eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 معنای عشق به رهبری 🎥 خاطره آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) از جلسه دیدار با امام خامنه‌ای @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اولین و مهم‌ترین راه شناسایی خط نفوذ در حوزه‌های علمیه 📝 بازخوانی منشور روحانیت و خط نفوذ در حوزه
🌀 رازگشایی از اهداف حضرت آیت الله حائری (ره) در بازتأسيس حوزه قم 📝 نقدی بر تقریر سکولار محقق داماد از صد سال حوزه قم 👤 مصاحبه با محمدصادق ابوالحسنی ➖ ادعای محقق داماد در نشست صدسالگی حوزه: شیخ‌عبدالکریم با جداکردن حوزه از سیاست، روحانیت را دوباره در دل مردم محبوب کرد و همین رویه بعدا در دوره آیت‌الله بروجردی نیز استمرار یافت!! اما با وقوع انقلاب اسلامی، دوباره روحانیت وارد سیاست شد و به آن شرط حاج‌شیخ عمل نشد و بعد از گذشت ۴۰ سال هم می‌بینیم که مردم از روحانیت فاصله گرفتند!! آقای محقق‌داماد، با این اظهارات یک دوقطبی بین حرکت تاریخی آیت‌الله حائری و رهبری امام‌خمینی ایجاد کرده و عملا حوزه علمیه را به جدایی از سیاست دعوت کردند. ❇️ نقد محمدصادق ابوالحسنی: آقای محقق‌داماد اول به طرح یک سوال می‌پردازند که چرا حاج‌شیخ، حوزه قم را تاسیس کرد و ‌انگیزه وی چه بود؟ بعد گزارش‌های تاریخی گوناگونی بیان می‌کنند که کاستی‌های زیادی دارد. سپس با نگاه خاص خودشان، یک تحلیلی در خلال گزارش‌ها ارائه می‌دهند و نظریه‌پردازی و نتیجه‌گیری خود را به اتمام می‌رسانند. تحلیل کردن تاریخ، اصولی دارد و هرکس دنبال نظریه‌پردازی تاریخی است، باید شرایط آن را مراعات کند... به‌نظر من در نظریه‌پردازی آقای محقق‌داماد نیز این شرایط مهم رعایت نشد... 📌 متن کامل و دقیق این نقد را در مناهج بخوانید: Manahej.ir/post/Taqrir-Secular @Manahejj
🌀 انحراف آسان! 💠 امام خامنه‌ای ❇️ این نکات ریز را باید جوانان ما درک کنند... @Manahejj
شعبان 1443.pdf
1.09M
🌀 جدول مراقبه‌ی شعبانیه 📝 اعمال و اذکار ماه شعبان 📿 در ماه شعبان با تکرار ذکر «لا إله الاّ الله، وَ لا نَعْبُدُ إلاّ إیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّین وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرکُون» می‌گویی: إله و معبود و مطلوبی جز «الله» در هستی نیست. 📿 پس باید دل به او سپرد، و جز او را عبادت نمی‌کنیم، خالصانه دین را برای او می‌دانیم، هرچند مشرکان جهت‌های فراوان دیگری را پیش روی ما می‌گذارند تا از دین خدا عدول کنیم و به مکتب‌ها و تئوری‌های آن‌ها برگردیم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔹 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسان شدن انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام عمل و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. 🔹 البته هرکس مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کند و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 📚 منابع: 1️⃣ اقبال الاعمال 2️⃣ مفاتیح الجنان @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 وارد ماه شعبان شدیم 🎥 مناجات بی‌نظیر ❓سؤال رهبر انقلاب از امام درباره دعایی که بیشتر دوست دارند... @Manahejj
🌀 گزارش استهلال ماه شعبان المعظم 🔸 دفتر رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ماه رجب ۲۹ روزه بوده؛ بنابراین امروز روز اول ماه شعبان ۱۴۴۳ است. ❇️ مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت شد:استان کرمان: یک گروه ۴ نفره در سیرجان توانستند ابتدا با دوربین سپس با (غیر مسلح) هلال را رؤیت کنند. ➖ استان خراسان رضوی: گروه طلاب مشهد مقدس با دوربین (مسلح) ➖ استان خراسان شمالی: رصدخانه بجنورد با تلسکوپ (مسلح) 📌 متن کامل گزارش: https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=49699 @Manahejj
🌀 حوزه علمیه هیچ کاری با قرآن ندارد 📝 رکن حوزه فقط فقه و اصول است 👤 آیت الله جوادی آملی 🔸 ضرورت حضور قرآن در جامعه از راه حوزه باید باشد. حوزه هم علوم فراوانی دارد منتها آنها هستند؛ ولی رکن اساسی [حوزه] فقه و اصول است. علوم اصلی و عنصر اصلی و رگ حیات حوزه همان فقه و اصول است. 🔻 اجتهاد در اصول بدون قرآن اصول از اول تا آخر هیچ ارتباطی با قرآن ندارد. ممکن است کسی در تمام مدت عمر اصلاً قرآن را ندیده باشد و در اصول مجتهد باشد. شما این جلد اول کفایه را ده بار تدریس بفرمایید، یک آیه ندارد که مثلاً مطلبی باشد که فنی به آیه تمسک بکند! اما جلد دوم کفایه دو تا آیه است، همه، بدون استثنا -همه محققین- میگویند که این را ما «تشحیذاً للأذهان» میآوریم وگرنه دلیل حجیت خبر واحد، نه آیه «نبأ» است نه آیه «نفر» این همه هشت میلیارد [جمعیت زمین] که به خبر واحد عمل میکنند که آیه «نبأ» ندارند آیه «نفر» ندارند، این بنای عقلاء است و موثّقی خبری آورد به آن عمل میکنند، ما هم همین هستیم، انبیاء هم همینطور بودند، اولیاء هم همینطور بودند، ائمه