eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
174 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی 📝 بخش دوم 💠 امام خامنه‌ای 2⃣ مصلحین و حکما صرفا دنبال رفع یک نقیصه هستند؛ لذا به همان چهارچوب و نظام اجتماعی-سیاسی موجود تن می‌دهند 🔸 سبک کار مصلحین یا حکما و فلاسفه جور دیگر است؛ تشکیل یک جامعه‌ی محدود به حدود و ضوابطِ موردِ نظر برای غالبِ این کسانی که اسم بردم، مطرح نیست. مصلحین میخواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یعنی چه اصلاح کنند؟ یعنی یک نقیصه‌ای در جامعه هست، آن را برطرف کنند؛ یک ضعفی در یک گوشه‌ای از جامعه هست، آن را جبران کنند؛ فسادی هست، خرابی‌ای هست، آن را ترمیم کنند. مثلاً یک مصلح اجتماعی که انقلابی نباشد، در جامعه اگر دید فقر هست و فقرا هستند، در صدد برمی‌آید که با روشهای گوناگون فقر مردم را برطرف کند. فرض بفرمایید که ثروتمندان را، دارایان را، قانونگذاران را وادار کند تا قوانینی بگذارند یا ثروتی را کنار بگذارند یا صندوقی را درست کنند تا بدان وسیله فقرای جامعه از فقر نجات پیدا کنند. 🔸 یا اگر چنانچه یک فسادی در جامعه هست، فحشا مثلاً در جامعه هست، [مصلح] با گفتن، با ایراد خطبه و سخنرانی، با بیان حقایق، با نصیحت، با موعظه مردم را وادار می‌کند به اینکه از فحشا و فساد و مانند اینها اِعراض کنند و راه درست را انتخاب کنند؛ یک مصلح دلسوز علاقه‌مند این‌ جور عمل می‌کند. امّا چهارچوب جامعه را این مصلح قبول کرده؛ یعنی نظام اجتماعی را، نظام سیاسی را، حکومت را، ارتباطات گوناگونی را که در یک جامعه وجود دارد و مناسبات اجتماعی را پذیرفته [لکن] در آنها عیبی مشاهده می‌کند، [فقط] این عیب را می‌خواهد برطرف کند. ادامه دارد... 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی 📝 بخش سوم 💠 امام خامنه‌ای 3⃣ برخی مصلحین اصلا وارد میدان عمل نمی‌شوند و صرفا به ارشادات معنوی بسنده می‌کنند 🔻 حالا این مربوط به کیست؟ این مربوط به آن کسی است که اصلاح را عملاً آغاز می‌کند و تلاش می‌کند. برای مثال مصلحین زیادی را شما می‌بینید در جوامع گوناگون تاریخی؛ در همین زمانهای نزدیک ما در جوامع اسلامی مصلحینی پیدا شدند که بعضی مردم را در جامعه‌ای که در آن کینه‌ورزی وجود داشته به صلح دعوت می‌کردند، بعضی ثروتمندان را در جامعه‌ای که فقر وجود داشته به کمک به فقرا دعوت می‌کردند، بعضی از این فراتر می‌رفتند و ملّتها را به آشتی و صلح با یکدیگر دعوت می‌کردند؛ البتّه در میان اینها کسانی بودند که صادقانه حرکت می‌کردند، شاید کسانی هم بودند که خیلی هم نیّتهای صادقی نداشتند. در طول تاریخ هم ما این ‌جور آدمهایی را می‌شناسیم؛ این تازه مصلح است امّا کسان دیگری هم هستند که همین اندازه هم حرکت نمی‌کنند. 🔻 اگر چه افکاری دارند، پیشنهادهایی برای ساخت یک جامعه‌ی مطلوب و ایدئال دارند، امّا تلاش ندارند. فلاسفه از این قبیلند؛ بیشتر آن فلاسفه‌ی اجتماعی که یک طرحی را برای نظام اجتماعی ارائه دادند، از این قبیلند. در گذشته هم ما در تاریخ این‌ جور فیلسوفانی داشته‌ایم، در دورانهای اخیر در بسیاری از نقاط جهان و در کشور خودمان هم داشته‌ایم کسانی را که می‌نشستند یک گوشه‌ای -اصلاً اهل حرکت و تلاش و فعّالیّت هم نبودند- نصیحت می‌کردند، می‌نوشتند، طرحِ دنیای ایدئالِ خودشان را روی کاغذ می‌آوردند، مدینه‌ی فاضله‌ای ترسیم می‌کردند، این را می‌دادند تا در افکار و اذهان و اندیشه‌های بشر رسوخ کند به امید اینکه یک روزی کسانی پیدا بشوند که آن را پیاده کنند و به مرحله‌ی عمل دربیاورند؛ روشِ معلّمانِ معمولیِ بشر این ‌جوری است. 📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 بیانات جالب و جذاب رهبر معظم انقلاب درباره امام رضا علیه‌السلام 🔹 چگونگی پیدایش اشعریین در قم @HozeTwit
🌀 صلح امام حسن را وارونه تفسیر نکنید! 👤 آیت‌الله حسینی بوشهری 🔹 برخی به دلیل منافع و انگیزه‌های شخصی دین را وارونه تفسیر کرده و خود و پیروان خود را دچار مشکل می‌کنند، این افراد اسلام و آیات را تفسیر به رأی می‌کنند و برداشت‌های خود را ارائه می‌دهند که واقعیت ندارد. 🔸 اگر امام مجتبی(ع) با معاویه از سر ناچاری وارد صلح می‌شوند نباید تفسیر نادرست داشته باشیم چراکه صلح ایشان زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) بوده است. 🔹 شاید عده‌ای دلخوش کنند که اگر کسی رأی بیاورد چنین و چنان می‌شود اما آن‌ها با ماهیت و هویت انقلاب اسلامی مشکل دارند و ما باید به خود و ظرفیت های داخلی متکی باشیم تا بر مشکلات فائق آییم. 🌐 rasanews.ir/002nKv @Manahejj
