💢 کلیشههای فلسفۀعلمی در ایران
👈 معرّفی و نقد کتاب «مسئلهی علم در ایران» اثر دکتر موسی اکرمی
📍منتشرشده در فصلنامهی تخصّصی علوم انسانیِ اسلامی صدرا ؛ شماره ۲۴
✍ بخشی از یادداشت:
«علیرغم وجود مباحث گسترده و حجم قابل توجهی که در این کتاب به فلسفۀعلم اختصاص دارد، شاهد هیچ راهحل یا ارائهی ایده و نظریه در باب اینکه «چه باید کرد؟» نیستیم....
گویی تمام آنچه برای «مسئلهی علم در ایران» ضرورت دارد، ورود و انتقالِ صحیح و کاملِ آن اندیشههای تولید شده در جهانِ غرب به داخل کشور است و دیگر هیچ؛ گویی هویّت علم و فلسفۀعلم در ایران، صرفاً با ترجمه و انتقال از آنسو به اینسو معنا پیدا میکند.
مسئله اینست که آیا ما ایرانیان هم فهمی از عالَم نداریم و آیا حق نداریم بر اساس فهم خویش، وارد دیالوگ و مفاهمۀ مستقل (و نه صرفاً ترجمهوار) با علم و فلسفۀعلم غربی شویم؟ آیا مسیر ورود به جریانِ جهانیِ تولید علم، فقط و فقط از مسیرِ ترجمه میگذرد؟»
🔗 یادداشت کامل را در این پیوند مطالعه کنید.
@Maktabkhaaneh
آیتاللهِ کتابفروش!
[ در تجلیل از حکیمِ بیادعا ]
محقّق بزرگ، حکیمِ آرام و با اخلاص #محسن_بیدارفر هم امروز (۲۰ شهریور ۱۴۰۰) بیسروصدا کوچ کرد... مردی که در اوج سادگی، یکی از سختترین بارهای علمی زمانهاش را -که هرکسی را حوصله و توانِ برداشتنِ آن نیست- به دوش کشید و بدون ذرّهای ادعا به جامعۀ علمی عرضه کرد.
نسخهپژوهی و تحقیق و تصحیحِ کتابهای علمیِ اصیل و سنگین حکیمان و عارفان بزرگ تاریخ که میراث حکمت ناب اسلامی را با خود حمل میکردند، و نهایتاً انتشار آنها با سرمایۀ شخصی، کاری نبود که کسی با سودای سود اقتصادی به آنها همّت گمارد. کتابهایی که به لحاظ کمّی، کمترین جامعۀ مخاطب دارند اما غنیّترین محتوا را بهمثابه گنجینهای کهنه در خود نهفته داشتند.
مرحوم محسن بیدارفر (که اگر روحانی بود قاعدتاً باید ایشان را «آیتالله» خطاب میکردیم) با وسواس و دقّت و تیزبینی و البته دوراندیشی حکیمانهای، یکییکی کتابهای حِکمی و عرفانی را انتخاب میکرد و پس از تحقیق و تصحیح، تحت عنوان #انتشارات_بیدار منتشر میکرد.
مکتبخانه
آیتاللهِ کتابفروش! [ در تجلیل از حکیمِ بیادعا ] محقّق بزرگ، حکیمِ آرام و با اخلاص #محسن_بیدارفر
ادامه:
مغازۀ کوچکی داشت پر از کتابهای ناب که آن هم در نوع خود مثل گنجینهای از کتابهای قدیمی بود. فقط نیمساعت قبل اذان مغرب تا یکساعت بعد از اذان مغرب در مغازهاش حاضر میشد و نماز مغربش را هم اوّلوقت در همان مغازه میخواند. کتابها بدون هیچ نظم خاصی در قفسهها جا گرفته بودند و این البته برای من جذّابتر هم بود؛ که مثل یک بازیِ کودکانه ناگهان از لابلای قفسهها، کتاب نابی را پیدا کنم!
با همین هیأت، همین وَجنات، همین سادگی، همین مهربانی و همین آرامش و لبخند همیشگی، مراجعهکننده را برای خرید کتابها راهنمایی میکرد و حتی گاهی اگر از او سؤال علمی میپرسیدی هم با سعۀصدر و متانت و تواضعی زیبا پاسخ میداد. از مقامات سلوکیاش هیچ نشانهای نیست (و خب اگر غیر از این بود تعجب میکردیم) اما خیلی بعید میدانم مردی به این نازنینی و در این سطح از حکمت و تواضع و اخلاص، مقاماتی از سلوک عرفانی را طی نکرده باشد.
آخرین بار اواخر سال ۱۳۹۹ بود که حضور نورانیاش را استشمام کردم. ۲-۳ کتاب چاپقدیم ناب چشمم را گرفته بود و کمی تردید داشتم که همان روز یا بعداً بخرمشان. توصیهی خیرخواهانهای کرد که «اینها هنوز قیمت قدیماند؛ احتمالاً سال جدید مجبور میشم قیمتش رو بهروز کنم؛ اگر میخواهیش قبل از سال جدید حتماً بخرش.»
اهالی #فلسفه_اسلامی از نسلِ من و حتی قبل از من، به کتابهایی که ایشان تحقیق و تصحیح و منتشر کردند مدیوناند. «حَشَرهُ الله مَعَ أولیائه»
#منازل_السائرین #عرفان_اسلامی #حکمت_اسلامی
https://www.instagram.com/p/CTsV5arNqJu/?utm_medium=share_sheet
برهان
یکی از ارکان «حکمت»، برهان و استدلال است. بیان جناب بوعلی (ره) به خصوص در این کتاب (که از آخرین و موجزترین آثار ایشان است) بیانی متقن، مبرهَن و مستدلّ است. فرقی نمیکند مطلبی که ایشان در صدد اثبات آن به شیوۀ عقلی است، چقدر عالی و دقیق باشد؛ او با تبحّری شگرف، سخن را با مقدماتی روشن آغاز و مخاطب را گام به گام با خود همراه میکند تا اینکه مخاطب خودش را با مطلب علمیِ دقیق و مهمّی مواجه مییابد و ناگزیر به پذیرش آن میشود. حضرت علامه حسنزاده آملی (ره) در شرحی که بر نقاط عطف بیان بوعلی ارائه میدهد، این گامهای ظریف را با مهارتی مثالزدنی تبیین میکند و راهِ متعلّم را در این مسیر هموار میسازد.
سلوک توحیدی
جناب شیخ الرئیس در مقدمۀ کتاب «الإشارات و التنبیهات» تهذیب نفس و تصفیهی باطن را شرط لازم برای درک مطالب این کتاب میداند. حضرت علامه حسنزاده آملی (ره) نیز در خلال شرح فرازهای این کتاب، به مناسبتِ هر مطلبی از مباحث فلسفی، به طور پیوسته مخاطب را با نصایح و تازیانههای سلوکی تربیت میکند و متعلّم در بطن مباحثات فلسفی، خود را با پیوستاری از نکات ناب اخلاقی و عرفانی و سلوکی مواجه میبیند و به دلیل روحِ بزرگی که در پس این سخنان جاری است، گرمای این مکتب سلوکی را حس میکند و ناخودآگاه تأثیر میپذیرد. این را نیز میتوان نوعی بازگشت به همان ایدۀ محوری «تفسیر أنفسی آیات تکوین و تدوین الهی» دانست.
