#اعلام_جلسه
#کربلای_معلی
آیت الله جعفر فاضل
زمان : بمدت پنج شب از شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ، ساعت ۰۰:۳۰ به وقت کربلای معلی
مکان : باب القبله امام حسین علیه السلام کوچه هتل جوهری ده متر داخل کوچه
@maktabvahy_fazel
📜أَبُو حَمْزَةَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام:
أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام لَمْ یُرْفَعْ مِنْ وَجْهِ الْأَرْضِ حَجَرٌ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِیطٌ.
📃ابوحمزه از امام صادق علیه السلام نقل کرد: هنگامی که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید سنگی از زمین بلند نشد مگر این که از زیرش خون تازه ای پیدا شد.
📚 بحارالانوار، ج ٤٢ ص ٣٠٩
@maktabvahy_fazel
28.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مرز میان توحید و شرک
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
با موضوع ریشه های شناخت خدا
هرشب رأس ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران ، بینندهٔ این برنامه باشید
پخش زنده اینترنتی:
http://live.imamhossaintv.com/live/ih1.m3u8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 آیت الله العظمی امیرالمومنین علیه السلام است
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
با موضوع ریشه های شناخت خدا
@maktabvahy_fazel
عقل و معارف اهل بیت علیهم السلام
عرض ما این است که کسی گمان نکند هرجا اهل بیت عصمت و طهارت از کلماتی مثل عقل و وهم و خیال استفاده کردند بر مسیر فلاسفه پیش رفتند. چرا که اگر کسی اینگونه فکر کند دین جدیدی حاصل میشود. بنابراین نسبت عقل و معارف اهل بیت باید مشخص شود.
فلاسفه معتقدند خدا عقل است و مدرک کلیات و نمیتواند مستقیماً ما انسان ها، آسمان ها و زمین را درک کند. چراکه خدا عقل کل است و عقل مدرک کلیات است و از جزئیات درکی ندارد.
سرفصل مهمترین مطالب این مقاله:
- اشاره به خدا، انحراف از معرفت به خدا
- عقل و وهم در فلسفه
- مخالفت عقل و وهم فلسفی با معارف اهلبیت
- گستره وسیع معنای وهم
- فلسفه و عقول عشره
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ما حق قانون گذاری نداریم
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
با موضوع ریشه های شناخت خدا
@maktabvahy_fazel
مکارم اخلاق از خصائص فرستادگان الهی
📜عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ رُسُلَهُ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَامْتَحِنُوا أَنْفُسَکُمْ فَإِنْ کَانَتْ فِیکُمْ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَْ ذَلِکَ مِنْ خَیْرٍ وَ إِنْ لَا تَکُنْ فِیکُمْ فَاسْأَلُوا اللَّهَ وَ ارْغَبُوا إِلَیْهِ فِیهَا...
📃امام صادق علیهالسلام فرمود:
خداى عزّ و جلّ فرستادگانش را به "مکارم اخلاق" اختصاص داد، شما نیز خود را بیازمائید، اگر آنها در وجود شما هم بود، خدا را سپاس گوئید و بدانید که بودن آنها در شما خیر است و اگر در شما نبود، از خدا بخواهید و نسبت به آنها رغبت جوئید.
📚الکافی ج ۲ ص ۵۶
@maktabvahy_fazel
46.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 واکنش آیت الله شیخ جعفر فاضل
نسبت به جسارت و هتک حرمت محضر مبارک پیامبر خدا و امیرمومنان صلوات الله علیهما
@maktabvahy_fazel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنب اللّه به چه معناست!؟
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
با موضوع ریشه های شناخت خدا
@maktabvahy_fazel
احیای شب عید فطر
📜قالَ الْباقرُ علیهالسّلام: کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهالسّلام یُحْیِی لَیْلَةَ عِیدِ الْفِطْرِ بِصَلَاةٍ حَتَّى یُصْبِحَ وَ یَبِیتُ لَیْلَةَ الْفِطْرِ فِی الْمَسْجِدِ وَ یَقُولُ یَا بُنَیَّ مَا هِیَ بِدُونِ لَیْلَةٍ یَعْنِی لَیْلَةَ الْقَدْرِ
📃امام باقر علیهالسلام نقل میکند:«حضرت علىّ بن حسين عليهما السّلام شب عيد فطر را با نماز، احيا مىكرد تا اينكه صبح مىشد و نيز شب عيد فطر را در مسجد بيتوته مىنمود و خطاب به من مىفرمود: پسرم، اين شب كمتر از آن يك شب {يعنى شب قدر} نيست.»
