1_451887422.mp3
11.22M
#زیارت عاشورا باصدای برادر علی فانی جلسه۴۸۴مکتب ذاکران☝🏻☝🏻
4_5985382603123852940.mp3
1.81M
🔸قرائت صفحه ۴۸۴ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️جلسه۴۸۴مورخ۷دی☘️☘️
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
🍃تفسیر سوره شوری🍃
✍ آیه ۱۲
💥آیه👇👇
لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَیَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
💥ترجمه👇👇
کلیدهای آسمانها و زمین برای اوست، برای هر که بخواهد رزق را توسعه میدهد و یا تنگ میگیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حکمت است).
🏵👈نکته ها
⚘«مقالید» جمع «مِقلید» به معنای کلید است. کلید وسیله بستن و باز کردن است و کسی که کلید زمین و آسمان را دارد میتواند رزق را باز کرده یا ببندد.
کلیدهای هستی گاهی عوامل مادی است که واسطه فیض میشوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین میگردد، 🌸«فاحیی به الارض»بقره، ۱۶۴
گاهی نیز اسمای الهی است که نمونه آن را در دعای سمات میخوانیم: 👈«اسئلک باسمک الّذی اذا دُعیت به علی مغالق ابواب السماء للفتح بالرّحمة انفتحت...» خداوندا! تو را به آن اسمی میخوانم که اگر بر درهای بسته ی آسمانها خوانده شود، با رحمت تو گشوده میشود
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
#ذکر
✨ومَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ
✨لهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ ﴿۳۶﴾
✨و هر كس از ياد خداى رحمان دل بگرداند
✨بر او شيطانى مى گماريم تا براى وى دمسازى باشد (۳۶)
📚سوره مبارکه الزخرف
✍️آیه۳۶
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
#حکایت
✍️ آیت الله حق شناس می فرمود:
🔸اگر اراده کنی که خودت را حفظ بکنی
پروردگار هم هنگام ارتکاب گناهان ، برای تو
ایجاد مانع می کند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
@dars_akhlaq.mp3
2.53M
🔊 كليپ صوتی بیان نکته اخلاقی
🎙🌸آيت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
موضوع : شش تا اخلاق نیکو اگه کسی داشته باشد ادم کامل میشه
⚛ #درس_اخلاق
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
✍حاج اسماعیل دولابی
خداوند بر ریزه کاری های خلقتش مسلط است. خدا مثل ما نیست که بگوید شلوغ شده رها کن، به درد نمی خورد. خداوند حتی بندگان معصیت کارش را هم در نظر دارد. می گوید او از چشم همه افتاده است پس ما باید او را بخواهیم.
خدا می گوید: ای بنده ی من اگر همه ی اهل زمین انیس و مونس داشته باشند و تو هیچ کسی را نداشته باشی ما تو را سرپرستی می کنیم. منتهی بنده، خودش سرپرستی نمی خواهد. لج می کند، خداوند هم سربه سر او نمی گذارد تا بیشتر عصبانی نشود. از دور مواظب اوست. طوری که او نفهمد..
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
#قابلیتهای_صدا
#پرده_هاي_صدا
✍در ادامه مباحث صدا سازی پرده های صدا را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
💥صدا داراي پرده هايي است كه در آواز با عناوين (دو ـ رِ ـ مي ـ فا ـ سُل ـ لا ـ سي) به آن اشاره مي شود.
• 🏵👈 چهارچوب کلی استفاده از پرده های صدا در مجالس
يك برنامه مداحي معمولا از پرده هاي پايين شروع شده و با توجه به محتوا و مجلس به پرده هاي بالاتر صعود صورت مي گيرد و پس از فراز و نشيبهاي مقتضي ، در نهايت با پرده هاي پايين به پايان مي رسد.
۱)- پرده پایین
۲) -پرده های متوسط (می تواند چند پرده باشد)
۳)- پرده اوج
۴)- سقف صدا با توجه به ضرورت
۵)- نشست(به ترتیب از اوج شروع و پس از پرده های متوسط، مجلس با پرده پایین ختم می شود)
✍چند نکته:👇👇
💥الف) صعود به اوج و سقف صدا با توجه به ضرورت انجام می شود و گاهی حتی نباید صورت بگیرد.
💥ب) ممکن است این چهارچوب در یک مجلس چند بار تکرار شود.
💥ج) در بعضی محافل با توجه به شرایط (که مداحی قبل از ما خوانده ویا شرایطی از این دست ) باید مجلس در پرده های بالاترشروع شود.
