فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ علم به مثابهِ متنجّس!
▪️«علوم انسانی غربی» چنین بلایی به سر انسان میآورند!
با عقلانیتِ حاکم بر این دستگاه محاسباتی، انسان مجبور است حتّی از نجسی مثل اسرائیل دفاع کند و اساساً نمیتواند طور دیگری فکر کند!
🔸 یکی از بارزترین مصادیقش هم «علوم سیاسی» هستند؛ به خصوص آنچه در گرایش «روابط بینالملل» به دانشجویان و اساتید دیکته میشود.
(دقیقاً شبیه استدلال این آقا را از کسانیکه مدافع سرسخت #برجام بودند و حتّی تصوّر نمیکردند که آمریکا از آن خارج شود هم شنیده بودم)
🔻 در این دستگاه محاسباتی، تصمیمات «نظام بینالملل» (که همان #نظام_سلطه است) تبدیل میشود به «وحیِ منزَل» و شما با تصمیم خودت، عقلت را در برابرش تعطیل میکنی! اصلاً انگار نه انگار که اساسِ تشکیل اسرائیل بر پایۀ اشغال و ظلم بوده و اصلِ این رژیم یک موجودِ حرامزاده است!
🚫 یعنی اگر یک روزی آن «نظام بینالملل» به هر دلیلی تصمیم گرفت که نهتنها سرزمینهای ۱۹۶۷ بلکه همین غزّه را هم برای اسرائیلیها به رسمیّت بشناسد، تمام مردم جهان باید خفهخون بگیرند و فلسطینیها هم باید بروند بمیرند تا دیگر یهودیان بیایند اینجا زندگی کنند!
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔗
در همین رابطه:«نظام بینالملل» یا نظام «سلطه»؟ @Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍آن چیزیکه آقایان علومسیاسی خوانده، بهش میگن «نظام بینالملل» در قاموس سیاسیِ ما اسمش #نظام_سلطه است. با ویژگیهایی که معمولاً در علوم سیاسی، سعی میشه سربسته و مکتوم بمانند!
▪️«روز نکبت» یعنی روز تأسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸. منطقهای که این رژیم نجس در آن تأسیس شد، از طرف سازمان ملل (که بازوی سیاسیِ نظام سلطه برای رسمیتبخشیدن به سلطهگریِ غربیها بود) برای رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شد.
❗️حالا استادِ «روابط بینالملل» ما میگوید که چون بزرگانِ نظام سلطه به رسمیت شناختهاند، پس ما هم باید بگیم چشم!
@Maktabkhaaneh
📍زنی بر بلندای تاریخ
👈 نگاهی به عبارت تاریخیِ «والله لَنتَمحوا ذِکرَنا»
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔹 «لَن» برای «نفیِ ابدی» استفاده میشود؛ تقریباً معادلِ «هرگز تا ابد». تعبیر عجیبیست، زینب کبری (سلامخدابراو) هماوردیِ عجیبی میکند و ادّعایی مطرح میکند به وسعتِ کلّ تاریخ و همسنگِ ادّعای قرآن!
✔️ مثل سیمرغی که در بلندترین قلّهی تاریخ ایستاده باشد و بر تمام قوانین هستی و تاریخ اشراف داشته باشد و حالا در عجیبترین موقعیّت، در مجلس یزید، که درواقع مجلس پیروزیِ او بهمناسبت محوکردنِ هر نشانه و اثری از حسینبنعلی (علیهماصلواةالله) است، یکی از آن قوانینِ هستی را به صحنه فرامیخواند: «بهخداقسم که هرگز تا ابد نخواهی توانست #ذکر ما را مَحو کنی»!
🔹 از تمام حسین و اهل و اصحاب و اولادش، فقط زنان حرمش باقی ماندهاند (بإستثناء امام سجّاد علیهالسلام) که -از نگاه یزیدیان- اصلاً اینها باید بمانند تا عبرتِ دیگران شوند و نشانهای بر -خاکبردهانم- ذلّت حسین باشند؛ امّا حالا سروَرِ همین زنان، چونان مردی رزمجو در میدان جنگ، رجَز میخواند و در ضعیفترین و -باز خاکبردهانم- ذلیلانهترین موقعیّت ظاهری، چنین ادّعای بزرگ و شگرفی را مطرح میکند!