⭕️ حکیمِ معرفت نفس
[بخش اول]
👈 نگاهی به سلوک علمی حضرت آیتالله علامه حسنزاده آملی (قدّسسرّهالشریف) در دروس شرح اشارات و تنبیهات
💠 «قسم به جان خودم، آن کس که فهم مطالب «تمهید القواعد» و «شرح قیصری بر فصوص الحکم» و «مصباح الانس» و «اشارات و تنبیهات» و «شفاء» و «اسفار» و «فتوحات مکّیه» روزیاش نشده، فهم تفسیرِ أنفُسیِ آیات قرآن و جوامع روایی روزیاش نمیشود.»
🔺 این عبارت از حضرت آیتالله علامه حسنزاده آملی (قدَّسَ الله نفسَهُ الزّکیّه) را چهبسا بتوان گویاترین سخن ایشان دانست که در آن از پروژهی علمی و دغدغهی سلوکیِ سالیانشان سخن گفتهاند. همانطور که دوست قدیمی و همگام سلوکی ایشان حضرت آیتالله جوادی آملی آن مرد بزرگ را «جامع عقل نظر و عقل عمل» معرفی نمود، میتوان آن نقطهی محوری که عمدهی آثار مهمّ ایشان در حولش شکل گرفته و نصایح سلوکیشان نیز معطوف به آن بیان شده را «تفسیرِ أنفسیِ آیاتِ کتاب تکوین و تدوین الهی» دانست.
🔹 از این رو ایشان را -به لحاظ آثارشان- میتوان مصداق تامّ «حکیمِ معرفت نفس» دانست. اهمّیت این عنوان زمانی نمایان میشود که احادیث کثیری که با مضمون «مَن عرَف نفسَه فقَد عرَفَ ربَّه» وارد شدهاند و همچنین جایگاه ویژۀ «رؤیت آیات أنفُسیِ حقتعالی» که روش خاصّ اولیاء الهی در سلوک توحیدی است را مورد توجّه قرار دهیم.
🔸 اما در میان همۀ آثاری حِکمی که در این سنّت فلسفی نوشته شدهاند، کتاب «الإشارات و التنبیهات» جناب شیخالرئیس ابنسینا (رضوان الله علیه) در نگاه ایشان از اهمّیت ویژهای برخوردار است. همچنانکه دربارۀ این کتاب فرمودند: «بدان که نمطهای چهارگانۀ «اشارات و تنبیهات» یعنی نمَط سوّم در «علم النفس» و هشتم در «بهجت و سُرور» و نُهم در «مقامات نفسِ عارف بالله» و دهم در «صدور آیات شگفت از نفس» باید مورد اعتناء و اهتمام فراوان قرار گیرد و در عِداد صُحُف کریمهای که در معرفت نفس تدوین شده، محسوب شوند.»
🔺 این کتاب از آنجهت مهمّ است که اولاً سرآغازی جدّی و متقن برای این مسیر علمی است و ثانیاً بسیاری از مبانی و مبادی لازم برای تفسیر أنفسی آیات تکوین و تدوین الهی را فراهم مینماید. اما شرحی که خود علامه حسنزاده آملی (قدَّسَ الله نفسَهُ الزّکیّه) بر آن نوشتهاند، بلحاظ علمی از اهمّیت مضاعفی برخوردار است و جایگاه ممتازی به این کتاب داده است. مختصّاتی که این شرح دارد، باعث میشود بتوانیم آن را یک کتاب «حِکمی» به معنای دقیق کلمه بدانیم. این مختصّات را براساس مجموعۀ دهجلدی «دروس شرح اشارات و تنبیهات» این حکیم بزرگ و با تأکید و تمرکز بر نمطهای چهارگانۀ مذکور، بیان میکنیم...
@Maktabkhaaneh
⭕️ حکیمِ معرفت نفس
[بخش دوّم]
👈 نگاهی به سلوک علمی حضرت آیتالله علامه حسنزاده آملی (قدّسسرّهالشریف) در دروس شرح اشارات و تنبیهات
رویکرد تطبیقی
اینکه تمام حکیمان مسلمان و حتی سه نظام فلسفیِ مدوّن در جهان اسلام (مشاء و اشراق و متعالیه) هیچگاه در بنیانهای معرفتشناختی و هستیشناختی یکدیگر را نقض نکردهاند و در یک افق مشترک سخن گفتهاند، گاهی از سوی بعضی از کسانی که از موضع فلسفههای مدرن غربی سخن میگویند، به عنوان یک «نقیصه و اشکال اساسی» مطرح شده است؛ چرا که «بحرانِ بییقینی و بیثباتی» ویژگی حاکم بر آن فلسفهها است که ناخودآگاه برای اهالیاش تبدیل به یک «اصلِ پیشینی در فلسفهورزی» شده است و به همین دلیل، شرط ارزشمندیِ یک نظام فلسفی را «انکار بنیانهای نظام فلسفی پیشین» میدانند.
اما از منظر حکیمان مسلمان، «حکمت» آن شعاعی از «حقیقت لامتناهی» است که حکیم به مدد تلاش نظری و تصفیهی باطنی به بارگاه آن راه مییابد و گرچه هر حکیمی از منظرگاه خود به آن حقیقت مینگرد و به اقتضای «حجاب حصول»، این اختلافمنظرها منجر به اختلافاتی در نظامهای فلسفیِ آنها میشود؛ اما اتفاقاً این یک امتیاز و نقطهی قوّت در تاریخ فلسفهی مسلمانان است که همه دارای افق مشترکی بودهاند و این امر، خود دلالتی بر حقیقتمحور و واقعنما بودنِ این سنّت فلسفی دارد.
شرح اشاراتِ علامه حسنزاده آملی (ره) در اینجاست که میدرخشد. ایشان باوجود آنکه در حال شرح کتابی در سنّت فلسفیِ «مشاء» است، اما به دلیل اشرافی که بر سنّتهای حکمی و فلسفی و عرفانی مختلف دارد، این شرح را با «رویکرد تطبیقی» و ناظر به دیگر سنّتهای فلسفی ارائه میکند و در جایجای این شرح، مضامین مشترکی که از سوی دیگر حکیمان جهان اسلام مطرح شده است، توسط ایشان بیان شده و با سخن شیخ الرئیس تطبیق میشود. یعنی در عین حال که متعلّم در حال خواندن کتاب اشارات است، اما در اصول و بنیانها و حتی در بسیاری مضامین، با یک سنّت فلسفیِ هزارساله مواجه میشود که از فارابی آغاز شده و با فلسفهورزیِ بزرگانی چون بوعلی و شیخ اشراق و خواجهی طوسی و صدرالمتألهین و عارفانی چون محییالدین و قیصری و حتی معاصرینی همچون علامه طباطبایی (رضوان الله علیهم) در گذر زمان شکل گرفته و روز به روز تکامل یافتهتر شده است. البته مسلماً در همان لحظه، از اختلافنظرها و تفاوت مبانی غفلت نشده، اما بیتردید این دروس را میتوان نمونهای درخشان و آموزنده در عرصهی «فلسفهی تطبیقی» دانست که در عین مراقبت از مرزِ هریک از نظامهای فلسفی، آموزهها و مضامین مشترک آنها را مورد توجّه قرار داده است.
