eitaa logo
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
822 دنبال‌کننده
157 عکس
0 ویدیو
15 فایل
فعالیت در حوزه نواندیشی دینی، اخبار مجمع و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️ مار کو پولوی ایرانی (قسمت نخست) آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️رضا احمدی مقدمه 🟣 مارکوپولو Marco Polo) )، پسر تاجر ونیزی و بزرگ‌ترین سیاح قرن 13م/ 7ق است که در که سفرهایش را در کتابی به نام سفرهای مارکوپولو ثبت کرده‌است، مارکو هنگامی که ۱۷ ساله بود بهمراه پدر و عمو با کشتی به آسیا سفر کرد و پس از ۲۴ سال به ونیز بازگشتند. در هنگام بازگشت آنها، ونیز با جمهوری جنوا در جنگ بودند، مارکو به زندان افتاد. او داستان‌های سفر حود را برای هم‌سلولی‌اش تعریف و سپس مکتوب ومنتشر گردید. پس از انتشار سفرنامه مارکوپولو، زمینه آشنایی اروپائیان با دنیای متمدن، ثروتمند آن زمان فراهم آمد و ذهن اروپاییان را به شرق معطوف کرد و اهمیت سیاسی و اقتصادی شرق را روشن ساخت در بین ایرانیان محمد علی سیاح در قرن 19م، چنین نقشی را ایفا را کرده است. وی پس بیست سال سفر به اروپا امریکا، هندوستان، ژاپن وشرق آسیا و حتی شهرها ایران مشاهدات خود را ثبت و در سه جلد بنام سفر نامه حاج سیاح محلاتی تدوین و بعضی از آن بارها منتشر شده است. حاج سیّاح به دور دنیا براه افتاد و به قول خودش، برای «پیدا کردن آدمیّت،» برای «کشف» خودش در اقالیمی بیرون از محیط عرفی و مذهبی‌اش، این سفر آفاق آن روی سکّه سفر انفس است، برای کشف خود. چرا باید حاج سیّاح را بهتر شناخت؟ زیرا او اوّلین ایرانی است که بطور تمام و کمال در دوران مدرن، جهان را دیده است، با بسیاری از بزرگان نیمه دوّم سده نوزدهم میلادی، از جمله تزار روس، گاریبالدی؛ امپراطور بلژیک، رئیس جمهور آمریکا، امپراتور یونان و...دیدار و بحث کرده و از آن گزارشی به دست داده است. مارکوپلوی ایرانی برای بسیاری از ایرانیان شناخته شده نیست،. به حکم و وظیفه ملی بر خود فرض می دانسته که چنین انسان اندیشمند و آزاده در حد بضاعت معرفی شود. 🟢 حاح سیاح محلاتی وی در خانواده‌ای اهل علم در سال 1218 ش درمحلات به دنیا آمد و در سال 1304 ش درگذشت. محمد علی برای تحصیل علوم دینی ابتدا به تهران و سپس برای تکمیل تحصیلات راهی عتبات شد. حوزه نجف فرصتی شد تا با طلاب دیگر کشورها آشنا شود، این آشنایی‌ها، اندیشه و نگرش محمد علی نسبت به جهان متحول کرد و شوق دانستن در او زند نمود. میرزا محمدعلی محلاتی در ۲۳سالگی، سفرِ خود بعنوان یم جهانگرد به دور دنیا آغاز کرد. سفر را از گرجستان، روسیه، عثمانی، اروپا، آمریکای شمالی، شمال افریفا و مصر، عربستان، سوریه، لبنان، یمن زنگبار، ترکمنستان، ژاپن، چین، افغانستان وهندوستان و... مسافرت کرد و در 1256 شمسی بخاطر تقاضای مادرش به ایران بازگشت. بعد از بازگشت به ایران نیز سیاحتی به شهرهای ایران آغاز کرد. بدلیل سفرهای فراوانش به حاجی سیاح معروف شد. وی نخستین بار از طریق نیویورک وارد آمریکا شد، و تا سانفرانسیسکو نیز در سفرهای خود پیش رفت. در ۲۶ می۱۸۷۵ تابعیت آمریکا را در دادگاه ناحیهٔ ۱۲ کالیفرنیا رسماً پذیرفت. دو نوبت موفق به دیدار پرزیدنت اولیسس گرنت رئیس‌جمهور آمریکا، شد. او مسافرت خود را از تبریز به سوی قفقاز آغاز و در هندوستان به پایان آورد. با زبانهای ارمنی، ترکی و روسی، فرانسه و انگلیسی و عربی آشنایی داشت، آنقدر که بتواند با آن تكلم و رفع حاجت نماید. او از گرجستان روانه استانبول شد. و از آنجا به اروپای شرقی، فرانسه ، انگلستان و ایتالیا ؛ سپس به سوئد، نروژ و آلمان رفته و در آلمان دو بار بیسمارک صدراعظم بنیانگذار آلمان نوین ملاقات کند و از آنجا دوباره به روسیه رفت و به کمک قونسول ایران، به حضور تزار الکساندر دوم رسید و در مراجعت به استانبول، با سید جمال الدین اسد آبادی و افکار او آشنا شد و از مریدان او گردید. آنگاه سایر ممالک، اروپا را از قبیل سوئیس و اتریش و دانمارک و پرتغال و یونان و اسپانیا و رومانی و بلغارستان را سیاحت نمود. سپس از بندر هاوز، به کشتی نشسته، به نیویورک رفت و سالها در ممالک متحده آمریکای شمالی به گردشگری پرداخت. خود او نوشته است که کرارا به ملاقات رئیس جمهوری، "مستر گرن"نايل آمده است. با استفاده از تابعیت امریکا مسافرتی به ژاپن بنمايد. در ژاپن با حاج عبدالله بوشهری نامی - که چهل سال در ژاپن اقامت داشته بود آشنا شد. آنگاه از ژاپن به چین و از آنجا به هندوستان رفته و مدتهای مدید آن سرزمین را سیاحت و از آنجا به افغانستان و ترکمستان - که تازه به تصرف روس در آمده بود - رفته بوده است. نیز وی آن طور که خودش نقل کرده ، نُه مرتبه به مکه مشرف شده بود.