✍اصطلاحات مربوط به پرده های صدا👇👇
💥الف) پردة محوري خواندن
معمولا غالب حجم خواندن روي يک يا دو یا سه پرده صورت مي گيرد؛ اين يک يا چند پرده را پرده محوري خواندن مي ناميم.
💥ب) تنوع پرده هاي صدا
استفاده از پرده هاي مختلف صدا در خواندن را تنوع پرده هاي صدا مي ناميم. تنوع پرده هاي صدا،از یکنواخت شدن خواندن جلوگیری می کند.
💥ج) پردة صداي کف و سقف
هر سبکی اعم از ضرب دار و بدون ضرب (نوحه ، سرود و...) دارای پرده های مختلف صداست. بالاترین پرده صدای سبک را پرده سقف، و پايين ترين پرده صداي آن را پردة کف می نامیم.
👈نکته: سقف صدا با پرده سقف تفاوت دارد و ممکن است سقف صدای شما بالاتر از پرده سقف سبک باشد.
💥د) تناسب پرده هاي صدا
بين پرده هاي مختلف هر سبک ، فاصله استانداردي وجود دارد که با شنیدن قابل درک است، اين فاصله استاندارد اگر رعايت شود مي گوييم تناسب پرده هاي صداي سبک رعايت شده است. حال اگر ذاکري به دلايلي ـ که بيان خواهد شد ـ اين فاصله استاندارد را رعايت نکند و پرده ها را بالا و يا پايين تر از الگو بخواند ، نظم منطقي بين پرده ها به هم مي خورد و ما اصطلاحا مي گوييم دچار عدم تناسب در پرده هاي صدا شده است.
💥ج) دلايل ايجاد عدم تناسب در پرده هاي صدا
۱)- عدم تسلط کامل بر سبک الگو(در صورتيکه از روي الگو مي خوانيد)
۲)- عدم آمادگي صدا براي پياده کردن پرده هاي بالاي سبک. (اين در حالتي است که فکر مي کنيد صدايتان آمادگي پياده کردن پرده هاي بالا را دارد، اما وقتي اوج مي رويد ، ضعف صدا مشخص مي شود و به صورتي ناهمگون ، پرده اي پايين مي آييد که با پرده هاي ديگر سبک ، فاصله استاندارد را ندارد)
۳)- شروع خواندن در پرده بالا. (پرده شروع باید بر مبنای دانگ صدا انتخاب شود)(اين در حالتي است که صدايتان نسبتا آماده است اما خواندنتان را بالا شروع مي کنيد در حدي که اوج سبک ـ با اين پرده شروع ـ به قدري بالاست که توان نهايي صداي شما به آن ارتفاع نمي رسد ولذا وقتي اوج مي رويد ، به صورتي ناهمگون ، پرده اي پايين مي آييد که با پرده هاي ديگر سبک ، فاصله استاندارد را ندارد)
💥ح) راهکار اصلاح عدم تناسب در پرده هاي صدا
🏵ــ اولا سبکهاي الگو را ـ با گذاراندن صحيح مراحل تمرين ، مخصوصاً همخواني با الگو ـ ملکه کنيد.
🏵ــ ثانياً با صداسازي کامل ، توان لازم جهت خواندن پرده هاي بالاي سبکها را به دست آوريد.
🏵ــ ثالثاً پرده شروع را طوري انتخاب کنيد که توان خواندن پرده اوج آن را داشته باشيد.
✍راهکار انتخاب صحیح پردة شروع: 👇👇
براي انتخاب پرده مناسب براي شروع ، مي توانيد در تمرين ها ، ابتدا اوج سبک الگو را بخوانيد ، سپس نشست کنيد، اين پرده نشست مناسبترين پرده شروع شماست و شما در اوج آن دچار عدم تناسب پرده هاي صدا نخواهيد شد.
نكات كلي پيرامون پرده هاي صدا
۱). پرده محوري خواندتان را متوسط قرار دهيد چراکه اگر پايين باشد مستمع خموده و بي حال مي شود و تأثير گذاري شما پايين مي آيد و اگر بالا باشد ، در تناسب پرده هاي صدا دچار مشکل مي شويد ، صدايتان زودتر خسته مي شود و مستمع نيز توان زمزمه و نجواي همراه شما را نخواهد داشت.
۲). در خواندن نوحه و سرود ، هنگام گرفتن ذکر شور ، اگر پرده محوري سبک بالاست ، ذکر شور را در پرده کف سبک بگيريد و اگر پرده محوري سبک پايين است ، ذکر شور را در پرده سقف سبک بگيريد.
