eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 از هفته آینده افرادی به کشف حجاب ابتدا تذکر داده شده؛ در صورت تکرار به محاکم قضایی معرفی خواهد شد 🎥 فرمانده کل نیروی انتظامی @Manahejj
🌀 شهید صدر و دعوت جوانان شایسته به حوزه 🔺 شهید صدر به وکلایش سپرده بود که جوانان شایسته و با کفایت مخصوصاً قشر دانشگاهی را شناسایی و به تحصیل در حوزه ترغیب کنند؛ ✅ شخصا متعهد شده بود معیشت این قشر را برعهده بگیرد. 🔻 خودش نیز به این کار اهتمام داشت و هر روز در مجلس عمومی با بعضی از جوانان که این ویژگی‌ها را در آنها می‌دید صحبت می‌کرد و آنها را به تحصیل در حوزه ترغیب می‌نمود. 📗 کتاب شرح صدر؛ ص ۲۲۸ @Manahejj
🌀 اعمال شب‌های قدر ✅ رأس همه دعاها، سلامتی و تعجیل در فرج مولایمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را مسئلت داریم. همچنین دعا برای سلامتی و طول عمر رهبر عزیزمان و پیشرفت هرچه بهتر و بیشتر انقلاب اسلامی... از خدا بخواهیم به ما هم نقشی در زمینه سازی ظهور مولایمان عنایت کند؛ ان‌شاءالله... @Manahejj
🌀 تطهیر خودکشی!! 🖋 بصیرا ایرانی؛ مشاور و طلبه جامعة الزهرا 🔸 در ماجرای خودکشی کیومرث پوراحمد برخی رسانه‌ها به عادی‌سازی و نوعی حق به جانب بودن بابت مسأله خودکشی یا به تعبیر زشت خودشان «مرگ خودخواسته» پرداختند؛ اقدامی که خالی از اغراض سیاسی در این مسأله هم نیست. 🔺 از اینها که بگذریم، شب گذشته شبکه مستند زندگی کیومرث پوراحمد را نمایش می‌داد که اگر با دید روانشناختی به بیان خاطرات و تجربیات و مسیر زندگی وی نگاه می‌شد - واقعا از این مسأله به راحتی و با عادی‌سازی‌ای که در جامعه بدون در نظر داشتن خطرات و عوارض آن - اینگونه راحت صحبت نمی‌شد؛ چرا که بی‌شک این مسأله ریشه در عدم سلامت روح و روان وی داشته و نیاز به بررسی بوده است. 🔻 در این مستند وی یک جمله گفت که برای بنده روانشناس بسیار قابل تأمل بود: «من از کودکی خود متنفرم، چون لکنت زبان داشتم و ....» چنان این جمله را بیان می‌کرد که گویی هنوز سنگینی آن دوران را با خود حمل می‌کرد. ♨️ متخصصان امر روانشناختی می‌دانند که ریشه بسیاری از اختلالات شخصیتی و روانی ریشه در کودکی افراد دارد و اگر فرد، دوران کودکی را به سلامت طی نکرده باشد امکان اینکه عوارض آن در بزرگسالی دامن‌گیر او و اطرافیانش باشد بسیار بیشتر است. ✅ پس بهتر همه تریبونداران و اهل رسانه‌، درست بیاندیشند و از هر مسأله بدون علم و دانش کافی به نفع خود بهره نبرند؛ ‌چرا که این امر چیزی نیست که بتوان در جامعه آن را بازیچه اغراض سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی قرار داد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قاتل امیرالمؤمنین علیه‌السلام یک نفر نیست 🎥 توضیحات امام خامنه‌ای درباره ذکر شب نوزدهم ماه رمضان 📿 صد مرتبه: «اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین» @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شب شرمندگی 🎥 مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی التماس دعا @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اذان مغرب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه... 😭 @Manahejj
🌀 علوی بروجردی و ادعاهای بی‌اساس 🖋 مسعود صدقی 🔸 از ملاحظات فنی و علمی پیرامون بیانات آقای علوی بروجردی که بگذریم، ایشان درباره سیستم اقتصادی شایسته و بایسته دو نکته را مطرح می‌کنند: 1⃣ اینکه می‌گویند طراحی سیستم اقتصادی باید بدست عقلا و متخصصان امر باشد و فقها در این زمینه نباید ورودی داشته باشند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ اگر به تاریخ انقلاب بنگریم، در کابینهٔ دولت‌های مختلف لیستی از اقتصاددانانی که تربیت‌شده دانشگاه هستند را بر مصادری چون وزارت اقتصاد یا ریاست بانک مرکزی خواهیم دید. همچنین قوانینی که در حوزه اقتصاد تصویب می‌گردد نیز محصول