🔸 اصلاً از ابتدا قرار بود هیچ نشانه و اثری از حسینبنعلی نماند و حالا هم در ظاهر به هدفش رسیده و حتی طفل ششماهه را هم از میدان بهدَر کرده و حتیتر بدنِ حسین را هم با خاک مخلوط کرده و دیگر هیچ جای نگرانی نیست. اما دقیقاً در همین موقعیّت، این زن چنین میگوید!! که خیال نکن تو زنده میمانی؛ #حیات از آنِ ماست و این ما هستیم که زندگیِ انسانِ آینده سرشار از شعاع وجود ما میشود.
🔻اینکه امروز بعد از ۱۴ قرن بگوییم یزید برخلاف همهی قواعد دنیایی نتوانست نور حسین را خاموش کند هنر نیست؛ شگفتانگیز وقتیست که در چنان موقعیّت مردافکنی بخصوص در چنان مجلسی، یک #زن چنین عزّتمندانه و از موضع قدرت و با #حرّیت تمام، چنین رجز بخواند و کلّ تاریخ را انگشتبهدهان بگذارد!
🔹 به تعبیر آن حکیم، این #زن دیگر ضعیفه نیست؛ بلکه او «زنِ تاریخ» است. زنی چنان درخشان بر تارُک تاریخِ عزّت و قدرتمندی و بلندنظری و حیات، که هر مردی در برابرش به زانو میافتد.
پ.ن ۱ : منظورم از #حکیم ، "حکیمِ انقلاب" است.
پ.ن۲ : این جماعت میخواهند به ما درس "زن زندگی آزادی" بدهند! :)
@Maktabkhaaneh
📙 نظر رهبر انقلاب (مدّظلّهالعالی) دربارۀ کتاب «عبقریّة الإمام علی» از «عبّاس محمود عقّاد»
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 به فرزندانتان خیانت کردهاید
اگر از خیانتِ ابرقهرمانهای هالیوودی
به کودکانِ فلسطینی
چیزی به آنها نگویید.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
مهمترین مولفهی شخصیتی صدیقهی طاهره سلام الله علیها مجاهده بود. جهاد نه بخشی از زندگی و عمر بلکه روح حاکم بر تکتک ساحتها و قلمروهای زندگی است و فاطمه زهرا حق جهاد را به جا آورد. برای مجاهد بودن باید صاحب اراده بود، باید صاحب تشخیص بود، باید براستقلال خود پافشاری کرد و برای جهاد باید به منبع عزم و اراده متصل گردید. هنگامی که انسان مونث اینگونه به جریان جهاد و مبارزه میپیوندد زنانه جهاد میکند و جهاد زنانهی او حرکت میآفریند. زنانه مجاهد بودن تمام چیزی است که پروژهی الگوی سوم از زن میخواهد و زن را اینگونه باور کردن و به رسمیت شناختن تمام چیزی است که پروژهی الگوی سوم از مرد میخواهد. پای اراده و استقلال زنان بایستید و آنان را نه ترحم بلکه به عنوان یک انسان مجاهد باور و تکریم کنید. این چکیدهی فشردهی الگوی سوم است. اما کار را کسانی خراب کردند که فکر کردند باید برای تکتک لحظات و قلمروهای زن باید و نباید تدوین کنند. باید آوار مزخرفاتی که روی دوش زن مسلمان (ایرانی) گذاشتیم برداریم.
پ.ن: انشاءالله که ربط این مقدمات به چالش حلنشدهی حجاب و جمعیت روشن باشد!
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
این تصویر یک تمبر متعلق به یک شرکت دارویی فرانسوی در سال 1929 هست که جابربن حیان شیمیدان ایرانی رو به تصویر کشیده!
