🚫 نامعقول و بیمعنابودنِ «تعطیلیِ حدود در زمان غیبت»
✍️ علیرضا ملااحمدی
📍در این یادداشت کوتاه تلاش میکنم توضیح دهم که «تعطیلیِ حدود» مسئلهای کلامی و پیشافقهی است؛ و بر اساس ادلّهی کلامی، تعطیلی حدود در زمان غیبت اساساً امری نامعقول و بیمعنا است.
✅ اگر «تعطیلیِ حدود» بعنوان یک حکمِ اجتماعی اسلام در زمان غیبت «معقول» باشد، لازم میآید که تعطیلی همۀ دیگر احکام اجتماعیِ اسلام هم معقول باشد؛ و این یعنی «معقول و ممکن» است که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور و اندک اندک و آرام آرام بر اساس شرایط خاصی که ممکن است عارض شود، تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که قطعاً معقول نیست و نقض غرضِ شارع است.
🔰 توضیح اینکه:
علم فقه بر پایهی مبانی کلامیِ خاصّی استوار است که بدون آنها امکان حیات ندارد. از جملهی این مبانی «ضرورت استمرار شریعت در زمان غیبت» است. روشن است که تکلیفِ این مبنا با همۀ حدود و صغورش، باید قبل از ورود به تفقّه و بر اساس ادلّهی کلامی (نه فقهی) روشن شود. لذا ورود به علم فقه با بلاتکلیف رهاکردنِ این مسئله، ورودی غیرروشمند و اشتباه است.
🔺 معنای این مبنا این است که فقیه قبل از ورود به تفقّه، به صورت اصل موضوعه میپذیرد که «تمام شریعت» باید در زمان غیبت جریان یابد؛ تأکید بر «تمام شریعت» بخاطر این است که ادلهی کلامیای که ضرورت اصل شریعت و جریان آن در زمان غیبت را اثبات میکنند (که مهمترین آنها ضرورتِ جریان ارادۀ تشریعیِ خداوند در همۀ ساحتهای حیات بشر است)، استثناءبردار نیستند. بنابراین:
1️⃣ اولاً هیچ «امکانی» برای تعطیلیِ بخشی از شریعت نمیتوان از آنها استخراج کرد و
2️⃣ ثانیاً هیچ معیاری از دلِ آن ادلّه نمیتوان استخراج کرد که بر اساس آن بتوان بین آن دسته از احکامی که تعطیلیشان معقول است و آن دسته از احکامی که چنین نیست، حدّفاصل روشنی قرار داد؛ واضح است که مقصود «معیار»ی از جنس کلامی است، نه فقهی.
3️⃣ ثالثاً قول به جواز تعطیلیِ بخشی از شریعت مصداق «نؤمنُ ببعضٍ و نکفرُ ببعضٍ» (۱۵۰ نساء) است که در قرآن کریم بعنوان دینداریِ کافرانه! مطرح شده است.
🔹 بر این اساس اگر مبنای مذکور بهگونهای تبیین شود که تعطیلیِ بخشی از شریعت را «معقول» بداند، منطقاً این امکان و معقولیت در همۀ دیگر اجزاء شریعت نیز سرایت مییابد. اگر تعطیلیِ حدود را بعنوان یک حکمِ اجتماعی و حاکمیّتی (که نیازمند ساختار و نهاد قضائی و اجرائیِ مقتدری هست) معقول بدانیم، منطقاً هیچ مانعی وجود ندارد که لااقل دربارۀ دیگر اجزاء شریعت که با حدود در این وصف (اجتماعی) مشترکند نیز تعطیلبردار باشند.
🔸 پرواضح است که وقتی امکان منطقی و معقولیّت وقوعیِ یک امر تشریعی فراهم میشود، مسیرِ «تحقّق» آن نیز هموار میگردد و این یعنی همان چیزی که در ابتدای سخن به آن اشاره شد: «لازم میآید که همۀ دیگر احکام اجتماعی اسلام هم به مرور تعطیل شوند؛ و پرواضح است که چنین وضعیّتی عملاً به معنای «تعطیلی شریعت در صحنهی اجتماعی» که نقض غرضِ شارع است.»
❌ ممکن است گفته شود که «ادلّهی حدیثی» معیار لازم را تأمین میکنند و ما با معیارقراردادنِ این ادلّه، میتوانیم این امر را معقول بدانیم. پاسخ اینست که ادلّهی حدیثی در مقام «تفقّه» به کار میآیند و همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تکلیف این مسئله قبل از تفقّه روشن میشود.
🔸 بدین معنا که این به عنوان یک «مبنای تخطّیناپذیرِ کلامی» پیشفرضِ فقیه برای مواجهه با ادلّهی حدیثی است و لذا اگر در حین تفقّه با حدیثی مواجه شد که از ظاهرِ آن تعطیلیِ حدود استنباط میشد، به استناد آن مبنای کلامی باید دست از این ظهور بردارد.
@Maktabkhaaneh
May 11
هدایت شده از خبرگزاری رسا
19.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 از رویکرد پیشا انقلابی سروش محلاتی به فقه تا تهدید ژرونالیسم فقهی
🔹 حجت الاسلام علیرضا ملا احمدی پژوهشگر انقلاب اسلامی در نشست تبیینی نظریه پردازان آشوب، رویکرد آقایان سروش محلاتی و ایازی را در شبهه اجرای حکم محارب بر اغتشاشگران قمه کش، رویکردی پیشا انقلابی دانست و گفت: باید رویکرد ژورنالیسم به فقه را به یک فرصت برای ارتقای عقلانیت ایمانی جامعه تبدیل کنیم.
