🌀 ماجرای کافی و صاحب کاباره بزرگ عظیمیه کرج
📝 به مناسبت سالروز درگذشت واعظ شهیر، مرحوم شیخ احمد کافی
🔢 بخش نخست
✅ «تقوا؛ یعنی آن تجهیز لازم، آن زره لازم، درمقابل آسیب گناه، [انسان متقی، لباس تقوا را] بر تن میپوشد و وارد منطقهی گناه میشود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است.» (امام خامنهای؛ کتاب طرح کلی؛ ج ۱)
❇️ شرح ماجرای مرحوم کافی
🔹 یک روز در کرج میرفتیم جلوی یک جایی، دیدیم خیلی مردم میروند آنجا. گفتیم اینجا کجاست؟ گفتند حاج آقا اینجا کاباره است. من هم یک جوری هستم در برنامه تبلیغیام که اینقدر یاس و ناامیدی در قاموس لغتم نیست. من گفتم صاحب اینجا کیست؟ گفتند یک جوانی است، سی چهل سالش هم بیشتر نیست. ۷۰۰۰ متر زمین بود، یک استخر بزرگ داشت، قایق توی آن میگذاشتند و زنها، پسرها، دخترها، مردها همه مختلط بودند. غوغایی و یک رسوایی عجیبی بود. عرق، شراب، ویسکی، کنیاک و اینها میخوردند.
🔹 گفتم: میشود ما این صاحبش را ببینیم؟ گفتند: نه حاج آقا، یک طوری هست.
🔹 من هم دلم درد میکند برای این کارها. هر چه فکر کردم که چطور با این صاحب کاباره تماس بگیریم، دیدم یک بچه هیئتی را سراغش بفرستیم با این رفیق نیست. یکی از این داشهای کرج را من دیدم. گفت: حاج آقا سلام علیکم، امری داشتید؟ گفتم: سلام علیکم، آره بیا اینجا ببینم. گفتم: شما با این صاحب کاباره رفیق هستی؟ گفت: آره. گفتم: آنجا هم رفتی؟ گفت: خیلی. گفتم: ما یک کار داشتیم. گفت: چیست؟ گفتم: فقط میخواهم این (صاحب کاباره) را دو ساعت به من برسانی. گفت: کجا بیاد؟ گفتم: من فردا یک خرده زودتر، از تهران میآیم کرج. یک ساعت میآیم خانه تو.
🔹 آمدیم و نشستیم. یک خرده انداختم در وادی شوخی و تفریح و دو تا قصه و یک خرده حالش آوردم تا یک انسی با من پیدا بکند. راه دارد این کارها. بعد گفتم فلانی روزی چقدر اینجا (کاباره) درآمد داری؟ گفت: خدا میرساند. گفتم: کاباره و عرق و شراب، خدا میرساند؟! گفت: روزی هفت هشت (هزار) تومان در میآید. گفتم: هفت هشت هزار تومان فروشه؟ گفت: نه؛ روزی هفت هشت هزار تومان درآمد هست. گفتم: هفت هشت هزار تومان چیزی نیست، هفتاد هشتاد هزار تومان چیزی نیست، هفتصد هشتصد هزار تومان چیزی نیست، هفت هشت میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفتاد هشتاد میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفتصد هشتصد میلیون تومان در روز چیزی نیست، هفت هشت میلیارد تومان در روز برای تو چیزی نیست. گفت: چطور؟ گفتم: با این چوبی که خدا بناست در قیامت به تو بزند این پولها چیزی نیست. گفت: چه چوبی؟ گفتم: آقای عزیز، قرآن میگوید حرامه، امام میگوید حرامه، دین میگوید حرامه، اطباء دنیا داد میزنند میگویند استعمال مشروبات الکلی، خونریزی مغز میآورد، دیوانگی درست میکند، زخم معده درست میکند. تو چرا همچین کردی؟
🔹 به جان شما، هرچه از قرآن و روایات و نصایح بلد بودم گفتم، دو سه ساعت راجع به شراب و عرق به این (صاحب کاباره) گفتیم، دیدیم نه آقا، این گوشت ناپزه. به این زودیها پخته نمیشود. حوصله میخواهد. این را برایتان میگویم گوش کنید حرفم را بگیرید. به صاحب این مجلس امام صادق علیه السلام قسم، از این توسلات، من چیزها گرفتهام. یکی این است. تا خسته شدم، دیدم هر کاری کردم در این صاحب کاباره اثری نکرد. یک دفعه همینطور که با این حرف میزدم، زبانم با او (صاحب کاباره) حرف میزد این دلم را فرستادم درِ خانه خدا. گفتم خدایا! میدانم میخواهی به من بفهمانی، بگویی حاج کافی حرفهایت را بزن، ببین اگر من اثر در آن نگذارم هیچ عرضهای نداری...
🔹 گفتم خدایا! اثری بگذار این صاحب کاباره منقلب بشود. به حقّ حق قسم، تا این توجه قلبی را به ذات مقدس حق پیدا کردم التماس خدا کردم کمکم کن، دو کلمه به صاحب کاباره گفتم، یک دفعه دیدم مثل بمب منفجر شد، این سرش را دارد به دیوار میزند، داد میزند. گفتم: چی شده؟ گفت: حاج آقا چکار بکنم؟ گفتم داداش، درِ کاباره را ببند. گفت: یک گرفتاری دارم، هفتاد هزار تومان قرض (بدهی) دارم، دست یکی از رباخورهای کرج هست. گفتم: تو که گفتی روزی هفت هشت هزار تومان درآمد داریم. گفت: تا یک چیزی جمع میشود سر میز قمار مینشینم و میبازم. همیشه بدهکارم. گفتم: حالا میگویی چکار کنیم؟ گفت: اگر شما میتوانی هفتاد هزار تومان یک جایی برای من قرض بکن، مجانی نمیخواهم، خانه هم دارم رهن میدهم. گفتم: دو ساله من هفتاد هزار تومان پول قرض میکنم به تو میدهم. گفت چهار ساله. گفتم چهار ساله. گفتیم بسمالله. به امام حسین علیه السلام قسم، یک ریالش را جایی سراغ نداشتم اما با خودم گفتم خدایا ما روی میخ تو میپریم تا روی عرش. یقین دارم اگر برای تو (خدا) هست درست میکنی. اگر هم که توی بازی هستم بگذار در تهیه پول بمانم. این دیگر مربوط به نیت است...
