عرش معراج سماوات شده محرابت
ملکوتی ست در این جلوهی عالمتابت
خاک از برکت تو مسجد رحمانی شد
نور توحید به قلب بشر ارزانی شد
خواست حق، جلوه کند روشني توحیدش
قلب پر مهر تو از روز ازل بانی شد
ذکر لب های تو سرلوحهی تسبیحات است
عرش با نور نگاه تو چراغانی شد
قول و افعال و صفاتت همه نور محض اند
نورت آئينهی آئين مسلماني شد
به سراپردهی اعجاز و بقا ره یابد
هر که در مذهب دلدادگی ات فانی شد
خواستم در خور حسن تو کلامی گویم
شعر من عاقبتش حسرت و حیرانی شد
اي که مبهوت تو و وصف خطي از حسنت
عقل صد مولوی و حافظ و خاقاني شد
«از ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد»
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی و سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
#لطایف #مهم
#سبک_زندگی
📌 گفتاری دقیق از #علامه_جعفری رضوان الله علیه پیرامون گناه
◻️یکی از عوامل اساسی رواج طغیانگری ها و بی بند و باری هایی که قرن ما را دچار آشفتگی های جنون آمیز نموده است ، #بی_اعتنایی_به_معصیت و گناه است .
▫️ما نمیگوئیم که ارتکاب گناه و غوطه خوردن در معاصی زاییده شده قرن ما است ، زیرا از آن هنگام که اولاد آدم در این کره خاکی زندگی را آغاز کرده اند ، گناه و اطاعت بمعنای نافرمانی و فرمانبرداری از قوانین تکامل روحی وجود داشته است ، بلکه منظور ما این است که در دوران های گذشته برای گنهکاران پدیده هایی از قبیل #شرم و #پشیمانی و تأسف و درک انحراف از اعتدال مطرح بوده ، هر معصیتی تقریبا توأم با بعضی از آن پدیده ها بوده است .
◾️ در دوران ما گنهکاران را نه تنها هیچ یک از آن پدیده ها بیدار نمی سازد ، بلکه آنها را به #مسخره می گیرند .
◼️علت اساسی این بی پروائی مهلک را از دو موضوع مهم میتوان سراغ گرفت :
🔘موضوع یکم گستاخی و شهرت پرستی بعضی از متفکر نماها است که برای اینکه شهرتی جهانی بدست بیاورند ، دست به اصل شکنی و قانون کشی می زنند ، مردم از صدای شکستن اصول و قوانین ، حالت بهت و تشنج پیدا می کنند و این آقایان در دریایی از لذت غوطه ور میشوند که توانسته اند جامعه یا جوامعی را با اصل شکنی مبهوت بسازند یکی پیدا می شود و می گوید : زنا با رضایت طرفین اشکالی ندارد
دیگری میگوید : هدف اساسی تجارت و سوداگری حدّاکثر بهره برداری از کار تجارت است . انحصارات و امتیازات و احتکارها که وسایل ساده ای هستند و در اختیار افرادی معدود قرار میگیرند ، از همین هدف گیری ناشی میگردند .از طرف دیگر : عرضه و تقاضاهای مصنوعی جریانات طبیعی اقتصاد را بر هم میزند . اینهمه ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی اشکالی ندارد گناه یعنی چه ؟ از جنایات فراوانی که امروزه بشر را با اشکال گوناگون بدون احساس مسئولیت در خود می فشارد ، صحبت نکنید .
🔘موضوع دوم سوء استفاده #سودجویان و مقام پرستان جوامع که مذهب را وسیله هدف گیری های خود قرار داده اند . با اینکه مذهب با جدّی ترین قیافه مخالف خودخواهی و ستمگری است ، در راه مقاصد شوم خود استخدام نمودند .
🔸 در نتیجه ساده لوحان هم گمان کردند که طبیعت مذهب چنین است که حقوق انسان ها را پایمال بسازد و مردم را به دو گروه استثمار کننده و استثمار شونده تقسیم کند در صورتیکه قرآن و همین نهج البلاغه که مورد ترجمه و تفسیر ما است دو کتاب اساسی مذهبی اند که میتوان گفت : اساسی ترین موضوعاتی که در این دو کتاب برای انسان ها مطرح شده است :
عمل به #عدالت و ریشه کن کردن ظلم و انحراف و فساد از جوامع میباشد .
