eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 خدمت رسانی روحانیون همدان به مردم در محل برگزاری نماز جمعه https://hawzahnews.com/x9NL4 @Manahejj
🌀 بهترین راه جذب مردم 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 بهترین راه برای جذب مردم، نهضت خدمات اجتماعی با محوریت مسجد و نماز جمعه است. ذهنیت بسیاری از طلاب نسبت به مسجد، صرفا برپایی نماز جماعت و سخنرانی کردن است. برپایی نماز جماعت و جمعه، و سخنرانی و خطبه‌خوانی، بهترین مقدمه است برای جمع‌شدن و حل‌کردن مشکلات نه فقط کسب ثواب اخروی و موعظه شنیدن. 🔹 اگر نهضت خدمات فعال شود، مردم مشتاقانه به سمت پایگاه‌های الهی می‌آیند و دیگر نیاز نیست در مکانهای دیگر دنبال جذب مردم بود؛ چون کارآمدی دین و متدینین را چشیده و دیده‌اند. اگر ما امروز در پارک و ساحل و استادیوم ورزشی دنبال مخاطب هستیم، بخاطر بی‌توجهی خودمان به ظرفیتهای مسجد است. راه جذب مردم، بازی کردن در ساحل، یا تماشا کردن فوتبال در استادیوم، یا گپ و گفت در پارک نیست. راه اصلی جذب فقط خدمات اجتماعی است؛ البته خدمتی پیوسته و مستمر نه فقط موقع سیل و زلزله. 🔹 از سویی دیگر، تبلیغ در قالب خدمات اجتماعی با محوریت مسجد، الگوی ناب تحقق جامعه اسلامی است. اما تبلیغ در مراکز تفریحی امروزی، اسلامیزه کردن مراکزی است که ماهیتشان غربی و متناسب با فرهنگ غرب است. پ. ن: مسئله ما بحث بر مطلوبیت یا عدم مطلوبیت «تبلیغ ساحلی و پارکی» نیست. بحث بر سر اولویتها و مدیریت نیروهاست، حتی اگر برای تبلیغ چاره‌ای از تبلیغ ساحلی نباشد. @Manahejj
🌀 بررسی مسائل فرهنگی شهرک مهدیه 🗂 پرونده ویژه مناهج 🖋 درآمد / علی مهدوی 🔹 درباره شهرک مهدیه، تاکنون مطالبات بسیاری از جانب رسانه حوزوی مناهج و دیگر رسانه‌های حوزوی مطرح و پیگیری شده است؛ از لزوم اخراج ساکنین غیر مجاز تا ضرورت تأمین بودجه برای تعمیر واحدهای خالی از سکنه و حتی جذب بودجه برای ساخت واحدهای جدید. 🔹 اما آنچه همیشه از دید رسانه‌ها مغفول مانده و مطالبه و پیگیری بایسته‌ای برای آن شکل نگرفته است پیگیری مسائل فرهنگی و اجتماعی مهدیه است. ❓اینکه در شهرکی استثنایی با ۲۵۰۰ خانوار روحانی، جایگاه برنامه‌های فرهنگی چیست؟ چه برنامه‌هایی تابحال انجام شده و چه برنامه‌هایی باید اجرا شود؟ معضلات و موانع فرهنگی و اجتماعی چیست؟ آیا خانواده و فرزندان روحانیون از حداقل‌های لازم فرهنگی برخوردار هستند؟ جو فرهنگی-اجتماعی شهرک مهدیه چگونه است و چگونه باید باشد؟ 🔹 همه این موارد سوالاتی است که باید ضمن مطرح شدن، دنبال پاسخ آن نیز بود؛ تا هم دستاوردها و نقاط قوت گفته شود و هم به ضعف‌ها و کاستی‌ها پرداخته شود. امام خامنه‌ای فرمودند: فرهنگ آن چیزی است که من حاضرم جان خودم را برایش فدا کنم. 🔹 بر همین اساس هجدهمین پرونده مناهج با عنوان «بررسی مسائل فرهنگی شهرک مهدیه» به موضوعات فوق خواهد پرداخت. از همه فرهیختگان حوزوی دعوت می‌شود تا نظرات، دیدگاه‌ها و یادداشت‌های خود را برای مناهج ارسال کنند. هر نظری اعم از نقاط قوت و ضعف فضای فرهنگی-اجتماعی مهدیه و برنامه‌های لازم فرهنگی مهدیه را که به موضوع این پرونده کمک می‌کند برای ما ارسال کنید. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ابلاغ ۲۳ دستور جدید مدیر حوزه‌های علمیه به معاون آموزش 🔻 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با ت