📌 ادامه در پست بعد...
#احمد_کافی
#تقوا
@Manahejj
🌀 ماجرای کافی و صاحب کاباره بزرگ عظیمیه کرج
📝 به مناسبت سالروز درگذشت واعظ شهیر، مرحوم شیخ احمد کافی
🔢 بخش دوم
🔹 برای اینکه این (صاحب کاباره) سرد نشود شب در شهر کرج یک منبری داشتم این را با خودم برداشتم بردم آنجا. رفتیم آنجا و بالای منبر مطرح کردم و یک خرده تشویقش کردم که باز، صبح پشیمان نشود. به مردم گفتم که قرار شده این (صاحب کاباره) همچین جوانمردی بکند و کاباره را ببندد و ما هم قرار هست یک خدمت مختصری به او بکنیم. وقتی از بالای منبر آمدیم پایین، یک بنده خدایی مال کرج هست شهرسازی داره آنجا، ما را کشید کنار، گفت حاج آقا نمیخواهد تهران از کسی پول قرض کنی من یک چک مینویسم هفتاد هزار تومان به تو میدهم.
♨️ اگر کسی برای خدا قدم بردارد خدا به حال خود نمیگذاردش. گفتم: جلال جان (صاحب کاباره) کی درِ کاباره را میبندی؟ گفت: حاج آقا هر وقت هفتاد هزار تومان را دادید. گفتم: اگر همین الان چکش را به تو بدهم؟ گفت: همین الان میبندم.
🔹 سه چهار تا ماشین سواری برداشتیم رفتیم درِ کاباره. آنجا، ده پانزده تا شاگرد داشت. یک وقت اینها با تعجب دیدند که حاج کافی آمده کاباره! گفتیم بریم جلو. پسره (جلال) را انداختیم جلو. جلال یک وقت جلوی شاگردهایش داد زد. جگرم را حال آورد. گفت: به فرمان ولی عصر(عج)، کاباره تعطیل است. اینها (شاگردها) به خیالشان که این مست کرده دارد یک چیزی همینطوری میگوید. یک دفعه اینها دیدن که آقا جلال، واقعاً آقا جلال شده. من گفتم که جلال جان، چهار پنج هزار نفر ناهار تهیه ببین برای روز جمعه. من در مهدیه اعلام میکنم و همه رفیقها با ماشین میآییم اینجا، داخل صف میایستیم هر نفر ده تومان به تو میدهیم ناهار میخوریم که خیال نکنی چهار تا عرقخور که رفت مذهبیها مُردهاند.
✅ فقط انسان خوب درست نکنید این خوب را هم نگه بدارید. فقط توبهکن درست نکنید این توبهکن را جمع و جورش بکنید.
🔹 یک ناهاری درست کرد و از مهدیه رفقا را برداشتیم رفتیم. در باغ ۷۰۰۰ متری که بلندگو میگذاشتند و جمعهها بزن بکوب و رقص بود، ما هم همان بلندگوها را گذاشتیم و اول اذان ظهر اذان گفتیم و یک نماز جماعت سه چهار هزار نفری خواندیم بعد هم ناهار را، خود من هم ده تومان دادم که کسی توقع نکند. همه ناهارها را خوردند، با میل هم پولهایشان را دادند. بعد هم به جلال گفته بودم که دویست سیصد تا لنگ تهیه کند.
🔹 همه هفته جمعهها یک مشت اراذل و اوباش در این استخرها میرفتند این هفته بچه مذهبیها میخواهند شنا کنند جگرهایشان حال بیاد. شنا کردند و دو نفر از وعاظ تهران هم دعوت کرده بودم منبر رفتند. حاج علامه مداح هم گفتیم آمد یک قصیدهای خواند و غوغایی شد. علما خبردار شدند یک مشت آمدند، منبریها آمدند...
♨️ جلال ماه رمضان امسال آمد خانه ما. گفت حاج آقا، گفتم بله، گفت من امسال کارهایم را کردهام میخواهم بروم مکه...
📗 بانک سخنرانیهای شیخ احمد کافی؛ به نقل از ایسنا
#احمد_کافی
#اسوه_روحانیت
#اخلاص
#تقوا
@Manahejj
🌀 إنا لله و إنا الیه راجعون
▪️محمد حسین فرج نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و طراحان جبهه رسانهای انقلاب بر اثر سانحه رانندگی، به همراه همسر و سه فرزندش درگذشت.
▪️ پیام تسلیت آیت الله اعرافی:
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تلخ و غم انگیز درگذشت فاضل گرانقدر، پژوهشگر ارجمند و فرهیخته جناب مستطاب آقای محمدحسین فرج نژاد(طاب ثراه) به همراه اعضای خانواده(ره) در سانحه رانندگی موجب تأسف گردید.
فعالیت علمی و رسانه ای اثرگذار و هدفمند در حوزه انقلاب اسلامی و اهداف آن از جمله یادگارهای آن دانشور متعهد است که عند الله ماجور خواهد بود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، دوستان و همکاران آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای ایشان و اعضای خانواده شان، غفران و روح و رضوان ربوبی و برای بازماندگان، سلامتی و شکیبایی مسئلت می نمایم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 بی نام:
خانه های خالی در شهرک مهدیه معضلی است که دلیل آن هیچوقت شفاف نشده است. بارها اتفاق افتاده که در همسایگی ما چندین واحد ماهها خالی مانده است.
عمده دلیل را هزینه تعمیرات ذکر میکنند.
