eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یک
🌀 مظلومیت روانشناسی اسلامی در حوزه‌های علمیه! 📝 پاسخ به بیانات استاد عالم زاده نوری 🖋 حجت الاسلام محمد کاویانی به نام خدا خدمت معاون محترم تهذیب حوزه‌های علمیه؛ عرض ادب و احترام دارم. 🔸 جانا سخن از زبان ما می گوئید؛ «نگاه تأسیسی و بنیادی به روانشناسی اسلامی داشتن» از فریادهای کم تأثیری بوده است که در طول سالیان متمادی از قلم و حنجره این بنده حقیر (محمد کاویانی) بلند بوده است؛ 🔹 در مقالات، در همکاری با مجلات، در تصمیمات گروهی، در انجمن روانشناسی اسلامی، در راهبری بعضی از گروه های آموزشی دکتری قرآن و روانشناسی، و در هر موقعیتی که امکان ابراز آن وجود داشته است، این فریاد را داشته ایم؛ البته به لطف خداوند، آثاری بر آن مترتب بوده است؛ اما با آنچه باید باشیم، تفاوت و فاصله فراوان داریم. ♨️ پژوهش‌های اسلامی و قرآنی در حیطه روانشناسی در حوزه علمیه قم واقع شده است. باید اقداماتمان و تلاش‌هایمان، چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی، هدفمندیِ بیشتری داشته باشد؛ از دوستان بسیار عزیز خودم که در حیطه های مشاوره و درمان فعال هستند، باز هم خواهش می کنم که مقدار قابل توجهی از فرصت و نیروی خود را به پژوهش های هدفمند اسلامی، اختصاص دهند که خیر دنیا و آخرت در آن است. در این صورت است که در آخرِ کار، از علّییین خواهیم بود و در این صورت خواهد بود که «خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (مطففین، ۲۷)». در اسلام رقابت مورد تشویق قرار نگرفته است، مگر در امور خیر؛ «وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَات...» (بقره، ۱۴۹). با احترام و ادب به محضر همه دوستان. @Manahejj
062_14001102_حجاب ورزشکاران.mp3
3.4M
🌀 مخالفت رهبری، مراجع و علما با ورود زنان به ورزشگاه‌ها 🎙 آیت الله شب زنده دار 📆 شنبه: ۲ بهمن ۱۴۰۰ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یک
🌀 از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده و می‌تواند خطرزا باشد 👤 علامه مصباح یزدی 🔸 آنچه از آن غفلت کرده‌ایم و می‌تواند خطرزا باشد، مبانی این علم (مشاوره و روان‌شناسی) است. ♨️ صرف این‌که بخش‌های مختلفی از روان‌شناسی و مشاوره را از غرب آموخته و رنگ و لعاب دینی نیز به آن بدهیم، مشکل را حل نمی‌کند؛ مشاوره باید بتواند مشکلات زندگی انسانی افراد را حل کند و بیماری‌های انسانی را علاج کند؛ لذا باید از نظر مبنایی، انسان را شناخته و به نقش انسان در این عالم آگاه بود. 🔻 گاهی بر اساس همین روان‌شناسی و مشاوره مبتنی بر نگاه مادی و غربی، به جای حل مشکلات بر مشکلات فرد، افزوده می‌شود، اما ما گاهی فکر می‌کنیم که نسخه معالجه اصلی همین است و لذا به جای منفعت، به دیگران ضرر می‌زنیم. 🔹 برای این‌که به این آفت مبتلا نشویم، باید مبانی را به دست آوریم و آن‌ها را ملاک سنجش سلامت مشاوره قرار دهیم؛ این است که راه درازی در پیش داریم که باید آن را قدم به قدم طی کنیم. 📌 متن و صوت کامل بیانات: Manahej.ir/post/Mesbah-Moshvere @Manahejj
20.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ثمره تلاش جمهوری اسلامی برای دینداری مردم 🎥 مردم بی‌دین‌تر شدند؟! 👤 حجت‌الاسلام راجی ❗️برخی احتمال نمی‌دهند در شناخت دینداری مردم، قبل و بعد از انقلاب اشتباه می‌کنند؟!! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 دینداری صفر و یکی یا دینداری تشکیکی! ❓آیا دیانت مردم ایران در دوره جمهوری اسلامی کاهش یافته است؟ 🖋 یعقوب مددی 🔸 نظام جمهوری اسلامی متکفل تقرّب مردم به خداوند سبحان است. مکرراً عده‌ای می‌گویند مردم در جمهوری اسلامی از دین فاصله گرفته و ظواهر جامعه را نیز دلیل بر مدعای خود می‌دانند. ❓ سؤال اساسی این است که میزان تشخیص دیانت فرد و جامعه چیست؟ آیا بدحجابی، ارتباط دختر و پسر و... دلیل بر بی‌دینی آنهاست؟ آیا دیانت امری صفر و یکی است بگونه‌ای که فرد و جامعه یا متدین‌اند یا خیر؟ 🔹 دین را اگر مجموعه‌ای از نگرش‌ها از قبیل توحید و‌ امامت و کنش‌هایی مانند نماز و ایثار بدانیم خواهیم دید که دیانت امری دارای مراتب است؛ 🔹 توحید به عنوان زیربنای تمام دین اسلام نیز خود عقیده‌ای با مراتب متفاوت است از توحید عوام تا توحید عارفان و از توحید عارفان تا توحید ائمه و‌انبیاء. 🔻شخصی که نماز می‌خواند ولی خمس نمی‌دهد را متدین می‌دانیم چنانچه آن فرد مسجدیِ نماز شب خوانِ اهل خمس را متدین می‌دانیم. اولی بابت نمازش ثواب می‌برد و بخاطر ترک خمس عقاب، دومی هم بابت طاعاتش ثواب برده و بخاطر غیبتش از مؤمن عقاب می‌شود. پس دیانت امری دارای مراتب است نه صفر و یکی. ⚡️ جامعه‌ای که در آن: ربا، روابط نامشروع، اختلاس، غیبت و... اموری قبیح شمرده می‌شود؛ رباخواری را جنگ باخدا می‌دانند و دروغگو را دشمن خدا، نمازخوان را محترم و زن عفیف را همچون دُرّ باارزش می‌دانند. مهمان را حبیب خدا و فقیر را فرستاده خدا می‌دانند. دستگیری از فقیر، صله رحم، گذشت، زیارت و توسل همچنان در آن رونق دارد، یعنی همچنان در آن جامعه، ذکر خداوند زنده است. ✊🏻 جامعه‌ای که: آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند و مبارزه با استکبار را امری لازم، حتماً دینی است. 📿 تا بحال فکر کردید چرا با وجود این همه تهاجم فرهنگی، همچنان نمادهای حداکثری معنویت مانند اعتکاف، زیارت، اربعین، جهاد و شهادت، روضه‌های خانگی و ... در جامعه زنده است؟! ❗️چرا با وجود این‌همه تزریق مسائل جنسی به جامعه، همچنان ازدواج در جامعه رونق دارد و سقط جنین تقریبا بین تمام مردم، امری ناپسند شمرده می‌شود؟! 🔹 اشتباه نشود! اگرچه تا وضع مطلوب فاصله بسیار است اما جامعه ایران، متدیّن است و تنها عامل این مهم، استقرار نظام اسلامی است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 آیا انقلاب اسلامی توانست جامعه ایران را توحیدی‌تر نماید؟ 🖋 یعقوب مددی 🔸 روح توحید، نفی عبودیت غیر خداست «لقد بعثنا فی کل امة رسولاً أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت». در ادعیه نیز از این معنای توحید به انقطاع الی الله تعبیر شده است. توحید، رهایی از بند دیگران و به بندِ خدا درآمدن است. 🔹 انبیاء آمدند تا انسان‌ها را از اسارت فرعون‌ها، نمرودها و شهوات آزاد کرده و به بندگی خداوند سبحان دربیاورند. ♨️ جامعه‌ای که مردمش اهل نماز و روزه هستند؛ ولی زندگی‌شان وابسته به طواغیتی همچون آمریکاست، موّحدانه نیست چراکه اجتناب از طاغوت نداشته‌اند. 💠 دیانت و توحید مردم ایران پس از انقلاب، متفاوت با قبل از آن است؛ 🔹 نماز و حج در عصر نظام اسلامی هم عبودیت خداوند است و هم نفی عبودیت استکبار. حجاب و چادر زن در این دوران صرفاً یک پوششِ مصونیت‌زا نیست بلکه یک «نَه» به استکبار جهانی است که همت‌شان خرج ابتذال جوانان می‌شود. 🔹 طاعات و عبادات امروز دیگر فقط مناسک و شعائر نیستند؛ بلکه هر عبادتی در عصر خمینی کبیر یک مبارزه با طاغوت نیز هست. و این یعنی امتداد توحید در متن زندگی مردم. ⚡️ انقلاب اسلامی بود که توانست حرکت بشریت در سراشیبی مادی‌گری و ابتذال را متوقف و آغازگر عصر جدیدی در عالم باشد؛ عصر امام خمینی، عصر دین و معنویت، مردم‌باوری و نفی نظام سلطه و حیات ارزش‌های انسانی است. 🔹 ارزش‌ها زمانی زنده می‌مانند که حاکمیت‌ جامعه در دست طاغوت نباشد؛ ارزش‌هایی مانند توحید، ولایت، عدالت، نماز، خانواده، دستگیریِ‌ نیازمند، جهاد، استکبارستیزی و... چون تاروپود نظام اسلامی را تشکیل داده‌اند، در ایران زنده مانده‌اند. 