فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حق امام رضا باز هم
خودت کربلا قسمتم کن حسین(ع)
م.م.س
#شب_جمعه_ست_هوایت_نکنم_میمیرم
، اشعارمجنون کرمانشاهی(حاج آرمین غلامی)
😭😭😭 اشعارگودال_امام حسین(ع) درگیر وداره نیزه تنت جابجاشده درزیرچکمه ها بدنت جابجاشده چیزی نمانده
اشعار شب جمعه/حسینی
ازسمت چپ از بالا ضربه بزنید👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تک اابالفضلی
امیر دل
مداح : حاج آرمین غلامی
📍نشر آثار #حاج آرمین_غلامی
(مجنون کرمانشاهی)
@majnon1396
۲۰۲۳_۰۲_۱۰_۱۳_۰۸_۴۱.بیت میرمعینی.mp3
12.99M
بسم الله الرحمن الرحیم
#روضه موسی ابن جعفر(ع)
روضه حضرت علی اصغر.(ع)
مداح..حاج آرمین غلامی
حسینیه حاج آقامیرمعینی/کرمانشاه
ظهرجمعه۲۱//بهمن ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تصویری
#روضه حضرت رباب.(ع)
مداح..حاج آرمین غلامی
حسینیه حاج آقامیرمعینی/کرمانشاه
ظهرجمعه۲۱//بهمن ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تصویری
#دیدن حضرت زهرا در عالم رویا وسفارش به
یاد امام زمان(عج)
مداح..حاج آرمین غلامی
حسینیه حاج آقامیرمعینی/کرمانشاه
ظهرجمعه۲۱//بهمن ماه
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تصویری
#جریان زن بدکاره وزندان
موسی ابن جعفر(ع)
مداح..حاج آرمین غلامی
حسینیه حاج آقامیرمعینی/کرمانشاه
ظهرجمعه۲۱//بهمن ماه
❗️ࢪوز قیامـٺ نیڪےهایماݩ ࢪا
بہ محبـوبتـࢪیݩ فـࢪد زندگےماݩ ݩخواهیم داد ...🍃
اما مجبـوࢪ مےشویم بہ ڪسے نیڪےهایماݩ ࢪا
بدهیـم ڪه از او متـݩـفـࢪ بودیم و غیبتـش ࢪا ڪـࢪدیم‼️
گنـاھ مخصوصاً حـقالݩـاس،
اوج حماقـٺ اسـٺ ݩـہ زࢪنـگے..!
♥️❁⇤〉#ٺݪنڱࢪ🌿
♥️❁⇤〉#آیتالله_بهاءالدینی🌿
♥️❁⇤〉#قیامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الکرسی برای خلق قرائت کرده
امیرالمومنین🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#اطلاعـــیــه
عزای شهادت حضرت رباب
مــــراسم عــــزاداری /زیارت عاشورا
(ویژه خواهران)
یک شنبه ۲۳/بهمن ماه/از ساعت ۴عصر
کرمانشاه،میدان فردوسی،خیابان سراب.کوی دهم دلگشایی.
مداح..حاج آرمین غلامی
🆔
هدایت شده از ، اشعارمجنون کرمانشاهی(حاج آرمین غلامی)
بسم الله الرحمن الرحیم
#اطلاعـــیــه
عزای شهادت حضرت رباب
مــــراسم عــــزاداری /زیارت عاشورا
(ویژه خواهران)
یک شنبه ۲۳/بهمن ماه/از ساعت ۴عصر
کرمانشاه،میدان فردوسی،خیابان سراب.کوی دهم دلگشایی.
