eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.8هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
171 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی 💠 امام خامنه‌ای: «فرصت تبليغ در ماه محرّم الحرام، يك فرصت بسيار بزرگ و استثنايى است.» (۲۳ فروردین ۱۳۷۸) 🔹 شاید به ذهن و دل شما هم افتاده باشه که اگر می‌شد قبل از تبلیغ محرم، جلسه‌ای با حضرت آقا داشتیم، از دغدغه‌ها و توصیه‌های ایشان برای تبلیغ محرم استفاده می‌کردیم. امسال توفیق چنین دیداری نیست، اما چند سال پیش، حضرت آقا قبل از محرم با طلاب جلسه داشتند و مطالباتشان را بیان کردند. 🔹 به همین مناسبت، مناهج مطالبات امام خامنه‌ای را در قالب عکس‌نوشته، هر شب ساعت ۲۱ بازنشر می‌کند. برخی از موضوعات عبارتند از: 1⃣ ویژگی‌های تبیین صحیح حماسه عاشورا و قیام امام حسین (ع)؛ 2⃣ هدف اصلی تبلیغ؛ 3⃣ ویژگی‌های تبلیغ خوب و بد؛ 4⃣ مرز ورود به مسائل سیاسی در تبلیغ؛ 5⃣ ویژگی‌های مبلّغ خوب. 🔺 وعده ما: هر شب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۶ 📝 فرید مدرسی و اکبر گنجی یکی از افراد ضد انقلاب یا بهتر بگوییم ضد اسلامی که فرید مدرسی به دفاع و حمایت از وی برخاست، «اکبر گنجی» است. معرفی اجمالی اکبر گنجی: 〰〰〰〰〰 🔹 زندگی اکبر گنجی زندگی ضد و نقیض و پرفراز و نشیبی است. مواضع گنجی پس از آزادی از زندان رادیکال‌تر شده و به انکار ضروریات دین نیز منتهی می‌شود. 🔹 گرچه اکبر گنجی با انتقادهایی از جانب فرید مدرسی نیز مواجه شد (نظیر مقاله دیوارنویسی علیه مرجعیت)، اما با این وجود، گنجی در دوران بازداشت خود و روزهای بعد از آزادی‌اش از حمایت مدرسی برخوردار بود. این در حالی است که سخنان گنجی در آن ایام و به ویژه پس از دوم خرداد هم از باورهای ساختارشکنانه سرشار بود و او به شکلی جسورانه و بدون هیچی ملاحظه ای اقدام به سخنرانی و نوشتن مقالات تند بر علیه اندیشه‌های ناب اسلامی و مقدسات و نیز شخصیت‌های نظام می‌کرد. 🔹 گنجی در سناریویی با عنوان تشدید تضادها از آغازین روزهای پس از دوم خرداد شروع به حملات تخریبی و تخطئه مقامات نظام و گروه های ارزشی نمود. برای مثال او در تابستان ۱۳۷۶ در اجتماعی که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز ترتیب یافته بود ؛ در اظهاراتی موهن ، با بیان این که «جامعه مدنی ولایت مطلقه را نمی‌خواهد. حتی ولایت را نمی‌خواهد ، چه رسد به مطلقه» گفت: ، مگر مردم یتیم‌اند که پدر بخواهند. فاشیست‌ها می‌گویند باید مطیع رهبر بود. ما از ولایت که حرف می‌زنیم مثل این است که بگوییم در زمین خدایان متعددی داشته باشیم... با رهبریت می‌خواهند کل جوامع بشری را از بین ببرند. اینها رهبر اسلام را به همه تحمیل می‌کنند. تحمیل جبارانه خدمتگزاری قدرت جباری که در رأس قدرت قرار گرفته است و همه چیز در پیشوا یعنی هیتلر ذوب می‌شود. 🔹 اما مهم‌ترین نقطه تاریک گنجی در آن زمان، جسارات وی در شکستن تمام خطوط قرمز حتی مقدسات اسلامی است. وی در مقاله ای در روزنامه صبح امروز قیام حضرت امام حسین (ع) را خشونت نامید و حتی مشروعیت این قیام را زیر سؤال برد و نوشت: پیامبر (ص) در بدر و حنین و... شمشیر زد اما آیا جنگ‌های جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟ کینه‌ها و عقده‌های به جا مانده از بدر و حنین در کجا سر باز خواهد کرد؟ خشونت، فرزند خشونت و درخت خشونت میوه‌هایی جز خشونت به بار نمی‌آورد. هیچ‌کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‌داند ، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید. همچنین در نشریه راه نو به صاحب امتیازی گنجی نوشته شد: « و ائمه فقط در برهه‌ای از زمان ، صلاحیت مرجعیت را داشته‌اند‼️» 🔹 گنجی حتی پا را فراتر گذاشت و در یادداشتی در روزنامه صبح امروز انتظار را سرابی بیش ندانسته و مدعی شد: «یکی از خطراتی که آینده جنبش آزادی خواهی ایران را به طور جدی تهدید می‌کند اسطوره‌سازی و قهرمان‌پروری است. اسطوره‌سازی همیشه مردم را در انتظار سراب ابر مرد نجات‌دهنده باقی نگاه می‌دارد.» 🔻 اما حمایت‌های عجیب فرید مدرسی از اکبر گنجی... 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۷ 📝 حمایت فرید مدرسی از اکبر گنجی 🔸 با وجود همه سوابق تاریک و ضد اسلامیِ اکبر گنجی، فرید مدرسی که در آن روزها با عضویت در دفتر تحکیم وحدت به عنصری رادیکال تبدیل شد، به دفاع از گنجی پرداخت. وی در مطلبی که در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «درباره گنجی می خواهم بنویسم که قرار است ۲۶ اسفند یعنی فقط ۵ روز دیگر آزاد شود. شرم می‌کنم. از قلم خجالت می‌کشم. اما بی‌شرم‌ترین قلم، قلم قرمز است که هر بار بر روی اخبار او کشیده می‌شد. نمی‌دانم وقتی او از زندان رهایی پیدا می‌کند در برابر او چگونه بایستیم و سخن گوییم؟! ؛ اما ما چی؟! ما چه کردیم؟! به جز اینکه به خانه او رفتیم و از او سخن گفتیم. اما آنان چطور که در آستانه انتخابات از دموکراسی و حقوق بشر گفتند و برخی دیگر در جهت مقابله با فاشیسم از برخی حمایت کردند. اما حاضر نشدند حتی به خانه او بروند. رخسار خود را چگونه می‌خواهند در برابر به نمایش بگذارند. اما آنان بی‌آبروتر و بی‌شرم تر از این هستند. آنان پس از آزادی اکبر می‌آیند تا فقط در کنار او بایستند و برای پوسترهای انتخاباتی خود عکس یادگاری بگیرند.» 🔸 وی همچنین در یادداشتی که دو روز بعد، تحت عنوان "برنامه دیروز تحکیم: دیدن گنجی و خوردن چلوکباب بناب" نوشت، گفت: «دیروز حدود ساعت ۲ بعدازظهر که همه مهمانان گنجی به جز چند نفر رفته بودند به اتفاق ۴ نفر از اعضای شورای مرکزی تحکیم یعنی محمد هاشمی، سعید حبیبی، مجتبی بیات و علی نیکونسبتی به دیدن اکبر گنجی رفتم. او فقط بود؛ نه گوشتی بر تن داشت و نه همچون سابق به نظر می‌رسید؛ البته از نظر فیزیکی. شاید اگر در دو کلمه او را بخواهم خلاصه کنم: امید و ریش. حدود ۱۰ دقیقه نشستیم و او را دیدیم. برخی افرادی هم آمده بودند که در گذشته نیامده بودند. بگذریم. تا جلایی پور آمد ما با اکبر خداحافظی کردیم. از آن جا هم رفتیم به یک چلوکبابی "بناب" و ۴ تایی به جز سعید که ناهار خورده بود دلی از عزا در آوردیم. اما به دلیل خسیس‌بودن مجتبی بیات فقط دو سیخ کباب بناب گرفتیم با ۴ پرس پلو. تازه بگو و مگوهایی هم با هم کردیم. بحث‌های ناهاری خیلی کیف داد. به خصوص اینکه بعد از آن آمدم شرق و حقوقم را گرفتم با هزار مشقت... 🔸 البته خبرگزاری ایسنا اطلاعات دقیق‌تری از جلسه برگزار شده در منزل اکبر گنجی و شرکت‌کنندگان در آن ارائه داده است. به گزارش ایسنا محسن کدیور، سازگارا، سعید حجاریان، ابراهیم یزدی، دکتر ملکیان، عیسی سحرخیز، یوسفی اشکوری و موسوی خوئینی از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم بوده‌اند. 