🌀 معناشناسی مبارزه برای تحول
📝 ابعاد و رویکردهای مبارزه
🖋 علی مهدوی
🔹 وقتی صحبت از مبارزه میشود شاید ذهن برخی به سمت جنگ سخت برود؛ یا شاید هم اذهان برخی دیگر به سمت جنگ نرم برود اما در مصاف با استکبار و تزویر؛ حال آنکه همه مبارزات منحصر در مقابله با استکبار نیست.
نوعی از مبارزه هم وجود دارد که از جنس مبارزه فرهنگی است اما نه در مقابل دشمن؛ بلکه در برابر خودیها و مسؤولین؛ به هدف اقناع ایشان برای حرکت و تغییر به سمت مطلوب.
🔹 بر همین اساس «مبارزه برای تحول» -که از مطالبات جدی امام خامنهای و از اوامر ایشان به طلاب و اساتید است- معنا پیدا میکند. حوزه و روحانیت برای رسیدن به تحول مطلوب نیازمند تندادن به تکلیف مقدسی است به نام «#مبارزه». اما مبارزه در چه ابعاد و زمینههایی؟
✅ ابعاد مبارزه برای تحول را میتوان اینگونه برشمرد:
1️⃣ اقناع بزرگان و مسؤولین حوزوی؛
2️⃣ ترویج لزوم مطالعات درباره تحول حوزه و ورحانیت؛
3️⃣ تبیین تحول مطلوب و صیانت آن از تحولهای ادعایی و دروغین؛
4️⃣ گفتمانسازی قوی و منسجم حول کاستیها و عقبماندگیهای امروز حوزه و روحانیت، ابعاد تحول و لوازم تحول؛
5️⃣ زمینهسازی برای ایجاد تشکلهای متعدد خودجوش طلبگی؛
6️⃣ تشکیل رسانهها و راههای ارتباطی برای رساندن پیام مبارزه و تحول؛
7️⃣ مطالبهگری جدی و مستمر برای برطرفشدن کاستیها و نارساییها.
🔹همواره یکی از مسائلی که در هر مبارزهای نباید از آن غفلت کرد، تداوم در مسیر مبارزه است. تا رسیدن به تحول مطلوب هیچ گاه نباید خسته، مأیوس یا ناامید شد.
🔹 نکته دیگری که در این مبارزه تخصصی و فرهنگی باید لحاظ شود، رعایت ادب و متانت است؛ چون در برابر ما دشمن نیستیم. همچون فرزندی که با پدرش میخواهد گفتگو و درخواستی داشته باشد؛ مضاف بر اینکه در برابر ما افرادی هستند که با زبان استدلال و علم و برآوردهای منطقی باید با ایشان گفتگو کرد؛ نه ادبیات غیر محترمانه، هتاکانه و ....
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ما در دوران مبارزه خودمان،هر وقت نام #میرزا_کوچک_خان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را می خواندیم، نیرو می گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد
💬 امام خامنه ای
@HozeTwit
🌀 حال عمومی آیتالله مصباح یزدی مساعد نیست
🔻شنیدهها حاکی است حال عمومی آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری مساعد نیست.
✳️ مومنین برای شفای ایشان دعا کنند و حمد شفاء بخوانند.
hawzahnews.com/x9VGj
@Manahejj
🌀 قدمت تفکر اصلاحی در حوزه علمیه
💠 امام خامنهای: مسأله اصلاح حوزه، چیزی نیست که این زمان مطرح شده باشد ... سؤالى كه پيش مىآيد، اين است كه چرا تفكر و انديشهاى كه بيش از نيم قرن در حوزههاى علميه سابقه دارد، جامهى تحقق نپوشيده است؟
📅 ۷ آذر ۱۳۶۸، سخنرانی در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب
📌 مناهج:
تا وقتی استمرار و جدیت #مبارزه و مطالبه تحول در بدنه حوزه علمیه نباشد، آرمان تحول به طور کامل جامه عمل نخواهد پوشید.
در طول سده گذشته، زمزمهها و طرحهای تحولخواهی همیشه در حوزههای علمیه قم و حتی نجف مطرح بوده است؛ اما موانع مختلفی داشته است؛ موانعی که امروز به مراتب کمتر است و تنها مطالبهگری و گفتمانسازی و مجاهدت ما را میطلبد...
🖇 سند پیوستی، قدمت ۴۳ ساله دارد...
〰〰〰〰〰
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
🌀 روحیه تحولخواهی
📝 اوصاف مبارز تحولخواه
🖋 محمد حقپرست
1⃣ تحولخواه مبارز، #دوام_حضور دارد، حضوری منطقی و عاقلانه، نه اینکه صباحی فریاد بزند و صباحی خاموش باشد.
پا عقب نمیگذارد. خسته و ناامید نمیشود. به راهش ادامه میدهد، حتی اگر همه بر خلاف او باشند، یا حتی اگر به ادعای او گوش ندهند.
