eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌀رویکرد جدید در تحول‌خواهی 🗂 هر هفته یک پرونده‌ی ویژه در مناهج 📝 به حول و قوه الهی، کانال «مناهج» در راستای تقویت «حوزه انقلابی» و «تحول مطلوب»، هر هفته برای یکی از موضوعات حوزه و روحانیت پرونده ویژه باز می‌کند. هدف از این اقدام، تمرکز بر یک موضوع، و طرح انتقادات و پیشنهادات پیرامون آن است. روش مناهج، عبارت است از: ارائه‌ی محتوایی جامع، صریح، بدون هیچ محافظه‌کاری و در عین حال مؤدبانه، نقد مشفقانه بدون تخریب، همراه با پیشنهادات عملی و قابل اجرا. 🌐 موضوعات کلی عبارتند از: 1. مشکلات حوزه وروحانیت 2. تحول حوزه 3. مسائل جاری اجتماعی-سیاسی مرتبط با حوزه و روحانیت قالب مطالب هر پرونده متشکل از: 🔰نظر امامان انقلاب 🔰گزارش تفصیلی 🔰یادداشت 🔰طنز 🔰کاریکاتور 🔰داستانک 🔰نقد و نظر اعضا 🌀 از نظرات کاربران در راستای ارتقای مطالب و انتشار آنها در سطح حوزه‌های علمیه سراسر کشور استفاده خواهد کرد. به امید حوزه مطلوب @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه فردا در مناهج می‌خوانید: 🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سخت تر از دیروز 🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 🌀 مباحثه مجازی: تناقض دخل و خرج طلاب #شهریه #مناهج @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه بریده‌ای از #گزارش_تفصیلی: 🌀 معیشت طلاب، هرروز سخت‌تر از دیروز 📝 محمد حق‌پرست 🔺بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات #زهد طلاب تصور شده است، #شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به #خانواده_طلاب می‌خورد. مشروح گزارش در پست بعد👇 #معیشت_طلاب #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰عدم تناسب شهریه با و مناسبت‌های اجتماعی امروز (۹، اسفند، ۱۳۹۷) که این گزارش را می‌نویسم، شهریه طلاب متأهل عبارت است از: رتبه یک: ۵۵۰؛ رتبه دو: ۶۹۵؛ رتبه سه: ۱ میلیون تومان. مجردها تقریبا نصف متأهل‌ها شهریه می‌گیرند. خودتان از هزینه‌های اجاره و پوشاک و تغذیه و درمان و سایر هزینه‌ها مطلعید و نیازی به شرح نیست. از چند سال پیش تا حالا حقوق کارمندان و کارگران، هر ساله افزایش‌های قابل توجهی داشته است که اکنون دو سه برابر چند سال قبل است. اما شهریه، همان چیزی که از سال‌ها پیش بوده، هنوز هم است و نسبت به تورم جامعه تغییر چندانی نداشته است. مرجعی، از هفت سال پیش تاکنون، پنجاه هزار تومان می‌داده که هنوز همان است؛ این یعنی سفره طلاب که از اول کوچک بوده، سال‌به‌سال کوچک‌تر شده است. جدای از این، هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، قصه معیشت طلاب پُر غصه‌تر هم می‌شود؛ چون طلبه‌ها برخلاف سایر مشاغل، عیدی آخر سال ندارند و فقط در برخی اعیاد و ولادت برخی از ائمه(ع)، عیدی مختصری دریافت می‌کنند و بسته به اینکه چقدر نیازهای اولیه و اقساط عقب افتاده باشند، تلخی این ایام کم و زیاد می‌شود. : اخیرا مرکز خدمات، طرح‌هایی را کلید زده است. مانند اینکه اگر طلبه‌ای خوداظهاری نیازمندی کند و از فیلترهای مرکز خدمات عبور کند، احتمال دارد مبالغی جزئی (بخوانید صدقه) می‌گیرد. همچنین کلاس‌هایی برای آموزش درآمدزایی خانواده‌های طلاب راه انداخته است. اشکالات مدیریتی مثل ناعدالتی در پرداخت و جذب بی‌برنامه و برگزاری همایش‌های بی‌فایده و ساختمان‌های مجلل و...، موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فقط از ثمره‌های مضیقه مالی طلاب خواهیم گفت. از سویی امروزه مقتضیات زندگی عامه مردم تغییر کرده است و اصلا قابل مقایسه با ۵۰ سال پیش نیست. اما هنوز علما طلاب را به زندگی آن دوران تشویق می‌کنند. دورانی که اساتید و بزرگان حوزه هم مثل طلاب سطح و مقدمات زندگی می‌کردند. اما امروزه برخی از اساتید و بزرگانی که طلاب را به زهد و قناعت توصیه می‌کنند، به‌خاطر مشاغل اجرایی و... که دارند، از رفاه نسبتا خوبی برخوردارند. دم می‌زنند از زهد شیخ انصاری و علامه بهبهانی و امام راحل وقتی که ایشان زعمای حوزه بودند، اما خودشان را که امروز الگوی طلاب هستند، فراموش می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از طلاب، یکی از ریشه‌های اصلی معیشت سخت این است که این بزرگان، خودشان در سختی نیستند وگرنه اوضاع چنین نبود. شاید دوران سختی را قبلا گذرانده باشند، ولی اکنون چنین نیست. دیگر تلخی شرمنده خانواده شدن از ذهن آنها رفته است تا در حکومت اسلامی برای معیشت طلاب فکر بهتری کنند. نتیجه آنکه کمتر طلبه‌ای به زهد عمل می‌کند؛ چون اکثر الگوها وارد مسابقه شده‌اند. پارکینگ چند مرکز حوزوی بهترین نشانه است. از سویی دیگر، طبق قوانین حوزه، طلبه‌ها تا وقتی اشتغال به طلبگی دارند، حق ندارند کارهای اقتصادی انجام دهند، حتی مسافرکشی هم ممنوع است؛ چون هم مغایر با عزت طلبگی است، هم شهریه را شبهه‌ناک می‌کند. این در حالی است که همه علما و طلاب می‌دانند این قانون عملی نمی‌شود. عزت را باید در فضای مجازی ببینید. اگر سری به کانال‌ها و گروه‌های طلبگی در پیام‌رسان‌ها بزنید، می‌بینید که داغ‌ترین و شلوغ‌ترین کانال‌ها، آنهایی هستند که برای ۵۰ هزار تومان مسابقه می‌گذارند، یا اگر از فروشنده‌های بازار بپرسید «طلاب چه نوع مشتری‌هایی هستند؟»، جواب می‌شنوید، تکه کلام طلاب عبارت است از «طلبگی حساب کن، دیگه ندارم بیشتر از این، حالا نسیه بدهید تا بعد براتون بیارم.» آیا این همان عزت طلبگی است که آقایان دنبالش هستند؟ ادامه در پست بعد👇🏻 @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰تأثیرات سوء علمی، اجتماعی و فرهنگیِ مضیقه مالی : بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات زهد طلاب تصور شده است، شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به خانواده طلاب می‌خورد. : اثر دیگر معیشت کم، روی آوردن طلاب به تبلیغ‌های بی‌برنامه و کارهای درجه چندم و گاها بی‌فایده است. استادی که باید مطالعات اجتهادی داشته باشد، خودش را درگیر چند درس تکراری می‌کند، بلکه درآمد مختصری داشته باشد. طلبه‌ای که استعداد اجتهاد دارد، باید راهی روستایی با چند خانوار شود تا بعد از دو هفته تبلیغ در محرم، بلکه بتواند یکی دوتا از اقساطش را پرداخت کند. یا به کارهای اقتصادی روی بیاورد و از وقتش برای امرار معاش هزینه کند. در نتیجه استعدادهایی که می‌توانستند به محققان و پژوهشگران درجه یک تبدیل شوند، یا اصلا مباحث علمی را رها می‌کنند، یا خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. : اثر مهم دیگر، کم رنگ شدن فعالیت