🔸 تصاویری که وی در صفحه فیسبوک خود به اشتراک گذاشته است نشان می‌دهد که وی در آن ایام، با شخصیت‌های دگراندیش دیگری نظیر عباس عبدی و عبدالکریم سروش هم بی‌ارتباط نبوده است. 🔻 اما مأموریت فرید مدرسی در حوزه علمیه... 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 طب اسلامی، بین قیچی اخباری‌گری و اصولی‌گری افراطی 📝 راه حل اصلی برای رد یا اثبات طب اسلامی 🖋 علی مهدوی 🔹 در زمانه‌ای که دانشكده‌ها، كارخانه‌های داروسازی و آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیقاتی غرب رو به طب کهن آورده است و آرام آرام در حال حذف داروهای شیمیایی هستند؛ آیا این عجیب نیست که سیاست‌های وزارت بهداشت نه تنها در راستای تقویت این طب نیست بلکه موانع بسیاری را سر این راه قرار می‌دهد!! تأسف بیشتر همراهی کسانی است که حوزوی هستند و در این بازی شریک هستند و تأسف بیشتر از کسانی که نقش دوست نادان را بازی می‌کنند و با اصرار و پافشاری بیجا بر برخی مسائل، تشخیص اشتباه و ... به هدم این طب کمک می‌کنند. ❓ اما راه حل چیست؟! 📌 ادامه در پست بعد 👇👇👇👇👇 #طب_اسلامی #مناهج @Manahejj
🌀 طب اسلامی، بین قیچی اخباری‌گری و اصولی‌گری افراطی 📝 راه حل اصلی برای رد یا اثبات طب اسلامی 🖋 علی مهدوی 🔹 چند سالی هست که بازار طب سنتی، طب ایرانی و طب اسلامی داغ شده است. شاید در این میان اعتماد مردم به طب اسلامی بیش از دیگر علوم داعیه‌دار طب کهن باشد؛ چراکه از طرفی منتسب به اسلام است و از دیگر سو، روحانیون که معتمد مردم هستند، مبلّغ این طب هستند. همچنین هزینه‌های گزاف و عوارض بسیارِ طب جدید، موجب شده اقبال مردم به این طب بیش از گذشته باشد. 🔹 نادیده نیست هرچه بر اقبال عمومی به طب اسلامی افزوده شد، حساسیت وزارت بهداشت نیز بیش از پیش بود. البته مقداری از این حساسیت بجا و لازم بود؛ چراکه باید مراقبت شود تا دست سوداگران و منفعت‌طلبان به این وادی باز نشود؛ اما وقتی سیاست وزارت بهداشت و برخی مسؤولین امور سلامت، مقابله کلی با این طب شد، جای تأمل و درنگ دارد. به علاوه اینکه برخی اصولیون نیز پا به عرصه گذاشتند و اکثر (بیش از نود درصد) روایات طبی را ضعیف و غیر قابل استناد دانستند. اما این تنها یک سوی ماجرا بود. 🔹 در طرف مقابل (مدافعین طب اسلامی) شاهد افرادی هستیم که به هیچ وجه قائل به ضعف روایات مزبور نیستند؛ علاوه بر آن با مبنای «تسامح در ادله سنن» تمام روایات طبی را بی‌نیاز از بررسی سندی و مدرکی می‌دانند. البته عده دیگری هم هستند که استنادشان، سلامت کلی روایات به دلیل مدیریت فضای روایات توسط ائمه است. به هرحال آنچه را شاهدیم دفاع تمام قد از چند هزار روایت طبی است. در این میانه اعتماد مردم به طب اسلامی -که هر طیف از روحانیون نظر کاملا متضاد با طیف دیگر دارد- نیز دچار تزلزل و لغزش گردیده است. ❓ اما راه حل چیست؟! 🔹 اخباریون درست می‌گویند یا اصولیون؟! به نظر می‌رسد هر دو طیف گرفتار افراطی عجیب شده‌اند که ریشه در عدم تخصص طب و آشنایی‌های مربوط با آن دارد. محل نقض و ابرام گزاره‌های طبی محیط آزمایشگاه است؛ نه دعواهای بی پایه و اساس. آنکه مدعی درستی روایات طبی است باید آن را با آزمایش و حصول نتیجه روی ده‌ها و صدها نمونه‌ی مختلف اثبات کند و آنکه آن‌ها را قبول ندارد، باید شکست آزمایش‌ها را به رخ بکشد. لزوم بررسی سندی یا پذیرش روایات به دلیل تسامح ادله سنن، جایی است که آزمایش و تجربه ممکن نیست. متاسفانه هر دو طیف، انگیزه‌ای برای تأسیس آزمایشگاه و پژوهشگاه‌های تخصصی مبتنی بر تجربه ندارند و صرفا ادعاهای بی‌اساس خود را بر سر مردم و دیگران فریاد می‌کنند. لابد هرکه توان برگزاری همایشی بزرگتر دارد، حرفش هم بیشتر خریدار دارد!! 