🍃🍂🌺🍂🍃
🍂🍁🍃🍂🌺🍂🍃🍂
🍃🍂🍁🍃
🌺
#عهد_ایام_هفته
⚡️🌸🔶عهد ثابت یکشنبه ها🔶🌸⚡️ روز جلسات هفتگی
🔸⤵️اذکار روز،،،
🔶 یا ذالجلال والاکرام👈 ۱۰۰مرتبہ
🔶یا فتاح 👈 ۴۸۹مرتبہ
⭐️⤵️سوره روز،،،
✨ سوره مبارکہ الرحمن✨
🌟 این سوره دردل منافقان جای نمیگیرد ، درروز قیامت از الرحمن میپرسند چه کسی را شفاعت میکنی و او شافی کسیست که انرا خوانده باشد و اورا وارد بهشت میکند🌟
💦💠💦 ادعیه و زیارت روز،،،
🔹دعای روز یکشنبه
🔷 زیارت عاشورا
🔹دعای یستشیر
🌸🍃مکتب ذاکران فاطمی اراک
🍃@zakeranfatemi_admin
💐#جلسه چهارصدو هشتاد ویک۴۸۱🍁
🍀مکتب ذاکران فاطمی اراک🍀🍃
تقدیم⚘⚘ نگاه پرمهرتان👇👇
🍁🍃#سین برنامه 🍁🍃
☘#جلسه-۴۸۱-مکتب ذاکران فاطمی☘
🌷🌷یکشنبه #شانزدهم آذرماه🌷🌷
💥 قرائت زیارت پرفیض عاشورا
💥تلاوت قرآن کریم صفحه۴۸۱
💥ترجمه آیات ۳۹الی ۴۶سوره مبارکه فصلت
💥تفسیروبیان نکات تفسیری آیات
💥درس اخلاق (کلیپ تصویری)+بیان نکات ارزشمند اخلاقی
💥کارگاه آموزشی۱-ادبیات آئینی قالبهای شعرفارسی(قسمتپنجم) قصیده
💥باشعر شاعران
💥کارگاه آموزشی۲-فنون مداحی #مجلس داری/انتخاب شعرموالید
💥کارگاه آموزشی۳- نغمات مداحی#روش حفظ گوشه ها دستگاهها
💥سخنرانی :
💥توسل پایانی
Ziarat-Ashura-Ali-Fani.mp3
11.22M
🔊زیارت عاشورا با نوای زیبای علی فانی
🔸 شروع جلسه ۱۶آذرماه ۱۳۹۹
♻️ مکتب ذاکران فاطمی اراک ♻️
🆔
https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
4_5978923410397333710.mp3
1.04M
🔸ترتیل صفحه ۴۸۱ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : حجاز - رست
☘️ مکتب ذاکران فاطمی اراک☘️
@zakeranfatemi_admin
4_5978923410397333711.mp3
1.98M
🔸ترجمه آیات صفحه ۴۸۱ قرآن کریم با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
@zakeranfatemi_admin
☘️مکتب ذاکران فاطمی اراک☘️
@
🌷🍃تفسیر سوره فصلت🌷🍃
حاج شیخ محسن قرائتی
سوره ۴۱. فصلت آیه ۴۶
🌷🍃آیه🌷🍃
⚘مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ⚘
✍ترجمه👇
هر کس کار شایسته ای انجام دهد، پس به سود خود اوست، و هر کس بدی کند پس بر علیه خویش عمل کرده است، و پروردگار تو به مردم ستم نمیکند.
🍃🍁نکته ها✍👇👇
چون ظلم کوچک نیز از سوی خدای بزرگ، به منزله ی ظلم زیاد است، لذا کلمه ی «ظلاّم» به کار رفته است که به معنای بسیار ظلم کننده میباشد.
ریشه ی حوادث تلخ و شیرین را در عملکرد خود جستجو کنید. ⚘«مَن عمل صالحا فلنفسه و من اساء فعلیها»⚘ وبه دیگران نسبت ندهید:
🏵به خدا نسبت ندهید. چنانکه قرآن میفرماید: همین که انسان را پروردگارش آزمایش و اکرام نماید، گوید: پروردگارم مرا گرامی داشته و در شرایط دیگر گوید: پروردگارم مرا خوار کرد. «ربّ اکرمن... ربّ اهانن» امّا قرآن پاسخ میدهد:
🌸چنین نیست بلکه خواری شما به خاطر آن است که به یتیم و مسکین رسیدگی نکردید.