طرح یا لوایحی است که دولت‌ها و همچنین مجالس گوناگون ارائه می‌کنند. میزان ورود و نقش فقها نیز در این مرحله کاملا مشهود است. البته ممکن است ایشان اشکالات تخصصی(!) به سیستم اقتصادی فعلی داشته باشند که بازهم مخاطب ایشان -در فرایند فعلی- متخصصان و اقتصاددانان هستند، نه فقها. 2⃣ این نکته به نوعی زیربنای نکته اول است و آن، نوع نگاه ایشان به دین و فقه و نسبت آن با علومی چون اقتصاد است؛ وی می‌گوید چون اسلام ادعایی درباره طراحی علوم و مخصوصا علم اقتصاد ندارد، نسبت فقه با اقتصاد همین است که عقلا سیستمی را طراحی می‌کنند و به فقها می‌دهند تا حلال و حرام آن را مشخص کنند و فقه و فقها بیش از این نقشی ندارند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ در سیستمی که قانون اساسی طراحی کرده است، نقش فقهای شورای نگهبان دقیقا همین است که طرح‌ها و لوایحی که در مجلس تصویب می‌گردد را بررسی کرده و موارد مغایرت آن را با شریعت اعلام می‌کنند؛ دقیقا همان چیزی که اقای علوی بروجردی ترسیم کرده است! 📌 روشن نیست آنچه آقای علوی بروجردی اندیشیده و گفته از سر جهل است یا غرضی خاص. این همه بی‌خبری یا غرض‌ورزی برای کسی که می‌خواهد خود را به عنوان فقیه به همگان معرفی کند، زیبنده نیست. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 💬 طلبه: با سلام اظهار نظرهای عجیب و غریب بعضی از قم‌نشین‌ها باعث تأسفه قبلا صدایی که از قم شنیده می‌شد غیرت و توصیه به اجرای حداکثری دین بود ولی الان تبدیل شده به صدای دین حداقلی و... بله صد البته که اینها اقلیت‌اند؛ ولی اساتید حوزه نگذارند این صدا، صدای حوزه تلقی بشه آن هم با بیانات بظاهر عالمانه... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 الزام رعایت حجاب برای دریافت خدمات در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مهدی نصیری و «زبان‌حال سرایی» در تحلیل سیاسی!! 👤 مهدی نصیری: ➖چین به ایران درس سیاست داد، آقای رئیسی را خواستند و شی جین پینگ گفت جناب پرزیدنت ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمی‌شود که شما می خواهید سیاست منطقه‌ای‌تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما به خطر بیافتد. 👤 مهدی خانعلی زاده: ➖ یک برگ سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد می‌زنم عذرخواهی می‌کنم. شب‌ها می‌نشینند برای هم گروه‌‌های واتساپی می‌فرستند این چیزها را باور می‌کنند، سندش کو آقای نصیری!! ‼️ پاسخ نصیری: اینها زبانحال بود مثل زبانحالی که در روضه ها استفاده می شود!! 📌 مناهج: همیشه روی ساده‌لوحی و سطحی‌اندیشی صاحبان تریبون و رسانه، حساب باز کرده است. اینکه ذره‌ذره آب شدن هیمنه‌ی آمریکا در منطقه را نبینیم؛ اینکه کم‌کم عربستان هم فهمید نمی‌تواند به آمریکا تکیه کند را براحتی می‌توان نادیده گرفت و به زبانحال‌سرایی‌های بی‌مبنا پرداخت تا بدنه عمومی جامعه را هم به خطای تحلیلی بیاندازیم... امروز، جهان گواه این است که خاورمیانه جدید را آمریکا ساخت یا ایران. خاورمیانه‌ای که قرار بود حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا و عربستان از داعش و دیکتاتور یمن، روز بروز به تضعیف و حذف قدرت منطقه‌ای ایران بیانجامد؛ اما قدرت ایران در منطقه تعیین‌کننده بود و عربستان را وادار به عقب‌نشینی کرد. ولی جریان تحریف همیشه میل به وارونه‌نمایی حقایق دارد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 هرکسی امشب در را بزند، در را به رویش باز می‌کنند منتهی سعی کن در بزنی!! 🎥 آیت الله ممدوحی (ره) @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 چه کنیم امام زمان ارواحنا فداه در شب‌های قدر برای ما دعا کنند؟ @Manahejj
🌀 کجاست وادی امن کسی که مسکین است @Manahejj
هدایت شده از طلبه مدیا
