eitaa logo
آیت الله جعفر فاضل
1.3هزار دنبال‌کننده
138 عکس
77 ویدیو
13 فایل
⬜تنها کانال رسمی موسسه مکتب وحی نبوی⬜ 🌐سایت رسمی مکتب وحی نبوی https://mmvn.ir 🗃️پاسخگویی به سوالات(ادمین) @rizekharemahdi 📱اینستاگرام Jafarfazel.official 💻آپارات Aparat.com/Maktabvahynabavi_jafarfazel/live 💾تلگرام https://t.me/maktabvahy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6021344647761105757.mp3
35.16M
🎙گزارش صوتی 🎙 🎤 آیت اللّه جعفر فاضل 📕 موضوع : 🕰زمان : 🌎 مکان : @maktabvahy_fazel
4_6032668097108774860.mp3
26.86M
گزارش صوتی 🎙 🕰زمان : 📕 موضوع : 🎤 آیت اللّه جعفر فاضل 🌎 مکان : @maktabvahy_fazel
4_6032668097108775077.mp3
48.2M
گزارش صوتی 🎙 🕰زمان : 📕 موضوع : بخشی از خطبه امام‌سجاد صلوات‌الله‌علیه در مسجد اموی: أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ أُعْطِینَا الْعِلْمَ و الْحِلْمَ و السَّمَاحَةَ و الفَصاحَة و الشَّجاعَة... @maktabvahy_fazel
12.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح اصول کافی🔸 📖 ائمه سلام‌الله‌علیهم همان نشانه‌هایی هستند که خداوند در کتابش به آن اشاره فرموده است. ▫️در تفسیر آیه شریفه: وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ روایات متعددی وارد شده که منظور از «نجم»، وجود مقدس رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و مراد از «علامات»، ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌باشد. ▫️ائمه صلوات‌الله‌علیهم مردم را به حقیقت نورانی و پر فروز پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله دعوت می‌کنند چراکه تمام هدایت و توحید در آن وجود مقدس قرار داده شده. ▫️ائمه صلوات‌الله‌علیهم علاماتی هستند برای رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و آیاتی‌اند بر وجود اقدس الله جل‌جلاله. ▫️همراهی با امام به نص آیه شریفه وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ به معنای پیروی و اطاعت محض از امام‌معصوم است. ▫️از پیروی بی‌چون وچرای غیر معصوم و قرار دادن هر شخصیتی درجایگاه حجةالله به‌شدت منع شده‌ایم. @maktabvahy_fazel
الْحَمْدُ للّه الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلایَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيهِم السَّلام عیدالله‌الاکبر عیدسعیدغدیرخم را به محضر ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و جمیع غدیریان تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. @maktabvahy_fazel
ولادت باسعادت امام موسی‌بن‌جعفرالکاظم صلوات‌الله‌علیهما را به محضر مبارک ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه و تمامی شیعیان و ارادتمندان حضرتش تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. @maktabvahy_fazel
زیارت غدیریه.mp3
33.08M
🎙گزارش صوتی 🎙 🎤 آیت اللّه جعفر فاضل 📕 موضوع : 🕰زمان : 🌎 مکان : @maktabvahy_fazel
جهت اطلاع جلسه مکتب وحی نبوی تا اطلاع ثانوی برگزار نمی شود
حضرت امام‌رضا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در قرآن، آیه‌ مباهله است.» 📚بحار الانوار ج‏۴۹، ص۱۸۸ @maktabvahy_fazel
29.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح توحید صدوق🔸 📖 نفی جبر و تفویض ۳ 💠 مخلوق موجودی حقیقی و دارای اراده و دارای توان است. 💠 برخی مخلوق را مجبور دانسته‌اند؛ و برخی دیگر برای نفی جبر اصلاً وجود مخلوق را منکر شده‌اند و ادعا دارند که همه چیز اوست! که طبق مبانی وحیانی هر دو دیدگاه باطل است. 💠 اگر کسی بگوید خدا امور را به مخلوق واگذار کرده است (=تفویض) حضرت‌حق را از سلطنتش (=سلطه بر آن‌چه ایجاد فرموده) منع کرده است. 💠 طبق روایات صحیحه از طریق معصومین صلوات‌الله‌علیهم، قائلین به جبر و یا تفویض، هم کافر و هم مشرک شمرده شده‌اند. 💠 اراده مخلوق نه در عرض اراده خداست نه در طول آن! @maktabvahy_fazel
به اطلاع کلیه عزیزان و همراهان گرامی می‌رسد: به دلیل تشرف آیت‌الله فاضل به عتبات عالیات جلسات و منابر ایشان تا ۱۶ ماه محرم‌ در مشهد برگزار نمی‌شود.