▪️پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره) بسمه تعالی انا لله وانا الیه راجعون حضرت آیت الله حاج سید حسن آقا خمینی (دام عزه) خبر درگذشت پدر همسر گرامیتان آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی (طاب ثراه) موجب تأثر گردید، آن مرحوم از شاگردان مبرز امام راحل و از علمای نواندیش و آگاه به زمان بود که آثار فقهی و اصولی برجسته‌ای از ایشان به جای مانده است. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این مصیبت را به خاندان عظیم الشأن بجنوردی و حضرتعالی  تسلیت می‌گوید. از خداوند رحمان و رحیم علوّ درجات برای آن بزرگوار و صبر و اجر برای همه بازماندگان خواهانیم. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم  ۱۴۰۲/۱۲/۵ 🆔@majmaqomh
▪️پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی(ره) بسمه تعالی العُلَماءُ باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ، أعیانُهُم مَفقودَةٌ، و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَةٌ جناب آقای دکتر سید کاظم موسوی بحنوردی (زیدعزه) خبر درگذشت برادر گرامیتان مرحوم آیة الله سید محمد بجنوردی(ره)، موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. آن مرحوم از شاگردان شاخص امام خمینی(ره) و دیگر مراجع نجف بود. ایشان از مجتهدان و فقیهان آگاه به زمان بود که با درک مقتضیات زمان و مکان، چهره رحمانی از فقه اسلامی به نمایش گذاشت. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این مصیبت را به حضرتعالی، فرزندان آن مرحوم، خاندان بجنوردی و علاقمندان ایشان تسلیت می‌گوید و برای آن فقیه والامقام از درگاه حضرت باری تعالی حشر با صالحان و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد. برای جنابعالی توفیق روزافزون، سربلندی و توفیق خدمت خواهانیم. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۱۴۰۲/۱۲/۵ 🆔@majmaqomh
🔸 تجربه نبوی و تجربه انگیختگی [نقدی بر وحی‌شناسی استاد مجتهد شبستری (۳)] 📍از سلسله جلسات دینداری قرآنی-برهانی و مخالفان آن با ارائه دکتر عبدالرحیم سلیمانی (جلسه ۵۹) ⏱زمان: دوشنبه‌‌ ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸/۳۰ 🏛مکان: قم، صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹ مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 🆔@majmaqomh 🆔@soleimanisaa
🔹با وجود این به نظر می رسد این پارداکس ریشه در حتمیتی دارد که در نگرش این آموزه به فرجام تاریخ نهفته است. زیرا برپایه آن هر گونه تلاشی برای تحقق عدالت پیش از ظهور محکوم به ناکامی است، از این رو نمی توان به آن چشم دوخت. ۶ اسفند ۱۴۰۲ @majmaqomh @alimirmoosavi
🔸نواندیشی دینی و پارادوکس مهدویت! ✍سید علی میرموسوی تاریخ همواره برای بشر مسئله ساز و پرسش برانگیز بوده است. پاسخ به پرسش هایی مانند این که نیروی محرک تاریخ چیست؟ سیر حرکت آن چگونه بوده است؟ فرجام آن چه خواهد بود؟ دغدغه بشر بوده و اندیشمندان، ادیان و مکاتب فکری به شیوه های گوناگون به آن پرداخته اند. 🔹پاسخ به پرسش اخیر از دو دیدگاه مثبت و منفی طرح شده است. دیدگاه نخست که فرجام تاریخ را مثبت می بیند، دست کم به دو گرایش تقسیم می شود. یکی مسیر کلی تاریخ را رو به پیشرفت می داند، که می تواند حالت خطی یا زیکزاکی داشته باشد. برای مثال کندورسه بر پایه باور به علم مسیر خطی برای پیشرفت تاریخ ترسیم می کرد، اما هگل آن را زیکزاکی می دید و معتقد بود در هر عصری یکی از ملت ها رسالت آن را بر دوش گرفته و پرچم آن را برافراشته است. 🔹گرایش دوم که در ادیان ابراهیمی و دین زرتشت طرح شده با وجود آن که فرجام تاریخ را مثبت و همراه با گسترش عدالت می داند، ولی تا هنگام فرا رسیدن آن فساد و بی عدالتی روندی فزاینده خواهد داشت. در روایت شیعی از آموزه مهدویت، منجی هنگامی ظهور می کند که زمین پر از ظلم و جور شده و با او پر از عدل  و داد می شود. از این دیدگاه پیش از ظهور مهدی فساد همه نهادهای زندگی بشری، حتی نهاد دین را فرا می گیرد. به تعبیر حافظ کجاست صوفی دجال فعل ملحد شکل/ بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید. 🔹البته این برداشت به ادیان منحصر نیست، و از دیدگاه غیر دینی نیز طرح شده اس. مارکس با وجود این که پیدایش جامعه بی طبقه و دولتی غیر طبقاتی را در فراسوی تاریخ پیش بینی می کرد، اما گسترش تضاد و درگیری طبقاتی را شرط گذار به آن می دانست. 🔹بر این اساس می توان ادعا کرد آموزه مهدویت در اصل پاسخی به پرسشی درباره آینده تاریخ است و با هدف ارائه چشم اندازی مثبت به آینده بشریت طرح شده است. این چشم انداز در اندیشه ایرانی جنبه فولکوریک نیز دارد و در ضرب المثل «شاهنامه آخرش خوش است» بازتاب یافته است. با وجود این که شاهنامه با داستان شکست ایرانیان از تازیان به پایان می رسد. 🔹این چشم انداز با وجود مثبت بودن آن، با توجه به مفهوم انتظار می تواند زمینه ساز سستی و نفی مسئولیت اجتماعی شود. مرحوم طالقانی در مقدمه تنبیه الامه نایینی نقش  آموزه مهدویت در تداوم استبداد در ایران را این  گونه بیان می کند: «مردمی در  لباس دین، مرد خودخواهی را با خواندن آیات و احادیث بر گردن مردم سوار می کنند و برایش رکاب می گیرند و دسته دیگر با سکوت و احتیاط کاری کار را امضا می نمایند، تا آن گاه که بر خرد مراد مستقر شد و افسار(زمام) را به دست گرفت و رکاب کشید و همه چیز مردم زیر پای خود پایمال کرد، به دعا و توسل می پردازند و از خداوند فرج امام زمان علیه السلام را می طلبند»(تنبیه الامه، شرکت سهامی انتشار،چاپ نهم، 1378، ص11) 🔹از این نظر آموزه مهدویت وجهی پارادکسیکال دارد، زیرا با وجود تاکید آن بر آرمان عدالت، در پرتو حتمیت تاریخی و در سایه مفهوم انتظار می تواند به تداوم بی عدالتی دامن بزند و به جای تاکید بر مسئولیت سیاسی برای مبارزه با بی عدالتی، دست مایه ای برای سکوت و انفعال و تن دادن به وضع موجود تبدیل می شود. 🔹حل این پارادکس دغدغه نواندیشان شیعه بوده است و در این راستا با تصرف در مفهوم انتظار کوشیده اند وجه مثبت و فعال آن را برجسته کنند. از این دیدگاه انتظار دارای دو وجه اثباتی و سلبی است. وجه اثباتي انتظار بر انگيزاننده قيام برضد نظام سياسي موجود است ولي وجه سلبي آن كناره گيري از امور سياسي تا زمان بازگشت را توصيه مي كند. به بیان دیگر بر اساس این آموزه نظام های سیاسی عصر غیبت جوری و نامشروع اند و مفهوم انتظار نوعی رویکرد سلبی به این نظام ها را در بردارد. 🔹از نظر تاریخی آموزه مهدویت نخست از سوی طرفداران محمد حنفیه که به کیسانیه شناخته می شوند، طرح شد. این آموزه با سه مفهوم کلیدی غیبت و انتظار و رجعت پیوند داشت. هدف از این آموزه تكميل ايدئولوژي لازم براي جنبش اجتماعي و سياسي محرومان  بود و در پرتو آن توانستند جنبشی اعتراض بر ضد امویان را سامان دهند. 🔹در اندیشه امامیه نیز آموزه مهدویت با رویکرد سلبی و جوری دانستن نظام های عصر غیبت همراه بود. با استقرار دولت صفویه و رسمیت یافتن تشیع به عنوان ایدئولوژی حکومت، زمینه دگرگونی این رویکرد فراهم و این آموزه به ابزاری برای توجیه مشروعیت حکومت به عنوان مقدمه دولت حقه تبدیل شد. تاکید بر نقش تشیع صفوی در کژتابی آموزه مهدویت نیز از دیگر کوشش های نواندیشان دینی معاصر برای حل این پارادکس بوده است.