2⃣ مبارز، دعوا نمیگیرد. توهین و بیادبی نمیکند. داد نمیزند. تند نمیشود. البته همواره صریح و شفاف و متین و بیتعارف است.
3⃣ هیچوقت روشهای رادیکالی را انتخاب نمیکند، چون برای بقاء و اصلاح آمده؛ نه برای تخریب و انتقام. اعتصاب و تحریم و لجبازی در قاموس مبارزه جایی ندارد؛ بلکه اهل #تعامل و نصح است.
4⃣ مبارزِ تحولخواه، صرفاً طلبکار حوزه نیست که چرا متفکر و مبلغ تربیت نکردی مثل مطهری و کافی؛ بلکه به این فکر میکند که خودش زمینهساز تربیت عالم و مبلغ و مدیر انقلابی باشد. به این میاندیشد که جای خودش را در پازل تحول پیدا کند و در همان نقطه بهترین کار را انجام دهد.
5⃣ شخص مبارز خودش را طلبکار آدم و عالم نمیداند، بلکه نسبت به ظرفیتهایش خودش را بدهکار «حوزه و روحانیت» میداند و برای ادای دینش سراز پا نمیشناسد. آدم طلبکار از همه چیز گلایه دارد و غُر میزند، اما مبارز وقتی برای گلایه کردن ندارد.
6⃣ مبارز در گذشته نمیماند و نبش قبر نمیکند. تحولخواهی است که به آینده فکر میکند و برای آن تصمیم میگیرد و اقدام میکند. بیش از آنکه انتقاد کند، پیشنهاد دهنده است.
7⃣ برای شخص مبارز، اسم و رسمش مهم نیست، مطلقا؛ مهم تحقق آرمان اوست و در این راه از هیچ مجاهدت و کمکی دریغ نمیکند.
〰〰〰〰〰
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
🌀 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ترور دانشمند برجسته هستهای کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 ترور وحشیانۀ دانشمند برجستۀ هستهای کشور، شهید محسن فخریزاده، همۀ آزادیخواهان جهان را سخت ناراحت ساخت. دشمن تصور میکند که با حذف نیروهای ممتاز میتواند جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد، در حالی که تجربه نشان داده دانشمندی که ترور میشود، یاران، همکاران و شاگردان او راه او را با جدیت بیشتری ادامه خواهند داد و پرچم پیشرفت و تعالی را به دوش خواهند کشید. ما شهادت او را مبارک می شمریم و امیدواریم پاسخ مناسب و مأیوسکنندهای به اینگونه وحشیگریهای دشمن داده شود. بدیهی است دولتهای شناختهشدهای در این کار دست داشته که شورای امنیت حاضر به محکومیت آن نیست.
🔹 اینجانب این ضایعه بزرگ را به همۀ مردم کشورمان، جامعۀ علمی، دوستان، همکاران و بهخصوص خانوادۀ ایشان تسلیت میگویم و علوّ درجات و شادی روح آن فقید سعید را از درگاه خداوند متعال مسألت مینمایم.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
http://mk6.ir/FcWvR
@makarem_ir
@Manahejj
🌀 از علل ناکامی تحول
📝 ضعف گفتمان تحول در بدنه طلاب
🖋 محمد حقپرست
🔹 دغدغه تحول در حوزه، مهمترین یا یکی از مهمترین دغدغههای فرهنگی است. علت این اهمیت در تأثیری است که تحول و رشد حوزه در سطح جامعه به ویژه در فرهنگ و دیانت مردم دارد.
🔹 حوزه ظرفیت عظیم بالقوهای دارد که اگر بالفعل شود، میتواند مهمترین موجهای فرهنگی را به وجود بیاورد و بسیاری از مشکلات عظیم کشور را حل کند. روحانیت پویا و زنده، قویترین نیروی محرک مردم برای تغییرات بنیادین است؛ چنانچه انقلاب اسلامی به علمداری روحانیت شکل گرفت. برعکسش نیز صادق است؛ یعنی روحانیتی که گرفتار رکود باشد، جامعهاش را به رکود فرهنگی و دینی می کشاند.
🔹 از سویی بسیاری از طلاب نسبت به مسائل فرهنگی دغدغهمند هستند. اما نسبت به تحول خود حوزه، دغدغه لازم را ندارند. دغدغهای استوار که فقط در حد دغدغه نماند و به تحقق آرمان برسد. بی راه نیست اگر بگوییم، از اصلیترین علل ناکامی تحول، نبود «گفتمان فراگیر پویا» در میان طلاب است. اگر حوزهای پویا را میخواهیم، قدم اول تشکیل گفتمان است، گفتمانی کارآمد و زنده که در مسیر صحیح حرکت کند، نه گفتمان ناقص و عقیم که اوضاع را بدتر کند.