🌀 سکوت در برابر برنامه‌های حوزه؟! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در عجبم از کسانی که ادعای تحول‌خواهی دارند، اما وقتی مدیریت حوزه برنامه یا ابلاغات تحولی دارد، اصلا انگار نه انگار! درحالی‌که اقدامات مدیریت از دو حال خارج نیست: 🔺 یا این کار مدیر حوزه خوب بوده، که جای تقدیر و حمایت دارد. 🔻 یا این کار اشتباه بوده، که باید مورد انتقاد قرار بگیرد. ❓ اما چرا وقتی مدیریت برنامه‌های جدید را ابلاغ، و معاونین جدید را منصوب می‌کند، اکثر رسانه‌های حوزوی ساکتند؟ پس کجاست آن همه دغدغه و ادعا؟ کجاست مطالبه‌گری و مبارزه برای تحول؟! 🔹 تحلیل این رفتارها خیلی ساده است. برخی ناامید هستند، چون انتظار معجزه یک شبه داشتند که نشده، پس کلا رها کردند. برخی هم توقع دارند مدیریت حوزه باید همیشه همان کاری را بکند که آنها می‌خواهند، یا همیشه باید با مشورت ایشان کاری را بکند تا حمایت کنند. 🔹 در صورتی که تحول‌خواه واقعی، هم از برنامه اشتباه انتقاد می‌کند، هم از برنامه‌های خوب حمایت می‌کند. نه امید و اطمینان بیجا دارد، نه ناامید و مشکوک است. تجربه نشان داده، کسی که کارهای خوب کوچک را نمی‌بیند، حتی اگر کارهای بزرگ هم بشود، باز طلبکار است. مثالهای فراوانی در این چند سال دارد، مثل طرح هدایت تحصیلی و تدریس کتاب الفائق که رسانه‌های حوزوی کمتر به آن پرداختند. @Manahejj
🌀 تا امکان دارد حوزه علمیه را باید حضوری تشکیل داد 👤 آیت‌الله العظمی مکارم در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه ✅ اولین حوزه علمیه به دست پیامبر اسلام(ص) گشوده شد ◻️آیه ۱۲۲ سوره توبه با صراحت بیان می کند که پیامبر (ص)دستور تشکیل حوزه علمیه دادند. ◻️حوزه علمیه سند افتخار ما است. اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام به تدریج محو می شود. ◻️اگر می توان حوزه را به شکل حضوری و لو کم، برگزار شود، باید اینکار انجام شود. خود بنده تصمیم گرفتم که دروس با ۱۰ نفر تشکیل و ضبط شود. این دروس باید با رعایت همه شئونات بهداشتی دنبال شود. اگر این این روند نشد نوبت به حوزه مجازی می رسد. ◻️نکته دوم اینکه اگر حوزه هم مجازی شد، روی حضور و غیاب دقت بسیاری انجام شود. نباید کلاس ها به شکلی برگزار شود که قید و بندی برای حضور وجود نداشته باشد. ◻️نکته سوم این است که مسایل اخلاقی در حوزه های مجازی کمرنگ نشود. طلاب باید در کلاس های مجازی یا حضوری حتما روی شرح احادیث و مسایل اخلاقی تمرکز داشته باشند. ◻️ حوزه علمیه به دو عنصر علم و اخلاق استوار است. همانگونه که علم باید در حد اعلی باشد، تقوا و اخلاق نیز باید در حد اعلی باشد. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/x9Pdd 📌 مناهج: ای کاش لااقل دروس برای طلاب پایه یک بصورت حضوری و با رعایت موازین بهداشتی برگزار می‌شد. طبیعتاً طلاب ورودی جدید نیاز بیشتری به انس با اساتید و محیط حوزوی دارند. امیدواریم مدیریت حوزه‌های علمیه از رهنمودهای آیت‌الله العظمی مکارم، استفاده کنند و آموزش مجازی را به عنوان گزینه آخر لحاظ کنند؛ نه ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین راه. @Manahejj
