eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
175 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 نظر کاربران 💬 صادق بابایی: سلام؛ روحانیون شهیر اگر به اندازه کافی اهل تساهل و شکیبایی نیستند، لاقل قواعد بازی با رسانه و مدیریت افکار عمومی را یاد بگیرند. این جناب، اگر مُحقّ هم بوده، می‌بایست نقدش به سیاست‌های پولی صداوسیما و کمبود وقت برنامه‌های دینی رو می‌گفت بعد قهرمانانه ترک آنتن می‌کرد نه اینطور قهرانه! 📌 مناهج: دیگر کاربران نیز می‌توانند نظرات خودشان را ارسال کنند. @Manahejj
🌀 آیت الله العظمی خامنه‌ای: استمرارِ جهاد و مبارزه خستگی‌ناپذیر، اولین درس حضرت امام صادق علیه‌السلام برای ما‌ست. 📌 جهاد مصادیق متعددی دارد؛ جهاد در #تحصیل_علم، جهاد برای #تحول‌آفرینی_در_حوزه، جهاد با #نفس و... . #مناهج ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام برای همه طلاب عزیز استمرار جهاد و مبارزه خستگی ناپذیر در همه عرصه‌های جهاد را از خدای متعال خواستار است. #مناهج @Manahejj
🌀 امتحانات و استانداردهای لازم 🖋 هادی چیت ساز 🔹 بسیاری از امتحانات حوزه، از استانداردهای لازم برخورد نیست. در این مختصر، به مهمترین استانداردها اشاره می‌شود: 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇👇👇👇👇 #امتحانات #مناهج @Manahejj
🌀 امتحانات و استانداردهای لازم 🖋 هادی چیت ساز 🔹 بسیاری از امتحانات حوزه، از استانداردهای لازم برخورد نیست. در این مختصر، به مهمترین استانداردها اشاره می‌شود: 🔹 اولین استاندارد، تناسب کیفیت سؤالات با هدف علم آموزشی است. هدف فقه، آموختن روش فقاهت و استنباط است. هدف اصول فقه، فهم قواعد لازم برای استنباط است. پس امتحان این دو علم، باید بر اساس این اهداف باشد. اما از همه چیز سؤال می شود، غیر از این اهداف. طلبه هم به جای اینکه فهم خودش را ارتقا دهد، نظریه ها را طوطی وار حفظ و سیاهه می کند. ضعف دیگر امتحانات فقه و اصول این است که مایه آنها، پیچیدگی متون آموزشی است، نه محتوای کتب. ممتحن معمولا نظریه های علمی برایش مهم نیستند، بلکه می خواهد ببیند طلبه این متن سخت را فهمیده یا نه، هرچند مطلب خاصی نداشته باشد. یعنی آنجا که نویسنده متن را خیلی سخت نوشته، بهترین جایی است که می توان سؤال داد. مثلا در دو خط، کلمه «اصلا» سه معنای مختلف دارد و ممتحن از معانی «اصلا» می پرسد. ولی خود مطلب درجه چندم است. 🔹 بدتر آنکه گاهی امتحان فقه و اصول، به امتحان ترجمه متن عربی و تعیین نقش کلمات بدل می شود. یا گاهی ممتحن مطلبی را می خواهد که بین خود شارحین اختلاف است مانند معانی «فتأمل». طبیعی است، طلبه هر نظری غیر از نظر ممتحن را بنویسد، نمره نمی‌گیرد. 🔹 مثال دیگر، امتحانات تفسیر است. میزان سنجش در این امتحان، فهم روش صحیح تفسیر آیات و به کار بردن قواعد تفسیر است. اما کمتر سؤالی در امتحان از این ویژگی برخوردار است. امتحان بر اساس مطالب حفظی است. هرجا مطلبی شماره شده، یا بیشتر شبیه امتحان تجزیه و ترکیب است تا تفسیر. 🔹 دومین استاندارد، رعایت سختی و آسانی سؤالات در همه امتحانات است. گاهی امتحانی را آنقدر سخت می گیرند که همه می نالند، و گاه آنقدر رها می کنند که نخوانده ها هم نمره بالا می گیرند. کمتر دیده شده که در یک ترم حد وسط رعایت شود. امتحان، بازتاب تلاش و فهم طلاب است. پس اگر استانداردهای لازم را نداشته باشد، تقریبا از غرض اصلی‌اش تهی است. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 خدایا کمکم کن: سلام چرا حوزه برای اجاره طلاب کاری نمی‌کند؟! اگر توان مدیریت و تاثیر درمردم عوام را ندارد، حداقل می‌تواند مجتمع‌هایی که به اسم طلاب هست را مدیریت کند! مثلا طلبه خونه‌اش رو گذاشته ۴۰ میلیون رهن با اجاره ۵۰۰ !! وجدانن برای طلبه زیاد نیست؟!! یکی گذاشته ۶۰ تومن ۲۰۰ تومن نمی‌دانم شورای عالی و مدیران حوزه چرا وضع طلاب رو نمی‌بینند؟! @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 ناصری: برادر من گرانی اجاره مسکن در مجتمع طلاب چه ربطی به شورای عالی و مدیران حوزه دارد؟ از هر کسی در حیطه مسئولیتش مطالبه کنید. این بزرگواران، نظام آموزشی و تبلیغی حوزه را اصلاح کنند موجب چشم‌روشنی ماست و الا طلبه‌ای خانه‌اش را به قیمت بالا اجاره می‌دهد که به شورای عالی ربطی ندارد. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 Sael 14: سلام و تشکر از کانال خوبتون شما رو به خدا به گوش مسئولین حوزوی برسونید. خداشاهده نمی‌تونم خونه اجاره کنم صاحبخونه هم جوابمون کرده با یه بچه شش ماهه چکار کنیم؟ پیش زن و بچه هم که همه جوره شرمنده ایم. این حال و روز غالب طلبه هاست. اجاره‌ها دو سه برابر شده و شهریه ما همان... @Manahejj
🌀 آخوند درباری 🔹 سید حسن امامی تحصیلات مقدماتی را در مدرسه "پروکیمنیاژ" که توسط روس‌ها اداره می‌شد فرا گرفت و سپس برای تحصیلات علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب ، منطق و سایر علوم مرتبط رهسپار حوزه علمیه نجف شد و درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد. 🔹 در ادامه فعالیت‌هایش به عنوان آخرین امام جمعه پیش از انقلاب منصوب شد. خاندان وی نسل اندر نسل و به شکل موروثی امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی اجتماعی کشور، پشت قدرت حاکم را خالی نکردند. 🔹 او با اوج گیری انقلاب دو روز بعد از خروج شاه در دی 1357 ایران را به مقصد سوئیس ترک کرد و سرانجام در مرداد ماه سال 1358 در سوئیس بر اثر سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر می برد؛ فوت کرد. 🔰 نظر حضرت امام درباره آخوند درباری: 🔹 آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمدرضا‌ ‌‌نمی خورد! در روایات هست که آخوند فاسد و ملاّی فاسد در جهنم از بوی تعفنش اهل‌ ‌‌جهنم در عذاب هستند. در این دنیا هم از بوی تعفن بعض از آخوندهای فاسد دنیا در‌ ‌‌عذاب است. ما طرفداری از عمامه نمی کنیم. ما طرفداری از اسلام می کنیم. این اسلام‌ ‌‌پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و‌ ‌‌خیانت کردن به اسلام ‌‌[‌‌از‌‌]‌‌ معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیرمعمم باشد؛ برای‌ ‌‌اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است صحیفه امام - ج 10 - ص 278 پایگاه جریان‌شناسی اسباط #مناهج @Manahejj
🌀 پرونده ادب آزاداندیشی 📝 درآمد 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 سالیان زیادی است که طرح آزاداندیشی و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است. در این میان اقداماتی ‌هرچند کم و کوچک از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها، دفتر تبلیغات(برگزاری یک مورد کرسی ‌آزاداندیشی) و... صورت گرفته است. با توجه به منازعات اخیر برخی اساتید حوزه علمیه مبنی بر وجود یا عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه قم و همچنین مدل رفتاری ایشان در منازعات، هیات تحریریه مناهج هشتمین پرونده خود را به «ادب آزاداندیشی» اختصاص داده است. 🔹 طبعا محتوای این پرونده سنجه مناسبی است برای وزن‌کشی رفتاری بسیاری، و همچنین ترازی است برای اینکه هرکسی خود را با آن محک بزند و میزان آزاداندیشی خود را بیابد. تحریریه مناهج دست تمامی بزرگوارانی که با یادداشت‌ها، نکات و نظرات خویش، مناهج را یاری می‌کنند به گرمی می‌فشارد و از آثار ایشان استقبال می‌کند. 🔹 آنچه در هشتمین پرونده مناهج (ادب آزاداندیشی) قرار است پیگیری شود: • تعریف آزاداندیشی • حوزه علمیه میدان حضور سلایق • سوء استفاده و مصادره به مطلوب بیانات رهبری • تبعیت از رهبری: معیارها،مرزها و مصادیق • مرز آزاداندیشی (آزاداندیش کیست؛ تحجر چیست؟) • آیا آزاداندیشی در حوزه علمیه نیست؟ • تفاوت نقد علمی با تخطئه شخصیت • مطالبه جدی آزاداندیشی از مسئولان • لزوم برخورد با تخطئه‌کنندگان نظریات جدید • لزوم نقد عملکرد مسئولین مانع تحول و آزاداندیشی • لزوم افکارسنجی طلاب و اساتید توسط شورای عالی 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده ادب آزاداندیشی #آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 مصادره به مطلوب 📝 کوتاه سخنی در باب نقل بیانات رهبری 🖋 احسان ناصری آیت الله فاضل دو روز پیش طی بازدید از خبرگزاری حوزه دوباره به پاسخ رهبری به نامه آقای اکبرنژاد اشاره کرده اند: ((این اواخر هم این مسأله منتشر شد و رهبری هم فرمودند، «این راهی که یک عده ای می روند این راه اشتباه است»؛ ولی باز هم لجاجت می کنند و می گویند خبرهای بی پایه و اساس، در حالی که مستند این ها موجود است. آن کسی که از قول رهبری نقل کرده به من فرمود. به ایشان گفتم این مطلب را بنده از قول شما از قول رهبری بگویم؟ گفتند: بگو. ولی باز هم لجاجت می کنند.)) 🔹 فارغ از صحت یا عدم صحت این ادعا، اینگونه استناد به بیانات رهبری صحیح نیست. کاری که هر دو طرف نزاع در حال انجام آن هستند؛ یکی می گوید اصلا رهبری این مسیر را اشتباه می‌داند. دیگری می گوید رهبری با درس خارج بیست ساله جنابعالی هم مخالف است. 🔹بیانات رهبری را باید به صورت منظومه‌ای دید؛ اینکه هر جا سخنی از رهبری در تایید من باشد و به آن استناد کنم بیشتر شبیه تطبیق رهبری با اشخاص است نه تطبیق اشخاص با رهبری. 🔹نتیجه این روند مظلومیت رهبری است. هر کسی مطابق میلش کاری می‌کند و بعد می‌گردد و از میان بیانات رهبری جمله‌ای در تایید خودش پیدا می‌کند و به عالم و آدم می‌رساند که ببینید رهبری هم چنین بیانی دارد. 〰〰〰〰 🗂 پرونده «ادب آزاداندیشی» #آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حج غیر سیاسی، سیاست ضددینی است 🎥 مقام معظم رهبری: اینکه برخی می گویند را سیاسی نکنید، سخن نادرستی است زیرا ابعاد سیاسی حج، مطابق با خواسته و دستورات اسلام است. 📌 مناهج: مراقب باشیم که با تبیین حداقلی از دین به جنگ دین می‌روند. @Manahejj
🌀 استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه برای یاری انقلاب اسلامی 🔹آیت الله #اعرافی از امضای تفاهم نامه با ۴۰ نهاد یا دستگاه در راستای استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه خبر داد. رسا #خدمات_اجتماعی #مناهج @Manahejj
🌀 قانع‌کردن نسل فعلی ایران اصلی‌ترین وظیفه است 🔺محمد مسجدجامعی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان: 🔹ایران اولویتش برای ما باید بیشتر از خارج از ایران باشد. استقرار فرهنگی، اجتماعی و قانع کردن نسل فعلی ایران خود از اصلی ترین وظایف است. 🔹بهترین گفتگو‌های ادیانی به لحاظ علمی همیشه با ایران بوده است 🔹نباید گفتگو‌های ادیانی با صاحبان ادیان داخل ایران کم رنگ شود 🔹ورود حوزه علمیه به عرصه بین الملل باید حضوری محترمانه و با شرایط لازم باشد 🔹کاملا با ارتباط ناسنجیده مخالف هستم؛ برای ارتباط گیری نیاز به پشتوانه هست و بدون پشتوانه این فعالیت نتیجه‌ای نخواهد داشت. 🔹حوزه نهادی آموزشی است که ارتباطات‌های بین المللی آن باید در راستای آموزش باشد. مشروح گفتگو: http://hawzahnews.com/detail/News/498155 #مناهج @Manahejj
🌀 استفاده از شیوه‌های نوین برای ترویج #حجاب حجت الاسلام سعید روحانی، رییس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم: 🔹شما اهل حجاب هستید اما باید در زمینه ترویج حجاب در جامعه و میان خانوده تلاش کنید. 🔹آنهایی را که اهل حجاب نیستند باید با شیوه های نوین جذب حجاب کرد. رسا #تبیین_دین #مناهج @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حضور تولیت آستان قدس رضوی در بین ایتام شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد 📌 مناهج: بهترین راه برای خنثی‌کردن توطئه‌های دشمن علیه روحانیت و اصلاح تصویر غلطی که دشمن از روحانیت ساخته، خدمات اجتماعی است. خدمات اجتماعی روحانیت باید برای مردم، محسوس و همیشگی باشد. #خدمات_اجتماعی #مناهج @Manahejj
