eitaa logo
مکتب امام علی
199 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
10 فایل
با عضویت در این کانال با مکتب امام المتقین بیشتر آشنا میشوید ادمین ها @Khezab ایدی ارتباط با مدیر @alizadeh_net
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با ✍️ ایشان یکی از شارحان بزرگ نهج البلاغه از است که گاهی در خلال شرح خود بر نهج البلاغه، قلم از دست او بیرون رفته و در توصیف حضرت و کلام حضرت مطالبی را می نویسد. وی در ذیل نهج البلاغه می نویسد:👇 هرکس می خواهد مردم را موعظه کند و دل ها را به لرزه در آورد و جایگاه دنیا را به مردم معرفی کند باید اینگونه مثل علی بن ابی طالب (ع) سخن بگوید و اگر نمی تواند اینگونه حرف بزند سکوت کردنش بهتر از سخن گفتن است. و هرکس در این خطبه، خوب بنگرد به این کلام معاویه پی می برد که گفته است: 👏👏 به خدا سوگند هیچ کس فصاحت و بلاغت را در میان قریش، پایه یزی نکرد جز علی بن ابی طالب(ع) این خطبه به گونه ای است که اگر قاطبه خطیبان و بلیغان عرب در یک مجلسی گردآمده و این خطبه برای آنها خوانده شود لازم است همگی بر این کلام علی 📣 به آن خدایی سوگند که تمام امت ها به او سوگند می خورند از قبل تاکنون بیش از این خطبه را خوانده ام و هر دفعه ای که خواندم ترس و لرز و دلهره، تمام وجود مرا فرا گرفت و قلبم به لرزه در آمد و اعضای بدنم لرزید ☠️هرگاه در عبارات این خطبه اندیشیدم، اموات و خویشان و دوستان خودم را که از دنیا رفته اند تصور کردم و گاهی خودم را در عالم قبر به جای آنها می دیدم که اینگونه دارد مرا توصیف می کند خطبا و سخنرانان فراوانی در این موضوع سخن گفته اند اما هیچکدام نتوانسته به مانند علی بن ابی طالب(ع)، عالم قبر را توصیف کند 💫البته این تاثیری که در کلام علی می بینم از دو حال خارج نیست یا به دلیل است که من نسبت به او دارم یا به دلیل و صالح و یقین گوینده و اخلاص ایشان است که اینگونه در اعماق جان ما اثر می گذارد و قلب ما را می لرزاند 📚منبع: شرح ابن ابی الحدید،جلد11،ص149 💢 نکته: ابن ابی الحدید بیش از 1000 بار خطبه 221 را خوانده است، ایا من که شیعه هستم حداقل یکبار خوانده ام⁉️ خطبه221- و من كلام له (عليه‏السلام ) قاله بعد تلاوته أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ يَا لَهُ مَرَاماً مَا أَبْعَدَهُ وَ زَوْراً مَا أَغْفَلَهُ وَ خَطَراً مَا أَفْظَعَه... ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @maktab2 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نامه امام علی(ع) به 📚 نامه ای که هر شیعه باید بخواند💯 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ ؛ علت نگارش نامه زندگانی امیرالمومنین (ع) و پیشامدهایی که با آن روبرو بوده، از هنگام چشم به دنیا گشودن او تا روزی که پیامبر خدا (ص) چشم از این جهان فرو بست روشنتر از آن است که نیاز به گفتن باشد، از آن لحظه به بعد است که پرده هایی از غرض ورزی، کینه توزی، حسادت، تنگ نظری، تعصب، افراط در دوستی و گزافه پویی در دشمنی و نادیده گرفتن حق بر روی زندگانی 30 ساله او بعد از پیغمبر اکرم (ص) کشیده شده است . با مطالعه برخی منابع کهن، با نامه ای از مولای متقیان علی (ع) مواجه می شویم که ظاهراً با دست مبارک خویش نگاشته و برخی حقایق را از بعد از رحلت رسول خدا (ص) تا زمان شهادت محمد بن ابی بکر بیان فرموده است، نامه ای که حقیقتا باید آن را نامید. رنجنامه از این جهت که شخص ایشان، به مساله خلافت اشاره فرموده و جریانات و اتفاقاتی را که در روزهای آغازین