مداح..حاج آرمین غلامی
🆔
بسم الله الرحمن الرحيم
-اشعار وفات حضرت رباب(س)
#همسرامام حسین(ع)
حوروقلمان وملک گرم پناهت یارباب
عشق بازی حسین اندر نگاهت یارباب
عفّت وحجب وحیا درسایه سارلطف توست
پرچم اسلام از چادر سیاهت یارباب
عزت و آزادگی مدیون صبرت بوده است
عفّت حُجب و حیا مدیون راهت یارباب
روضه ای برپا شده هرجا بنامت تا ابد
عالمی محتاج تسبیح و گواهت یارباب
بهره منداست از همان صوت حزینت عالمی
هرکجا اسباب گریه سوز و آهت یارباب
سوختی ازدوری طفل صغیر وکوچکت
عرش اعلای خداشد پایگاهت یارباب
گشته ویران کاخ ظلم شامیان با همّتت
بود ه پیرو ملتّی پیش سپاهت یارباب
باد آن دستی بریده بست دستان تورا
این اسارت رفتنت شددلبخواهت یارباب
آن گلوی پاره ی اصغرتورا آواره کرد
خاک قبر اصغرت شدسجده گاهت یارباب
#آرمین_غلامی
#مجنون_ڪرمانشاهی
#برای_دیگران_بفرستید
۲۰۲۳_۰۲_۱۱_۲۰_۵۴_۳۸_روضه رباب.غلامی.mp3
9.64M
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۱/🎬|فایل صوتی
شب وفات حضرت رباب
#روضه حضرت رباب (ع)/
# شام شنبه۲۲بهمن ماه/کرمانشاه
#مسجد معتمد
#حاج آرمین غلامی
🎬|فایل صوتی
_
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╔═.🍃🕊.═══🖤══╗
@majnon1396
╚═🖤════.🍃🕊.═╝
اشعار ۲۲ بهمن.mp3
1.28M
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۱/🎬|فایل صوتی
اشعار خوانی ۲۲بهمن
# شام شنبه۲۲بهمن ماه/کرمانشاه
#مسجد معتمد
#حاج آرمین غلامی
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╔═.🍃🕊.═══🖤══╗
@majnon1396
╚═🖤════.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۱/🎬|فایل تصویری
#شورحضرت رباب (ع)/
#حاج آرمین غلامی(مجنون کرمانشاهی)
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╔═.🍃🕊.═══🖤══╗
@majnon1396
╚═🖤════.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۱/🎬|فایل تصویری
#شورحضرت رباب (ع)/
#میگم عالم بدونه،من کلب بی بی ربابم
#حاج آرمین غلامی(مجنون کرمانشاهی)
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╔═.🍃🕊.═══🖤══╗
@majnon1396
╚═🖤════.🍃🕊.═╝
🔸زلزله عظیم سوریه نشانه ای برای خروج سفیانیوظهوراماممهدی(عجلاللهتعالیفرجه
امام باقر عليه السّلام فرمودند:وقتى دو نيزه ( دو سركرده لشكر ) با هم به اختلاف افتادند ، علامتى از علامات الهى ظاهر ميگردد ، عرض شد آن علامت چيست ؟
امام باقرفرمودند: زلزله اى است كه در شام پديد مى آيد و بيش از صد هزار نفر در آن سانحه جان ميدهند. خداوند آن زلزله را براى مؤمنين رحمت و براى كفار عذابى قرار مى دهد هنگامى كه اين زلزله واقع شد ، منتظر سواران اسبهاى محذوفه و پرچمهاى زرد باشيد كه از سمت غرب آمده وارد شام مى شوند و اين بهنگام ناله بزرگ و مرگ سرخ است در آن موقع يكى از دهات دمشق بنام حرشا ( حرستا ) را بنگريد كه چگونه در زمين فرو ميرود. بعد از آن پسر هند جگرخوار سفيانى از بيابان مكه خروج مى كند و آمده بر منبر دمشق مى نشيند. چون كار به اينجا كشيد منتظر قيام مهدى باشيد.
📜کتاب الغیبه نعمانی ص۳۰۵_باب ۱۸_ح۱۶َ
توجه:ما نمیگوییم این زلزله ترکيه که در سوریه هم تلفات داشته همان #زلزله_سوریه در احادیث میباشد، صرفا جهت اطلاع رسانی مطالعه نمایید و بدانید هر چیزی در هر لحظه ممکن است. منظور از آن دو سر نیزه در این حدیث نیز، آمریکا و روسیه میباشند.
#ظهور_بسیار_نزدیک_است_ان_شاالله
امام زمانی شو
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تنها قطعه فیلم باقیمانده از
#شهید_ابراهیم_هادی
.
دسته گل صلوات تقدیم
به روح پرفتوح شهید هادی 💐
.
🌹 ۲۲ بهمن ( ۱۳۶۱ ) - سالروز شهادت پهلوان ابراهیم هادی
📡 کانال #دفاع_مقدس
اینجا بیت شهداست🌷🌷
#شهادتحضرترباب(سلاماللهعلیها)😭😭
ابن اثیر مینویسد: رباب پس از واقعه عاشورا یک سال بیشتر زنده نماند و زیر سایه ننشست و از شدت غصه و اندوه درگذشت،سید محسن امین سال وفات رباب را ۶۲ هجری (یعنی یک سال پس از عاشورا) ذکر میکند.