فرهنگی تبلیغی اصیل است. از سویی وظیفه ذاتی طلاب، تبلیغ و کار فرهنگی است که نیاز به زمان قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، طلاب مشکل معیشت دارند و کارهای فرهنگی معمولا یا درآمدی ندارد، یا بسیار کم است، به طوری که اصلا قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست. مثلا اگر کارمندی یک ماه سفر مأموریتی به مناطق محروم برود، تا پنج - شش میلیون پاداش خواهد گرفت، جدای از مخارج رفت و آمد و غذا و مسکن. اما طلبه‌ای که یک ماه رمضان تبلیغ می‌رود، یک میلیون هم دریافتی ندارد. عموم طلاب نسبت به این موضوع چند واکنش دارند: 🔺أ‌. برخی مجبور به کار اقتصادی می‌شوند و کار علمی تبلیغی را کم رنگ و بی‌رنگ می‌کنند. 🔺ب‌. برخی کار تبلیغی و فرهنگی‌ای را انتخاب می‌کنند که درآمد هم داشته باشد. در محله و شهر و روستایی کار فرهنگی می‌کنند که پول خوبی بدهند. در این صورت، نیاز مخاطب و منطقه و... تعیین کننده تبلیغ نیستند، بلکه میزان دریافتی، وظیفه را انتخاب می‌کند. نتیجه آنکه بسیاری از محله‌ها و مناطقی که نیاز به کار فرهنگی دارند، به خاطر حق‌التبلیغ کم، روزبه‌روز بزهکارتر می‌شود. (گروه‌های جهادی استثنا هستند.) 🔺ج‌. برخی دیگر به شغل‌هایی روی می‌آورند که هم درآمد داشته باشد، هم به وظایف طلبگی ربطی داشته باشد و چندان کار فرهنگی آزاد نمی‌کنند. نتیجه آنکه فرهنگ جامعه آسیب می‌بیند و کار طلاب نسبت به فرهنگ و آینده دیانت سخت‌تر می‌شود. به امید آنکه تا دیر نشده مسئولان حوزه برای معیشت طلاب، چاره‌ای به جز رایزنی با مراجع بیندیشند. @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 #یادداشت: 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی آیت الله #سید_احمد_خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. مشروح یادداشت در پست بعد👇 #پرونده_ویژه #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی 🌀رایزنی با مراجع آیت الله سید احمد خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. 🌀وضعیت امروز معیشت طلاب بحران‌های اقتصادی، افول وجوهات و کاهش قدرت مالی مراجع از یک‌سو و روند ازدیاد هرساله‌ی طلاب سطوح عالی از دیگر سو، دو لبه‌ی قیچی شده‌اند برای کوچک کردن سفره‌ی طلاب. روندی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و حتی آینده‌ی آن چه خواهد بود؟! 🌀نظام فعلی شهریه: قیف وارونه و بی‌سامان طلاب رتبه‌ی مقدمات، علاوه بر اینکه کمترین جمعیت شهریه‌بگیر را تشکیل می‌دهند از کمترین شهریه نیز برخوردارند؛ لذا هرساله به جمعیت رتبه یک، دو و سه افزوده می‌شود و میزان دریافتی هم بالا می‌رود. این جمعیت بی‌انتها برای حوزه علمیه فرق ندارد که استاد است یا پژوهشگر یا...! همه شهریه دریافت می‌کنند. در صورتی که این نظام پرداخت با عدالت بیگانه است! طلبه‌ی مقدمات که نه محراب و مسجدی دارد و نه می‌تواند پژوهش کند، چگونه باید با شهریه‌ی ناچیز، گذران معاش کند؟ خدا نکند این طلبه، معیل باشد و نفقه‌ی عیال بر عهده‌اش. اما طلبه‌ی فاضل رتبه 3 هم توان محراب و منبر دارد و هم هزار کار تبلیغی و پژوهشی از عهده‌ی او ساخته است؛ که اگر توان این امور را نداشته باشد، یا حوزه توان پرورش وی را نداشته یا خودش کم‌کاری کرده است. در هرحال طالب علوم دینی بعد از دو-سه دهه زیست طلبگی و تحصیل باید بتواند امور معاش خویش را بگذراند و متکی به حوزه علمیه نباشد. 