رحلت رسول خدا(ص) رخ داده با قلم خویش برای آیندگان ترسیم فرموده و از ناراحتی درونی خویش در این مساله پرده بر می دارد. در شرایطی که امام علی (ع) در اندوه از دست دادن محمد بن ابی بکر، سقوط مصر، سستی کوفیان و ناهمراهی سران و بزرگان به سر می برد، چند تن از یاران و اصحاب وی نزد ایشان آمدند در حالی که حضرت، ناراحت و غمگین بود، از وی خواستند نظرش را درباره ابوبکر و عمر برایشان بگوید. امیرمومنان(ع) برآشفت و فرمود: برای این موضوع، وقتی مناسب تر نیافتید؟ این مصر است که سقوط کرده و پیروان من در آن کشته شده اند؟! با این حال، نامه ای برایتان می نویسم و به دستتان می دهم که پاسخ خود را در آن بیابید و از شما می خواهم برای پاسداشت حقی که بر گردنتان دارم و آن را تباه کرده اید، این نامه را و پیوسته یاور حق باشید. سپس امام(ع) نامه ای نوشت و به کاتب خود عبیدالله بن ابی رافع داد و به او فرمود: ده تن از اشخاص مورد اطمینان مرا به نزدم بخوان. عبیدالله گفت هرکه را می فرمایید صدابزنم. امام (ع) افراد ذیل را نام برد و از عبیدالله خواست آنها را نزد امام بخواند؛ اصبغ بن نباته، ابوطفیل بن وائله کنانی، زرّ بن حبیش اسدی، جویریه بن مسهر عبدی، خندف بن زهیر اسدی، حارثه بن مضرب همدانی، حارث بن عبدالله اعور همدانی، مصابیح نخعی، علقمه بن قیس، کمیل بن زیاد و عمیر بن زراره هر چند امام(ع) به عبیدالله بن ابی رافع فرموده بود ده نفر را صدا بزن لکن یازده نفر را نام برده است. عبیدالله بن ابی رافع آنها رافراخواند و ایشان نزد امام (ع) آمدند. امام (ع) به آنها فرمود: این نامه را بگیرید و شما بر آن گوه باشید که عبیدالله بن ابی رافع آن را برای مردم بخواند و اگر تحریک کننده ای قصد سروصدا و برهم زدن جلسه را داشت میان خود و او ، قرآن را قرار دهید و به انصافش فراخوانید. و اینگونه بود که این نامه به رشته تحریر درآمد. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) صفحه15 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @maktab2 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔴موضوع:در راه دعوت به معروف خسته نشو! ◽️و أمر بالمعروف تكن من أهله، و أنكر المنكر بيدك و لسانك و باين من فعله بجهدك. 💥امر به معروف كن تا از اهل آن شوى! و با دست و زبان نهى از منكر كن و با كوشش بسيار از كسى كه منكرات را انجام مى دهد دورى گزين... 📘 ۳۱ 🌟⚡️🌟⚡️🌟⚡️ ⚡️🌟⚡️🌟⚡️🌟 🎤حجت الاسلام والمسلمین 🌷کانال مکتب امام علی علیه السلام رابه دوستان خود معرفی کنید @maktab2 ................🌹یا ؏ــلے🌹 .............
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مکتب امام علی علیه السلام 🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴گسترش دامنه حقوق: ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ ◽️فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ، لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ 💠پس حق گسترده تر از آن است که وصفش کنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد حق اگر به سود کسی اجرا شود، ناگزیر به زیان او نیز روزی به کار رود، و چون به زیان کسی اجراء شود روزی به سود او نیز جریان خواهد داشت. ✍در واقع امام عليه السلام در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد: ☑️ نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند، ☑️ نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد. 📘 ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ @maktab2