نکته جالب اینه که از امام صادق(ع) به عنوان دانشمندی که استادِ جابر بوده در پایین تصویر یاد کرده:)/ محمد هولمز
@BisimchiMedia
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻 رفاه عمومی، لازمۀ عدالت اجتماعی
‼️ راهبرد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر معظم انقلاب
▫️رفاه مادی، به معنای ترویج روحیۀ مصرفگرایی نیست -که خود، یکی از سوغاتهای شوم فرهنگ غرب است- بلکه بدین معنی است که کشور از نظر آبادی و عمران، استخراج معادن و استفاده از منابع طبیعی، تأمین سلامت و بهداشت جامعه، رونق اقتصادی و رواج تولید و تجارت، باتکیهبر استعدادهای ذاتی نیروهای انسانی خودی، به حد قابلقبول برسد و علم، فرهنگ، تحقیق و تجربۀ همگانی شود و نشانههای فقر و عقبافتادگی رختبربندد.
▫️مخاطب رهبر انقلاب در فراخوانی به سمت «زهد و سادهزیستی»، اولاً مسئولان و کارگزاران کشور بودند و ثانیاً عموم مردم. بیشترین آسیب در کمینِ مسئولان نظام «اشرافیگری» بود و وقتی این پدیده از مسئولان به عموم مردم سرریز شد، «تجملگرایی» در میان مردم رواج یافت. به همین دلیل، طی سالیان متمادی، رهبر معظم انقلاب نسبت به احتراز از این دو آسیبِ ویرانگر، بسیار تذکر و هشدار داده است. این هشدارها، گاه مستقیم خطاب به مسئولان و گاه خطاب به عموم مردم بوده است.
▫️مطمئناً حرکت به سمت گشودن گرههای مردم و بازکردن راه به سمت یک زندگی مرفه، سالم و خوب که مردم از فراوانی و ارزانی و دیگر امکانات استفاده کنند، یک وظیفۀ اسلامی است که... قطعاً جزو آرمانهای امام عزیزمان است.
📝 علیرضا ملااحمدی، پژوهشگر انقلاب اسلامی
➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید:
@ErfanKhalilifar
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ «تحوّلخواهی» رکنِ شخصیّت امام خمینی (ره)
حضرت آیتالله خامنهای:
✔️ «روحیّۀ تحوّلخواهی» یکی از برجستهترین و مهمترین خصوصیات امام بزرگوار است.
🔹 این چیزی نبود که در آغاز نهضت یعنی سال ۴۱ در ایشان به وجود آمده باشد. ایشان از دوران جوانی یک انسانِ تحوّلخواه بودند و نشانهاش همان یادداشتی است که در دهۀ ۳۰ عمرشان در دفتر مرحوم وزیری نوشتند و آیۀ شریفۀ «قُل إنّما أعظُکم بواحدةٍ أن تقوموا للّه مَثنی و فُرادی» را در طلیعۀ آن ذکر کردند.
🔺 ایشان [فقط در حیطۀ فکر متوقّف نشدند و] این روحیه را إعمال هم کردند و بطور میدانی و عمَلی هم وارد عرصۀ «تحوّلآفرینی» شدند. از تحوّلآفرینیِ روحی در یک مجموعهای از طلاب جوان در قم گرفته تا تحوّلخواهیِ وسیع در عموم ملّت ایران.
📌 پ.ن: خیلی فرق است بین اینکه شخصیّت و تفکّر حضرت امام خمینی (قدّسسرّه) را بر اساس یکی دو نقلقولی که معلوم نیست چقدر دقیق و منطبق با قرائن کلامی و غیرکلامی است بشناسیم؛ یا اینکه آن را بر اساس محکماتِ فکری و شخصیّتی و مَنشیِ ایشان در طول سالیان دراز فهم کنیم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از حجهالاسلام محمد امیری طیبی
📌«بی مردم» الگویی در فهم رسالت هیات تراز انقلاب
✅ مقام معظم رهبری : « اشکال کار ما در بسیاری از جاها این است که دستور میدهیم، نصیحت میکنیم، استدلال میکنیم، منطق میآوریم، اثر نمیکند؛ چرا؟ برای اینکه فضای عمومی فضای متناسب با آنچه ما خواستهایم نیست. من بارها تکرار کردهام «فرهنگسازی»؛ فرهنگسازی یعنی همین کاری که شما(هیاتها) میتوانید بکنید.»