🌀 لزوم ورود حوزه علمیه به مسائل روز 📝 علمای اسلام همچون علمای نصرانی نباشند 💠 امام خمینی (ره) 🔹 مگر نمی‌بينيد كه اسرائيلی‌ها دارند می‌زنند و می‌كشند و از بين می‌برند و انگليس و آمريكا هم به آنها كمک می‌كنند، و شما نشسته‌ايد تماشا می‌كنيد. آخر شما بايد بيدار شويد؛ به فكر علاج بدبختی‌هاى مردم باشيد. 🔹 #مباحثه به تنهايى فايده ندارد؛ #مسأله_گفتن به تنهايى دردها را دوا نمی‌كند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين می‌برند، بساط اسلام را به هم می‌زنند، خاموش ننشينيد مانند نصرانی‌ها كه نشستند درباره روح القدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آن‌ها را گرفته از بين بردند. بيدار شويد، و به اين حقايق و واقعيتها توجه كنيد. به مسائل روز توجه كنيد. خودتان را تا اين اندازه مهمل بار نياوريد. 🔹 شما با اين اهمال كاری‌ها می‌خواهيد كه ملائكه اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟ مگر ملائكه تنبل‌پرورند؟ ملائكه بالشان را زير پاى اميرالمؤمنين (علیه السلام) پهن می‌كنند؛ چون مردى است كه به درد اسلام می‌خورد؛ اسلام را بزرگ می‌كند؛ اسلام به واسطه او در دنيا منتشر می‌شود و شهرت جهانى پيدا می‌كند؛ با زمامدارى آن حضرت جامعه‌اى خوشنام و آزاد و پر حركت و پر فضيلت به وجود می‌آيد. براى شما كه جز مسأله گفتن تكليفى نداريد خضوع معنى و مورد ندارد. کتاب ولایت فقیه، ص۱۴۵ #روحانیت_حقیقی #مناهج @Manahejj
🌀 تبرئه کردن حوزه، غفلت بزرگ 📝 هادی چیت‌ساز 🔹 فرض کنید وضع اقتصادی مملکت بدتر از این شود؛ شرایط تولید بسیار سخت تر، دلال بازی راحت تر، فروشگاه های زنجیره ای هر روز بیشتر از دیروز، قیمت خرید و فروش و اجاره ملک به آسمان برسد، رشوه و رانت سر به فلک بگذارد، هزینه تحصیل نفس گیر شود، درد هزینه درمان برای بیماران قابل تحمل نباشد و... . 🔺 اما عکس‌العمل حوزوی‌ها (وضع موجود): بزرگان: ۱. به مسئولان تذکر داده ایم. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام. ائمه جمعه: ۱. همه چیز تقصیر مدیریت مجلس و دولت است. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام. منبری های معروف و به اصطلاح انقلابی: ۱. تقصیر خودتان است که کاندیدا یا نماینده ای که ما گفتیم، انتخاب نکردید. (خربزه خوردید، پای لرزش بنشینید.) ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام. کانال‌ها و سایتهای حوزوی: ۱. مشغول قر زدن و سوتی گرفتن از دولت و مجلس فعلی. ۲. تکرار راهبردهای کلی نظام. 🔹 اما وظیفه حوزه (وضع مطلوب): ۱. تحقیق و تدوین طرح های اقتصاد اسلامی؛ ۲. ارائه راهکارهای عملی برای راهبردهای کلی نظام؛ ۳. تربیت نیروی کارآمد؛ ۴. پیگیری جدی از راه های قانونی برای تصویب و اجرائی شدن طرح ها؛ ۵. مطالبه گری فراگیر رسانه ای و تبلیغی حوزوی ها برای اجرائی شدن طرح ها در صورت عدم تمکین مجلس و دولت. پ.ن ۱: هر صنفی باید وظیفه خودش را صحیح و کامل انجام دهد تا مشکلات حل شوند. انتقاد حوزویان در جای خودش لازم است، اما مهمتر و قبل از انتقاد، حوزوی ها باید به نیازهای نظام پاسخ علمی دقیق داده و نیرو تربیت کنند. پ.ن ۲: اشکال حوزه این است که در مشکلات اقتصادی و فرهنگی و غیره، خودش را تبرئه کرده و تقصیر را از دیگران می داند. در حالیکه انتقاد اصلی به حوزویان است که به جای عمل به وظیفه اصلی، به کارهای درجه چندم روی آورده و نتوانسته اند از ظرفیتهای انقلاب در راستای اجرای اسلام محمدی استفاده کنند. @Manahejj