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح اصول کافی🔸 📖 ذکر، در آیه شریفه فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ وجود مقدس رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل‌ذکری که خداوند متعال ما را به پرسش از آن‌ها دستور داده، فقط ائمه علیهم‌السلام هستند. ▫️تبیین غلط بودن گمان برخی مفسرین که ذکر را کتاب‌های تورات و انجیل و اهل‌ذکر را یهود و نصاری دانسته‌اند. ▫️ما امر شده‌ایم، اگر مسأله‌ای را نمی‌دانیم، از اهل‌ذکر بپرسیم، اما بر اهل‌بیت علیهم‌السلام واجب نیست به تمام سؤالات ما پاسخ دهند! ▫️گرفتن معارف دینی از غیر اهل‌بیت علیهم‌السلام به هر شکلی که باشد همواره گمراهی و ضلالت است.( وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیْرِ هُدًی مِّنَ اللَّهِ = کیست گمراه‌تر از کسی است که به‌جای تبعیت از هدایت پروردگار، هوای نفسش را پیروی می‌کند؟) @maktabvahy_fazel
✍ ضمن عرض تسلیت به مناسبت آغاز ماه محرم‌الحرام اطلاع همراهان گرامی و دنبال کنندگان مباحث استاد می‌رسد: 💠 سلسله مباحث معرفتی و اعتقادی تحت عنوان ریشه‌های شناخت‌خدا به صورت فایل صوتی در کانال بارگذاری خواهد شد‌. ✅ پیشنهاد می‌شود این مبحث زیبا و جامع را با دقت استماع بفرمایید. (ضمناً لینک کلیپ تصویری در یوتیوب هم به فایل ‌ها پیوست می‌شود) @maktabvahy_fazel
لقد وصل شهر الحزن. الشهر الذي صعد فيه القرآن إلى السماء ولكنه ممزق، وكيف لا يخجل الإنسان من أمانة لم يؤتمن، وكيف لا يحزن على مصيبة رثى فيها أهل السماء. فجميع الخلق فداء لمن ضحى بنفسه في سبيل معرفة الله وعلم أن معرفة الله إنما هي معرفته. فقوموا وعرفوه بالبكاء على أبي عبد الله الحسين، فإن البكاء عليه ينفي الحجاب، ويجعل القلب بيئة معرفة الله. أنصبوا خيم العزاء ولا تلتفتوا إلى كلام اللئام. يزرع اليوم ويحصد غدا. عبد الائمه فی الطاعه جعفر الفاضل
◼️ أَلَا وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی الْبَاكِینَ عَلَی الْحُسَیْنِ ▪️مراسم عزاداری در کربلای معلی ▪️همراه با بیانات ارزشمند آیت‌الله حاج‌شیخ جعفرفاضل نیشابوری ▪️از شب اول محرم‌الحرام بمدت پانزده شب ساعت ۲۱ ▪️مکان: کربلای‌معلی، باب‌القبله امام‌حسین علیه‌السلام کوچه هتل جوهره، ده متر داخل کوچه @maktabvahy_fazel
وَ بِالْحُسَیْنِ تَسْعَدُونَ... ...حسینی باشید تا سعادتمند شوید. 📚 بحارالأنوار ج۳۵ ص۴۰۵ فرا رسیدن ماه عزای آل‌الله را تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم. @maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️ 📕 موضوع: 🎤آیت الله جعفر فاضل ✏️ جلسه: اول 🕰 زمان: ماه رمضان 1445 🌎 مکان: کربلای معلی 👈👈👈👈 توضیحات 📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب @maktabvahy