مسلما اکثر افرادی که در نوبت قرار دارند حاضرند این هزینهها را تقبل کنند و در مهدیه ساکن شوند.
#نظر_اعضا
#مهدیه
#بودجه_تعمیرات
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 ساکن مهدیه:
سلام
با تشکر از همه زحمات مدیران حوزوی
اما بهتر نبود هزینهای که مدیریت جدید برای ساختن ساختمان اداری جدید کردند را صرف تعمیر خانههای مهدیه میکردند؟
از اوضاع آشفته و گرانی نجومی اجاره بها در قم که خبر دارید!
واقعا با ساختمان اداری سابق، نمیشد شهرک را اداره کرد؟
یا حتی هزینه نصب آسانسور برای ساختمان یک طبقه (همکف + طبقه اول) چقدر ضرورت دارد؟ در حالیکه هزینه آسانسور حداقل یکی دو میلیارد میشود.
از مدیر محترم شهرک تقاضا داریم، طلاب و معیشت طلاب را در اولویت قرار دهند، نه مسائل اداری که با کمترین امکانات هم مقدور است...
با تشکر
#نظر_اعضا
#مهدیه
#بودجه_تعمیرات
@Manahejj
🌀 فقدان استاد صهیونیسمپژوه و رسانه
📝 آشنایی با برخی آثار استاد فرجنژاد
🔸 این روزها در میان بسیاری از اخبار ناگوار برای صهیونیستها، شاید خبر درگذشت یکی از پژوهشگران پرتلاش و محقق در عرصه رسانه و صهیونیسم، خبری بسیار خوشحالکننده برای آنان باشد.
🔹 مرحوم استاد محمدحسین فرجنژاد از جمله محققین و پژوهشگران برتر کشور در حوزه رسانه و عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم، از اساتید سواد رسانه و فعالان عرصه پژوهش در حوزه صهیونیسم پژوهی بود.
🔹 از ایشان آثار فاخری با موضوع رسانههای گروهی و صهیونیسم، به یادگار مانده است؛
از جمله از مهمترین تألیفات ایشان این کتابهاست:
1⃣ اسطورههای صهیونیستی در سینما، محمدحسین فرجنژاد، تهیهکننده: مؤسسه فرهنگی هلال و مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما،
ناشر: هلال ، تهران، اول، ۱۳۸۸، ۳۳۶ص. (این کتاب در سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۸ تجدید چاپ شده است.)
2⃣ تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما،
تألیف: محمدحسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی،
دانشگاه جامع امامحسین (ع)، مؤسسه چاپ و انتشارات ، تهران، ۱۳۹۶، ۳۶۵ص.
3⃣ دین در سینمای شرق و غرب؛ مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم، ...)، محمدحسین فرجنژاد و دیگران،
ناشران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اول ، ۱۳۹۶، ۷۵۱ص.
✅ هم چنین برخی از نوشتههای استاد فرج نژاد در سایت اندیشکدهٔ مطالعات یهود منتشر شده است:
1️⃣ روند پیشرفت اسطورههای یهودی در تاریخ
2️⃣ هالیوود یهودی صهیونیستی
3️⃣ فعالیت چشمگیر مسیحیت صهیونیستی در عرصهٔ رسانه
4️⃣ اسطورهٔ «ارض موعود» و شهر زایان
5️⃣ اسطورهٔ «مادر» و قبیلهگرایی متعصبانه
6️⃣ اسطورهٔ «قوم برگزیده» و «نژاد برتر
♨️ به حسب اخبار متعدد ایشان در لیست ترور موساد قرار داشته و تهدید به ترور شده بودند.
البته ممکن است این تصادف ربطی به ترور نداشته باشد!
اما شاید حکمت این بوده ایشان به همراه همه اعضای خانواده با این صورت فجیع و غم انگیز از این دنیا رحلت کنند تا آثار فوق العاده مهم و حساس ایشان رسانهای شود!
✅ انشاءالله با مطالعه آثار قلمی و پیگیری دغدغههای آن عزیز سفر کرده_که بخش مهمی از موانع تشکیل تمدن نوین اسلامی را در برمی گیرد_
قدردان تلاشهای علمی و مجاهدتهای این پژوهشگر و محقق برجسته باشیم.
با قرائت فاتحه و مطالعه آثار ایشان
روح ایشان را شاد کنیم.
🌐 کانال استاد مرحوم محمدحسین فرجنژاد
@Manahejj
🌀 پیام تسلیت حضرت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت استاد محمد حسین فرج نژاد
بسمالله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تلخ و غم انگیز درگذشت فاضل جهادی و زمان شناس مرحوم مغفور استاد محمد حسین فرج نژاد (رحمة الله علیه) به همراه همسر و فرزندانش در سانحه تصادف موجب تأسف و تألم بسیار گردید.
آن مرحوم بیش از ۲۰ سال از فعالان عرصه فرهنگی به ویژه بحثهای رسانهای و نقد فیلم در حوزه انقلاب اسلامی بود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، شاگردان و همکاران آن مرحوم، از درگاه ایزد منان برای آنان، غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت مینمایم.
سید هاشم حسینی بوشهری
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@Manahejj
🌀 نهایت اهتمام به امور معیشتی طلاب
📝 سیره مرجع و زعیم حوزه علمیه مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی
👤 از قول آیت الله سید محمدباقر شهیدی
🔸 من به هنگام تحصیل در نجف اشرف مدتی کرایه منزلم عقب افتاد و امکان پرداخت کرایه عقبافتاده برایم میسر نبود؛ تا آنکه تصمیمم بر آن شد که مسأله را با آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی در میان بگذارم.