🆔 @rasanewsagency
❇️ واقعگراییِ نظریات فیزیک بنیادین
🔹 پژوهشکدهی فلسفهی تحلیلی نشستی برگزار کرده با عنوان «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف». ارائهی این بحث برعهدهی آقای شاهین کاوه است که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پیتزبورگ آمریکا گذرانده است.
🔺 من تصور میکنم اگر همین موضوع را یک دانشجوی دکتری فلسفهعلم از یکی از دانشگاههای ایران میخواست ارائه دهد، احتمالاً به سادگی مورد پذیرش جامعۀ علمی (بخصوص یک پژوهشکدهی معتبر در این سطح) قرار نمیگرفت! چون موضوع این بحث کاملاً برخلاف ذائقهی جریان علمی و فلسفهعلمیِ حاکم بر ایران است. جامعهی علمی (ساینتیست) ایران تا آنجا که من میدانم از انتشار چنین دیدگاهی (که ازقضا کاملاً واقعبینانه هم هست) چندان خوشحال نمیشود!
🔹 اصلاً خود این ایده که «نظریات فیزیکی توصیه هستند، نه توصیف» (شرح در تصویر)، یک فهمِ انقلابی نسبت به فضای پوزیتیوِ حاکم بر ساینسِ ایران است.
✔️ اگر قرار باشد در حوزهی فیزیک بنیادین حرف تازهای بزنیم (که امروز دانش فیزیک تشنهی یک نظریهی جدید در این عرصه است) گام اوّل، فهمِ این واقعیّت است که نظریات فیزیکی «وحیِ مُنزَل» نیستند که دیگر قابل تغییر نباشند. این نشستی که برگزار شده و دیگر موضوعاتی از ایندست میتوانند قدمِ مهمّی در این عرصه باشد.
✍ علیرضا ملااحمدی
پ.ن: انشاءالله در صورت دسترسی به صوت جلسه، آن را به اشتراک میگذارم.
#فیزیکانه
@Maktabkhaaneh
📸 «طریق القاسم» ، مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان.
🔺📸وقتی تشییع عجیب و باشکوه آن مرد برگزار شد، بعضی کوتهنظرها گفتند که مردم جوّگیر شدهاند!! اما حالا بعد از سه سال، اجتماع چنین جمعیتی بدون هیچ تبلیغاتِ حاکمیتی، اصلاً عادی نیست!
📍 بهوضوح میتوان از یک پدیدهی اجتماعیِ نوظهور اسم برد: «پدیدهی حاجقاسم»
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
خدا بلد است منظورش را برساند!
✍ سید مقدام حیدری: هیچ وقت خدا مستقیم با انسان حرف نزد، ولی از اولش خوب بلد بود چگونه منظورش را به انسان برساند. آن که باید بگیرد میگرفت و آن که دوست نداشت بگیرد، خودِ خدا بهانهی انکار و فرار را برایش جور میکرد. خدا الآن هم دارد پیام خود را میرساند و با ما حرف میزند؛ که 40 سال بلکه بیشتر روی حاج قاسم سرمایهگذاری کرد تا از او یک شهید ویژه برای کل جهان اسلام بسازد. شوخی نیست؛ سه سال از شهادت حاجی گذشته و 700 کتاب دربارهاش چاپ شد. نمیشود خدا پشت سر این ماجرا نباشد و منظور نداشته باشد.
این همه شهید، انقلاب داده و میدهد، ولی حضرت آقا فقط از «مکتب سلیمانی» گفت و بس. لابد این شهید، عیار دیگری داشت که آمارهای همهی شهدا را جابهجا کرد. لابد شخصیتش کاملتر بود. لابد تجربهاش بیشتر بود. لابد ابعاد وجودیاش بیشتر و نابتر بود. چه میدانم؛ لابد از همهی شهدا شهیدتر زندگی کرد و شهیدتر شهید شد. و گر نه معنی نداشت سخن از «مکتب سلیمانی» گفتن.
گویا خدا با این همه احساس کار دارد. خدا این همه امکانات، بیخود و بیجهت نمیریزد. شهید سلیمانی و این همه کتاب و خاطره و کلیپ و صدا و تصویر از او و دربارهی او، مهمات جنگ ما با شیاطین جن و انس است. او امکانات معنوی دهههشتادیها و نودیهاست. در برابر این همه جذابیت پوشالی و الکی و خباثت و توطئههای پیدرپیِ دشمنان، باید گوهر جذابی باشد که دل جوانهای جهان اسلام را گرم کند و خاطرشان را جمع! کار جهان اسلام در آستانهی سقوطِ همهی تمدنها بسی دشوار است. باید سفت بایستد و نگذارد دشمنی که دارد میافتد آن را با خود به قعر هلاکت ببرد. جهان اسلام باید قهرمان واقعی داشته باشد تا سوپرمنهای شرق و غرب دنیا را ریز ببیند.
جهان اسلام در این جنگ ترکیبی آخر الزمانی، به همچین شهیدی نیاز داشت؛ شهیدی که همهی خاکریزها و سنگرهای جهان اسلام با او خاطره داشته باشند. شهیدی که همهی شخصیتهای جهان اسلام از نزدیک او را دیدهاند. شهیدی که روزی با پوتین جلسه میگیرد و روزی در کنار بچههای مدافع حرم، تا احساس خستگی میکند همانجا کفشش را زیر سرش میگذارد و میخوابد؛ شهیدی که با تکتک علمای جهان اسلام رفت و آمد داشت؛ شهیدی که یک دنیا او را میشناخت و برایش احترام قائل بود یا ازش حساب میبرد. خدا این سرمایه را در اختیار جهان اسلام قرار داد، چون فعلا به چنین سرمایهای نیاز دارد.
