eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.8هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
171 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بزرگان و شورای عالی را وادار به تحول کنید 📝 طلاب باید درد را منتشر کنند 💠 امام خامنه‌ای ✅ مراحل علاج مشکلات حوزه‏: 9⃣ تقسیم تدریجى طلاب بر حسب اهداف‌ و استعدادها تاسعاً، تقسیم تدریجى طلّاب برحسب اهداف است. آمارى که من دریافت کردم، حدود بیست و سه چهار هزار طلبه را در حوزه نشان مى‌دهد. اگر این آمار را ملاک محاسبه قرار دهیم، از این تعداد، حدود هفت، هشت هزار نفر جزو فضلاى بزرگ و علما هستند که در این تقسیم‌بندى نمى‌گنجند. این افراد، کسانى هستند که مراحلى را گذرانده‌اند و به مدارج عالى علمى رسیده‌اند. بخش دیگر، کسانى هستند که در جوانى اهل درس خواندن نبودند و حالا هم دیگر وقتش را ندارند. ✅ تربیت فقها و مجتهدین تراز فرض کنید اگر پانزده هزار طلبه در قم وجود داشته باشد، بر اساس ضابطه‌ى قبلى، حدود هزار نفر از آن‌ها را گزینش کنیم تا فقیه و مجتهد بزرگ تربیت شوند. البته این کار باید در زمان و وقت خودش انجام گیرد. مثلًا یک دوره‌ى بیست‌ساله را در نظر بگیریم که طبیعتاً هر سال، جمع جدیدى اضافه خواهند شد و جمع دیگرى هم خارج خواهند گردید؛ ولى میانگین تقریباً همین بیست سال است. این افراد باید افراد مستعدى باشند که استعداد و شوق فقاهت داشته باشند و اهل انصراف از فقاهت نباشند. باید این‌ها را گزینش کرد و روى آن‌ها کار ویژه‌ى فقاهتى انجام داد. از بین این‌ها، مدرّسین و مؤلّفینِ بزرگِ فقه و مراجع تقلید در خواهند آمد. هزار نفر فقیه، کم نیست که این حوزه بتواند در ظرف مدت بیست سال بیرون بدهد. این، خیلى زیاد است. اگر شما بیست سال یا چهل سال پیش تاکنون را نگاه کنید، متوجّه مى‌شوید هزار فقیه زبده‌ى برجسته‌ى بزرگى که بتوانند دنیاى اسلام را از لحاظ فقاهت علمى بپوشانند و هزار نفر متکلّمِ مجتهد در کلام، نیازهاى جهان اسلام را تأمین کنند؛ کم نیستند. کسانى که شوق و علاقه دارند، این‌ها را پیدا کنند. باید به این‌ها درسِ مخصوص داده شود. اگر لازم است، دوره‌هاى خارج بروند و یا در دانشگاه‌ها بورسیه شوند و بورس بگیرند. ✅ تربیت علمای شهری از این تعداد که بگذریم، در مرحله‌ى بعد، پنج هزار نفر عالم شهرى در حدود متوسّط تربیت کنیم. در میان این افراد، مجتهد و قریب الاجتهاد و مجتهد متجزّى هست و آنچه که لازم دارند، تأمین مى‌شود. البته این هم یک دوره‌ى مشخّص خواهد داشت. ممکن است مثلًا یک دوره‌ى بیست‌ساله لازم داشته باشند. اگر آن دو دسته‌ى اوّل، حدود بیست سال طول مى‌کشد، این دسته‌ى دوم کمتر خواهد بود. همه‌ى این‌ها قابل برنامه‌ریزى است. ✅ تربیت مبلغین (منبری، نویسنده و...) پنج هزار نفر هم به عنوان مبلّغ و منبرى و نویسنده و گوینده‌ى عالِم و فاضل انتخاب شوند و سه هزار نفر هم به منظور تبلیغ در خارج از کشور و در سطح دنیا گزینش شوند. مجموع این‌ها پانزده هزار نفر مى‌شود. ⛔️ فردا دیر است البته، فردا این کار نخواهد شد. اگر ما امروز شروع کنیم، ممکن است پنج سال دیگر بتوانیم چنین تقسیم‌بندى‌اى را بکنیم؛ لیکن حوزه باید به اینجا برسد و بالاخره هر روز که چنین کارى را انجام ندهیم، دیر است. مى‌دانم که کار پیچیده و دشوارى است؛ اما اگر حوزه- نه یک نفر- تصمیم بگیرد، این کار خواهد شد. 📅 ۱۳ آذر ۱۳۷۴ ۲۶ سال گذشت... ‼️ @Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه بسم الله الرحمن الرحیم 🔻 فی التوقیع الشریف عن خاتم الاوصیاء(عجل الله تعالی فرجه): «وَ اَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ» 🔻 مرجعیت در قاموس سیاسی و اجتماعی شیعه دارای جایگاهی رفیع می‌باشد و پاسداشت آن، تجلیل از مقام انبیای عظام و تکریم علم و دین است «العلماء ورثه الأنبیاء» و «الفقهاء امناء الرسل». 