📚زاویه دید در روایتهای زنانه قرآن
⬆️روایت بالا از زاویه دید کیست؟ وارث بره دریده شده، بره طرفدار گرگ، بره مهاجر به جنگل دیگر، حیوانی که با عنوان گرگ بازنمایی شده بود یا شیر؟(از کجا فهمیدید؟)
روایت از زاویه دید هر کدام از اینها چگونه خواهد بود؟ چگونه زاویه دید در روایت تاثیر میگذارد و چگونه میتوان از روایت زاویه دید را به دست آورد؟
در زاویه دید مهمتر از شخص راوی، موقعیتهای او مانند موقعیت معرفتی، اخلاقی و سیاسی اوست.
حال با این مقدمه:
💠 زاویه دید روایتهای زنانه قرآن چه ویژگیهایی دارد؟
#پیشنهادپژوهش
@majiddehghan
مجید دهقان
📚زاویه دید در روایتهای زنانه قرآن ⬆️روایت بالا از زاویه دید کیست؟ وارث بره دریده شده، بره طرفدار گ
🗒زاویه دید در سوره تحریم(۱)
برای تمرین زاویه دید در داستانهای زنان میشود داستانی را که خلیفه دوم درباره آیات ابتدایی سوره تحریم نقل می کند را مرور کرد.
در این داستان جمله ای وجود دارد که برای فرهنگ جنسیتی زمان نزول مهم است: "ما مردم قريش تا در مكه بوديم بر زنان خويش مسلط بوديم، آمديم به اين شهر و از بخت بد، زنان اين شهر بر مردانشان تسلط داشتند."
از زاویه دید او چرا این جمله گفته می شود؟ و چرا در داستان دو بار بر آن تاکید می کند؟
با توجه به این که این آیات از زاویه دید دیگری هم تفسیر شده است با مقایسه این دو بهتر میتوان ارتباط اجزاء داستان خلیفه دوم را فهمید.
متن داستان را با ترجمه شهید مطهری در لینک زیر بخوانید:
https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/80251/2
@majiddehghan
📝زاویه دید در سوره تحریم(۲)
فراز "صغت قلوبکما" و دیگر فرازهای آیات سوره تحریم برای فروکاستن از جایگاه حفصه و عایشه کافی بوده است. روایتهای متعددی که در سبب نزول آیه وارد شده است اکثرا تلاش دارد ذهن مخاطب را از این امر دور نگه دارد.
در داستان بالا خلیفه دوم ماجرای آیات را به مساله خصوصی زن و شوهری تقلیل میدهد و برای این که حفصه نیز مقصر شناخته نشود مشکل برعهده زنان مدینه گذاشته میشود که اخلاقشان به زنان پیامبر سرایت کرده.
پس در واقع این جمله که بر خلاف قریش، زنان مدینه بر مردانشان برتری داشتند، زمینهساز باورپذیری داستانی است که عمر نقل میکند نه گزارشی تاریخی از فرهنگ جنسیتی زمان پیامبر.
از زاویه دید او دو همسر بخشودنیاند و مقصر اصلی اخلاق زنان مدینه است.
شاید برجسته کردن برتری زنان مدینه بر شوهران نیز خود در راستای پروژه برتری قریش بر انصار باشد.
@majiddehghan
مجید دهقان
📝زاویه دید در سوره تحریم(۲) فراز "صغت قلوبکما" و دیگر فرازهای آیات سوره تحریم برای فروکاستن از جایگ
❓اشکال یکی از اعضای محترم کانال:
حتی اگر داستان مذکور جعلی باشد باز هم فرازی که شما تاکید کردید درباره تفاوت روابط همسران در مکه و مدینه معتبر است چرا که جاعل همه چیز را جعل نمی کند وگرنه کذب آن روشن و باور پذیر نخواهد بود..
#زاویهدید
@majiddehghan
مجید دهقان
❓اشکال یکی از اعضای محترم کانال: حتی اگر داستان مذکور جعلی باشد باز هم فرازی که شما تاکید کردید درب
✅ پاسخ بنده:
بنده نیز قبلا بر این باور بودم، ولی به نظرم ناشی از این بود که پیچیدگی سازوکار تولید متن را درک نکرده بودم. متنهای انسانی محصول روابط انسانی است و مانند آن پیچیده.
در مثال گرگ و بره وقتی گرگ برچسب غیرمنطقی به بره معترض میزند حتما منشأیی دارد ولی منشأش غیرمنطقی بودن نیست، اعتراض است و این گرگ است که آن را گونه دیگری تفسیر میکند.
در این داستان نیز حتما خلیفه دوم تفاوتی را درک کرده است ولی لزوماً همان چیزی نیست که با آن زنان انصار را برچسب زنی میکند. شاید رفتار محترمانه مردان انصاری با همسرانشان بوده که عمر آن را تسلط زنان بر مردان مینامد. وقتی برای کسی حق محدودی قائل باشیم تجاوز از آن حق میشود پا از گلیم دراز کردن، در صورتی که شاید اعمال حق بدیهی او باشد.
#زاویهدید
@majiddehghan
مجید دهقان
✅ پاسخ بنده: بنده نیز قبلا بر این باور بودم، ولی به نظرم ناشی از این بود که پیچیدگی سازوکار تولید
❓استاد بزرگوارم چنین فرمودهاند:
"بی صبرانه منتظرم ببینم بحث زاویه دید سر از منظر گرایی در می اورد یا نه."
✅ به نظر میرسد تفاوت زاویه دید با منظرگرایی این باشد که اولی ابزاری در روش هرمنوتیکی است و دومی نظریهای معرفتشناسی.
ممکن است در معرفتشناسی تاثیری برای فاعل شناسا در معرفت نبینم ولی وقتی میخواهم متن را فهم کنم گزارهها را با توجه به زاویه دید گوینده تفسیر کنم چون معتقدم افراد واقعیت را برساخت میکنند.
این که افراد واقعیت را برساخت میکنند مستلزم این نیست که واقعیت را همان برساختهها بدانیم.
#زاویهدید
@majiddehghan
📌چند وقتی است که برخی از فایلهای قدیمیتر کانال از سرور ایتا حذف شده است. برای ایتا طبیعی است و برای ما غیرطبیعی. با هشتگ #فایلهایقدیمی دوباره آنها را بارگزاری میکنم.
@majiddehghan
May 11
The_Phenomenological_Approach_in_Islamic.pdf
1.82M
⬆️مقاله " رویکرد پدیدارشناسی در مطالعات اسلامی" اثر مجیب الرحمن البنجاری ۲۰۰۱م، گزارشی مفید با جزییات دقیقی از این حوزه ارائه می دهد.
#فایلقدیمی
#روشپژوهش
@majiddehghan