حاج قاسم یک تنه، یک شهر را میتواند زیارتی کند. خیلی حرف است؛ کم داشتیم از این شهدا. قشنگ معلوم است که خدا این شهید را برای آخر الزمان کنار گذاشته بود. این همه امکانات لابد مقدمهی امتحانی بزرگ است. چه میدانم؛ شاید امتحانات هولناک آخر الزمان و فتنههای آخر الزمان را فقط با مکتب سلیمانی میشود رد کرد. و صد البته این مکتب، بروز شدهی همان مکتب خمینی است. نمیدانم؛ شاید فردای قیامت خدا از هیچ جوانی نپذیرد اگر کم کار کرده باشد و زیادی خوابیده باشد. هر بهانهای اگر بیاورد، خدا میتواند بگوید: یک شهید فوق جذاب در اختیارت گذاشتم که بعد از سه سال 700 جلد کتاب دربارهاش نوشته شد! چرا کنجکاو نشدی که ببینی کیست این آدم؟! روزی چند صفحه اگر کتابهای حاجی را میخواندی بمب انرژی میشدی مثل خودش، نترس میشدی مثل خودش، پرکار میشدی مثل خودش، متواضع و خاکی میشدی مثل خودش، باتقوا و باخدا میشدی مثل خودش، مبتکر و خلاق میشدی مثل خودش، روابط عمومیات بالا میرفت مثل خودش، عاشق رهبر میشدی مثل خودش، توفیقاتت زیاد میشد مثل خودش، در فتنههای آخر الزمان سربلند میشدی مثل خودش و شاید شهید میشدی مثل خودش! حالا مثل خودش نه؛ ولی چیزی شبیه خودش!
اگر کارهای بودم میدادم 40 ـ 50 کتاب، به عنوان اصول مکتب سلیمانی معرفی یا تألیف شود. و آنگاه تصویب میکردم که هر که بخواهد در این نظام پست و مسئولیتی بگیرد باید این کتابها را مطالعه کرده باشد و حداقل با مکتب سلیمانی آشنا باشد.
خدا وقتی امکاناتِ زیاد ریخت و پاش کند، بدان که بعدش امتحانهای سختی در کار است. قاعدتا در روزها و سالهای پیش رو حملههای فوق سنگینی به شخص رهبر انقلاب خواهد شد. بعید نیست آدمهای خیلی مهم و سابقهداری یکی یکی به شخص رهبر انقلاب حمله کنند و خیلیها را به شک بیندازند. خدا از این امتحانها باکی ندارد، چون قبلش محکمکاریها را کرده و حجت را تمام کرده است. بروید وصیتنامهی شهید سلیمانی را بخوانید. این آدم باسابقه و باتجربه و پراطلاع و خبره و فوق نورانی که سینهاش آکنده از حکمت شده بود، این شهید استثنایی در وصیتنامهاش، تقریبا فقط از امام خامنهای گفت و رفت. دیگر خدا چگونه منظورش را برساند؟!
#جان_فدا
https://eitaa.com/sayedmeqdam
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است!
▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️
فقهای شیعه دوازده قرن خوندل خوردند تا اینکه بالأخره خداوند فرصت «اقامهی دین» را در قامتِ نظام جمهوری اسلامی در اختیارشان گذاشت. پرواضح است که امر اقامهی دین بدون «ولایت» بیمعنا بوده و حالا «نهاد ولایت» آن نعمت سنگینی است که به پاسِ چهارده قرن مجاهدتِ مرجعیّت شیعه به آنان عطا شده است.
حالا که «نهاد ولایت» بهمثابه شکل تکاملیافتهی «نهاد مرجعیّت» تکوّن یافته، به حکمِ تمثیلِ «مراقبت از حرمت امامزاده برعهدۀ متولّی»، مأموریتِ مراقبت از این نهاد هم بیش از هر قشر و گروهی بر عهدهی مراجع معظّم تقلید است.
پس از توهینهای عجیب نشریهی فرانسوی شارلیاِبدو به شخصیّت رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) -که میتوان آنها را زشتترین و وقیحانهترین توهینهای تاریخ به یک امر مقدّس دانست- اکنون پیش و بیش از همه از مراجع معظّم انتظار میروَد که صدای اعتراضشان را به جهانیان برسانند تا واکنش درخور و پشیمانکننده به این وقاحت صورت بگیرد.
نعمتِ ولایت، که شیعه در طول تاریخ از آن محروم بوده و اکنون به توفیق الهی از آن برخوردار است، آنقدر سنگین هست که کفرانِ آن موجبات قهر الهی را فراهم آورَد!... (نعوذبالله)
اگر امروز مقابل این حرکت موهِن نایستیم، دیگر بابِ جرأت و جسارتِ توهین به مرجعیّت هم باز خواهدشد و این سرمایهی هزارودویستساله در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
⛔️ اکنون نوبتِ مراجع معظّم است! ▪️«ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» ▪️ فقهای شیعه
❌ پیشنهاد عملی برای واکنش به اقدامِ وقیحانهی نشریهی شارلیابدو :
🔰 19 دی در پیش است؛ سالروز قیام مردمِ قم در واکنش به توهینِ روزنامه اطلاعات وقت به امام خمینی (رضوان الله علیه) که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.