✅ اگر همه طلاب دغدغهی تحول را داشته باشند و از راه درستش مطالبه کنند، کسی نمیتواند آن را نادیده بگیرد. چنین گفتمانیَ، اگر با موانع و دستاندازهایی هم مواجه شود، بالأخره بر آنها غلبه خواهد کرد. دیر نیست زمانی که طلاب امروز، مسئولان فردای حوزه شوند و اگر امروز دغدغه و لزوم تحول را دریابند، فردای بهتری برای حوزه رقم خواهد خورد؛ انشاءالله.
〰〰〰〰〰
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 #ختم_صلوات
🔺️با توجه به توصیه حضرت آیت الله مصباح یزدی، مجموعه MESBAHYAZDI.IR طبق برنامه هفته های گذشته، مراسم مجازی ختم صلوات برگزار میکند.
🔺️کسانی که مایل به شرکت د مراسم هستند، تعداد صلواتی که میفرستند را به آیدی @mesbahyazdi_adm ارسال فرمایند و تا پایان روز صلواتها را ختم بفرمایند.
💻 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حوزه به دست شما اصلاح خواهد شد
💠 امام خامنهای
🔹 این حوزه را شما [طلاب و اساتید] درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید.
📌 مناهج:
تا وقتی آحاد اساتید و طلاب، نسبت به تحول، گفتمانسازی و مطالبه جدی تحول، احساس مسؤولیت نکنند، حوزه آنگونه که باید و شاید اصلاح نخواهد شد.
صرف کدورت قلبی از وضع موجود حوزههای علمیه و نارساییهای فراوان پیشروی آن، موجب رفع مسؤولیت نیست.
این مسیر به فرمودهی امام خامنهای نیاز به #مبارزه دارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
🌀 جالبترین دیالوگ از نظر طلبه جهادی و یک وزیر
📝 تفاوتِ داشتن درد مردم
وقتی روحانی مسئول تبلیغات شهرستان مهران بلند میشود و از #مهران میرود #ماهشهر چون صدای هل من ناصر مردمی را شنیده که آب و فاضلاب خانهشان را محاصره کرده.
از آن طرف یک وزیر صحبت از آخرین فیلم و جالبترین دیالوگ میکند...
#طلبه_تراز
#درد_مردم
#آخونداچیکارمیکنن
@Manahejj
🌀 انتصاب حجتالاسلام شکری به نمایندگی ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران
متن حکم امام خامنهای به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ یوسفعلی شکری دامتافاضاته
در پی درگذشت مرحوم حجةالاسلام آقای شهیدی رحمةاللهعلیه و با طلب مغفرت و رحمت برای ایشان و یاد نیک از تلاششان در بنیاد شهید، جنابعالی را که حضور طولانی در آن بنیاد محترم داشته و مفتخر به خدمت درازمدت به خانوادههای مکرّم شهیدان میباشید و بحمدالله صلاحیتهای لازم برای نمایندگی ولیفقیه در شما جمع است، به نمایندگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب میکنم.
حساسیت و اهمیت این جایگاه، در مفاد وظائف ابلاغی کاملاً منعکس است و جداً امیدوارم که در دورهی مسئولیت جنابعالی این وظائف بهطور کامل صورت پذیرد.
توصیهی مؤکد اینجانب همکاری و همافزائی دستگاه نمایندگی با بخش ریاست بنیاد است. برای جنابعالی و جناب آقای اوحدی در هر چه بهتر ادا کردن این مسئولیت دعا میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۶ آذر ۱۳۹۹
@Manahejj
🌀 چرا عمده کارهای سنگین و بر زمین مانده بر دوش عدهای محدود است؟
📝 سؤالی از شورای عالی و مرکز مدیریت
👤 آیتالله نجمالدین طبسی؛ مراسم بزرگداشت مرحوم آیتالله خوشنویس
🔹 امروز حوزههای مقدس علمیه برکات زیادی را در جامعه و جهان اسلام به همراه دارد و از ظرفیت بالایی در راستای اعتلای فرهنگ تشیع و معارف اهل بیت(ع) برخوردار است، ولی چرا عمده کارهای سنگین و بر زمین مانده بر دوش عده ای محدود است؟
🔹 علما مرزبانان اسلام و مکتب تشیع هستند. هرجا کم کاری کنیم و حضور نداشته باشیم دشمن با همه اعوان و انصار خود ورود پیدا می کند، امروز ابلیس در قالب هر لباس و مذهب و مکتبی ورود پیدا کرده است.
🔹 همه دشمنان به دنبال تضعیف عقاید مذهبی و باورهای دینی و مسلط کردن استکبار هستند.
🔹 حضور علما و به تبع آن طلاب و روحانیون به نقاط دور دست دارای آثار و برکات ارزشمندی است. عالم در هر نقطهای که حضور داشته باشد نقش روشنگری، آگاهی بخشی و چراغ هدایت را عهده دار است، آگاهساختن مردم به منظور حفظ و صیانت از دین باعث نقش بر آب شدن دسیسه دشمنان میشود.
