eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.8هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
172 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تهلیلات دهه اول ذی الحجه 📌 ان‌شاءالله همه ما اهل «لا اله الا الله» شویم و با اهل «لا اله الا الله» محشور گردیم... ذکر این تهلیلات را فراموش نکنید. @Manahejj
🌀 اسلام مصباح 📝 پاسخ به هتاکی قدیانی به مرحوم آیت الله مصباح 🖋 یوسف یعقوبی 🔢 بخش اول 🔸 مقدمتاً نسبت به اهانت‌های حسین قدیانی به محضر آیت الله مصباح باید بگویم من نمی‌دانم وی چه کسی را آینه تمام عیار مصباحِ عزیزِ رهبری دانسته و سیئاتش را در پرونده استاد فقید ثبت می‌کند؛ ولی بداند که من و امثال من از اسلامِ مصباحِ دوستانِ بهشتی آموخته‌ایم که پاسخ توهین را با اهانت ندهیم؛ اما در آن یادداشت شبهات و انتقاداتی مطرح شد و شبهه را نیز نمی‌توان بدون پاسخ رها نمود. 🔹 تقریباً تمام اعتراضات وی برآمده از این برداشت بود که در اسلام مصباح جایی برای مردم و انعطاف با خلق‌الله نیست و هرکجا که این روحیه سلبی و حذفی در جماعت انقلابی وحزب‌اللهی نمایان شده‌، محصول اندیشه‌های آیت الله مصباح است. حمایت از احمدی نژاد، نقد قالیباف و ساکت فتنه و قاعد انقلاب بودن همگی فرع قضیه‌اند. اینکه نویسنده مذکور با استناد به کدام یک از کتاب‌ها و سخنرانی‌های استاد مصباح برداشت کرده که ایشان نقشی برای مردم قائل نبوده و حکومت اسلامی را در مقابل جمهوری اسلامی تئوریزه می‌کرد، نمی‌دانم. 🔹 اما اگر منظور ایشان نظریه استاد در باب مشروعیت حکومت اسلامی مبنی بر عدم دخالت انتخاب مردم در مشروعیت ولایت فقیه و اینکه تنها اثر مقبولیت مردم تحقق و توفیق حکومت اسلامی است، باید به عرض برسانم: ➖ اولاً: با این استدلال که هرکس مشروعیت حکومت را متوقف بر مقبولیت مردم نمی‌داند پس اسلامش غیر از اسلام خمینی است، باید گفت اولین کسی که اسلامش اسلام خمینی نیست، خود امام خمینی است. چرا که ایشان نیز مشروعیت ولایت فقیه را صرفاً به نصب از جانب معصوم علیه السلام می‌دانست و نقشی برای مقبولیت مردمی در مشروعیت‌بخشی به حکومت قائل نبود. (کتاب البیع ج۲، ص ۶۱۹، صحیفه نور، ج۸، ص ۲۸۲ و ج ۱۰، ص ۲۲۱) ➖ ثانیاً: چه ملازمه ای میان عدم دخالت مردم در مشروعیت حکومت و عدم اهمیت نقش مردم و عدم مدارا با آنها وجود دارد که نویسنده مذکور، اسلام مصباح را منهای جمهوری می‌داند؟! مگر امام که مشروعیت را صرفاً به انتصاب از جانب معصوم علیه السلام می‌دانست، اهل حذف و تکفیر بود؟! ♨️ مگر نه اینکه مصباح نیز مانند سایر فقهاء که مقبولیت را دخیل در مشروعیت نمی‌دانستند، تصریح می‌فرمود که مقبولیت شرط تحقق حکومت و توفیق ولیّ است؟! @Manahejj
🌀 اسلام مصباح 📝 پاسخ به هتاکی قدیانی به مرحوم آیت الله مصباح 🖋 یوسف یعقوبی 🔢 بخش دوم 🔸 وانگهی پسندیده است که قدیانی از فضای احساس و استعاره خارج شده و یک مورد از تکفیرهای استاد را برای ما بازگو نماید. از کدام حرف استاد بوی تکفیر داعشی استشمام نموده؟! از اینکه از حکم اعدام و قصاص در برابر اومانیسم غرب دفاع نمود و نگذاشت به اسم خشونت، اسلام رحمانی را جایگزین اسلام ناب کنند یا از اینکه در دوگانه تساهل و خشونت از متانت دستورات اسلام دفاع کرد؟! 🔹 شاید نویسنده مذکور، غفلت نموده و مواضع استاد در دولت اصلاحات را دلیل بر تقابل ایشان و جمهوریت می‌داند و حال آنکه در دوگانه‌های ساختۀ اصلاح‌طلبان میان دموکراسی و اسلامیت تنها راه صحیح، دفاع از اسلامیت است که در دل خود نیز جمهوریت را به رسمیت می‌شناسد. مصباح بصیر بود که دانست دموکراسی غربی و غرب‌زدگان مصداق «کلمة حق یراد بها الباطل» است. مردم‌سالاری خاتمی روی دیگر لیبرالیسم برآمده از اومانیسم و سکولاریسم بود که چشم بصیر و زبان بُرّنده مصباح مانع ترویج و تثبیت آن شد. 🔹 اصول اسلام مصباح، همان اصول اسلام خمینی است یعنی معنویت، عدالت و عقلانیت. اسلام قیام نه قعود، اسلام ظلم‌ستیزی نه ظلم‌پذیری، اسلام اجتماعی و سیاسی نه فردی و عبادی، اسلام پافشاری بر اصول نه تساهل و تعارف؛ اختلافی اگر هست در جزئیات است نه کلیات. 🔹 مصباح اگر تیغی داشت بر غرب و غرب‌زده‌ها کشید تا حرمت ریش شهدای‌مان حفظ شود. ریش گِرو گذاشت تا بی‌ریشه‌مان نکنند. اهانت شنید تا من و تو و هزاران انقلابی دیگر را طوفان بی‌دینی غرب‌زده‌ها با خود نبرد. 🔹 ان شاءالله که ناراحتی‌تان از ایشان به خاطر عدم حمایت از قالیباف نیست وگرنه ما هنوز هم اگر به هشتاد و چهار و هشتاد و هشت برگردیم به احمدی‌نژاد رأی می‌دهیم و با احمدی‌نژاد خانه‌نشین آن روز و اپوزیسیون امروز نیز سر دعوا داریم. 