👈 اکنون فرصتی عالی برای ارتقاء موقعیّت گفتمانیِ انقلاب اسلامی است؛ مراجع معظّم تقلید برای این روز از مردم دعوت کنند تا در دفاع از نهاد ولایت و تکریم شخصیّت رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) به خیابان بیایند و صدای خود را به آنان که باید برسانند.
❗️فراموش نکنیم این سخن رهبر انقلاب را که «فریاد انتقامِ مردم، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.» اکنون نیز فریاد مطالبه و دادخواهیِ مردم مؤمن ایران نیز میتواند انرژی لازم برای اقدامات دیپلماتیک و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام را فراهم کند.
بسم الله!
📛 شاید عجیب باشه، ولی واقعاً کمبود گاز در این ایام هم ریشه در تدابیرِ دولت تدبیر و امید (!) داره!.....
‼️ سال ۹۶ شرکت راهبردی «ذخیرهسازی گاز» که از سالها قبل تأسیس شده بود، عملاً منحلّ شد و نتیجهاش این شد که امسال با سردی کمسابقهی هوا و مصرف چهاربرابریِ گاز نسبت با تابستان، شرکت گاز در تأمین گاز با مشکل جدّی مواجه شد...
پ.ن: دولت سیزدهم مجدداً اقدام به راهاندازی این شرکت کرده است
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از فکرت
🔲 #یادداشت|#اختصاصی
✅ کنکاشی درباره ماهیت «رزم عرفانی»
🖋علیرضا ملااحمدی، دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
▪️آن لحظهای که «عقیده» تبدیل به «واقعه» میشود، همان لحظهی سرنوشتسازی است که حکایت عرفانی شکل میگیرد.
▪️پیکارِ اهل فتوّت از مغرب آغاز میشود و به سمت مشرق در حرکت است؛ اما نه غرب و شرقِ جغرافیایی؛ مغرب هستی دورترین نقطه از مبدأ اشراقِ نور الهی است.
▪️«خلع از بدن» توسّط پهلوان، حاصل اشتیاق مجنونواری است که او نسبت به ملکوت دارد؛ اگر بخواهیم بارزترین و مهمترین ویژگی حاج قاسم را بیان کنیم، میتوان آن را با تعبیر «جریانیافتنِ باورِ ذهنی (عقیده) به واقعیّت بیرونی» توصیف کرد.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از حاج مهدی رسولی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#ببینید
صحبت های حاج مهدی رسولی درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری
- مراسم میلاد حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🗓 پنجشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۱
📍#هیئت_ثارالله_زنجان
[ @mahdirasuli_ir ]
[ @sarallah_zanjan ]
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸علوم انسانی، رسالۀ عملیه است🔸
علوم انسانی، درواقع «رساله» است. این رساله عملیه است که از غرب میآید و در داخل شما اسمش را میگذارید کتاب جامعهشناسی و فکر و خیالتان راحت میشود! خیر، اینها رساله عملیه هستند. بانکداریتان علم بانکداری است یا رساله عملیه بانکداری؟ شما رسالهها را آرمِ علم زدهاید و نفس این عمل اشتباه است. رساله که علم نیست. رساله فتوی است و علوم انسانی هم فتوی است.
اینکه در روایات داریم که مسلمانها در آخرالزمان احکامشان را از علمای یهود و نصارا میگیرند، معنایش همین است. آیا شما منتظرید که یک رساله از طرف آنها بیاید که اسمش توضیح المسائل باشد؟! اینطور نیست! رساله آمده است! سالهاست که آمده و دارد اجرا میشود. همین علوم انسانی که در دانشگاهها تدریس میشود، رساله عملیه آنهاست. اینکه وزارت اقتصاد ما، وزارت کشور ما، وزارت ارشاد ما، مسائل را بر مبنای علوم انسانی آنها حل میکنند، این همان رساله عملیه آنهاست. رساله عملیۀ هرکسی متناسب با خودش است. مفتی آنها هم دانشمندان علوم انسانی هستند.
📌 بازنشر فقط با فوروارد یا درج لینک 👈
@haerishirazi
حاکمیت و مسئله جنسیبت - برنامه شیوه.mp3
25.22M
🎙 صوت کامل برنامه #شیوه با موضوع:
♨️ «حاکمیّت و مسئلهی جنسیت»
👤 دکتر مریم نصر اصفهانی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
👤 حجتالاسلام دکتر مجید دهقان (عضو هیأت علمی مرکز پژوهشگاه زن و خانواده)
🗓 تاریخ برنامه: ۲۲ دی ۱۴۰۱
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
🎙 صوت کامل برنامه #شیوه با موضوع: ♨️ «حاکمیّت و مسئلهی جنسیت» 👤 دکتر مریم نصر اصفهانی (عضو هیأت ع
🔰 چند نکته دربارۀ گفتگوی آقای مجید دهقان و خانم مریم نصراصفهانی در برنامه #شیوه :
1️⃣ از اینجهت که دو صاحبنظر از دو پایگاه فکری متفاوت اینقدر خوب «مفاهمه» کردند، «گفتوگو»ی خیلی خوبی بود. شخصاً حظّ بردم از آن.
2️⃣ مواجهۀ آقای دهقان را کاملاً عالمانه و منصفانه یافتم. بدون تهاجم به طرف مقابل و بلکه بیشتر با دغدغۀ «تقرّب» و ایجاد همدلیٍ بیشتر میان دو طیف فکری. این ویژگی البته در مواجهۀ خانم نصر هم مشهود بود. اما چون موضع ایشان بیشتر اعتراضی و نقّادانه بود، واکنش آقای دهقان بیشتر توجّهم را جلب کرد.