📍اول : رسالت هیات تراز و مداح انقلابی در هیات ترمیم فاصله فکری مخاطب هیات با ولی جامعه است تا با فرهنگ سازی اوامر و معنویات او معطل نماند .
📍دوم : همه مولفه های کمی مثل جمعیت شرکت کنندگان و میزان خدمات مثل توزیع غذا و خدمات جهادی و مولفه های کیفی مثل حال معنوی جلسه و شور نوحه و سینه زنی ، معبری است برای تحقق این رسالت و اگر مقصد تلقی شود انحرافی از رسالت هیات است.
📍سوم: کسی در ساحت مداحی میتواند به این رسالت عمل کند که افق ذهنی خود را با افق ذهنی ولی جامعه تطبیق کرده باشد .
📍چهارم: قطعه « بی مردم » حرکتی است در نقطه زنی نیاز مخاطب و مبتنی بر درک صحیح از مسأله در زمان مناسب که دست روی اصلی ترین نقطه فاصله ذهنی مخاطب با رهبری معظم گذاشته است و آن هم باور به قدرت مردم و راه حل بودن حکم رانی مردمی است .
📍پنجم : برادرم حاج مهدی حنجره اش را، هنرش را، اندیشه اش را، ابزاری کرد برای گفتمان حرکت عمومی در گام دوم اما نه با تکرار ادبیات رهبر بلکه مبتکرانه و با بهترین استفاده از عنصر ادبیات و احساس و چقدر امروز نیاز است اینگونه اندیشه های حکیم فرزانه انقلاب را نشر دهیم .
📍ششم: « بی مردم » مطالبه ای است از جریانهای حلقه های میانی تا به میدان بیایند و مردم را پای کار ولایت بیاورند و الگوی کاملی نیز برای این حرکت معرفی میکند و آن قیام فاطمه زهرا سلام الله علیها است تا کسی در ثمربخشی این حرکت شک نکند .
📍هفتم : قدر مسلم «بی مردم» خروجی یک اندیشه فعال و بیدار است و حس و حال و دلنشینی آن محصول ارایه ای هنرمندانه و باورمندانه است اما از همه مهمتر اقدامی گروهی و چند وجهی از منظر پژوهش ، شعر ، سبک ، اجرا و ابزار رسانه است .
📍هشتم : ضعف جدی بدنه انقلاب عدم هم افزایی و ضریب دهی به تولیدات افراد درون جبهه است . یادمان بیاید اجرای ضعیف و بی هنر «شروین حاجی پور» در فتنه سال گذشته را که چگونه ضریب دادن و از دلش جریان بیرون کشیدند .
📍نهم : « بی مردم » این ظرفیت را دارد تا هزاران بار در فرم های مختلف و فضاهای متفاوت تکرار شود تا تبدیل به فرهنگ و جریان گردد راهی که بعد از رسولی ها وظیفه مردم و جریان داران است . اگر مردم پای کار « بی مردم » نیایند چنین اثر فاخری هم غریب میشود .
📍دهم : مثل همیشه ضریب دهنده اصلی جریان انقلاب با باورمندی به مردم رهبری حکیم است که به کارهای تراز ضریب میدهد تا اثر فاخر انقلابی در غربت مردم فراموش نشود .
عصر پنجشنبه آخر پاییز
محمد امیری طیبی
#فاطمیه
#مهدی_رسولی
#بی_مردم
#هیات_تراز
عضو شوید🔻
ایتا / تلگرام / اینستاگرام
🆔@Mohammad_AmiriTayebi
هدایت شده از نسیم حکمت
چگونه خوانی حکمت متعالیه.mp3
5.71M
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم
🔹 حضرت استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج، مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه بیان کردند.
به علاقه مندان به تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می شود حتما این صوت را گوش دهند.