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه اول 🎙️فایل صوتی : ❓آیا شناخت خداوند لازم است؟ ❓اگر معرفةالله یک واقعیت است، حقیقت آن در خارج چیست؟ ❓جنس معرفةالله چیست؟ ❓چرا ما نمی‌توانیم حقیقت خداوند را بشناسیم؟ ❓اگر خدا قابل شناخت نیست، پس معرفةالله یعنی چه؟ : 🔹بسیاری از مباحث اخلاقی مطرح شده ریشه در  گفتارهای صوفیه دارد. 🔹رذائل اخلاقی بر سه رکن استوار است: کبر و حرص و حسد. این موارد ارکان کفر و شرک هستند. اگر کسی از این سه رذیله نجات پیدا کند سایر  حالات و صفاتی که به عنوان رذیله شناخته می‌شود، خود به خود از او دفع می‌شود و فضائل در  وجود او شکل می‌گیرد. 🔹توضیح اینکه اگر کسی به اندازه ذره ای کفر در وجودش باشد، بهشت بر او حرام است. 🔹هدف ما باید رضایت و خواسته امام باشد نه اینکه فقط منافع خودمان را مدنظر داشته باشیم و نباید فراموش کنیم که گناهان ما چه‌اندازه قلب‌مقدس امام را اذیت می‌کند. 🔹حقیقت شرک و حقیقت توحید به شدت از یکدیگر متنفرند و طبیعت نور این است که از ظلمت بدش می‌آید و بالعکس. 🔹مباحث مربوط به معرفةالله طبعاً مباحثی دشوار و هضم آن مشکل است. 🔹معرفت و شناخت با اقسام سه‌گانه‌اش(=اقراری،فطری،قلبی) به نور امام مرتبط است. 🔹اصل معرفةالله، رؤیت قلبی است. 🔹معرفت غذای روح محسوب می‌شود. 🔹توضیح آیه شریفه انا لله و انا الیه راجعون. 🔹اگر قرار باشد از خدای متعال چیزی خارج یا صادر شود یا خداوند تجلی یا تنزل داشته باشد، لازم می‌آید که در کنار خدا چیز دیگری را قرار دهیم تا این اتفاقات رخ دهد، و اگر هم این اتفاقات در درون خداوند رخ دهد مستلزم ترکیب و دگرگونی و تغییر  در ذات حضرت‌حق است و در هر دو حالت خداوند از خدایی ساقط می‌شود. 🔹معرفةالله نه در اتحاد و عینیت با خداست و نه کسب آن وجدان خدا محسوب می‌شود. 🔹ما هرگز به دنبال یافتن الله حتی به صورت قلبی نیستیم بلکه وظیفه ما کسب معرفةالله است که موجودی غیر از الله تعالی است. 🔹معرفةالله مخلوق و مصنوع پروردگار است. 🔹خداوند با ایجاد خلق اول که نور اول است، معرفتش را خلق فرمود و آن حقیقت، دیگر نیاز به کسب معرفت ندارد بلکه خودش معرفت است. 🔹هرچه واسطه‌های میان ما و آن نوری که خلق اول است کمتر شود، به آن حقیقت نزدیک‌تر  می‌شویم و معرفةالله در ما شکوفاتر می‌شود. 🔹سیر ما به سوی نور است و نور  همان مخلوق اعظم است. 🔹خداوند حقیقتی غنی و بی‌نیاز است و هر موجودی که ناتوانی در آن یافت شود غیر خداست. 🔹از امثال بایزیدبسطامی تعجبی نیست، تعجب از کسانی‌است که ادعاهای چنین افرادی را می‌پذیرند و مرید ایشان می‌شوند. 🔹هر چه که قابلیت شناخته شدن داشته باشد، الله نیست. @maktabvahy_fazel
4_5792107502845825289.mp3
35.85M
🎙️گزارش صوتی🎙️ 📕 موضوع: 🎤آیت الله جعفر فاضل ✏️ جلسه: اول 🕰 زمان: ماه محرم‌الحرام 1446 🌎 مکان: کربلای معلی @maktabvahy_fazel