🌀طرح آیت الله اعرافی شنیده‌ها حاکی است در سند اخیر تحول و طرحی که آیت الله برای تغییر نظام شهریه ارائه کرده‌اند آمده است طلاب برای مدت محدودی فقط شهریه بگیرند(مثلا 15 سال). نفس اینکه طلاب مادام‌العمر تکیه بر حوزه علمیه نداشته باشند بد نیست؛ اما اگر این طرح به صورت همان قیف وارونه و بدون پیوست های لازم (آمادگی طلاب بعد از 15 سال برای تأمین معاش خویش) باشد، قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. 🌀طرح پیشنهادی برای شهریه به نظر نگارنده اگر نظام فعلی پرداخت شهریه وارونه گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه از ابتدا طلبه می‌فهمد فرصت زیادی ندارد و زود باید بنیه‌ی علمی خود را تکمیل کند. اینجاست که خلاقیت، تنبلی و سستی را کنار می‌زند و طلبه را مجاهد علمی بار می‌آورد. البته حوزه باید زیرساختهای طلبه کارآمد را پایه گذاری کند وگرنه قطع شهریه خودش به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد. البته صدها راه حل دیگر نیز برای اصلاح نظام پرداخت وجود دارد؛ لذا از شورای عالی انتظار می‌رود فقط امید به رایزنی با بیوت مراجع معظم نداشته باشد و دیگر راه‌حل‌ها را در دستور کار خویش قرار دهد. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه بریده‌ای از #گزارش_تفصیلی: 🌀 معیشت طلاب، هررو
🌀 مطالب مرتبط با پرونده شماره یک مناهج را از این پست به بعد دنبال کنید. 🌐 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه 🔰 منتظر ادامه مطالب این پرونده باشید @Manahejj
✅ شیخ فضل‌الله محلاتی، از سوی ستاد مرکزی راهیان نور حوزه، به‌عنوان شهید شاخص جامعه روحانیت در سال ۹۸، اعلام شد با آغاز سفرهای نوروزی راهیان نور، شهدایی از جامعه روحانیت، بانوان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی و مدافعان حرم به‌عنوان شهید شاخص معرفی می‌شوند تا ضمن تبیین ابعاد زندگی آن‌ها برای جوانان، الگو گیری از شهدا سرمشقی برای همگان باشد. در نوروز سال ۹۸، شهید محلاتی، نخستین نماینده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان شهید شاخص جامعه روحانیت، معرفی شد. خبرگزاری حوزه #شهدای_روحانیت #مناهج @manahejj
🗂پرونده شماره یک مناهج 🗒موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 🌀 خرید عید 📝عطا یاوری -الو سلام...آماده اید؟...همین الان امتحانم تموم شد...کفایه همیشه سخته...میام دنبالتون بریم سه شنبه بازار...خیلی وقت نداریما....ساعت 6 باید کنار جاده باشیم...دیر برسیم اتوبوس رفته. یوسف تماس را قطع کرد و رفت دنبال خانواده اش تا برای عید خرید کنند. ساعت 4 بعدازظهر بود، یعنی دو ساعت وقت داشتند تا هم لباس بخرند و هم خودشان را به اتوبوس برسانند. رسم سه شنبه بازار قم این است که در شش ردیف به شکل کوچه بساط می کنند. هر ردیف حدود پانصد متر. این هفته خیلی شلوغ بود. هفته آخر سال بود. اکثر فروشنده ها داد حراج می زدند. همان ورودی بازار یوسف به دو دخترش گفت: بچه ها باید زود انتخاب کنید...وقتمون کمه...مامان بزرگ منتظره...