📚اقبال الأعمال ج1 ص463
@maktabvahy_fazel
📜عَنْ أَبِى جَعْفَرٍ عليه السلام قالَ: مامِنْ عِيْدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحى وَ لا فِطْرٍ اِلاَّ وَ هُوَ يُجَدِّدُ لاِلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللّه عَلَيهِم فيهِ حُزْنا، قُلْتُ: وَ لِمَ ذلِكَ؟
قالَ عليه السلام: لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِى يَدِ غَيْرِهِمْ.
📃حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: هيچ عيدى چه عيد قربان و چه عيد فطر براى مسلمانان پيش نمى آيد مگر اينكه غم و اندوه آل محمد صلي الله عليه و آله تازه مى گردد. راوى پرسيد: چرا چنين مى شود؟
حضرت فرمود: چون حق خود را در دست ديگران مى بينند.
📚الكافى، ج 4، ص170
@maktabvahy_fazel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا موسی به خدا شک کرد؟
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
با موضوع ریشه های شناخت خدا
@maktabvahy_fazel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خداوند جلوه عاشقی و معشوقی دارد!؟
گزیده ای از برنامه سرزمین عشق
@maktabvahy_fazel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سؤال از فقها و مراجع !
حکم جسارت به اهل بیت علیهم السلام چیست؟
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
@maktabvahy_fazel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدای اهل تسنن چگونه است ؟!
گزیده ای از برنامهٔ سرزمین عشق
@maktabvahy_fazel
4_6048859286296069719.mp3
18.08M
🎵 اثر جاوید
روحی مشتاقه
🏴سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام
🎤#ملا_باسم_کربلائی
@maktabvahy_fazel
📜شرحی بر فاجعه هولناک تخریب بقیع
📖در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری (مصادف با ۲۱ آوریل ۱۹۲۶) پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور هم چنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) و بسیاری قبور دیگر پرداختند .
▫️ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام صادق – علیهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده، و گنبد و ضریح را از بین بردند.
❕یکی از جهانگردان غربی به نام میسترکه به فاصله کوتاهی از ویرانی این حرم بقیع را دیده، ویرانی و خرابی آنجا را این گونه ترسیم می کند: “چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم که زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و به ویرانه ای تبدیل شده است، زیرا در جای جای بقیع به جز قطعات سنگ و کلوخ به هم ریخته و تیرهای چوب کهنه چیز دیگری نمی توان دید. ولی این ویرانی ها و خرابی ها در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی نبود بلکه با عزم و اراده انسانها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاه های زیبا و سفید رنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان گردیده است.”
▪️در این ماجرا تنها حرم پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) محفوظ ماند و وهابیان در ادامه هتاکی های خود تصمیم داشتند قبر مطهر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) را نیز تخریب کنند اما از بازتاب این کار در جهان اسلام و برانگیخته شدن احساسات مسلمانان بر ضد خویش ترسیدند و به طور موقت از این عمل منصرف شدند.
