ویروس کرونا کاری به خوب و بد افراد ندارد و هر کس که مستعد باشد را میگیرد؛ این نکته ممکن است کسانی را عمدتاً در فضای رسانهای، دچار توهم کند و دینداران را به نحوی به باد انتقاد بگیرند و بگویند: اینها که میگفتند ما بیگناهیم، پس چه شد؟ باید در مقابل این مطالب غرضورزانه، هم رسانهها و هم مخاطبان، سواد رسانهای خود را بالا ببرند.
در پاسخ این افراد غرضورز باید گفت:
اولاً: اینان کرونا را به خدا نسبت میدهند و کسانی که بهداشت را رعایت نمیکنند و به سفرمی روند و انگارنهانگار که کرونایی در کار است، را مقصر حساب نمیکنند.
ثانیاً: نه هر که کرونا بگیرد گناهکاراست (گرفتار عذاب شده است) و هرکه کرونا نگیرد آدم خوبی است؛ ممکن است افراد بدی (سارق و…) باشند که کرونا نگیرند و بر عکس افراد خوبی گرفتار شوند (البته نباید در این شرایط، زیاد به این حرفها دامن زد).
ثالثاً: کرونا برای انسانهای خوب، امتحان است (نه از باب گناه).
امام صادق علیهالسلام میفرماید: ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للأنبیاء درجه (1): همانا بلا برای انسان ستمگر تأدیب است و برای مؤمن امتحان و برای پیامبران مقام و درجه.
پیام حدیث واضح است؛ کرونا برای انسانهای خوب، امتحان است؛ یکی از انسانهای خوب، پیامبران هستند که آنها بیشترین بلا را دارند؛ زیرا مطابق با رتبهشان باید بیشترین بلا را متحمل شوند (حضرت ایوب و حضرت یعقوب).
بنابراین نباید بحث کرونا را فقط به خوبی و بدی انسانها گره بزنیم. کرونا همه را گرفتار میکند؛ به جای این سخنان تفرقه افکنانه، باید بهداشت را رعایت کنیم و در خانه بمانیم. نکاتی که رسانهها باید آن را به مخاطبان خود تفهیم کنند.
پینوشت:
1) بحار الأنوار (ط – بیروت)، جلد 64 #متن_کورنا #کرونا_و_بهداشت #کورنا_ویروس
میگویند که ماهی چون به دریا عادت کرده و برایش عادی است؛ قدر آب را نمیداند؛ حکایت این روزهای برخی شبهه افکنان و کرونا همین است؛ در این روزها برخی شبهه افکنان مسلمان، به دعا و توسل، خدایناکرده دهنکجی میکنند در حالی که در این روزها، مردم کشورهای غربی و حتی لاییک، رو به دعا و توسل آوردند.
قرآن در مورد فلسفه سختی و بلا میفرماید: وَ ما أَرْسَلْنا فی قَرْیَهٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُون (1): هیچ پیامبرى را در شهرى نفرستادیم مگر آنکه اهلش را [پس از تکذیب آن پیامبر] به تهیدستى و سختى و رنج و بیمارى دچار کردیم، باشد که [به پیشگاه ما] فروتنى و زارى کنند.
اگر چه در این زمان، دیگر پیامبری نیست؛ اما مسلم است مردمی که مخالف آموزههای دینی باشند، مخاطب این آیه از قرآن هستند (البته بلای اهل ایمان به خاطر گناه نیست).
شبهه افکنان مسلمانی که دعا و مناجات در این روزها را به سخره میگیرند و آن را نعوذبالله خرافات میدانند؛ پناه بردن مردم کشورهای غربی به دین و دعا را چه مینامند؟ (2) آیا از بلند شدن صدای ناقوی کلیساها در کشورهای غربی برای دریافت رحمت خداوند در این روزهای کرونایی، چیزی شنیدهاند یا خود را به بیخبری میزنند؟ (البته از غربگرایان، انتظاری نیست که آن را توجیه کنند، به طوری که نه به کشورهای غربی بربخورد و نه گفتمان دعا را تأیید کنند).