🔹متفکر نماها و سودجویان باید بدانند که از کار انداختن مذهب که برای آنان خوشایند جلوه کرده است ، موجب حیرانی و کلافه شدن میلیاردها نفوس در فلسفه زندگی گشته است .
📚 برشی از شرح نهج البلاغه علامه #جعفری
🆔 @majalezendegi
هدایت شده از ✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
📖مفاتیح الجنان کتاب ارزشمندی است اما بر همه ما لازم است سالی دو سه بار ادعیه صحیفه سجادیه را تلاوت کنیم.
🔹 انسان هرگز نباید بگوید من خسته ام یا من نمی توانم، چرا که اصل روح است و اگر #روح_و_اراده تقویت شود بدن همراهی می کند.
📖قرآن باید درس رسمی حوزه شود و همانطور که به سایر مباحث پرداخته می شود به قرآن کریم نیز پرداخته شود.
📚 آیین عمامه گذاری
تاریخ: 1401/07/22 @rahighemakhtoom
Tarbiate Koodak.PDF
757.8K
#معرفی_کتاب
#روش_تربیت_کودک
#نقش_معلم
#علی_صفایی_حایری
✂️برشی از متن کتاب که در نهایت جذابیت است :
🔘دین با تفکر شروع می شود.
این تفکر ؛ استعداد عظیم انسان را نمایان می کند . مشخص میکند که انسان چقدر سرمایه دارد و در این دنیا چه باید بکند و چطور حرکت کند .
هنگامی که مقدار استعداد مشخص شد ، معلوم میشود انسان چقدر راه در پیش دارد.
من در تفکر خودم ؛ محکومیتم را میابم و حاکم را .
این است که به او علاقه مند میشوم ، عشق او در وجود من شعله می کشد و در این حال که من فقر محض ، عجز محض و جهل محض و گرفتاری محض خویش را در تفکر باز می شناسم به او که غنی است و همه چیز از اوست بسته می شوم و به او گرایش پیدا میکنم ....
🆔 @majalezendegi
⚡️بیان این حدیث شریف این است كه اگر كسی كمكی به #فرد یا #جامعه كرد حالا یا كمك مالی یا كمك علمی, اگر مثلاً مالی را برداشت به دیگری داد این نظیر سنگی نیست كه از یك گوشه بیابان بِكَند به دیگری بدهد، چون میدانید اگر سنگی را انسان از بیابانی بگیرد به دیگری بدهد جای آن سنگ, خالی است تا پر بشود و مدتها طول می كشد؛ اگر رودخانه سیال و روانی باشد شما یك لیتر آب از این رودخانه بردارید این بلافاصله جایش پر می شود، «خلف» یعنی جاپركنِ آن مال از دست رفته, یقینی و فوری است!