🔹 ضروری است که انسان گذشتۀ خود را نقد کند؛ اما به شرط اینکه شهامت داشته و تقصیرهایش را گردن دیگران نیندازد. حتماً در مقاطعی برخی از جریان انقلابی از مردم فاصله گرفتند و سرگرم منازعات حکومتی شدند؛ قدر مردم را ندانستند و حقیقت جمهوریت را نفهمیدند و مانند شما در مقاطعی مثل هشتاد و هشت بسیاری از فریب‌خوردگان را از قطار انقلاب پیاده کردند و بعضاً هرکس که به میر حسین رأی داد را تکفیر و فتنه‌گر دانستند. ♨️ اما اینها ربطی به استاد و اسلام او ندارد. نمی‌دانم چرا همه لغزش‌های ما انقلابی‌ها باید به پای ایشان نوشته شود؟! اینکه عده‌ای سردار قدس را هاشمی‌چی خواندند چه ربطی به استاد دارد؟! مگر نه این ‌است که استاد در عین نقد هاشمی هیچگاه به او اهانت نکرد. 🔹 این دوگانه اسلام خامنه‌ای و مصباح را با استناد به کدام کتاب و مشی عملی استاد ساخته‌اید که همه سیئات امت حزب‌الله را پای اسلام مصباح می‌نویسید؟! 🔻 فرضاً شاگردان ایشان تندروی کرده و دچار لغزش شده‌اند، چرا باید مصباح فحشش را بخورد؟! مگر خطای شاگردان امام مانند مرحوم هاشمی، منتظری و صانعی و... پای امام نوشته می‌شود؟! 🔹 در آخر هم امیدوارم قدیانی به زودی این هتاکی‌ها را جبران کرده و پدر شهیدتان را واسطه قبولی توبه‌تان قرار دهید. باشد که خداوند سبحان از سر گناه‌تان بگذرد. @Manahejj
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 چرا کتب درسی تغییر نمی‌کنند؟! 📝 راه حل چیست؟ 🎥 آیت الله شب زنده دار 🔹 دلیل مخالفت مراجع با تغییر کتب 🔹 لزوم تشکیل لجنه‌های علمی از اعلام و فضلای تراز اول حوزه علمیه 📌 مناهج: در مصاحبه با آیت‌الله شب زنده دار، لحن و نوع سؤالات پرسشگران به نحوی است که گویا شورای عالی، مخالف اصلی تغییر کتب (مثلا جایگزینی حلقات بجای رسائل) است؛ البته این عدم آگاهی و ابهام شاید برای بسیاری باشد. درحالیکه دلیل اصلی عدم تغییر کتب، دغدغه و نگرانی مراجع است. امید است بزرگانی همچون آیت الله شب زنده دار و دیگر اساتید هم‌سطح ایشان، هم برای تغییر و ارتقای کتب همت کنند، هم نگرانی مراجع را برطرف کنند؛ چراکه مراجع به علمیت ایشان و علمای هم‌ردیف ایشان، اعتماد کامل دارند. 📌 پرونده تحول کتب درسی در آپارات مناهج: aparat.com/v/19NP4?playlist=1004775 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 یک سوزن به خود 🔸 مطلبی که گاهی ذهنم را مشغول می‌کند، بی‌عملی و بی‌برنامگی برخی طلاب است. گله از معیشت سخت و جانکاه و گرفتاری بسیار دارند - که البته حق هم هست- اما نسبت به مسؤولیت بزرگی که بر دوش دارند بی‌تفاوت هستند. 🔹 هر طلبه‌ای قرار است با همت قوی در تهذیب و علم‌آموزی، به کارآمدی برای اسلام و نظام اسلامی برسد تا بتواند گرهی از مشکلات دینی، علمی و فرهنگی جامعه باز کند؛ اما اگر قرار باشد ما بی‌انگیزه و بی‌خیال، گرفتار روزمرگی‌های مجازی و ... شویم، بی‌آنکه پس از ماه‌ها کوچکترین رشدی در خود ببینیم واقعا مقصد و هدف غایی ما کجاست؟! طلبه‌ای مسن و عیالوار و در عین حال بی‌سواد و بی‌مهارت؟!! 🔹 تا صحبت از معیشت طلاب می‌شود، همه می‌گوییم طلبه باید تأمین باشد تا با آرامش خیال بتواند درس بخواند؛ مسؤولین حوزوی باید از روزمرگی دست بکشند و بجای روحیه کارمندی و حقوق‌بگیری، روحیه جهادی داشته باشند و به داد ایتام آل محمد برسند؛ نگاه به حقوق مکفی خود نکنند و سفره خالی طلاب را ببینند و برای احیای موقوفات حوزوی برنامه جدی بریزند؛ نه اینکه عافیت‌طلب و بی‌خیال باشند... همه اینها درست؛ ولی من و شمای طلبه اگر درس نخوانیم، اگر دنبال تکمیل پازل «طلبه مطلوب» در شخصیت خود نباشیم، هم امروزمان را تباه کردیم و هم فردای خود را. 🔻 در این مدت کرونا برخی دنبال کارهای غیر آخوندی رفتند از فروشندگی و کارهای ساختمانی گرفته تا اسنپ و فلافل‌فروشی و...؛ در مقام قضاوت زندگی آنها نیستیم؛ اما بسیاری را هم سراغ داریم که نه دنبال کار رفتند (چه کار آخوندی چه کار غیر آخوندی) نه درس خواندند!! صرفا عمر گران خویش را با پرسه‌های بی‌هدف در کوچه‌پس‌کوچه‌های مجازی به بطالت گذراندند. در صورتی که طی همین مدت چندین جلد کتاب می‌توانستند مطالعه کنند؛ لااقل با یکی دو مهارت ولو در حد متوسط آشنا می‌شدند. 