(ادامه در پست بعدی)
@maktabvahy_fazel
📚طبق نقل تاریخی آن ها در این حمله چهار صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و یاقوت گرانبها و حدود یکصد قبضه شمشیر با غلاف های مطلا به طلای خالص و تزیین شده به الماس و یاقوت و … به یغما بردند . و این نیز نخستین حمله آنان به مقدسات اسلامی نبود . صلاح الدین مختار نویسنده و مورخ وهابی در کتاب “تاریخ المملکه العربیه السعودیه کما عرفت” بخشی از افتخارات وهابیت در حمله به کربلای معلی را چنین شرح می دهد : در سال ۱۲۱۶ امیرسعود در رأس نیروهای بسیاری از مردم نجد و حبوب و حجاز و تهامه و نواحی دیگر به قصد عراق حرکت نمود و در ماه ذی القعده به شهر کربلا رسید و آن را محاصره کرد . سپاه مذکور باروی شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند . بیشترمردم را در کوچه و بازار و خانه ها به قتل رسانیدند و نزدیک ظهر با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج شدند، سپس در محلی به نام ابیض گرد آمدند . خمس اموال را خود سعود برداشت و بقیه را به هر پیاده یک سهم و به هر سوار دو سهم قسمت کرد .(چون به نظر آنها جنگ با کفار بود) عثمان بن بشر از دیگر مورخان وهابی درباره حمله به کربلا چنین می نویسد: “… گنبد روی قبر (یعنی قبر امام حسین علیه السلام) را ویران ساختند و صندوق روی قبر را که زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر در آن نشانده بودند، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن های نفیس و جز آنها یافتند، غارت کردند و نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که قریب به ۲۰۰۰ تن از اهالی کربلا را کشته بودند.” جالب این جاست که مورخ مزبور نام کتاب خود را “عنوان المجد فی تاریخ نجد” گذاشته و از این وقایع به عنوان نشانههای مجد و شکوه و عظکت وهابیت یاد کرده است! اما این فقط شیعیان و اماکن مقدسه آنها نبودند که وهابیان آثار مجد و شکوه خود را در آن به نمایش گذاشتهاند، مکه مکرمه و طائف نیز از حملات آنان در امان نماند. “جمیل صدقی زهاوی” در خصوص فتح طائف می نویسد: “طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرش سر بریدند، جمعی را که مشغول فراگیری قرآن بودند کشتند، چون در خانهها کسی باقی نماند، به دکانها و مساجد رفتند و هر کس بود، حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند. کتابها را که در میان آنها تعدادی مصحف شریف و نسخههایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب فقه و حدیث بود، در کوچه و بازار افکندند و آنها را پایمال کردند.” سرزدن این قبیل امور از پیروان محمد بن عبدالوهاب شگفت نیست! تابعان کسی که همه مسلمانان را کافر و مشرک می دانست و مکه و مدینه را قبل از آنکه به دست وهابیان بیافتد، دارالحرب و دارالکفر!می دانست. در کتاب “الدررالسنیه” می خوانیم: “وی – محمد بن عبدالوهاب – از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله نهی میکرد و از شنیدن آن ناراحت میشد. صلوات فرستنده را اذیت میکرد و به سختترین وجه مجازات می نمود. حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را که مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از کتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند.” محمد بن عبدالوهاب به نوبهی خود در اعتقادات پیرو “ابن تیمیه حنبلی” است، که در قرن هشتم هجری میزیسته است، از ابن تیمیه عقاید جالبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم میدانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامهی خود می گوید: “ابن تیمیه را بر منبر مسجد جامع دمشق دیدم که مردم را موعظه میکرد و میگفت: خداوند به آسمان دنیا میآید، همان گونه که من اکنون فرود میآیم! سپس یک پله از منبر پائین میآمد!” عقاید او آنچنان سخیف و بیمقدار بود که خود اهل سنت وی را به زندان افکندند و در رد او کتب متعددی را به رشته تحریر درآوردند. این قطرهای کوچک از مرداب اعتقادات و عملکرد وهابیان در طول این سالیان است. در طول این دوران دانشمندان زیادی چه شیعه و چه سنی به نقد عقاید وهابیت دست زدهاند و به شبهات گوناگون آنان پاسخ دادهاند. یکی از شبهات آنان مسألهی بناء بر قبور است. آنها ساختن بنا اعم از مسجد یا غیر آن را بر قبر حرام میدانند. در این نوشتار سعی می کنیم پاسخی مناسب به شبههی مذکور بدهیم. نخست آنکه: این شبههی آنان را صریح آیهی ۲۱ سوره کهف دفع مینماید، که در خصوص ماجرای اصحاب کهف از قول مومنانی که میخواستند یاد اصحاب کهف را گرامی دارند می فرماید: لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا (بی تردید بر روی قبور آنان مسجدی بنا می کنیم) دوم آنکه: هنگام ظهور اسلام و در دوران فتوحان اسلامی بناهایی بر قبور انبیاءِ گذشته وجود داشت. از جمله میتوان به قبر حضرت داوود و حضرت موسی در بیت المقدس اشاره نمود.