🔸 اگر كسی یقین داشته باشد مالی را كه در راه خدا داد «خلف» آن را خدا همان لحظه پر می كند ـ حالا تا به او برسد ممكن است طول بكشد یا تا او بفهمد ممكن است طول بكشد ولی جایش همان وقت پر می شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1392/03/15
⭐️مجال عیش صفحه زندگی،سخنی از جنس زندگی @majalezendegi
🌷بسم الله الرحمن الرحیم 🌷
🔅فرازی از دعای یازدهم صحیفه نورانی سجادیه در باره " دعا برای #عاقبت_به_خیری"
🙏ان شاءالله عاقبت به خیر بشی با دوستانت به اشتراک بگذار 🙏
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
🔸 مستحضرید كه بدن را #روح اداره می كند. طبّ ما باید بداند كه انسان, جانوری باشد همانند دیگر جانوران كه درمان او را از آزمایشگاه موش بخواهیم جواب بگیریم نیست. انسان, حیوان ناطق نیست؛ آن کسی كه انسان را آفرید فرمود انسان, #حی_متأله است؛ زنده ای است كه حیات او را ملكوت تأمین می كند نه آب و خاك. بسیاری از بیماری هاست كه اصلاً در سطح حیوان نیست تا آزمایشگاه موش جواب بدهد. 🔸بیان نورانی امام باقر این است: «لاَ سَلاَمَةَ كَسَلاَمَةِ اَلْقَلْبِ»؛ اگر روح سالم بود، بدن سالم است و روح را #فرهنگ_الهی می سازد. انسان اگر بداند كه مهاجر و مسافر است، بیش از حرمتی كه برای مسافرخانه قائل است برای بدن و برای دنیا قائل نخواهد بود. بسیاری از بیماری هاست كه قرآن كریم مطرح می كند كه جواب این بیماری ها را از آزمایشگاه موش و امثال موش نمی شود گرفت.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/02/11 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
#نیایش
فرازی از دعای ۲۲ صحیفه نورانی سجادیه در سختی ها و دشواری امور
التماس دعا 🙏
@majalezendegi
#حدیث
📌عامل خوشنامی و نام آوری در ملکوت
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
عَليكَ بتِلاوَةِ القرآنِ و ذِكرِ اللّه ِ كثيراً، فإنّهُ ذِكرٌ لكَ في السماءِ و نورٌ لكَ في الأرضِ
بر تو باد تلاوت قرآن و بسيارى ياد خدا؛ زيرا آن در آسمان براى تو نام (آوازه) است و در زمين نور
📘الخصال : ۵۲۵/۱۳
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
🔵نظارت حضرت #مهدی بر #عملکرد ما
🔸یکی از آموزندهترین نکتهها در بحث #مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که #حضرت_مهدی(ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم #ناظر بر عملکرد ماست.
🔸چون در روایات متعدد این مسئله مطرح شده که #اعمال مردم در هفته به #انسان_کامل و حجت الهی عرضه میشود، چه این که او به عنوان #خلیفه خداوند در زمین به طور مستقیم ناظر بر عملکرد انسانهاست و در قیامت به عنوان شاهد و #گواه نسبت به اعمال انسان گواهی میدهد.
🔸از جمله در روایتی چنین آمده: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسولالله و علیالائمۀ»۱ یعنی اعمال مردم روز #پنج_شنبه بر رسول خدا و ائمه (علیهمالسلام) عرضه میشود.
🔸و در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا»۲ یعنی پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم. در روایتی از #امام_صادق(ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه درخصوص امت محمد(ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما #اهل_بیت شاهد آنها و حضرت محمد(ص) شاهد ماست. ۳
پ ن:
۱. مجلسی محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 38، ص 345، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت 1403 ق.
۲. سوره نساء، آیه 41.
۳. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 1، ص 336
🌷🌷🌷
#جمعه_هاي_امام_زمانی
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
🖍پاداش و کيفر در دنيا امر اعتباري است، ممکن است به انسان برسد ممکن است نرسد، اگر هم برسد جداي از جاي انسان است. تشويقي ميکنند جايي را به نام او ذکر ميکنند، در روزنامهها مينويسند اينها عناوين اعتباري است که اساسي ندارد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
هدایت شده از ✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
🌷السلام علیک یا ثامن الائمه علیه السلام 🌷
به توفیق الهی و لطف حضرت رضا علیه السلام در واپسين ساعات آخرين روز مهرماه پابوسی ایشان روزی ام شد و شما برادران و خواهران ایمانی خودم را یاد کردم و برای تان دعا کردم.🙏
به امید آن که قبول مان کنند و همواره همراه شان باشیم.
ارادتمند دوستان: سید محمد عبداللهی۱۴۰۱.۷.۳۰
قلب تو حریم الهی است
مراقب باش هرکسی به آن سرک نکشد
دل مومن بزمگاه ملکوتیان است نه نا اهلان و نا محرمان!
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
هدایت شده از ✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
به به ! چه هدیه نفیسی
هیچ جایگزینی برای آن نیست.