🎞 عجب شبی است امشب! ✅ شب ۲۳ ماه رمضان ✅ شب جمعه ♨️ امشب رو میشه حسابی امام زمانی سپری کرد. 🔻 این دو روایت هم گوشه ذهنتون باشه: 1⃣ از رسول خدا(ص) نقل شده: حضرت قائم ظهور نمی‌کند؛ تا در شب بیست و سوم ماه رمضان که شب جمعه باشد، نام او و پدرش از دل آسمان فریاد زده شود، که آهای مردم، فلان بن فلان قائم آل محمد است، پس به حرفش گوش کنید و از او اطاعت کنید «وَ لَا يَخْرُجُ الْقَائِمُ حَتَّى يُنَادَى بِاسْمِهِ مِنْ جَوْفِ السَّمَاءِ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ قُلْتُ بِمَ يُنَادَى قَالَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ أَلَا إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوه‏» 📗 الغیبة (نعمانى)، ص۲۹۰ 2⃣ و از امام صادق(ع) نقل شده: آن ندای آسمانی که در ماه رمضان است، در شب جمعه‌ای خواهد بود که شب بیست و سوم ماه رمضان است؛ «الصَّيْحَةُ الَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ تَكُونُ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مَضَيْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ.» 📗 کمال الدين وتمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۰. 📌 از خداوند متعال تمنا و التماس کنیم؛ تا به همین شب ۲۳ ماه رمضان رضا دهد که شب ظهور حجتش ارواحنا فداه باشد... 📌 دعای سلامتی امام زمان «اللهم کن لولیک...» از اعمال شب ۲۳ رمضان المبارک است که وارد شده در این شب، مکرر خوانده شود. (مفاتیح الجنان) 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
🌀 روز قدس همه می‌آییم 💠 امام خامنه‌ای: تا رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیست بر قدس مسلط است، همه‌ی روزهای سال را باید روز قدس دانست. @Manahejj
🌀 راهپیمایی‌های تاریخی 🔸 طی چندماه گذشته شرایطی پیش آمد که: ✅ ١٣ آبان تاریخی‌ترین راهپیمایی بعد از انقلاب بود؛ ✅ ۲۲ بهمن پرشورترین راهپیمایی این ۴۴ ساله بود؛ ♨️ والان هم شرایطی برای اسرائیل و منطقه بوجود آمده که راهپیمایی ، تاریخی‌ترین راهپیمایی خواهد شد. ✅ همه می‌آییم تا نابودی اسرائیل را تعجیل بخشیم... 📌 دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان ارواحنا فداه و نابودی اسرائیل و آزادی فلسطین را در این شب قدر فراموش نکنیم. عمر رهبرمان پاینده و وجود نازنینش از هر بیماری و گزند به دور باد... @Manahejj
🌀 اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان @Manahejj
🌀 شهید لیلة القدر 📝 سالگشت شهادت حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه موفق و فعال کازرون 🔺 حجت‌الاسلام محمد خرسند سحر ۲۳ رمضان در خرداد ۱۳۹۸ شمسی - پس از بازگشت از مراسم احیا- درب منزل خود، توسط فردی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 🖋 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب: شهادت مظلومانه‌ی امام جمعه‌ی فعّال و موفّق کازرون، جناب حجةالاسلام آقای حاج‌شیخ محمد خرسند رضوان‌الله‌علیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کازرون بویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالاخص خانواده‌ی گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض میکنم. ایشان در شب قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرّع به لقاءالله پیوست و این نشانه‌ی الهی به آن روحانی با اخلاص و پرتلاش است ان‌شاءالله. از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسألت میکنم. @Manahejj
هدایت شده از سیدالعلماء