♦️جنس تفکر جبهه پایداری شبیه سلفی‌ها ست فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «انتخاب»: این‌ها جنبه‌های مثبت مدرنیته را قبول ندارند / طلبه‌هایی که وارد نظام آموزشی می‌کنند هم از این جنس هستند / چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیات این‌ها نیست / «پایداری» نقاط حساس را در کشور به دست گرفته فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریان‌های تندرو مثل طالبان گفت: آنچه من از برخی حرکت‌های جبهه پایداری برداشت می‌کنم این است که آن‌ها از جنس تفکر شبیه سلفی‌گری و واپسگرایی هستند و جنبه‌های مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر این‌ها علاوه بر اینکه به درد کشور نمی‌خورد، در مسیر کسب قدرت است. با مرور برخی مواضع چهره های جبهه پایداری و دنبال کردن اخبار آن‌ها به آسانی می‌توان دریافت که آن ها نزدیکی‌های فکری شدیدی به جریان های تندرو ضد توسعه در منطقه دارند. فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نزدیکی تفکر پایداری به جریان های تندرو مثل طالبان به «انتخاب» گفت: آنچه من از برخی حرکت‌های جبهه پایداری برداشت می‌کنم این است که آن‌ها از جنس تفکر شبیه سلفی‌گری و واپسگرایی هستند و جنبه‌های مثبت مدرنیته مثل انتخابات را قبول ندارند؛ اما تفکر این‌ها علاوه بر اینکه به درد کشور نمی‌خورد، در مسیر کسب قدرت است. وی افزود: آن‌ها یا با آن تفکر می‌خواهند به قدرت برسند یا قدرت را برای تفکرشان می‌خواهند که هر دو برای کشور خوب نیست. این جریان اگر ریشه بگیرد خوب نیست. فاضل میبدی تصریح کرد: آکادمی علوم اسلامی در قم هم این تفکر را در دهه شصت داشت که امام آن‌ها را قبول نداشت. این تفکر در تاریخ ریشه دارد، در سنی‌ها به صورت وهابیت و القاعده و داعشی‌گری سر باز کرده است. وی بیان کرد: در تاریخ تفکر شیعه یک نوع حدیث گرایی و سلفی گرایی وجود داشته که الان به شکل جبهه پایداری خود را نشان می‌دهد. این تفکر باید بازیابی شود اما از دل آن جمهوری اسلامی بیرون نمی‌آید. این‌ها به قدرت هم دست یافته‌اند و کسی که قدرت دارد ثروت هم به دست می‌آورد. بخشی از حلقه های قدرت هم با این‌ها همراه شده و سعی دارند در مجلس و دیگر نقاط هم نفوذ کنند. میبدی تاکید کرد: در نظام آموزشی و فرهنگ ما هم طلبه‌هایی که به مدرسه برای تدریس می‌فرستند، عموماً از این جنس تفکر هستند. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره اشتراک فکری میان پایداری و انجمن حجتیه اظهار داشت: من تفکر انجمن حجتیه را از پایداری سالم‌تر می‌بینم. انجمن حجتیه دنبال قدرت نبود و دین را از سیاست جدا می‌دانست و تنها به دنبال ظهور امام زمان بود. من نمی‌گویم انجمن حجتیه تفکر درستی دارد اما از این‌ها سالم‌تر است. شیخ محمود حلبی هم آدم با سوادی بود که خلوص نیت داشت. بعد از مرحوم مصباح، آدم صاحب فکر در پایداری وجود ندارد. انجمن حجتیه یک تفکر و مانیفست دارد اما این‌ها اصلاً مانیفست ندارند. این‌ها عده‌ای هستند که به دنبال قدرت می‌گردند و دنبال کار فرهنگی هم نیستند چون اهل فرهنگ داخلشان نیست. بخشی از قدرت، این‌ها را درست نشناخته و با آن‌ها همراهی می‌کند. آن‌ها مقابل رأی و نظر امام می‌ایستند و رأی و نظر مردم هم حذف می‌شود. کاری که امروز در شورای نگهبان صورت می‌گیرد و افراد نخبه را حذف می‌کند، تأثیر این تفکر است. در همین مجلسی که گذشت، عده‌ای از این افراد در مجلس حضور داشتند، هیچ کاری هم جز شعار و حجاب کاری نکردند و چیزی به نام حفظ هویت ملی در ادبیاتشان نبود. میبدی درباره آینده تفکر پایداری در ایران گفت: من اهل آینده نگری نیستم اما چون بخش عمده صاحب نفوذان با این‌ها هستند و نقاط حساس را به دست آورده‌اند، ممکن است برای کشور مشکلاتی درست کنند. اما نسل جوان ما با این‌ها همراهی نمی‌کند. از نظر خیلی از مراجع قم هم این‌ها منزوی هستند و جایگاهی ندارند. 🆔@majmaqomh
🔸گفتارهایی در اسلام رحمانی _ عقلانی بسمه تعالی به اطلاع علاقمندان به مباحث اندیشه‌ای می‌رساند، یک دوره کلاس گفتگومحور درباره شناخت اسلام با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار می‌گردد. 📍جلسه چهلم و یکم: انتظار اسلام رحمانی یا اسلام انتقامی ⏰ زمان: شنبه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶/۳۰ 🏛مکان: خیابان صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹. 🆔@majmaqomh 🆔@soleimanisaa
🔸 تجربه نبوی و تجربه انگیختگی [نقدی بر وحی‌شناسی استاد مجتهد شبستری (۳)] 📍از سلسله جلسات دینداری قرآنی-برهانی و مخالفان آن با ارائه دکتر عبدالرحیم سلیمانی (جلسه ۵۹) ⏱زمان: دوشنبه‌‌  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸/۳۰ 🏛مکان: قم، صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹ مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 🆔@majmaqomh 🆔@soleimanisaa
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️مار کو پولوی ایرانی(قسمت دوم) آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️رضا احمدی بازگشت به ایران حاج سیاح در سال 1256 شمسی. به ایران مراجعت کرد. در بدو ورود به خاک ایران از راه بوشهر اینگونه وصف می کند.. نسیم وطن بر رخسارم وزیده، لذت دیگری درک کردم لکن این نسیم را عفونت ظلم و بی نظمی و بی تربیتی زهرآگین کرده از طرفی شادی وصول به وطن از دیگر اندوه خرابی آن حالی بمن دست داد که نمی دانستم شرح دهم. وضع ایران را عجیب می بینم مدت مدیدی خارجه را دیده ام و تاسف ها برحال حاضر ایران وطن محبوب دارم که زیاد درحال تنزل است. همه بظاهری سازی اکتفا می کنند. پس از هیجده سال دوری، انتظار داشتم که تغییراتی در وضع مملکت انجام یافته و مردم در رفا و شهرها آباد شده باشد ولی با دیدن بندر بوشهر معلوم گشت که انتظاری بیهوده داشته ام و چنان تاثری بمن دادست داد که اگر شوق زیارت مادرم نبود از همین بوشهر مراجعت می کردم.( ج 2 ص 12.) 🟢دستاورد مارکوپلوی ایرانی حاج سیاح از 23 سالگی تا پایان عمر در پی سیاحت بود و حاصل آن دو جلد کتاب است. جلد اول سفرنامه حاجی، سیاحت غرب است که شامل هیجده سال سیاحت در چهار قاره جهان است. حاجی روزانه مشاهدات خود را می نوشت به مرور به سیاح معروف و به هر شهری می رسید، مورد احترام بود. این اثر با کوشش علی دهباشی تدوین شده است. حاج سیاح گزارش هایی از اوضاع شهرها و تمدن غرب ارایه و با افسوس به مقایسه آنها با ایران پرداخته است. گزارش از اخلاق اجتماعی، پیشرفت های چشمگیرصعتی، تربیت و آموزش مردم و رونق اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی و سیاسی، چهره اروپا قرن نوزدهم را به ایرانیان ترسیم می کند. جلد دوم ، خ‍اطرات‌ ح‍اج‌س‍ی‍اح‌، ی‍ا، دوره‌ خ‍وف‌ و وح‍ش‍ت، نام دارد که در واقع گزارشی از سیاحتهای او در شهرهای ایران است. در این کتاب به اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایران توجه دارد و درخلال بحث ها، خلق و خوی ایرانیان را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این اثر ب‍ک‍وش‍ش‌ ح‍م‍ی‍د س‍ی‍اح‌؛ و ب‍ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌ س‍ی‍ف‌ال‍ل‍ه‌ گ‍ل‍ک‍ار؛ زی‍ر ن‍ظر شاد روان ای‍رج‌ اف‍ش‍ار آماده چاپ گردید و 1359 و به همت انتشارات امیر کبیر چاپ و بخاطر مطالب انتقادی و ریز بینی های اجتماعی اوضاع ایران قرن نوزدهم دیگر اجازه چاپ نیافت. جلد سوم سفرنامه آمریکا (دکتر علی فردوسی مشغول تدارک طبع آن است) هنگامی که به آمریکا می‌رسد آن را به صورت تمام و کمال تجربه می‌کند. خواسته بود بفهمد که چرا جمهوری دموکراتیک انتخابی در آمریکا خوب کار کرده است، و نه آن چنان در جاهای دیگر. ( bukharamag.com/1389.04.2107.html) 🔵 او نخستین نویسنده خاطرات زندان در تاریخ معاصر ما است؛ برای این‌که او نخستین ایرانی است که عبارت «حقوق بشر» را به همان معنا و زاویه کاربرد امروزی آن به کار برده است؛ از نخستین کسانی است که مشروطه‌خواهی کرده است و مطلوبش از آن فرهنگ‌سازی مدرن بوده است؛ برای این که پس از دیدن بخش بزرگی از جهان سرتاسر ایران را هم گشته است تا نخستین آدمی باشد که کوشیده باشد، خارجه و داخله را سیاحت کرده است. ( همان) حاج سیاح اندیشمندی بود که بدنبال آزادی می گشت.در دیدار با گرنت رئیس جمهور آمریکا نیز همین ارزیابی را بیان کرده است، و گفته است که پس از پانزده سال سفر در جستجوی آزادی به راستی تنها هنگامی که به آمریکا می‌رسد آن را به صورت تمام و کمال تجربه می‌کند. این جمله بیانگر این است که یک تعارف یا ذوق‌زدگی محض نیست. 🟢 کارنامه حاج سیاح در سده ای پیش از آغاز جنبش مشروطه خواهی که ایران از خواب گران قرون وسطای خود بیدار و نطفه اندیشه نوگرایی و آزادی خواهی در ایران بسته می شد، با سفرنامه ها به کشورهای بیگانه و رساله های اجتماعی و سیاسی دو نوع نوشته ادبی بود که تجددخواهان ایرانی برای انتشار اندیشه جدید به تحریر آن روی آوردند. تردیدی نیست که نوشتن سفرنامه و رساله های اجتماعی و سیاسی یکی از عمده ترین راه های آشنا کردن ایرانیان با اندیشه تجدد بود. اما تجدد خواهی یگانه صورت اجتماعی و سیاسی آن محدود نمی شد.( طباطبایی،1386، ص335.) سیاحت بیست ساله حاج سیاح به حوزه تمدنی غرب، روسیه، اروپا و آمریکا و تحریر مشاهده هایش و گزارش از تجددگرایی آنها، زمینه آشنایی ایرانیان با تمدن جدید شد. این آشنایی، آغاز اندیشیدن و تفکر جدید ایرانی است. گرچه ایرانیان بواسطه تمدن کهن شان و مذهب، خود را از سخن جدید مستغنی می دانستند و همین شیوه تفکر، موجب عقیم ماندن در اندیشه شده است.