🔅افزونی توفیق الهی با هدیه تلاوت قرآن🌷
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
#مرعشی_نجفی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌تفرقه واختلاف یعنی تباهی
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
"لاتَخْتَلِفوا، فَإِنَّ مَنْ كانَ قَبْلَكُمُ اخْتَلَفوا فَهَلَكوا"
باهم اختلاف نكنيد، كه پيشينيان شما دچار اختلاف شدند و نابود گشتند.
📘كنزالعمال، ح ۸۹۴
🔹پ ن : خانواده ایمانی، سرزمین امام زمانی، با اختلاف و تو و منی سازگاری ندارد.
جان گرگان و سگان از هم جداست
متحد جان های شیران خداست
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
📌در جستجوی یه گمشده!!!
🔹بزرگتر های درست اندیش و راست کردار ما یه جمله تقریبا تکراری دارند که معمولا هم گوش کوچکتر ها بدهکار آن نیست .(تقصیری هم ندارند چون در موقعیت شون قرار نگرفتند تصوری از آن ندارند)
🔹و اما اون جمله:
از ما که گذشت شما درست زندگی کنید!
به نظرم یکی از نمونه های درست زندگی کردن انصاف ورزی در زندگی خانوادگی و اجتماعی ست!
🔹انصاف هم یعنی نصف نصف
این حد اقل انسان بودنه که آدمی در همه لحظه های زندگی و شرائط منصف باشه!
🔹این ضرب المثل پر معنای ایرانی که میگه:یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگری (البته گمان نکنم بچه های ما جوال دوز رو بشناسند!)معنی بسیار کوچکی از انصافه.
🔹حداقل درک واژه انصاف و قدم در این وادی سترگ گذاشتن خود خواهی ،خود شیفتگی و منم آن که رستم بود پهلوان در آمدنه!
🔹ازکارهای کوچک خونه انصاف رو شروع کن تا در امور کلان جامعه به راحتی دچار داوری و مقایسه های نا بجا نشی!
🔹چطور جنابعالی خسته از سرکار اومدی اما خانوم خونه که دوشا دوش تو بارهای سنگین زندگی رو به دوش می کشه خسته نمیشه! (تنها یه مثال دم دستی ولی خیلی مهم)
🔹زهی دریغا از داشتن یه جو انصاف
مفهومی که لذت گرایان و سود گراها حتی دوست ندارند به آن بیندیشند....
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی
@majalezendegi
هدایت شده از ✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
◾️◾️انا لله و انا الیه راجعون◾️◾️
وَسَيَعۡلَمُ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓاْ أَيَّ مُنقَلَبٖ يَنقَلِبُونَ (227 شعراء)
و آنان كه ظلم و ستم كردند به زودى خواهند دانست كه به چه كيفر گاهى و دوزخ انتقامى بازگشت مى كنند.
چقدر شگفت انگیز است که دشمنان دین و دیانت بر روی تجربه های تاریخی و اقدامات گذشتگان جاهل خویش چشم فروبسته و عبرت نگرفته اند و هر از چندی مرتکب جنایتی وحشیانه می شوند که نه تنها آنان را به هدف شان (که دوری مردم از دین و ایجاد اختلاف و تفرقه مذهبی است) نرسانده است بلکه موجب تنفر و انزجار مردم از مرام و مسلک جاهلانه آنان شده است.و عشق و علاقه بیش از پیش و روز افزون ملت ایران به اهل بیت پیامبر علیهم السلام را در پی داشته است،حضور مشتاقانه میلیون ها نفر کودک و پیر و جوان و زن و مرد در مراسم سالانه اربعین خود گواه روشنی بر عشق روز افزون مردم به این خاندان مطهر است.
این بار نیز حقد و کینه تاریخی تکفیری های ناپاک و درنده خو پاسخ عکس خواهد داشت .خون پاک بی گناهان حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام(شاه چراغ)از جوشش نخواهد ایستاد تا آنان و ارباب شان صهیونیسم را به پایان حیات نکبت بارشان نزدیک کند.
صفحه قرآنی رحیق این حادثه اندوهناک را به پیشگاه مطهر حضرت صاحب الامر که از این غم و اندوه بزرگ ملتهب است و همه مردم سرافراز ایران و شما همراهان قرآنی تسلیت عرض می نماید.
سید محمد عبداللهی خادم صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom