eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 شهادت حضرت جوادالائمه علیه‌السلام تسلیت باد 📝 مظهر مقاومت و مبارزه 🔹 «زندگی امام جواد علیه‌السّلام هم الگوست. امام جواد علیه‌السّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت در بیست‌وپنج سالگی از دنیا رفت. ۷۷/۲/۷ 🔹 این بزرگوار نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیش که در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیده است. ... با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ی عباسی، مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد. ۶۰/۲/۲۵ 🔹 امام علی‌بن‌موسی‌الرضا و امام جواد صلواةالله‌علیهما همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۱۳۵۹/۰۷/۱۸» 💠 امام خامنه‌ای 📌 مناهج: 🔸 مقاومت و مبارزه ائمه علیهم‌السلام با دستگاه جور خلفا، حجت را بر تمام طلاب علوم دینی تمام می‌کند. امروز رژیم طاغوتی در میان نیست؛ اما سکولارها و لیبرال‌ها مانع پیشرفت انقلاب اسلامی هستند که طبعا حوزه‌های علمیه و روحانیت در ابعاد مختلف اجتماعی، اعتقادی و سیاسی با جدیت باید خط امامان انقلاب را پیگیری کنند تا چهره مزورانه لیبرالیسمی که منافقانه دم از اسلام می‌زند رسوا شود. 🔸 در این میانه هستند عده‌ای که بجای مبارزه، بذر یأس در دلهای طلاب می‌پاشند که انقلاب آنی که باید نشد و روح ایرانی در این جامعه مستهلک می‌شود!! همواره باید مراقب خستگان ناامید و بی‌برنامه باشیم که با سم‌پاشی‌های خود روح امید را در طلاب نخشکانند. راه ما مشخص است مبارزه علمی و عملی تا تحقق همه اهداف انقلاب. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شورای عالی حوزه پذیرای اندیشه‌ها و دیدگاه‌های طلاب و فرهیختگان 📝 پس از مطالبه رسانه حوزوی مناهج ب
🌀 بایسته‌ها و شایسته‌های موفقیت بانک ایده 📝 مطالبات از شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرح‌هایی همچون بانک ایده می‌تواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند. در ادامه پیشنهادات لازم برای هرچه بهتر اجرایی شدن بانک ایده تقدیم می‌گردد. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بایسته‌ها و شایسته‌های موفقیت بانک ایده 📝 مطالبات از شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔻 طبق آنچه وعده دادیم در مورد راه‌اندازی بانک ایده از سوی شورای عالی نکات و پیشنهاداتی هست که مطرح می‌گردد: 🔹 اول اینکه در دوره هشتم شورای عالی، به صورت فعال پذیرای اندیشه‌ها و دیدگاه‌های فرهیختگان حوزوی است قابل تقدیر است و ان‌شاءالله بزودی شاهد ثمرات قابل توجه آن باشیم. 🔹 اما برای اجرای درست طرح‌های بزرگ، لازم است پیوست رسانه‌ای آنها نیز مد نظر قرار بگیرد. چرا درگاه دریافت پیشنهادات و طرح‌های بانک ایده، همان صفحه‌ی دریافت نظرات در سایت شورای عالی است؟ آیا بهتر نبود برای این موضوع، سامانه‌ای مجزا و قوی تعریف می‌شد؟! اگر طلبه یا استادی در مخیله‌ی خود تردید کند که مطرح‌کردن بانک ایده صرفا یک مانور رسانه‌ای است و قرار نیست اتفاقی بیفتد چگونه می‌توانیم اعتماد وی را جلب کنیم؟! 