🌀 سیتی‌سنترها، حوزه علمیه را می‌بلعند 📝 عوامل تغییرات فرهنگی در شهر قم 🖋 مجید ریاضیات 🔹 این روزها تغییرات فرهنگی و ظهور بدحجابی ها و ناهنجاری ها در شهر قم بازتاب های مختلفی در فضای رسانه ای داشته: از تذکر جدی مراجع به نیروی انتظامی برای برخورد تا طبیعی دانستن این تغییرات. اما عوامل این تغییرات چیست؟ عوامل ذیل به نظر می آید از عوامل برجسته در این زمینه باشند: ۱. طراحی دشمن و تربیت افرادی برای گسترش فضای بدحجابی و ناهنجاری ها در شهر قم ۲. گسترش فضای رسانه ای (شبکه های مجازی، ماهواره ها، ... ) در کشور و به تبع در شهر قم ۳. به‌روز نبودن کتب آموزشی و ناکارآمدی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در سروسامان دادن به این فضا ۴. کپی برداری از سبک شهرسازی و معماری شهرهای بزرگ کشور و گسترش زیاد آن در شهر قم ۵. روند رو به رشد جمعیت و مهاجرپذیری شهر قم ۶. ورود مسافران با فرهنگ های مختلف به قم ۷. ایجاد فضاهای تجاری و صنعتی جدید در قم ۸. عدم امر به معروف جدی و تذکر لسانی توسط عموم مردم ۹. تاثیرات سیاست‌های اجرایی کشور ۱۰. عدم ارائه الگوی مناسب شهر سازی توسط حوزه و دانشگاه متناسب با بافت فرهنگی کشور 🔹 آنچه به نظر نگارنده نقش مهمتری نسبت به بقیه عوامل داشته ،شماره‌های ۴ و ۷ و راه حل آن در شماره ۱۰ می باشد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند .الگو بردای از فضای توسعه ای شهرهای غربی در ساخت پاساژ های بزرگ، سیتی سنتر ها، آپارتمان سازی انبوه، نور پردازی های شبانه، فضای اتوبان ها و بزرگراه ها و باستانی و تاریخی کردن کوچه های و خیابان های سنتی و مذهبی شهر قم ،خواسته یا ناخواسته سبک زندگی جدیدی را به همراه خود می آورد. 🔹 البته این به معنای عدم رشد و زیبا سازی فضای شهری و گسترش خیابان ها و ... نیست بلکه تذکری برای مسئولین شهری قم برای عدم عجله در اینگونه توسعه دادن ها و توجه به بافت فرهنگی-مذهبی و هویت بخشِ شهر قم و همچنین فراخوان دادن به صاحبان فکر و اندیشه برای ارائه هر چه سریعتر ایده ها و الگوهای خود برای هر چه بهتر اجراکردن پیشرفت شهر قم است. 🔹 آنچه ضروری می نماید این است که تا تهیه کامل الگوی شهرسازی اسلامی، ضمن توجه به فضای فرهنگی شهر قم و توجه به رشد و ایجاد رفاه در فضای عمومی شهر، مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری قم باید با فراخوان ایده های شهرسازی از گروه های و نهاد های مختلف فرهنگی کشور ، الگوی نوسازی خود را با مشورت و دقت بیشتر همراه کند و ضمن جلوگیری از برخی ساخت و سازهای سبک غربی در شهر قم، بدانند که توسعه شهری به سبک غربی باعث تغییرات فرهنگی جدی در شهرشده و خدای ناخواسته در آینده نزدیک شهر قم که حرم اهل بیت بوده مانند برخی شهرهای کشور مروج سبک زندگی غیر اسلامی می شود. @Manahejj
🌀 لزوم ورود حوزه علمیه جهت اعتلای دستگاه قضا 💠 آیت‌الله رئیسی 🔹 فقه پویا و اجتهاد تمدن‌ساز دارای چنان غنایی است که می‌تواند پاسخگوی همه سؤالات در حوزه‌های مختلف باشد و تمام علما و اساتیدی که با فقه و حوزه‌های علمیه مرتبطند، به ویژه ائمه جمعه و اثرگذاران در سنگر‌های مساجد و مدیریت حوزه علمیه که از فرهیختگان و نیرو‌های انقلابی هستند، می‌توانند با ارتباط موثر با دستگاه قضایی در راستای پیشبرد امور همکاری کنند. 🔹 رئیسی بر لزوم میدان‌دادن به طلاب و دانشجویان برای نظریه‌پردازی تاکید کرد و گفت: پژوهش‌های امروز حوزه و دانشگاه باید همراه با پیشنهادات اجرایی باشد و تنها امری که بعد از توکل به خدا و اعتماد به نفس می‌تواند برتری ما را در عالم اثبات کند، برتری علمی است. hawzahnews.com/detail/News/498669 #قوه_قضاییه #مناهج @Manahejj