♨️ از قضا بعد از آنکه جریان را خدمت ایشان گفتم، فردای آن روز مصیبت عظمای شهادت فرزند سید در نجف اشرف اتفاق افتاد (وی را در نماز جماعت پشت سر پدرش با چاقو کشتند) و من به واسطه این موضوع، مأیوس شده و با خود گفتم این مصیبت و گرفتاریهای بعد از آن مانع از این خواهد شد که سید به فکر من باشد؛
✅ اما روز بعد، این اسوه تقوا و صبر در تشییع جنازه فرزند بزرگوارش تا مرا دید به طرف حقیر آمده و همین که نزدیک رسید دست در جیب نموده بیآنکه کسی متوجه شود وجهی جهت پرداخت کرایه منزل در اختیار من گذاشت.
📗 سراج المعانی، ص ۲۵۲
✅ نقل است سید در مراسم تشییع پسرش به طلاب زیادی کمک کرد، از وی که علت را پرسیده بودند گفته بود، دیدم در این مراسم تشییع، بیشتر طلاب حاضرند و در دسترس هستند.
📌 مناهج:
یکی از گلایههای طلاب در سالهای اخیر این است که مدیران ارشد حوزوی اولویت اول خود را به ساختمانسازی و کارهای عمرانی اختصاص دادهاند؛ حال آنکه پرورش مغزها در ساختمانهای کلنگی هم مقدور است؛ اما اگر طلبه فاضل و نخبه به دلیل ضیق معیشتی و عدم کفاف تأمین اجارهبها و نفقه خانواده از درس باز ماند؛ این مصیبت را با هیچ چیز نمیتوان جبران کرد.
حتی در برخی شهرستانها با وجود جذب بسیار اندک حوزه در آن شهرستان، ساختمانهای آنچنانی ساخته میشود؛ اما با چه توجیهی؟
#معیشت_طلاب
#لزوم_بازبینی_اولویت_ها
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأثر و تأسف، ارتحال بانوی صالحه، دلباخته و خادمهی خاندان عصمت و طهارت ( سلام الله علیهم )، مادری مهربان و دلسوز، صبیهی مرحوم حضرت آیة الله حاج شیخ غلامحسین شرعی (ره) و متعلقهی مرحوم حضرت آیة الله حاج شیخ حسین شب زنده دار(ره) و والدهی مکرمه حضرت استاد محمد مهدی شب زندهدار( دام ظله) را به اطلاع میرسانیم:
◾️ مراسم تشییع: امروز جمعه ۱۴۰۰/۵/۱
ساعت ۱۸:۳۰ از درب باب الجواد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیهما (بعد از پل آهنچی)
◾اقامه نماز : صحن عتیق (صحن حضرت هادی علیه السلام )
◾خاکسپاری بقعه ۱۸ صحن امام رضا علیه السلام
◾️ضمنا با توجه به شرایط موجود هیچگونه توقعی از عزیزان برای شرکت در مراسم نیست و تنها استدعاء طلب رحمت و مغفرت برای آن فقیدهی سعیده را داریم.
@pand_saadat
@Manahejj
🌀 اصل بر رعایت شیوه نامههای بهداشتی کروناست
💠 امام خامنهای
🔻 رهبر معظم انقلاب پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا:
«با این جهشهایی که در نوع ویروس کرونا به وجود میآید که پی در پی تا حالا پنج شش تا جهش به وجود آمده طبعا خطرات باقی است.
نباید ما چون یک سال و نیم مثلا طول کشیده، موجب بشود رعایت شیوهنامهها عادی جلوه کند و مردم حساسیتشان کم بشود.»
🔹 «باید شیوهنامهها حتما رعایت بشود؛ حالا مراسم گوناگون مذهبی و غیر مذهبی و اینها هم وجود دارد.»
🔹 «بایستی حتما اصل را بر رعایت شیوهنامهها قرار داد و فاصلهای که باید وجود داشته باشد و ماسکی که باید زده بشود و بقیه جهاتی که لازم است رعایت بکنند.»
🔹 «ما اگر چنانچه این سختی رعایت پروتکلها را تحمل کنیم، ریشه این بیماری کنده میشود و لااقل شیوعش متوقف خواهد شد.»
#کرونا
@Manahejj
🌀 اولويتنداشتن ساخت مراكز بزرگ پژوهشى و آموزشى
📝 اولویت با معیشت طلاب است
💠 امام خامنهای
🔸 مسئلهى ايجاد مركز پژوهش خوب است؛ اينكه حالا [آقای رشاد] فرمودند كه يک مدرسهاى نيست كه به مهمانهاى خارجى نشان بدهيم، مثل مثلاً «الازهر» در مصر كه مثلاً بگوييم «آقا، اينجا مدرسهى ما است»؛
🔹 [در جواب] اين، بنده شوخىام اين است كه ببريدشان به همين مدرسههاى مخروبه، بگوييد اين آدمهاى بزرگ از همين مدرسهها بيرون آمدهاند كه از «ازهر» يا از مدارس معروف ديگر، اينجور آدمهايى بيرون نيامدهاند.
🔹 #امام بزرگوار هم از همين مدرسهى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده. آن مركز خب خوب است، [ولى] جزو اولويّتهاى ما نيست؛
♨️ شما مىبينيد الان ما مشكلات معيشتى طلبهها روى دستمان است، كه خب اينجا گفتيم؛ حالا [اينكه] برويم يک مركز آنچنانى بسازيم براى پُز دادن پيش فلان مهمان خارجى، اين جزو اولويّتها محسوب نمیشود.
📅 ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵؛ دیدار طلاب تهران
📌 مناهج:
وقتی ساخت مراکز آموزشی و پژوهشی در اولویت نباید باشد، به طریق اولی ساخت ساختمان اداری، هیچ توجیهی ندارد.
اما در حالی که طلاب زیادی به دلیل گرانیهای نجومی اجارهبها نیاز به سرپناه دارند،
اینکه در چنین شرایطی و با وجود خانههای خالی در مهدیه که نیاز به تعمیر دارند چرا باید ساختمان اداری جدیدی در این شهرک ساخته شود، محل سؤال و ابهام است.