ایمان و آثار ایمان | جلسه اول ⚜ 🎙فایل صوتی 🔹طبق آیات و روایات ایمان بالاتر از اسلام است. درواقع کسی که ایمان دارد اسلام را هم دارد، اما مسلمان لزوماً مومن نیست. 🔹ایمان همان ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام است. 🔹احکام اسلام بر اساس ظاهر (اقرار شهادتین)، بر مسلمان جاری است. اما احکام ایمان بر اساس باطن(عدم نفاق قلبی) است. 🔹سیره عملی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در ابتدا چنین بوده است: در نماز میت برای مومن(مسلمان واقعی) پنج تکبیر را قرائت می کردند اما برای مسلمان(منافق) تکبیر ترحم را قرائت نمی کردند. و پس از وحی آیات جدید، سیره بعدی پیامبر این بود که اصلا بر شخص منافق نماز نخوانند و در کنار قبر او هم نایستند(84 توبه) چراکه غیر مومن احترام ندارد (مانند جد بن قیس) 🔹توضیح اینکه در احادیث زیر مراد از کلمه مسلم ؛ مومن است: ۱-أيّما مسلم زار مسلما فليس اياه زار، اياى زار و ثوابه على الجنة «هر مسلمانى كه از مسلمانى ديدار کند، او را ديدار نكرده، بلكه مرا ديدار كرده، و بهشت به عنوان پاداش او، برعهده من خواهد بود». ۲-المسلم أخ المسلم مسلمان برادر مسلمان است 🔹در احادیثی که اهل بیت علیهم السلام برای عملی فضائلی را بیان فرمودند، منظور نسخه صحیح و مقبول آن است که واضحا برای مؤمن محقق می شود. (مثلا در حدیث هست کسی که حج بجا اورد تمام گناهانش می‌ریزد؛ منظور از این حج، نسخه صحیح حج است) 🔹بهشتیان باهم برادرند چرا که بهشت و بهشتیان از نور حسین بن علی علیهماالسلام خلق شده اند؛ لذا ما با کسی برادریم که در تکوین برسد به حسین بن علی علیه‌السلام. 🔹نفاق افراد به سه شکل مشخص میشود: 1-با داشتن علم غیب 2-امام معصوم خبر دهد 3-رفتار هایی از او بروز دهد که عقلای عالم بر نفاق او مطمئن شوند. 🔹در فقه شیعه برای اقتدا کردن به شخصی برای نماز باید از مومن بودن او اطمینان حاصل شود. 🔹بعضی از مصادیق نفاق، فرد را علاوه بر خروج  از ایمان از دایره اسلام نیز خارج می‌سازد؛ مانند قصد داشتن برای جنگ و ایستادگی در مقابل امام علیه‌السلام در هر صورت. @maktabvahy_fazel
4_5794176852448777520.mp3
26.39M
🎙گزارش صوتی🎙 📕 موضوع: 🎤آیت الله جعفر فاضل ✏️ جلسه: دوم 🕰 زمان: ماه محرم‌الحرام 1446 🌎 مکان: کربلای معلی @maktabvahy_fazel
🔴قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: یَا زُرَارَةُ إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَی الْحُسَیْنِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالدَّمِ زراره از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت می‌کند که فرمودند:ای زراره! آسمان مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام خون گریه کرد. وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالسَّوَادِ زمین مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام گریه کرد.