🔻 مبادا برخی خانواده طلاب بجای همسرانشان، از بی‌برنامگی و عدم مطالعه آنها عذاب وجدان داشته باشند و گله کنند که کتاب و درس‌خواندن با زندگی همسر ما بیگانه است!! طلبه‌ای که اهل درس و مطالعه نیست؛ فقط عنوان سنگین «طلبگی» را به دوش می‌کشد؛ چون مرداری بی‌روح. ♨️ زبان ما در برابر همه کوتاهی‌های مسؤولین رسا و گویاست؛ اما یادمان نرود قبل از اینکه با جوالدوزِ مطالبه‌گری سراغ مسؤولین برویم، یک سوزن به خودمان بزنیم. عمر کوتاه ما خیلی زود خواهد گذشت؛ اما در برابر صاحب حوزه‌ها ارواحنا فداه، باید پاسخگو باشیم؛ چه طلبه باشیم، چه مسؤول. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم اگر میشه به مسئولین برسونید که یه سازوکاری بیندیشند که حداقل خودِ طلبه‌ها آمار کسانی که به ناحق تو مهدیه نشستند رو بدند... کسانی که خونه دارند ولی رفتند مهدیه و خونشون رو اجاره دادند. اگر یه مسیر اَمن باشه، خیلی از تخلفات گزارش داده میشه باید حوزه فکری برای پاکسازی افراد فاسد یا حداقل بازخواستشون بکنه... امیدوارم مسؤولین مهدیه بی‌خبر باشند و فکری به حال پاکسازی و اجرایی کردن این ایده بکنند. @Manahejj
طرح فروش اقساطی کتاب 🔸 مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه با همکاری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، طرح فروش اقساطی کتاب و نرم افزارهای اسلامی «نور» را آغاز کرد. ➖طلاب قم در این طرح تا سقف 5 میلیون تومان در اقساط 10 ماهه با تخفیف ویژه، کتب مورد نیاز خود را می‌توانند خرید کنند. 💠 مکان: خیابان معلم، روبروی مجتمع ناشران، جنب بیت امام (ره) نمایشگاه کتاب حوزه ☎️ تلفن جهت اطلاعات بیشتر🔰 025-37841147 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مطلقا ناامید نشوید 🎥 امام خامنه‌ای 📌 مناهج: بزرگترین خطر در مبارزه برای تحول، ناامیدی است. @Manahejj
🌀 این طلبه ۲۷ هزار سری جهیزیه ارزان به سراسر کشور ارسال کرده است 📝 تهیه جهیزیه با ۱۶ میلیون تومان! 🔸 کارمان را با رایزنی با کارخانه‌های تولید لوازم خانگی شروع کردیم. برایشان گفتیم هدف‌مان محرومیت‌زدایی در بحث جهیزیه است و می‌خواهیم از زوج‌های کم‌بضاعتی حمایت کنیم که به‌تنهایی نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین تهیه جهیزیه بربیایند. گفتیم می‌توانند نمایندگان‌شان را بفرستند تا شرایط زندگی خانواده‌های مدنظرمان را از نزدیک ببینند. 🔹 ابتدای کار، بنا را بر تهیه تمام اقلام جهیزیه از تولیدات داخلی گذاشتیم. برایمان مهم بود حالا که داریم کار بزرگ و درازمدتی را در زمینه تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان شروع می‌کنیم، حرکتمان در جهت حمایت و تقویت تولید ملی باشد. حالا با ۸ کارخانه تولید لوازم خانگی قرارداد داریم و تمام اقلامی که در فهرست جهیزیه پیشنهادی‌مان قرار داده‌ایم، تولید داخل است. 🔹 خوشبختانه وقتی این کارخانه‌ها نمایندگان‌شان را فرستادند و با کار ما آشنا شدند، اعتمادسازی خوبی صورت گرفت. آن‌ها دیدند کار ما، کاسبی نیست. دیدند نه مغازه و فروشگاهی داریم و نه در فکر کسب درآمد از این طریق هستیم. دیدند ما فقط نقش واسطه را ایفا می‌کنیم؛ کالاها را از کارخانه‌ها می‌گیریم و با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار به دست زوج‌های کم‌بضاعت می‌رسانیم. ✅ به همت حاج آقا اسلام پی و دوستان جهادی‌اش، همکاری کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و حمایت خیّران، واقعاً با پرداخت ۱۶ میلیون تومان یک جهیزیه ۳۰ قلمی به زوج‌های کم‌بضاعت تحویل داده می‌شود. 🌐 fna.ir/2inx3 @Manahejj
مرکز هدایت علمی تربیتی در سال تحصیلی1400_1401 ✅ مزایا ✔️ تقویت بنیه علمی و اخلاقی توسط اساتید مطرح حجج اسلام ✔️ آشنایی با مکتب فقهی حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای ✔️ برگزاری کارگاه های مهارتی _ پژوهشی ✔️ برگزاری کارگاه رجال ✔️ برگزاری کارگاه هویت طلبه عصر انقلاب ✔️ آشنایی با مباحث بنیادین مکتب امام خمینی(ره) و نظام اندیشه مقام معظم رهبری ✔️ بهرمندی از مزایای اختصاصی مصوبه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ✅ شرایط: 1️⃣ پذیرش طلاب پایه هفت 2️⃣ دارا بودن روحیه تشکیلاتی وکارگروهی 3️⃣ تعهد به اختصاص ۶ ساعت در هفته برای شرکت در کلاس های مرکز ✅ثبت نام: از ۲۳ تیر با ارسال مشخصات به آیدی @Elmi_khanetolab در ایتا 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀 تکرار چهار سال طلایی مهدیه 🖋 علی مهدوی 🔸 یکی از نقاط قوت در کارنامه چهار سال ابتدایی مدیریت آیت الله اعرافی، ساماندهی شهرک مهدیه است. مهدیه‌ای که افراد شاغل و غیر شاغل گاه با سابقه‌ای بیش از بیست سال در آن سکونت داشتند؛ سکونتی غاصبانه و غیر شرعی. سکونتی که در سایه عدم عزم برخی مدیران گذشته‌ی شهرک مهدیه به درازا کشیده بود و حتی کم‌کم برای عده‌ای توهم