.
📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ۱۳۸۶ ق، ج۴، ص۸۸.
📚امین، اعیانالشیعة، ۱۴۲۱ ق، ج۶، ص۴۴۹.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
برای اینکه روز دقیق از شهادت حضرت رباب در دست نیست طبق نقلهایی که شده چندروزی تا ۲۱ رجب
شیعیان برای حضرت رباب همسر باوفای امام حسین(علیهالسلام)و مادر بزرگوار حضرت علیاصغر(علیهالسلام)و حضرت سکینه(سلاماللهعلیها)،یادبود میگیرند و عزاداری میکنند...😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۱/🎬|فایل تصویری
#شور
#اشهدان امیرالمومنین علی حجت الله
#حاج آرمین غلامی(مجنون کرمانشاهی)
#امام_زمان
#لبیک_یا_خامنه_ای
╔═.🍃🕊.═══🖤══╗
@majnon1396
╚═🖤════.🍃🕊.═╝

Article
حضرت رباب علیها السلام بانوی باوفای کربلا

رباب علیها السلام دختر امرو القیس کلبی، مادر حضرت علی اصغر علیه السلام، از زنان بزرگوار، معروف و پرنقش کربلا و از محبوب ترین و مقرب ترین همسران امام حسین(ع) و از زنان نام دار، فاضل و وفادار عصر خود بوده است. این بانوی بزرگوار نسبت به اباعبداللّه علیه السلام معرفت و محبتی خاص داشت و همسری وفادار و نیکو برای آن حضرت بود. اشعار و مرثیه های بانو رباب در مصیبت اباعبدالله علیه السلام بیان گر عظمت شخصیت و معرفت او به سیدالشهداست. وی عظمت مقام اباعبدالله را دریافته بود و به همراه امام حسین(ع) در کربلا حاضر شد تا تمام مصیبت ها و درد و رنج ها را تحمل کند. پس از بازگشت به مدینه، مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام را بر پا کرد و تا یک سال بعد از واقعه کربلا که حیات داشت، همواره عزادار بود. وی سرانجام یک سال پس از شهادت امام حسین علیها السلام دارفانی را وداع گفت و به مولای خود ملحق شد. بررسی ویژگی ها و مقام و منزلت رباب رباب علیها السلام، کربلا، مادر حضرت علی اصغرعلیه السلام، همسر امام حسین علیها السلام مهم ترین مسئله این نوشتار است. همچنین مسئله حضور ایشان در کربلا و پس از واقعه عاشورا بررسی شده است. شیوه مورد استفاده برای انجام این پژوهش، روش تحقیق تاریخی - توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است.
reference : پژوهش نامه معارف حسینی (آیت بوستان) » تابستان 1397 - شماره 10 , زحمتکش، زهرا
مشخصات نویسنده : مدرس جامعة المصطفی العالمیة، نمایندگی مشهد؛ کـارشناسی ارشـد رشـته تاریخ و تمدن ملل اسلامی؛ (z.zahmatkesh1@yahoo.com)
مقدمه
امام حسین(ع) نبوغ، علم و مهارتی خاص در اداره اوضاع سیاسی اسلام داشت. از این رو در کربلا با نقشه ای صحیح و از مجرای طبیعی، شروع به مبارزه کرد و در این راه، هر چیزی که در پیشرفت مقصودش مـؤثر بـود، بـه کار بست. همراه آوردن و شـرکت دادن زنـان در ایـن نهضت عظیم دینی، از جمله مؤثرترین عوامل پیشرفت هدف امام حسین(ع) به شمار می رود؛ در حالی که اگر اباعبدالله(ع) با عده ای از یاران و بستگان خود بـه کـوفه مـی رفت و به شهادت می رسید، بلافاصله دستگاه های تبلیغاتی بنی امیه بـا آمـادگی و تجهیزاتی که داشتند، تمام پیشامدها را به سود خود توجیه می کردند و این امر موجب می شد مردم بر اثر تبلیغات سـوء بـنی امیه، ایـن قیام را از جنگ های معمولی میان اعراب تلقی کنند و سر و صداها در انـدک زمانی پس از این واقعۀ عظیم، خاموش شود. در نتیجه بنی امیه در کرسی سلطنت قرار می گرفت و بر مبنای مرام خود عمل می کرد؛ اما حضور بانوان در ایـن قـیام، اجـازه این کار را به آنها نداد تا نقشه شوم شان عملی شود.
در این جا ایـن نـکته قابل تأمل است که امام حسین(ع) می خواست از این راه و با شهادتش کاری کند که با تبلیغ آن بـرای ابـد، دسـتگاه اموی را رسوا سازد و آیین ظلم و ستم آنان را محکوم کند. حدود هشتاد زنـ و کـودک در کـربلا حضور داشتند که رباب(ع) از جمله زنان عاشورایی است که در این واقعه، داغ شیرخوار شـش مـاهه اش حـضرت علی اصغر(ع) بر دلش ماند.
رباب(ع) دختر «امرءالقیس بن عدی بن اوس بن جابر بن کـعب بـن علیم بن جناب بن کلب» شاعر بزرگ عرب و مادرش «هند الهنود » دختر «ربیع بـن مـسعود بـن مضاد بن حصن بن کعب بن علیم بن جناب » بوده که در واقع «جناب» جـد اعـلای پدری و مادری حضرت علی اصغر(ع) است. امرء القیس سه دختر خود را در مدینه به ازدواج حـضرت امـیرالمؤمنین، امـام مجتبی و امام حسین(ع) در آورد که رباب همسر اباعبدلله(ع) یکی از دختران اوست. بنابراین بررسی و شناخت ویژگی ها و فـضایل اخـلاقی رباب(ع) به عنوان فرضیۀ پژوهش پیش روست. بر اساس این فرضیه، سـؤالاتی مـطرح مـی شود؛ پرسش هایی از قبیل این که رباب(ع) از چه خاندانی است و نقش وی در واقعه کربلا و پس از واقعه کربلا چگونه بـوده اسـت، مـورد بحث این پژوهش اند.
نسب حضرت رباب(ع)
رباب دختر امرؤالقیس بن عدی اسـت. پدرش از اعـراب شام و نصرانی بود و در خلافت عمر مسلمان شد. از مادر رباب نیز با نام هند الهنود دختر ربـیع بـن مسعود بن مصاد بن حصن بن کعب یاد شده است (امین، ۱۴۲۱: ۶/۴۴۹).
گـفتنی اسـت که این امرؤالقیس، شاعر معروف عرب نـیست. بـنا بـه نقل ناسخ التواریخ نسبت حضرت رباب این گونه اسـت:
ربـاب، بنت امرؤالقیس بن عدی بن جابر بن کعب بن علی بن برة بـن ثـعلبه بن عمران بن الحاف بـن قـضاعة. (محلاتی، بـی تا: ج3، 313)
مـرحوم فـرهاد میرزا در کتاب قمقام روایت کرده اسـت کـه عوف بن خارجه مزی گفت: در زمان خلافت عمر بن خطاب نزد وی بـودم. در ایـن هنگام، مردی نزد عمر آمد و خـواست مسلمان شود. عمر نـام او را پرسـید و او گفت: من مسیحی هستم و نـامم امـرؤالقیس کلبی است. عمر او را شناخت و علّت اسلام آوردنش را پرسید. امرؤالقیس گفت: آمده ام به اسـلام مـشرف شوم و آداب آن بیاموزم. بعد
از این کـلام بـود کـه مسلمان شد و حـکومت مـسلمانان «قضاعه» که در شام بـودند بـه او داده شد.
مادر رباب، هند الهنود، دختر ربیع بن مسعود بن مصاد بن حصن بـن کـعب است. مادر هندالهنود میسون دختر عـَمرو بـن ثعلبة بـن حـصین بـن ضمضم است و مادر مـیسون، دختر اَوس بن حارثة بن لام طائی است (قاضی نعمان، 1404: 3/ 177-178؛ اصفهانی، 1372: 59؛ سماوی، 1341: 24؛ حائری، بی تا: 262؛ طوسی، 1415: 102؛ طبری، بـی تا: 4/ 359). در هـر حال خانوادۀ حضرت رباب(ع) از اشراف و بـزرگان عـرب بـوده و در نـزد امـام مقام و منزلتی شـایسته داشـته اند.