انتخابات مجلس دوازدهم، بحران اقتصادي و پوپوليسم محمدرضا يوسفي 🔹هر گاه كشوري با بحران اقتصادي روبرو شده و دچار افت شديد رشد اقتصادي، افزايش نرخ بيكاري يا تورم بالا و یا توام با یکدیگر  شده باشد، درصد زيادي از جمعيت كشور دچار فقر شده و دهكهاي مياني نيز با فشار اقتصادي زندگي مي كنند. 🔹 اين شرايط موجب مي شود تا به هنگام انتخابات، فضايي براي شعارهاي تند ايجاد شود. در واقع انتخابات يك بازار راي است که مردم راي خود را عرضه مي كنند و كانديداها، رای تقاضا مي كنند. اما مردم براي اينكه به كانديدا و يا فهرستي از كانديداها راي دهند، بايد شعارها و وعده هاي آنان را مطابق خواسته ها و تمايلات خود بدانند. طبيعي است در اين شرايط، كانديداها با هدف كسب رأي، شعارهاي جذاب اقتصادي داده،  سياست هاي بازتوزيعي مانند پرداخت يارانه هاي بيشتر، اعطاء وامهاي با نرخ بهره پايين براي ازدواج، مسكن و يا حتي اجاره خانه را وعده مي دهند. همچنين در اين شرايط، رقابت ميان كانديداها در ارائه فهرستی از شعارها زياد شده، هر کدام سعي مي كند تا گوی سبقت را از دیگری برباید. وعده هايي كه معمولا امكان تحقق ندارند اما قدرت جذب راي دارند.  🔹 ايران از دهه نود وارد شرايط ركود عميق شد. در انتخابات 1400، آقاي رئيسي با انبوهي از وعده هاي اقتصادي با پشتوانه هفت هزار صفحه ادعایی و با حذف رقباي واقعي به ميدان آمد و به دولت سيزدهم رسيد. وعده هایی که نه تنها تحقق نیافتند بلکه فشار اقتصادی بر مردم بیشتر شده است. اكنون حدود سي درصد جمعيت زير خط فقر قرار داشته و حدود 60 ميليون نفر از جمعيت کشور، يارانه دريافت مي كنند. شاخص فلاكت در سال 2023، رتبه 19 از ميان 157 كشور جهان را داراست. متاسفانه شيب شاخص فلاكت در دو سال اخير تندتر نیز شده است.  🔹 بالا بودن شاخص فلاکت به معنای سطح نامطلوب زندگیِ اکثریت شهروندان و گستره رنج آنان است. نكته مهمتر اينكه اگر اين شاخص به مدت زيادي بالا باشد، در اين صورت اين امر نشانه اين است كه اقتصاد در يك سيكل معيوب قرار گرفته و نتوانسته سرمايه گذاري لازم براي رشد با دوام را ايجاد كند و فناوري هاي جديد جذب کرده و بستر سياسي و حكمراني نتوانسته فضاي لازم براي شكوفايي اقتصادي را تحقق بخشد و به عبارت ديگر نهادهاي سياسي و اقتصادي دچار ناكارآمدي شديد شده اند. طبيعي است كه در اين فضا، ياس و نااميدي بر مردم حاكم شده، نرخ مهاجرت افزايش يافته و پديده خروج سرمايه رخ می دهد و نهايت اينكه آينده اي براي رونق اقتصادي متصور نيست.  🔹 بنابراين با توجه به بالا بودن شاخص فلاكت ايران و تجارب ديگر كشورها، توقع اين بود كه در انتخابات مجلس دوازدهم،  تشكل هاي سياسي به سمت شعارهاي اقتصادي پوپوليستي روي آورند تا بتوانند آراء مردم را به خود جلب كنند. اما با كمال تعجب در اين انتخابات، شعارهاي اقتصادي كم رنگ بوده است. به عنوان مثال، ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) كه نبویان، رسایی، کوچک زاده و ... از اعضای آن هستند، شعار اصلي خود را ،«نه به فساد» بيان كرده است. اين شعار ناظر به تقابل و نفي قاليباف و جريان متبوع وي است. در سخنان آنان هيچ وعده روشن اقتصادي وجود ندارد. آنان به كلياتي مانند اقتصاد عدالت محور و اقتصاد مقاومتي و مانند آن بسنده كرده اند. آنان از اصل شفافيت آراء به ويژه در مجلس شورا نيز سخن گفته اند و البته براي صحت سنجي اين ادعا جا دارد اين تشكل, منابع مالي ورود به انتخابات مجلس را در سطح كشور شفاف بيان كنند. 🔹شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به شانا نيز ادامه راه مجلس انقلابی یازدهم را وعده داده است. چنانچه روشن است تشكل هاي مهمي كه حداد عادل نام چنار و پاجوش بر آنها نهاد، براي جذب آراء، هيچ وعده اقتصادي روشني نداده، در حاليكه معمولا در اين شرايط وعده هاي افراطي توزيعي و فقرزدايي جذابيت دارد. 🔹 به نظر مي رسد در اینجا تفاوت مهمي با کشورهای مشابه رخ داده است. شاید علت این باشد که تشكل هاي يادشده با علم به اينكه مردم به طور گسترده در انتخابات شركت نكرده و نسبت آراء باطله نيز در ميان شركت كنندگان بالاست، در نتيجه مخاطب خود را گروههاي خاص و نه همه مردم قرار داده اند. دایره رقابت و مخاطبان محدود بوده است و از این رو دلیلی برای ارائه چنین شعارهایی ندیدند. 🔹 از منظري ديگر، انتخابات به این دلیل خاصيت خود را از دست داده است که تداوم شاخص فلاكت، اميد بهبودي شرايط را از مردم گرفته و از سوي ديگر تشكل هاي فعال نيز كه خود از عوامل اساسي به وجود آورنده شرايط موجودند نيز دغدغه معيشت مردم را ندارند. حذف جريان مقابل، تداوم مجلس يازدهم، اينترنت ملي، شدت بخشيدن به طرح صيانت را مي توان از دغدغه هاي اصلي جريانات رقيب در اين انتخابات نام برد. @majmaqomh @yousefimohamadreza
🔸گفتارهایی در اسلام رحمانی _ عقلانی بسمه تعالی به اطلاع علاقمندان به مباحث اندیشه‌ای می‌رساند، یک دوره کلاس گفتگومحور درباره شناخت اسلام با حضور استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار می‌گردد. 📍جلسه چهلم و دوم: انتظار امام هدایت‌گر یا حاکم مقتدر ⏰ زمان: شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶/۳۰ 🏛مکان: خیابان صفائیه کوچه ۳۹، پلاک ۳۹. 🆔@majmaqomh 🆔@soleimanisaa
اطلاعیه سلسله جلسات علمی شب‌های ماه رمضان در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
اطلاعیه سلسله جلسات علمی شب‌های ماه رمضان در مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
🔸️اصول سی و دو گانه قرآنی – برهانی بهره‌ای از بحر معنای کتاب خدا در ماه بهار قرآن (از سلسله جلسات شب‌های ماه رمضان) با حضور استاد گرامی: حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی جلسه اول: حجیت قرآن و اعجاز محتوائی آن زمان: سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه ۳۹، پلاک ۳۹ مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 🆔@majmaqomh
▪️پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه به‌مناسبت درگذشت خواهر گرامی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای کمری بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا الیه راجعون حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ربیع‌الله کمری درگذشت خواهر گرامیتان را خدمت حضرتعالی و دیگر بستگان تسلیت می‌گوئیم. از خداوند متعال برای آن مرحوم حشر با فاطمه زهرا سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت داریم. عزت و سربلندی شما را آرزومندیم. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ 🆔@majmaqomh