مالکیت بر خانه‌های سازمانی مهدیه پیدا شده بود!! آمارهای برخورد با ساکنین غیر مجاز، رقمی در حدود ۱۸۰۰ نفر بود و جدیت برخورد قانونی با آنها باعث شد که کار پاکسازی مهدیه از ساکنین غیر قانونی به خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش برود. ✅ آیت الله اعرافی به کمک بازوی اجرایی خود (مدیر پیشین شهرک مهدیه) توانسته بود چنین اقتداری به خرج بدهد و مهدیه را تا مرز پاکسازی کامل پیش ببرد. گفتنی است اقدامات مدیر سابق شهرک مهدیه از اواخر دوره مدیریتی آیت الله بوشهری و با تایید و حمایت جدی ایشان آغاز شد و در دوره چهار سال ابتدایی مدیریت آیت الله اعرافی نیز این حمایت‌ها با قوت ادامه یافت. ❓اما سؤالات مهمی مطرح است: همه این کارنامه خوب و مقاومت در برابر سکونت ساکنین غیر مجاز و عدم اجازه ورود به افراد سفارش‌شده، آیا محدود به همان دوره چهار سال و چند ماه مانده است؟!! ❓سؤال بسیاری از طلاب از حضرت آیت الله اعرافی این است که آیا به گذشته بازگشته‌ایم؟ آیا همه آن جدیت‌ها و تحقق کارنامه درخشان پایان یافته و باز هم ماجراهای قبل از آن چهار سال، قرار است خدای ناکرده تکرار شوند؟! سؤال این است که حوزه علمیه قم اگر نتواند شهرکی با جمعیتی زیر سه هزار خانوار را با و بدون هرگونه و سفارش اداره کند، آیا می‌تواند داعیه‌های بزرگتر داشته باشد؟! ♨️ آیت الله اعرافی و آیت الله بوشهری چقدر نگران از دست رفتن دستاوردی که در کارنامه‌شان خوش درخشیده است، هستند؟! ❓آیا در شهرک مهدیه فقط طلاب حق سکونت دارند یا مسؤولین نیز اجازه سکونت دارند؟! اگر کسی که ساکن مهدیه است در پردیسان یا قم یا هرجای کشور خانه داشته باشد، شرعا و قانونا حق سکونت در مهدیه دارد یا خیر؟ 🔻 این قلم هیچ مسؤولی را متهم نمی‌کند اما لازم است به صورت قوانین سکونت و گزارش ورود و خروج‌های مهدیه، برای افکار عمومی طلاب تبیین شود و توضیح داده شود که اگر سکونت‌هایی بر خلاف این قوانین و ضوابط یافت شود دلیلش چیست؟ بی خبری و عدم اطلاع، سفارش، یک بام و دو هوا در اجرای قوانین یا موارد دیگر؟! @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نشانه شیعه بودن 🎥 حدیثی شنیدنی از امام باقر علیه السلام 👤 از زبان مرحوم علامه مصباح یزدی 🏴 سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد @Manahejj
🌀 دیوارکشی یا شهرک‌سازی برای طلاب؟! 📝 سؤال درباره اولویت‌های شهرک مهدیه 🖋 علی مهدوی 🔸 شهرک مهدیه شهرکی است که از یک طرف با شهرک قدس، از ضلع دیگر با بلوار مرجعیت، ضلع سوم با پردیسان و ضلع آخر با بوستان علوی مجاورت دارد. اخیرا دیده شده مسؤولین شهرک مهدیه اقدام به شروع دیوارکشی سمت بلوار مرجعیت و پردیسان نموده‌اند و ظاهرا قرار است دور تا دور مهدیه را با دیوار حائل (از جنس بتن با ارتفاع حدود دو متری) پوشش دهند. 🔻 اما در این باره چند نکته مطرح است: ➖ یک. تبعات فرهنگی به تبعات فرهنگی چنین اقدامی، یعنی دیوارکشی بین روحانیت و مردم فکر شده است؟ اگر فردا روزی ماشین شایعه‌پراکنی رسانه‌های بیگانه نوشت: پشت این دیوارها «باستی هیلز طلاب» است؛ یا نوشت: پشت این دیوارها «مزرعه بیت کوین حوزه‌های علمیه» است یا هر نوع شایعه دیگری، چه پاسخی برای افکار عمومی خواهیم داشت؟! آن موقع خیلی دیر است و باید بگوییم خودکرده را تدبیر نیست!! آیا این کار باعث نمی‌شود به این ذهنیت غلط در برخی مردم دامن بزنیم که روحانیت، تافته جدابافته است و شهرک طلاب هم باید جدای از شهر و خیابان مردم باشد؟ آیا این کار باعث بدبینی مردم و افکار عمومی نخواهد شد؟! آیا با این کار، دیواری رایگان برای شعارنویسی و سوءاستفاده معاندین فراهم نمی‌کنیم؟! ➖ دو. تکلیف واحد‌های خالی آیا همه‌ی واحدهای خالی شهرک مهدیه تعمیر شدند؟ چطور تا همین چند ماه پیش مدیران حوزوی می‌گفتند حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ منزل از منازل شهرک مهدیه به علت عدم بودجه برای تعمیرات، خالی و بلا استفاده است! از مسؤولین محترم شهرک مهدیه ممنون می‌شویم پاسخ دهند که هم‌اکنون چه تعداد واحد خالی به علت تعمیرات معطل مانده است؟ ➖ سه. اولویت تخصیص بودجه جدول اولویت بودجه‌بندی شهرک مهدیه چگونه است؟ (ضلع بلوار مرجعیت و ضلع پردیسان) چه توجیهی دارد؟ اگر برای هر متر دیوار بتنی حداقل یک میلیون تومان هزینه لازم باشد و قرار باشد ما برای هر ضلع، حدود دو کیلومتر دیوارکشی کنیم؛ رقمی حدود دو میلیارد تومان می‌شود. یعنی چهار ضلع پیرامون شهرک مهدیه ممکن است نیاز به هشت میلیارد تومان بودجه داشته باشد (این رقم‌ها حدودی است و ممکن است بین پنج تا ده میلیارد تومان بشود). ما اگر این چند میلیارد را خرج کنیم و لااقل ده منزل به منازل مهدیه اضافه کنیم بهتر است یا در بیابان دیوار بکشیم؟ از دهه هفتاد (تأسیس مهدیه) تا کنون حوزه علمیه برنامه‌ منسجمی برای ساخت و افزایش منازل مهدیه نداشته است! طی این چند دهه چند منزل ساخته شده است؟ ➖ چهار. توقف دیوار حائل ‼️ شنیده شده با اعتراض یکی از ائمه جماعات و برخی مردم پردیسان، نیروی انتظامی کار دیوارکشی را متوقف کرده است. آیا قبل از شروع دیوارکشی، مجوزهای لازم اخذ نشده‌اند؟ تکلیف بودجه‌ای که خرج دیوار ناقص شده چیست؟ ➖ پنج. مدیران ارشد حوزه علمیه مدیران ارشد حوزوی، حضرات آیات بوشهری و اعرافی در جریان این تخصیص بودجه و اقدام بوده‌اند؟ توجیه فرهنگی و اجتماعی تخصیص این هزینه میلیاردی چیست؟!! 〰〰〰〰〰〰 📌 گفتنی است رسانه حوزوی مناهج آماده انعکاس پاسخ مدیران حوزوی و تنویر افکار عمومی طلاب است. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 ساکن مهدیه: سلام بر شما و اعضای کانال الحمدلله همه خانه‌های مهدیه تعمیر شده، همه امکانات رفاهی تفریحی شهرک مهدیه مهیا شده است؛ حتی از بهترین چمن برای فضای سبز مهدیه بهره‌برداری شده است. راستی دیگر هیچ طلبه نیازمند به سرپناه هم در قم نداریم. لذا فقط بی‌سرپناه بودند که برای آن هم به همت مسؤول محترم، تدبیر شد و در کانال شهرک نیز خبر از رونمایی آن هم منتشر شده است. خوب است فاکتورهای این هزینه‌ی پر اولویت نیز منتشر شود. ❓فقط یک سؤال! چرا با گذشت چند ماه از این بهره‌برداری بزرگ، هنوز هیچ کبوتری در آن اسکان نگزیده است؟! @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای به ملتهای مسلمان به‌مناسبت فرار رسیدن موسم حج امسال، حجّ بیتِ معظّم در دسترس نیست ولی توجّه به ربّ‌البیت و ذکر و خشوع و تضرّع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسّر نیست امّا دعا و مناجاتِ معرفت‌افزا در روز عرفه میسّر است؛ رَمی شیطان در منیٰ ممکن نیست امّا دفع و طرد شیاطین قدرت‌طلب در همه جا ممکن است؛ حضور یکپارچه‌ی بدنها در گِرد کعبه فراهم نیست امّا حضور یکپارچه‌ی دلها بر گِرد آیات روشن قرآن کریم و اعتصام به حبل‌الله وظیفه‌ی همیشگی است. ما پیروان اسلام که امروز از جمعیّت عظیم، سرزمین گسترده، ثروتهای طبیعی بی‌شمار، و ملّتهای زنده و بیدار برخورداریم، باید با داشته‌ها و ممکنهای خود، آینده را رقم بزنیم. ملّتهای مسلمان در ۱۵۰ سال اخیر، نقشی در سرنوشت کشورها و دولتهای خود نداشته و به جز استثناهای معدود، یکسره با سیاست دولتهای متجاوز غربی مدیریّت شده و دستخوش طمع‌ورزی و دخالت و شرارت آنها بوده‌اند. عقب‌ماندگیِ علمی و وابستگی سیاسیِ امروزِ بسیاری از کشورها محصول آن انفعال و بی‌کفایتی است. ملّتهای ما، جوانان ما، دانشمندان ما، علمای دینی و روشنفکران مدنی ما، سیاست‌ورزان و احزاب و جمعیّت‌های ما، امروز باید آن گذشته‌ی بی‌افتخار و شرم‌آور را جبران کنند؛ باید بِایستند و در برابر زورگویی و دخالت و شرارت قدرتهای غربی «مقاومت» کنند. همه‌ی سخنِ جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرتهای متجاوز و به دست گرفتنِ سررشته‌ی آینده‌ی دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی. @Manahejj
🌀 پاکت نجومی! 👤 حجت الاسلام پیردهقان 🔸 عکس پاکتو ببینید دوباره؛ تا داستانشو براتون تعریف کنم... روی پاکت نوشته: «ببخشید اگر مبلغ صله کم است؛ ان شاءالله امام حسین جبران می‌کند» 🔹 روضه رو که خوندم داشتم از مسجد می‌رفتم بیرون، دیدم پشت سرم راه افتاده و صدام می‌کنه... + حاج اقا... _ جونم بابا جان؟! + من خادم همین مسجدم؛ خونمون اون اتاقه که تو حیاط مسجده (اشاره کرد به یه اتاق کنار حیاط مسجد) _ بله در خدمتم! کمکی ازم بر میاد ؟ (اول فکر کردم کمک نقدی میخواد) + حاج اقا من خانومم زمین گیره نمیتونه بیاد بشینه تو مجلس روضه ؛ میشه تشریف بیارید یه چند خط براش روضه بخونید؟! (انگار مغزم سوت کشید) جلو جلو رفت، درو باز کرد و یه چادر کشید رو سر خانومش... یه پیر زن رو ویلچر تو یه اطاق کوچیک ! پیرزن تا منو دید گل از گلش شکفت... نمی‌تونست حرف بزنه ولی با چشماش کلی ازم استقبال کرد. روضه رو شروع کردم دیدم انگار پیر زن داره جون میده، دلم نیمد بیشتر گریشو ببینم... خودمم حالم خراب شده بود و می‌خواستم داد بزنم. روضه رو تموم کردم گوشه چادرشو بوسیدم. اومدم بیام بیرون دیدم پیرمرد یه پاکت گذاشت تو جیبم؛ قبول نکردم زد زیر گریه گفت به این روضه که خوندی اگه قبول نکنی شکایت می‌کنم به حضرت زهرا. پاکتو داد دستمم بوسید گفت: "کمه ولی امام حسین زیادش میکنه" پشت فرمون از خود مسجد تا خونه گریه کردم... @Manahejj