📌 مناهج:
اگر شناسایی استعدادها و تفکیک آموزشها و پژوهشها مبتنی بر انواع استعدادها و کارویژههای حوزه و روحانیت انجام بگیرد، آیا باز هم این همه کار بر زمین مانده خواهیم داشت؟
این مهم محقق نخواهد شد مگر با مبارزه و مطالبه جدی مطالبات امام خامنهای درباره تحول حوزههای علمیه.
حوزه علمیه مأموریتهای متعددی دارد و همه اینها مبتنی بر این است که حوزه از سرمایه عظیم خود، بهترین استفاده را داشته باشد.
〰〰〰〰〰
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
🌀 حوزه پیش از انقلاب مستقل بود یا حوزه پس از انقلاب؟!
🔹 بارها شنیدیم که برخی طیفهای خاص سنتی یا سکولار حوزه، با حسرت از استقلال بر باد رفته حوزه علمیه پس از انقلاب صحبت میکنند؛ گویی نارساییهای حوزههای علمیه دلیلی ندارد جز ادعای عدم استقلال حوزهها!!
اما برای بررسی صحت و کذب این ادعا لازم است سری به اوراق تاریخی و روایات بزرگان درباره حوزههای علمیه پیش از انقلاب بزنیم.
🔹 اندیشه نوسازی و تحول حوزههای علمیه در زمان آیات سید ابوالحسن اصفهانی، بروجردی و خویی (قدس الله سرهم) تعقیب میشده است؛ اما مانع اصلی برای تحقق این اهداف چه بوده است؟
در دوران زعامت این بزرگواران، مخالفان نوسازی حوزه در خارج از حوزههای علمیه (بازرگانان و متدینین مقدّسنما) از قدرت فراوانی برخوردار بودند تا جایی که با فشارها و ابزارهای خود، استقلال تصمیمگیری را از مراجع میگرفتند و آنها را به عقبنشینی وادار میکردند؛ به عنوان نمونه به برخی از این موارد اشاره میشود:
یک. منع از اقدامات تحولی مرجعیت؛
در دوره زعامت آیتالله بروجردی گروه مقدسان بهویژه بازرگانان تهرانی که نقش اصلی در تأمین مالی حوزههای علمیه داشتند، با اقدامات اصلاحی و تحولی ایشان و سایر علما مخالفتهایی داشتند و با فشار و مصلحتسازی برخی از آنها را متوقف کردند؛
برای مثال برای تدوین کتاب ارزشمند جامعالاحادیث، آیتالله بروجردی قصد داشت ذیل هر باب، روایات فقهی اهل سنت را نیز گردآوری کند، اما پس از مدتی برخی مقدسین تهران نزد ایشان رفته و گفتند با این کار بین روایات شیعه و اهل سنت اختلاط به وجود میآید! و بر اثر این اعتراضات، مرحوم بروجردی انتشار روایات اهل سنت را متوقف کرد!!
دو. تعطیلی تدریس فلسفه؛
براساس برخی روایتهای تاریخی، جمعی از بازاریان تهران در ماجرای مشهور تعطیلی درس اسفار علامه طباطبایی دست داشتند؛ آنان به آیتالله بروجردی گفته بودند که ما وجوهات را برای «قال الباقر» و «قال الصادق» (علیهما السلام) میدهیم نه برای فلسفه یونانی و غربی!
سه. منع از تدریس زبانهای خارجی؛
متدینینی که وجوهات میپرداختند (عمدتاً بازاریان و بازرگانان)، همواره این ابزار قدرتمند را برای بازداشتن مراجع از نوسازی مدارس علمیه در دست داشتند و شعاع عمل زعما را محدود میکردند. شهید مطهری تعبیر تاریخی «آفت عوامزدگی» حوزهها را ناشی از فشارهای تجددگریزِ بازاریان میداند. این گروه که چه بسا ناخواسته تحت تاثیر القائات نفوذیهای بیگانه نیز قرار میگرفتند، نقش زیادی در ایجاد مانع بر سر راه اصلاحات آیتالله بروجردی ایفا کردند.
به گفته آیتالله مجتبی عراقی هنگامی که تعمیر مدرسه علمیه کرمانشاه به پایان رسید، برنامهای درسی برای آن مدرسه تدوین کردند که #تدریس_زبان_انگلیسی در زمره این برنامه قرار داشت، اما فردی به آیتالله بروجردی توصیه کرد که اگر مردم بفهمند با پول آنان دارد زبان خارجی تدریس میشود، اعتقادشان به مرجعیت سست می شود و.... لذا زعیم حوزه به اجبار دستور داد تا این برنامه را متوقف کنند.
این بازرگانان مقدس پیش از این نیز آیتالله حائری یزدی را از آموزش زبان انگلیسی طلاب منع کرده بودند.
چهار. مخالفت با تقریب مذاهب؛
مخالفت با وحدت و تقریب مذاهب، یکی دیگر از محورهای اختلافی تجددگریزان با نوگرایان خصوصا آیتالله بروجردی بود.
دستهای در قم خود را «ولایتی» مینامیدند و با سیاستهای آیتالله بروجردی در زمینه تقریب مذاهب، مخالفت جدی میکردند.