از مسئولین محترم مدرسه عالی عروج نیز بابت در اختیار قرار دادن این صوت، کمال تشکر و قدردانی را داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
#روش_فلسفه_خوانی
https://eitaa.com/nasimehekmat
🔺 جناب استاد یزدانپناه در این جلسه دربارهی «سیر مطالعاتی فلسفه» بحث نمیکنند. بلکه آن رویکرد و روحی که بر فلسفهورزی باید حاکم باشد را توضیح میدهند.
@Maktabkhaaneh
مبارزه.jpg
114.4K
✅ زندگی سراسر مبارزه است...
📝 حضرت آیتالله خامنهای
#ومَضات
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔃 اسرائیل خودِ خودِ #مدرنیته است و کار بزرگ امّت فلسطین اینست که این واقعیّت را رسوا کرد و مدرنیته را عریان کرد.
📛 حالا طرفداران لیبرالیسم و دموکراسی
باید زورشان را بزنند تا از خودشان اعاده حیثیت کنند؛ و البته که نخواهند توانست.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از تنبیه الأمة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیا علما و حوزههای علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟
🎥 تیزر
👤 حجتالاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش مؤسسه امام خمينی
⁉️ آیا امام یک استثناء بود و فقهای دیگر وارد سیاست نمیشدند؟!
⁉️ آیا امام در نهضت انقلابی خود، فقها و علما و بدنه حوزه را همراه نکردند؟!
⁉️ فقط حضرت امام اعلامیههای سیاسی میدادند؟!
⁉️ فقها و علما پس از پیروزی انقلاب چه برخوردی با حکومت اسلامی داشتند؟!
🎞 فیلم کامل:👇🏻
Aparat.com/v/tzqKi
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#همراهی_علما
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ با توجّه به فضای امروز حاکم بر منطقه و ماجراهایی که در فلسطین و یمن و لبنان در جریان است، خوب است یکبار دیگر سخن یکسال قبل رهبر انقلاب دربارۀ مختصّات #نظم_نوین_جهانی را بازخوانی کنیم.
📍بخصوص ویژگی سوّم: «فکر و جبهۀ مقاومت گسترش خواهد یافت».
🔻 پ.ن: این دستگاه محاسباتی دارد جواب میدهد!
@Maktabkhaaneh
💠 حقّ مطلق
آیتالله جوادی آملی (حفظهالله)
🔹 در وجود انسان کاملِ معصوم(علیهالسلام) باطل راه ندارد، چه از ناحیه مدح و چه از سمت نکوهش.
🔺 زیرا قرآنِ علمی که از هر پلیدی محفوظ است، با خون و گوشت او، از سر تا پای او، از قلب تا قالَب او، از ملکوت تا ملک او، از عقل تا طبیعت او و از فیض اقدس (که از شائبه کثرت و تمایز خالی است) تا فیض مقدّس (که همه مراتب عالم را در بر می گیرد) با او آمیخته است.
📖 قرآن حكیم از منظر امام رضا (ع)، ص ۱۵۱
#شقشقیات
@Maktabkhaaneh
♨️ کدام کریسمس؟!
👈 نگاهی به نقش امّت فلسطین در تاریخِ آینده
🔗 یادداشت کامل را اینجا بخوانید.
@Maktabkhaaneh
♨️ کدام کریسمس؟!
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔸 یک لحظه تمام جنایتهای «غرب مدرن» را در ذهنتان مرور کنید. به جنگهای داخلیشان که تمام تاریخ و هویّتشان با کشتار و خونریزی و دزدی شکل گرفته کاری ندارم، بلکه منظورم جنایتهای #تمدّن_غرب از آغاز اشغال قارّۀ آمریکا تا امروز است.
❗️ طبق برآوردهای خودشان، در همان آغاز شکلگیریِ این تمدّن، کشور امروزیِ ایالات متّحده روی خونِ حدود ۱۰۰ میلیون انسانِ سرخپوست بنا شد! بعد هم ماجرای استعمار کشورهای دنیا توسّط همینها شروع شد که تعداد تلفّات انسانیاش مشخص نیست و شیرۀ جانِ تمام کشورهای ثروتمند آسیا و آفریقا را کشیدند.