تا شیراز خیلی راهه ها. فاطمه و معصومه به نشانه اطاعت سری تکان دادند. بعد یوسف به همسرش گفت: -خانم حواست به ساعت باشه. وارد کوچه اول شدند. بعضی قیمت ها را فریاد می زدند، بعضی قیمت را روی کاغذی نوشته بودند و روی بساطشان گذاشته بودند. یوسف به قیمت ها نگاه می کرد و با خودش می گفت؛ "خدا کنه پولم برسه". به یک کفش فروشی رسیدند، هرکدام از دخترها کفشی را برداشتند و با لبخند نگاهش می کردند. یوسف کفش را از فاطمه گرفت. از فروشنده پرسید: -آقا اینا چندن؟ -65 هزار تومان. به نظرش گران آمد. به فاطمه گفت: -بابا اینا زود پاره میشن. کفش را سر جایش گذاشت. چند کفش دیگر قیمت کردند و هرکدام را به بهانه ای برگرداند. دخترها دلگیر شدند. موقع رفتن به همسرش گفت: -چقدر همه چیز گرونه. بساط بعدی لباس دخترانه بود، از آن هم چیزی نتوانستند بخرند. چند بساط دیگر و چند کوچه دیگر هم همینطور گذشت. همسر یوسف سرش را نزدیک گوش یوسف برد و گفت: -ما که بالاخره باید یه چیزی بخریم، اگه الان نخریم باید تو شیراز بخریم اونجا هم معلوم نیست قیمت ها چطور باشه. یوسف گفت: میدونم ولی قیمت ها خیلی بالاست. - چقدر پول داریم؟ - کلا چهارصدهزار تومان از شهریه ام مونده. - یوسف به خدا توکل کن...بلیط اتوبوس رو که قبلا خریدی...فقط لباس باید بخریم. یوسف چاره ای نداشت. باید دست تو جیب می کرد. با صد هزار تومان دو جفت کفش برای دخترها خرید. لباس هرکدام هم صدهزار تومان شد. تا اینجا سیصدهزار تومان. دو تا هم روسری خرید و بابت هرکدام پانزده هزار تومان داد. هفتاد هزار تومان برایش باقی مانده بود. یوسف به همسرش گفت: - با این پول هم باید تا کنار جاده بریم، هم از ترمینال شیراز تا خونه مامانم. هم به خواهرزاده ها و برادرزاده ها عیدی بدم، تا ماه بعد هم سر کنیم. پول برگشت به قم رو چیکار کنیم؟ تازه برای شما هم چیزی نخریدم...تو این مملکت همه چیز بالا میره الا شهریه طلبه ها. -تا آخر تعطیلات که شیرازیم و خرج خاصی نداریم، منم الان چیزی نمیخوام، بعد عید که ارزون تر شد و پول دستتون رسید برام میخرید. -فدای تو بشم که اینقدر میفهمی...راستی ساعت چنده خانم؟ -ای وای...یک ربع به 6. -ای بابا...اینجوری که به اتوبوس نمی رسیم. یوسف یک تاکسی اینترنتی گرفت و به راننده گفت به سریع ترین شکل ممکن برود. به راننده اتوبوس هم زنگ زد: -سلام آقای راننده...مسافر شیرازم. -کدوم مسافر؟ -4 نفر از قم...دیشب هماهنگ کردم. -وایسا رسیدم. -نه هنوز نرسیدم...دیر می رسم. -مثلا کی؟ -6وربع. -پس با یه اتوبوس دیگه بیا. -خب کمی صبر کنید. -داداش اتوبوس پر از مسافره...من که نمیتونم مردم رو معطل شما کنم...خداحافظ. -لطفا قطع نکنید...ببینید من دیگه پول ندارم برای رفتن به شیراز...4 تا بلیط دویست هزار تومنه. -با زن و بچه ای؟ -بله -بیا داداش...من یه ربع ماشین رو به خرابی می زنم تا شما برسی. @manahejj
🌀بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی 🔰امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است. تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد. ۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد. ۲. درباره و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و را به عهده دارد است و بايد به ان پرداخته شود. ۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان(محقق خویی) ۵ سال طول