پنج. مخالفت با إصلاحات لازم عمرانی؛
برخی از مخالفتها در سطح محدودتر، ناظر به اصلاحات عمرانی مراجع از جمله آیتالله بروجردی، بهویژه طرح عظیم تأسیس مسجد اعظم قم بود.
🔹 این موارد تنها نمونهای از موانع خارج از حوزههای علمیه در مقابل اقدامات تحولی مرجعیت و روحانیت بود.
هرچند موانع ضد تحولی، محدود به این موانع بیرونی نیست؛ اما با این وجود آیا حوزههای علمیه پیش از انقلاب، استقلال رأی کافی را داشتهاند؟!
نقش رژيم طاغوت در تمام این دورانها برای نفوذ و خطدهی به عامه مردم و بازرگانان مقدس چقدر بوده است؟
❓آیا آنهایی که نسبت ناروای عدم استقلال را امروز به حوزههای علمیه میدهند و از شیرینی ساختگی استقلال قبل از انقلاب تعریف میکنند، از حقایق سخن میگویند یا صرفا آرزوهای خویش را برای نسل جدید طلاب بازگو میکنند؟!
✅ حوزههای علمیه امروز به برکت نظام ولائی و جهت دهی متدینین انقلابی، امروز بیش از هر زمان دیگری مستعد تحول است و این اساتید و طلاباند که باید عَلَم تحولخواهی را در این فضای مساعد -نسبت به گذشته- در دست بگیرند و آنرا مطالبه کنند و از تلاش و تحرک در این راه فروگذاری نکنند.
📕 اقتباس از موانع نوگرایی در حوزه قم
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#استقلال_امروز_حوزه
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
🌀 بررسی ابعاد فقهی قانون اساسی
👤 آیتالله شب زنده دار
💠 مبانی مشروعیت قانون اساسی
💠 نسبت قانون اساسی با ولی فقیه
💠 امکان بازنگری در قانون اساسی
📅 دوشنبه ۱۷ آذر
🕰 ساعت ۱۲:۳۰ ظهر
🌐 شرکت در وبینار از دو طریق:
Masathe4.lms2.hozehkh.com/ws/qanoonasasi
rubika.ir/Feghahat_ir
#نشست_فقهی
#قانون_اساسی
#فقه_معاصر
@Feghahat_ir
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 چرا عمده کارهای سنگین و بر زمین مانده بر دوش عدهای محدود است؟ 📝 سؤالی از شورای عالی و مرکز مدیری
📠 نظر اعضا
💬 استاد حوزه علمیه:
🔹 هدایت استعدادهای شخصی طلاب و دغدغههای آنها مسئله مهمی است. این مسئله واقعا در بین طلاب آسیب های جدی ایجاد کرده است.
🔹 بعضی طلاب در زمینه های مختلف واجد استعدادند اعم از تحصیل و پژوهش و تبلیغی و کار اجرایی.
🔻 بعضی هم نمی دانند چه استعدادی دارند.
بعضی هم صرفا در یکی از زمینه های فوق مستعدند.
🔹 پس لازم است که برای هر یک از این افراد برنامه های مخصوصی را اجرا کرد.
✅ البته این استعداد سنجی صرفا با یک تست روانشناسی معلوم نمی شود بلکه خیلی اوقات اساتید دلسوز می توانند استعداد شاگردشان را فهم کنند.یعنی گذر زمان و تعامل و برخورد و تلاش برای شناخت روحیات و استعدادها توسط استاد می تواند گره گشا باشد بطوریکه بعد از اتمام سطح یک جمع بندی اساتید درباره یک طلبه می تواند گره گشای مسیر آینده یک طلبه باشد....
#نظر_اعضا
#استعداد_سنجی
@Manahejj
🌀 طرح ارتقاء مجمع نمایندگان طلاب
📝 دستور کار هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب
🔹 جلسه هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور اعضای هیأت رئیسه در دبیرخانه مجمع برگزار شد و «دیدار با حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی، مسئول دبیرخانه علمی محتوایی جامعه مدرسین در راستای طرح ارتقاء مجمع نمایندگان طلاب» و «رایزنی با آیت الله اعرافی درباره حضور نماینده مجمع نمایندگان طلاب در شهرک مهدیه» از مهمترین مصوبات هیأت رئیسه مجمع نمایندگان بوده است.
📌 مناهج:
حدود ۱۵ ماه تا پایان دوره فعلی مجمع نمایندگان طلاب باقیمانده است. طرح ارتقای مجمع نمایندگان اگر طرحی جامع و خوب باشد میتواند آبرو و دستاوردی باشد برای نمایندگان فعلی مجمع.
مضاف بر اینکه نوع عملکرد و دستاوردهای نمایندگان فعلی مجمع، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده برای اقبال یا عدم اقبال طلاب به انتخابات دور آینده مجمع نمایندگان خواهد بود.
به یقین دیر نیست، زمانی که مجمع نمایندگان و اعضای فعلی مورد سؤال و نقد حوزه و روحانیت قرار بگیرند.