⚠️ خطر زندگی با شهوات نفسانی 📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ (شرح چهل حدیث مرحوم امام خمینی؛ ص 6) ☄ معمولا شهوات در حال وقوع انسان را قانع می‌کنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار حسرت می‌کنند!. و لذا بالاترین افراد رفاه طلب و دارای رفاه در زندگی، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای اینکه آن شخص نمی‌تواند جوانی‌اش را حفظ کند، نمی‌تواند پول و مال و امنیت و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته جمع کند و ذخیره نماید. ✖️ این گردش شب و روز، پیش آمدها، مرض ها، تصادف‌ها، جنگ‌ها و ... که در این دنیا حکومت می‌کند، برای هیچکس این بقا و ثبات را اجازه نمی‌دهد. 🔥 بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی می‌شود چون قبل از اینکه به این خوشی‌ها برسد، اینجا را ندیده بود که اینها را از دست می‌دهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادی که مثلاً در بیابان و غار زندگی می‌کنند، چه چیزی آنها را دچار حسرت می‌کند؟! زندگی شان به نظر ما همه‌اش مصیبت است؛ اما ما که دنبال رفاه را می‌گیریم سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما می‌دود که ما را بگیرد البته اگر مرگ زودرس نیاید!. ⚫️ آن وقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب می‌رود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفته‌اند؛ حسرت او را می‌کشد، ضجّه او را می‌گیرد!. و همینطور انسان‌های رفاه طلبی که دستشان از رفاه کوتاه می‌شود اینها دچار حسرت می‌شوند... 80.9.4 ✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🌀 شرعی‌نمایی انتقادات نابجا به حاکمیت 📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنه‌ها 🖋 حجت الاسلام غریب رضا 🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است. آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کرده‌اند و هم در مصداق، اشتباه تطبيق کردند!! 🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است: 1️⃣ معنای نصیحت: معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمی‌شود. این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است. چه بسا انتقاد نابجایی که فتنه‌انگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریخته‌شدن خون بی‌گناهانی شود و إن الحرب اولها کلام... 2️⃣ حسن فاعلی، لازمه‌ی نصیحت: مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوب‌های سازماندهی‌شده خیابانی با توهین‌های رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتش‌زدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت! ♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل می‌شود، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم. حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحيح فهم و بیان کند. @gharibreza1 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اهمیت توجه به علمای مجاهد در عصر حاضر 🎥 کلام مهمی از رهبر انقلاب که کمتر شنیده شده است 📌 تولیدات رسانه حوزوی مناهج در این موضوع را با هشتگ می‌توانید بیابید... @Manahejj
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زبان حال آقای شی جین پینگ! 🔺 این زبان حال فارغ از انگیزه بافنده آن، حاوی یک اعتراف است، اعتراف به تفاوت راهبردی سیاست فرامنطقه‌ای چین (شرق) با راهبرد آمریکا (غرب) در خاورمیانه. 🔻 روشن است چین یا هر کشوری برای آشتی میان ایران و عربستان قصد قربت یا دغدغه وحدت ندارد و به دنبال منافعش است همانطور که آمریکا و غرب با لشگرکشی به مناطق مختلف منافع خودشان را می‌خواهند؛ اما آنچه بافنده این زبان حال نتوانسته یا نخواسته درک کند تفاوت میان «منافع راهبردی همسو» و «منافع راهبردی متعارض» است. غرب و مشخصا آمریکا برای به دست آوردن منافع خود در منطقه به دنبال تأمین امنیت غده سرطانی رژیم صهیونیستی است و این از دو راه به دست می‌آید یا اتحاد منطقه‌ای که در آن اسرائیل باشد و به رسمیت شناخته شود و یا ایجاد اختلاف، تفرقه و رقابت کور میان کشورهای مسلمان در صورتی که این موجودیت جعلی پذیرفته نشود. بنابراین در راهبرد غرب «ایجاد اتحاد میان کشورهای اسلامی بدون حضور اسرائیل و حفظ این ایدئولوژی نکبت‌بار، محال است». ❓اما آیا چین هم چنین راهبردی دارد؟ به اعتراف خود بافنده این زبان حال، چین (و شرق) به دنبال ایجاد اتحاد میان شرکای تجاری منطقه‌ای خودش است اما بدون اینکه ایدئولوژی احمقانه صهیونیزم و حفظ اسرائیل را در راهبرد اقتصادی خود قرار دهد، آیا همین مقدار همسوبودن کافی نیست تا ایران از ظرفیت منطقه‌ای این قدرت جهانی و منافع راهبردی همسوی آن، برای تأمین منافع خود و جبهه‌ی مقاومت استفاده کند؟ این تفاوت مهم را ذهن غربگرای بافنده زبان حال به خاطر پیوند عاطفی که با غرب دارد درک نمی‌کند. @Talabeh_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فراخوان بهترین طرح‌ مردمی در خصوص پوشش، عفاف و حجاب در جامعه 👤 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی 🔸 گروه‌های مردمی می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود در خصوص پوشش، عفاف و حجاب را از طریق صفحه «طرحی برای حجاب» در پایگاه اینترنتی سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی: https://nehzat.ir/fa/contacts و یا ارتباط با شماره
۰۹۰۰۳۵۰۵۰۱۵
در شبکه‌های اجتماعی ارائه کنند. @Manahejj
🌀 کمّی‌گرایی یا کیفی‌گزینی؟! 📝 نگاهی به رویکرد جذب حوزه‌های علمیه 🖋 زهرا صبوری 🔸 فروردین و اردیبهشت، اوج زمان ثبت نام و پذيرش حوزه‌های علمیه خواهران است. اما مهم‌تر از تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای جذب، ملاک و معیارهای پذيرش و جذب است. 🔺 در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ 1⃣ کیفی‌گزینی: برخی معتقدند از آنجایی که هدف حوزه‌ها تربیت شاگرد برای تبیین مکتب امام صادق علیه السلام و سرباز برای حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء است و حوزه، وظیفه دارد برای ظهور، زمینه‌سازی کند. از این رو لازم است در جذب طلاب، شاخصه‌های کیفی همچون ویژگی‌های فردی و خانوادگی و عوامل تربیتی و علمی مدنظر قرار گیرد. 2⃣ کمّیت‌محوری: اما زاویه نگاه برخی دیگر، کمیت‌محور است. و البته تحریرهای متعددی دارد که خوش‌بینانه‌ترین تقریر آن اقتضائات هدایتی و تربیتی دارد؛ به این معنا که به دلیل شؤون هدایتی ائمه علیهم السلام، چنین می‌اندیشند که همانگونه که ائمه برای حضور در مجالس علمی خود، هر فردی با هر گرایش و تفکری را می‌پذیرفتند و در صدد تربیت آنها بودند، حوزه‌ها نیز در امتداد مسیر اهل بیت موظف هستند بدون در نظر گرفتن ملاک‌های کیفی، اقدام به جذب طلبه کنند و در این راستا، کمیت در پذیرش، مورد توجه قرار گیرد و هدف این باشد که تعداد هرچه زیادتری جذب و پذيرش اتفاق بیافتد. ♨️ بر هر یک از دو رویکرد مذکور آثار و نتایجی مترتب است: 1⃣ نگرش نخست اگرچه اقتضا دارد میزان جذب حوزه‌ها سیر نزولی پیدا کند، اما خروجی و بازدهی قابل قبولی را به دنبال دارد. در این نگرش سرمایه حوزه در جای درست هزینه می‌شود و طلاب تربیت‌شده، خود سرمایه‌ای برای آینده حوزه محسوب می‌شوند‌. 2⃣ اما در رویکرد دوم، نگاهی و کلاسیک به تحصیل در حوزه و تربیت طلبه می‌شود. دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجو به دنبال اجرای دستورالعمل‌ها و طی‌کردن مسیر فارغ التحصیلی هستند. به جرأت می‌توان گفت کمتر مسؤول و استادی در دانشگاه به دنبال تربیت نیروی کارآمد است. رویه دانشگاه، گذراندن واحد در بازه زمانی مشخص، بدون توجه به است. همه اینها حاکی از نگاه کمیت‌گرایانه‌ی خالی از معیارهای کیفی است؛ 📈 نگاهی که در حوزه، خروجی آن، تعداد زیادی طلبه خواهد بود که ادعای مدرک و تخصص دارند و خواهان شغل و درآمد هستند بدون اینکه روحیه جهادی و مسؤلیت‌پذیری داشته باشند. در این نگرش، نه تنها سرمایه حوزه، سرمایه‌ساز نمی‌شود بلکه به «صَرف گنجینه‌های حوزوی در غیر محل آن» نیز می‌انجامد. توجه به‌ عقبه حوزه‌های علمیه و تجربه نشان می‌دهد که رویکرد دوم باعث دوری حوزه‌ها از سنت‌های اصیل آن و گرفتارشدن به معایب دانشگاهی شد. @Manahejj