🌀 طلبه جهادی، شهید سلامت @Manahejj
🌀 حوزه‌های علمیه در کنار مردم افغانستان ایستاده است 📝 خروج آمریکا از افغانستان مانند ورودش شیطانی است 👤 آیت الله اعرافی 🔹 ورود آمریکایی‌ها به افغانستان ظالمانه، بی حساب و به ضرر ملت افغانستان است. 🔹 آمریکایی ها طراحی هایی که برای خروج شان کرده اند نیز شیطانی است، امروز آمریکا شکست خورده و تلاش می‌کند، اهداف و مطامع خود را با طراحی هایی که دارد حفظ کند. 🔹 خشونت‌های ظالمانه که گروه‌های تندرو مانند داعش، محکوم هستند. 🔹 معتقد هستیم که باید سرنوشت افغانستان مانند همه کشورهای اسلامی به دست مردم خود رقم بخورد، حقوق همه مردم و اقلیت های دینی مذهبی حفظ شود. 🔹 در سفرهایی که به افغانستان داشتم با همه وجودم میسوختم که این کشور با وجود انسان های با استعداد خلاق و منابع مادی در این دشواری و نا امنی باشد. 🔹 امیدوارم ملت، علمای اعلام، جوانان، احزاب و گروه‌های مختلف و مذاهب در افغانستان موقعیت را بشناسند تلاش کنند و آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون بریزند و راه را برای کشوری مستقل، آزاد و دارای حکومت و نظام اسلامی، مبتنی بر آرای مردم باز کنند. @Manahejj
🌀 معارف بی‌بدیل دعاهای معتبر 📝 در دعای عرفه معارف فراوانی وجود دارد که فقط با زبان دعا قابل بیان است 💠 امام خامنه‌ای 🔸 در دعاهاى معتبر خیلى معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمى‌کند؛ جز در خود همین دعاها. از جمله‌ى این دعاها، دعاهاى صحیفه‌ى سجادیه است. در منابع معرفتى ما چیزهایى وجود دارد که جز در صحیفه‌ى سجادیه یا در دعاهاى مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) انسان اصلاً نمى‌تواند اینها را پیدا کند. 🔹 این معارف با زبان دعا بیان شده. نه این‌که خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتى است که با این زبان مى‌تواند بیان شود؛ با زبان دیگرى نمى‌تواند بیان شود؛ بعضى از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجواى با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست. لذا ما در روایات و حتّى در نهج‌البلاغه از این گونه معارف کمتر مى‌بینیم؛ ✅ اما در صحیفه‌ى سجادیه و در دعاى کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعاى عرفه‌ى امام حسین و در دعاى عرفه‌ى حضرت سجاد و در دعاى ابوحمزه‌ى ثمالى از این‌گونه معارف، فراوان مى‌بینیم. ✅ از دعاها غفلت نکنید؛ به دعاها بپردازید. دعا هم بکنید. 📅 ۱۳۸۴/۰۷/۱۷ @Manahejj
🌀 فراخوان پذیرش هفتمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔸 مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری شش دوره، برای سال ۱۴۰۰ با گرامیداشت یاد و نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده از بین و داوطلب و علاقه‌مند دانشجو یا دانش آموخته دوره دکتری و طلبه سطح چهار حوزه علمیه، از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، قم و مشهد، پژوهشگر می­‌پذیرد. ✅ اهداف: 1️⃣ اعتلاء معارف، اصول و مبانی اسلام ناب محمدی(ص)؛ 2️⃣ توانمندسازی پژوهشگران برای حضور در عرصه پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی با رویکرد آینده‌پژوهی و پاسخ به مسائل و نیازهای جامعه اسلامی؛ 3️⃣ آشناسازی پژوهشگران با روشهای کارآمد و مؤثر پژوهش درحوزه معارف انقلاب اسلامی برای تولید و تعمیق علم و معرفت دینی به منظور نیل به تمدن نوین اسلامی؛ 4️⃣ گسترش فضای نقد، تحلیل، تبیین، ارزیابی، آزاداندیشی، سیاست‌پژوهی و نظریه‌پردازی درحوزه‌های معارف انقلاب اسلامی؛ 5️⃣ تولید آثار پژوهشی و تألیف کتاب‌های علمی درگرایش‌های تخصصی مبتنی برمنظومه فکری و اندیشه امامین انقلاب؛ 6️⃣ زمینه‌سازی برای نقش­‌آفرینی پژوهشگران خلاق و نوآور در عرصه­‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی. 📌 اطلاع از جزییات و شرایط: farsi.khamenei.ir/news-content?id=48282 @Manahejj
2683815_854.pdf
1.82M
🌀 متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین (ع) @Manahejj
