eitaa logo
آیت الله جعفر فاضل
1.3هزار دنبال‌کننده
146 عکس
80 ویدیو
13 فایل
⬜تنها کانال رسمی موسسه مکتب وحی نبوی⬜ 🌐سایت رسمی مکتب وحی نبوی https://mmvn.ir 🗃️پاسخگویی به سوالات(ادمین) @rizekharemahdi 📱اینستاگرام Jafarfazel.official 💻آپارات Aparat.com/Maktabvahynabavi_jafarfazel/live 💾تلگرام https://t.me/maktabvahy
مشاهده در ایتا
دانلود
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح اصول کافی🔸 📖 اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم در نفسیر آیه مبارکه الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ فرمودند: نَحنُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ! ▫️روایت دوم از این باب: بیان می‌کند که افضل راسخین در علم، رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله هستند و خداوند علم تنزیل و تأویل را به ایشان و اوصیاء آن حضرت عنایت فرموده است. تأویل قرآن علاوه بر دانستن تفسیر و شأن نزول آن، شامل شناخت ظاهر و باطن، عام و خاص، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، مطلق و مقید و موارد این‌چنینی دیگر که در بطن قرآن نهفته است نیز می‌شود و امام. به همه این موارد آگاه است و تکلیف ما مراجعه به ایشان است. ▫️روایت سوم این باب: در این روایت بیان شده که راسخان در علم امیرالمؤمنین و ائمه بعد از ایشان صلوات‌الله‌علیهم هستند، و این ویژگی هرگز شامل همهٔ فرزندان و منسوبین به اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم نمی‌شود. ▫️در قرائت آیهٔ ...وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ، یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ بعد از نام الله نباید وقف کرد چرا که به غیر از الله، راسخون در علم نیز تأویل قرآن را می‌دانند و این علم را خداوند به آن‌ها آموخته است. @maktabvahy_fazel
دههٔ اول صفر مجلس اول
دههٔ اول صفر مجلس دوم
پنج شب اول صفر مجلس سوم
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه ششم💠 🎙️فایل صوتی : ❓وقتی گفته می‌شود اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم ارکان‌توحید هستند یعنی چه؟ ❓ آیا راه برای پیش‌افتادن از امام معصوم باز است و ممکن است کسی با تلاش و عبادت فراوان از ایشان جلو بزند؟ ❓چرا مصیبت اهل‌بیت صلوات‌الله‌علیهم اعظم مصیبات است؟ ❓آیت‌الله‌العظمی به چه کسی گفته می‌شود؟ : 🔹قائلین به وحدت وجود، رابطه بین علت و معلول که در حوزهٔ مخلوقات است را بین خالق و مخلوق نیز جاری کردند. درحالی‌که هر قانونی که بین مخلوقات جاری و از مخلوقیت آنها برخاسته باشد، شاهدی است بر این‌که این قانون در حوزهٔ خالق جاری نمی‌شود. 🔹قائلین به وحدت وجود خداوند را مجبور بر خلق کردن می‌دانند. و می‌گویند اگر معلول نابود شود علت هم نابود می‌شود. لذا ملاهادی سبزواری در شرح تجرید خود می‌گوید: خدایا اگر تو نبودی من نبودم و اگر من نبودم تو نبودی! 🔹خلق اول به تمام معنا مخلوق است؛ یعنی بین او و خدا هیچ سنخیتی در ذات نیست. 🔹وحدانیت خداوند مربوط به خود اوست و متکی و مرتبط با مخلوق نیست و آن‌چه به مخلوق ربط دارد، اقرار به وحدانیت اوست. 🔹معرفةالله یعنی حقیقتی که آیه و نشانهٔ خداوند است و بر الله دلالت و از او حکایت می‌کند؛ یعنی حالت اسمی دارد. 🔹در روایات از معرفةالله تعبیر به معرفت به آیات الهی و گاهی تعبیر به معرفت به اسماء الهی شده است و همهٔ این تعابیر، اسامیِ یک حقیقت هستند. 🔹خلق اول آیه‌ای است و وقتی ظهور پیدا می‌کند آیه‌ای دیگر می‌شود، و همان ظهور رسول‌الله و امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام‌الله علیهم است که آیةالله‌العظمی می‌باشند. 🔹آیت‌الله‌العظمی رسول‌الله و امیرالمؤمنین (ائمهٔ‌معصومین) صلوات‌الله‌علیهماوآلهما هستند. لذا توصیه می‌شود برای غیر از آن حضرات حتی به صورت اصطلاحی از این عبارت استفاده نشود و به جای آن آیت‌الله‌الأعظم (نشانهٔ‌خدای بزرگتر) گفته شود. از نظر لغوی تمام مخلوقات آیةالله هستند و در قرآن نیز مواردی ذکر شده است و استفاده آیةالله از نظر لغت برای مخلوقات مانعی ندارد اما آیةالله‌العظمی را نمی‌توان برای هر مخلوقی استفاده کرد و از نظر لغوی دروغ می‌شود.، گرچه شاید بتوان از نظر اصطلاحی استفادهٔ آن را توجیه کرد اما واقعاًچه لزومی دارد؟ 