۳). در محافل مولودي تنوع پرده هاي صداي بيشتري لازم است، چراکه خود تنوع پرده هاي صدايي در شادتر شدن مجلس مؤثر است.
۴). اجزاي کلي يک مجلس بايد با هم داراي تناسب پرده هاي صدا باشند.
—---------------------
#نکات_آموزشی
#قابلیتهای_صدا
#پرده_های_صدا
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
🌸باتشکر ازشاعرو مداح گرانقدر اهلبیت جناب آقای محمدی آرا به جهت گزینش و ارسال اشعار ذیل برای جلسه ۴۸۴مکتب ذاکران👇👇
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂🍃
به خدا علت ایجاد دو عالم زهراست
پاره ی پیکر پیغمبر خاتم زهراست
بهترین مایه ی آرامش جانِ مولا
شادی قلب نبیُّ الَه اعظم زهراست
نه فقط الگوی زن های زمانش بوده
الگوی آسیه و اسوه ی مریم زهراست
و بهشت است که زیر قدمش خلق شده
جلوه ی معنوی کوثر و زمزم زهراست
گریه کن های حسین بن علی می دانند
اولین گریه کن ماه محرم زهراست
هر که آمد سر این سفره خودش آورده
بانی اصلی این بیرق و پرچم زهراست
اشک را روزی ما کرد خود این بانو
صاحب اصلی این بارش نم نم زهراست
حیف از این فاطمه که پشت در افتاد زمین
آن که شد قامتش از جور و جفا خم زهراست
آه ما گریه کن قد خم زهراییم
آه ما گریه کن عمر کم زهراییم
وحید محمدی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
فاطمه، سر منشأ اذکارِ اهل بیتی است
روضه هایش رحمت سرشارِ اهل بیتی است
آن قدر نامش بها دارد میان شاعران
نام زهرا، زینتِ اشعار اهل بیتی است
هر که می خواهد چنان "سلمان" شود، "مِنّا" شود
حب زهرا، برترین کردار اهل بیتی است
مهر زهرا را علی در سینه ی ما ریخته
دل نگو این سینه ها، بازار اهل بیتی است
این که بر همسایه می بخشید نان خانه را
گوشه ای از رحمتِ رفتار اهل بیتی است
حاج قاسم را که دیدی سوخت پای رهبرش
فاطمه، الگوی این سردارِ اهل بیتی است
گریه بر زهرای مرضیه عمومی نیست، نه
کار چشمان تر ما، کارِ اهل بیتی است
روضه را مستوره باید خواند، دستم بسته است
روضه ی صدیقه از اسرار اهل بیتی است
ماجرای غسل زهرا... ماجرای بازویش...
ماجرای روضه ی دشوارِ اهل بیتی است
روی نیلی و کبود فاطمه، تا روز حشر
بغض هر دلداه و غم خوارِ اهل بیتی است
محمدجوادشیرازی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
سیدمحمدحسین_حسینی
یقینا در محبت هیچ کس مادر نخواهد شد
و بیشک مادری صدیقهی اطهر نخواهد شد
کسی را با تو یارای تقابل نیست مادر جان
تمام سورهها یک آیه از کوثر نخواهد شد
غبار چادرت پیغمبری از جنس آیینه است
هرآنکس با تو ایمان آورد کافر نخواهد شد
قیامت چیست غیر جلوهی زهرایی زهرا
بدون مادر ما تا ابد محشر نخواهد شد
دعا کن مادرم گاهی برای خود پس از مردم
مگو بامن که احوالت ازاین بهتر نخواهد شد
هم ازمسمارمعلوم است هم از دودهی دیوار
یقین دارم دراین خانه دیگردر نخواهد شد
هزاران بیت شعر فاطمی گفتیم باورکن
یکیشان هم(مدینه شهرپیغمبر) نخواهد شد
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
محمدجواد_شیرازی
آفرینش شد بنا تنها برای فاطمه
پس هزاران بار جان ما فدای فاطمه
هر که میخواهد فنای حضرتِ دلبر شود
نیست راهی جز شود اول فنای فاطمه
گفت پیغمبر رضایم در رضای کوثر است
پس رضای حق شده جلب رضای فاطمه
هر کسی آخر به دین مالکِ خود میشود
من پرستش میکنم تنها خدای فاطمه
در عبادت یار حیدر بود زهرای بتول...