دیگر بُعد جذّاب این رویکرد، زمانی است که ایشان به لطائف و ظرائفی از عبارات شیخالرئیس اشاره میکند که نشانی از آموزههای ناب عرفانی و مطالبی که بعدها در حکمت متعالیه طرح میشوند، دلالت دارند و ارتقاء فلسفهورزیِ جناب بوعلی (ره) نسبت به فیلسوفان مشائی قبل از خودش را نشان میدهند.
وحدت برهان و عرفان و قرآن
این شعاری بود که حضرت علامه حسنزاده آملی (ره) آن را سردست گرفت و در پاسخ به نقدهایی که مخالفانِ اخباریمسلکِ فلسفه و عرفان مطرح میکردند،در جایجای آثارش سعی کرد این وحدت و همافقی را نشان دهد. دروس شرح اشارات ایشان در این جهت نیز درخشان است. ایشان در این دروس، به خوبی تحقّق عینی این ایده که در سنّت علمی جهان اسلام، هر سه مسیر برهان و عرفان و قرآن در یک افق واحد و ناظر به یک حقیقت مشترک حرکت کردهاند را نشان داده است؛ همان مطلبی که برهان اثبات کرده است را عارفان نیز شهود کردهاند و قرآن نیز به آن تصریح کرده است. درهمتنیدگیِ این سه در دروس شرح اشارات، متعلّم را به این شعار مترقّی و تمدّنی دلالت میکند. اهمّیت مضاعف این امر زمانی روشن میشود که توجّه کنیم همهی این اتفاقات در بستر «حکمت مشاء» شکل میگیرند.
📛 شکست مفتضحانه، سرود ملّی و مسئلهی «غیرتِ ملّی»
1⃣ از بین متغیّرهای تعیینکنندهی سرنوشتِ یک بازی، عناصر روحی و روانی یکی از مهمترینها است؛ (همچنانکه جملهی معروف "روحیهاش رو باخته" عبارتِ پرتکرارِ ناظران است) و از بین این عوامل، «غیرتِ ملّی» در بازیهای ملّی پررنگتر از دیگر عوامل است. نمونهاش را در بازی درخشان تیم ملّی فوتبال ایران مقابل اسپانیای چموش در جامجهانی ۲۰۱۸ مشاهده کردیم. (و البته مقابل پرتغال نیز)
2⃣ مسلّماً بازیکن و «تیمی» که در ابتدای بازی سرود ملّیِ کشورش را «نمیخواند»، حسّ غیرتش نسبت به کشورش کمتر است از بازیکن و تیمی که سرود ملّی کشورش را میخواند. حالا فرقی نمیکند نخواندن سرود را معلولِ این امر بدانیم یا علّتِ آن؛ بههرحال این واضح است که برای چنین کسی «حسّ غیرت» کمتر از چنان کسی زنده است. خیلی فرق است بین وقتیکه یک «تیم غیورانه بجنگد» با وقتیکه اینچنین نباشد.
3⃣ بازیِ اسپانیای ۲۰۱۸ مقابل تیم ایران خیلی قدرتمندتر از بازی امروزِ انگلیس در مقابلمان بود. اما بازی «تیم» ایران امروز بهمراتب متزلزلتر از آن بازی بود. تا جاییکه به یاد دارم، سابقه نداشته که بازیکنان تیم ملّی ایران همگی سرود ملّی کشورشان را در ابتدای بازی نخوانند، و تا آنجا که میدانم این بدترین شکست تیم ملّی ایران در تاریخ #جام_جهانی بود.
4⃣ حالا فوتبال کلاً خیلی امر حیاتیای نیست و اینچنین اثرِ بیحسّی و بیغیرتی را در آن دیدیم؛ اما پرواضح است که یکی از هدفهای این جنگِ شناختی که این روزها درگیرش هستیم، همین #غیرت_ملی بوده. بیحسّیای که نسبت به مظاهر هویّت ملّی (ازجمله مسجد و قرآن و حسینیه، پرچم ملّی، همین سرود ملّی و حتی نسبت به تیم فوتبال ملّی) در این فتنه دنبال شد، هیچوقت سابقه نداشته؛ ناگفته پیداست که اگر این فرایندِ «بیحسّیسازی / بیغیرتسازی» در دیگر مؤلّفههای هویّتی هم اثرگذار باشد، چه خسارت سنگینی بهجا خواهد گذاشت!...
📌 پ.ن ۱ : تأثیر فحاشیهایی که روزهای اخیر به بازیکنان (بخصوص از سوی آن ۲-۳ پیشکسوتِ بیغیرت) شد را هم نمیتوان در تضعیف روحیهی بازیکنان نادیده گرفت.
📌 پ.ن ۲ : این تحلیل نافیِ دلایل فنّیِ شکست نیست؛ بلکه در عرضِ آنهاست. مثلاً تعویض اجباریِ دروازهبان شاید در تعدادِ گلِ خورده تأثیرگذار باشد؛ اما نمیتواند توجیهگرِ بازی ضعیف و متزلزل کلّیت تیم (ازجمله خط دفاعی) باشد. بلکه برعکس، در صورت زندهبودنِ حسّ غیرت، میبایست شاهد دفاعی قویتر از شرایط معمولی میبودیم.
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
♨️ مهارِ بحران؛ از سطح تا عمق
📍دربارۀ اهمّیت دیدار رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برهه
🔹 آیتالله خامنهای بعد از آنکه تحلیل کلانِ حوادث اخیر رو با رویکرد تمدّنی ارائه داد و ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و قضاییِ این اغتشاشات رو تشریح کرد و موضع متقدرانه و البته پدرانهی نظام در مواجهه این ماجرا رو نشون دادند، حالا پس از آرامش نسبیِ فضای روانی جامعه، وارد ابعاد عمیقِ مسئله شده و در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بدون اشارۀ مستقیم [علنی] تا بهانه دست مغرضین ندهند، به آسیبشناسی حاکمیّت دربارۀ ابعاد اجتماعی و فرهنگی این حوادث اخیر پرداختند.
🔺 این از چند جهت جالبتوجه است:
1️⃣ اول از جهت سِیر موضعگیری دربارۀ این حوادث که از سطحیترین ابعاد (که ذهن جامعه درگیرش هست) شروع شد و به عمیقترین ابعاد (که معمولاً ازش غفلت میشه) رسید.
2️⃣ دوّم از اینجهت که برخلاف همۀ تحلیلهای سطحی، آسیبشناسیِ حاکمیّت در این ماجرا را نه در سطوحی مثل معیشت و حجاب و گشت ارشاد، بلکه در سطح عمیق فرهنگی پیگیری کردند.