گریه زمین این بود که سیاه چهره شد. وَ إِنَّ الشَّمْسَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحُمْرَةِ آفتاب مدت چهل روز برای حسین علیه السّلام گریه کرد. گریه آفتاب این بود که گرفت و قرمز شد. وَ إِنَّ الْجِبَالَ تَقَطَّعَتْ وَ انْتَثَرَتْ کوه‌ها قطعه قطعه و پراکنده شدند. وَ إِنَّ الْبِحَارَ تَفَجَّرَتْ دریاها به تلاطم آمدند. وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ بَکَتْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً عَلَی الْحُسَیْنِ ملائکه مدت چهل روز برای امام حسین علیه السّلام گریه کردند. وَ مَا اخْتَضَبَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ وَ لَا ادَّهَنَتْ وَ لَا اکْتَحَلَتْ وَ لَا رَجَّلَتْ حَتَّی أَتَانَا رَأْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ مَا زِلْنَا فِی عَبْرَةٍ بَعْدَهُ. هیچ زنی از ما خضاب نکرد، روغن به خود نمالید، سرمه به چشم و موی سر شانه ننمود تا آن موقعی که سر عبیداللَّه بن زیاد ملعون نزد ما آمد. و بعد از آن دائما اشک ما جاری بود. وَ کَانَ جَدِّی إِذَا ذَکَرَهُ بَکَی حَتَّی تَمْلَأَ عَیْنَاهُ لِحْیَتَهُ وَ حَتَّی یَبْکِیَ لِبُکَائِهِ رَحْمَةً لَهُ مَنْ رَآهُ هر گاه جدم به یاد امام حسین علیه السّلام می‌افتاد، به قدری گریه می‌کرد که اشک چشمش، ریش مبارکش را تر می‌نمود. هر کسی گریه جدم را می‌دید، به حال آن حضرت گریان می‌شد. وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ الَّذِینَ عِنْدَ قَبْرِهِ لَیَبْکُونَ فَیَبْکِی لِبُکَائِهِمْ کُلُّ مَنْ فِی الْهَوَاءِ وَ السَّمَاءِ مِنَ الْمَلَائِکَةِ آن ملائکه ای که نزد قبر امام حسین علیه السّلام هستند گریه می‌کنند و کلیه ملائکه هوا و آسمان برای گریه آنان گریان می‌شوند. وَ لَقَدْ خَرَجَتْ نَفْسُهُ علیه السلام فَزَفَرَتْ جَهَنَّمُ زَفْرَةً کَادَتِ الْأَرْضُ تَنْشَقُّ لِزَفْرَتِهَا موقعی که امام حسین علیه السّلام جان سپرد، جهنم به نحوی فریاد زد که نزدیک بود زمین شکافته شود. وَ لَقَدْ خَرَجَتْ نَفْسُ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ زِیَادٍ وَ یَزِیدَ بْنِ مُعَاوِیَةَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَشَهَقَتْ جَهَنَّمُ شَهْقَةً لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ حَبَسَهَا بِخُزَّانِهَا لَأَحْرَقَتْ مَنْ عَلَی ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ فَوْرِهَا هنگامی که عبیداللَّه بن زیاد و یزید بن معاویه لعنهم اللَّه مردند، دوزخ نعره ای زد که اگر خدای توانا آن را به وسیله موکلین آن آرام نمی کرد، فورا هر کسی را که روی زمین بود می‌سوزانید. وَ لَوْ یُؤْذَنُ لَهَا مَا بَقِیَ شَیْ ءٌ إِلَّا ابْتَلَعَتْهُ وَ لَکِنَّهَا مَأْمُورَةٌ مَصْفُودَةٌ وَ لَقَدْ عَتَتْ عَلَی الْخُزَّانِ غَیْرَ مَرَّةٍ حَتَّی أَتَاهَا جَبْرَئِیلُ فَضَرَبَهَا بِجَنَاحِهِ فَسَکَنَتْ اگر به دوزخ اجازه داده می‌شد، هیچ چیزی نبود مگر این که آن را می‌بلعید، ولی دوزخ مأمور و