❗️بعد هم جنگ جهانی اوّل و دوّم که جمعاً قتل حدود ۱۰۰ میلیون انسان اروپایی و آسیایی هم حاصل آن بود و بعد هم تا امروز طبق برآوردهای خودشان، بشریّت از دستشان هیچ دو هفتهای را بدون جنگ و جنایت تجربه نکرده است (در نقاط مختلف دنیا، از آسیا و آفریقا و آمریکای جنوبی، بیش از همه در غرب آسیا) و امثال القاعده و داعش و بوکوحرام فرزندان نامشروع این تمدّن هستند و هیچ رقم دقیق و روشنی هم از تلفّات این جنگها در دست نیست.
🔸 تازه اینها غیر جنایتهاییست که #مدرنیته به کمک فلسفه و تفکّرش، به خود «انسانیّت» یعنی اخلاق و معنویّت و ارزشهای انسانی کرد و بشر را هزاران فرسنگ از حقیقتِ ملکوتیاش دور کرد و تا پرتگاه حیوانیّت در اَشکال گوناگونش کشاند و فقط خدا میداند چه بلاهایی بر سرِ انسان معاصر آورد.
🔹 حالا اگر به شما بگویند قرار است تاریخ بشریّت از شرّ این سرطان خلاص شود؛ امّا طبعاً این رهایی مانند دردِ زایمان هزینه دارد؛ این هزینه البته سنگین است ولی هرچه باشد به گردِ پای هزینههای هنگفتی که این تمدّن سیاه به انسانیّت کرد، نمیرسد...
🔺 این اتفاق به قیمت جانِ حدود ۲۰-۳۰ هزار انسان فلسطینی باز توسّط همین تمدّن حیوانی است که البته بهمثابه «آغازی برای پایان» برایشان عمل خواهد کرد. آیا نمیارزد؟
🔹 من عظمتِ امّت #فلسطین و جهاد تمدّنیاش و شهدایش را در این افق ارزیابی میکنم و معتقدم که این نبرد، نقطۀ عطفی در لبۀ یک دورۀ جدید در تاریخ بشریّت است. (توضیح بیشتر اینجا)
دورهای که دیگر تمدّن وحشی و نجسِ غرب، تشتِ رسواییاش از بامِ شعارهای فانتزیاش افتاده و دیگر آیندگان، حرفهای دروغشان را باور نمیکنند و فریبشان را نمیخورند و یکییکی خود را از هژمونیِ ارزشهای شیطانیاش رها میکنند.
🎄 راستی #کریسمس_مبارک !
@Maktabkhaaneh
❇️ درخششی بهوسعتِ افق هستی
🔆 ماه را نه، خورشید را، که نورش از ذات وجوش است، وقتی میخواهند با تأکید بر این ویژگیِ درخشندگی بدان اشاره کنند، با تعبیر «زَهُرَ» از آن یاد میکنند. که «زُهور» بهمعنای درخششِ این شیء نورانی است.
🌷 اما چرا بانوی دو عالم را «زهراء» نامیدهاند؟ زهراء ، اسمِذات است که اشاره به حقیقت شیء دارد؛ نه اسمِصفت که اشاره به وصفی از اوصاف او داشته باشد. مگر او با حقیقتِ وجودش چگونه در افق هستی درخشیده است که اینچنین نام، که اشاره به ذاتِ هستیاش دارد برایش برگزیده شده است؟
امام صادق علیهالسلام در پاسخ به سؤال جابر از دلیل نامگذاریِ حضرت بدین اسم فرمودند:
💠 خدای عزّوجلّ حقیقتِ وجودیِ آن بانو را از «عظمتِ نورِ خودش» خلق کرد. پس آنگاه که این نور از تجلّی نور الهی خلق شد، در هفتآسمان و زمین درخشید و همه را به نور خود روشن کرد؛ ناگاه دیدگان ملائکةالله از این نور خیره گشت؛ از ابهّت و عظمتش متحیّر شده و احساس حقارت وجودشان را فراگرفت؛ در پیشگاه الهی به سجده افتادند:
- ای معبود و سرور ما ؛ این چه نوری است؟!