3️⃣ بسیاری از نقدهای خانم دکتر نصر را وارد میدانم. بخصوص چالش و مطالبۀ جدی و بهجایی که دربارۀ «الگوی سوّم زن» مطرح کردند و درخواست یک «صورتبندیِ ایجابی» از آن👌
4️⃣ آقای #مهدی_تکلو اخیراً ارائهای از طرح ایجابی «الگوی سوّم زن» و صورتبندی نسبتاً خوب (والبته اجمالی) از آن داشتهاند. این میتواند شروع خوبی باشد.
5️⃣ مهمترین نقدم به آقای دهقان، آخرین سخنش بود که گفت «الگوی سوّم زن، یک راهِ نرفته است و لذا توصیفی از آن ندارم.» اتفاقاً برعکس! علاوهبر خود انقلاب، نمونۀ کاملاً عینی و کارآمدِ این الگو را در ماجرای دفاع مقدّس دیدهایم که در کتابهای فراوانِ خاطرات شفاهیِ زنان دوران دفاع مقدس منعکس شده است. پس راهِ نرفته نیست، بلکه چون جامعۀ ما این راه را رفته و اتفاقاً تجربۀ درخشانی هم از آن کسب کرده، اکنون درصدد ارائهی یک الگوی نظری از آن مدل موفّق است.
6️⃣ نقد خانم نصر اصفهانی دربارۀ «نفیمحور بودنِ الگوی سوّم زن» را هم وارد نمیدانم و انشاءالله بعداً به آن خواهم پرداخت.
✍️ علیرضا ملااحمدی
مکتبخانه
🔰 چند نکته دربارۀ گفتگوی آقای مجید دهقان و خانم مریم نصراصفهانی در برنامه #شیوه : 1️⃣ از اینجهت که
الگوی زن در گفتمان انقلاب اسلامی.mp3
28.67M
✅ «الگوی زن در گفتمان انقلاب اسلامی»
🎙 آقای مهدی تکلو (پژوهشگر مطالعات زنان، جنسیت و جامعه)
💢برگزار شده در انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
♨️ خانم دکتر مریم نصراصفهانی در برنامۀ #شیوه یک انتقاد چالشی و مطالبۀ جدّی و بهجا از جریان انقلابی داشتند مبنی بر اینکه «صورتبندیِ ایجابی»شان از «الگوی سوّم زن» را ارائه دهند و بیش از نفیِ دیگریها، توضیح بدهند که این الگوی سوّم دقیقاً چه چیزی هست!
🔺 این ارائهی آقای تکلّو میتواند یک طرح آغازین و صورتبندی اجمالی و نسبتاً خوب از «الگوی سوّم زن» در گفتمان انقلاب اسلامی باشد.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
انتشار کتاب «علم دینی» اثر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:کتاب #علم_دینی اثر آیتالله العظمی جوادی آملی به همت حجتالاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا تحقیق و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
👆 این پاسخ ادمینِ یکی از معروفترین کانالهای فلسفی تلگرام (که تمام اعتبار و مخاطبش را مدیون بازنشر درسگفتارهای اساتید فلسفه است) به طرح مسئلهی «جهالت علمی» از سوی استاد خسروپناه درباب «علوم انسانیِ اسلامی» است. شما فقط به «منطقِ سنجش اعتبار علمی» یک نظریه توجه کن!
میگوید «اگر صدها مجله را هم سیاه بکنید» اعتبار علمی ندارد؛ چرا؟ چونکه در یک «مجلهی معتبر بینالمللی» (منظورش دقیقاً اروپایی یا آمریکایی است) «چاپ» نشده است!
تنِ کانت در گور میلرزد اگر باخبر شود بشر به نقطهای رسیده که معیار سنجش معرفت نزد فلسفیترین آدمها شده است «چاپ در یک مجلهی خاص»، نه «عقلِ محض»!
‼️ گویا ما خبر نداشتیم و #ارسطو که «نیکوماخوس» را نوشت و #ماکیاولی که «شهریار» را و #روسو که «قرارداد اجتماعی» را و #هابز که «لویاتان» را، و اصلاً همهی پدران و نظریهپردازان علوم انسانیِ غربی، قبلاً ایدهشان را در یک مجلهی معتبر(!) بینالمللی به تأیید رسانده بودند و بعد جسارت ایدهپردازی در علوم انسانی را به خود دادهاند!!
🚫 البته یک فرض دیگر هم هست: شاید متفکران ایرانی و مسلمان اصلاً بلد نیستند دربارهی انسان و کنشهای انسانی فکر و نظریهپردازی کنند و برای اینکه معلوم شود بلدند، باید فکرهایشان را یک مجله بینالمللی به تأیید برساند تا «ارزش معرفتی» پیدا کند!!
بد نبود بیکن به آن چهار بُتی که معرفی کرد، یک بتِ دیگر را هم اضافه میکرد و آن بت «مدرنیته» است؛ شاید پیروانِ غربزدهاش در ایران معاصر مسیر متفاوتی را طی میکردند!
✍️ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*گرم است به هم، پشت رقیبان پی قتلم
ای عشقِ دلافروز دلِ من به تو گرم است*
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
Untitled Session 8_mixdown.mp3
8.09M
🔰 برنامه روحی در ماه رجب 🔰
#ماه_رجب
🌱 در ماه رجب و شعبان و رمضان، برنامههای روحی باید بیشتر شود.