🌀 شعار سال حوزه «حوزه و فضای مجازی» 👤 آیت‌الله اعرافی ◻️ حوزه‌های علمیه این افتخار را داشتند که نگاه قدسی به داشتند و آفتهایی که می‌تواند جریان علم را کم ارزش کند را شناختند و آنها را از بین بردند. ◻️ آنجا علم مایه سعادت بشر می شود که نخست، با این آگاهی باشد که باعث این دانشهاست. دوم اینکه بدانیم علم و دانش در مسیر بشر به کار گرفته شود. سوم اینکه بدانیم هرآنچه داریم در برابر ما اندک و ناچیز است. نقد ما به فرهنگ غربی آن است که گنجینه‌های داشته های خود را با این سه آگاهی نیافته است. ◻️ حوزه باید پرچمدار گسترش مرزهای دانش و علوم اسلامی باشد و را به دانشگاه و جهان صادر کند تا دانش‌های بشر الهی و مایه سعادت بشر شوند. ◻️ براساس شرایط، آموزش‌های خود را به شکل مجازی و حتی الامکان حضوری و مجازی دنبال می‌کنیم. بهره گیری از فناوری نوین یک فرصت بزرگ است، ولی می تواند آسیب‌های جدی نیز داشته باشد. اختلال در عمق علمی و اختلال در فرایند شاگر دو استاد و فرایند اخلاق و معنویت و تهذیب ضعف دیگر این برنامه ها است. تلاش اساتید و طلاب باید آن گونه باشد که شکل حضوری با رعایت قوانین فراموش نشود و سنت های اصیل و پایدار نیز باید پاسداری شود. ◻️ آزمون پذیرش ورودی امسال، عمدتا به شکل مجازی برگزار شد. ۷۰ درصد دروس به شکل برخط و برون خط برگزار گردید. همچنین آزمون های حوزه به شکل مجازی برگزار شد که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. ◻️ حساسیت حوزه نسبت به مقدس و الهی و قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را به دنیا اعلام می کنیم. غربی ها مدعی آزادی بیان، آزادی بیان را در جاهایی مثل هولوکاست و نقد فجایع غرب ممنوع می دانند؛ ولی به راحتی به مقدسات دو میلیارد بشر توهین می شود. چه کسی می تواند انکار کند که قرآن و پیامبر(ص) در روند تمدنی همه بشر تاثیرداشته و بشر را وارد یک فاز عظیم کرد؟ ◻️ در مسایل مرتبط به فرهنگ از جمله باید کارهای بزرگی انجام شود از جمله زیر ساختهای شبکه که باید فراهم شود و این تاخیر بزرگ سنگین است. ◻️ در آغاز سال تحصیلی دست یکایک طلاب و اساتید و فضلایی که در اوج کرونا و سختی های گوناگون در کنار مردم قرار گرفتند و نقش آفرینی کردند را می بوسیم. شعار امسال حوزه را «حوزه و فضای مجازی» اعلام می کنم که در این زمینه چند در عرصه فضای مجازی تعریف شده است. همچنین تصویب شد. پروژهایی چون پایه ریزی شده است که گام های بلندی نیز برداشته است و در قلمروهای برنامه ای و نهادهای تلفیقی برنامه های گسترده ای داشتند. ❓در نهایت «نقش حوزه در بازنمایی اندیشه دینی در فضای مجازی» به عنوان ما معرفی می‌شود. @Manahejj
🌀 خوابگاه یا شهرک علمی نخبگانی؟! 📝 شهرکی بی‌برنامه یا آرمان‌شهر فضائل؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 اهداف و اغراض هر مجموعه‌ای تعیین‌کننده مسیر و برنامه‌های آن مجموعه است؛ این قانون در مورد شهرک مهدیه نیز صادق است. لذا باید از مسؤولین شهرک مهدیه -در درجه اول شورای عالی که نقش هیأت امنای شهرک مهدیه را نیز عهده‌دار هستند و سپس مدیرعامل شهرک مهدیه- پرسید: «نگاه شما به شهرک مهدیه چگونه است؟» 🔹 آیا شهرک مهدیه صرفا تأسیس شده است تا چند سالی برای طلاب، نقش یک خوابگاه و سرپناه داشته باشد؟ صبح به کلاس درس بروند و شب هم برای استراحت برگردند؟ یا اینکه افق بالاتری برای شهرک مهدیه مد نظر قرار گرفته است و به مهدیه به چشم یک شهرک علمی نخبگانی نگاه می‌شود؟ سوال دیگری که مطرح است این است که در هر دو صورت -نگاه حداقلی و نگاه حداکثری- آیا در قبال خانواده طلاب اعم از همسران و فرزندان طلاب، مسؤولیت فرهنگی خاصی متوجه شورای عالی و مرکز مدیریت هست یا خیر؟ 