در بعضی نقل ها، نسب حضرت رباب(ع) چنین آمده است:
رباب دختر امرؤ القیس بن عدی بن اَوس بـن جـابر بـن کعب بن علیم بن هبل بن عـبدالله بـن کـنانة بـن بـکر بـن عوف بن عذرة بن زید لات بن رفیدة بن ثور بن کلب. (عسقلانی، 1415: 1/ 354-355؛ امین، 1403: 6، 449)
پدر حضرت رباب(ع)
امرؤ القیس پدر حضرت رباب(ع) غیر از «امرؤا القیس بن عابس کندی» از شـعرای معروف جاهلیت، صاحب قصیدۀ معروف از معلقات سبعه است. او هشتاد سال پیش از بعثت از دنیا رفته بود (خراسانی، بی تا: 243).
برخی این روایت را که امرؤ القیس پدر رباب باشد، نپذیرفته و گفته اند: رباب همسر امـام حسین(ع) دختر «انیف» است (رسولی محلاتی، 1412: 560). البته این قول نادر است و بیشتر مورخان، همان قول اول را ذکر کرده اند. به این روایت، اشکالاتی نیز وارد کرده اند که در این جا ذکر می شود.
حضرت سکینه(ع) در روز عـاشورا حـدود پانزده یا چهارده ساله بوده است و در این اختلافی نیست. اگر فرض کنیم حکومت امرؤ القیس بر مسیحیان شام در آخر خلافت خلیفۀ دوم باشد و هـمان هـنگام نیز رباب را به خواستگاری حـسین دعـوت کرده باشند، باز 24 سال پس از ازدواج به سکینه حامله شده است؛ مگر آن که اولادی پیش از سکینه بوده و فوت شده باشد، در حالی که در اخبار، نامی از آن نیست و باید گـفت بـین زفاف و حمل فاصله بـسیار بـوده است (عمادزاده، بی تا: 351).
در پاسخ به این اشکال باید گفت: اولاً این مطلب را نمی توان به عنوان اشکال مطرح کرد؛ زیرا زنان بسیاری بوده اند که در سال های نخستین ازدواج صاحب فرزند نشده اند و بعداً خداوند بـه آنـان فرزند عنایت کرده است. ثانیاً شاید حضرت رباب(ع) هنگام خواستگاری امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) در سنین پایین بوده و پس از این که بزرگ شده، زفاف و ازدواج صورت یافته است. با این جواب، دیگر اشکالی وارد نمی شود و هـمان قـول اکثر کـتب و ارباب مقاتل به قوت خود باقی می ماند.
ویژگی های شخصیتی
شواهد تاریخی، گواهی روشن بر این است کـه حضرت رباب، بانویی فرهیخته، عالمه و فاضله بوده که در نزد حضرت سـیدالشهدا(ع) جـایگاهی والا داشـته است.
صفدی در الوافی بالوفیات چنین می نگارد:
کانت الرباب من أفضل النّساء و أجملهنَّ و خیارهُنَّ؛ (الصفدی، بی تا: 14 / 75)
حضرت رباب(ع) از بـافضیلت ترین، زیباترین و بهترین زنان بوده است.
ابن عساکر در تاریخ دمشق آورده است:
کانت من أجـمل النـّساء و أعـقلهُنَّ؛ (ابن عساکر، بی تا: 73/ 9)
حضرت رباب از زیباترین و عاقل ترین زنان بوده است.
سید محسن أمین هم در أعـیان الشیعه أوصاف حضرت رباب(ع) را این گونه بیان می کند:
کانت من خیار النّساء، جمالاً و أدبـاً و عقلاً؛ (أمین، 1421: 6/ 449 )
حضرت رباب(ع) از بـهترین زنان از حیث زیبایی، ادب و عقلانیت بوده است.
هشام کلبی درباره ایشان می گوید:
و کانت الرباب خیار النّساء و أفضلهنّ؛ (اسماعیلی یزدی، بی تا: 538)
فضیلت و مقامات علمی و عملی ایشان بر احدی پوشیده نیست.
حضرت رباب(ع) از بـهترین زنان در عقل و ادب بوده و پدر ایشان از اشراف و خانواده های بزرگ عرب به شمار می رفته است (فرهادمیرزا، 1363: 2/ 653؛ خراسانی، بی تا: 243؛ قمی، 1421: 340؛ امین، 1403: 6/ 449).