❓آیا شورای محترم عالی به عنوان هیأت امنای شهرک مهدیه در جریان این مخارجی -که از نظر رهبری بدون اولویت است- میباشند؟
آیا شورای عالی چنین هزینههایی را تأیید و امضا کرده است؟
آیا شورای عالی موافق برنامههای مدیر جدید شهرک مهدیه است؟
این سؤالات از آیت الله اعرافی به عنوان رییس هیأت مدیره شهرک مهدیه نیز مورد پرسش است...
#معیشت_طلاب
#مهدیه
#لزوم_بازبینی_اولویت_ها
#شورای_عالی
#هیأت_امنای_مهدیه
@Manahejj
🌀 تغییر کتاب، سخت و آسان
🖋 هادی چیت ساز
🔸 شاید تغییردادن کتاب درسی چندان کار سختی بنظر نرسد. لجنهای از محققان و فضلا همفکری میکنند و نهایتا به دو راهکار میرسند:
یا اکثریت بر کتابی از کتابهای موجود توافق میکنند،
یا کتاب جدیدی را با تأیید اکثریت مینویسند.
🔹 از سویی دیگر تغییر کتاب در حوزه سخت است؛ چون غنیبودن محتوا اهمیت زیادی دارد و به یقین برخی نگاه سختگیرانه بر کتاب جایگزین خواهند داشت. سختی این کار وقتی بیشتر میشود که شورای عالی بخواهد نظر همه را جلب کند. اینجاست که مسئله تغییر کتاب به معمایی پیچیده تبدیل میشود؛ زیرا کتاب جایگزین، باید همه خوبیهای گذشته را بدون نقاط ضعف داشته باشد و همه نیز آن را قبول کنند. اما چنین کتابی تا کنون نوشته نشده و شاید نوشته هم نشود.
🔻 اما مهمتر از بحث بر سر کتابهای جایگزین، اشکالاتی است که به کتابهای فعلی وجود دارد و هرچه میگذرد مطالبه طلاب برای تغییر کتب جدیتر میشود. پس ما در دوران گذاری هستیم که باید کتابهایی با مقبولیت نسبی جایگزین کنیم و دنبال بهتر شدن باشیم، نه اینکه بخاطر دغدغه غنیبودن محتوا، دست از تغییر برداریم.
✅ بنظر میرسد شورای عالی همزمان باید دو کار انجام دهد:
اولا، تعیین چند کتاب برای تحصیل که حق انتخاب با طلبه و استاد باشد. البته با ضوابط و قوانینی که به بی نظمی علمی و تحصیلی منجر نشود.
ثانیا، نگارش کتابهای جدید یا حمایت از کتابهایی که مقبولیت نسبی دارند. شاید نویسندهای کتابش را بهترین گزینه برای تغییر بداند، اما چارهای جز این نیست که نظر اکثر اساتید و فضلا معیار جایگزینی باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#تحول_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ضرورت انتخاب آزاد کتب درسی
🎥 ابتکار حضرت آیت الله شب زنده دار در مدیریت برنامه آموزشی مدارس علمیه پاکستان
🔹 تعریف استاندارد آموزشی و آزاد گذاشتن مدارس علمیه در تعیین کتب درسی.
🔹 باید به سلیقههای مختلف آزادی داد؛ تا استعدادهای مختلف رشد کنند.
🔹 حوزههای علمیه اگر چنین آزادی نداشتند؛ حلقات شهید صدر هیچگاه نوشته نمیشد.
🔹 حوزه هم باید برای تألیف کتب درسی برنامه داشته باشد.
♨️ امروز نیز حوزهها باید به همان آزادی بازگردند...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #تحول_کتب_درسی
#آزادی_انتخاب_کتب
#تحول_حوزه
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 نام محفوظ:
سلام علیکم؛
نظر به اینکه مدیر جدید شهرک مهدیه با یکی از مدارس توافق کردهاند که تعداد محدودی از منازل شهرک مهدیه در اختیار طلاب این مدرسه قرار بگیرد، خوب است که بقیه مدارس علمیه نیز در این طرح شرکت داده شوند.
قرار است هریک از طلاب مبلغ بیست میلیون تومان به عنوان قرض الحسنه در اختیار شهرک مهدیه قرار دهد (جهت تعمیر منزل مسکونی)
شرایط اعلام شده برای طلاب:
اتمام پایه ۶
ملبس بودن
معیل بودن
اشتغال به تحصیل
📌 در این توافق، داشتن هیچگونه سابقه تبلیغی، پژوهشی و ... شرط نشده است...
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#هیأت_امنای_مهدیه
#لزوم_نظارت
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمتر از تغییر کتب درسی 🖋 محمد حقپرست 🔸 قبل از بحث درباره تغییر کتب، باید درباره اصل نظام آمو
🌀 مهمتر از تغییر کتب درسی
🖋 محمد حق پرست
🔢 بخش دوم
🔸 در یادداشتی با عنوان «مهمتر از تغییر کتب درسی» به اهمیت نظام آموزشی و سطحبندی آن قبل از بحث درباره تغییر کتب پرداختم. همچنان معتقدم گره اصلی در ضعف نظام آموزشی حوزه، تغییر کتاب نیست. مهمتر از اینکه رسائل خوانده شود یا حلقات، مسائل دیگری هستند که نقش زیربنای نظام آموزشی را دارند و تا آنها حل نشوند، حتی با بهترین کتاب و برنامه، تحول مطلوب محقق نخواهد شد.
🔹 یکی از این مسائل مهم، توجیه نبودن طلاب نسبت به کم و کیف مواد درسی است.
طلبهای که با تمام سختیهای طلبگی پا به حوزه میگذارد، چرا در میانه راه بیانگیزه و افسرده میشود، یا میل چندانی برای درسخواندن قوی ندارد؟
اساتید و فضلایی که با بدنه حوزه و طلاب در ارتباطند، بیانگیزگی طلاب را تصدیق میکنند. اکنون جای شرح و تعلیقه را، تلخیص و نمونه سؤال گرفته است. طلبهای که نسبت به اصل دروس گره ذهنی دارد، حلقات، الفائق یا هر کتاب دیگری را هم با تلخیص و نمونه سؤال نمره میآورد؛ چون ثمرات حجم انبوهی از دروسی را که چند سال خوانده، هنوز ندیده است.