مهار شده است. چند مرتبه بر موکلین خود سرکشی نمود تا این که جبرئیل آمد و آن را به وسیله بال خود ساکن کرد. وَ إِنَّهَا لَتَبْکِیهِ وَ تَنْدُبُهُ وَ إِنَّهَا لَتَتَلَظَّی عَلَی قَاتِلِهِ دوزخ برای امام حسین علیه السّلام گریه و ندبه می‌کند. دوزخ برای قاتل امام حسین علیه السّلام زبانه می‌کشد. وَ لَوْ لَا مَنْ عَلَی الْأَرْضِ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ لَنَقَضَتِ الْأَرْضَ وَ أَکْفَأَتْ مَا عَلَیْهَا وَ مَا تَکْثُرُ الزَّلَازِلُ إِلَّا عِنْدَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ. اگر حجت‌های خدا روی زمین نبودند، زمین در هم شکسته می‌شد و آنچه را که بر پشت خود داشت فرو می‌ریخت. زلزله زیاد نمی شود مگر در موقعی که قیامت نزدیک شود. 📚کامل الزیارات،ج۱،ص۸۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️ 📕 موضوع: 🎤آیت الله جعفر فاضل ✏️ جلسه:دوم 🕰 زمان: ماه رمضان 1445 🌎 مکان: کربلای معلی 👈👈👈👈 توضیحات 📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب @maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه دوم 🎙 فایل صوتی : ❓عرب در آن زمان از عبارت [لافرق بینک و بین الله] چه می‌فهمید؟ ❓تفاوت میان اتحاد حکمی و اتحاد در ذات چیست؟ ❓اگر کسی توانایی ندارد در مسأله‌ای متشابهات را رد به محکمات کند، وظیفه‌اش در آن مسأله چیست؟ ❓منظور قرآن از عبارت [نفخت فیه من روحی] طبق کلام امام معصوم چیست؟ ❓منظور قرآن از عبارت [الله نور السموات و الارض] طبق فرایش امام معصوم چیست؟ ❓چرا در شناخت امام از مافوق عرش باید شروع کرد؟ (برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و موارد دیگر فایل کامل برنامه را استماع فرمایید) : 🔹بحثی مهم‌تر از معرفةالله نداریم و ورود به این بحث بر همه واجب است. 🔹اکثر روایاتی که اکنون متشابه هستند و چندگونه معنا می‌شوند، در عصر اهل‌بیت علیهم‌السلام متشابه نبوده‌اند چرا که اولاً امامان معصوم توانمندترین اشخاص در بیان مطالبند، ثانیاً وظیفه امام و پیامبر طبق قرآن این است که آشکارا سخن بگوید [ما علی الرسول الا البلاغ المبین] 🔹اهل‌بیت علیهم‌السلام به زبان عربی فصیح صحبت می‌کردند و مخاطبین هم مشخصاً با این زبان آشنا بودند. 🔹به هر حال چه روایت از ابتدا متشابه بوده باشد، چه در زمان‌های بعد متشابه شده باشد، دستور عقل و شرع این است که قوانینی که چندگونه تفسیر برای آن ارائه می‌شود را باید با قانون‌اصلی که کلام صریح معصوم باشد توضیح داد. در مورد روایات هم وظیفه همین است و باید متشابهات را رد به محکمات کرد و با آن‌ها توضیح داد. 🔹آیات قرآن و روایات در عین حالیکه هرکدام حجتی مستقل هستند اما یکدیگر را توضیح می‌دهند. 🔹هر آیه از قرآن از حیثی محکم است در حالیکه همان آیه از حیثی متشابه محسوب می‌شود. 