🌀 ماه‌های پایانی دولت و خطای محاسباتی برخی دوستان انقلابی 📝 چرا امروز استیضاح روحانی غلط است 🖋 علی مهدوی 📖 یک. درسی از تاریخ و سیره رهبری درست در بحبوحه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که یکباره میرحسین موسوی شوکی ناگهانی به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور وارد کرد. میرحسین استعفا داد و بلافاصله در جایی نامعلوم مخفی شد. امام امت در جلسه‌ای با حضور کارگزاران اجرایی کشور، ضمن طرح موضوع استعفای نخست‌وزیر، نظر حضار جلسه را جویا شدند. آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهور وقت کشور، گرچه دل خوشی از کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌های پیاپی موسوی نداشت، اما صریحا از امام راحل خواستند با استعفا مخالفت کنند! چرا؟! چون قطعنامه و نوع پایان جنگ محصول عملکرد، مذاکره و عملیات روانی میرحسین موسوی و هم‌قطارانش بود. حال میرحسین می‌خواست زیرکانه از بازی‌ای که ترتیب داده بود خارج شود و کارنامه سیاسی خود را از قطعنامه و تبعات آن تطهیر کند. این برای آینده سیاسی میرحسین هم قطعا مؤثر بود. اما میرحسین باید می‌ماند و جور عملکردش را می‌کشید و تجربه ملی از قطعنامه نیز شکل می‌گرفت. 🗓 دو. بزنگاه تاریخی امروز و رسالت ما امروز هم در بزنگاه تجربه عملی ملت از برجام و درست زمانی که ملت باید با هزینه‌های سنگینی که داده بفهمد حاصل دل‌بستن به غرب، چیزی جز روزگار بد امروز نیست، دو گروه در صدد هستند این معادله را به هم بزنند: 1️⃣ اصلاح طلبان: اصلاح‌طلبان غرب‌زده، همه آبروی خود را در قمار برجام روی میز گذاشتند؛ وعده‌های دروغینی نظیر میوه و آفتاب و آب برجام!! حال که موعد رسوایی‌شان فرا رسیده یک استعفا و هرنوع آشوبی می‌تواند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری منحرف کند تا این طیف، باز هم در قامت طلبکار و مصلح اجتماعی ظاهر شوند. 2️⃣ برخی دوستان انقلابی: برخی دوستان، درست در بزنگاهی که باید به فکر گفتمان‌سازی، جبهه‌سازی و اجماع حداکثری برای تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی باشیم، با خطای محاسباتی در این واپسین نفس‌های دولت، به فکر استیضاح افتاده‌اند!! چه کمکی بهتر از این برای اصلاحات! حتی استعفا برای اصلاحات، تبعات دارد؛ اما استیضاح نه!! چراکه خیلی راحت بازار جنگ روانی و مظلوم‌نمایی را داغ می‌کنند و بر مدار بازی با احساسات مردم سوار می‌شوند که: نگذاشتند کار کنیم و .... ⛔️ سه. منفعت ضد انقلاب و آمریکا ایرانِ بی‌سر و کشورِ بی‌دولت ، در این بلبشوی امنیتی منطقه، می‌تواند کمک زیادی کند تا الکاظمی دیگری در ایران، سکاندار اجرایی ایران شود و مرکز فرماندهی جبهه مقاومت منطقه، گرفتار اختلال و هرج و مرج شود. امروز اسرائیلی که شمارش معکوس حیاتش آغاز شده، به تنفس مصنوعی و خرید زمان نیاز دارد. لذا به هر میزان، ایران ضعیف شود، درست به همان مقیاس، اسرائیل دوباره جان خواهد گرفت. ✅ چهار. توصیه به دوستان به همه برادران انقلابی، دوستانه و صمیمانه توصیه می‌کنم شرایط پیچیده امروز را واقع‌بینانه نگاه کنند؛ نه احساسی و صرف دستیابی به اهداف کوتاه مدت. امروز باید تبعات هرگونه تصمیمی را مورد توجه قرار داد. گاهی بین انتخاب بد و بدتر قرار داریم و انتخاب بد از بدتر، عین خردمندی است. خواهش می‌کنم کاری نکنیم که نتیجه‌اش کمک به اهداف رژيم صهيونيستی، ضد انقلاب و اصلاح‌طلبان باشد. ⏱ زمان کم است و ما هنوز برای تحقق دولت حزب‌اللهی جوان، کار بایسته و شایسته‌ای نکرده‌ایم... @Manahejj