(ادامه در پست بعدی)
@maktabvahy_fazel
❗️جالب اینجاست که خلیفه دوم که طبق نظر این آقایان از صحابه است و معصوم، خود برای انعقاد پیمان صلح به بیت المقدس رفت و پس از تسلط بر آن شهر، اقدامی در راستای از بین بردن این قبور به عمل نیاورد…
📜پیشینه قبرستان بقیع
🔶بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) و به وسیله مسلمانان صدراسلام به وجود آمده است. در بقیع اولین کسی که از انصار دفن شده اسعدبن زراره و از مهاجرین عثمان بن مظعون می باشد. سمهودی می گوید: پس از فوت ابراهیم فرزند رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آن حضرت به صحابه فرمودند: ”ابراهیم رابه سلف ما عثمان لاحق کنید و در کنار او به خاک بسپارید.” او می گوید پس از دفن شدن ابراهیم در بقیع، مردم مدینه علاقه مند شدند پیکر اقوام و عشیره خود را در آنجا دفن کنند و هر یک از قبایل مدینه درختان و ریشه های بخشی از بقیع را قطع و زمین آن را برای همین منظور آماده نمودند.
@maktabvahy_fazel
بسمهتعالی
جلسات و دروس استاد معظم آیتالله فاضل دامتافاضاته از مورخه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ طبق روال گذشته برقرار میباشد.
@maktabvahy_fazel
May 11
▪️عمارت و ساختن قبور اهل بیت علیهمالسلام
📜قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) لامیرالمومنین (علیهالسلام): یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قَبْرَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْكُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَی فَیَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَ یُكْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَی اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَئِكَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّةِ
📃رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به امیرالمومنین (علیهالسلام) فرمود: یااباالحسن! به درستی که حق تعالی قبر تو و قبر فرزندان تو را بقعه هایی از بقعه های بهشت و عرصه ای از عرصه های جنّت گردانیده است و به درستی که خدای تعالی دل های برگزیدگان خلق و بندگان خاص خود را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که در راه محبّت شما مشقت ها و آزارها خواهند کشید و ایشان قبور شما را عمارت کنند و از جهت تقرب به خدا و محبّت رسول او بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد؛ یا علی! ایشان به شفاعت من مخصوصند و در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت ایشان به زیارت من خواهند آمد
📚بحارالانوار ، ج ۹۷ ، ص ۱۲۰
@maktabvahy_fazel
بسمه تعالی
إن الثامن من شوال هو ذكرى هدم قبور أئمتنا، ويجب على كل إنسان أن ينعي و يدين هذه الجريمة ويحزن عليها. وخاصة طلابنا الأعزاء لا تهملوا هذا الأمر المهم وعلى الأقل ارتدوا الملابس السوداء لتكون شوكة في عيون المعارضين وهو علامة الاهتمام بآل النبي، كما أنه علامة تقوى القلب .
غفر الله لنا و لکم و السلام.
عبدُ الائمه فی الطاعه و عبدُ الله فی العبودیه
جعفر الفاضل
@maktabvahy_fazel