هم همین روش را داشتند، من که یادم نیست یک محقق اصولی به آیه «نبأ» یا «نفر» تمسک بکند هر کس نقل کرد برای اشکال و «تشحیذاً للأذهان» است. پس جلد اول و جلد دوم کفایه را دهها بار شما تدریس بکنید یک آیه در آن نیست که علم اصول به آیه تکیه کند، هیچ! این یک عنصر اصلی حوزه است. ⚠️ در فقه آیات هست اما... فقه چرا، آیات هست، اما اگر هم آیات در یک مسئله‌ای باشد یا مطلق است یا عام، مخصصاتش مقیداتش به وسیله روایات بیان شده است، مثلاً شما اول تا آخر فقه را که تدریس کردید و می‌کنید، ببینید کجا فقط به یک آیه تمسک کرده باشد! اگر هم باشد گاهی برای تأیید است، چون اگر باشد به نحو اطلاق است یا به نحو عموم است که همان اطلاق و عموم به اضافه مقیدات و مخصصات در روایات ما فراوان است. ♨️ حوزه هیچ کاری با قرآن ندارد! بنابراین حوزه یعنی حوزه! هیچ یعنی هیچ! کاری با قرآن ندارد و اگر قرآن را ما در بالای سر نگذاریم و به حوزه نیاوریم و در زیر چتر قرآن نباشیم، آن هدف والایی که قرآن دارد حاصل نمیشود. این [قرآن] نیامد بگوید که ما فقط آمدیم زندگی را به شما یاد بدهیم که بعد بیایید بهشت! اینها سرجایش محفوظ است اینها را گفته است، گفته ما آمدیم شما را زنده بکنیم، این زندگی چیست؟ ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ﴾ این چه حیاتی است؟ به مردم زنده خطاب میکند، به متمدّنان آن روز هم خطاب میکند. پس معلوم میشود که زندگی دیگری است، حیات دیگری است، یک نحو زندگی است یک نحو جامعه زنده است، یک نحو اقتصاد زنده است، یک نحو ملت زنده است، یک نحو امت زنده است که قرآن دوست دارد. ✅ بنابراین الا و لابد حوزه باید در خدمت قرآن باشد: یا تفسیر ترتیبی، یا تفسیر موضوعی، یا «علوم القرآن» یا امثال ذلک که بالاخره مشخص بشود این برای ما آمده است. 📗 مباحث علوم القرآن جلسه اول 📅 ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ 📌 مناهج: آیا وقت آن نرسیده که در کنار فقه و اصول، رکن دیگری به علوم اصلی حوزه‌های علمیه افزوده گردد؟ امیدواریم شورای عالی برای این مهم تدبیری بیندیشند. @Manahejj
👓 سلام بر حماسه سازان همیشه‌ جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند... 📕 (منشور روحانیت امام خمینی) ⚫️ تصویر روحانی شهید و امام جماعتی که امروز در انفجار تروریستی پاکستان به فیض شهادت نائل آمد @HozeTwit
🌀 گلایه از عدم اقدام عملی در عرصه جهاد تبیین 👤 امام جمعه تبریز 🔸 همه در رابطه با جهاد تبیین سخن می‌گویند، اما متاسفانه اقدام عملی در این زمینه نمی‌بینیم و می‌ترسیم که این بحث نیز همانند گام دوم انقلاب در حد بیانیه و اطلاعیه بماند. 🔹 جهاد تبیین یک معیار است و باید آنچه را که درک می‌کنیم، به درستی تبیین کنیم. آگاهی داشتن از اینکه دقیقا چه چیزی باید در این جهاد، تبیین شود، بسیار حائز اهمیت است. hawzahnews.com/xbCbB @Manahejj
🌀 ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تهنیت باد 💠 امام خامنه‌ای: 🔸 سوم شعبان پرتوی از عظمت امام حسین علیه‌السلام است. روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسين عليه الصلاة والسلام روز با عظمتی است. ❇️ به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی - عالم فقیه و عارف بزرگوار- عظمت روز سوم شعبان را باید به عنوان پرتوی از عظمت حسین بن علی به حساب آورد و به شمار آورد؛ روز بزرگی است. ✅ در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریت، یک حرکتی را - که نظیر و شبیهی ندارد - ارائه‌ی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد؛ است. ۱۳۹۰/۴/۱۳ @Manahejj
🌀 اعمال و اذکار ماه شعبان 📌 دانلود جدول مراقبه روزانه ماه شعبان: https://eitaa.com/manahejj/4994 @Manahejj
🌀 شاخص‌های هویت روحانیت 📝 ریزش‌ها و رویش‌های صنفی 🖋 محمد عالم زاده نوری 🔸 روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دین‌شناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب ««لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون»» پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقش‌آفرینی کند. 🔹 به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عده‌ای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمی‌آید و از دیگران برنمی‌آید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار می‌رود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلام‌شناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست. 🔹 تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامی‌سازی علوم انسانی، تربیت دینی انسان‌ها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بی‌تردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هسته‌ای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - کارویژه روحانیت به شمار نمی‌آید. 📌 متن کامل یادداشت در سایت مناهج: Manahej.ir/post/SHakhes-Hoviat @Manahejj