حقتعالی چنین فرمود:
💠 این، نوری از نورِ خود من است؛ مَسکن اصلی آنرا در «ملکوتِ خودم» قرار داده ام؛ آن را از عظمتِ خودم خلق کرده ام؛ در ناسوتِ دنیا، این نور را از صُلبِ آن پیامبری خارج خواهم کرد که برترینِ تمامِ انبیاء است. و از تشعشعِ این نور، امامانی را خلق خواهم کرد که به اقامۀامرمن خواهند پرداخت و بشریت را به حق هدایت میکنند و آنها را جانشینانِ خودم بر روی زمین، پس از تمام شدنِ زمانِ نزول وحی قرار خواهم داد.
📖 الإمامة و التبصرة ؛ علیبنبابویهقمی ؛ ص ۱۳۳
#اسطورهها
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از خط رهبری
🔰 #یادداشت |مبنای توحیدیِ عبارت «زبان من بود، حرف خدا بود»
📍پاسخی به شبهات و هجمهها علیه یک سخنِ رهبر انقلاب
📝 «نشستم روی پلّه، یک صحبت گرم و گیرایی کردم؛ قبلاً هم فکرش را نکرده بودم؛ خدای متعال همینطور حرف میزد! در واقع زبان من بود، حرف خدا بود؛ خیلی جلسهی عجیبی بود، خیلی تأثیراتی گذاشت.»
⏪ این جملات حضرت آیتالله خامنهای در دیدار با خانواده شهید سلیمانی، به یک چالش ذهنی برای بعضی دوستان و بهانهای برای حمله به رهبر انقلاب از سوی دشمنان تبدیل شد.
⏪ اما به چه دلیل ایشان صحبتهای خود را به خداوند انتساب دادند؟ منظور ایشان از عبارت «خدای متعال همینطور حرف میزد! در واقع زبانِ من بود، حرف خدا بود» چه بود؟ آیا منظورشان چیزی شبیه «وحی» بود؟ آیا ایشان با این عبارت بطور غیرمستقیم میخواست برای خودش شأنی قدسی قائل شود؟
#خط_رهبری در پاسخ به برخی شبهات و هجمههای ایجاد شده علیه این سخنان در یادداشتیِ تبیینی از «حجتالاسلام علیرضا ملااحمدی» دانشآموخته حوزه علمیه به بررسی مبنای توحیدی و قرآنی این سخنان پرداخته است.
➕متن کامل این یادداشت تبیینی را اینجا بخوانید.
@rahbari_plus
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سید حسن نصرالله: برخی تحلیلشان از عملکرد اعضای محور مقاومت کاملا غلط است
🔹حاج قاسم اصرار داشت که جنبش های مقاومت در عراق، لبنان، یمن و... ارتباط و هماهنگی و تبادل تجربۀ مستقیم داشته باشند.
🔹این دیدگاه مبتکرانه حاج قاسم برای مقاومت بود و اینطور نبود که به این و آن دستور دهد که این کار یا آن کار را کنید.
🔹در تجربۀ محور مقاومت ما کسی را به عنوان نوکر نداریم و همه سرورانی شریف هستند که خودشان با دست خودشان، پیروزی را برای امتشان به ارمغان میآورند.
🔹برخی رسانهایها و تحلیلگران این را نمیفهمند و تحلیل اشتباه میدهند. مثلا وقتی انصارالله و برادران در یمن تصمیم میگیرند تا برای شکستن محاصره غزه وارد نبرد دریایی شوند، میگویند او به دستور ایران وارد شده.
🔹یا وقتی حزبالله برای حمایت از غزه وارد نبرد میشود نمیتوانند بفهمند و درک کنند الا اینکه بگویند ایران گفته وارد شود.
🔹در محور مقاومت کسی چیزی را بر دیگری دیکته نمیکند و همۀ اعضا، تصمیمشان را در چارچوب دیدگاه راهبردی و مصالح کشور خودشان میگیرند.