نگاه حوزه و روحانیت به #همت و #درایت مجمع نمایندگان طلاب علیالخصوص #هیأت_رییسه آن است. امیدواریم مایه سربلندی حوزه باشند و فرصتها را مغتنم بدارند.
#مجمع_نمایندگان
#آزمون_نمایندگان
#فرصت_تحول
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 در سوگ استادی علامه
🖋 محمود محققیان؛ معاون سابق تهذیب حوزه علمیه قم
🔸 سال ۱۳۸۲ را هیچگاه فراموش نمیکنم که از اصفهان با نا امیدی و عدم رغبت به درس و بحث به قم هجرت کردم.
در قم استقبالی وجود نداشت و حتی از کمترین امکانات مانند خوابگاه هم محروم بودیم!
🔹 اما عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها شامل حالمان بود و مهمترین آن آشنایی با علامه جعفر الهادی بود.
او میدانست چطور طلبهپروری کند و چگونه خمیرمایه یک طلبه را در دستان توانای خود شکل دهد. به طلبه #امید و #عزت میآموخت و او را با محبت و تشویق رشد میداد.
🔹 ما را ابتدا در مرکز تخصصی حدیث به علم حدیث علاقهمند ساخت و سپس به مبانی غور در روایات یعنی فقه و اصول.
و با همین مهارت طلبهپروی و استادیِ مشفقانهاش از طلبهای که از اصول خسته و نا امید بود طلبهای پیگیر ساخت.
🔹 او ابزاری به کار میگرفت که بطور معمول از طرف اساتید مورد غفلت واقع میشد؛ «تشویق و امید».
آری او علامه بود، علامه در طلبهپروری.
او به ما آموخت؛ از رسم الخط عربی تا روش مناظره و زندگی.
انقلابی بود و پدر شهید؛ به امام و رهبری عشق میورزید.
🔹 وقتی یاد لهجه زیبای عربی او میافتم دلم میگیرد که چرا در دوران بیماری کسی سراغی از او نمیگرفت.
خدا رحمتش فرماید و ما را قدردان سیره عملی او قرار دهد.
#طلبه_پروری
#طریق_تعلیم
#سیره_استادی
@Manahejj
🌀 مقام و منزلت آیتالله مصباح
👤 حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم
🔹 استاد قائینی با اشاره به خوشحالی و ابراز حقد و کینه برخی جریانات نسبت به آیت الله مصباح یزدی گفت: تعرض به شخصیت ایشان کار سزاواری نیست.
🔹 وی با انتقاد از کسانی که در شرایط بیماری آیت الله مصباح یزدی خدمات ایشان را نادیده گرفته و عقده گشایی می کنند، اظهار کرد: هتک حرمت و تعرض به شخصیت کسانی که عمر خود را در مسیر تقید و تدین صرف کردهاند، سزاوار نیست.
🔹 استاد محمدی قائینی شخصیت و خدمات علمی آیت الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان از چهره های صاحب تألیف و با سابقه درخشان در حوزه است.
🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید دعا کرد که خداوند به ایشان عافیت و سلامتی دهد؛ حوزهها بعد از دوره های طولانی اینچنین شخصیتهای برجسته و معدودی را ارائه میدهند.
🔹 وی با بیان اینکه وجود آیت الله مصباح یزدی محترم است و خدمات شان نباید مورد بی مهری قرار گیرد، تأکید کرد: ایشان خدمات علمی بسیاری از زمان مؤسسه در راه حق و بعد از آن در مؤسسه امام خمینی(ره) ارائه کردهاند که باید از آنها قدردانی شود.
#مصباح_انقلاب
#علامه_بصیر
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تجربه هشتاد سالهام را میگویم!
🎥 آیتالله مصباح یزدی
🔆 در طول تاریخ اسلام، رهبری به این جامعیت نداشتیم...
#مصباح_انقلاب
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 استقلال مالی حوزه؛ واقعیت یا آرمان؟
📝 چگونگی تأمین منابع پایدار حوزه
🔸 درباره استقلال تصمیمگیریهای علمی، آموزشی و برنامههای حوزههای علمیه -علی رغم القائات باطل برخی سکولارهای حوزوی- هیچ شکی نیست. اما درباره استقلال تام مالی حوزههای علمیه و چگونگی بینیاز شدن از بودجههای دولتی بسیار باید سخن گفت و نظر داد و به انتقاد نشست:
🔹 سالهاست مسئولان حوزه برای اداره مالی مخارج و هزینههای حوزه در جستجوی منابع پایدار هستند. فعالیتهای اقتصادی و تجاری یا احیاء موقوفات یا عرضه فرآوردههای علمی و حقوق معنوی و...