🔹 توجیهشدن طلبه، یعنی طلبه بفهمد برای چه و چقدر باید فلان درس را بخواند. یعنی ثمرات دروس را ببیند و لمس کند، نه اینکه فقط نقل قول بشنود. وگرنه طلبه رفته رفته خسته و کسل میشود و دیگر انرژی برای رسیدن به اجتهاد ندارد.
♨️ به این بیانگیزگی، هجمه برخی رسانهها را هم اضافه کنید که طلاب را نسبت به دروس فعلی و اصل حوزه مأیوس میکنند.
〰〰〰〰〰
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تحول_حوزه
@Manahejj
🌀 درد دلی با شورای محترم عالی
🖋 استاد حوزه (نام محفوظ)
سخنی مشفقانه، دردمندانه و در نهایت خضوع با شورای محترم عالی
🔸 بزرگواران! ایتام آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) که به توفیق الهی، تدبیر همهی نظام آموزشی و تربیتی و حتی معاششان در دستان شماست، چشم امیدشان به نظارت و قاطعیت شماست. امیدشان این است که اگر جایی تبعیض و عدم عدالتی هست شما بزرگواران قاطعانه ورود کنید و کوچکترین تبعیضی را به عدالت تبدیل کنید.
🔹 امیدشان این است اگر بودجهای هست، اولویت با طلاب و اساتید گرفتار در چنگال بیرحم تورم و گرانیهای نجومی باشد.
والله والله والله آجر و سیمان و ساختمان اداری، ارزشی به ارزشهای حوزه اضافه نمیکند؛ دارایی حوزه به طلاب و مغزهای متفکری است که اگر به جای طلبگی و درسخواندن، وادار به کارگری شوند و از درس بمانند، حوزه ناخواسته آتش به سرمایههای خود زده است.
🔹 دارایی حوزه به عدالت و مواسات است؛ به این است که فی المثل، قوانین و اولویتهای اسکان شهرک مهدیه، بدون کوچکترین نقصی رعایت شود. افتخار حوزویان به همان بازه زمانی است که مسؤولین حوزه مقابل سکونتهای غیر مجاز ایستادند؛ به مسؤولین حوزوی و افرادی که خانه داشتند و حتی به نورچشمیهای سفارششده اعتنا نکردند و مجوز اسکان به آنها ندادند.
🔹 امید طلاب به این است که در حوزه علمیه که صاحب اصلیاش امام زمان (ارواحنا فداه) است و امانتی در دستان با کفایت شما بزرگواران است «مدیریت تعارف» حاکم نباشد. حوزه اگر از دولتها، طلب شفافیت و مبارزه با تبعیض دارد خود باید الگوی شفافیت باشد؛ تا جای شبههای برای احدی باقی نماند (که البته بحمدالله در خیلی موارد حوزه الگو بوده و هست).
♨️ نظارت قوی و برخورد جدی، جای خود؛
ای کاش شورای محترم عالی برای برخی مسؤولینی که مسؤولیت آنها با معاش طلاب گره خورده است جلسات مستمر اخلاق بگذارد. مثلا آیت الله خاتمی برای برخی از تقسیم عادلانه مسکن بگویند یا در گذشته از تقسیم عادلانه بن کتاب میگفتند. از اولویتدهی بودجه به منازل تعمیری و بیاهمیتیِ ساختنِ ساختمان اداری بگویند. از رسیدگی به طلبهی مستضعفی که جز خدا پناهی ندارد و منزلی متناسب با شهریهاش برای اجاره زیر آسمان و زیر زمین قم نمییابد و....
🔹 طلاب و اساتید نمیگویند حقوق مسؤولین کم شود؛ اما لااقل مثل زمانهای قدیم که همه با طلاب، گعده و رفت و آمد داشتند و در متن طلاب بودند، بد نیست گاهی برنامه ما این باشد که با طلاب، حشر و نشر داشته باشیم و در جریان کیفیت زندگی آنها قرار بگیریم؛ حتی به خانه آنها یا به محلههای آنها برویم.
یا مثلا بد نیست اول هر ماه، به اندازه شهریهی رتبه یک یا دو طلبه معیل، مبلغی را کنار بگذاریم و ببینیم تا چند روز کفاف مخارج زندگی را میدهد؛ شاید پس از مدتی، اولویتهای مخارج حوزه، اندکی بالا و پایین شد.
لکن تا برخی مسؤولین با حفظ فاصله از طلاب در مسؤولیت باشند، شاید درک دقیقی از معیشت سخت این روزهای طلاب و اساتید نخواهند داشت.
✅ بشخصه دست یکایک اعضای محترم شورای عالی را میبوسم و از همه آنها بخاطر این چند سطر بیادبی عذرخواهی میکنم.
امید است آنچه بیان شد مرضی رضای حق تعالی و صاحب واقعی حوزههای علمیه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع شود.
#شورای_عالی
#هیأت_امنای_مهدیه
#معیشت_طلاب
#شهرک_مهدیه
#شفافیت
@Manahejj
🌀 شرایط اعزام مبلغ محرم
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، اقدام به بکارگیری مبلغان و گروههای تبلیغی #بومی حاضر در مناطق با توجه به شرایط ذیل می نماید:
الف: اعزام گروه های تبلیغی توانمند و فعال با هماهنگی و درخواست نهادهای فرهنگی منطقه
ب: اعزام فردی مبلغان با هماهنگی و درخواست نهادهای فرهنگی منطقه
ج: اولویت اعزام با مبلغانی است که فعالیت مستمر در یک منطقه تبلیغی را دارند. مشروط به داشتن ظرفیت تبلیغی و اسکان در منطقه محل تبلیغ و ثبت درخواست اعزام مبلغ از طریق لینک:
Abrar.Balagh.ir
♨ شرایط اعزام
۱- ثبت درخواست مبلغ در سامانه سمتا از سوی نهادهای تبلیغی مناطق از دوشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲۸الی ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
۲- آمادگی و تعهد به اعزام ایام دهه محرم الحرام از ۱۴۰۰/۰۵/۱۹ تا ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ (به مدت۱۲روز)
۳- تلبس به لباس مقدّس روحانیت در ایام تبلیغی.