🌀 دهمین سالگرد سفر امام خامنه‌ای به قم 📝 جایگاه حوزه علمیه قم 🔹 امروز هم قم مرکز است. در اینجا در طول سالهای متمادی، ده‌ها هزار پروانه‌ی عاشق، گرد شمع معارف اهل‌بیت حرکت می‌کنند، علم می‌آموزند، معرفت می‌آموزند، با مشکلاتِ بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، هدفهای عالی و معنوی را در نظر می‌گیرند و بدون توجّه به این مشکلات پیش می‌روند. 🔹 شاید در دنیا کمتر شهری سراغ داریم، شاید هم سراغ نداریم که این تعداد عظیم، انسان‌های دنبال فراگیری دانش دین و معرفت و معنویت و سلوک جمعی، از زن و مرد مشغول تلاش و کار باشند و شب و روز مجاهدت معنوی و علمی و فرهنگی کنند. ✅ این حوزه‌ی امروز قم است، با این موقعیت ممتاز جهانی، آن هم سابقه‌ی قم است، که اولین حوزه‌ی اساسی مهم تشیّع در این شهر تشکیل شده است و بزرگانی از قبیل شیخ کلینی و شیخ صدوق و دیگران بهره‌مندان از این چشمه‌ی فیض بوده‌اند، که آثار آنها نگهدارنده‌ی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در طول قرنهای متمادی بوده است. @Manahejj
🌀 راز نفوذ روحانیت در جامعه 🔻 حاشیه‌نشین‌ شدن حوزه باعث انزوای آن است. @Manahejj
🌀 هویت حوزوی و چالشی به نام مدرک! 🔹 در حال حاضر مدرک‌های حوزوی با وجود معادل‌سازی با مدارک دانشگاهی، نه از اعتبار مدارک دانشگاهی برخوردار هستند و نه نشانی از میزان علمیت و نوع تحصیلات حوزوی یک طلبه دارند. مقایسه دقیق آموزشی میان واحدهای درسی حوزه علمیه و دانشگاه نیز مؤید بی‌معنا بودن این معادل‌سازی است. 🔹 افزون بر سال‌های طولانی تحصیل، هر طلبه در طول سیر آموزشی خود برای رسیدن به قوه اجتهاد با منظومه‌ای از علوم مختلف به طور عمیق آشنا می شود؛ صرف و نحو، معانی، بیان، بدیع، حدیث، فقه و اصول، کلام، منطق، فلسفه، تفسیر، قرائت، درایه، رجال، اخلاق از جمله علوم حوزوی هستند که هر کدام از آنها در دانشگاه رشته مستقلی دارند. 🔹 با وجود این گستردگی و عمق علوم حوزوی، چنگ زدن برخی از دانش پژوهان حوزوی به عناوین مانند دکتری برای دست و پا کردن هویت علمی در جامعه، بیش از پیش ضرورت تعریف مدارک مستقل حوزوی را به شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه یادآوری می کند؛ ممنوعیت اطلاق کلمه دکتری به دانش پژوهان حوزوی در سطح چهار و پیگرد قانونی آن نیز از دیگر آفات فقدان نظام مدارک مستقل حوزوی است؛ این ابلاغیه که از سوی وزارت علوم به آن تصریح شده، مشکلات حقوقی و اداری زیادی را برای طلاب این سطح ایجاد کرده است. 🌐 rasanews.ir/002nLw @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 همسر طلبه: سلام دقیقا یکی از چالش‌های خانواده طلاب در مواجهه با اقوام و دوستان و اطرافیان، همین هویت علمی و مدارک حوزوی است. ای کاش هرچه زودتر فکری برای این موضوع می‌شد، این فقدان هویت مستقل و با مسمی، حتی باعث برخی دلسردی‌ها و هم شده. یک نفر با حدود هشت سال تحصیل، دکتری دانشگاهی گرفته، اما وقتی مردم می‌بینند فاضل حوزوی دو برابر این مدت باید تحصیلات داشته باشد، نگاه حقارت‌آمیزی به تحصیلات حوزوی می‌شود؛ تحصیلاتی که تازه آخرش همان دکتری هم نیست؛ معادل دکتری است؛ آدم یاد داروهای مشابه داروخانه می‌افتد، وقتی دارویی کمیاب است می‌گویند مشابهش را داریم، مشابهش هم آن تاثیر را ندارد!! خب خودمان به این ذهنیت اشتباه دامن زدیم دیگر! وقتی از اساس تحصیلات حوزوی با تحصیلات دانشگاهی متفاوت است چرا خودمان را وامدار آنها کنیم؟ چرا خودمان را بی‌ارزش کنیم؟ خدا کند گوش شنوایی برای این دغدغه‌های مهم باشد. ما همسران طلاب از همه چیز گذشتیم برای جهاد علمی و ارتقای اسلام؛ ان‌شاءالله مسؤولین هم به وظیفه خود عمل می‌کنند. ⏱ یعنی دو سه دهه مطالبه یک رهبر و زعیم عالی، کافی نیست؟ @Manahejj
🌀 لیست کانال‌های دروس خارج حوزوی 🔅 امام خامنه‌ای: https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba 🔅 آیت الله جوادی آملی: @a_javadiamoli_doross 🔅 آیت الله سبحانی: @sobhani_droos 🔅 آیت الله علوی گرگانی: @alavi_gorgani 🔅 آیت الله مظاهری: @almazaheri_dorous 🔅 آیت الله مکارم شیرازی: @makaremdars 🔅 آیت الله نوری همدانی: @noorihamedanidars 💠 استاد آملی لاریجانی: @valiasrrr 💠 استاد اعرافی: @alireza_arafi 💠 استاد شب زنده دار: @feghahat_ir 💠 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی: @mj_shobeiri 💠 استاد شوپایی: @shoopaei 💠 استاد شهیدی: @usol_shahidi @salat_shahidi 💠 استاد فاضل لنکرانی: @doros_fazellankarani 💠 استاد قائنی: @qaeninajafi_feqh @qaeninajafi_osul 💠 استاد علیدوست: @alidost_fiqh 💠 استاد مروی: @ostadmarvi1 @ostadmarvi2 