🔹 همه اینها تنها شماری از پیشنهادهایی است که برای فراهمآوری «منابع مالی پایدار» داده میشود اما پس از چهل و دو سال هنوز اقدام مؤثری انجام نشده است هیچ، روز به روز بر هزینهها و تعداد معاونتها، ساختمانها و کارمندان افزوده میشود و مخارج غیر ضروری و متراکم افزایش مییابد،
بی آنکه نقد و بررسی شود آیا چنین تشکیلات حجیم و تنبلی با این ادارههای متکثر و کارمندان متعدد ضروری است؟
اگر ضروری هم هست آیا این تعداد کارمند و حقوقبگیر رسمی و پیمانی میطلبد یا خیر؟
آيا عناوین رفاهی گوناگون به نام و عنوان طلاب نتیجهای جز خرجتراشی و افزودن رنجها داشته است؟
🔹 اگر گزارشی دقیق تهیه شود، معلوم میشود که برخی از ادارات حوزه هیچگاه به کار طلاب ما نیامده است.
آیا چابکسازی تشکیلات فقط برای دولت است؟
برخی از معاونتهای حوزه را به راحتی میتوان داوطلبانه و جهادی اداره نمود و نیازی به هزینههای آنچنانی نیست.
با شیوههای مدیریتی میتوان فعالیت یک معاونت را به یک مؤسسه فرهنگی سپرد؛
🔹 گاهی چندین اداره موازی در حوزه به یک فعالیت واحد می پردازند و عجیب اینکه هیچکدام هم موفقیت شاخصی برای خدمت به طلبه در آن حوزه تخصصی ندارند.
متاسفانه در ادارات حوزوی گاهی چندین"سرباز طلبه" بکارگیری میشوند بی آنکه تعداد نیروهای اصلی کاهش یابد و یا در هزینهها صرفهجویی شود.
همین گونه است بسیاری از خدمات غیرحضوری که هدف آن واقعا روشن نیست و از هزینهها و تعداد کارمندان هم نکاسته است.
🔹 بگذریم که در سازمان حوزه، #نظارت_کافی نیست، گزارشدهی و ارزیابی دقیق از گزارشات نیست، ارائه بیلان کار به معنای واقعی کلمه نیست، مطالبه حقیقی ارتقای سطح کیفیت و بهرهوری نیست و خیلی "نیست"های دیگر.
🔻 اما این یادداشت، پیشنهاد سازندهای از درون حوزه دارد که میتواند مرکز و نقطه عطفی برای منابع پایدار باشد؛
ابتدا پرسش اساسی این است که پس از درگذشت یک مرجع تقليد گرانقدر، مؤسسات و تشکیلات زیر مجموعه و داراییهای مربوط به نهاد مرجعیت چه میشود؟
آیا این امور از نام و عنوان حوزه است یا ملک شخصی است و ارثپذیر؟
آنگاه باید پرسید که چگونه برخی از این دارائیها، ملک طلق وراث شده و به عناوین مختلف به وابستگان رسیده است؟! و حتی بعضاً زمینهساز مرجعشدن وراث؟
حتی برخی از مؤسسات دینی و فرهنگی، تغییر کاربری داده و تجاری-رفاهی شده است!
آیا با انضمام این تشکیلات مالی عریض و طویل به حوزه، بخشی از مخارج و هزینهها جبران نمیشود؟
آیا منابع مالی در این عرصه، روز به روز افزایش نمییابد و منابع پایدار بیشتر نمیشود؟
چرا تقویت منابع پایدار نباید از خود ما حوزویان شروع شود؟
چرا اصلاح اقتصادی حوزه از این طریق مغفول مانده است؟
❓سؤال کلانتر آن است که این گونه بیبرنامگیها تا کجا ادامه خواهد یافت؟
اساسا چرا باید منابع پایدار را از بیگانه تمنا کنیم و از ظرفیتهای کمنظیر خود مغفول بمانیم؟
چرا نباید حوزه دگردیسی و پوستاندازی اقتصادی کند؟
چرا از قشر ضعیف طلاب در این تصمیمگیری های سخت و نظرخواهیهای هزینهدار، استفاده نمیشود؟
چرا به نام حوزه و به نام حوزویان باید بودجههای عظیم و آنچنانی مصرف شود و قشر طلبه دستکم از هزینهها بیخبر بماند؟
و چرا طلاب نتوانند در این زمینه مطالبهگری نمایند؟
🔹 نکته مهم این است که پاسخ تک تک این سؤالات بایستی از جانب همین مدیران خادم و دلسوز و دغدغهمند فعلی داده شود نه اینکه ما دائما آرمانی و ایدهآلگرایانه فکر کنیم؛ بلکه بایستی مقدورات و محدودیتهای گوناگون را درک کنیم.
✅ ولی از این منابع «پای دار» اگر بیشتر بگوییم و بنویسم، این منابع واقعا «پای کار» خواهد آمد.