۴- دریافت حکم اعزام صرفاً از یک نهاد تبلیغی.
۵- اعلام به نهاد درخواست کننده مبلغ پس از حضور در منطقه و ارائه گزارش تبلیغی پس از اتمام تبلیغ.
۶- رعایت پروتکلهای بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا.
۷- با توجه به وضعیت ممنوعیت برخی ترددها در کشور، مسئولیت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بر عهده مبلغان می باشد.
۸- شرکت در سلسله نشست های مجازی محرم الحرام از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۰ الی۱۴۰۰/۰۵/۳۰.
۹- امتیاز فعالیت مجازی مبلغان مشروط بر انجام فعالیت تبلیغی سنتی حضوری می باشد.
۱۰- همانند مناسبتهای گذشته توجه به پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تاکید است.
📌 جزئیات بیشتر:
manahej.ir/post/Ezam-Moharram
#تبلیغ
#محرم
@Manahejj
🌀 رهبر معظم انقلاب اسلامی با استعفای آیت الله شاهچراغی موافقت کردند
🔹 رئیس دفتر مقام معظم رهبری طی نامهای از تجلیل رهبر معظم انقلاب از خدمات چندین ساله امام جمعه سمنان و موافقت ایشان با نصب امام جمعه جدید خبر داد.
متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای شاهچراغی (دامت توفیقاته)
از خدمات و تلاشهای موفق جنابعالی در طول خدمت طولانی چهل و دوساله صمیمانه تشکر میکنم. امیدوارم خداوند متعال پاداش نیک به جنابعالی عنایت فرماید. توصیه جنابعالی به نصب امام جمعه جدید را میپذیرم و انشاءالله انجام خواهد شد.
والسلام علیکم و رحمهالله
hawzahnews.com/xbg9Q
@Manahejj
🌀 ضعف در تحقیقات میدانی از چالشهای جدی پژوهشهای دینی و حوزوی است
👤 آیتالله اعرافی
🔸 مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه پژوهش، کشف معانی و مفاهیم نو و تلاش برای شناختهای جدید در ساحت دین و معارف الهی، اهمیت دوچندانی دارد، اظهار داشت: هر چند همه پژوهشها تلاش برای کشف فعل و اراده خداوند متعال است، ولی پژوهش در حوزه دین مسئولیتی سنگین به شمار میرود، زیرا ما را به اسناد الیالله و کشف اراده تشریعی خداوند متعال میرساند.
🔹 آیتالله اعرافی، ضمن تأکید بر اهمیت رعایت و کاربست شرایط و ضوابط تحقیق دینی، با بیان اینکه بیتوجهی به مخاطرات و سهلانگاری در این مسیر، افترا به خداوند متعال را در پی خواهد داشت، یادآور شد: نتیجه تحقیق در حوزه دین، با سعادت و شقاوت انسان در دنیا و آخرت گره میخورد؛ از این رو، باید نهایت دقت را برای گره خوردن سعادت دنیوی و اخروی داشته باشیم.
🔹 عضو شورای عالی حوزههای علمیه، بیتوجهی به منهج اجتهادی و عقلانی عمیق و درست را در همه قلمروهای تحقیق دینی، از چالشهای این حوزه برشمرد و اذعان داشت: پژوهش در همه گزارههای کلامی، اعتقادی، اخلاقی و حتی در مسائل غیرالزامی و غیرفقهی، مسئولیت ما را در عمقبخشی به تحقیقات دینی بالا میبرد.
🔹 وی بر لزوم آسیبشناسی پژوهش و جریان پژوهشهای اسلامی و رعایت درست منهج و اخلاق تحقیق در حوزه معارف دین تأکید نمود و ابراز داشت: با وجود اینکه بخشی از آسیبشناسیها به حوزه روشی برمیگردد، شاید بتوان گفت با همه تلاشهای صورتگرفته، هنوز بیش از نیمی از پژوهشهای رایج منتشرشده، از منهج دقیق اجتهادی و عقلانی بیبهره است.
🔹 آیتالله اعرافی، ضمن تأکید بر برخورداری پژوهشهای دینی از اجتهاد فلسفی، کلامی، عقلی، فقهی و اخلاقی، یادآور شد: حوزه و همه ما باید بکوشیم دروس تحقیقی خارج حوزه، که رهآورد هزار ساله حوزههای علمیه است و عالیترین مباحث در آن ارائه میشود، در فقه و موضوعات پیرامونی منحصر نگردد؛ باید اوج منهج اجتهادی در مقالات و پژوهشهای دینی، بیش از پیش مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران قرار گیرد.
🔹 وی ضعف در تحقیقات میدانی را از چالشهای جدی پژوهشها عنوان کرد و ابراز داشت: تحقیقات میدانی با نگاه به آیندهپژوهی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی، میتواند بیش از پیش مورد توجه مراکز و نهادهای پژوهشی دینی و حوزوی قرار گیرد.
mehrnews.com/xVFp6
#تحقیقات_میدانی
#پژوهش
@Manahejj
🌀 کارنامه دولت غربگرا
📝 عبرت آیندگان از تجربه تلخ اعتماد به غرب
♨️ در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمیدهد
💠 امام خامنهای
🔸 رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربههای شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کردهام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بیاعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
🔹 غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است.
🔺 مطلقاً نبایستی برنامههای داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید، موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم اینجوری است.
🔻 هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمناند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوههای مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راههای مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راههای گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد.