🔻 یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است. 🔻 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«دامت برکاته» با سوابق درخشانی همچون حضور در مبارزات سیاسی ضد رژیم منحوس پهلوی، حضور در حلقه اصحاب خاص حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی«اعلی الله مقامه»، همراهی با حضرت امام خمینی«قدس سره» در مبارزات نهضت اسلامی و پس از انقلاب نیز با عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان، حمایت و همراهی همیشگی خود را با نظام و انقلاب اسلامی نشان داده است. 🔻 امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضاءات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و می‌فرمایند: «باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.» 🔻 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ احترام مرجعیت دینی و پاسداشت جایگاه آن مرجع عالیقدر که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله العالی) نیز بوده است، اعلام می‌دارد: 🔻 لازم است اصحاب قلم در هر فعل و قولی، شأن عظیم مرجعیت را ارج نهاده و با عدالت، انصاف و تقوا قلم بزنند. مراجع بزرگوار ما با ویژگی «صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ» هستند و با بصیرت و علم سخن می‌گویند و بر اساس تکلیف الهی و خیرخواهی برای نظام اسلامی قدم بر می‌دارند. 🔻 سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید هاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @j_modarresin @Manahejj
🌀 تندی و گزندگی یادداشتم متوجه لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها بود؛ نه مرجعیت 📝 در برابر استفاده‌ی ابزاری از مرجعیّت 🖋 مهدی جمشیدی 🔸 یادداشت این حقیر در نقد سخن یکی از بزرگان گرانقدر حوزه، با واکنش‌های مختلفی روبرو گردید. از آن جمله، برخی نیروهای سیاسیِ حوزوی که وابسته به جریانِ «چپِ سیاسی» هستند، هوچی‌گری به راه انداختند و نسبت‌های ناصوابی را روا داشتند که بر من دشوار آمد. برای کسی‌که «مقلّد» است و دل در گروی «اسلام» دارد و «اسلامِ منهای روحانیّت» را «اسلامِ منهای اسلام» می‌داند و مرجعیّت را «قلّۀ عظمت شیعه» می‌انگارد، تلخ است چنین برداشت‌های سوگیرانه و تفسیرهای غرض‌ورزانه‌ای که جز در «سیاسی‌کاری» و «معادلاتِ غیرمعرفتی» ریشه ندارند. 🔹 جریان‌های «تکنوکرات» و «لیبرال» که در خاک ناپاکِ دولت‌های سازندگی و اصلاحات روییده‌اند، همواره در پیِ این بوده‌اند که از مرجعیّت، یک نیروی «منتقد» و «در برابر انقلاب» بیافرینند تا به این واسطه، فشار را تشدید کنند و انقلاب را به راهی که بیراهه است سوق بدهند. در واقع، برنامۀ ناگفتۀ آنها، «سوء‌استفاده از مرجعیّت شیعه» است؛ می‌خواهند سخن‌شان از «زبان مرجعیّت» گفته شود تا مخالفت‌ها و مقاومت‌ها خاموش شوند. آنها به دنبال «توجیه‌سازی‌های دینی» برای نسخۀ سیاستیِ خویش هستند و ازاین‌رو، «چشم طمع» به مراجع دارند و خواهان «استفادۀ ابزاری» از آنها هستند. پس مسألۀ آنها، «سپرکردن مراجع» است برای هدف‌های تجدُّدی‌شان، نه «دلسوزی» برای مراجع و «حمایت» از آنها. 🔹 هر چند مراجع بزرگوار، اهل تشخیص و تمیز هستند، امّا چنانچه سخنی از ایشان در جامعه منتشر گردید که به دست‌مایۀ «استفادۀ ابزاریِ لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها» تبدیل شد، چه باید کرد؟! آیا باید سکوت کرد تا این توطئۀ نانوشته و مخرّب، تثبیت شود؟! یا باید «دلسوزانه» و «صمیمانه» موضع‌گیری کرد و توصیۀ به حقّ کرد و مجال نداد که جریان‌های سیاسیِ بدنام و بدپیشینه و نفوذی‌های این دفتر و آن دفتر، و پاره‌ای آقازاده‌های بیگانه با زهد و بی‌تعلّقیِ مراجع بزرگوار، فرصت‌طلبی کنند؟! «حقّ» و «صلاح» کدام است؟! 