ميکشيد. اصولي تر از محقق خويي کيست؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم مي انداختند؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است. ۴. با توجه به درخواست طلاب درباره و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است. ۵. بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند. ۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد. ۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است. ۸. به دنبال خود حرکت کنيد. ۹. بدون توسل و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و ميشود. مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد . ۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلامي ست. تلک عشرة کامله و الحمد لله رب العالمين محمد مظفري ۱۳ اسفند ۹۷ قم المقدسه @manahejj @salmanraoofi
📄 تکرار بیانیه ثواب دارد❗️ 🖋محمد حق‌پرست 🔻مخاطب بیانیه گام دوم، یک قشر و صنف خاص از جامعه مانند پزشکان و روحانیت نیست، بلکه همه ملت ایران به ویژه جوانان هستند. فرض کنید در شرایط اقتصادی امروز، و پس از انتشار بیانیه گام دوم، دانشجویان و اساتید دانشکده‌های اقتصاد سراسر کشور، مدام جلسات تجمع و تبیین گام دوم داشته باشند و همان بیانات را تکرار کنند بدون اینکه راهکارها و راهبردهای اقتصادی خود را بیان کنند. نهایتا کمیته‌ای برای پیگیری این بیانیه تشکیل دهند. 🔻یا فرض کنید معلمان و مربیان آموزش و پرورش، تجمع بگیرند و بیانیه دهند، بدون اینکه در سیستم آموزش و پرورش هیچ اتفاقی بیفتد. صرفا برای اینکه بگویند ما هم در صحنه هستیم. 🔻حال قضاوت مردم چه خواهد بود؟ آیا این کافی است؟ اصلا این کارها ضرورت دارد؟ ثم ماذا؟ چرا با بیانات مقام معظم رهبری و به ویژه بیانیه گام دوم، مثل شعارهای هر سال رفتار می‌کنند که فقط بهانه‌ای برای سربرگ و چند تجمع می‌شود بدون اینکه عمل‌گرایی واقعی داشته باشد؟ : تجمع می‌تواند نشان از عمل کردن باشد، اما سابقه‌ها عمل کردن را نشان نمی‌دهد. همین سه سال پیش بود که مقام معظم رهبری خطر «حوزه سکولار» را گوشزد کردند. حوزوی‌ها هم چندتا تجمع و همایش گرفتند و تمام. حال آنکه مثلا باید مبانی حوزه انقلابی را به لحاظ نظری وارد سیستم آموزشی می‌کردند و... . 🌀 تمام حرف منتقدان این است که هر کسی در هر شغلی: اولا باید وظیفه خودش را نسبت به بیانیه بشناسد؛ ثانیا برای صنف خودش را تبیین کند نه متن بیانیه را. متن بیانیه، کفایه نیست که نیاز به شرح داشته باشد. ثالثا به آن عمل کند و موانع عمل را بردارد. 🌀 شایان ذکر است، این نقد، همان نظر حضرت آقا نسبت به پیام هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) است. به سوال و جواب حزب جمهوری در (23 شهریور 63) مراجعه کنید. ای کاش انتقاد عمل نکردن و دلواپسی برای اکتفا به تجمع و تبیین، در آینده اشتباه درآید، که باعث خوشحالی نگارنده است. 🔴 اما جدای از این نقد، برخی مثل همیشه به بی ادبی و فحاشی و برچسب‌زنی منتقدان روی می‌آورند. این جماعت شیوه انتقاد کردن را هم بلد نیستند و تکلیف را همین تشخیص داده‌اند. به این جماعت فقط باید گفت: به تجمعات و تکرار مکررات ادامه دهید، مثل کسی که هزاربار قرآن را می‌خواند بدون عمل کردن، فقط برای ثواب بیشتر. @Manahejj