🍂🍃«کلا بل لا تکرمون الیتیم»-فجر، ۱۵-۲۰
🏵به مردم نسبت ندهید. چنانکه در قیامت مستضعفان به مستکبران میگویند:🍃🍂 «لولا انتم لکنا مؤمنین»🍂🍃سبأ، ۳۱
شما مقصّرید، اگر شما نبودید، ما ایمان میآوردیم.
🏵به نیاکان منسوب نسازید. هنگامی که به منحرفان گفته میشود از آنچه خداوند نازل کرده پیروی کنید گویند: 🍂🍃«نتّبع ما وجدنا علیه آباءنا» لقمان، ۲۱
ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافتهایم پیروی میکنیم.
🏵به انبیا نسبت ندهید. چنانکه کفّار انبیا را مقصّر میدانستند و به آنان میگفتند: 🍃🌷«انّا تطیّرنا بکم»-یس، ۱۸
ما وجود شما را شوم میدانیم و تمام بدبختیهای ما از سوی شماست.
🏵به والدین منسوب ندانید. همان گونه که قرآن انسان را دارای اختیار دانسته و حدودی را برای اطاعت از والدین مقرّر کرده و میفرماید: «وان جاهداک لتشرک بی ما لیس لک به علم فلاتطعهما»-لقمان، ۱۵ اگر پدر و مادرت تلاش کردند که بدون علم به سراغ غیر خدا روی، هرگز از آنان اطاعت مکن.
🏵به معبودها نسبت ندهید. چنانکه قرآن میفرماید: «لا ینفعکم شیئاً و لا یضرّکم»-انبیاء، ۶۶این بتها هیچ سود و زیانی به شما نمیرسانند.
🏵به جنسیّت و مرد و زن بودن نسبت ندهید. زیرا قرآن میفرماید: «مَن عمل صالحاً»-فصلت، ۴۶یعنی اصل عمل است، از هر کس که صورت پذیرد.
🏵به شیطان نسبت ندهید. چنانکه شیطان میگوید: مرا مقصّر ندانید و ملامت نکنید، بلکه خودتان را سرزنش کنید، «دعوتکم فاستجبتم»**ابراهیم، ۲۲ این شما هستید که دعوت مرا با آزادی و آگاهی پذیرفتید.
🏵به رفیق نسبت ندهید. چنانکه در قیامت منحرفان رو به یکدیگر کرده و میگویند: شما بودید که با سوگند و قدرت (به عنوان خیر و صلاح) به سراغ ما میآمدید، ولی آنان پاسخ میدهند: «بل لم تکونوا مؤمنین»-صافّات، ۲۸ بلکه خود شما اهل ایمان نبودید.
🏵به محیط نسبت ندهید. همان گونه که زن فرعون در محیط طاغوت و ترس و ثروت بود، امّا جذب هیچ یک نشد. «امرئة فرعون»- تحریم، ۱۱ فرشتگان نیز به هنگام قبض روح بعضی که محیط را مقصّر میدانند میگویند: «ألم تک ارض اللّه واسعة»-نساء، ۹۷ آیا زمین خداوند بزرگ نبود، چرا هجرت نکردید و در استضعاف باقی ماندید؟
🍃🍂#مکتب ذاکران فاطمی اراک
@zakeranfatemi_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂درس اخلاق 🍃🍂
🎥 کلیپ تصویری
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
💢موضوع:توصیه های حضرت خضر (ع) به حضرت موسی (ع)
🌹 بسیار زیباست 👌👌
#درس_اخلاق
#توصیه
#جلسه۴۸۱
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴مکتب ذاکران فاطمی اراک🌸
✨✨✨✨
🆔
@zakeranfatemi_admin🌸
🍃🍁#قصیده🍃🍁
✍قصیده نوعی از شعر است که دو مصراع بیت اول و مصراع های دوم بقیه ی بیت های آن هم قافیه اند.