🔹 استاد اراکی: @doros_araki https://croom.ir/b/araki 🔹 استاد ترابی: @Mortazatorabi 🔹 استاد تعظیمی فر: @tazimifar @ostadtazimifar99 🔹 استاد حسینی بوشهری: @hosseiniboushehri 🔹 استاد حیدری فسایی: https://eitaa.com/joinchat/2497445952C91f6e9fd8e https://eitaa.com/joinchat/2445803584Cbf8e36a64a 🔹 استاد خاتمی: @ostadkhaatami 🔹 استاد خسروپناه: @khosropanah_ir 🔹 استاد رشاد: @Rashad_ir 🔹 استاد زارعی سبزواری: @zareiesabzevari 🔹 استاد سیفی مازندرانی: @ayatollahseyfi 🔹 استاد عابدی: @ahmad_abedi2 🔹 استاد عندلیب همدانی: https://eitaa.com/joinchat/2372272173Cc255a3979c 🔹 استاد فقیهی: @darolsaqalain 🔹 استاد کعبی: https://webinar8.gilaro.com/w1052 🔹 استاد مبلغی: @feqholejtema 🔹 استاد محمدی خراسانی: @OstadMohammadiKhorasani 🔹 استاد مصطفوی: @Mustafavi_Online 🔹 استاد میرباقری: @mirbaqeri_dars 🔸 استاد اشرفی شاهرودی(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Ashrafi/Feqh/99 🔸 استاد پورمحمدی (تبریز): @dktabriz 🔸 اساتید ترابی و فؤادیان(دامغان): @damghan_howze 🔸 استاد سید علی اصغر دستغیب(شیراز): http://www.dastgheibeshirazi.com/fa/new/single.php?code=20000 🔸 استاد رضازاده(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Rezazadeh/Osool/99 🔸 استاد شیخ بهایی(کرمان): @kharejkerman 🔸 استاد صفایی بوشهری(بوشهر): @kharej_safaei 🔸 استاد عصمتی (تربت حیدریه): @kharejhozehtorbat 🔸 استاد فلاحتی(رشت): @r_falahati 🔸 استاد قاضی زاده(اراک): @feqhqazizadeh 🔸 استاد سید حسن مرتضوی(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Mortazavi/Feqh/99 🔸 استاد حاج شیخ مهدی مروارید(مشهد): http://sapp.ir/morvarid.ostad 🔸 استاد معتمدی(اصفهان): @kharejfeghhi 🔸 استاد موسوی اصفهانی(همدان): @drusehowzeh 🔸 استاد موسوی جزایری(اهواز): @darsekharej 🔸 استاد نیکزاد(مازندران): @faiz432 🔸 استاد یعقوبی(بجنورد): https://eitaa.com/joinchat/556793924C57b665682b @Manahejj
🌀 ابلاغ رسمی برگزاری دروس الفائق در شهرستان‌های سراسر کشور ✅ با تلاش معاونت آموزش بحمدلله اجابت درخواست‌های مکرر طلاب شهرستان‌ها، الفائق در غیر حوزه قم نیز عملیاتی شد. ✅ ابلاغیه درس الفائق روز دوشنبه ۲۸ مهرماه به تمام مدیران استانی ارسال شده است و سایت معاونت آموزش در اطلاعیه رسمی نوشت: پیرو ابلاغ مدیر محترم حوزه­‌های علمیه مبنی بر امکان برگزاری تدریس کتاب «الفائق فی الاصول» در سایر مدارس کشور، مطابق شرایط و ضوابط عمومی ذیل، مدارس متقاضی مجازند نسبت به برگزاری این درس در سال تحصیلی 400-99 اقدام نمایند: 1. دارا بودن مجوز رسمی برگزاری سطح 3 در مدرسه؛ 2. دارا بودن اساتید با حکم سطح 3 و مجوز تدریس کفایة الاصول؛ بدیهی است مدیریت استان در صورت تقاضای مدارس واجد شرائط، مراتب را به معاونت آموزش گزارش نموده تا پس از بررسی­‌های لازم نسبت به بارگذاری آن در سامانه اقدام نماید. در پایان به پیوست، امتیازات برگزاری درس الفائق که در دوره تحصیل طلبه و تدریس استاد ملاحظه و محاسبه می گردد جهت اطلاع تقدیم می گردد. هر چند برخی از این امتیازات عملاً اختصاص به قم دارد. 📌 جهت دریافت فایل پیوست و توضیحات کامل کلیک کنید👇 https://b2n.ir/038657 @fiqhci @Manahejj
🌀 جوانان انقلابی حوزوی افراط نکنند 📝 کسی هم انقلابیون را به افراطی‌گری متهم نکند 💠 امام خامنه‌ای 🔸 یک نکته هم خطاب به جوانان پرشور و انقلابی حوزه است، که متن حوزه غالباً همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند. 🔹 عزیزان من! آینده مال شماهاست، امید آینده‌ی کشور شماها هستید، باید خیلی مراقبت کنید. درست است که جوان طلبه‌ی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، امّا باید مراقب باشد، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی‌گری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. 