🕊 طلبگی فقط، کار علمی نیست. باید با عبادت، با عالم بالا مناسبت پیدا کرد. ملاصدرا نیز به دلیل مناسبت پیدا کردن، توانست بسیاری از مسائل علمی را ارتقا دهد است.
🕊 ماه رجب، چون ماه خدا است، در مسائل عبادی حساب ویژهای دارد.
عباداتی که توصیه میشود:
🔹حداقل روزی یک جز قرآن
🔹حداقل زیارت امین الله همراه با تامل
🔹حداقل یک نماز با تأنی بیشتر
🔹دعاهایی که در این ماه وارد شده
🔹زیارتی که از ناحیه مقدسه وارد شده
🌱 ما فقط برای درس خواندن به دنیا نیامدهایم.
✖️طلبه بدون کار علمی، احساس پوچی میکند.
❗️اما
❌ بدون کار روحی، احساس تناقض میکند.
🌱 ماه رجب، ماه ولایت هم هست و با ولایت باید ارتباط ویژه برقرار کرد.
🕊 عمر در حال گذر است تا جوانی هست باید برای باز شدن در عالم بالا تلاش کرد.
✨ اگر در باز شد:
🔸 بسیاری از اسرار،خوب فهمیده میشود.
🔸 احساس شادمانی و نشاط، احساس معرفت و علم،احساس عالم ربانی شدن حاصل میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
🗂 جلسه ۳۰۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از ‹ میز تبیین و تحلیل ›
✳️چرا عملیات دیشب قدس بسیار مهم بود ؟
1️⃣ این عملیات در شرایط آماده باش کامل دستگاه های امنیتی اسرائیل در کرانه غربی رود اردن انجام گرفت که مکان دقیق آن بیت حنینا در شمال بیت المقدس بود.
🔸️حمله دیشب چنان دردناک بود که وزیر جنگ اسرائیل که به آمریکا سفر کرده بود را مجبور به بازگشت کرد و نتانیاهو و بن غفیر (وزیر امنیت ملی) شخصا به بازدید از صحنه عملیات رفتند .
2️⃣ تلفات این عملیات در ۲۰ سال اخیر در قدس اشغالی بی سابقه بود؛ از طرفی این یورش از طریق طپانچه برونینگ با کالیبر ۹ میلی متری انجام شد که عامل آن با حداقل شلیک ، حداکثر تلفات را از صهیونیست ها گرفت و موفق به فرار از محل گردید و سپس در یک مکان ایست و بازرسی در درگیری جداگانه به شهادت رسید .
3️⃣ عامل این عملیات " خیری علقم " جوان ۲۱ ساله فلسطینی بود که حتی انتفاضه دوم را ندیده اما فرهنگ مقاومت به او منتقل گشته بود.
🔸️سوال مهمی که مطرح شده که این جوان کم سن و سال ، تیراندازی با این دقت را چگونه و درکجا فراگرفته ؟ زیرا کرانه غربی تحت اشراف کامل اسرائیل و یک منطقه امنیتی و کنترل شده است .
4️⃣ نتانیاهو و بن غفیر قصد داشتند از ابتدای دولت خود با مشت آهنین وارد عرصه کارزار با فلسطینیان شوند، اما صهیونیست ها در ۲ روز گذشته هم در جنین یک نفر کشته دادند ، هم از سوی غزه راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شد و هم در قدس تا این لحظه ۱۰ کشته و ۱۳ زخمی را متحمل شده اند ؛ آماری بی سابقه در ۱۰ سال اخیر.
🔸️مطئمنا واکنش دولت افراطی اسرائیل به حمله دیشب دیوانه وار خواهد بود اما فلسطینیان نیز دست روی دست نخواهند گذاشت و درگیری ها همچنان سیر صعودی به خود می گیرد.
5️⃣ مقاومت در کرانه غربی به تسلیحات زیادی دست یافته و روزانه عملیات های متعددی علیه اسرائیلی ها انجام می شود.
🔸️نکته جالب اینست که در کرانه غربی ، صدهها هزار اسرائیلی حضور دارند و کاملا در دسترس فلسطینی ها جهت گرفتن انتقام هستند .
🔸️از لحاظ حقوق بین الملل نیز این منطقه توسط تمام دنیا اشغالی محسوب می شود و حضور اسرائیلی ها در آن غیرقانونی است و عملیات های فلسطینیان نیز علیه اشغالگران طبیعتا مشروع تلقی می گردد.
6️⃣ راهبرد تسلیح کرانه غربی و شعله ور ساختن آن علیه اسرائیل ، با موفقیت در حال انجام است و نتانیاهو نمی تواند به راحتی آن را حل کند ، زیرا بیش از ۳ میلیون فلسطینی با انگیزه در این منطقه حاضر هستند که نمیشود همه آنها را کشت یا بیرون کرد.
7️⃣ نتانیاهو از پس حل چالش ها در کرانه غربی برنخواهد آمد ، چه برسد به این که بخواهد در سوریه و لبنان با جمهوری اسلامی مقابله کند و یا حتی علیه برنامه اتمی ایران اقدامی انجام دهد.
🔸️ایران مدت ها پیش راهبرد تسلیح کرانه غربی را آغاز کرده و به نظر می رسد آن را ادامه دهد زیرا اهمیت این منطقه به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی بسیار با اهمیت تر از غزه است.
🔸️برای نمونه شهر قلقیلیه در کرانه غربی، تنها ۱۵ کیلومتر با تل آویو فاصله دارد و از کنترل خارج کردن کرانه غربی، اساس رژیم صهیونیستی را متزلزل می کند.