🌀 اسوه روحانیت 📝 سالروز درگذشت شهادت‌گونه واعظ شهیر و مخلص شیخ احمد کافی 🔸 در آستانۀ نیمه شعبان سال ۵۷ حضرت امام به مناسبت کشتار مردم در تهران و شهرهای دیگر اعلام کردند که امسال جشن نیمه شعبان نداریم و چراغانی نکنید. ✅ شیخ احمد کافی هم به تبعیت از ایشان چراغانی را تعطیل کرد. قرار شد صبح جمعه که نیمه شعبان هم بود دعای ندبه قرائت شود اما جشنی برگزار نشود. 🔻 روز پنجشنبه سرهنگ ازغندی، رئیس کلانتری، مرحوم کافی را احضار کرد و سه گزینه پیش رویش گذاشت؛ 1️⃣ یا باید مهدیه را چراغانی کنی، 2️⃣ یا باید تحویل ما بدهی تا ما چراغانی کنیم، 3️⃣ یا باید به مشهد بروی! ازغندی که آدم بی‌حیایی بود، این مطالب را بعد از چهار ساعت هتاکی و تهدید، به مرحوم کافی اعلام کرد. ایشان که به شدت ناراحت شده بود، راه سوم را انتخاب کرد و‌‌ همان شب راهی مشهد شد. در همین سفر بود که این اتفاق ناگوار رخ داد. 🔹 شیخ حسن کافی برادر شیخ احمد پس از انقلاب پیگیر جریان مرگ برادر می‌شود و در مکالمه تلفنی با تهرانی، بازجو و شکنجه‌گر معروف ساواک -که بعد انقلاب دستگیر شده- صحبت می‌کند تا شاید به سرنخی برسد. تهرانی می‌گوید: آن زمان اوین بوده و خبر دقیقی ندارد، اما تا جایی که در جریان قرار گرفته ایشان را در آمبولانس کشته‌اند. 🔻 در آن تصادف پنج خودرو به هم می‌خورند و پنج نفر کشته می‌شوند، اما برای پسر کوچک مرحوم کافی که روی زانوی پدر نشسته بود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آمبولانس فقط مرحوم کافی را انتقال می‌دهد؛ نه هیچ‌کس دیگری را. بعد هم می‌گویند وقتی به قوچان رسیدیم، ایشان از دنیا رفت. @Manahejj
🌀 ماجرای کافی و صاحب کاباره بزرگ عظیمیه کرج 📝 به مناسبت سالروز درگذشت واعظ شهیر، مرحوم شیخ احمد کافی 🔢 بخش نخست ✅ «تقوا؛ یعنی آن تجهیز لازم، آن زره لازم، درمقابل آسیب گناه، [انسان متقی، لباس تقوا را] بر تن می‌پوشد و وارد منطقه‌‌ی گناه می‌شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است.» (امام خامنه‌ای؛ کتاب طرح کلی؛ ج ۱) ❇️ شرح ماجرای مرحوم کافی 🔹 یک روز در کرج می‌رفتیم جلوی یک جایی، دیدیم خیلی مردم می‌روند آنجا. گفتیم‌ اینجا کجاست؟ گفتند حاج آقا ‌اینجا کاباره است. من هم یک جوری هستم در برنامه تبلیغی‌ام که ‌اینقدر یاس و ناامیدی در قاموس لغتم نیست. من گفتم صاحب‌ اینجا کیست؟ گفتند یک جوانی است، سی چهل سالش هم بیشتر نیست. ۷۰۰۰ متر زمین بود، یک استخر بزرگ داشت، قایق توی آن می‌گذاشتند و زن‌ها، پسرها، دخترها، مردها همه مختلط بودند. غوغایی و یک رسوایی عجیبی بود. عرق، شراب، ویسکی، کنیاک و اینها می‌خوردند. 🔹 گفتم: می‌شود ما ‌این صاحبش را ببینیم؟ گفتند: نه حاج آقا، یک طوری هست. 🔹 من هم دلم درد می‌کند برای ‌این کارها. هر چه فکر کردم که چطور با ‌این صاحب کاباره تماس بگیریم، دیدم یک بچه هیئتی را سراغش بفرستیم با ‌این رفیق نیست. یکی از این داش‌های کرج را من دیدم. گفت: حاج آقا سلام علیکم، امری داشتید؟ گفتم: سلام علیکم، آره بیا ‌اینجا ببینم. گفتم: شما با ‌این صاحب کاباره‌ رفیق هستی؟ گفت: آره. گفتم: آنجا هم رفتی؟ گفت: خیلی. گفتم: ما یک کار داشتیم. گفت: چیست؟ گفتم: فقط می‌خواهم‌ این (صاحب کاباره) را دو ساعت به من برسانی. گفت: کجا بیاد؟ گفتم: من فردا یک خرده زودتر، از تهران می‌آیم کرج. یک ساعت می‌آیم خانه تو. 🔹 آمدیم و نشستیم. یک خرده انداختم در وادی شوخی و تفریح و دو تا قصه و یک خرده حالش آوردم تا یک انسی با من پیدا بکند. راه دارد این کارها. بعد گفتم فلانی روزی چقدر اینجا (کاباره) درآمد داری؟ گفت: خدا می‌رساند. گفتم: کاباره و عرق و شراب، خدا می‌رساند؟! گفت: روزی هفت هشت (هزار) تومان در می‌آید. گفتم: هفت هشت هزار تومان فروشه؟ گفت: نه؛ روزی هفت هشت هزار تومان درآمد هست. گفتم: هفت هشت هزار تومان چیزی نیست، هفتاد هشتاد هزار تومان چیزی نیست، هفتصد هشتصد هزار تومان چیزی نیست، هفت هشت میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفتاد هشتاد میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفتصد هشتصد میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفت هشت میلیارد تومان در روز برای تو چیزی نیست. گفت: چطور؟ گفتم: با ‌این چوبی که خدا بناست در قیامت به تو بزند ‌این پول‌ها چیزی نیست. گفت: چه چوبی؟ گفتم: آقای عزیز، قرآن می‌گوید حرامه، امام می‌گوید حرامه، دین می‌گوید حرامه، اطباء دنیا داد می‌زنند می‌گویند استعمال مشروبات الکلی، خون‌ریزی مغز می‌آورد، دیوانگی درست می‌کند، زخم معده درست می‌کند. تو چرا همچین کردی؟ 🔹 به جان شما، هرچه از قرآن و روایات و نصایح بلد بودم گفتم، دو سه ساعت راجع به شراب و عرق به ‌این (صاحب کاباره) گفتیم، دیدیم نه آقا، ‌این گوشت ناپزه. به ‌این زودی‌ها پخته نمی‌شود. حوصله می‌خواهد. ‌این را برایتان می‌گویم گوش کنید حرفم را بگیرید. به صاحب ‌این مجلس امام صادق علیه السلام قسم، از ‌این توسلات، من چیزها گرفته‌ام. یکی‌ این است. تا خسته شدم، دیدم هر کاری کردم در این صاحب کاباره اثری نکرد. یک دفعه همین‌طور که با ‌این حرف می‌زدم، زبانم با او (صاحب کاباره) حرف می‌زد ‌این دلم را فرستادم درِ خانه خدا. گفتم خدایا! می‌دانم می‌خواهی به من بفهمانی، بگویی حاج کافی حرف‌هایت را بزن، ببین اگر من اثر در آن نگذارم هیچ عرضه‌ای نداری... 