☘طول قصیده از ۱۵ بیت تا ۶۰ بیت می تواندباشد. ☘
✍لحن و موضوع قصیده حماسی است و در آن از مدح و مفاخره و هجو و ذم و .... سخن می رود و مسائل دیگر از قبیل مسائل اخلاقی و دینی و وصف طبیعت در قصیده جنبه فرعی دارد.هر چند قصاید شاعرانی چون ناصرخسرو به موضوعات مذهبی و فلسفی و منوچهری و خاقانی به وصف طبیعت و سنایی به عرفان و مسعود سعد به حسبیه معروفند اما🍃 مضمون اصلی قصیده مدح است🍃 و در قصاید عنصری و انوری نیز موضوع اصلی مدح کردن شاهان است.
🌷قصیده قالب رایح شعر فارسی از اوایل قرن چهارم تا پایان قرن ششم است و از این تاریخ به بعد غزل اندک اندک جای آن را می گیرد 🌷اما اوج قصیده سرائی در قرون پنجم و ششم است. در قرن ششم بر اثر تحولات سیاسی و اجتماعی که رخ می دهد (بر روی کار آمدن سلجوقیان) بازار مدح از رونق می افتد و تصوف رواج می یابد و☘ قصیده که اصل موضوع آن ستایش ممدوح در پایان شعر است☘ جای خود را به دیگر قالب های شعری می دهد هر چند از این دوره به بعد هم قصیده دیده می شود اما دیگر قالب رایج نیست و غزل حتی وظیفه اصلی قصیده که مدح باشد را نیز بر عهده می گیرد.
✍سرانجام در قرن هفتم سعدی در طی قصیده ای مرگ قصیده را رسماً اعلام می کند و ساختمان سنتی آن در هم می شکند.
نمونه ای از قصیده: ⚘قصیده "بهاریه" 🌷فرخی شامل صد و بیست و پنج بیت و در مدح سلطان محمود غزنوی است که برای نمونه ابیاتی از آن نقل می شود:👇👇
بهارتازه دمید،ای به روی رشک بهار
بیاوروزمرا خوش کن و نبید بیار
همی به روی توماند بهار دیبا روی
همی سلامت روی تو و بقای بهار
رخ توباغبان من است وتوباغبان منی
مده به هیچکس ازباغ من،گلی،ز نهار!
به روز معرکه،بسیار دیده پشت ملوک
به وقت حمله، فراوان دریده صف سوار
همیشه عادت اوبرکشیدن اسلام
همیشه همت او نیست کردن کفار
عطای توبه همه جایگه رسیدو، رسد
بلند همت تو بر سپهر دایره وار
کجا تواند گفتن کس آنچه تو کردی
کجا رسدبر کردارهای تو گفتار؟
توآن شهی که تراهرکجا شوی، شب و روز
همی رود ظفر و فتح، بر یمین و یسار
خدایگان جهان باش، وز جهان برخور
به کام زی و جهان را به کام خویش گذار
🍁🍃مکتب ذاکران فاطمی اراک🍁☘@zakeranfatemi_admin
مطیعی؛ فخر ایران.mp3
10.67M
🌷تقدیم به دانشمند شهید
#محسن_فخری_زاده
🔹فخر ایران🔹
تا از نور ما، گشتند سرگردان
شمعی دیگر را، کشتند نامردان
مظلومش کشتند، مانند مولا
گمنامش کشتند، گمنام... یا زهرا
ای فخر ایران، سرباز جانان
ما با تو هستیم، بر عهد و پیمان
عصر دلتنگ جمعه، چه غروب غریبی
طرف قتلگاهش، میوزد عطر سیبی
ای جوانان بیایید، خفته در خون حبیبی
«دیگر با دشمن، حرفی نمانده
اذن میدان ده، لبیک فرمانده!»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آتشفشان است، خون شهیدان
لبریز خشمیم، مردان میدان
در رگهای ما، شور پیکار است
تکلیف دشمن، با ذوالفقار است
علم انتقامش، به کف غیرت ماست
پی خونخواهی او، همه ملت ماست
بنگر خصم نامرد! که دگر نوبت ماست
«دیگر با دشمن، حرفی نمانده
اذن میدان ده، لبیک فرمانده!»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اشکیم و باران، خشمیم و طوفان
رودیم و بی تاب، خونیم و جوشان
در سوز و سازیم، با شیب الخضیب
نصر من الله، و فتح قریب
به هوای شهادت، نفسی تازه کردیم
همه سرباز عشقیم، همه فریاد دردیم
همه شمشیر تشنه، همه شور نبردیم
«دیگر با دشمن، حرفی نمانده
اذن میدان ده، لبیک فرمانده!»