🔹 به نظر می‌رسد ، نوع نگاه به شهرک مهدیه و در نظر گرفتن پتانسیل موجود در آن، برای برنامه‌ریزی فرهنگی-اجتماعی این شهرک، بسیار تعیین‌کننده است که به هیچ وجه نباید مورد غفلت مسؤولین امر واقع شود. به دیگر بیان اگر حوزه علمیه در این شهرک کوچک و محدود، دغدغه و برنامه‌ریزی برای احیای یک مدینه فاضله‌ی کوچک را نداشته باشد نمی‌تواند برای مسائل کلان اجتماعی، زبانی گویا و حرفی برای گفتن داشته باشد و چه بسا خدای ناکرده مورد شماتت بدخواهان نیز قرار گیرد. 📌 نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را برای انعکاس در مناهج و ارائه راهکارها به مسئولین ذی‌ربط با ما در میان بگذارید: 📲 پل ارتباطی👇🏻 @Manahejj_Admin 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 باید باسواد باشید 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از طلاب ⛔️ مبارزین کم‌سواد، تأثیری در انقلاب نداشتند 🔹 اگر می‌خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. 🔹 درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره می‌شود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله می‌خوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر می‌خوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند. 📌 مناهج: 🔹 فقط افرادی می‌توانند در مبارزه برای تحول موفق باشند که دروس حوزوی را خوب بخوانند و اگر امروز افرادی بر عدم تغییر کتب موجود پافشاری دارند، همین طلاب جوان درس‌خوان انقلابی هستند که فردا می‌توانند کتب جایگزین تألیف کنند. ⚠️ مراقب باشیم عده‌ای ناخواسته درصدد هستند انگیزه طلاب انقلابی برای درس‌خواندن را از بین ببرند و در عین حال سکولارهای حوزوی نهایت تلاش را دارند تا شاگردانی درس‌خوان و ملّا تربیت کنند تا آینده‌ی حوزه را در دست بگیرند... ✅ پس مبارزه برای تحول و انتقادات جای خود، قوی درس‌خواندن هم جای خود... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم بنده امروز امتحان داشتم اصلا در سیستم امکان ثبت جواب نبود و هر گزینه‌ای رو که می‌زدم سیستم عمل نمی‌کرد. فلسفه پایه ۱۰ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 خوابگاه یا شهرک علمی نخبگانی؟! 📝 شهرکی بی‌برنامه یا آرمان‌شهر فضائل؟ 🖋 علی مهدوی 🔹 اهداف و اغراض
📠 نظر اعضا 💬 علی‌رضا: حال که بحث معضلات فرهنگی شهرک مهدیه مطرح شده و به تازگی هم مدیرعامل جدیدی برای این شهرک منصوب شده است شایسته است جناب آقای ملکدار «مدیرعامل شهرک مهدیه» برنامه‌های فرهنگی خود را اعلام کنند. و هم اینکه سوابق کارهای فرهنگی ایشان بازگو شود. حقیقتا احساس می‌شود حق مطلب در مورد امور فرهنگی مهدیه ادا نمی‌شود. لذا لازم است مدیرعامل جدید، پیش از هرچیز خود را منتشر کنند. 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام اون از تیر ماه و مرداد. اینم از شهریور. سوال اومده ولی ما هرچه کلیک میکنیم هیچ گزینه ای نمی تونیم انتخاب کنیم رسائل بخش 3 پایه 8 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم. امتحان ۱۷ شهریور سیستم هیچ‌ گزینه ای رو‌ قبول نمیکنه☝️🏻 کفایه بخش 3 @Manahejj