🔹 جوانهای انقلابی بدانند، همان طور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌تفاوتی ضربه می‌زند، زیاده‌روی هم ضربه می‌زند، مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدّسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع، یک وقتی مثلا اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابی‌گری، اینها نیست. انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرائط زمانه را درک کند. مسأله این‌جور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم، این‌جوری نمی‌شود. 🔺 باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، امّا باید خامی هم نکنید، مراقب باشید. نشوید، در صحنه بمانید، امّا دقّت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد، شما را عصبانی نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقی و عقلائی یک چیز لازمی است. 🔻 البته این را هم به توصیه کنیم که: نیروهای انقلابی را متّهم به افراطی‌گری نکنند، بعضی هم این‌جوری دوست می‌دارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه‌ی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متّهم کنند به افراطی‌گری، نه، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام می‌گیرد، واضح است. 📅 ۲۹ مهر ۱۳۸۹ @Manahejj
🌀 پویش جدید خبرگزاری حوزه 📝 اگر من جای دبیرکل مجمع جهانی تقریب بودم... 🔹 سلسله پویش‌های نقد، ایده‌پردازی و مطالبه‌گری در خبرگزاری حوزه به ایستگاه «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» رسید. هم‌اینک حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل این مجمع آماده است تا ایده‌ها، ابتکارات و دیدگاه‌های شما درباره فعالیت‌های مجمع تقریب و راهکارهای تقویت وحدت در جهان اسلام را دریافت کند. 🔹 نظرات شما در آستانه و برگزاری کنفرانس وحدت از اهمیت بیشتری برخوردار است. تمام دیدگاه‌ها بدون کلمه‌ای حذف یا سانسور، تقدیم دبیرکل مجمع تقریب خواهد شد. برای ثبت دیدگاه به سایت خبرگزاری حوزه مراجعه کنید و یا به آیدی @InfoHawzah در شبکه‌های اجتماعی پیام دهید. •┈┈••✾••┈┈• @InfoHawzah ارسال نظرات📩 @Manahejj
🌀 وبینار 📣 مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی ◀️ چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد: 🔹با سخنرانی: 🔸تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی 🔸آیت‌الله سیفی مازندرانی پنجشنبه یکم آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰ صبح پیوند اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid پیوند آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live @Manahejj
🌀 حوزه خواهران و بلای حفظ‌محوری 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در متن حوزه در باب تعلیم و تعلم، کتاب‌ها را که باز می‌کنی و نطق اساتید را که گوش می‌کنی عصاره‌اش این است که اساس کار طلاب: تفکر است و تأمل. طلبه باید دقیق و عمیق باشد و تمام وقت، در اختیار مطالعه و تفکر. لذا توصیه‌ها بر این محور است و تذکرات در این باب. حال در همین حوزه که اینگونه روش علم‌آموزی و تثبیت علم را به طلبه‌اش می‌آموزد، مجبوری خودت را تسلیم محفوظات کنی! تو گویی بنای کار را بر محفوظات گذارده‌اند و دیگر هیچ... 🔹 در صورتی که رهبر معظم انقلاب نیز، بارها «حفظ‌محورى» در حوزه‌ها را بلاى تعليم و تربيت دانسته‌اند و مبارزه با آن را متذکر گشته‌اند. 🔹 حتی وقتی با طلاب و مبلغان و اساتید موفق روبرو می‌شوی و می‌خواهی از رمز موفقیتشان سر در بیاوری به این نتیجه می‌رسی که اکثرا اهل تفکر و تأمل و تحقیق و پژوهش بوده‌اند؛ نه مشغول حفظ کردن و بعد از سال‌ها درس خواندن از آن همه دروس حفظی هیچ خبری نیست، نه در تدریس و نه در تبلیغ. 🔹 حوزه نسبت به تغییر روش آموزشی مسئولیت دارد. جالب‌تر اینجاست که خود ما (حوزویان) به همین اشکال «حفظ‌محوری» در سایر نهادهای آموزشی همچون آموزش و پرورش همیشه معترضیم؛ چراکه تمرکز بر حفظیات اگر مانع خلاقیت نباشد، عامل رشد هم نیست. 🔻 متاسفانه کیفیت مطلوبات، به پای بُت کمیت محفوظات در حال قربانی شدن است به دادش برسید. @Manahejj