🔹لفظ امیرالمؤمنین خاص علی‌بن‌ابی‌طالب صلوات‌الله‌علیهما است و طبق روایات برای ائمه دیگر هم نمی‌توان استفاده کرد. "امیر" در لقب "امیرالمؤمنین" در روایات ما "میره" معنا شده است. میره به کسی گفته می‌شود که مردم بر سر سفرهٔ او نشسته‌اند. امیرالمؤمنین کسی است که خداوند روزی تمام خلایق را به وسیله او جاری کرده است. 🔹امیرالمومنین باب رسول‌الله‌اند به طوری که توسعه نور الله‌الاعظم که رسول‌الله باشد، به واسطه آن حضرت است. لذا حسنین سلام الله علیهما نیز هرچه دارند به واسطهٔ امیرالمؤمنین به آنها رسیده است. 🔹سلسلهٔ خلقت را خداوند به صورت ابوابی قرار داده است‌؛ یعنی هر امامی نسبت به امام قبل از خودش باب است. 🔹خداوند معرفت خودش را طبق روایات این‌گونه منتشر کرده و اگر اراده می‌کرد معرفتش را به یکباره و بدون ابواب منتشر کند هم می‌توانست. 🔹اهلبیت علیهم‌السلام هم سارع اند، هم سابق اند؛ لذا کسی در مسیر معرفت الله نه‌تنها به آنها نمی‌رسد بلکه حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود. با اینکه راه برای جلو رفتن باز است. 🔹عظمت امام اینگونه است که هم از ابتدای خلقت امام خلائق است هم در تمام سطوح خلقت، امام است و بقیه مأموم اند. امام از ابتدا بر همهٔ خلائق برتری دارد. علم، شجاعت، فصاحت، بلاغت و تمام خوبی ها به طور کامل در آنجا جمع شده است. 🔹اهلبیت علیهم السلام فرمودند ما در علم و فضل یکی هستیم. یعنی هر چه از علوم و فضائل در رسول الله است در ائمه بعد هم جاری شده است. اما مقام و منصب ها متفاوت است؛ منصب پنج تن از ائمه بعد بالاتر است. همچنین به تصریح روایات در میان پنج تن امیرالمؤمنین از حسنین بالاتر است. 🔹طبق روایات تمام علوم 73 حرف هستند، و همه 73 حرف در رسول‌الله، امیرالمؤمنین و ائمه دیگر می‌باشد. به گونه‌ای‌که 72 تای آن در سلسله خلقت ظهور پیدا کرده و امام آن را به تفصیل می‌داند و جزء حقیقت خودش است. هفتاد و سوم هم در حقیقت امام مستتر است و هر وقت خدا بخواهد ظهور می‌یابد. 🔹طبق متن روایات، حضرت عیسی که مرده را زنده می‌کرد از بین 73 حرف علوم، 2حرف و حضرت موسی که قدرت بیشتری داشت، 4حرف و آصف‌بن‌برخیا که تخت بلقیس را از یمن به چشم بر هم زدنی به فلسطین حاضر کرد، 1 حرف داشت. اگر علومی که نزد تمام انبیای قبل از رسول‌الله بود را روی هم بگذاریم، 15 یا 25(بر اساس اختلاف نسخه ها) حرف می‌شود. اما امیرالمؤمنین 72 حرف را به تفصیل و حرف دیگر را هم تحت عنوان اسم مکنون دارا هستند! @maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | ادامهٔ جلسه ششم 🎙️فایل صوتی 🔹ما اگر روزی بدانیم و حس کنیم که بر در خانهٔ چه عزیزانی زانو زده ایم، از شوق جان می‌دهیم.  🔹اگرتمام انبیای قبل جمع شوند نمی‌توانند جای امام‌زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه بنشینند و حتی پیامبر عظیم‌الشأنی مانند حضرت‌عیسی علیه‌السلام وقتی خدمت امام‌زمان صلوات‌الله‌علیه می‌رسند نمی‌گویند من نائب شما هستم! ولی ما افرادی که مانند خودمان هستند را جای امام می‌نشانیم. @maktabvahy_fazel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️برنامه استودیویی🎙️ 📕 موضوع: 🎤آیت الله جعفر فاضل ✏️ جلسه: ششم 🕰 زمان: ماه رمضان 1445 🌎 مکان: کربلای معلی 👈👈👈👈 توضیحات 📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب @maktabvahy_fazel
جلسات دهه اول ماه صفر <آقایان>
شراره بر دل ناموس کبریا زده اند برای دیدن ما، شهر را صدا زده اند روضه در یک کلام؛ وای از شام...
آیت الله جعفر فاضل
دههٔ اول صفر مجلس اول #مشهد_مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم ان‌شاءالله جلسه اول استاد در دهه اول صفر ، همراه با پخش زنده در شبکات ذیل خواهد بود .... شروع منبر حدود ساعت «۲۰» موضوع بحث « شرح زیارت عاشورا » آپارات تکیه یوتیوب لینک پخش زنده هنگام شروع جلسه در کانال قرار داده میشود
41.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹خلاصه درس اخلاق🔹 📖 اهمیت خلال کردن و بهداشت دهان ودندان ▫️خلال کردن یک جنبهٔ بهداشتی دارد که باعث سلامت دهان و دندان بلکه کل بدن می‌شود. ▫️و یک جنبهٔ اجتماعی دارد که با عدم رعایت آن باعث زحمت و اذیت مردم می‌شود. @maktabvahy_fazel