شرح روایی1.mp3
28.12M
🎙گزارش صوتی🎙
🎤آیت اللّه جعفر فاضل
📘 موضوع: #شرح_روایی_سوره_کهف
جلسه: بیست و هفتم
🕰 زمان: ربیعالثانی
🌎 مکان: مشهد
#موسسه_مکتب_وحی_نبوی
@maktabvahy_fazel
اخلاق1.mp3
27.73M
🎙گزارش صوتی 🎙
🎤 آیت اللّه جعفر فاضل
📕 موضوع : #اخلاق_۱۴۴۵
جلسه: هفتاد و هشتم
🕰زمان : ربیعالثانی
🌎 مکان : مشهد
#موسسه_مکتب_وحی_نبوی
@maktabvahy_fazel
شرح اصول کافی1.mp3
33.72M
🎙گزارش صوتی 🎙
🎤 آیت اللّه جعفر فاضل
📗 موضوع : #اصول_کافی
#کتاب_الحجه
جلسه: پنجاه و نهم
🕰 زمان : ربیعالثانی
🌎 مکان : مشهد
#موسسه_مکتب_وحی_نبوی
@maktabvahy_fazel
69.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹خلاصه درس اخلاق🔹
📖 توهم انسانیت در تقابل با معرفةالله و اخلاق حقیقی
▫️اوج اخلاق، متخلّق بودن در برابر رب العالمین است.
▫️ما انسانیتی را قبول داریم که در شعاع معرفةالله باشد، و معتقدیم اگر دین کنارگذاشته شد، اصلاً انسانیتی واقع نمیشود، دین ما مکتبی است که انسانیت صحیح را ترویج میکند.
▫️اخلاق در پیشگاه پروردگار را از حضرتیونس علیهالسلام بیاموزیم.
#اخلاق_۱۴۴۴
#کلیپ_درسی
@maktabvahy_fazel
بسمهتعالی
باتوجه به تشرف استاد عالیقدر حضرت آیةالله فاضل به عتبات عالیات تمام جلسات و دروس ایشان تا اطلاع ثانوی تعطیل میباشد.
@maktabvahy_fazel
May 11
عن أبی جعفر علیه السلام :
اجتمعوا وتذاكروا تحفُّ بكم الملائكة ؛رحم اللّه من أحيى أمرنا.
سيشرع سماحة آیت اللّه الشیخ جعفر الفاضل النيشابورى ببحث عقائدي بعنوان(معرفة الله سبحانه تعالی) باللغة الفارسية
◾️الزمان: يوم الأحد (9ربیع الثانی )-الساعة 4:30 عصراً
◾️المكان: موسسة الامام الرضا للدراسة والتحقیق العلمي برعاية المحقق آية الله مسلم الداوري، (الفرع المقابل لبيت السيد السيستاني دام ظله فرع معرض الكتاب الدائم للعتبة الحسينية)
🔹ملاحظة: سيكون البحث العقائدي لمدّة أسبوعين فقط.
شفیعهٔ محشر
📜قَالَ الصّادقُ عَلَیهِالسّلام:
تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ.
📃امام صادق علیهالسلام فرمود:
بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در قم وفات میکند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.
📚بحار ج۶۰ ص۲۲۸
@maktabvahy_fazel
💠 ریشه های شناخت خدا | جلسه نهم 💠
🎙️فایل صوتی
#سوالات_کلیدی:
❓نوری که ما میشناسیم هم خودش روشن است و هم سبب روشنی اشیاء غیر از خود میشود.
با این حال چگونه نور اول مستتر بود؟ و چگونه از خود مخفی بود؟
❓درمورد نور اول تعابیری داریم که به ظاهر متناقض است. چگونه هم معلوم است و هم مجهول؟ چگونه هم پوشیده است و هم غیر پوشیده؟
❓خداوند حقیقتی است که ظاهر نمیشود؛ بنابراین چگونه اهلبیت صلواتاللهعلیهم خدا را برای خلق آشکار میکنند و مُظهِر او هستند؟
❓در آیه شریفه هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ، ظاهر بودن خداوند به چه معناست؟
❓چگونه خداوند در ذات خودش هم اول است و هم آخر؟
#جملات_کلیدی
🔹مراد از نور اول، حقیقتی است که در آن تمامی خیرات و زیباییها و نیز همهٔ آنچه میتواند به نیکی از خدا دلالت کند و حکایت کند، قرار دارد و به یکباره خلق شده.
🔹نوری که اکنون ما میشناسیم و از آن تعبیر به نور میکنیم بعدها و با واسطههای بسیار از نور اول خلق شده است، فلذا با آن متفاوت است.
🔹نور اول از حیثی که هنوز خودش به خودش آگاهی پیدا نکرده مستتر است و از حیثی که مخلوق رب العالمین است و خدا بر آن احاطه علمی دارد، بر خدا پوشیده نیست.
🔹نور اول در مجموع، دارای حد است چون مخلوق است. اما به اذن الهی در ابتدا هنوز در درون خود حد و مرزی ندارد و یکپارچه است در عین اینکه قابلیت دگرگونی دارد. برخلاف ذات خدا که در او دگرگونی نیست و قابلیت دگرگونی هم ندارد.
🔹در مرحله بعد که خداوند نور اول را ظاهر میکند در درونش حد و مرزهایی ایجاد میشود که باعث تشخص آن میشود که این تشخص یافتن، همان ظهور نور اول است و این خلقت ظهوری ادامهدار است.