🔹 جالب است که نیروهای تکنوکرات و لیبرال ‌که پرچم «آزادی» و «دموکراسی» را در ایران به دست گرفته و به «لوترها و کالون‌های معمّمِ» نقشۀ رفورمِ دینی تبدیل شده‌اند و بر منبرهای‌شان، «مواعظ جان لاکی» می‌خوانند، یک سخن منتقدانه را بر نمی‌تابند و برای «سرکوب منتقد»، نمایش مبتذلِ رسانه‌ای می‌سازند و از دین و «اسلام» و «اخلاق» و «مرجعیّت» و «روحانیّت» و «حوزه» هزینه می‌کنند! این‌همه ولخرجی و گشاده‌دستی بدان سبب است که دست در انبانِ «اعتبارِ اجتماعی و قدسیِ حوزه» برده‌اند، نه جیب خویش. «دین‌سازی» و «دین‌فروشی» می‌کنند تا «اسلامِ انقلابی» را مغلوب، و «لیبرالیسم» را مسلّط کنند. دیروز، در صف «مارکسیسم منافق» بودند و امروز در صف «لیبرالیسم منافق». و چه‌ها که نمی‌کنند با «ضروریّات و مسلّماتِ اسلام» تا جامۀ «لیبرالیسم» به اندام آن موزون افتد. بی‌جهت نبود که آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد که دشمن در پیِ «استحالۀ نظامِ جمهوری اسلامی» است؛ چنان‌که ممکن است حتّی فردی «معمّم» در رأس آن قرار گیرد، امّا هیچ خاصیّتِ قدسی و سیاستی بر این حضورِ نمادین، مترتّب نشود. و بی‌دلیل نیست این‌همه تأکید آیت‌الله ‌خامنه‌ای بر «نظریۀ نظام انقلابی» و این‌که حوزۀ مطلوب، «حوزۀ انقلابی» است. 🔹 یادداشت این حقیر، تند و گزنده بود، امّا این غلظت و تعدّی معطوف به جریان‌های «تکنوکرات» و «لیبرال» بود که نان مردم را ربودند و سقف معیشت را بر سرشان فرو ریختند و وضع ناگوار امروز را رقم زدند. اینان که رسم «شارلاتانیسم مطبوعاتی» را از روزنامه‌های زنجیره‌ای عهدِ تاریک اصلاحات به ارث برده‌اند و نام و نشان حوزوی را نیز ضمیمۀ خویش ساخته‌اند، یادداشتی را که آمرش، «وجدان اسلامی و انقلابی‌ام» بوده است را به آمر «بیرونی» نسبت می‌دهند و مرا که تعلّق و تعهّد عمیقِ ایمانی به اصالت‌های اسلامی و حوزوی دارم، «در برابر مرجعیّت» تعریف می‌کنند تا بازیِ سیاسیِ آلوده و منفعت‌طلبانه‌شان کامل شود، غافل از این‌که همان یادداشت نحیف، محاسبات‌شان را در هم ریخت و غرض‌شان را نقش بر آب کرد. قصد آن داشتند که به‌تدریج، از ظرفیّتِ مرجعیّت برای «بازی‌سازی‌ سیاسی» و «بازسازیِ سیاسیِ» خویش بهره ببرند و مرجعیّت را هزینه و هیزمِ آتشِ فتنۀ خویش سازند، امّا گمان نمی‌بردند که کسانی به بازی وارد ‌شوند که دل‌نگران «حریم» و «اعتبارِ» مرجعیّت شیعه هستند و «صادقانه» و «خالصانه»، سخن حقّ‌شان را با آنها در میان می‌گذارند؛ هر چند رسانه‌های لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها، سیل دشنام‌ها و تهمت‌ها را نصیب‌شان کند. @Manahejj
🌀 کدام بیان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مورد نقد برخی قرار گرفت؟ 🔸 حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار هفته گذشته دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با معظم له، نکاتی را مطرح کردند که بخشی از این بیانات و قرابت آن با ادعاهای دولت گذشته، مورد گلایه و نقد برخی منتقدین قرار گرفت. در ادامه متن این بخش از بیانات می‌آید: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.» saafi.com/news/8509 📌 مناهج: شکی نیست که در ادبیات منتقدین، همیشه باید مراعات ادب شود؛ مخصوصا وقتی جایگاه حساس مرجعیت مطرح است. لذا اصلِ تذکر به منتقد و نویسنده آن یادداشت بی‌راه و بی‌جا نیست. منتها برخی جریانات درون حوزه که معمولا مترصد چنین فضاهایی هستند نیز در این میانه سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند و بحث‌های حاشیه‌ای مطرح کرده و سعی در تشنج‌آفرینی بیشتر کنند!! در ادامه به این موضوع هم خواهیم پرداخت. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 نگرانی استاد علوی بروجردی از استقلال حوزه 🔸 حوزه مستقل است. 