♦️هیچ عالمی تایید نمی‌کند که ما برای مقابله با بی‌حجابی، از حوزه خصوصی افراد عکس بگیریم آیت‌الله ایازی: عکس، حریم شخصی افراد است. چرا به معضلات اقتصاد، رانت‌خواری، فقر، بدبختی و ناکارآمدی اعتراض نمی‌کنید؟عالمان زیادی، این برخوردها به نام دین را محکوم می‌کنند. یک خواننده‌ای محکوم می‌شود و جریمه او را خواندن کتاب بسیار خوب و عالمانه استدلالی از استاد مطهری را قرار می‌دهند! این کار غلطی است. کتاب برای خواندن است و باید دو عنصر خواستن و انتخاب کردن در میان باشد نه اجبار و مجبور کردنِ شخصِ احیاناً مجرم تا چنین کاری انجام دهد. پایگاه خبری جماران: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حادثه در یکی از درمانگاههای قم گفت: نکته اساسی برای کسانی که دغدغه مسأله حجاب دارند این است که شیوه‌هایی که این‌ها انجام داده‌اند، نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند این کارها ایجاد تنفر می‌کند؛ چه برسد به کسانی که اساساً با فلسفه حجاب آشنایی ندارند. لذا این روش‌ها منجر به حجاب نمی‌شود مگر اینکه بنای کسانی که داعیه حجاب را دارند، خراب کردن دین باشد و می‌خواهند حجاب، موجب تنفر مردم در جامعه از اسلام باشد. من خبر ندارم که آن‌ها چنین انگیزه‌ای در پشت پرده کارشان دارند ولی بدون شک این روش‌ها و کارها باعث علاقه‌مندی زنان به حجاب نمی‌شود. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔴🔵گام دوّم: تقرّب (خداجویی)‌‏ «وقَرّبنی الی مرضاتک»، «بار خدایا مرا به آن‌چه مورد خشنودی توست نزدیک گردان». پس از بیداری از خواب غفلت، ضروری‌ترین کار مشخص کردن هدف است؛ تا انسان بداند به کدامین سو می‌خواهد حرکت کند و به دنبال چه می‌گردد. باید ابتدا نیت کرد و برای تحوّل و خودسازی تصمیم گرفت؛ باید جایگاه را مشخص و زوایه‌ی دید را روشن کرد که هدف رسیدن به دنیاست یا آخرت؟ چرا که تعیین هدف در جهت‌گیری انسان و در نهایت در تک‌تک اعمال و رفتار وی مؤثر است. شمس‌الدین محمد لاهیجی گوید: نیت دارای سه درجه است: درجه‌ی نخست، نیّتی است که انسان را به سوی اطاعت خدا برانگیزد، از تردید خلاصی بخشد و به کنار گذاشتن موانع دعوت کند. درجه‌ی دوم نیّتی است که با موانع مبارزه کند، ریشه‌های مشکلات را بخشکاند و تحمل دشواری‌ها را در راه هدف ممکن کند. اما درجه‌ی عالی نیت، درجه‌ی تسلیم است که بنده خود را تسلیم حق کند، بر خاک افتد تا امر حق بر گرده‌اش فرود آید و خویش را در دریای فنا غوطه‌ور سازد. در معنای قُرب گفته‌اند: قُرب عبارتست از سِیر قطره به جانب دریا و وصول به مقصد حقیقی و اتصاف به صفات الهی. برخی نیز گفته‌اند: قُرب عبارتست از انقطاع از ماسوی الله (بریدن از آن‌چه غیر از خداست). قُرب بر دو قسم است: یکی قُرب نوافل، که زوال صفت بشریت است و ظهور صفات الوهیت بر بشر و دیگر قرب فرایض که فنای عبد است از تعلق به همه‌ی موجودات حتی نفس خود و نماند او را مگر وجود حق. در قرآن کریم درباره حضرت موسی(ع) آمده است: «وَ نادَیْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَیْمَنِ وَقَرَّبْناهُ نَجِیًّا» «ما او را از وادی طور فراخواندیم و به مقام قرب خود برای شنیدن کلام خویش برگزیدیم.» (مریم:۵۲) و در اینجا بود که مقام ربوبی به حضرت موسی فرمود: «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً»، «کفش‌هایت را، که رمز وابستگی به دنیاست بکن که تو به جایگاهی مقدس درآمده‌ای» (طه: ۱۲). قرب به خدا دارای مراتبی است همان‌گونه که مولانا می‌گوید: قرب نه بالا و پستی جستن است قرب حق از حبس هستی رستن است کارگاه قرب حق در نیستی است غرّة هستی، چه دانی نیست چیست؟ جان به تو نزدیک و تو دوری از او قرب حق را چون بدانی ای عمو دان که حق است اقرب از حبل‌الورید تو فکندی تیر فکرت را بعید [ذکر این روز «اللَّهُمَّ قَرّبنی فيه الی مرضاتک» است.] دعای روز دوم 🔵اللهُمَّ قَرّبْنیِِ فِیهِ اِلی مَرْضاتِکَ، وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِماتِکَ، وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقَرائَةِ آیاتِکَ، بِِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 🔮بارخدایا! در این ماه به خشنودیت نزدیکم کن، و مرا از خشم و انتقامت وارهان، و بر تلاوت آیاتت موفقم گردان، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان. 🆔@majmaqomh
هدایت شده از نسیم تاریخ
☘️ مار کو پولوی ایرانی(قسمت سوم) آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇 https://t.me/Nasim_Tarikh آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh ✍️رضا احمدی 🔵 سیاحت در غرب در این قسمت به موضوعاتی که حاج سیاح در ده ها کشور و صدها شهر دیده بود و در نوشته هایش به آن اشازه دارد، می توان بدین گونه دسته بندی کرد. ایرانیان در مواجهه با این وضع جدید در حیرت، حسرت و شرمندانه، کنجکاوانه می نگریستند. 🟢 نظم و آبادی سیاح از نظم حاکم بر نظام شهری و حکومتی در تعجب است . به رفیق خود گفتم برادر فایده نظم که ملک بدین درجه ترقی و آبادی حاصل می کند. گفت: فی الحقیقت در کتاب های ما که وصف بهشت را نوشته اند از این بهتر نخواهد بود. (سفرنامه حاج سیاح، همان، ص 158) 🟣 فاید نظم از بلوار استراگ و ایتالیا ( شهر پاریس) گذشته آن شب به هرکجا که رفتم جز نور چراغ به خط مستقیم ندیدم. خانه ها جمیع منور به چراغ گاز تا طبقه هفتم. ...الحق گویا یک پارچه جواهر بود. به رفیق خود گفتم برادر فایده نظم این است که ملک بدین درجه ترقی و آبادی حاصل می کند.( هما، ص 159) 🟢شهرسازی سیاح از تمیزی و نظم کوچه های شهر که براساس مهندسی است می آورد. در تمام شهر آنچه از تماشای خانه ها و غیره سیاحت نمودم، جمیع از سنگ فرش کرده اند و دیوار آن از آجرها، تراشیده کمتر ناتراشیده دیدم. خانه ها اغلب چهار طبقه کمتر و بیشتر کم دیده شد. کوچه ها، جمله به یک نسق برای عبور انسان، هر دو طرف سنگ تخته فرش شده که پیاده بر آن برود. 🟡 شهرداری آشنایی با مدیریت شهری و شهرداری که امور آن را به عهد دارد. هر شب شهر را جاروب نموده، صبح آب می پاشند که روز غبار نشود و شب تاصبح چراغ ها روشن است که هر کس هر جا می خواهد برود، روز و شب تفاوتی نیست. چراغ ها به چراغ پایه چدن نصب و روشنی آنها از چراغ گاز و بدان خیابان و دیوار، کرسی ها نهاده جهت عموم مردم، که چون شخصی بخواهد شهر ئ دشت را سیاحت کند ممکن باشد و مردمان بیکار، روزنامه ها به دست گرفته ، فراز کرسی ها، در سایه درختان نشسته روزنامه می خوانند. و آب جاری به تدبیر بالای دیوار آورده اند. ( تاریخ اندیشه، ص 521-519 ) 🟢 لوله کشی آب به تمام شهر به قدر لوله سماور بزرگ از چدن برده اند و به پیچ باز می شده آب می آید و برای فواره به هر اندازه که بخواهد می جهد و نیز لوله پیچ دیگری را بدان وصل می کنند. (سفرنامه، ص 149) 🔵مریضخانه حاج سیاح در اثر پیاده روی زیادی پاهایش زخمی شده بود در شهر لایباخ در بیمارستانی بستری شد تا هم استراحت کند و هم مداوا. از پلیس نوشته گرفتم دو روزی به مریضخانه بروم.