3️⃣ سوّم اینکه برخلاف همۀ غُرّولندهای بیمبنایی که مُد شده و خیال میکنند حاکمیّت (بهویژه رهبری) فهم درستی از واقعیّات اجتماعی نداره و از جامعه فاصله گرفته و... ، اتفاقاً ایشان نشان داد که در تحلیل ابعاد فرهنگی و اجتماعی مسئله، فهمِ جامعتر و واقعیتری (نسبت به همانها) از صورتمسئله دارند.
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
🚫 نامعقول و بیمعنابودنِ «تعطیلیِ حدود در زمان غیبت»
✍️ علیرضا ملااحمدی
📍در این یادداشت کوتاه تلاش میکنم توضیح دهم که «تعطیلیِ حدود» مسئلهای کلامی و پیشافقهی است؛ و بر اساس ادلّهی کلامی، تعطیلی حدود در زمان غیبت اساساً امری نامعقول و بیمعنا است.
✅ اگر «تعطیلیِ حدود» بعنوان یک حکمِ اجتماعی اسلام در زمان غیبت «معقول» باشد، لازم میآید که تعطیلی همۀ دیگر احکام اجتماعیِ اسلام هم معقول باشد؛ و این یعنی «معقول و ممکن» است که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور و اندک اندک و آرام آرام بر اساس شرایط خاصی که ممکن است عارض شود، تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که قطعاً معقول نیست و نقض غرضِ شارع است.
🔰 توضیح اینکه:
علم فقه بر پایهی مبانی کلامیِ خاصّی استوار است که بدون آنها امکان حیات ندارد. از جملهی این مبانی «ضرورت استمرار شریعت در زمان غیبت» است. روشن است که تکلیفِ این مبنا با همۀ حدود و صغورش، باید قبل از ورود به تفقّه و بر اساس ادلّهی کلامی (نه فقهی) روشن شود. لذا ورود به علم فقه با بلاتکلیف رهاکردنِ این مسئله، ورودی غیرروشمند و اشتباه است.
🔺 معنای این مبنا این است که فقیه قبل از ورود به تفقّه، به صورت اصل موضوعه میپذیرد که «تمام شریعت» باید در زمان غیبت جریان یابد؛ تأکید بر «تمام شریعت» بخاطر این است که ادلهی کلامیای که ضرورت اصل شریعت و جریان آن در زمان غیبت را اثبات میکنند (که مهمترین آنها ضرورتِ جریان ارادۀ تشریعیِ خداوند در همۀ ساحتهای حیات بشر است)، استثناءبردار نیستند. بنابراین:
1️⃣ اولاً هیچ «امکانی» برای تعطیلیِ بخشی از شریعت نمیتوان از آنها استخراج کرد و
2️⃣ ثانیاً هیچ معیاری از دلِ آن ادلّه نمیتوان استخراج کرد که بر اساس آن بتوان بین آن دسته از احکامی که تعطیلیشان معقول است و آن دسته از احکامی که چنین نیست، حدّفاصل روشنی قرار داد؛ واضح است که مقصود «معیار»ی از جنس کلامی است، نه فقهی.
3️⃣ ثالثاً قول به جواز تعطیلیِ بخشی از شریعت مصداق «نؤمنُ ببعضٍ و نکفرُ ببعضٍ» (۱۵۰ نساء) است که در قرآن کریم بعنوان دینداریِ کافرانه! مطرح شده است.
🔹 بر این اساس اگر مبنای مذکور بهگونهای تبیین شود که تعطیلیِ بخشی از شریعت را «معقول» بداند، منطقاً این امکان و معقولیت در همۀ دیگر اجزاء شریعت نیز سرایت مییابد. اگر تعطیلیِ حدود را بعنوان یک حکمِ اجتماعی و حاکمیّتی (که نیازمند ساختار و نهاد قضائی و اجرائیِ مقتدری هست) معقول بدانیم، منطقاً هیچ مانعی وجود ندارد که لااقل دربارۀ دیگر اجزاء شریعت که با حدود در این وصف (اجتماعی) مشترکند نیز تعطیلبردار باشند.
🔸 پرواضح است که وقتی امکان منطقی و معقولیّت وقوعیِ یک امر تشریعی فراهم میشود، مسیرِ «تحقّق» آن نیز هموار میگردد و این یعنی همان چیزی که در ابتدای سخن به آن اشاره شد: «لازم میآید که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که نقض غرضِ شارع است.»
❌ ممکن است گفته شود که «ادلّهی حدیثی» معیار لازم را تأمین میکنند و ما با معیارقراردادنِ این ادلّه، میتوانیم این امر را معقول بدانیم. پاسخ اینست که ادلّهی حدیثی در مقام «تفقّه» به کار میآیند و همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تکلیف این مسئله قبل از تفقّه روشن میشود.
🔸 بدین معنا که این به عنوان یک «مبنای تخطّیناپذیرِ کلامی» پیشفرضِ فقیه برای مواجهه با ادلّهی حدیثی است و لذا اگر در حین تفقّه با حدیثی مواجه شد که از ظاهرِ آن تعطیلیِ حدود استنباط میشد، به استناد آن مبنای کلامی باید دست از این ظهور بردارد.
@Maktabkhaaneh
May 11
هدایت شده از خبرگزاری رسا
19.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 از رویکرد پیشا انقلابی سروش محلاتی به فقه تا تهدید ژرونالیسم فقهی
🔹 حجت الاسلام علیرضا ملا احمدی پژوهشگر انقلاب اسلامی در نشست تبیینی نظریه پردازان آشوب، رویکرد آقایان سروش محلاتی و ایازی را در شبهه اجرای حکم محارب بر اغتشاشگران قمه کش، رویکردی پیشا انقلابی دانست و گفت: باید رویکرد ژورنالیسم به فقه را به یک فرصت برای ارتقای عقلانیت ایمانی جامعه تبدیل کنیم.
🆔 @rasanewsagency
❇️ واقعگراییِ نظریات فیزیک بنیادین
🔹 پژوهشکدهی فلسفهی تحلیلی نشستی برگزار کرده با عنوان «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف». ارائهی این بحث برعهدهی آقای شاهین کاوه است که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پیتزبورگ آمریکا گذرانده است.
🔺 من تصور میکنم اگر همین موضوع را یک دانشجوی دکتری فلسفهعلم از یکی از دانشگاههای ایران میخواست ارائه دهد، احتمالاً به سادگی مورد پذیرش جامعۀ علمی (بخصوص یک پژوهشکدهی معتبر در این سطح) قرار نمیگرفت! چون موضوع این بحث کاملاً برخلاف ذائقهی جریان علمی و فلسفهعلمیِ حاکم بر ایران است. جامعهی علمی (ساینتیست) ایران تا آنجا که من میدانم از انتشار چنین دیدگاهی (که ازقضا کاملاً واقعبینانه هم هست) چندان خوشحال نمیشود!