ازدواج با حسین بن علی(ع)
ابن عساکر در کتاب تاریخ مدینة دمشق، ماجرای ازدواج امام بـا ایـشان را بدین صورت نقل کرده است:
در زمان عمر، امرءِ القیس به مسجد آمد و اسلام آورد. وقتی از مجلس به سمت منزل خود بیرون رفت، امام علی(ع) نیز با حسنین از مسجد بیرون شد. بـه او فـرمود: من علی بن ابی طالب پسرعموی پیامبرم(ص) و این دو فرزندان من اند. می خواهیم با تو پیوند خویشاوندی برقرار کنیم. او هم دخترش محیاه را به حضرت علی(ع) تزویج نمود؛ دخترش سلمی را به امام حـسن و رباب(ع) به امام حسین(ع) تزویج کرد. (ابن عساکر، بی تا: 69/ 119؛ ابن کثیر، 1413: 8/ 229؛ بلاذری، 1394: 2/ 416؛ عسقلانی، 1415: 1/ 354-355؛ فرهادمیرزا، 1363: 2/ 653؛ قمی، 1421: 340؛ سماوی، 1341: 24؛ حائری مازندرانی، بی تا: 1/ 417؛ حائری، بی تا: 262-263؛ قمی، بی تا: 1/ 464؛ عمادزاده، بی تا: 418؛ قندوزی، 1385: 2/ 387)
از ماجرای ازدواج می توان فهمید که اسلام آوردن امـرء القـیس از روی شـناخت و بینش واقعی بوده که بـا یـک پیـشنهاد از سوی امام علی(ع
)، سه دختر خود را به این خانواده داد. درباره رباب(ع) نیز نقل شده است که از زنان نام دار، فاضل و وفادار عـصر خـود بـود (قمی، 1421: 278).
بنابراین در همان سال 14 یا 16 هجری - که تـاریخ اسـلام آوردن امرؤالقیس است - رباب(ع) به ازدواج حضرت سیدالشهداء(ع) درآمد؛ چنان که مشهور بین مورخان نیز همین است. ایشان نخستین زنی اسـت کـه بـه حباله نکاح حضرت سیدالشهداء(ع) درآمده است (محلاتی، بی تا: 3/ 315).
شیخ مـفید در ذکر اولاد امام حسین(ع)، رباب را جزو همسران امام می شمارد (مفید، 1388: ۲/ ۱۳۵ ). بنابر نقلی، امرؤالقیس سه فرزند خود را از فرط علاقه و ارادت بـه حـضرت علی(ع) به عقد ازدواج امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین(ع) درآورد (بلاذری، 1394: ۲/ ۱۹۵ ).
علاقه امام حسین(ع) بـه رباب
میزان و ژرفای مقامات هر کس را می توان در کلام بزرگان به ویژه ائمه اطهار(ع) دریافت. همچنین می توان از تـعابیری کـه از قـول سیدالشهدا(ع) دربارۀ ایشان وارد شده، اوج مقام این بانوی بزرگوار را کشف کرد.
بر اهـل فـضل روشـن است که حبّ و بغض امام، جنبۀ شخصی یا احساسی ندارد، بلکه بغض امام مـعصوم، نـسبت بـه یک شخص، اوج خباثت شخص و حبّ امام نسبت به شخصی اوج مقامات معنوی و عظمت روحی آن شـخص را بـیان می کند. امام حسین(ع) رباب(ع) را بسیار دوست می داشت (ابن کثیر، 1413: ۸/ ۲۲۸ ).
اولیای الهی به میزان اوج مـقام و مـنزلت، امتحانات دشواتری نیز از جانب خداوند رحمان خواهند شد. در وصف ایشان، شاید اگر «زینب ثـانی کـربلا» گفته شود، گزافه گویی نشده است؛ چراکه عملکرد وی در نفس واقعه کربلا و به خصوص پس از آن، تـأمل برانگیز اسـت؛ بـدان سبب که عملکرد گویای او، گونه ای از مقام حجة اللهی و وساطت در تبلیغ امور مهم الهی است؛ چنان که بـرای حـضرت زینب (ع)، حضرت مریم(ع) و برخی دیگر از زنان، شأن حجة اللهی قائلیم و اینان حجج الهـی بـرای وسـاطت در برخی امور مهم بوده اند.