8️⃣ اسرائیل از ۴ طرف محاصره شده است ؛ سوریه ، لبنان ، غزه و جدیدا مقاومت فلسطینی در کرانه غربی رود اردن .
🔸️مطمئنا اگر جنگی رخ دهد ارتش اسرائیل نمی تواند به طور همزمان با ۴ طرف درگیر شود. حتی اگر توان موشکی و پهپادی مقاومت در یمن و عراق را نیز محاسبه نکنیم .
9️⃣ تلفات ۲ روز اسرائیل به اندازه نصف تلفات آن در سال ۲۰۲۲ بود و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳، بی سابقه ترین تلفات به اسرائیل وارد شود .
🔟 محمود عباس و جناح سازشکار فلسطین، دیگر کوچکترین تاثیری در تحولات این کشور ندارند؛ زیرا نه توانسته اند مانع از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان شوند و نه مقاومت را در کرانه غربی کنترل کنند و مردم نیز برخلاف آنان با مبارزان همراه شده اند که شادی و شعف عمومی پس از عملیات دیشب موید این نکته بود.
📌 در پایان این نکته لازم به ذکر است که به زودی سیر تنش ها میان فلسطین و اسرائیل بالا می گیرد و چنین کنش هایی به صورت معمول در می آیند .
🔸️نکته اینجاست که دولت نتانیاهو تا کجا می تواند از طریق جوخه های ترور (مانند رخداد جنین ) پاسخ دهد ؟
🔸️به نظر می رسد اسرائیلی در آینده نزدیک عملیاتی گسترده را آغاز نماید که افق روشنی برای مطلوبیت نتیجه آن در راستای امنیت اسرائیل دیده نمی شود.
دکتر تقوی نیا
@mizetahlil
هدایت شده از اخبار سوریه
امروز نهم بهمنماه، سالروز عروج ملکوتی یکی از اعجوبههای اطلاعات و عملیات و طراح دانشکده ندیده نبردها است، سردار بزرگ ایرانزمین، شهید حسن باقری (افشری). به این لباس ساده و گشاد که بر تن این جوان خبرنگارِ روزنامه زار میزند دقت کنید، او کسی بود که با همین تیپ و قیافه ارتش بعث را با کمک طراحان بزرگی مانند شهید ولیالله فلاحی و شهید صیاد شیرازی عملیاتهای پیروزمند مختلف عقب راند.
در ایرانِ ما حسن باقری شاگردان بسیاری دارد، مکتب او، مکتبی است که امروز شاگردانش در یمن، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اوکراین، افریقا، امریکای لاتین، میانمار، کشمیر و... دارند میدانداری میکنند. فکر ایرانی و اندیشه ایرانی در کنار نگاه مکتبی اسلامِ شیعی بزرگمردانی را در عرصه تاریخ معاصر ایران متولد کردند که تمام حقارتهای دو قرن گذشته را از چهره ما زدود. یاد و نام و خاطره این بزرگمرد و همه شهدای ایران از قلب تاریخ تا امروز گرامی باد.
@syriankhabar
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
✴️ شرافت سه ماه رجب، شعبان و رمضان در زبان و بیان و عقل و فکر نمیگنجد
🔰 قدر این روزها و ماهها را بدانید
#سهماه_طلایی
✅ @EMAM_COM
من به «آرمان علیوردی» خیلی غبطه خوردم و حسرت خوردم که ایکاش من هم مثل او بودم... اما بیشترین غبطه و عمیقترین آهِ حسرت را با دیدنِ این عکس خوردم...
«طوبی لَه و حُسنُ مآب»
@Maktabkhaaneh
📕 کتاب «زَهرُ الربیع» یک «کشکولِ قصه» تألیف یکی از علمای بزرگ دوران صفویه است که مخاطبش عموم مردم هستند و به تصریح نویسنده «برای سرگرمیِ مخاطب» نوشته شده است.
پس اوّلاً یک کتابِ علمی نیست. ثانیاً مملوّ از انواع حکایت و قصه و افسانه است. حتی برخی قصههای کلیله و دمنه هم در آن هست. حتی ماجرای برخی ضربالمثلهای معروف مثل «شتر دیدی ندیدی»، «خرِ ما از کُرّگی دُم نداشت»، «یادم تو را فراموش» را هم حکایت کرده.
حالا در لابلای قصههایش هم گاهی (که نسبت به حجم تمام حکایات بسیار اندک است) حکایتی از یکی از اهلبیت علیهمالسلام «بدون ذکر هیچ سند و مدرکی» نقل میکند که «بعضی از آنها» در مورد مسائل جنسی است (البته شخصاً با مرور اجمالیِ کتاب و از میان چند حکایتی که از اهلبیت علیهمالسلام دیدم، شوخیِ جنسی نیافتم و با اعتماد به نقل خود رائفیپور میپذیرم که چنین حکایتی در این کتاب هست) و اصلاً هم مشخص نیست سند این حرفها کجاست و چقدر معتبر و قابلاستناد است.
که لزومی هم نداشته، چون از اساس قرار نبوده یک «کتاب حدیثی» نوشته شود تا دربارۀ تکتک نقلهایش حساسیت خاصی باشد، بلکه صرف منقولبودنِ حکایتی که در آن «لطیفهای» باشد کافی بوده تا با توجه به غرضِ تألیف، در این کتاب گنجانده شود.