چون وارد مریخانه شدم پاهایم را شستند. راهبه آمد گفت شستن پا کافی نیست باید حمام برود. مرا به حمام بردند، حمام بسیار خوبی بسیار بود. در آنجا دوشیر داشت و یک حوض کوچک حلبی که هر طور خواست آب سرد و گرم کند. صابون به من دانند. دیدم چند تخت در آنجا نهاده اند و بر بالای آن اسم صاحبش را نوشته اند. یه مرتبه طعام می دهند و هر که فقیر باشد خرجش از شهر داده می شود و چون می خواهد بیرون برود بر حسب تصدیق طبیب است. روز دوبار طبیب به بالین هر مریض می آید. (همان، ص100.) کشتی در پاریس شرکت های بسیار است که تذکره راه آهن و کشتی آتشی می فروشند به هر جای معروف دنیا که کشتی فرنگیان یا اهل ن نی روند. تجارت بسیار معتبر معرف که اکثر از شهرهای مشهور دنیا مراسلات و معاملات دارند. ( تاریخ اندیشه، ص547.) 🟡 راه آهن اکثر شهرها اروپا و حتی روسیه و آمریکای شمالی در راه آهن مجهز است و مهمترین وسیله حمل و نقل بار و مسافر است در بین راه یکی از حاج سیاح می پرسد وضع راه آهن شما چطور است با شرمندگی پاسخ می دهد، در ایران راه آهن نیست. اولین بار در عصر امیر کبیر در پی آن بود تا از تبریز تا بندر گواتر در دریای عمان قطار بکشد. پس از میرزا حسین سپهسالار بدنبال آن بود. در ایران هنوز بحث در جوازو عدم جواز آن مانده بودند. در مرکز پاریس پیاده شدیم. مرکز بی مانندی در نهایت خوبی، پوشیده از شیشه، گردشگاه بسیار نیکو حجرات مختلفه برای نشستن و انتظار وقت، قهوه خانه خیلی خوب. دفتر راه آهن و تلگرافخانه و پولیس هریک جداگانه مکانی دارند و منور است آنجا چراغ گاز و کالسکه ها بر در منتظر از هر هتل به کرایه اختیاری که هر جا بخواهند بروند. (همان، ص 156.)
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔵گام سوم: تدبّر (هوشیاری و اندیشه‏ ورزی)‏ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِیهَ وَأَبْعِدْنِی فِیهِ عَنِ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ» «بار خدایا در این روز هوشیاری و بیداری را بهره‌ام فرما و از سفاهت و نادانی دورم گردان». سومین گام در راه خودسازی، هوشیاری و اندیشه ورزی است. پس از بیدار شدن از خواب غفلت و تصمیم گرفتن برای اصلاح خویشتن، باید اندیشیدن و رهایی از جهالت و نادانی را از خدا طلب کرد. خداوند متعال می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»، «ما این قرآن را بر تو فرود آوردیم تا برای مردم آن‌چه را برای‌شان فرود آمده آشکار سازی؛ شاید بیندیشند». از پیامبر اکرم(ص) نیز روایت است که فرمود: «ألا أنبّئکم بأکیس الکیّسین و احمق الحمقاء؟ قالوا: بلی یا رسول اللَّه! قال: أکیس الکیّسین من حاسب نفسه، و عمل لما بعد الموت، وأحمق الحمقاء من أتبع نفسه هواه، و تمنی علی اللَّه»، «آیا شما را آگاه نسازم از زیرک‌ترینِ زیرک‌ها و کودن‌ترینِ کودن‌ها؟ گفتند: آری، ای فرستاده‌ی خدا. فرمود: زیرک‌ترینِ زیرک‌ها کسی است که نفس خود را حسابرسی کند و برای پس از مرگش کارهای نیک انجام دهد و کودن‌ترینِ کودن‌ها کسی است که از هوای نفسش پیروی کرده و برای انجام نافرمانی خدا آرزوی امنیت کند». در نزد عارفان کمال هوشیاری، هوشیاری دل است و ندیدن چیزی جز محبوب، خواجه عبدالله در تفسیر آیه شریفه‌ «وابیضّت عیناه» گوید: خداوند فرمود: چشمان یعقوب در فراق یوسف، سفید شد و نفرمود: کور شد؛ زیرا کوری در حقیقت نابینایی است که دل‌ها را کور می‌کند نه دیده‌ها را، که در عالم عشق، چشم عاشق از دیدن جز معشوق در حجاب باید، که در مذهب دوستی دیگری را دیدن عین شرک است و نفاق. که گفته‌اند: «رسم عاشق نیست با یک دل دو دل برداشتن» خدایا در سر گریستنی دارم دراز، ندانم از حسرت گریم یا از ناز، گریستن از حسرت نصیب یتیم است و گریستن شمع بهر ناز! از ناز گزیستن چون بود؟ این قصه‌ای است دراز! [ذکر این روز «ربّ زدنی علما» است.] دعای روز سوم 🔵اللهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِهْنَ وَ التَنْبِیهَ، وَ باعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفاهَةِ وَ التَمْویهِ، وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ، بِجُودِکَ یا اَجْوَدَ الْاَجْوَدِینَ. 🔮بار خدایا! در این ماه تیزهوشی و بیداری بهره‌ام ساز. و از نادانی و گمراهی بدارم باز. و از هر نیکی که در آن می‌فرستی بهره‌مندم ساز، به بخششت ای بخشنده‌ترین بخشندگان. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔴🔵🔴گام چهارم: استمداد (یاری‌خواهی)‏ «اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَةِ أَمْرِک»، «بار خدایا در این روز مرا بر انجام فرمانت یاری بخش». سالک الی الله بدون یاری خدا و استمداد از او راه به جایی نمی‌برد: راه سخت است مگر یار شود لطف اله ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم در دعای کمیل می‌خوانیم: «قوّ علی خدمتک جوارحی واشدد علی العزیمة جوانحی»، «بار خدایا اعضایم را برای خدمتت نیرو بخش و بالهای تصمیمم را برای پرواز به کویت استواری ده». هر کار باید به نام خدا و با استعانت از خدا آغاز شود (بسم الله الرحمن الرحیم) و برای خدا و به سوی خدا ادامه یابد (انّا الیه راجعون)؛ و این غرور و خودبزرگ‌بینی است که کسی فکر کند خودش کسی است و به یاری خود می‌تواند کاری انجام دهد. «لا حول ولا قوة الّا بالله»،هیچ نیرو و قوتی نیست مگر با قوت و نیروی الهی. صفات خدا محکمات وجودند و قدرت خدا منشاء همه قدرت‌هاست. هیچ سنگی از جای خود حرکت نمی‌کند مگر به اراده و خواست او. این چنین نیست که انسان فکر کند بدون استمداد از او می‌تواند کاری انجام دهد و بدون یاری او می‌تواند در جهت خودسازی و برطرف کردن خصلت‌های ناپسند و آراسته شدن به اخلاق پسندیده حرکت کند. بنابراین باید توفیق خوب شدن را نیز از خدا خواست و توفیق استمرار خوبی‌ها را نیز از او انتظار داشت. همواره باید این دعا را زیر لب زمزمه کرد که: خدایا هیچ‌گاه ما را به خودمان وامگذار و نظر لطف و رحمتت را از ما بر مگیر. برای استمداد از خدا باید به ریسمان محکم الهی چنگ زد که فرمود: «وَاعْتَصِمُوا بحبلِ اللَّهِ جَمِیعاً» (آل‌عمران: ۱۰۳)، «به ریسمان محکم الهی چنگ زنید» و نیز فرمود: «وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ» (حج: ۷۸)، «به خدا متوسل شوید که او سرور شماست». پیر هرات گوید: پناه جستن، چنگ زدن به ریسمان خدا و پایداری در فرمان‌برداری است. پناه جستن بر سه وجه است: پناه جستن عوام، پناه جستن خواص و پناه جستن خواصِ خواص. پناه جستن عوام؛ تصدیق وعده و وعید، تعظیم امر و نهی و معامله کردن با دیگران بر اساس یقین و انصاف است. پناه جستن خواص؛ اراده را در اختیار گرفتن، کار خلق به خلق واگذاشتن و تعلقات را فروگذاردن است و پناه جستن خواصِ خواص؛ تنها خدا را دیدن، به خاطر بزرگی خدا به امر او گردن نهادن و برای نزدیک شدن به او با وی دمساز شدن است. [ذکر این روز «اللهمَّ قوّ علی خدمتک جوارحی» است.]   دعای روز چهارم 🔵اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ، وَارْزُقْنِي فِيهِ حَلَاوَةَ ذِكْرِكَ، وَأَوْزِعْنِي فِيهِ أَدَاءَ شُكْرِكَ بكرمك، واحفظني فیه بحفظك و سترك يا أبصر الناظرين. 