پینوشت:
1) اعراف، آیه 94
2) https://2u.pw/m4ch3 #متن_کورنا #کرونا_و_به_حاشیه_بردن_دعا #کورنا_ویروس
برد کشتی را آنجا که خواهد خدای
اگر جه بر تن درد ناخدای
یکی از نکات تربیتی بیماریها و سختیها این است که بدانیم بیماری و سختی به اراده خدا است؛ و چه بسا قدرتمندترین انسان در مقابل آن زانو بزند؛ شرایط جهانی این روزهای کرونایی، مخصوصاً شیوع آن در بین کشورهای بهظاهر پیشرفته غربی، گویای این مطلب است که آنها در مقابل اراده خداوند، کاری از پیش نخواهند برد (البته نباید کرونا را به خدا نسبت داد ولی باید دانست که همه چیز تحت اراده اوست).
قرآن برای مشرکان و معبودان آنها مثالی میزند که خیلی با شرایط امروز متناسب است: إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئاً لا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ (1): یقینا کسانى که به جاى خدا میپرستید، هرگز نمیتوانند مگسى بیافرینند اگر چه براى آفریدن آن گرد آیند و اگر مگس چیزى را از آنان برباید، نمیتوانند آن را از او بازگیرند، هم پرستشکنندگان و هم معبودان ناتوانند.
شاهد مثال ما در آیه فوق، قسمت اخیر ترجمه آیه است: «و اگر مگس، چیزى را از آنان برباید…» پیام این فراز از آیه این است که کشورهای غربی با همه دبدبه و کبکبه ای که دارند، در مقابل این ویروسِ کمتر از پشه درماندهاند. ویروسی که حتی اگر بیولوژیک باشد، باز هم تحت اراده خداوند است.
أَفَغَیْرَ دینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ (2): آیا کافران، دینى غیر دین خدا را میطلبند؟ و حال آنکه هر که در آسمانها و زمین است خواهناخواه مطیع امر خداست و همه بهسوی او رجوع خواهند کرد.
این آیه همه چیز را تحت اراده خدا میداند (از جمله کرونا) و بیانگر این نکته است که دنیای غرب _حتی اگر نخواهد_ باز هم به ناچار باید سر تسلیم در مقابل اراده خداوند فرود بیاورد (حالا میخواهند اسمش را طبیعت و یا هر چیز دیگری بگذارند).
پینوشت:
1) حج، آیه 73
2) آلعمران، آیه 83 #متن_کورنا #ویروس_و_قلدران #کورنا_ویروس
امام علی بن موسی علیه السلام فرمود: هرگاه مردم گناهی انجام دادند که درگذشته انجام نمیدادند، خداوند آنها را به بیماری جدید (مثل کرونا) دچار خواهد ساخت.
در قرن بیستم آمیزش جنسی بدون هیچ محدودیتی رایج شد، ایدز هم آمد و...
آری! خداوند درباره گناه بندگان صبر میکند؛ اما صبرش حدی دارد و وقتی از حدش گذشت عذاب او فرامیرسد.
وقتی کسی در حال جان دادن است و ما با او سلفی میگیریم بدون کمک به حال او!
وقتی رنج دیگران را به بهای حال زیبای خود نادیده میگیریم!
آنوقت سروکله کرونا و امثال اینها حال ما را جا میآورد.
دستورات پزشکی را جدی گرفته و از خداوند طلب آمرزش و دفع این بلا را از خود و دیگران بخواهیم که همگان وسیله و سلامت به دست اوست. #متن_کورنا #کرونا_از_منظر_امام_رضا_علیه_السلام #کورنا_ویروس
علیرغم سخنان بیاساس دشمنان اسلام، تنها آرامشدهنده انسانها، یاد خداست؛ مخصوصاً در این روزها که کرونا دنیا را درنوردیده است و کشورهای به ظاهر پیشرفته غربی در مقابل آن درماندهاند و راه چاره را در به صدا درآوردن ناقوس کلیساها میدانند.
قرآن در مورد تنها آرامشدهنده قلبها میفرماید: أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ الْقُلُوبُ (1):آگاه شوید که تنها با یاد خدا آرام بخش دلهاست.
این روزها که مصادف با ماه شعبان است و ماه مبارک رمضان را نیز در پیش رو داریم، فرصت مناسبی برای توسل به خدا و اهلبیت علیهمالسلام و کسب آرامش است؛ آرامشی که دنیا دریافته است در این روزهای کرونایی، آن را کم دارد.