🔹 در زمانه‌ای که دانشكده‌ها و كارخانه‌های داروسازی و آزمایشگاه‌های بزرگ تحقیقاتی غرب رو به طب کهن آورده است و آرام آرام در حال حذف داروهای شیمیایی هستند؛ آیا این عجیب نیست که سیاست‌های وزارت بهداشت نه تنها در راستای تقویت این طب نیست بلکه موانع بسیاری را سر این راه قرار می‌دهد!! تأسف بیشتر همراهی کسانی است که حوزوی هستند و در این بازی شریک هستند و تأسف بیشتر از کسانی که نقش دوست نادان را بازی می‌کنند و با اصرار و پافشاری بیجا بر برخی مسائل، تشخیص اشتباه و ... به هدم این طب کمک می‌کنند. @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۲ 📝 لزوم وجود سه عنصر در تبلیغ محرم 1⃣ عقل و منطق 2⃣ حماسه و عزت 3⃣ عاطفه 🔺 این مسأله را باید همه مراقب باشیم. 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین هرشب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 تضییع موقوفات مدرسه کرمانی‌ها 📝 فروش موقوفات توسط دو عضو هیأت مدیره!! کانال اسباط مدعی شد: 🔸 مجید انصاری در سال ۱۳۶۷ به عضویت هیات مدیره در می‌آید که متاسفانه با بی توجهی هیات مدیره مذکور، در طول سالیان متمادی اموال و این مدرسه در شهرهای مختلف حیف و میل می شوند تا آنجا که در سال ۱۳۸۸ با پیگیری های طلاب مدرسه کرمانیها، هیاتی از سوی یکی از نهادهای عالی حوزوی برای پیگیری این مساله تشکیل شده و برای روشن شدن موضوع اقدام می‌کند. 🔸 بنابر اسناد موجود، این تصرفات نامشروع همگی توسط دوتن از اعضای هیات مدیره این مدرسه و یا نماینده آنها انجام شده است و به دلیل همین تخلف آشکار از موازین شرع، هیات بررسی کننده، دو عضو هیات مدیره از جمله مجید انصاری را فاقد صلاحیت تشخیص داده است. این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که از درآمدهای کلان حاصله از فروش، واگذاری و یا تصرف غیر شرعی و غیر قانونی این املاک اطلاعی در دست نیست. 📌 مناهج: اگر ادعا شود که موقوفه‌ای توسط عده‌ای روحانی‌نما تضییع شده است، چه نهادی موظف به پیگیری قضایی است؟! و اگر تضییع، اثبات شود آیا تضییع‌کننده ضامن نیست؟! طلاب منتظر پاسخ روشن از سوی مرکز مدیریت و سازمان اوقاف هستند. @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۳ 📝 لزوم رعایت اعتدال در بیان مسائل سیاسی 🔺 نه مسائل سیاسی را بکلی از تبلیغ خود خارج کنیم. 🔻 نه تصور کنیم همه‌ی تبلیغ، تحلیل مسائل آمریکا و اسرائیل است. ✅ کار واجب‌، دل مخاطب شماست... 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین هرشب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 ارائه طومار «لزوم احیای موقوفات حوزوی» به حجت الاسلام والمسلمین رییسی 🔹 صبح امروز در حاشیه همایش مبلغان محرم که حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی مهمان و سخنران این مراسم بودند، متن طومار «لزوم احیای موقوفات حوزوی» به همراه اسامی ۱۹۰۰ نفر از حامیان این پویش، تقدیم شد. 📌 پ.