🔹 اصلاً خود این ایده که «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف» (شرح در تصویر)، یک فهمِ انقلابی نسبت به فضای پوزیتیوِ حاکم بر ساینسِ ایران است.
✔️ اگر قرار باشد در حوزهی فیزیک بنیادین حرف تازهای بزنیم (که امروز دانش فیزیک تشنهی یک نظریهی جدید در این عرصه است) گام اوّل، فهمِ این واقعیّت است که نظریات فیزیکی «وحیِ مُنزَل» نیستند که دیگر قابل تغییر نباشند. این نشستی که برگزار شده و دیگر موضوعاتی از ایندست میتوانند قدمِ مهمّی در این عرصه باشد.
✍ علیرضا ملااحمدی
پ.ن: انشاءالله در صورت دسترسی به صوت جلسه، آن را به اشتراک میگذارم.
#فیزیکانه
@Maktabkhaaneh
📸 «طریق القاسم» ، مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان.
🔺📸وقتی تشییع عجیب و باشکوه آن مرد برگزار شد، بعضی کوتهنظرها گفتند که مردم جوّگیر شدهاند!! اما حالا بعد از سه سال، اجتماع چنین جمعیتی بدون هیچ تبلیغاتِ حاکمیتی، اصلاً عادی نیست!
📍 بهوضوح میتوان از یک پدیدهی اجتماعیِ نوظهور اسم برد: «پدیدهی حاجقاسم»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
خدا بلد است منظورش را برساند!
✍ سید مقدام حیدری: هیچ وقت خدا مستقیم با انسان حرف نزد، ولی از اولش خوب بلد بود چگونه منظورش را به انسان برساند. آن که باید بگیرد میگرفت و آن که دوست نداشت بگیرد، خودِ خدا بهانهی انکار و فرار را برایش جور میکرد. خدا الآن هم دارد پیام خود را میرساند و با ما حرف میزند؛ که 40 سال بلکه بیشتر روی حاج قاسم سرمایهگذاری کرد تا از او یک شهید ویژه برای کل جهان اسلام بسازد. شوخی نیست؛ سه سال از شهادت حاجی گذشته و 700 کتاب دربارهاش چاپ شد. نمیشود خدا پشت سر این ماجرا نباشد و منظور نداشته باشد.
این همه شهید، انقلاب داده و میدهد، ولی حضرت آقا فقط از «مکتب سلیمانی» گفت و بس. لابد این شهید، عیار دیگری داشت که آمارهای همهی شهدا را جابهجا کرد. لابد شخصیتش کاملتر بود. لابد تجربهاش بیشتر بود. لابد ابعاد وجودیاش بیشتر و نابتر بود. چه میدانم؛ لابد از همهی شهدا شهیدتر زندگی کرد و شهیدتر شهید شد. و گر نه معنی نداشت سخن از «مکتب سلیمانی» گفتن.
گویا خدا با این همه احساس کار دارد. خدا این همه امکانات، بیخود و بیجهت نمیریزد. شهید سلیمانی و این همه کتاب و خاطره و کلیپ و صدا و تصویر از او و دربارهی او، مهمات جنگ ما با شیاطین جن و انس است. او امکانات معنوی دهههشتادیها و نودیهاست. در برابر این همه جذابیت پوشالی و الکی و خباثت و توطئههای پیدرپیِ دشمنان، باید گوهر جذابی باشد که دل جوانهای جهان اسلام را گرم کند و خاطرشان را جمع! کار جهان اسلام در آستانهی سقوطِ همهی تمدنها بسی دشوار است. باید سفت بایستد و نگذارد دشمنی که دارد میافتد آن را با خود به قعر هلاکت ببرد. جهان اسلام باید قهرمان واقعی داشته باشد تا سوپرمنهای شرق و غرب دنیا را ریز ببیند.
جهان اسلام در این جنگ ترکیبی آخر الزمانی، به همچین شهیدی نیاز داشت؛ شهیدی که همهی خاکریزها و سنگرهای جهان اسلام با او خاطره داشته باشند. شهیدی که همهی شخصیتهای جهان اسلام از نزدیک او را دیدهاند. شهیدی که روزی با پوتین جلسه میگیرد و روزی در کنار بچههای مدافع حرم، تا احساس خستگی میکند همانجا کفشش را زیر سرش میگذارد و میخوابد؛ شهیدی که با تکتک علمای جهان اسلام رفت و آمد داشت؛ شهیدی که یک دنیا او را میشناخت و برایش احترام قائل بود یا ازش حساب میبرد. خدا این سرمایه را در اختیار جهان اسلام قرار داد، چون فعلا به چنین سرمایهای نیاز دارد.
حاج قاسم یک تنه، یک شهر را میتواند زیارتی کند. خیلی حرف است؛ کم داشتیم از این شهدا. قشنگ معلوم است که خدا این شهید را برای آخر الزمان کنار گذاشته بود. این همه امکانات لابد مقدمهی امتحانی بزرگ است. چه میدانم؛ شاید امتحانات هولناک آخر الزمان و فتنههای آخر الزمان را فقط با مکتب سلیمانی میشود رد کرد. و صد البته این مکتب، بروز شدهی همان مکتب خمینی است. نمیدانم؛ شاید فردای قیامت خدا از هیچ جوانی نپذیرد اگر کم کار کرده باشد و زیادی خوابیده باشد. هر بهانهای اگر بیاورد، خدا میتواند بگوید: یک شهید فوق جذاب در اختیارت گذاشتم که بعد از سه سال 700 جلد کتاب دربارهاش نوشته شد! چرا کنجکاو نشدی که ببینی کیست این آدم؟! روزی چند صفحه اگر کتابهای حاجی را میخواندی بمب انرژی میشدی مثل خودش، نترس میشدی مثل خودش، پرکار میشدی مثل خودش، متواضع و خاکی میشدی مثل خودش، باتقوا و باخدا میشدی مثل خودش، مبتکر و خلاق میشدی مثل خودش، روابط عمومیات بالا میرفت مثل خودش، عاشق رهبر میشدی مثل خودش، توفیقاتت زیاد میشد مثل خودش، در فتنههای آخر الزمان سربلند میشدی مثل خودش و شاید شهید میشدی مثل خودش! حالا مثل خودش نه؛ ولی چیزی شبیه خودش!
اگر کارهای بودم میدادم 40 ـ 50 کتاب، به عنوان اصول مکتب سلیمانی معرفی یا تألیف شود. و آنگاه تصویب میکردم که هر که بخواهد در این نظام پست و مسئولیتی بگیرد باید این کتابها را مطالعه کرده باشد و حداقل با مکتب سلیمانی آشنا باشد.
خدا وقتی امکاناتِ زیاد ریخت و پاش کند، بدان که بعدش امتحانهای سختی در کار است. قاعدتا در روزها و سالهای پیش رو حملههای فوق سنگینی به شخص رهبر انقلاب خواهد شد. بعید نیست آدمهای خیلی مهم و سابقهداری یکی یکی به شخص رهبر انقلاب حمله کنند و خیلیها را به شک بیندازند. خدا از این امتحانها باکی ندارد، چون قبلش محکمکاریها را کرده و حجت را تمام کرده است. بروید وصیتنامهی شهید سلیمانی را بخوانید. این آدم باسابقه و باتجربه و پراطلاع و خبره و فوق نورانی که سینهاش آکنده از حکمت شده بود، این شهید استثنایی در وصیتنامهاش، تقریبا فقط از امام خامنهای گفت و رفت. دیگر خدا چگونه منظورش را برساند؟!