🌀 این سنت‌ها را نباید از دست داد 📝 حفظ‌محوری بلای تعلیم و تربیت جدید 💠 امام خامنه‌ای 🔹 حفظ محورى، همان چیزى است که امروز بلاى تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه مى‏‌کنیم و هنوز هم روبه‏‌راه نشده است و باید روبه‏‌راه شود. 🔹 در حوزه، اساس سنتى ما بر پایه‏‌ى فکر کردن است. طلبه درس را که مى‏‌خواند، اولًا قبلًا پیش‏‌مطالعه مى‏‌کند، ذهنش را آماده مى‏‌کند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلى، رفیقى مباحثه مى‏‌کند؛ یک بار به او درس مى‏‌گوید، یک بار او به انسان درس مى‏‌گوید؛ لذا در ذهن جایگزین مى‏‌شود. در بعضى از حوزه‏‌ها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود- در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلى به ندرت بود- طلبه‏‌ى فاضلى بعد از درس استاد مى‏‌نشست، همان درسى را که استاد گفته بود، براى بعضى از طلابى که احتیاج داشتند، دوباره مى‏‌گفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر مى‏‌گذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است. @Manahejj
🌀 موقوفه‌ای در کرمانشاه با ۲۳ هزار رقبه 👤 حجت‌الاسلام صادق ایرانی مدیر حوزه علمیه کرمانشاه 🔹 از افتخارات مکتب تشیع و حوزه های علمیه در کشور، موقوفه عظیم آیت الله کرکوکی(ره)، با ۲۳ هزار رقبه در کرمانشاه است. 🔹 ویژگی ممتاز موقوفات کرمانشاه در این است که غالب آنها، توسط علمای بزرگ و دارای اندیشه‌های آینده‌نگرانه و در عین حال عام المنفعه، صورت گرفته است. 🔹 علمای خیراندیش که با ورود به دروازه عتبات عالیات، مورد احترام مردم میهمان نواز کرمانشاه قرار گرفتند، منشأ خیلی از موقوفات شدند. 🌐 b2n.ir/Karkuki @Manahejj
🌀 چرا باید اموالی که مرتبط به حوزه‌ها است، به دست آنان نرسد؟! 📝 موقوفات حوزوی باید در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌ها قرار بگیرد 👤 سید محی‌الدین طاهری؛ دبیر جامعه روحانیت شیراز 🔹 از ابتدای تاریخ اسلام، امور موقوفات تحت مدیریت فقها و روحانیت بوده است. در وقف نامه‌های سابق نیز اگر نگاه کنیم غالب آنان با نظارت علما نوشته شده است. 🔹 باید مدیریت شود، اگر اختیارات موقوفات در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌ها باشد، می تواند فعالیت‌های خوبی شکل گیرد. ❓چرا باید اموالی که مرتبط به حوزه ها است، به دست آنان نرسد؟ این کمیته عالی موقوفات و منابع پایدار است، حوزه باید منابع پایدار داشته باشد، امکاناتی باید در زمینه های مختلف در اختیار حوزه گذاشته شود. 🔹 اداره منابع طبیعی و کشاورزی زمین هایی را در اختیار حوزه قرار دهد، اینچنین نباشد که در جریان معیشت طلاب از مشکلات گفته می شود الا معیشت طلاب، محروم ترین قشر جامعه امروز که بیشترین توهین‌ها را متحمل می‌شوند روحانیت است. 🔹 بیشترین شهدا را روحانیت داشته‌اند، امروز نیز بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند، منابع پایدار باید در اختیار حوزه‌ها گذاشته شود، روحانیت از ابتدای تاریخ بر روی پای خود بوده است، و قاطعانه در مقابل دشمنان ایستاده است. @Manahejj
🌀 امنیتی‌شدن یک پروژه فکری 📝 سید کمال حیدری و هزینه‌های هنگفت اظهارات وی برای شیعیان 🖋 طه حیدری نژاد یک. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری -از کنشگران فکری حوزه علمیه قم- همواره محل تأمل اساتید و حوزویان بوده است. اظهاراتی که هرچه جلوتر حرکت کرد به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیک‌تر شد و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری اصیل موجود در حوزه فاصله گرفت! همین مسأله کافی بود تا از شخصیت‌های نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند. دو. یکی از سنت‌های همیشگی در حوزه‌های علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمی‌آید قلت و ان‌قلت، روندی جاری و ساری در حوزه‌هاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دارند در چهارچوب‌های موجود به اظهارنظر پرداخته و دیدگاه‌های خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هم‌اکنون نیز در حوزه‌های علمیه جریانات مختلف فکری با وجود همه اختلافات تلاش می‌کنند این سنت را حفظ کنند. سه. علی‌رغم همه تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله آزاداندیشی در حوزه مع‌الاسف آنگونه که بایسته بود به برقراری کرسی‌های آزاداندیشی پرداخته نشد. غالب کرسی‌ها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل می‌شود و همین مسأله برخی پرونده‌های مهم را به سرانجامی نامعلوم می‌کشاند. ماجرای تحول‌خواهی یکی از همان دست