🔸 مرجعیت مستقل است. 🔸 نظام ولید حوزه است. 🔹 ایشان (حضرت آیت الله صافی) در دیدار این مسؤول (دکتر قالیباف) فقط احوالپرسی و تعریف و تمجید کند؟ 🔹 این روزگار مردم که اینجور هست! این فقر و فاقه، این مصیبت‌ها... این مرجع نسبت به اینها نمی‌تواند ساکت باشد و باید احساس مسؤولیت کند و باید تذکر بدهد. 📌 مناهج: ✅ دغدغه و غیرت نسبت به حفظ ساحت مرجعیت بسیار پسندیده و بلکه لازم و ضروری است. قبلا هم گفتیم نقد و تذکر به آن نویسنده برای رعایت حرمت و حریم مرجعیت درست است. ⚠️ اما رعایت انصاف در نقد نیز بسیار لازم است: کسی ادعا نکرده حوزه مستقل نیست؛ کما اینکه کسی ادعا نکرده مرجعیت باید خدای ناکرده مجیزگوی مسؤولین باشد. این نحو بیانات استاد علوی بروجردی بگونه‌ای داغ‌کردن فضا و افزودن بر تشنجات است. 🔻 واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چرا وقتی خود به همراه هیأت همراه (اعضای نشست اساتید) خدمت آقای روحانی (رییس جمهور وقت) رسیدند یک‌سره قدردان و مجیزگو شدند و امروز دم از فقر و فاقه مردم می‌زنند؟ ❓چرا آن جلسه را تبدیل به انتقال دغدغه‌های مردم نکردند و استقلال هویت خویش و استقلال حوزوی بودن خویش را عیان نساختند؟ ❓جناب علوی بروجردی! چرا با مسبب وضع موجود و بانی فقر و فاقه مردم برخورد انتقادی و جدی نداشتید؟!! ❓چرا به دولت قبل نگفتید همه هستی و معیشت مردم را به ارتباط با آمریکا گره نزند؟ و رابطه با آمریکا را رابطه با دنیا جلوه ندهد؟ @Manahejj
🌀 دغدغه‌های مطرح‌شده توسط سران نشست اساتید در دیدار با دولت روحانی 👤 استاد ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای ۱۲ ساله نشست اساتید، در رابطه با راه کارهای مقابله با گروه‌های تکفیری مطالبی را بیان نمود!! 👤 استاد ایده شکل گیری مجموعه‌ای از نمایندگان تشکل های حوزوی برای را مطرح نمود. 👤 استاد نیز از اینکه در سفر هیأت محترم دولت به قم صداهای مختلف گروه های حوزوی شنیده شد کرد. 👤 استاد یثربی کاشانی نیز خواستار ارتباط مستمر دولت با علمای بلاد شد و پیشنهاد تشکیل مجموعه ای از فضلای حوزوی برای کار علمی بر روی را مطرح کرد. 🌐 منبع: سایت رسمی نشست اساتید Neshasteasatid.com/node/1107 📌 مناهج: ‼️ افرادی که مدام دم از استقلال حوزه می‌زدند و می‌زنند، وقتی خدمت حسن روحانی می‌رسند به دنبال کار علمی و تئوریزه کردن «شعار اعتدال» روحانی و ارتباط مستمر با دولت هستند!! ❗️ای کاش اندکی از فقر و فاقه مردم و فقر و فاقه طلاب که پایین‌ترین استضعاف مالی در جامعه را دارند نیز می‌گفتید. 🔻 واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند چرا وقتی خود به همراه هیأت همراه (اعضای نشست اساتید) خدمت آقای روحانی (رییس جمهور وقت) رسیدند یک‌سره قدردان و مجیزگو شدند و امروز دم از فقر و فاقه مردم می‌زنند؟ @Manahejj
🌀 یک‌بام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه 🖊 احمدحسین شریفی 🔸 چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغه‌مند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضع‌گیری‌های سیاسی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکته‌ای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروه‌های سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن می‌گویند و می‌نویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند. 