⛔️ نقد و اشکال ما به #رائفی_پور هم اصلاً این نبود که چرا به این کتاب یا نقلهای آن اشاره کرده؛ بلکه اشکال در حاشیهای است که خودش مطرح میکند:
با استفاده از شگردِ «ابهامزایی» مطلب را بدون اشاره به مصداق، بگونهای روایت میکند که گویا «امام معصوم» نعوذبالله مرتکبِ نوعی بیحیاییِ کلامی شده است!!
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
📕 کتاب «زَهرُ الربیع» یک «کشکولِ قصه» تألیف یکی از علمای بزرگ دوران صفویه است که مخاطبش عموم مردم هس
➕ مضافاً بر اینکه آقای رائفیپور بر اساس این کتاب (که فاقد ذرهای اعتبار علمی است) میخواهد امری را به «سیرۀ رفتاریِ اهلبیت علیهمالسلام» نسبت بدهد!!
@Maktabkhaaneh
مکتبخانه
📕 کتاب «زَهرُ الربیع» یک «کشکولِ قصه» تألیف یکی از علمای بزرگ دوران صفویه است که مخاطبش عموم مردم هس
‼️ چه میشود که یک منوّرالفکر مثل یاسر میردامادی، بقول خودش «مجبور میشود» از شخصیتی مثل رائفیپور که هیچ قرابت فکری و سیاسی و گفتمانی با او ندارد «دفاع» کند؟! عجیب است، نه؟...
🔺 بنظر من، پاسخ را باید در همین «منشِ منوّرالفکری» جستجو کرد. یکی از اصول روشیِ الهیات منوّرالفکری، تقدّسزدایی از امور مقدّس است. لذا از هر سخنی که «با ادبیات دینی، امرِ مقدّس را سکولار کند»، حمایت میکند.
🔻 در این ماجرا، ما شیعیان از انتساب یک امرِ «دون شأن» به «امام معصوم» برآشفته شدهایم؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که موجب «تقدّسزدایی از ائمه علیهمالسلام» میشود؛ لذا میتواند یک انگیزهی قوی بشود برای یک منوّالفکر که با تغییرجهتِ نرمِ محل بحث، ماهیِ خودش را از این آبِ گلآلود بگیرد.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از وحید یامین پور
💠
۱۲ بهمن ۵۷، زمینهی تشرّف جامعهی ایرانی را به مثابه انسان کبیر، از فطرت اول به فطرت ثانی مهیا کرد.
از همان روز این انسان کبیر در جدال و کشش بین طبع ناسوتی و روح متعالی قرار گرفته است. آیا این جدال پایانی خواهد داشت؟ با پیروزی کدام یک؟
آنچه روشن است اینکه این جدال با راحت و عافیت همخوان نیست. برای همین جامعهی ایرانی هر از گاهی با زبان تاریخی ابتلائات قوم موسی(ع) لب به سخن میگشاید که:
قالُوا أُوذينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسي رَبُّکُمْ أَنْ يُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَ يَسْتَخْلِفَکُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ کَيْفَ تَعْمَلُونَ
قوم موسی به او گفتند : هم پیش از آن که نزد ما بیایی و هم بعد از آن که نزد ما آمدی در سختی و آزار بودیم. گفت: امید است پروردگارتان دشمن شما را نابود کند و شما را در این سرزمین جانشین گرداند تا شما را بیازماید و بنگرد که چگونه رفتار میکنید.
اعراف/۱۲۹
#یادگاری
🖋وحید یامینپور
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از اندیشکده قصد
افزایش ارزش دلار تنها در هشت ماه در برابر سقوط پول همپیمانان آمریکا از اروپا ، بریتانیای کبییییرررر، کانادا ، استرالیا و ژاپن!
آمریکا همه همپیمانان خود را قربانی میکند تا آقای جهان بماند.
در بحران کرونا چندین بار نوشتم که کرونا قمار اقتصادی ترامپ بود و یکی از کارکردهای آن افزایش ارزش دلار است. حال دومینوی قدرت بخشی دلار در ماجرای جنگ اوکراین نیز ادامه دار شده است.
یکی از روش های شکست این هیمنه این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز خود ایران، میلی به خرید دلار نداشته باشند و این ارز کثیف را از مبادلات شان حذف کنند.
اما چگونه؟
پاسخ ما نفت است.
@hamidrezamaghsoodi
🆔 @QasdWay
🔘 در باب مدیریتِ فکر
مولایمان امیرالمؤمنین علیهالسلام دربارۀ «تأثیر عجیب فکر در رفتار آدمی» فرمودند:
💠 «مَن کثُرَ فِکرُهُ فی المَعاصی دَعَتهُ إلَیها»
👈 وقتی آدم زیاد دربارۀ گناهان فکر کند، گناهان او را به سمت خود میکشند.
📖 غررالحکم، حدیث ۳۵۴۳
📌 پ.ن: همین قاعده جاری است وقتیکه آدم دربارۀ امور ملکوتی و معنوی زیاد فکر کند...
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از اخبار سوریه
قصه تلخی است این روزگار با هر نقش و نگار...
چه کسی فکر میکرد این سرباز روزی تمام نقشه بزرگترین ابرقدرتها را نقش بر آب کند. به قول حافظ شیرین سخن: حجاب چهره جان میشود غبار تنم... اما تن ما در تمام سالهایی که گذشت انتظار یک لحظه با تو بودن را داشت. شبهای سرد زمستان در گذر است و چله کوچک به کوچه ما کوچ کرده و انگار همین دیروز بود که ده به ده دشتها را زیر پا می گذاشتی و ما چه سخت در پی جای پای تو هستیم و خاطراتی که دل خسته ما میخواهد روایت کند...
@syriankhabar