شاعر: #میلاد_عرفانپور
#محمدمهدی_سیار
با نوای: #میثم_مطیعی
🌐 مکتب ذاکران فاطمی اراک
✅https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09
🔅
📚 #مراحل_يادگيري_مداحي
#فنون مداحی
#مجلس_داری- ۱🍃
💠#انتخاب شعرموالید
🖋 در انتخاب شعر اعیاد و موالید باید اشعاری انتخاب شود که در ابتدای آن به مناسبت و موضوع اعیاد اشاره شود . یکی از کتبی که اشعار مناسب و وزین را میتوان در آن یافت کتاب #نخل_میثم نوشته #استاد_غلامرضا_سازگار میباشد ؛ در برخی از اشعار موالید ابیاتی بعنوان مرثیه آورده شده که:
💥۱)- 👈مداح باید از آنها در هر مجلسی استفاده نکند و با توجه به شرایط مکان و مستمع آنها را حذف نماید تا جلسه دچار حزن و اندوه نگردد .
💥۲ ) -👈مداح باید به علم معانی دست پیدا کند ، یعنی تشخیص بدهد چه شعری را کجا و برای چه مستمعی بخواند و با توجه به ظرفیت جلسه مطالب خود را کم یا زیاد نماید .
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
🖋 الفاظی که بعنوان جواب انتخاب میشود باید به گونه ای باشد که تلفظ سریع آنها در تندخوانی و شورخوانی موالید برای مستمع مشکل نباشد.
🖋 مداح باید در انتخاب پرده شروع دقت لازم را داشته باشد تا در اواسط یا اواخر شعر بتواند از پرده صوتی بالای خود براحتی استفاده نماید و مجبور نشود بعلت گرفتگی صدا سبک خود را تغییر دهد .🌱 البته بین پرده شروع و پرده بالا حدود ۴ یا ۵ پرده صوتی فاصله باشد مشکلی پیش نمیاید اما اگر این فاصله ۲ اکتاو یعنی ۱۱ یا ۱۲ پرده صوتی فاصله باشد ادامه سبک و خواندن ممکن است امکانپذیر نباشد .
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
🖋 در موالید باید بخشی را در توضیح و تفسیر اشعار با جملات عربی اختصاص داد تا به معرفت افزایی و بالا بردن سواد مستمع نیز پرداخته شود .
🖋 مصراع اول یا دوم اشعار سرود باید بدون ملودی و بصورت ساده خوانده شود و سپس مستمع شروع به دست زدن نماید .
🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
🖋 پرده محوری خواندن یعنی اینکه : 👈مداح ۷۰ یا ۸۰ درصد خواندن خود را در پرده های متوسط و پرده ای بخواند که تسلط دارد و در آن پرده راحت و بدون فشار بخواند .
🖋 در جلساتی که وقت محدود است ، مداح باید از جوابهای تک جمله ای و یا تک کلمه ای استفاده نماید .
⚘نکته 🌟👈اگر مداحی بعد از مداح دیگری شروع به خواندن کند و بالاجبار در همان دستگاهی بخواند که مداح قبلی خوانده است ، نشان دهنده این مطلب است که به دستگاههای موسیقی تسلط ندارد و در نوا و نغمه صاحب تشخیص نمی باشد .
🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁
🖋 #صدا ، #لحن و حالت مداح باید متناسب با معنی و مفهوم اشعارش تغییر کند یعنی در اشعار عاطفی با پرده پایین بخواند و در اشعار مدح و حماسی با پرده بالا و احساسی بخواند .
📌چهارچوب انتخاب شعر موالید🌱 :
👈 طول مصراع ها کوتاه باشد .
شعر تنوع قافیه داشته باشد که قالب مسمط یکی از قالبهای شعری است که مناسب اعیاد می باشد .
💢 انتشار مطالب کانال با #ذکر_منبع بلامانع است .
❇️ مکتب ذاکران فاطمی اراک ↙️https://eitaa.com/joinchat/34078795C4838ed4e09