🔹 طبعا نظرات و پیشنهادات طلاب، عرصه‌های متنوعی از مسائل حوزه و روحانیت را در بر می‌گیرد؛ و در بانک ایده و هر بانک اطلاعاتی هیچ چیزی به اندازه دسته‌بندی اطلاعات اهمیت ندارد. آیا بهتر نیست در همان صفحه اخذ پیشنهادات گزینه‌ای درج شود تا شخص پیشنهاددهنده انتخاب کند طرحش در کدام یک از موضوعات آموزش، پژوهش، تبلیغ، معیشت و... است؟! طبعا عدم تدبیر این مهم باعث زحمت مضاعف دبیرخانه شورای عالی در دسته‌بندی پیشنهادات نیز خواهد شد. 🔹 وقتی بانک ایده آنگونه که بایسته و شایسته است عملیاتی خواهد شد که دبیرخانه شورای عالی خود را نسبت به اطلاع‌رسانی درباره بانک ایده، مسؤول بداند. یعنی در بازه‌های زمانی مشخص اعلام شود چه حجمی از ایده‌ها و در چه موضوعاتی اخذ شده است؟ چه تعداد از ایده‌ها بررسی شده است؛ چه تعداد مؤلفه‌های لازم برای بررسی شورای عالی را داشته است و بالاخره نتیجه و عاقبت این ایده‌ها چیست. طبعا اگر این موارد مورد عنایت شورای عالی قرار نگیرد مجدد بانک ایده سرنوشت گذشته خود را پیدا خواهد کرد؛ کما اینکه آیت‌الله بوشهری دبیر محترم شورای عالی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه گفته بودند بانک ایده سابقه داشته و مدتی کم‌فروغ شده بود و مجدد قرار است رونق بگیرد. 🔹 بنظر آنچه باید در اولویت کاری دور هشتم شورای عالی قرار بگیرد، ارتباط قوی با بدنه حوزه علمیه یعنی اساتید و طلاب است؛ که طرح‌هایی همچون بانک ایده می‌تواند بخشی از پازل این ارتباط باشد؛ البته بشرطی که صحیح و قوی اجرایی شوند. امیدواریم شورای عالی بتواند به بهترین نحو این موضوع را اجرایی کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
👓 و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر وارد لیالی ارزشمند دهه اول ذی‌الحجه می‌شویم... دهه پایانی چله موسوی که اعمال مخصوصی دارد... از امشب نماز دهه اول ذی‌الحجه را فراموش نکنیم... 💬 معتکف @HozeTwit
🌀 طلاب خواهر و بحران تجرد 📝 آفات ایده‌آل‌گرایی مفرط 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 هشتگ‌ها گاهی باعث می‌شوند لابلای اندوخته‌های ذهنیمان چرخی بزنیم و آنچه دغدغه‌ی فکریمان بوده را مورد واکاوی مجدد قرار دهیم. از دیشب که هشتگ به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت علی علیه‌السلام در فضای مجازی پررنگ شد، موضوع ازدواج، آن هم بین طلاب ذهنم را به خود مشغول کرد. بالا رفتن سن ازدواج مسأله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ اما وجود چنین معضلی در میان خواهران طلبه کمی تعجب‌برانگیز است. 🔹 به نظر می‌رسد برادران طلبه به محض ورود به حوزه به استحباب امر مقدس ازدواج بیش از سایر امور پی می‌برند و اهتمامشان بر جامه‌ی عمل پوشاندن به این مستحب بسیار مشهود است. به همین دلیل در بین برادران طلبه با مشکل بالارفتن سن ازدواج کمتر روبه‌رو هستیم. البته شاید دلیل آن این باشد که آنها مطابق با سنت و عرف جامعه دست به انتخاب می‌زنند و حق تقدم برای گزینش و انتخاب دارند چرا که آنها باید برای ازدواج پیش‌قدم شوند. 🔹 تفهیم امر ازدواج و تبیین معیارهای لازم برای یک ازدواج موفق در بین خواهران طلبه و لابلای دروس اخلاق و خانواده، آنها را به این سمت کشانده است که باید طرف مقابل معیارهای لازم برای ازدواج را به طور تمام و کمال داشته باشد. شاید تزریق نگاه ایده‌آل‌گرایانه و کمال‌گرایانه به آنها منجر شده که تنها افرادی که بالاترین مراتب لازم در معیارهای مدنظر را داشته باشند، مورد انتخاب قرار دهند . اگرچه برای بانوان طلبه اکثراً معیارهای مادی و ظاهری از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار است، اما از آن سو اهمیت بسیار زیادی که به معیارهای معنوی می‌دهند به حدی است که به افرادی که کمتر از تصورات ذهنی‌شان دارای آن معیارها باشند، "بله" نمی‌گویند . 