#جان_فدا
https://eitaa.com/sayedmeqdam
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است!
▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️
فقهای شیعه دوازده قرن خوندل خوردند تا اینکه بالأخره خداوند فرصت «اقامهی دین» را در قامتِ نظام جمهوری اسلامی در اختیارشان گذاشت. پرواضح است که امر اقامهی دین بدون «ولایت» بیمعنا بوده و حالا «نهاد ولایت» آن نعمت سنگینی است که به پاسِ چهارده قرن مجاهدتِ مرجعیّت شیعه به آنان عطا شده است.
حالا که «نهاد ولایت» بهمثابه شکل تکاملیافتهی «نهاد مرجعیّت» تکوّن یافته، به حکمِ تمثیلِ «مراقبت از حرمت امامزاده برعهدۀ متولّی»، مأموریتِ مراقبت از این نهاد هم بیش از هر قشر و گروهی بر عهدهی مراجع معظّم تقلید است.
پس از توهینهای عجیب نشریهی فرانسوی شارلیاِبدو به شخصیّت رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) -که میتوان آنها را زشتترین و وقیحانهترین توهینهای تاریخ به یک امر مقدّس دانست- اکنون پیش و بیش از همه از مراجع معظّم انتظار میروَد که صدای اعتراضشان را به جهانیان برسانند تا واکنش درخور و پشیمانکننده به این وقاحت صورت بگیرد.
نعمتِ ولایت، که شیعه در طول تاریخ از آن محروم بوده و اکنون به توفیق الهی از آن برخوردار است، آنقدر سنگین هست که کفرانِ آن موجبات قهر الهی را فراهم آورَد!... (نعوذبالله)
اگر امروز مقابل این حرکت موهِن نایستیم، دیگر بابِ جرأت و جسارتِ توهین به مرجعیّت هم باز خواهدشد و این سرمایهی هزارودویستساله در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است! ▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️ فقهای شیعه
❌ پیشنهاد عملی برای واکنش به اقدامِ وقیحانهی نشریهی شارلیابدو :
🔰 19 دی در پیش است؛ سالروز قیام مردمِ قم در واکنش به توهینِ روزنامه اطلاعات وقت به امام خمینی (رضوان الله علیه) که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
👈 اکنون فرصتی عالی برای ارتقاء موقعیّت گفتمانیِ انقلاب اسلامی است؛ مراجع معظّم تقلید برای این روز از مردم دعوت کنند تا در دفاع از نهاد ولایت و تکریم شخصیّت رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) به خیابان بیایند و صدای خود را به آنان که باید برسانند.
❗️فراموش نکنیم این سخن رهبر انقلاب را که «فریاد انتقامِ مردم، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.» اکنون نیز فریاد مطالبه و دادخواهیِ مردم مؤمن ایران نیز میتواند انرژی لازم برای اقدامات دیپلماتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام را فراهم کند.
بسم الله!
📛 شاید عجیب باشه، ولی واقعاً کمبود گاز در این ایام هم ریشه در تدابیرِ دولت تدبیر و امید (!) داره!.....
‼️ سال ۹۶ شرکت راهبردی «ذخیرهسازی گاز» که از سالها قبل تأسیس شده بود، عملاً منحلّ شد و نتیجهاش این شد که امسال با سردی کمسابقهی هوا و مصرف چهاربرابریِ گاز نسبت با تابستان، شرکت گاز در تأمین گاز با مشکل جدّی مواجه شد...
پ.ن: دولت سیزدهم مجدداً اقدام به راهاندازی این شرکت کرده است
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از فکرت
🔲 #یادداشت|#اختصاصی
✅ کنکاشی درباره ماهیت «رزم عرفانی»
🖋علیرضا ملااحمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
▪️آن لحظهای که «عقیده» تبدیل به «واقعه» میشود، همان لحظهی سرنوشتسازی است که حکایت عرفانی شکل میگیرد.
▪️پیکارِ اهل فتوّت از مغرب آغاز میشود و به سمت مشرق در حرکت است؛ اما نه غرب و شرقِ جغرافیایی؛ مغرب هستی دورترین نقطه از مبدأ اشراقِ نور الهی است.
▪️«خلع از بدن» توسّط پهلوان، حاصل اشتیاق مجنونواری است که او نسبت به ملکوت دارد؛ اگر بخواهیم بارزترین و مهمترین ویژگی حاج قاسم را بیان کنیم، میتوان آن را با تعبیر «جریانیافتنِ باورِ ذهنی (عقیده) به واقعیّت بیرونی» توصیف کرد.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از حاج مهدی رسولی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#ببینید
صحبت های حاج مهدی رسولی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری
- مراسم میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🗓 پنجشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
📍#هیئت_ثارالله_زنجان
[ @mahdirasuli_ir ]
[ @sarallah_zanjan ]
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رسالۀ عملیه است🔸
علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب میآید و در داخل شما اسمش را میگذارید کتاب جامعهشناسی و فکر و خیالتان راحت میشود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رسالهها را آرمِ علم زدهاید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است.
اینکه در روایات داریم که مسلمانها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا میگیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! اینطور نیست! رساله آمده است! سالهاست که آمده و دارد اجرا میشود. همین علوم انسانی که در دانشگاهها تدریس میشود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل میکنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند.
📌 بازنشر فقط با فوروارد یا درج لینک 👈
@haerishirazi
حاکمیت و مسئله جنسیبت - برنامه شیوه.mp3
25.22M
🎙 صوت کامل برنامه #شیوه با موضوع:
♨️ «حاکمیّت و مسئلهی جنسیت»
👤 دکتر مریم نصر اصفهانی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
👤 حجتالاسلام دکتر مجید دهقان (عضو هیأت علمی مرکز پژوهشگاه زن و خانواده)
🗓 تاریخ برنامه: ۲۲ دی ۱۴۰۱
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
🎙 صوت کامل برنامه #شیوه با موضوع: ♨️ «حاکمیّت و مسئلهی جنسیت» 👤 دکتر مریم نصر اصفهانی (عضو هیأت ع
🔰 چند نکته دربارۀ گفتگوی آقای مجید دهقان و خانم مریم نصراصفهانی در برنامه #شیوه :
1️⃣ از اینجهت که دو صاحبنظر از دو پایگاه فکری متفاوت اینقدر خوب «مفاهمه» کردند، «گفتوگو»ی خیلی خوبی بود. شخصاً حظّ بردم از آن.