📅 ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
#تجربه_دولت_غربگرا
#شکست_اعتماد_به_غرب
@Manahejj
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸نگویید: «مستحب است؛ شد، شد؛ نشد، نشد»🔸
هرچه می توانید سنتهای خود را در #عید_غدیر، جدیتر بگیرید. نگویید: «مستحب است؛ شد شد؛ نشد نشد». این سنتها از اوجب واجبات است. چرا؟ چون #شناسنامۀ ما شیعیان است.
پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچهها از یک ماه، دو ماه قبل #چشمانتظار عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، #قرض کنید و یک عیدی حسابی -به اندازهای که به علی ارادت دارید- به بچهها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض میشوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو.
مسیحیها بابانوئل درست میکنند و به بچه هایشان میگویند: «او برای تو هدیه را آورده؛ مسیح برای تو این هدایا را آورده». بچه از اول ذهنش با عیسی (علیهالسلام) انس میگیرد، رفاقت میکند.
حالا بروید ببینیم چه کار میکنید! این شما و این عید غدیر. سفری، تفریحی، گردشی میخواهی ببری، بگو این مال عید غدیرت است! اگر هم تابستان میبری بگو، قولش را عید غدیر به شما دادم. قولهایی که میخواهید به آنها بدهید، عید غدیر بدهید. هدایایتان و وعدههایتان را بگذارید در این روز تا اینها با عید غدیر جوش بخورند.
@haerishirazi
🌀 از خدا بخواهیم که از متمسکین به ولایت باشیم
💠 امام خامنهای
🔸 همیشه در ایام عید غدیر، معمول است، این را میخوانند مردم:
«الحمدلله الذی جَعَلَنا مِنَ المُتِمَسِّکین بِوِلاَیةِ عَلِی بنِ اَبی طالبٍ عَلَیهِ السَّلام»
✅ بنده به دوستانم غالباً این جور میگویم، میگویم نگویید «اَلحَمدُلله... جَعَلَنا»، میترسم دروغ باشد، بگویید: «اَللّهُمَ اجعَلنا مِنَ المُتِمَسِّکین بِوِلاَیةِ عَلِی بنِ اَبی طالبٍ عَلَیهِ السَّلام»
خدایا ما را از متمسکین به ولایت قرار بده.
ببینیم هستیم یا نه. آن وقت خواهیم رسید به این مطلب.
📗 کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۲۳، تبیین ولایت
📌 عید سعید غدیر، بزرگترین عید اسلام مبارک باد.
#ولایت
@Manahejj
🌀 نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع
📝 کتاب گرانسنگ الغدیر
💠 امام خامنهای
🔹 کتاب «الغدیر» نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع است دربارهی الغدیر، البتّه کمتر در عالم شعر حرف زده شده؛ درحالیکه میدانید، کتاب الغدیر، پایهاش پایهی ادبیّات است یعنی اصلاً اسم کامل کتاب الغدیر، «الغدیر فی الکتاب و السّنة و الادب» است؛ [یعنی] در شعر تاریخیِ اسلام، مسئلهی غدیر را دنبال میکند و البتّه شرح میدهد.
♨️ ایشان خب تجسّم و مثال دفاع از تشیّع بود؛ [امّا] شما نگاه کنید در کتاب الغدیر -در این یازده جلد کتابی که ایشان نوشته که البتّه تمام هم نشده- ببینید یک جایش از این توهینهایی که این روسیاههای انگلیسیمآب میکنند وجود دارد؟
🔹 همهی این کتاب نگاه کنید؟ او نماد دفاع از تشیّع است. در الغدیر -مرحوم امینی (رضوان اللّه علیه) را که شما ندیده بودید، ما ایشان را مفصّل دیده بودیم؛ در جلسات متعدّد، منبرهایش را من دیده بودم- یک کلمه از این حرفهایی که بعضیها بلدند و خیال میکنند که معنای شیعه بودن این است و بر زبان جاری میکنند، در این کتاب مفصّل یازده جلدی وجود ندارد و [با این حال] نماد دفاع از امیرالمؤمنین و نماد دفاع از تشیّع است؛ استقامت -یعنی در صراط مستقیم حرکت کردن- معنایش این است.
#الغدیر
#صراط_مستقیم_ولایت_مداری
@Manahejj
🌀 بعضى خيال مىكردند كتاب الغدير مايهى افتراق است!
💠 امام خامنهای
🔸 مرحوم شهيد مطهرى (رضوان اللَّه عليه) قبل از انقلاب يک مقالهى مفصلى در بارهى كتاب «الغدير» علامهى امينى نوشتند و ثابت كردند كه الغدير علامهى امينى، وسيلهى وحدت مسلمين است.
🔹 بعضى خيال مىكردند كتاب الغدير ممكن است مايهى افتراق بشود. ايشان مىگويد اگر درست فكر كنيم، درست عمل كنيم و سنجيده پيش برويم، كتاب الغدير مايهى وحدت دنياى اسلام است. برادران اهل سنت ما هم مىتوانند در یک محيط خالى از پيشداورى به منابع غدير مراجعه كنند؛ يا مىپذيرند، يا نمىپذيرند.
در هر دو صورت، چه بپذيرند و چه نپذيرند، اين معنا مسلّم است كه قضيهى غدير هيچگونه جنگ و دعواى بين پذيرنده و نپذيرنده به وجود نمىآورد و اختلافات را ايجاب نمىكند.
🔹 براى شيعيان هم همينطور است. شيعيان هم خدا را شكر كنند كه از طرف پروردگار به نعمت اين اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهايى هم كه اين حقيقت را قبول نكردند، يا مراجعه نكردند، يا اطلاع ندارند و يا نتوانستند ذهنهايشان را قانع كنند، آنها هم اعتقادى ندارند. اين، اختلاف و درگيرى را ايجاب نمىكند.
📅 ۱۳۸۵/۱۰/۱۸
#الغدیر
#وحدت
@Manahejj