🔹 ازدواج امر مقدسی است و برای آنها که اهل تدینند، معیار ایمان و اخلاق به عنوان معیارهای اصلی ازدواج مد نظر گرفته می‌شود. اما قطعاً ایمان و اخلاق دارای مراتب است. اگر کسی در حد معمول از مرتبه‌ای از ایمان و اخلاق برخوردار باشد شایستگی تشکیل زندگی و خانواده را دارد. اما دختران طلبه‌ی ما دچار چنین طرز تفکری شده‌اند که لزوماً باید طرف مقابل حد بالایی از ایمان و اخلاق را داشته باشد و تمام مصادیق اعتقادی و اخلاقی را چه در ظاهر و چه در باطن یکجا و به شکل کامل دارا باشد. 🔹 تزریق این طرز تفکر در ذهن خواهران طلبه، باعث شده که آنها در انتخاب دچار وسواس شوند و به اصطلاح سخت‌پسند گردند. توجه به معیارهای معنوی در امر ازدواج دستور آموزه‌های اسلام است اما حساسیت بی‌مورد در رابطه با مصادیق جزئی این معیارها، حاصل آموزش غلط و یا عدم تبیین صحیح این موضوع در حوزه‌های علمیه است. بیرون راندن اکثر آدم‌ها از دایره‌ی تعاریف اعتقادی و اخلاقی خود، بلایی است که در همه‌ی امور اثر نامطلوبی بجا گذاشته است و در امر ازدواج نیز خود را به شکل بالارفتن سن ازدواج نشان می‌دهد. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 علی: موضوع «کمال‌گرایی» و «وسواس» میان خواهران طلبه واقعیت مهمیه که باید توجه بیشتری بهش کرد. چند سال پیش خواستگاری یکی از این بزرگواران رفتم، بعد از گذشتن ۲ ماه و ۵ جلسه رفت و آمد به شهرستان، چون تحت فشار خانواده به ایشون گفتم: «کمی سریعتر فرآیند رو ادامه بدیم» ناراحت شدند که شما دنبال ازدواج عجولانه و بدون شناختید!!😳 قاطعانه هم جواب منفی دادند. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر: مساله «بالا رفتن سن ازدواج طلاب خواهر» رو قبول دارم اما نباید تنها مشکل رو «سخت پسند» بودن و «وسواس» دونست. به تبع جامعه و حتی گاهی سمپاشی‌های ، ذائقه‌ برخی هم تغییر کرده و رو به راحت‌طلبی رفته؛ مثلا در بعضی موارد بانوان طلبه حتی برای طلاب برادر، شرایطی مثل اشتغال غیر حوزوی، ترک لباس و ... رو مطرح می‌کنند که قابل اجابت نیست. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه درس خارج: مادر یکی از دوستان در جامعة الزهرا(سلام الله علیها) مشغول هستش و با کلی تعریف یکی از طلاب خواهر اونجا رو برای ازدواج به بنده معرفی کردند. بگذریم از برخوردهای بد این‌ها مخصوصا پدرشون که هر چند روحانی نبودن، ولی بواسطه برخی دوستاشون ارزیابی تحصیلی منو پیدا کرده بودن!! و از نمره من خیلی ناراحت بودن! 😐 یا اینکه در جلسه خواستگاری، سوالات علمی! از من می‌پرسیدن و... (صد رحمت به امتحان شفاهی😏) مساله جالب اینجاست که بعد از چند ماه پیگیری و در مرحله آخر برای دادن جواب مثبت، پدرشون به اسم ، از یک صبح تا شب منو کرد! و سر آخر این جوابو به من داد: «دستت برام رو شد، تو به درد ما نمی‌خوری»!! اگه دوباره میدیدمشون، بهشون میگفتم ببخشید خواهر طلبه! که شما آیت الله بهجت (ره) می‌خواستید و ما نبودیم! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 یک طلبه: سلام همش در مورد طلاب خواهر زود قضاوت نکنیم. برخی از طلبه های برادر هم الان بیشتر دنبال زیبایی هستند. و براشون دیگه حیا و عفت اولویت بعدی است!! وگرنه هستن طلبه های دختر که خیلی بساز و قانع هستند. @Manahejj