ن: تحریریه مناهج به نمایندگی تمامی عزیزان حامی این پویش از جناب آقای رییسی و مسؤولین دفتر ایشان که با گرمی و استقبال برخورد کردند کمال تشکر و قدردانی را دارد. ان‌شاءالله بزودی با تأسیس «دادستانی ویژه اوقاف» شاهد تسریع بررسی مسائل قضایی موقوفات تضییع شده باشیم. همچنین تحریریه مناهج از تک‌تک بزرگوارانی که در این پویش شرکت کردند کمال قدردانی و تشکر را دارد. جزاکم الله خیر الجزاء. #نه_به_وقف_خواری #مناهج @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۴ 📝 لزوم تعمیر دل و جان و فکر مخاطب 🔹 دل و جان و فکر مخاطب را بایستی تعمیر و آباد و سیراب کنیم. 🔹 لوازم: باید به فکر و منطق درست مجهز شویم تا حرف سست زده نشود. 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین هرشب ساعت ۲۱ #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 حاشیه‌های همایش مبلغان محرم 📝 قطع سخنان دکتر واعظی 🔹 همایش مبلغان محرم که امروز به همت دفتر تبلیغات اسلامی قم و با دعوت از حجت الاسلام والمسلمین رییسی برگزار شد بی‌حاشیه نبود. دو سخنران برای این همایش در برنامه بودند. حجت الاسلام واعظی به عنوان میزبان و حجت الاسلام رییسی به عنوان مهمان. 🔹 نوبت به حجت الاسلام واعظی که رسید طلبه‌ای در میان جمع ایستاد و با صدای رسا انتقاداتی را به حجت الاسلام واعظی مطرح کرد. بخشی از انتقادات به عملکرد دفتر تبلیغات بود و برخی هم سیاسی. در پایان طلبه منتقد از دکتر واعظی خواست تا کنار رود و مجال سخن را به حجت الاسلام رییسی واگذار کند. تقریبا ده نفری هم با سر دادن «احسنت احسنت» طلبه منتقد را همراهی کردند. اما هیچ‌کس به طلبه منتقد، اعتراضی نکرد و سخنش را قطع نساخت؛ چه مسؤولین برگزاری و چه جمع حضار. حجت الاسلام واعظی نیز با تواضع از رییس محترم قوه قضاییه دعوت به سخنرانی کردند و تریبون را -گرچه با کدورت- تحویل دادند. 📌 مناهج: فارغ از انتقادات سیاسی که به دکتر واعظی مطرح است و مجال دیگری را می‌طلبد. به نظر اگر دفتر تبلیغات فرصتی را برای شنیدن سخن منتقدین و طلاب و فضلا فراهم سازد؛ دیگر شاهد برهم خوردن جلسات رسمی نخواهیم بود. این هجمه و نقدهای تند علیه دکتر واعظی حین سخنرانی، بار اول نیست! اینکه یک نفر با صدای بلند انتقادی کرد و تعدادی وی را تشویق کردند اصلا جای تعجب نیست و در هر جلسه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما اینکه هیچ یک از طلاب و روحانیون حاضر در جلسه به دفاع از دکتر واعظی و حمایت از او برای ادامه سخنرانی برنخاست، نشان از هشداری جدی و درنگ مسؤولین دفتر تبلیغات دارد؛ چراکه سطح مقبولیت رییس دفتر تبلیغات به درجه رسیده است. راهکار: بنظر می‌رسد دفتر تبلیغات از ظرفیت طلاب مستعد که طرح‌های بسیاری برای بهبود و پیشرفت دفتر تبلیغات دارند باید بهره بگیرد. گرچه دفتر تبلیغات دستاوردهای بسیاری دارد؛ اما با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که دفتر تبلیغات در اختیار دارد و همچنین پتانسیل و استعداد سرشاری که در طلاب وجود دارد، خروجی و دستاوردهای دفتر تبلیغات تا مطلوب، بسیار فاصله دارد. همچنین شخص دکتر واعظی لازم است سلسله جلساتی را برای شنیدن نقد و نظر طلاب، ترتیب دهند. استفاده از ظرفیت رسانه برای معرفی دستاوردهای دفتر تبلیغات و معرفی اهداف پیش‌رو نیز یکی دیگر از راهکارهای ارتباط و اقناع بدنه طلاب است. امیدواریم جناب دکتر واعظی ارتباط مستقیم با طلاب را در دستور کار خود قرار دهند. @Manahejj