🔹رسولالله صلیاللهعلیهوآله همواره فرمودهاند: اولین چیزی که خداوند خلق کرد، نور من بود، نفرمودند من بودم.
🔹کار اسم، حکایت کردن از مسمی است. تا زمانی که اسم را نشناسیم، مسمی را نیز نخواهیم شناخت؛ لذا این اسم (نور اول) وجهالله است.
نور اول که اسم است، مسمی را به ما معرفی میکند که از این حیث معرفةالله است.
این اسم حقیقتی است که خدا را معرفی میکند و حقیقت معرفةالله است در نتیجه دینالله است.
از جهتی این اسم او را نشان میدهد و از این حیث آیةالله است.
این اسم عظیم ترین آیهٔ الهی است لذا از این جهت آیةاللهالعظمی است.
از آنجا که بین این اسم و خداوند حجابی نیست؛ از این حیث جنبالله است.
به همین ترتیب قدرةالله، یدالله، عینالله و... مفهوم پیدا میکند و اینها همگی به صورت اجمالی کلمات مختلفی هستند در بیان یک حقیقت.
🔹شناخت پروردگار به آیات است. اسم آیة خداوند است؛ نشان از آن بی نشان است و او را نشاندار هم نمیکند.
او را توصیف و تعریف میکند اما وصفدار نمیکند.
🔹در روایات ما ظاهر بودن خداوند در عبارت [هو الظاهر و الباطن] دو معنا شده است:
۱- ظاهر به معنای غالب (خداوند بر کل عالم غلبه و چیرگی دارد)
۲- به معنای ظهور اسمی (خداوند با آیاتش برای مخلوق ظاهر میشود اما نه به ذات)
🔹مرحوم کلینی در ابتدای اصولکافی نوشته است من این کتاب را از آثار صحیح صادقین صلواتاللهعلیهم نقل کرده ام.
مبنای متقدمین ما پیش از علامه حلی فقط بررسی سندی نبوده بلکه اگر روایت را به طور متعدد در کتب مورد اعتماد بزرگان شیعه میدیدند بهآن روایت اطمینان میکردند و در واقع با قرائن و شواهد بهاین اطمینان میرسیدند که این روایت از امام صادر شده.
🔹علمای متقدم ما که به عصر ائمه هم نزدیک تر بودند، زهد و تقوا و علمشان نیز از ما بهتر بود، احاطه آنها بر کتب و روایات بیشاز ما بود و حساسیت و دقت بیشتری هم داشتند.
🔹اگر فرضاً موردی در کتاب شریف کافی باشد که با مبانی آیات و روایات سازگار نبوده و قابلیت توجیه نداشته باشد، ما نیز آن را اخذ نمیکنیم. در چنین مواقعی حتما به سندها و دلالتها توجه میشود.
🔹آیات حقیقت امام هستند. کلمه "هو" خدا نیست. اگر کلمه هو که به شکل حروف در آمده، خودش تنزل یافتهٔ وجود و حقیقتی باشد، یعنی هاء و واو هر کدام گویای یک مخلوق عظیم باشند، آن مخلوق عظیم نیز اسم است. همانطور که کلمات اسم هستند، حروف هم اسم هستند و در کنار هم قرار میگیرند و کلمه را تشکیل میدهند.
🔹سیر فلاسفه این است که در مباحث با عقل جلو میروند بلغ ما بلغ، و معتقدند که به هرجا رسید درست است.
متکلمین میگویند ما مطالب را از شرع اخذ میکنیم و آنها را با عقل میسنجیم.
🔹ما مطالب را از شرع میگیریم و برای ما حجت است، حال اگر دلیل عقلی یافتیم خوب است، نیافتیم هم مشکلی نیست. دین خدا مافوق عقل است و آن را با عقل نمیسنجیم. ما کلام اهلبیت صلواتاللهعلیهم را میگوییم نه علم کلام را.
#خلاصه
@maktabvahy_fazel
ریشه های شناخت خدا آیت الله شیخ جعفر فاضل قسمت 9 (1).mp3
96.33M
🎙برنامه استودیویی🎙
📕 موضوع: #ریشه_های_شناخت_خدا
🎤آیت الله جعفر فاضل
✏️ جلسه: نهم
🕰 زمان: ماه رمضان 1445
🌎 مکان: کربلای معلی
👈👈👈👈 توضیحات
📡 لینک ویدئوی برنامه در یوتیوب
@maktabvahy_fazel
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خلاصه شرح اصول کافی🔸
📖 ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا ۖ فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ [آیه۳۲ سورهفاطر]
برگزیدگان از بندگان که همان وارثان قرآن میباشند، ائمهاطهار صلواتاللهعلیهم هستند.
▫️بندگان خدا مطابق با مضمون آیه شریفه به سه قسم ظالم، مقتصد و سبقت گیرنده به خوبیها تقسیم میشوند.
▫️طبق روایات "سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ" امام است، "مقتصد" مطیع امام است و "ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ" منکر یا بیمعرفت نسبت به امام است.
▫️انتخاب خداوند به معنای ایجاد نمودن و خلق کردن است و خدای متعال وارثان قرآن را سابقین در خیرات آفریده است.
▫️از نظر تکوینی امکان نزول قرآن بر کسانی وجود دارد که مافوق قرآن باشند( نه مادون آن ) و آنان اهلبیت صلواتاللهعلیهم میباشند.
#اصول_کافی
#کلیپ_درسی
@maktabvahy_fazel