🔰 با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد؛ 👈 انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید 🔻 حضرت آیت الله خامنه‌ای در احکام جداگانه‌ای آقایان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی‌لاریجانی را با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آنان در شورای نگهبان، مجدداً برای یک دوره جدید به‌عنوان عضو فقهای این شورا منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در حکم دیگری، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی را بجای مرحوم آیت الله مؤمن به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. 📝 متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: 🔹️بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای حاج شیخ محمّد یزدی دامت توفیقاته با توجه به پایان یافتن دوره‌ی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم. توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ تیر ۱۳۹۸ 🔹️ بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته با توجه به پایان یافتن دوره‌ی عضویت جنابعالی در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۵، بر اساس اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً جنابعالی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم. توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ تیر ۱۳۹۸ 🔹️بسم الله الرحمن الرحیم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ علیرضا اعرافی دامت توفیقاته با توجه به فقدان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمّد مؤمن(ره) در مجموعه فقهای محترم شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی به عضویت آن شورای محترم نصب می‌کنم. دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ تیر ۱۳۹۸ @Manahejj
🌀 برخورد با دختران یا جلوگیری از تولید و عرضه پوشاک نامناسب؟! 💠 حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، امام جمعه همدان: 🔹 هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را می‌بیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانم‌ها ایراد بگیریم که چرا این لباس را می‌پوشید، بلکه باید خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباسها تولید و یا به فروش برسد. 🔹 امام جمعه همدان با گلایه از قیمتهای بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمتهای پایین برای لباس‌های نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بی‌دینی کنیم، چرا که اینها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند. 🔹 غالب طرح های اقتصادی موجود دارای نیستند و باید قانونی مصوب شود که همانند طرح های دیگر که نیازمند تاییدیه از ادارات مختلف هستند هر طرحی را ملزم به داشتن پیوست فرهنگی کنیم. 🔹 ممکن است امروز تنها به فکر باشیم، اما در ۲۰ سال آینده با مشکلات فرهنگی و یا حتی مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شویم. 📌 مناهج: روحانیت معزز در امر به معروف و نهی از منکر همیشه باید مراقب باشد که سرچشمه فساد را بخشکاند. وقتی لباس مبتذلی برای فروش نباشد، شاهد مبتذل‌پوشی هم نخواهیم بود. خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 عدم آزاداندیشی حوزه علمیه؛ از تهمت تا واقعیت 🔹 جریانی مدام در پی القای عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه است. همچنین برای اثبات حقانیت خود، بسیار از بیانات رهبری استفاده (مصادره به مطلوب) می‌کند. 🔹 براستی این ادعاها تا چه حد واقعیت دارد؟! آیا فضای حوزه علمیه، ناامیدکننده و تیره است؟ یا می‌توان و باید از راه صحیح مطالبه‌گری وارد شد و سیاه‌نمایی نه تنها راه‌گشا نیست، بلکه موجب هزینه‌سازی بیشتر و ناامیدی و سرخوردگی بدنه طلاب خواهد شد؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 حوزه آزاداندیش هست یا نیست؟ 