🔹 جالب است که پیش از همه جریان‌های سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، نداشته‌اند، به حمایت همه‌جانبه از این مرجع بزرگوار قیام کرده‌اند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایت‌ها و غیرت‌ها فقط به دفاع از یک موضع‌گیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضع‌گیری‌های سیاسی‌شان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاه‌های این مرجع عالیقدر و عظیم ‌الشأن از جمله دیدگاه‌های ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیت‌های اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیم‌الشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضع‌گیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاه‌های فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد. ♨️ در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایه‌ای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی می‌دانید که از روز رحلت آملی تاکنون به صورتی بی‌وقفه، سیل تهمت‌ها و افتراها و لعن‌ها و ناسزاها از سوی عده‌ای از مخالفان ولایت و همچنین عده‌ای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزه‌های علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمت‌ها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیت‌الله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عده‌ای از سکولارهای عمامه‌ به سر و بعضاً خارج‌نشین، علامه حسن‌زاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفته‌اند. و عده‌ای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمت‌شکنی‌ و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیده‌اند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهره‌های نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره‌ای چشم و دل آشنایان را می‌نوازد». اما دریغ از یک موضع‌گیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها! ✅ از خدای بزرگ می‌خواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید. 📌 مناهج: رونوشت به جامعه مدرسین @Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ▪️با تأسف و تأثر، همسر مکرمه‌ی حضرت آیت‌الله فیاضی حفظه الله به دیار حق شتافتند. انشالله خداوند متعال روح این بانوی گرامی را با حضرت زهرا سلام الله علیها محشور نمایند. ▪️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند، مراسم تشییع، امروز جمعه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵ در گلزار علی بن جعفر علیهماالسلام برگزار می‌گردد. @Manahejj
🌀 می‌شد مؤدبانه گفت به حرف مرجع تقلید نقد دارم؛ اما بی‌ادبی نه 👤 آیت الله رضا استادی 🔸 باید به تمام عزیزان از جمله امام، مقام معظم رهبری و همه‌ی مراجع ، احترام بگذاریم زیرا حق‌ دارند، این‌ها پدر امت هستند. 🔹 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی غیرت دینی‌ اش زبان‌زد خاص و عام و همه است هر کجا لازم باشد صحبت می کند. اینکه فردی باآگاهی یا ناآگاهی نسبت به ایشان جسارت کرده است، از سوی حوزه و حوزویان رد شده و محکوم است. 🔹 من نمی‌دانم و این آقا را نمی‌شناسم که چطور باعث شده در سایه انتقاد اینطور صحبت کند و کسی جلوی او را نگرفته است!؟ او می‌تواند به مرجع تقلید بگوید من به این حرف شما انتقاد دارم و توضیح بدهید؛ اما نباید زیر سایه انتقاد بی‌ادبی کند و چیزهایی بگوید که فکر می کنم اگر بعدا خودش بخواند پشیمان شود. ✅ امیدوارم هر چه زودتر او عذرخواهی کرده و به این موضوع خاتمه دهد، چرا که وظیفه ما این است که مراجع احترام بگذاریم. @Manahejj