🔻 بنی‌اسرائیل زمانی بُت‌پرست شدند که از ولایت حضرت موسی‌ خارج شده و بنده سامری شدند. 🔻 هزارسال هم که ضد خانواده و ازدواج تبلیغات شود؛ ولی اگر حکومت بنایش بر حفظ خانواده و عفت باشد، ارزش‌بودن ازدواج و خانواده زائل نخواهد شد. 🔻 هرقدر هم که ضد دین تبلیغ کنند ولی چون عمل به دین مبنای نظام است، ارزش دیانت، باقی می‌ماند. ✅ جامعه ایران با برقراری نظام اسلامی در این کشور و حمایت از آن، در ابعاد متعدد و وسیعی، توحیدی شد؛ چراکه نظام اسلامی همان برگردان توحید در جامعه است و «کلمة لاإله الّا الله حصنی...» 〰〰〰〰〰 📌 مطالب مرتبط: 🌀 دینداری صفر و یکی یا دینداری تشکیکی! https://eitaa.com/manahejj/4853 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
🌀 چگونه مرا تبعید کردند؟ 📝 گلایه از بی غیرتی و بی‌دینی مردم عصر قاجار 🖋 گزیده‌ای از نامه سید جمال‌الدین اسدآبادی به حاج محمدحسن امین الضرب 🔸 روز پنجشنبه در حضرت عبدالعظیم که از بیماری قدرت به حرکت نداشتم، بیست نفر جلاد (فرّاش) عمر سعد (مختارخان) ریختند به منزل. 🔹 (معین التجار هم بود) مرا به غایت غضب و حدّت که نمونه‌ای از حقه و کینه عساکر ابن زیاد بود کشیدند، چون خوف آن را داشتند که مبادا اندک اسلامی در قلوب اهل شهزاده عبد العظيم (مردم ری) مانده، به سبب غیرت دینی از من حمایت کنند. ♨️ و حال آن که این خیال باطل و فكر محال بود. چون که اسلام و دین و غیرت و حمیت مدتی است که از آن ۰۰۰ هجرت نموده، چنانچه همیشه می‌گفتم. 🔹 آن‌قدر مرا به سرعت می‌بردند و به شتاب می‌کشیدند که دکمه‌های قبا و پیراهن، گلوی مرا فشار داد که نفسم قطع شده به زمین افتادم. 🔹 پس از آن هیچگونه ندانستم که مرا به چه نوع به دارالاماره عمر سعد رسانیدند، و تا مدت چهار ساعت هیچ نفهمیدم که در کجا هستم. 🔹 چون به خود آمدم و عمر سعد و شمر را (حسن خان قزوینی سرتیپ سوار کشيک خانه) در حضور خود دیدم و مدت سه ساعت هم بی عمامه و بی ردا نشسته على الاتصال آب می نوشیدم چون که به سبب حبس نفس حرارت شدیدی در جگر حاصل شده (حتی تا کرمانشاه این حالت باقی بود و می‌بایست روزی چهل بار آب بنوشم). ... پس از آن مرا در حالت بیماری و تنگی نفس و حرارت کبد به پنج سوار که رئیس ایشان سنان بن انس که حمید خان سرهنگ باشد، سپردند. 🔻 دیگر در بین راه بی بالاپوش، بی شلوار، با همه آن برفها و آن سرمای شدید و آن خشونت اخلاق و عدم ایمان، حارسين (نگهبانان) در منزلگاه‌ها به طویله‌ها فرودآمدن، آن عفونت‌ها، آن دودها، دیگر خود شما تصور کنید که چه گذشته است؟ 🔻 ... این همه را نوشتم تا آن که بدانید این مصائب همه بر بدن من وارد آمد؛ ولی در همه این حالات، روح من مسرور بود و هست و خواهد بود. 🔹 بلاشک بعضی ایرانیان خواهند دانست که من برای اصلاح احوال صوری و معنوی ایشان تا هر درجه ایستادگی دارم و آنچه می‌گفتم نه از برای امرار وقت و گرمی مجلس بود. و از خداوند متعال خواهانم که آن واقعه مهوله را یکی از اسباب فوز من قرار دهد و بدین مقصد عاليم برساند، و دلهای پاک منور به ایمان را شاد گرداند. آمین. 📚 نهضت روحانیون ایران، مرحوم علی دوانی، ج ۱، ص ۷۷ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 پرونده: @Manahejj
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 هر تلاشی «جهاد» نیست 📝 شرح معنای «جهاد» در منطق اسلام 🎥 گزیده‌ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار اخیر مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام 📅 ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ @Manahejj