پرونده‌هاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حیدری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه می‌توانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درون‌حوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی، ضعف‌های فکری وی عیان و آسیب‌هایش کمتر شود. چهار. به نظر می‌رسد که سید کمال حیدری -که از جمله نظریات شاذ وی می‌توان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائت‌ها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت- با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر «تکفیر اهل سنت توسط تمام علمای شیعه»، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظهار نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت می‌شویم موجی از تعارضات و تنش‌ها را در درون جامعه شیعی به راه انداخته است. در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشه‌های استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنش‌زا شدن فضا و از امنیتی‌شدن یک تفکر جلوگیری کنند. پنج. مهمترین سوال بسیاری از دغدغه‌مندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنش‌زای موجود را چگونه می‌توان کنترل کرد؟ به نظر می‌رسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا می‌کند: 🔹 سطح اول: سطح فکری و نظری در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنش‌زایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمی‌گردد. 🔸 سطح دوم: سطح سیاسی و اجتماعی برخی از تفکرات و اندیشه‌ها در سطوح مختلف امتداد پیدا می‌کنند و رفته رفته با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می‌کنند. 🔻 سطح سوم: سطح امنیتی این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چهارچوب‌های موجود می‌باشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی، صرفا در سطح فکری بود و عرصه میدانی نداشت اما در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرد و باعث جنگ‌ها و ریختن خون‌های زیادی در بین مسلمانان شد. 📛 در نهایت به نظر می‌رسد با اظهار نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه الاخباریه عراق، این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان می‌تواند در سالهای آینده هزینه‌های زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد. @Manahejj
🌀 باید حرمت رؤسای قوا حفظ شود 📝 تراز انقلابی‌گری و انتقاد 💠 امام خامنه‌ای؛ دیدار امروز با ستاد ملی مبارزه با کرونا 🔹 کاری که در یکی دو هفته‌ی قبل در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور، از سوی بعضی‌ها انجام گرفت -ولو در میان آنها برادران خوبی بودند و هستند- لکن کار کار غلطی بود. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس‌جمهور و هتک حرمت ایشان، گفتند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه‌ی با دولت و شخص رئیس‌جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را بطور صریح اعلام می‌کنم. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. 🔹 ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند. 🔹 رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع بندی این موضوع گفتند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. @Manahejj
🌀 بیعت سربازی برای امام زمان (عج) 🔹 چه لقب سنگینی است «سربازی امام زمان (عج)». نمی‌دانم آخرین بار، کی بود که کمی درباره این لقب فکر کردم. اینکه چه سعادتی دارد، چه لیاقتی می‌خواهد و چه وظایفی دارد. آنقدر سرگرم روزمرگی شده‌ام که از عنوان و لقب خودم هم غافل شدم. 🔹 آقاجان، چه سربازهایی داشته‌ای؛ صدوق‌ها، مفیدها، حلی‌ها، انصاری‌ها، امینی‌ها و خمینی‌ها. اما چه سربازی شده‌ام من! چه جان برکفانی داشته‌ای که در سخت‌ترین شرایط معیشتی و خفقان سیاسی، عالِم شدند و خدمت کردند. اما چه جان به لب‌رسانی شده‌ام من که به بهانه مشکلات معیشتی، در اوج اقتدار سیاسی شیعه، بر زمین چسبیده‌ام و بهانه می‌تراشم. هر کاری می‌کنم و هرچیزی می‌گویم تا دستاویزی برای کار نکردن داشته باشم. راستی دیگر حتی توجیهاتم خود مرا هم توجیه نمی‌کنند؛ منتظرم دیگران شرایط خوب را بسازند تا شاید من هم کاری کنم. 