2️⃣ مواجهۀ آقای دهقان را کاملاً عالمانه و منصفانه یافتم. بدون تهاجم به طرف مقابل و بلکه بیشتر با دغدغۀ «تقرّب» و ایجاد همدلیٍ بیشتر میان دو طیف فکری. این ویژگی البته در مواجهۀ خانم نصر هم مشهود بود. اما چون موضع ایشان بیشتر اعتراضی و نقّادانه بود، واکنش آقای دهقان بیشتر توجّهم را جلب کرد.
3️⃣ بسیاری از نقدهای خانم دکتر نصر را وارد میدانم. بخصوص چالش و مطالبۀ جدی و بهجایی که دربارۀ «الگوی سوّم زن» مطرح کردند و درخواست یک «صورتبندیِ ایجابی» از آن👌
4️⃣ آقای #مهدی_تکلو اخیراً ارائهای از طرح ایجابی «الگوی سوّم زن» و صورتبندی نسبتاً خوب (والبته اجمالی) از آن داشتهاند. این میتواند شروع خوبی باشد.
5️⃣ مهمترین نقدم به آقای دهقان، آخرین سخنش بود که گفت «الگوی سوّم زن، یک راهِ نرفته است و لذا توصیفی از آن ندارم.» اتفاقاً برعکس! علاوهبر خود انقلاب، نمونۀ کاملاً عینی و کارآمدِ این الگو را در ماجرای دفاع مقدّس دیدهایم که در کتابهای فراوانِ خاطرات شفاهیِ زنان دوران دفاع مقدس منعکس شده است. پس راهِ نرفته نیست، بلکه چون جامعۀ ما این راه را رفته و اتفاقاً تجربۀ درخشانی هم از آن کسب کرده، اکنون درصدد ارائهی یک الگوی نظری از آن مدل موفّق است.
6️⃣ نقد خانم نصر اصفهانی دربارۀ «نفیمحور بودنِ الگوی سوّم زن» را هم وارد نمیدانم و انشاءالله بعداً به آن خواهم پرداخت.
✍️ علیرضا ملااحمدی
مکتبخانه
🔰 چند نکته دربارۀ گفتگوی آقای مجید دهقان و خانم مریم نصراصفهانی در برنامه #شیوه : 1️⃣ از اینجهت که
الگوی زن در گفتمان انقلاب اسلامی.mp3
28.67M
✅ «الگوی زن در گفتمان انقلاب اسلامی»
🎙 آقای مهدی تکلو (پژوهشگر مطالعات زنان، جنسیت و جامعه)
💢برگزار شده در انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
♨️ خانم دکتر مریم نصراصفهانی در برنامۀ #شیوه یک انتقاد چالشی و مطالبۀ جدّی و بهجا از جریان انقلابی داشتند مبنی بر اینکه «صورتبندیِ ایجابی»شان از «الگوی سوّم زن» را ارائه دهند و بیش از نفیِ دیگریها، توضیح بدهند که این الگوی سوّم دقیقاً چه چیزی هست!
🔺 این ارائهی آقای تکلّو میتواند یک طرح آغازین و صورتبندی اجمالی و نسبتاً خوب از «الگوی سوّم زن» در گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
انتشار کتاب «علم دینی» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:کتاب #علم_دینی اثر آیتالله العظمی جوادی آملی به همت حجتالاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا تحقیق و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
👆 این پاسخ ادمینِ یکی از معروفترین کانالهای فلسفی تلگرام (که تمام اعتبار و مخاطبش را مدیون بازنشر درسگفتارهای اساتید فلسفه است) به طرح مسئلهی «جهالت علمی» از سوی استاد خسروپناه درباب «علوم انسانیِ اسلامی» است. شما فقط به «منطقِ سنجش اعتبار علمی» یک نظریه توجه کن!
میگوید «اگر صدها مجله را هم سیاه بکنید» اعتبار علمی ندارد؛ چرا؟ چونکه در یک «مجلهی معتبر بینالمللی» (منظورش دقیقاً اروپایی یا آمریکایی است) «چاپ» نشده است!
تنِ کانت در گور میلرزد اگر باخبر شود بشر به نقطهای رسیده که معیار سنجش معرفت نزد فلسفیترین آدمها شده است «چاپ در یک مجلهی خاص»، نه «عقلِ محض»!
‼️ گویا ما خبر نداشتیم و #ارسطو که «نیکوماخوس» را نوشت و #ماکیاولی که «شهریار» را و #روسو که «قرارداد اجتماعی» را و #هابز که «لویاتان» را، و اصلاً همهی پدران و نظریهپردازان علوم انسانیِ غربی، قبلاً ایدهشان را در یک مجلهی معتبر(!) بینالمللی به تأیید رسانده بودند و بعد جسارت ایدهپردازی در علوم انسانی را به خود دادهاند!!
🚫 البته یک فرض دیگر هم هست: شاید متفکران ایرانی و مسلمان اصلاً بلد نیستند دربارهی انسان و کنشهای انسانی فکر و نظریهپردازی کنند و برای اینکه معلوم شود بلدند، باید فکرهایشان را یک مجله بینالمللی به تأیید برساند تا «ارزش معرفتی» پیدا کند!!
بد نبود بیکن به آن چهار بُتی که معرفی کرد، یک بتِ دیگر را هم اضافه میکرد و آن بت «مدرنیته» است؛ شاید پیروانِ غربزدهاش در ایران معاصر مسیر متفاوتی را طی میکردند!
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*گرم است به هم، پشت رقیبان پی قتلم
ای عشقِ دلافروز دلِ من به تو گرم است*
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
Untitled Session 8_mixdown.mp3
8.09M
🔰 برنامه روحی در ماه رجب 🔰
#ماه_رجب
🌱 در ماه رجب و شعبان و رمضان، برنامههای روحی باید بیشتر شود.
🕊 طلبگی فقط، کار علمی نیست. باید با عبادت، با عالم بالا مناسبت پیدا کرد. ملاصدرا نیز به دلیل مناسبت پیدا کردن، توانست بسیاری از مسائل علمی را ارتقا دهد است.
🕊 ماه رجب، چون ماه خدا است، در مسائل عبادی حساب ویژهای دارد.
عباداتی که توصیه میشود:
🔹حداقل روزی یک جز قرآن
🔹حداقل زیارت امین الله همراه با تامل
🔹حداقل یک نماز با تأنی بیشتر
🔹دعاهایی که در این ماه وارد شده
🔹زیارتی که از ناحیه مقدسه وارد شده
🌱 ما فقط برای درس خواندن به دنیا نیامدهایم.
✖️طلبه بدون کار علمی، احساس پوچی میکند.
❗️اما
❌ بدون کار روحی، احساس تناقض میکند.
🌱 ماه رجب، ماه ولایت هم هست و با ولایت باید ارتباط ویژه برقرار کرد.
🕊 عمر در حال گذر است تا جوانی هست باید برای باز شدن در عالم بالا تلاش کرد.
✨ اگر در باز شد:
🔸 بسیاری از اسرار،خوب فهمیده میشود.