...یا که حیدر آمد اصلا پا به پای فاطمه؟
احترامش میکند مولا هر آن کس که شود
ذرهای از خاک پایِ پر بهای فاطمه
روزمحشرچون همه حیران شوند آسوده است
هر که آمد بر در دولتسرای فاطمه
تا قیامت روزی ما بسته بر دستان اوست
دستهای خستهی مشکلگشای فاطمه
"حق او با گریهی تنها نمیگردد ادا
پیر کن ما را خدایا در عزای فاطمه"*
بیهوا در را شکستند و به جانش ریختند
مانده رد گرگها بر دست و پای فاطمه
ناله زد "فضه خُذینی" آسمان بغضش گرفت
سوخت قلب حق تعالی هم برای فاطمه
خانه در هم گشته اما بیشتر مبهم شده
بین خانه حال و روز مجتبای فاطمه
سختتراز روضههای کوچه ودر گشته است
طعنهی همسایگان بر گریههای فاطمه
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
محمدجواد_شیرازی
مدح زهرا را همین جمله کفایت میکند
چادرش حتی یهودی را هدایت میکند
ظاهرا روی زمین آمد و الا بین عرش
تکیه بر کرسی زده بر ما حکومت میکند
نور زهرا ابتدائا خلق عالم کرده است
عاقبت هم نور او روزی قیامت میکند
انبیا هر یک گروهی را شفاعت میکنند
انبیا را یک به یک زهرا شفاعت میکند
گفت پیغمبر که زهرا پارهی جان من است
این روایت بر همه اتمام حجت میکند
محو نورانیت او میشود هفت آسمان
ساعتی که بین محرابش عبادت میکند
روزه میگیرد سه روز اما طعام خانه را
بین مسکین و یتیم و بنده قسمت میکند
ظاهرا نان میدهد دست گدا و باطنا
سائلش را فاطمه صاحبْکرامت میکند
چشم هایش نه..همین خاک به روی چادرش
خلقِ صدها مجتهد مانند بهجت میکند
پای حیدر که وسط باشد هزینه میدهد
هرچه دارد فاطمه خرج ولایت میکند
ماجرای کوچه و مادر بیانش مشکل است
بغض پنهانِ حسن آن را روایت میکند
درد زهرا را کمی مقداد میفهمد فقط
رو گرفتنهایش از چیزی حکایت میکند
ضربهای خوردوسرش بدجوربر دیوار خورد
تنگیِ کوچه بر این صحبت دلالت میکند
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
💥☘☘کارگاه آموزشی دوم
فنون مداحی -فن فصاحت وبلاغت (عیوب فصاحت کلام) -قسمت هفتم
#تنافردرکلمات💥🗣👇👇👇
4_326816121820807962.mp3
2.97M
#کارگاه شماره ۲-فنون مداحی
#فصاحت_و_بلاغت
📌بخش دوم
#فصاحت_کلام
#عیوب_فصاحت_کلام
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁
#تنافر_در_کلمات
✍عيب اول فصاحت کلام
💥تلفظ آن دشوار باشد(تنافر در كلمات)
يعني وضع تركيب و جمله بندي كلمات به صورتي باشد كه تلفظ آن را دشوار كند، و هنگام خواندن آن امکان لکنت زبان و تپق زدن وجود داشته باشد.
نمونه بارز این عیب در جملاتی دیده می شود که در مسابقات "تلفظ سریع جملات مشکل" دیده می شود؛ که در آن جملاتی که عیب تنافر در کلمات دارند ارائه می شود و فرد باید چند مرتبه آن را سریع تلفظ کند و تپق هم نزند. مثل:👈 «شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار» یا «قوری گل قرمزی»و..
مي بينيدكه تلفظ اينگونه جملات از جهت لفظي مشكل است، فلذا بر اين مبنا اين جمله و كلام فصاحت ندارد.
در اشعار و مطالب مربوط به مداحی هم گاهی این عیب دیده می شود.
مثال۱): 👇👇👇
خـانه بـه دوش قـافـلـه سـالار زیـنـبیم
پس فرش خویش را به گذرگاه می کشیم
مثال۲:
سحاب اشک، دل و ديده را مصفا کرد
بـه بـاغ چشم، گل گريه را شکوفا کرد
✍در مثال۱)👈 تلفظ سه عبارت «پس فرش خویش» ؛ و در مثال۲)👈، تلفظ سه عبارت «گل گريه را» کنار هم دشوار است و در تلفظ آنها امکان تپق زدن وجود دارد؛ فلذا می گوییم کلمات این دو مصراع و یا جمله تنافر دارد و فصیح نیست.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅
✨مکتب ذاکران فاطمی اراک ✨
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09