🔹طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود، در سطح تصمیم، در سطح طراحی و هدف و اجرا. ما اطلاع نداشتیم اما از آن فاصله هم نگرفتیم.
@Farsna
❇️ «زهراء» کلمةالله الزّهور!
آیتالله جوادی آملی:
🔹 مراد از لفظ «کلمات» در آیه شریفه «فتَلَقّی آدمُ مِن رَبّه کَلَماتٍ» اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهرهاند.
🔺 پس این أنوار مقدّسه، همان مقامات علمی است که حضرت آدم (سلاماللهعلیه) آن را تلقّی و دریافت کرد و زمینۀ نجات او پیدا شد. در بین این عترت طاهره، فاطمه زهرا (صلواةاللهعلیها) میدرخشد.
(اشاره به اسم مقدّس «زهراء»)
📖 زن در آینۀ جلال و جمال، ص ۱۴۴
#شقشقیات
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از انجمن علمی ژرفا
نشست نهم
چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آنها با یکدیگر
با ارائهی حجة الاسلام علیرضا ملااحمدی (دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی)
با موضوع : ساحتهای تأثیرپذیریِ علمتجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات)
پنجشنبه: ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید)
موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸
ویژه برادران
چکیده:
یکی از بزرگترین دروغهایی که در ساحت فلسفۀ علم مطرح شده، داعیۀ «تقدّم مشاهده بر نظریه» است. فارغ از ادلّۀ فلسفی در باب «امکانِ معرفت»، برای نفی این ادّعا فقط کافی است به تجربه و تاریخ علم مدرن توجه کنیم تا مشاهده کنیم که علیرغم داعیۀ «تجربهبسندهگی»، این علم هیچگاه نتوانسته از تأثیرپذیری نسبت به مبادی و مبانی متافیزیکی رهایی یابد.
واقعیّت این است که تاریخ علم مدرن و تجربیات دانشمندان علوم تجربی مدرن (از نیوتن تا امروز) نمایانگر این واقعیت است که نهتنها همواره «علم تجربی» در بخشهای گوناگون و مراحل مختلف مسیر خویش درهمتنیده و متأثر از مبادی متافیزیکی بوده ، بلکه اساساً بدون پذیرش برخی از مبادی متافیزیکی، امکان پیشرفت علم میسر نمیبود.
حاصل اینکه «بخش عمدۀ فعالیت علمی –و نه تمام اجزای آن- در سایۀ متافیزیکِ حاکم بر اذهان دانشمندان شکل میگیرید.» و «در واقع هیچ فیزیکدانی از لحاظ فلسفی بیطرف نیست و بهطور ناخودآگاه یک سلسله عقاید فوق علمی دارد» که گاهی برخی از فیزیکدانان به این دیدگاههای فوقعلمی اقرار کردهاند و در اکثر موارد خود التفات به این دیدگاهها نداشته اند.
در این ارائه تلاش میکنیم آن دسته از مبادی و مبانی هستیشناختی و معرفتشناختیِ علم، از همان نقطۀ آغازین فعالیت و پژوهش علمی تا واپسین مرحله، نقشی سرنوشتساز دارند.
عناوین ساحتهای تأثیرگذاری مبادی و مبانی متافیزیکی بر علوم تجربی به طور خلاصه عبارتند از:
1. انگیزۀ دانشمند
2. تأمین مبادی تصوریِ علم و نظریه
3. تأمین مبادی تصدیقیِ علم و نظریه
4. انتخاب مسئله و پیگیریِ آن.
5.انتخاب آزمایش و گزینش مشاهده.
6. تعبیرِ نتیجۀ آزمایش.
7. تعمیمِ نتیجۀ آزمایش.
8. نظریهسازی.
9. اعلان نظریۀ علمی.
10. تعبیر نظریۀ علمی.
11. ارزیابی و گزینش نظریات همعرض.
12. ارائه اصول روششناختی برای علم.
13. پاسخ به پرسشهای مرزی و فلسفیِ علوم.
14. کاربرد محصولات علم و فناوری.
🆔 @Zharfa90