🔸 احساس شادمانی و نشاط، احساس معرفت و علم،احساس عالم ربانی شدن حاصل میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
🗂 جلسه ۳۰۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از ‹ میز تبیین و تحلیل ›
✳️چرا عملیات دیشب قدس بسیار مهم بود ؟
1️⃣ این عملیات در شرایط آماده باش کامل دستگاه های امنیتی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن انجام گرفت که مکان دقیق آن بیت حنینا در شمال بیت المقدس بود.
🔸️حمله دیشب چنان دردناک بود که وزیر جنگ اسرائیل که به آمریکا سفر کرده بود را مجبور به بازگشت کرد و نتانیاهو و بن غفیر (وزیر امنیت ملی) شخصا به بازدید از صحنه عملیات رفتند .
2️⃣ تلفات این عملیات در ۲۰ سال اخیر در قدس اشغالی بی سابقه بود؛ از طرفی این یورش از طریق طپانچه برونینگ با کالیبر ۹ میلی متری انجام شد که عامل آن با حداقل شلیک ، حداکثر تلفات را از صهیونیست ها گرفت و موفق به فرار از محل گردید و سپس در یک مکان ایست و بازرسی در درگیری جداگانه به شهادت رسید .
3️⃣ عامل این عملیات " خیری علقم " جوان ۲۱ ساله فلسطینی بود که حتی انتفاضه دوم را ندیده اما فرهنگ مقاومت به او منتقل گشته بود.
🔸️سوال مهمی که مطرح شده که این جوان کم سن و سال ، تیراندازی با این دقت را چگونه و درکجا فراگرفته ؟ زیرا کرانه غربی تحت اشراف کامل اسرائیل و یک منطقه امنیتی و کنترل شده است .
4️⃣ نتانیاهو و بن غفیر قصد داشتند از ابتدای دولت خود با مشت آهنین وارد عرصه کارزار با فلسطینیان شوند، اما صهیونیست ها در ۲ روز گذشته هم در جنین یک نفر کشته دادند ، هم از سوی غزه راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و هم در قدس تا این لحظه ۱۰ کشته و ۱۳ زخمی را متحمل شده اند ؛ آماری بی سابقه در ۱۰ سال اخیر.
🔸️مطئمنا واکنش دولت افراطی اسرائیل به حمله دیشب دیوانه وار خواهد بود اما فلسطینیان نیز دست روی دست نخواهند گذاشت و درگیری ها همچنان سیر صعودی به خود می گیرد.
5️⃣ مقاومت در کرانه غربی به تسلیحات زیادی دست یافته و روزانه عملیات های متعددی علیه اسرائیلی ها انجام می شود.
🔸️نکته جالب اینست که در کرانه غربی ، صدهها هزار اسرائیلی حضور دارند و کاملا در دسترس فلسطینی ها جهت گرفتن انتقام هستند .
🔸️از لحاظ حقوق بین الملل نیز این منطقه توسط تمام دنیا اشغالی محسوب می شود و حضور اسرائیلی ها در آن غیرقانونی است و عملیات های فلسطینیان نیز علیه اشغالگران طبیعتا مشروع تلقی می گردد.
6️⃣ راهبرد تسلیح کرانه غربی و شعله ور ساختن آن علیه اسرائیل ، با موفقیت در حال انجام است و نتانیاهو نمی تواند به راحتی آن را حل کند ، زیرا بیش از ۳ میلیون فلسطینی با انگیزه در این منطقه حاضر هستند که نمیشود همه آنها را کشت یا بیرون کرد.
7️⃣ نتانیاهو از پس حل چالش ها در کرانه غربی برنخواهد آمد ، چه برسد به این که بخواهد در سوریه و لبنان با جمهوری اسلامی مقابله کند و یا حتی علیه برنامه اتمی ایران اقدامی انجام دهد.
🔸️ایران مدت ها پیش راهبرد تسلیح کرانه غربی را آغاز کرده و به نظر می رسد آن را ادامه دهد زیرا اهمیت این منطقه به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی بسیار با اهمیت تر از غزه است.
🔸️برای نمونه شهر قلقیلیه در کرانه غربی، تنها ۱۵ کیلومتر با تل آویو فاصله دارد و از کنترل خارج کردن کرانه غربی، اساس رژیم صهیونیستی را متزلزل می کند.
8️⃣ اسرائیل از ۴ طرف محاصره شده است ؛ سوریه ، لبنان ، غزه و جدیدا مقاومت فلسطینی در کرانه غربی رود اردن .
🔸️مطمئنا اگر جنگی رخ دهد ارتش اسرائیل نمی تواند به طور همزمان با ۴ طرف درگیر شود. حتی اگر توان موشکی و پهپادی مقاومت در یمن و عراق را نیز محاسبه نکنیم .
9️⃣ تلفات ۲ روز اسرائیل به اندازه نصف تلفات آن در سال ۲۰۲۲ بود و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳، بی سابقه ترین تلفات به اسرائیل وارد شود .
🔟 محمود عباس و جناح سازشکار فلسطین، دیگر کوچکترین تاثیری در تحولات این کشور ندارند؛ زیرا نه توانسته اند مانع از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان شوند و نه مقاومت را در کرانه غربی کنترل کنند و مردم نیز برخلاف آنان با مبارزان همراه شده اند که شادی و شعف عمومی پس از عملیات دیشب موید این نکته بود.
📌 در پایان این نکته لازم به ذکر است که به زودی سیر تنش ها میان فلسطین و اسرائیل بالا می گیرد و چنین کنش هایی به صورت معمول در می آیند .
🔸️نکته اینجاست که دولت نتانیاهو تا کجا می تواند از طریق جوخه های ترور (مانند رخداد جنین ) پاسخ دهد ؟
🔸️به نظر می رسد اسرائیلی در آینده نزدیک عملیاتی گسترده را آغاز نماید که افق روشنی برای مطلوبیت نتیجه آن در راستای امنیت اسرائیل دیده نمی شود.
دکتر تقوی نیا
@mizetahlil
هدایت شده از اخبار سوریه
امروز نهم بهمنماه، سالروز عروج ملکوتی یکی از اعجوبههای اطلاعات و عملیات و طراح دانشکده ندیده نبردها است، سردار بزرگ ایرانزمین، شهید حسن باقری (افشری). به این لباس ساده و گشاد که بر تن این جوان خبرنگارِ روزنامه زار میزند دقت کنید، او کسی بود که با همین تیپ و قیافه ارتش بعث را با کمک طراحان بزرگی مانند شهید ولیالله فلاحی و شهید صیاد شیرازی عملیاتهای پیروزمند مختلف عقب راند.
در ایرانِ ما حسن باقری شاگردان بسیاری دارد، مکتب او، مکتبی است که امروز شاگردانش در یمن، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اوکراین، افریقا، امریکای لاتین، میانمار، کشمیر و... دارند میدانداری میکنند. فکر ایرانی و اندیشه ایرانی در کنار نگاه مکتبی اسلامِ شیعی بزرگمردانی را در عرصه تاریخ معاصر ایران متولد کردند که تمام حقارتهای دو قرن گذشته را از چهره ما زدود. یاد و نام و خاطره این بزرگمرد و همه شهدای ایران از قلب تاریخ تا امروز گرامی باد.
@syriankhabar