📝 نظر رهبر انقلاب درباره وجود و عدم آزاداندیشی در حوزه علمیه 🖋 رضا حسینی 🔹 یکی از ایراداتی که چندی است به حوزه وارد می شود این است که حوزه آزاداندیش نیست، ادب آزاداندیشی در حوزه جای ندارد و منتقدین در حوزه سرکوب می شوند! 🔹 برای فهم اینکه حوزه آزاداندیش هست یا خیر، نیاز به ملاک آزاداندیشی داریم. لذا یا باید کارشناس درجه یک بود تا ملاک و وضع موجود حوزه علمیه را شناخت و یا باید از شخص خبره و خریط فن سوال کرد. به اذعان هر دو طیف (قائلین به آزاداندیشی و قائلین به عدم آزاداندیشی) رهبر معظم انقلاب، خبره و صاحب‌نظر در این زمینه است؛ فلذا به عنوان فصل‌الخطاب، نظر ایشان باید مورد مداقه قرار گیرد. 🔹 طیفی که قائل به عدم آزاداندیشی است معمولا به بیاناتی از ایشان استناد می‌کند که ایشان بارها به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دستور داده‌اند ولی این کرسی‌ها تشکیل نشده است، فلذا عدم تشکیل کرسی را دال بر عدم آزاداندیشی گرفته‌اند. اگر دقیق به بیانات ایشان توجه شود ملاحظه می‌شود که برگزارشدن یا نشدن کرسی‌ها، فقط در تقویت آزاداندیشی مؤثر است، نه در اصل آن! 🔹 از نظر رهبر انقلاب حوزه آزاداندیش هست، اما برای گسترش این آزاداندیشی نیاز به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است. 🔹 ملاک آزاداندیشی هم نقد مکرر مبانی در دروس است که نه تنها مخالفت جدی با ان نمی‌شود بلکه درس‌های نقادانه، مشتری بیشتری هم دارد. به جهت اتمام حجت و فهم این ملاک، نص بیان امام حوزه‌ها ذکر می‌شود تا پایانی بر همه تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها باشد: «نكته‌ى ديگر اينكه حوزه آزادانديش است. خاصيت علمى‌بودن، آزادانديشى است. تحجر در ميدان علم معنى ندارد. يعنى اگر عالم هستيم، حوزه علميه هستيم، دنبال علم هستيم، بايد فكر را آزاد گذاشت؛ البته براى اهل فكر. معلوم است كه در يك مجموعه علمى كسى كه صلاحيت فكرى ندارد، جرأت اظهار نظر هم پيدا نمی‌كند؛ اگر اظهار نظر كرد، مچ او را می‌گيرند، غلط او آشكار می‌شود. آن كسى كه صلاحيت اظهار نظر دارد، بايستى اظهار نظر كند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در كلام، چه در بقيه‌ى مباحث و علوم حوزوى و رائج در حوزه؛ يعنى بايد آزادانديشى باشد. 🔺البته اين آزادانديشى هست؛ اين را همه قبول كنيم. 🔺من يك جایى خواندم كه نوشته شده بود امروز در حوزه علميه قم آزادانديشى علمى نيست؛ ديروز بود، امروز نيست. اين درست نيست؛ ديروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بيشتر از ديروز هم هست. آراء فقهى و اصولى از برترين فقها مورد نقد قرار می‌گيرد. آدم ملاحظه می‌كند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق‌العاده‌ى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار می‌گيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيه امام كه به نظر ما يكى از مستحكم‌ترين و بديع‌ترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مى‌گيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مى‌گيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار می‌گيرد؛ كسى هم نمى‌گويد چرا. 🔺نمى‌شود حوزه را متهم كرد به اينكه در آن، نقد و انتقاد و آزادى نيست. متأسفانه يك جایى ما خوانديم كه نوشته‌اند اين حرفها نيست؛ در حالى كه اين خلاف است، اين متهم‌كردن حوزه است.» (۲ آبان ۱۳۸۹؛ دیدار با اساتید، فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم) 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj
🌀 ادعای عدم آزاداندیشی، خلاف و متهم کردن حوزه علمیه است 💠 رهبر معظم انقلاب من يك جایى خواندم كه نوشته شده بود: «امروز در حوزه علميه قم آزادانديشى علمى نيست؛ ديروز بود، امروز نيست.» این خلاف و متهم‌کردن حوزه است. 📅 ۲ آبان ۱۳۸۹ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده #ادب_آزاداندیشی #مناهج @Manahejj