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj
🌀 لزوم تعریف نظام‌نامه تربیتی برای حوزه‌های علمیه خواهران 📝 از جمله علل بحران تجرد خواهران طلبه 🖋 حامد فلاحتی؛ استاد حوزه علمیه خواهران 🔹 بنده چند سالی سابقه تدریس و مشاوره در حوزه‌های علمیه خواهران مشهد و قم دارم. مسأله تجرد در طلاب خواهر و ایده‌آل‌گرایی افراطی احتمالا به ذهن افراد می‌رسد و به نظر تحلیل غلطی نیست؛ لکن مسأله عمیق‌تر از این موضوعات است. 🔹 حوزه‌های علمیه خواهران: چه حوزه‌های مرکز مدیریت و چه جامعة‌الزهراء دچار یک در اهداف و ترسیم اصول تربیت هستند. 🔹 این حوزه‌ها به علت نبود نظام‌نامه مشخص تربیتی از بحران در هدف‌گذاری تربیتی رنج می‌برند. این مسأله به ابهام در تعریف «طلبه خواهر» منجر می‌شود. 🔹 از طرفی برخی تحصیل کرده‌های خواهر دچار برخی گرایشات زن‌گرایانه شدید شده و عرصه طلاب خواهر را به میدان رقابت با طلاب برادر تبدیل کرده‌اند و خودشان هم علاقه وافری در دیده‌شدن دارند؛ از طرفی برخی فضلای برادر تصمیم‌گیر در این حوزه‌ها تعریف روشنی از طلبه خواهر ندارند. این مسائل در کنار نبود نقشه راه، منجر به بحران پذیرش در طلاب خواهر شده است. 🔹 و از دیگر سو گسترش بی‌ضابطه حوزه‌های علمیه خواهران به این مسأله دامن زده است به همین علت علاوه بر ماجرای تجرد، بحران‌هایی چون طلاق و ناسازگاری هم بدان افزوده شده است. 🔹 صدالبته کسی منکر تاثیرات حوزه‌های علمیه خواهران در گسترش فرهنگ دینی در جامعه نیست؛ لکن این حوزه‌ها طلبه ایده‌آل را همسر و مادر نمی‌دانند؛ بلکه بانو مجتهده! تعریف می‌کنند. 🔹 در کنار این شناختها این رویه به نوعی فرد را دچار کرده است که از ارزش‌های زن بودن بعنوان نقش‌آفرین در تربیت جامعه می‌کاهد و او را عنصر فعال اجتماعی به سبک نگاه‌های معرفی می‌کند. 🔹 نگارنده این موضوع را با برخی بزرگان تصمیم‌گیر و بزرگان حوزه در میان گذاشته و بعضا تمام این موارد را و عموما بخش زیادی از این موارد را تأیید می‌کنند. 🔹 تا اساتید و فضلای خواهر این حوزه‌ها نخواهند در شناختهای خود و افکار و اندیشه‌های معارض بعضا با اسلام که آنها را اعتقادی جلوه می‌دهند بازبینی کنند داستان این حوزه‌ها همین است و این مسأله، این حوزه‌ها را که می‌توانند فرصتی بعنوان ساختار فرهنگ‌ساز در جامعه باشند، تبدیل به تهدیدی برای بنیان خانواده خواهد کرد. 🔻 امید است مسؤولین حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا نسبت به این مهم هرچه سریعتر احساس تکلیف کرده و برای آن اقدام عاجلی صورت دهند. @Manahejj
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امتحانات طلاب برگزار می شود و با اینکه آزمون و مجازی است، نمره آن اعلام نمی شود! 🔹 مرکز مدیریت و حتی سایت تا اطلاع ثانوی بسته است و امکان دیدن مردودی یا قبولی وجود ندارد!! 🔹 آزمون مردودی ۱۱ مرداد شروع می شود!! دقیقا روزی که نجاح باز می شود و هم تازه یک هفته بعد از آن تمام می شود!! 🔻 با یک محاسبه ساده! طلاب مظلوم چگونه متوجه شوند مردود شده اند؟! و چگونه متوجه شوند امکان ثبت آزمون دارند وقتی نجاح هم تا همان روز بسته است؟ و حتی کارکنان مرکز مدیریت نیز یک هفته بعد، تازه از مرخصی باز می گردند؟! انصافا برنامه ریزی از این ضعیفتر شدنی است؟! 💬 رضوان @HozeTwit