🌀 روایت تلخ استاد علیدوست از معیشت سخت اساتید و طلاب 📝 زندگی طلاب از زهد گذشته است تفاوت شهریه دیروز و امروز به نسبت اجاره زمانی علامه طباطبایی می‌فرمود: «ما ده تومان شهریه می‌گرفتیم و یک تومان را برای اجاره می‌دادیم و نه تومان باقی را خرج می‌کردیم». یعنی یک دهم شهریه طلبه، اجاره خانه متأهلی را پرداخت می‌کرد. زمانی که ما طلبه بودیم در اوایل انقلاب سال ۵۸ بنده خودم لمعه می‌خواندم و اجاره‌نشین بودم. حدوداً ۱۲۰۰ تومان شهریه می‌گرفتم و در قم بخشی از خانه را اجاره کرده بودم با ماهی چهارصد تومان. یعنی یک سوم شهریه طلبه‌ی سطح یک در حد یک سوئیت در قم می‌شد اجاره کرد. اما الآن بالاترین شهریه برای یک استاد حوزه که عائله‌مند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از دو میلیون تومان است. این مبلغ برای اجاره یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمی‌کند و اگر به همین منوال باشد در سال‌های آتی کفاف همان را هم نخواهد داد. در آینده شهریه ۲۰ روز و ۱۰ روز اجاره خواهد شد. تازه این بالاترین مقدار شهریه است و طلاب پایه‌های پایین‌تر و کسانی که تدریس ندارند مبالغ بسیار کمتری دریافت می‌کنند. بنده در جای دیگری هم گفتم زندگی برخی طلاب از زهد گذشته است. چیزی که [طلبه] در اختیار دارد تقریبا هیچ است. این را می گویم که بدانید از این اوضاع مطلع هستم و معتقدم مسئولین باید بیشتر رسیدگی کنند. این باید دغدغه مسئولان و مدیران بشود. ✅ حوزه امروز کامل نیست؛ با این حال خیلی بهتر از گذشته است اما این نکته را هم به عنوان یک مطلع می‌گویم که باید شاکر نعمات خدا باشیم. عرض کردم کمبودها را می‌دانم اما با اطلاع می‌گویم با همه این مشکلات هیچ زمانی مثل اکنون برای حوزه‌ها نبوده است. امکاناتی که من و شما امروز داریم هیچ‌وقت در اختیار روحانیت نبوده است. بنده در قم موقعی که شرح لمعه می‌خواندم مدت‌ها دنبال کتاب مسالک الافهامِ شهید می‌گشتم و پیدا نمی‌کردم. تمام قم را گشتم. بحث مالی هم نبود. اصلا کتاب‌فروشی‌ها نداشتند. بعدها این کتاب توسط آیت الله مرعشی نجفی چاپ شد. آن هم چاپ قدیمی که امروز اگر به شما بدهند نمی‌توانید بخوانید. امروز شما بدون بیرون رفتن از منزل به تمام کتب لازم دسترسی دارید؛ اساتیدی که شما دارید، قدرشان را بدانید. استادی که به ما مغنی درس می‌داد بعضی جاها را نمی‌توانست معنی کند. امروز بحمد الله ممکن است حوزه کامل نباشد؛ اما خیلی خیلی بهتر است. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 ورود تازه‌نفس‌ها به هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین ❓در انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین چه گذشت؟ 🔸 چهارمین انتخابات هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پنجم آبان ماه در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد. 🔹 در پی شمارش آرای اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی با کسب ۸۵ رأی رئیس مجمع عمومی و جایگزین حجت‌الاسلام فرخ‌فال شد. 🔹 همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی تبار اردهالی با کسب ۸۲ رأی به عنوان نایب رئیس اول و حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی با کسب ۶۹ رای به عنوان نایب رئیس دوم منصوب شد. بیشتر بخوانید: Manahej.ir/post/ENMajma-Omumi 📌 مناهج: 🔹 ضمن تقدیر از زحمات هیئت رییسه سابق مجمع عمومی جامعه مدرسین، ورود اساتید جدید به هیئت رییسه را باید به فال نیک گرفت. ✅ همچنین از آیت‌الله به دلیل عنایت و التفات به نظر اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین در انتخابات هیئت رییسه این مجمع نیز تشکر می‌شود. 🔹 امید است همانگونه که حجت‌الاسلام لونی گفتند مجمع عمومی به لحاظ محتوایی به تحول مطلوب برسد: «عده ای بیان می کنند که مجمع عمومی جامعه مدرسین در شکل و صورت وضع مطلوبی پیدا کرد، اما در محتوا و از درون هنوز اتفاق مطلوب نیفتاده و ما باید اجازه دهیم تازه نفس ها وارد میدان شوند و همانگونه که در دولت و قوه قضائیه امید ایجاد شده، باید در تمامی بخش های مدیریتی این اتفاق رخ دهد.» ♨️ تحول و ارتقای ساختاری و محتوایی جامعه مدرسین می‌تواند کل حوزه را متحول کند. @Manahejj