🌀 نگاهی آزاد‌اندیشانه به آزاداندیشی حوزوی! 📝 ناظر به یادداشت آقای رضا حسینی 🖋 صادق بابایی 🔹 گاهی آدرس غلط می‌دهیم! مثل آنچه دوست فاضل‌مان _رضا حسینی_ در راستای اثبات وجود آزاد‌اندیشی در حوزه‌ی علمیه‌ی کنونی، مرقوم داشته‌اند. 🔹 این قلم اگرچه در اینجا بر نقطه‌ی نقد می‌چرخد، اما خود را همواره دغدغه‌مند حوزه و انقلاب می‌داند، و البته این اصلاً توجیه خوبی نیست بر اینکه مجاز باشیم چشم‌های‌مان را بروی حقایق ببندیم؛ حقایقی مثل غیر واقع بودن این ادعای نگارنده‌ی محترم: "فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای تمام طلاب موافق و مخالف، فصل‌الخطاب است." باری، اگر تعارفات رایج را کمی عقب بنشانیم، روشن است که حقیقت امر، اینچنین نیست. در موضوعاتی بله، ولی در آنچه خودِ طلبه آنها را لمس می‌کند _سلباً و ایجاباً_، فصل‌الخطاب‌ها اغلب رنگ می‌بازند. بگذریم از اساتید و طلابی که اصولاً با شخص رهبر معظم انقلاب، دلشان هم آنچنان صاف نیست. و خود رهبری نیز مقبولیت و عدم مقبولیت شخص شریف خودشان را از جمله خطوط قرمز نظام نمی‌دانند (جمله‌ی ایشان راجع به مصطفی معین را بخاطر بیاورید.) 🔹 بهرحال، باید گفت که جان سخن و نزاع طرفین درین مقوله، اصولاً بر سَر آزاداندیشی نیست. باب علمی حوزه‌های تشیع _بجز معدود توقف‌هایی که پس از امثال شیخ طوسی و شیخ انصاری و در مواردی آیت‌الله خویی رحمهم‌الله صورت پذیرفته_ همواره بر پایه‌ی " أبناء‌الدلیل " بودن چرخیده و می‌چرخد، ازین‌روی می‌توان مدعی شد که آزادی اندیشی علمی همواره در حوزه‌ها پررنگ بوده است. لکن در طول تاریخ، محدودیت‌ها، اغلب از آنجا شروع می‌شده است که جوهر قلم علما، پَر ردای شاهان و حکومتیان را لکه‌ناک می‌کرده است. بعبارت دیگر نزاع همواره بر سر آزادی بیان بوده است نه آزاد‌اندیشی. آزادی بیان بدین معنا که اجازه و بستر سیاسی و اجتماعی برای پاگیری گفتمان‌های همسو و غیر همسو فراهم باشد. امروز البته به یُمن وجود نظام اسلامی، حاکمیت جوری زمام‌دار حکومت نیست که علما بخواهند در صدد مقابله‌ی سخت برآیند، اما اختلافات ریز و درشت میان اهل علم و اهل شوکت، همواره جاریست. 🔹 عرض شایسته‌ی التفات دیگر آنست که جامعه‌ی ما و من‌جمله جامعه‌ی حوزوی ما، متاسفانه در مواردی، بیش از حد سیاست‌زده شده است. مثلاً وقتی رهبری در بیانات‌شان، از حوزه‌ی انقلابی دم می‌زنند و یا می‌فرمایند: "استاد و مرجع تقلید غیر انقلابی بدرد کشور نمی‌خورد" برخی طلاب انقلابی گمان می‌کنند که با برچسب‌زدن‌هایی چون حوزوی‌های سکولار و مشابه آن، بایستی عده‌ای را در بایکوت و انزوا قرار دهند و همه‌جوره از دور خارج کنند. یعنی ولو من حیث لایشعر، می‌خواهند کار را به‌نحوی پیش ببرند که آن اشخاصِ برچسب‌خورده _چون غیر انقلابی هستند_، دیگر حتی توان مخالفت علمی که لازمه‌ی رشد است را هم نداشته باشند چه رسد به انتقادات روبنایی‌تر. 🔹 کوتاه سخن آنکه آزادی بیان یک سطح طیف‌مانند است. آنچه زیبنده‌ی حوزه‌های علمیه‌ی ماست، قرار گرفتن در قسمت پررنگ این‌طیف است. من همواره تعجب می‌کنم که چطور یک خبرنگار ایرانی با گرایش‌های مارکسیستی همچون علی علیزاده، از قلب لندن، به نوادگان ملکه‌ی انگلیس لقب حیوان نجس‌العین را نسبت می‌دهد و راست‌راست برای خودش می‌چرخد، اما ما در اینجا، در دل حوزه‌ی علمی‌مان که أسّس علی‌التقوی است، نسبت به شخص یا اشخاصی که _با تمام قوّت و ضعف‌هایشان_، دغدغه‌ی امام حوزه‌‌های انقلابی را پی گرفته اند، اینچنین بر سر بی‌مهری مشی می‌کنیم و تا بدانجا پیش می‌رویم که عرصه بر ایشان تنگ می‌شود و دست به یارکشی، تحصن و این قبیل مسائل می‌زنند. در مجموع من گمان می‌کنم نمره‌ی بطن حوزه در مقوله‌ی آزادی بیان، اگرچه احتمالاً نمره‌ی قبولی‌ست اما چندان ممتاز نیست. 〰〰〰〰〰 🗂 پرونده @Manahejj