🔹 آقاجان، طلبی از شما ندارم که بدهکار هم هستم. بدهکارم؛ چون بهترین راه‌ها را برایم گشودی و قدر ندانستم، چون نتوانستیم خوبی‌هایت را جبران کنیم. بدهکارم چون همیشه سرگرم شکوه و گلایه هستم. ای کاش دست از گلایه و شکایت برمی‌داشتم و فقط به وظیفه سربازی‌ام فکر می‌کردم، که با این شرایط و حتی بدتر از آن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که اسلام سربلند شود. 🔹 با تمام کم‌کاریها و کسالتها، هنوز مرا به عنوان سرباز تو می‌شناسند. پس به حرمت همین توفیق و فضیلت، باز هم آمده‌ام به درگاهت، تا مرا بپذیری. بیعت دیگری با شما می‌بندم و امیدوارم که آن را حفظ کنم. ✅ دعاگوی این سربازت باش: اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ فَكَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ، وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ. فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ: صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ‏، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي‏ إِلَى‏ يَوْمِ‏ الْقِيَامَةِ. @Manahejj
🏴 شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد 🌀 فرزندان و برادران امام حسن عسکری 💠 امام خامنه‌ای امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش می‌داند و می‌فرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. 📗 کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام @Manahejj
🌀 ویژه‌نامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی 📝 کاری از هفته‌نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🔹 برخی از مهمترین عناوین این ویژه‌نامه: ➖ ضرورت بهره‌گیری حوزه‌های علمیه از هوش مصنوعی: آیت‌الله اعرافی ➖ هوش مصنوعی می‌تواند در فرآیند استنباط به کمک فقیه بیاید: دکتر بهروز مینایی ➖ ضرورت کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی: حجت‌الاسلام بهرامی ➖ سامانه «نجف» یا «ناصر جامع فقیه» و کاربرد آن در اجتهاد ➖ کاربردهای هوش مصنوعی در علوم اسلامی ➖ دستاوردهای اولیه هوش مصنوعی در حوزه دین 📌 دانلود ویژه‌‌نامه در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
هوش مصنوعی و علوم اسلامی.pdf
8.47M
🌀 ویژه‌نامه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در علوم اسلامی 📝 کاری از هفته‌نامه افق حوزه با همکاری دبیرخانه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی @Manahejj
🌀 نقش مرجعیت در کاپیتولاسیون 📝 حرکتی عظیم‌تر از تحریم تنباکو 🖋 محمد حق‌پرست یک. چهارم آبان، سالروز مخالفت امام خمینی (ره) با قانون کاپیتولاسیون است. برخی، روحانیت را به انزوا و بی‌تفاوتی در مقابله با طاغوت متهم می‌کنند و در حافظه و آگاهی تاریخی خویش، چیزی جز تحریم تنباکو را به یاد نمی‌آورند. حال آنکه این ادعا دلیلی بر بی‌اطلاعی ایشان نسبت به نهضتهای روحانیت و نقش آنها در مبارزه با طاغوتها است. تاریخ روحانیت و مراجع تشیع در صده اخیر، پر از قیام و اقدام علیه طاغوت و ظلم است. اقدام علیه قانون کاپیتولاسیون حتی بزرگتر از تحریم تنباکو است، چون سخنرانی و اقدام تاریخی امام امت، علیه دستگاه استعمار جهانی بود، نه فقط علیه یک قرارداد ننگین. دو. بعد از سخنرانی امام، قانون کاپیتولاسیون یکی از محورهای اصلی مبارزات انقلابیون می‌شود. عده‌ای دیگر نیز نسبت به این قانون موضع داشتند، اما هیچکدام به اندازه مخالفت امام نتوانست مبارزه با طاغوت را گفتمان و جریان‌سازی کند. یعنی اینقدر که عالم شیعی بر قلوب مردم تأثیرگذار است، هیچ جریان دیگری چنین نفوذی ندارد؛ تا جایی که اگر این ظرفیت به درستی هدایت شود، می‌تواند منشأ اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی باشد. سه. حضرت امام در این سخنرانی از تمام علمای نجف و قم، دعوت به مبارزه علیه طاغوت می‌کنند. در همین راستا طیف عظیمی از روحانیت از ایشان حمایت و تبعیت کردند. تاریخ گواه بر این است، که هرجا علما در مقابله با ظلمی به اتفاق رسیدند و اقدام کردند، آن ظلم دوام نخواهد آورد. پس اقتدار تأثیر فتوای مرجعیت، به حمایت سایر علما و روحانیون از اوست و وظیفه همه طلاب است که همواره از کیان مرجعیت دفاع کنند. @Manahejj