اشعار امام حسین(ع) برای حضرت رباب(ع)
شواهد تاریخی نیز گویای ایـن مـطلب هـستند که وجود مقدس سیدالشهدا(ع) علاقه ای شدید به حضرت رباب(ع) داشت و گاه ایـن عـلاقه را در غالب چنین اشعاری بیان می کرد:
کان الحسین یحبّها [الرّباب] حُبّاً شدیداً... (ابن جوزی، 1426: 265)
أحبّ الحسین زوجته الرّبـاب حـباً شدیداً و کان بهما معجباً یقول فیها الشعر: (ابن کثیر، 1413: 8/ 209)
کَأنَّ الَّیلَ مَوصُولٌ بـِلَیلٍ/ إذا زارَت سـُکَینَةُ وَ الرُّبابُ؛ (خراسانی، بی تا: 243)
از جمله شواهد، شعری اسـت کـه حـضرت سیدالشهدا(ع) در زمانی که حضرت رباب و سکینه بـرای دیـدن خویشان خود از حضرت دور بودند می نگاشت:
«گویا شب به شب متصل است/ زمانی کـه سـکینه و رباب به دیدن کسی بـروند»[1].
بـاید تـوجه داشت که چنین تعابیری از زبان امام معصوم صادر می شود و همان دقت و ظـرافتی کـه در برداشت های فقهی و اعتقادی از کلام معصوم مـتصور است، در دیگر شئون کـلام نـیز اعمال می شود و این تعبیر، حـاکی از اوج اتـصال روحی آن حضرت به رباب است که قهراً از عظمت روحی و اوج مقام معنوی این بـانوی والا مـقام حکایت دارد.
همچنین در وصف حضرت ربـاب و سـکینه، آمـده است که سـیدالشهدا(ع) چـنین می فرمود:
لَعَمْرُک اِنِّنی لَاُحـِبُّ داراً
تـَحُلُّ بها سکینةُ و الربابُ
اُحبِّهما وَ اَبْدُلُ جُلَّ حالی
وَ لَیْسَ لِلاَئمی فیها عِتابُ[2]
(اصفهانی، 1372: 59؛ خراسانی، بی تا: 243؛ فرهادمیرزا، 1363: 2/ 653؛ حائری، بی تا: 262؛ مجلسی، 1403: 45/ 47؛ شوشتری، 1415: 12/ 256؛ امین، 1403: 3/ 492؛ قاضی نـعمان، 1404: 3/ 177-178؛ عـسقلانی، 1415: 1/ 355؛ ابن قتیبه، 1960: 213؛ بلاذری، 1394: 195- 196؛ ابن کثیر، 1413: 8/ 228؛ قندوزی، 1385: 3/ 9؛ طبری، بـی تا: ج11، 520؛ قـمی، 1421: 340؛ ابـن جوزی، 1426: 238؛ سـماوی، 1341: 24؛ امـین، 1996: 170- 171؛ خراسانی بیرجندی، 1376: 250 )
در پاسـخ بـاید گفت که این مطلب، هیچ محذور شرعی ندارد؛ بلکه دارای مؤیّدات شرعی نیز هست و برای معرفی شـخصیت آن بـانوی بـزرگوار است. هنگامی که بسیاری از کتب معتبر، بـا سـند صـحیح ایـن مـطلب را نـقل کرده اندبا استبعادهای ذهنی نمی توان حقایق تاریخی را انکار کرد. به عنوان نمونه، می توان به موارد بسیاری اشاره کرد که پیامبر(ص) محبت خود را به دخترش فاطمه زهرا(ع) اظهار مـی کرد.
باید گفت این مطلب از امام حسین(ع) نه تنها عرفاً نامناسب نیست، بلکه درسی به پیروانش برای استحکام خانواده در میان آنهاست.
لاتحرقی قلبی بدمعک حسرة
مادام منی الروح فی الجثمانی
فاذا قتلت فـانت اولی بالذی
تبکینه یا خیرة النسوان[3]
گـفتنی اسـت این تعابیر از امام معصوم صادر شده و چگونگی تحلیل این اشعار با شعرهای عاشقانۀ متعارف از دیگران، قابل مقایسه نیست. از این رو باید به این مـسئله تـوجه داشت که ذکر این اشـعار در ایـن باره برای تبیین اوج مقام روحانی و اتصال م