نوشتم و باید دیگران هم منصفانه و صریح بنویسند...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#استقلال_مالی_حوزه
#تکلیف_روحانیت
@Manahejj
﷽
🌀 سلسه نشستهای علمی نقد و نظر
🔆 مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی به مناسبت هفته پژوهش برگزار میکند
💠 گروه فقه تربیت
🔹 موضوع نشست: ماهیت و قلمرو فقه تربیت
📆 تاریخ : چهارشنبه ۱۹ آذرماه
ساعت: ۱۵ الی ۱۷
👥 ارائه دهندگان: حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی و جناب آقای مجید طرقی
💠 گروه فقه سیاسی
🔹 موضوع نشست: شرطیت عدالت یا فوق عدالت در حاکم اسلامی
📆 تاریخ: روز پنجشنبه ۲۰ آذرماه
ساعت: ۱۰ تا ۱۲
👤 ارائه دهنده: استاد سید محمدعلی مدرسی یزدی
💠 گروه فقه خانواده
🔹 موضوع نشست: مواجهه فقه با تحولات اجتماعی خانواده
📆 تاریخ: شنبه ۲۲ آذرماه
ساعت: ۱۵ الی ۱۷
👥 ارائه دهندگان حجج اسلام زیبایینژاد و سید منذر حکیم
💠 گروه فقه اقتصاد
🔹 موضوع نشست: ارزیابی ساختار بازار بورس از دیدگاه تامین مالی اسلامی
📆 تاریخ : روز سه شنبه ۲۵ آذرماه
ساعت: ۱۸ تا ۲۰
👥 ارائه دهندگان حجج اسلام غلامرضا معصومینیا و مجید رضایی
👤 داور علمی: استاد جعفر نجفی بستان
💠 گروه فقه جزاء
🔹عنوان نشست: تعیین مسئولیت اشتراک در قتل
📆 تاریخ: روز پنجشنبه ۲۷ آذرماه
ساعت: ۱۰ تا ۱۲
👥 ارائه دهندگان: حجج اسلام آقایان محمدی جورکویه، محسن کرانی
👥 ناقدان علمی: آقایان دکتر محمدهادی صادقی، دکتر محسن برهانی
👤 داور علمی: استاد علیدوست
🌐 آدرس اینترنتی وبینار:
class.mfos.ir/webinar
😷 جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی تمامی نشست ها بدون حضور جمعیت و بصورت وبیناری برگزار میگردد.
#نشست_علمی
@mfos_ir
@Manahejj
🌀 عالمی که ملتزم به نهی از منکر و اجرای حدود الهی بود
📝 عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) به مرحوم آقا نجفی و نقش بر آب شدن توطئه شاه
🔹 در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمد تقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی (ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند؛ چون آقا نجفی بر نهی از منکر خیلی اصرار داشت و حدود را اجرا میکرد. معمولاً چنین کارهایی برای سلاطین ناخوشایند است. چند مرتبه ایشان به تهران احضار شد. یک بار که به تهران احضار شد از او خواستند که در تهران بماند و به اصفهان برنگردد، تا در بین علمای تهران هضم شود. ایشان که به تهران وارد میشود، در آنجا درسی شروع میکند و شهریهای هم میدهد و حلقه درسش هم درست میشود و روز به روز نفوذش بیشتر میگردد.
🔹 سید محمد کاظم عصّار میگفت: من هم به درس ایشان میرفتم. یک وقت دستگاه حاکمه که میخواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند. ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردنها حدس میزند که تحریک شدهاند و این اشکالها طبیعی نیست.
یک روز بالای منبر میرود با لهجهی اصفهانی میگوید: «شما تِقی را اینجوری خیال نکنید. تِقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند». آخر هفته بوده که فردایش درس تعطیل بود. روز شنبه که درس شروع میشود، بالای منبر میرود و میگوید اگر آقایان کتاب آوردهاند، بپرسند تا من پاسخ بدهم.
🔹 آقای عصار میگفت: من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم و دیگری کتاب تهذیب و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود. من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همینجور پاسخ داد. مدّتی طولانی از هر جا میرسید، با متن و سند خواند و اینجور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی اینطور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین میکردند. مطمئن شدند که تصادف نیست.
🔹 بعد آقا نجفی(قدس سره) فرمود: من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بیحافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسّلی پیدا کردم و بعد از آن توسّل این حفظ به من عطا شد. ایشان کتب اربعه را با سند و متن حفظ شد؛ مثل اینکه از رو میخواند.
✅ از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان اینکه از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند. کارش در تهران بالا گرفت؛ به گونهای که دستگاه حاکمه میبیند که نقض غرض شد؛ زیرا ایشان را آورده بود که در تهران هضم شود، ولی الآن در آنجا اوج گرفته است. لذا ماندن او را در تهران مصلحت نمیبینند، بلکه میبینند که اگر در تهران باشد، مزاحم حکومت آنهاست. به ایشان میگویند اگر میخواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست. لذا ایشان را به اصفهان برمیگردانند.
📚 جرعهای از دریا، ج ۱، ص ۵۲۸
#عالم_تراز
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◼️ آیتالله محمّد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، دقایقی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
این یار دیرین امام و رهبری و از مبارزان سالهای قبل و پس از انقلاب، در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
@Manahejj