یکی دیگر از اسباب آرامش در این روزها، در کنار هم بودن خانوادههاست.
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون (2): و یکى از آیات (لطف) او آن است که براى شما از جنس خودتان جفتى بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانى برقرار فرمود. در این امر نیز براى مردم با فکرت ادلهای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
نکته
البته بین آرامشِ حاصل از یاد خدا و آرامش حاصل از مودت بین زوجین، منافاتی وجود ندارد؛ زیرا آرامش بین زوجین، یکی از آیات خداست.
انشاءالله که خانوادهها با آرامش کامل در کنار هم و با آرامش حاصل از عبادت خدا در این ماههای خوب خدا، کرونا را شکست دهند.
پینوشت:
1) رعد، آیه 28
2) روم، آیه 21 #متن_کورنا #شکست_کرونا_با_آرامش_معنوی #کورنا_ویروس
یکی از مشکلات خانوادهها در این ایام کرونایی، داشتن وسواس است؛ وسواسی که چه بسا آرامش خانوادهها را تحت شعاع قرار دهد.
درست است که در این روزها کرونایی نباید احتیاط لازم را از دست دهیم (ماسک و دستکش)؛ اما این به معنی وسواس نیست؛ وسواس از ناحیه شیطان است؛ در سوره ناس از شر شیطان به خدا پناه میبریم: مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاس اَلَّذى یُوَسوِسُ فى صُدورِ النّاس مِنَ الجِنَّهِ والنّاس (1): از شر وسوسهگر پنهانکار که در درون سینه انسانها وسوسه میکند؛ خواه از جن باشد یا از انسان.
گاهی انسان در بهداشت جسم وسواس است و طوری خود را به زحمت میاندازد که حتی از نظر خانوادهاش نیز وسواسی به خرج میدهد در حالی که نباید به بهداشت جسم، بیاعتنا باشیم و نباید زیاد احتیاط کنیم (وسواس)؛ گاهی هم دوستان و اطرافیان انسان، انسان را وسوسه میکنند که مثلاً فلان دارو را بخور تا در مقابل کرونا بیمه شوی؛ شاید برخی از افرادی که بر اثر خوردن محلولهای الکلی، جان خود را ازدستدادهاند؛ بهواسطه وسوسه شیاطین انسی، این کار را انجام دادهاند.
خدایا! ما را در این ایام از شیاطین جنی و انس نجات بده.
پینوشت:
1) ناس، آیه 4 و 5 و 6 #متن_کورنا #احتیاط_یا_وسواس #کورنا_ویروس
بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر بهداشت روح و روان در این روزهای کرونایی، تکیه بر بعد معنوی است.
همان گونه که انسان نیاز به بهداشت جسم دارد، نیاز به بهداشت روان نیز دارد.
وَ مِنْهُم مَّن یَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فىِ الدُّنْیَا حَسَنَهً وَ فىِ الاَخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ (1): و گروهى از آنان میگویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکى و در آخرت هم نیکى عطا کن و ما را از عذاب آتش نگاهدار.
این آیه به ما میآموزد که هم باید به فکر دنیا (بهداشت جسم و ظواهر زندگی) بود و هم به فکر آخرت (بهداشت روان).
شاید برخی ناآگاهان یا شبهه افکنان، اهتمام به بعد معنوی و بهداشت روانی در این روزها را منکر شوند در حالی که کشوری مثلاً کشور اسپانیا بعد از 500 سال به مسلمانان اجازه داده است که در مساجد، اذان بگویند؛ (2) زیرا آنها هم دریافتهاند که در بلایی گرفتار شدهاند که به غیر از بهداشت جسم، باید به بهداشت روان (یاد خدا) نیز تمسک کرد.
نکته
خدا نکند کسی در این روزها کرونایی، ذهن و فکر او گرفتار مشکلات روحی و روانی (اخلاقی، اعتقادی) باشد؛ خدا نکند ذهن پدر و مادری در این ایام گرفتار منحرف بودن فرزندانشان باشد؛ فرزندانی که چه بسا در فضای مجازی به شایعه پراکنی علیه کشور و متهم ساختن آنان در قضیه کرونا مشغولند.
پینوشت:
1) بقره، آیه 2
2) https://v.ht/7HtG #متن_کورنا #بعد_معنوی_و_بهداشت_روان #کورنا_ویروس