🔮بار خدایا! در این ماه برای برپا داشتن فرمانت یاریم رسان، و شیرینی یادت را به من چشان، بر به جای آوردن سپاست به کرمت آماده‌ام فرما، و به نگهداری و پرده‌پوشیت نگهداریم نما، ای بیناترین بینایان. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔵گام پنجم: استغفار(آمرزش خواهی)‏ «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ»، «بار خدایا در این روز مرا از آمرزش خواهان قرار ده». گام دیگر در جهت اصلاح نفس و جبران خطاهای گذشته، استغفار است؛ استغفار انتقاد از خود وپوزش خواهی از اشتباهات و خطا های گذشته است آن‌گاه که انسان به عواقب و پیامد گناهش پی می‌برد و درصدد اصلاح و علاج برمی‌آید، به درگاه الهی رو می‌کند و آمرزش گناه‌اش را از او می‌خواهد. «اللهم لا أجد لذنوبی غافرا ولا لقبائحی ساترا ولا لشی‌ء من عملی القبیح بالحسن مبّدلا غیرک»، «بار خدایا، برای گناهانم آمرزنده‌ای جز تو نمی‌یابم، برای زشتی‌هایم پوشاننده‌ای جز تو نمی‌شناسم و برای کردار زشتم دگرگون‌کننده‌ای جز تو نمی‌دانم». پیامبر خدا(ص) فرمود: «برای هر دردی درمانی است و درمان گناهان، آمرزش‌خواهی است». استفغار امری درونی و قلبی است و استغفارکننده باید با تمام وجود از گناهان خود پشیمان باشد و از خداوند طلب آمرزش و غفران کند. اما علاوه بر آن باید آن‌را به زیان نیز بیاورد. از امام صادق(ع) روایت است که فرمود: «هر کس کار ناشایستی انجام دهد، خدای متعال تا هفت ساعت به وی مهلت می‌دهد. پس اگر سه مرتبه گفت: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ و اتوبُ اِلَیه»، بر وی چیزی نوشته نمی‌شود». غزالی در کیمیای سعادت ذکر استغفار را برای مبتدیان و ذکر سبحان الله را برای منتهیان مناسب دانسته است. خواجه عبدالله در صد میدان نخستین میدان را توبه و استغفار و آخرین آن را میدان بقاء دانسته است و این همه را جز به عنایت و یاری خدا میسر نمی‌داند، او در تفسیر سوره‌ی قیامت گوید: دانی که من نه به خود بدین روزم، و نه به هدایت خود شمع هدایت می‌افروزم. از من چه آید؟ و کردار من چه گشاید؟ طاعت من، به توفیق تو! خدمت من، به هدایت تو! توبه‌ی من، به رعایت تو! شکر من، به انعام تو! ذکر من، به الهام تو! همه تویی! من کیم؟! اگر فضل تو نباشد، من بر چه‌ام؟! [ذکر این روز «استغفرالله ربّی و اتوب اليه» است.] دعای روز پنجم 🔵اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُتَّقِينَ، بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🔮بارخدایا! در این ماه از آمرزش‌خواهان قرارم ده، و از بندگان شایسته‌ات که سر به فرمانبرداریت فرود آورده‌، و مرا از مقربان درگاهت گردان، به مهربانیت ای مهربانترین مهربانان. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔵گام ششم: تنزَّه (معصیت گریزی)‏ «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»، «بار خدایا در این روز مرا با ارتکاب نافرمانیت خوار مگردان». پزشکان قدیم با دیدن زبان بیمار، بیماری‌های جسمی وی را تشخیص می‌دادند و علمای اخلاق و عرفان، با دقت در گفتار افراد، بیماری‌های روحی آنان را تشخیص می‌دهند. همان‌گونه که جسم به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شود، روح انسان نیز به انواع بیماری‌ها از قبیل حرص، حسد، طمع‌ (آز)، خودبزرگ‌بینی (استکبار)، عُجبْ (خود شیفتگی)، یأس از رحمت خدا (خود کم‌بینی و احساس حقارت)، کسالت و تنبلی از انجام وظیفه و عبادت، بد زبانی (از قبیل دروغ، غیبت، تهمت، فحاشی و ...) مبتلا می‌شود. آلوده شدن به هر یک از این بیماری‌ها، باعث خفت و خواری انسان در دنیا و آخرت می‌شود. عیب یابی و کشف بیماری‌ها، خود کار دشواری است و برنامه‌ریزی برای درمان آن، کاری است دشوارتر. هرکس برای سلامت روح و روان خود باید برنامه‌ریزی کند و از پرتگاه‌هایی که انسان را به گرداب گناه می‌اندازد، دوری گزیند. «اللهم لا تخذلنی...»؛ «خذلان» از دیدگاه عارفان، دوران بدبختی سالک است که گاهی به خاطر گناه یا ترک اولایی، از سیر و سلوک باز می‌ماند. زمینه‌های این گناهان به خود انسان بازمی‌گردد و به طور طبیعی محرومیت از رحمت خدا را به دنبال دارد. خدای متعال می‌فرماید: «اِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَإِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ دونه وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».، «اگر به یاری خدا بشتابید، کسی بر شما غالب نمی‌شود. و اگر خدا شما را به خواری واگذارد، چه کسی است که بتواند شما را یاری رساند و مؤمنان باید بر خدا توکل کنند». و در جای دیگر شیطان مایه‌ی خواری و گمراهی انسان معرفی شده است: «وکان الشیطان للانسان خذولاً»، «شیطان مایه‌ی خواری و بدبختی انسان است». بدترین حالت برای انسان این است که به خاطر آلوده شدن به گناه، خدای متعال او را به حال خود واگذارد. البته گاه این به خود واگذاردن‌ها زمینه‌ای برای توبه و تحول و تکامل انسان فراهم می‌آورد. و این خود یکی از ابزارهای آزمایش الهی و زمینه‌ای برای بازگشت و توبه و توجه به اوست ـ که فرمود: انین المذنبین احبّ الیّ من تسبیح المسبحین. خواجه عبدالله گوید: چون موسی از خواست خود که «ارنی» بود دست کشید و به مقام توبه رسید، خدا او را به رسالت مبعوث گردانید و فرمود: من تو را از یک چیز منع کردم که دیدار بود و به شرف پیامبری بیاراستم که بر تو هموار بود پس این نعمت را شکر کن و قدر آن را بدان. [ذکر این روز «اللهمّ لاتخذلنی لتعّرض معصيتک» است.]   دعای روز ششم 🔵اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ، وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ، وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ، بِمَنِّكَ وَاَياديكَ يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ. 🔮بار خدایا! در این ماه بخاطر نافرمانیت خوارم مگردان، و با تازیانه عذابت مجازاتم مکن، و از آنچه خشمت را بر می‌انگیزد دورم گردان، به احسان و نعمت‌بخشیت ای منتهای اشتیاق مشتاقان. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔵گام هفتم: تذکر (یادآوری)‏ «وَارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ وَ شُکْرَکَ بِدَوَامِهِ»، «بار خدایا، در این روز تداوم ذکرت را روزیم فرما». مداومت در ذکر و همواره به یاد خدا بودن، از گام‌های دیگر تکامل و از مراحل مهمّ خودسازی است. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ»، «پرهیزگاران چون وسوسه‌های شیطانی به سراغشان آید متذکر می‌شوند و بینا می‌گردند». (اعراف:۲۰۱) از امام صادق(ع) روایت است که فرمود: «شخصی تصمیم به گناه می‌گیرد اما هنگامی که به یاد خدا می‌افتد از گناه صرف‌نظر می‌کند». تذکر دارای انواع و اقسامی است: ۱. یادآوری خداوند به هنگام روبه‌رو شدن با گناهان ۲. یادآوری خداوند به هنگام برخوردار شدن از نعمت‌ها ۳. یادآوری خداوند به هنگام خشم و شهوت ۴. یادآوری خداوند پس از ارتکاب گناه برای انجام توبه ۵. یادآوری خداوند به هنگام مواجه شدن با دنیاداران و ... انسان باید همواره واعظی در درون داشته باشد: هرکه را خوابگه آخر به دو مشتی خاک است گو چه حاجت که به افلاک کشی ایوان را. خواجه عبدالله فرماید: «تذکر فوق تفکر است، زیرا این طلب محبوب است و آن حصول مطلوب.» تا انسان به دنبال جستجو است، از مطلوب محجوب است و با وصول مطلوب، از تعب تحصیل فارغ آید. و قوت و کمال تذکر بسته به قوت و کمال تفکر است و آن تفکر که نتیجه‌اش تذکّر نام معبود است، در میزان سایر اعمال نیاید و با آن‌ها در فضیلت مقایسه نشود؛ چنان‌چه در روایات شریفه از عبادت یک سال و شصت سال و هفتاد سال، تفکر یک ساعت را بهتر شمرده‌اند و چون ثمره‌ی مهم عبادات حصول تذکر از معبود حق است و این خاصیت از تفکر صحیح بهتر حاصل می‌شود. پس اگر طالب کمالات صوریّه و معنویه و سالک طریق آخرت و مهاجر الی الله هستی، قلب را عادت بده به تذکّر محبوب و دل را عجین کن با یاد حق تعالی». در باره تذکر روایاتی است که برخی را یادآور می‌شویم: ۱. در کافی به سند صحیح از فضیل بن یسار از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: «مَا مِنْ مَجْلِسٍ یَجْتَمِعُ فِیهِ أَبْرَارٌ وَفُجَّارٌ فَیَقُومُونَ عَلَی غَیْرِ ذِکْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا کَانَ حَسْرَةً عَلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَه»، «هیچ مجلسی نیست که در آن نیکان و بدانی گرد هم آیند، آن‌گاه بدون ذکر خدا برخیزند مگر آنکه برای آن‌ها در روز قیامت مایه‌ی حسرت گردد». ۲. باز در کافی به سند خود از امام صادق(ع) روایت است که فرمود: «إنّ اللَّه عزوجلّ یقول: من شغل بذکری عن مسألتی أعطیته أفضل ما اعطی من سألنی»، «هر کس به خاطر ذکر من از درخواست از من باز بماند، او را بیشتر از آن‌چه کسی از من درخواست کرده عطا خواهم کرد». ۳. در کتاب عدة‌الداعی از پیامبر خدا(ص) روایت است که فرمود: «وَاعْلَمُوا أَنَّ خَیْرَ أَعْمَالِکُمْ وَأَزْکَاهَا وَأَرْفَعَهَا فِی دَرَجَاتِکُمْ وَخَیْرَ مَا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ ذِکْرُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَإِنَّهُ أَخْبَرَ عَنْ نَفْسِهِ فَقَالَ أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی...»، «بدانید که بهترین اعمال شما نزد پروردگارتان و پاکیزه‌ترین و رفیع‌ترین آن‌ها و بهترین چیزی که بر آن آفتاب تابیده، یاد خداوند سبحان است چراکه وی از خودش خبر داده و فرموده: من همنشین کسی هستم که یادم باشد». پیر هرات گوید: مردم را نور امید در دل تابد و عارف را نور عیان در جان! امروز همه با جهان مشغولند، و او با آن یکی و فردا همه غرق نعیمند و او همچنان با آن یکی! [ذکر این روز «اللهمّ ارزقنی فيه ذکرک بدوامه» است.] دعای روز هفتم 🔵اللَّهُمَّ أَعِنِّي فِيهِ عَلَى صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ، وَاجْنُبْنِي فِيهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَآثَامِهِ، وَارْزُقْنِي فِيهِ ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ بِدَوَامِهِ، بِتَوْفِيقِكَ يَا هادی المضلَّین. 🔮بار خدایا! در این ماه بر روزه و نماز یاریم فرما، و از خطاها و گناهان دورم نما، ومداومت یادت را روزیم فرما، به توفیق و عنایتت ای راهنمای گمراهان. 🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی 🌿🍃🌿🍃 @mahmoudsalavati 🔵گام هشتم: تعهد (مسئولیت‌پذیری)‏ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیْتَامِ وَإِطْعَامَ الطَّعَامِ»، «بار خدایا در این روز مهرورزی به یتیمان و خوراک دادن به دیگران را روزیم فرما». گام دیگر از پلّه‌های صعود در مراتب خودسازی، فراتر رفتن از منافع شخص خود و خیر رساندن به دیگران است و پایین‌ترین مرتبه آن این است که دیگران از دست و زبان انسان در امان باشند؛ «المسلم من سلم المسلمون من یده ولسانه»، «مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبان وی در امان باشند» و این که وظایف خود را خود انجام دهد و بار زندگی خویش را بر دیگری نیندازد؛ «مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَی کَلَّهُ عَلَی النَّاس»، «مطرود خداوند است کسی که بار خود را بر دیگران تحمیل کند.» مراتب بالاتر تعهد، خیر رساندن به دیگران و مهرورزی به این و آن است تا عالی‌ترین مراتب آن که ایثار و فداکاری با جان و مال برای رفاه و آسایش و سربلندی و سعادتمندی جامعه است که شهیدان و صالحان از این جمله‌اند. در دعای روز هشتم به دو مورد از این موارد به عنوان نمونه اشاره شده است: مهرورزی به یتیمان و خوراک خوراندن به دیگران. در روایتی از پیامبر خدا(ص) آمده است که فرمود: «خیر بیوتکم بیت فیه یتیم یحسن إلیه وشرّ بیوتکم بیت فیه یتیم یساء إلیه»، «بهترین خانه‌های شما خانه‌ای است که در آن یتیمی مورد احسان و مهربانی قرار گیرد و بدترین خانه‌های شما خانه‌ای است که در آن با یتیمی بدرفتاری شود». در قرآن نیز آیاتی در این مورد آمده است: «فامّا الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر و اما بنعمة ربک فحدث» (ضحی:۱۱)، «پس یتیم را میازارش و سائل را مران از خویش و از نعمت پروردگارت فراوان گوی.» در جای دیگر فرماید «وفی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم» (معارج:۲۵)، «در اموالشان حقی است معلوم برای افراد نیازمند و محروم». اما مرتبه‌ی والای ایثار آن‌جاست که در شأن اهل‌بیت فرمود: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَیَتیماً وَأَسیراً، إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَلا شُکُوراً» (انسان:۸)، «و طعام را، با آن‌که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر خورانند و گویند ما شما را برای خدا اطعام کرده‌ایم و از شما سپاس‌گزاری و پاداشی نمی‌خواهیم». خواجه‌ عبدالله مسؤلیت‌پذیری و از جان خود مایه گذاشتن برای آسایش دیگران را شاخه‌ای از جوانمردی می‌داند و گوید:‌ خداوند کرامت بی‌نهایت بر اصحاب‌کهف نهاد، که آنان را جوانمرد خواند، همان‌گونه که ابراهیم‌خلیل و یوسف صدیق را جوانمرد خواند. الهی! نصیب من بیچاره از این کار، همه درد است، مبارک باد که این درد مرا سخت درد است! بیچاره آن کس که از این درد فرد است، هر که بدین درد ننازد، حقأ که ناجوانمرد است! [ذکر این روز «اللهمّ ارزقنی فیه رحمت الایتام » است.]   دعای روز هشتم 🔵اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ، وَإِطْعَامَ الطَّعَامِ، وَإِفْشَاءَ السَّلَامِ، وَمُجَانَبَةَ اللِّئَامِ، وَصُحْبَةَ الْكِرَامِ، بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ. 🔮بار خدایا! در این ماه، مهرورزی بر یتیمان، طعام دادن به گرسنگان، آشکار کردن سلام، و همنشینی با بزرگواران گرام را روزیم فرما، به گشاده دستیت ای پناه آرزومندان. 🆔@majmaqomh