🔹 وظیفه ما این است که متشابهات از روایات را رد به محکمات از آیات و روایات کنیم همان‌طور که باید متشابهات از آیات را رد به محکمات از آیات و روایات کنیم. 🔹در شبهات وظیفه ما توقف است و باید به آن‌چه از قبل به ما رسیده و در آن اختلافی نیست التزام داشته باشیم. 🔹مطالب اعتقادی و معرفتی آن‌قدر شریف هستند که اگر کسی به صورت صحیح وارد حوزه آن شود و به حقایق برسد، رشدی پیدا می‌کند که در دیگران یافت نمی‌شود. چنان‌که خود حضرات‌معصومین ‌صلوات‌الله‌علیهم فرمودند: کسی‌که سخنان ما را بفهمد به عالی‌ترین درجات ایمان می‌رسد. 🔹یک اصل طلایی در رابطه با معارف این است که تا چیزی برای‌ما روشن نشده به‌سمت آن نرویم و قدم در تاریکی نگذاریم. 🔹پروردگار هرچه هست، مخلوق غیر آن است و مخلوق هر چه هست، پروردگار جزآن است. (این یک اصل مهم روایی است) 🔹ائمه علیهم‌السلام از یک جهتی خود معرفةالله هستند چون بیت‌الله‌اند و از حیثی دیگر محل معرفةالله هستند چون باب‌الله‌اند. 🔹نور اول که به دست قدرت خداوند آفریده شد آن‌قدر عظیم بود که خداوند آن را نور خودش نامید (نوری/نور عظمةالله) 🔹روح، مخلوق خداوند است و پروردگار از باب بیان شرافت و عظمت این مخلوق، آن را به خود نسبت می‌دهد (اضافه تشریفیه) 🔹برخی اسامی را می‌توان با مفاهیم مشابه، هم بر خالق و هم بر مخلوق اطلاق کرد اما علی رغم یکی بودن اسم و مفهوم آن، حقائق دوتاست. 🔹حتی ترتیب انبیا بر اساس نور اول است و همه خیرات عالم از آن‌جا شروع و گسترده شد. 🔹رسول‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به جابر و امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه به سلمان فرمودند: ما را به نورانیت بشناسید. 🔹نور اول بعد از خلقت خود کاملاً مخفی بود و فقط خداوند به او آگاهی داشت (حتی خودش شناختی از خود نداشت)، به نور اول غیب الغیوب می‌گویند. [انما‌الغیب لله] 🔹خداوند سه بخش از غیب الغیوب را آشکار می‌کند و یک بخش را هم مخفی نگه می‌دارد. این نوع خلقت، خلقت ظهوری است. بخش سوم هم در دل آن سه بخش قرار گرفت (روایت اول باب الاسماء در کتاب شریف اصول‌کافی) 🔹سه بخشِ ظاهر شده، ارکان معرفةالله است و خودش به خودش شناخت دارد. بخش دیگر که خدا ظاهرش نکرد اما در دل همان سه نور قرار داد، اسم مکنون و مخزون است؛ اسمی است که نزد خدا مخفی مانده است و خدا بر او احاطه دارد. 🔹رسول‌الله، امیرالمؤمنین و حضرت‌زهرا صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین، ارکان معرفةالله هستند. نوری که ظاهر نشد نیز فقط در دل این انوار گذاشته شده و مرتباً به اذن پروردگار در این حقائق ظهور پیدا می‌کند و تمام هم نمی‌شود. 🔹ائمه علیهم‌السلام از حیثی که ظهور آن‌ها ظهور معرفةالله است، بیت‌الله هستند. @maktabvahy_fazel
50.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📕با تمام بدنم از امام زمانم دفاع می کنم. با شهادت عبدالله بن حسن علیهماالسلام به قلب امام حسین علیه‌السلام چه گذشت @maktabvahy_fazel