🔹 گفتم خدایا! اثری بگذار ‌این صاحب کاباره منقلب بشود. به حقّ حق قسم، تا ‌این توجه قلبی را به ذات مقدس حق پیدا کردم التماس خدا کردم کمکم کن، دو کلمه به صاحب کاباره گفتم، یک دفعه دیدم مثل بمب منفجر شد، ‌این سرش را دارد به دیوار می‌زند، داد می‌زند. گفتم: چی شده؟ گفت: حاج آقا چکار بکنم؟ گفتم داداش، درِ کاباره را ببند. گفت: یک گرفتاری دارم، هفتاد هزار تومان قرض (بدهی) دارم، دست یکی از رباخورهای کرج هست. گفتم: تو که گفتی روزی هفت هشت هزار تومان درآمد داریم. گفت: تا یک چیزی جمع می‌شود سر میز قمار می‌نشینم و می‌بازم. همیشه بدهکارم. گفتم: حالا می‌گویی چکار کنیم؟ گفت: اگر شما می‌توانی هفتاد هزار تومان یک جایی برای من قرض بکن، مجانی نمی‌خواهم، خانه هم دارم رهن می‌دهم. گفتم: دو ساله من هفتاد هزار تومان پول قرض می‌کنم به تو می‌دهم. گفت چهار ساله. گفتم چهار ساله. گفتیم بسم‌الله. به امام حسین علیه السلام قسم، یک ریالش را جایی سراغ نداشتم اما با خودم گفتم خدایا ما روی میخ تو می‌پریم تا روی عرش. یقین دارم اگر برای تو (خدا) هست درست می‌کنی. اگر هم که توی بازی هستم بگذار در تهیه پول بمانم. ‌این دیگر مربوط به نیت است... 📌 ادامه در پست بعد... @Manahejj
🌀 ماجرای کافی و صاحب کاباره بزرگ عظیمیه کرج 📝 به مناسبت سالروز درگذشت واعظ شهیر، مرحوم شیخ احمد کافی 🔢 بخش دوم 🔹 برای ‌اینکه ‌این (صاحب کاباره) سرد نشود شب در شهر کرج یک منبری داشتم ‌این را با خودم برداشتم بردم آنجا. رفتیم آنجا و بالای منبر مطرح کردم و یک خرده تشویقش کردم که باز، صبح پشیمان نشود. به مردم گفتم که قرار شده ‌این (صاحب کاباره) همچین جوانمردی بکند و کاباره را ببندد و ما هم قرار هست یک خدمت مختصری به او بکنیم. وقتی از بالای منبر آمدیم پایین، یک بنده خدایی مال کرج هست شهرسازی داره آنجا، ما را کشید کنار، گفت حاج آقا نمی‌خواهد تهران از کسی پول قرض کنی من یک چک می‌نویسم هفتاد هزار تومان به‌ تو می‌دهم. ♨️ اگر کسی برای خدا قدم بردارد خدا به حال خود نمی‌گذاردش. گفتم: جلال جان (صاحب کاباره) کی درِ کاباره را می‌بندی؟ گفت: حاج آقا هر وقت هفتاد هزار تومان را دادید. گفتم: اگر همین الان چکش را به تو بدهم؟ گفت: همین الان می‌بندم. 🔹 سه چهار تا ماشین سواری برداشتیم رفتیم درِ کاباره. آنجا، ده پانزده تا شاگرد داشت. یک وقت ‌اینها با تعجب دیدند که حاج کافی آمده کاباره! گفتیم بریم جلو. پسره (جلال) را انداختیم جلو. جلال یک وقت جلوی شاگردهایش داد زد. جگرم را حال آورد. گفت: به فرمان ولی عصر(عج)، کاباره تعطیل است. اینها (شاگردها) به خیالشان که ‌این مست کرده دارد یک چیزی همین‌طوری می‌گوید. یک دفعه ‌اینها دیدن که آقا جلال، واقعاً آقا جلال شده. من گفتم که جلال جان، چهار پنج هزار نفر ناهار تهیه ببین برای روز جمعه. من در مهدیه اعلام می‌کنم و همه رفیق‌ها با ماشین می‌آییم ‌اینجا، داخل صف می‌ایستیم هر نفر ده تومان به تو می‌دهیم ناهار می‌خوریم که خیال نکنی چهار تا عرق‌خور که رفت مذهبی‌ها مُرده‌اند. ✅ فقط انسان خوب درست نکنید ‌این خوب را هم نگه بدارید. فقط توبه‌کن درست نکنید ‌این توبه‌کن را جمع و جورش بکنید. 🔹 یک ناهاری درست کرد و از مهدیه رفقا را برداشتیم رفتیم. در باغ ۷۰۰۰ متری که بلندگو می‌گذاشتند و جمعه‌ها بزن بکوب و رقص بود، ما هم همان بلندگوها را گذاشتیم و اول اذان ظهر اذان گفتیم و یک نماز جماعت سه چهار هزار نفری خواندیم بعد هم ناهار را، خود من هم ده تومان دادم که کسی توقع نکند. همه ناهارها را خوردند، با میل هم پول‌هایشان را دادند. بعد هم به جلال گفته بودم که دویست سیصد تا لنگ تهیه کند. 🔹 همه هفته جمعه‌ها یک مشت اراذل و اوباش در این استخرها می‌رفتند ‌این هفته بچه مذهبی‌ها می‌خواهند شنا کنند جگرهایشان حال بیاد. شنا کردند و دو نفر از وعاظ تهران هم دعوت کرده بودم منبر رفتند. حاج علامه مداح هم گفتیم آمد یک قصیده‌ای خواند و غوغایی شد. علما خبردار شدند یک مشت آمدند، منبری‌ها آمدند... ♨️ جلال ماه رمضان امسال آمد خانه ما. گفت حاج آقا، گفتم بله، گفت من امسال کارهایم را کرده‌ام می‌خواهم بروم مکه... 📗 بانک سخنرانی‌های شیخ احمد کافی؛ به نقل از ایسنا @Manahejj