🌀 انتظار رهبر معظم انقلاب از حوزه تربیت نیرو درتراز انقلاب اسلامی است 📝 مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 👤 آیت الله شب زنده دار 🔹 باید نظام آموزشی حوزه های امروز با الگوگیری از مدرسه ی امام صادق علیه السلام، بتواند شاگردانی و در رشته‌های مختلف و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند. 🔹 فلسفه ی خلقت انسان در قرآن کریم چند علت مختلف دارد و هدف این است که کدام یک از ما انسان ها «أحسنُ عملاً» رفتار می کند. 🔹 این عمل أحسن از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و عناصر متعددی در آن دخیل هستند. 🔹 اولین رکن یک نظام آموزشی برای رسیدن به عنوان أحسن عملاً، که رکن اصلی هم است، انجام کار برای خدا و در راه رضای خدا است؛ نیت خیلی مهم است و سراسر زندگی انسان می تواند با نیت در راه خدا باشد. 🔹 رکن دوم أحسن عمل شدن یک نظام آموزشی جامعیت آن است؛ امام صادق علیه السلام در نظام آموزشی خود، جامع نگر بوده اند و در زمینه های مختلف شاگردان زبده و فرهیخته ای را پرورش داده اند. @Manahejj
هدایت شده از روزنه
◼️انا لله و انا الیه راجعون مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری درگذشت ◽️حجت‌الاسلام والمسلمین حسن عظیما، عضو هیئت امنای آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری، به رحمت حق پیوست. ◽️مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم سه‌شنبه ۱۸ شهریور برگزار می شود. 🔶مرحوم عظیما از علمای انقلابی و مردمی و ساده زیست تهران بود که زندگی اش را وقف خدمت به مردم کرده بود و به همین دلیل محبوب قلوب طبقات مختلف مردم بود. معرفی سیره طلبگی امثال ایشان از جهات مختلف برای عموم طلاب و روحانیون قابل استفاده است. @rozaneebefarda
🌀 پیام امام خامنه‌ای در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی میتواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم. امتحان کفایه پایه ۱۰، امکان پاسخ به پنج سوال نبود☝️🏻 📌 مناهج: این مشکل در آزمون تیر ماه و مرداد ماه گزارش نشده بود ولی چندین نفر در آزمونهای شهریور (فلسفه، رسائل و کفایه ۳ و ۴) گزارش از عدم امکان پاسخ به سوالات دادند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فراز و نشیب آزمون‌های مجازی 🎥 لزوم تلاش حوزه علمیه برای تحقق شعار سال 🔸 سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در حالی آغاز شد که آیت الله اعرافی شعار سال تحصیلی جدید را حوزه و فضای مجازی عنوان کرد. 🔹 امتحانات و آموزش آنلاین یکی از مواردی بود که با آمدن کرونا، حوزه به آن تن داد که البته حواشی و انتقادات گسترده‌ای به همراه داشت. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
🌀 انتقال اعتراضات و انتقادات طلاب به آیت‌الله اعرافی 📝 در آغاز راهیم 🔺 پس از انتقال اعتراضات طلاب در مورد آزمون‌های مجازی به آیت‌الله اعرافی، ایشان در پیامی چنین مرقوم داشتند: 🖋 موضوع به این سادگی نیست با بی‌پولی مطلق و فقدان زیرساخت یک صد هزار نفر آزمون برگزار و در موارد زیادی موفق بوده و البته اشکالات جدی هم پدید آمد که مرتب پیگیری می‌شد و البته بنده در اطلاعیه‌ای هم به موضوع و ابعاد مختلف آن اشاره و از کاستی‌ها عذرخواهی کردم. در و برخی نهادهای دیگر از حدود دو دهه قبل آموزش مجازی آغاز شده است؛ اما در حوزه تازه کار شروع شده است. 📌 مناهج: ضمن تشکر از پاسخگویی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، از ایشان تقاضامندیم تدبیری اتخاذ شود تا آن دسته از طلابی که در آزمون با مشکل مواجه شدند، متضرر نشوند. @Manahejj
🌀 معاون جدید تهذیب حوزه‌های علمیه تعیین شد 🔹 حجت‌الاسلام عالم زاده نوری به عنوان معاون جدید تهذیب حوزه‌های علمیه تعیین شد. 📌 مناهج: کارهای بر زمین‌مانده بسیاری پیش روی معاون جدید تهذیب حوزه‌های علمیه است تا تراز مطلوب تهذیبی حوزه‌های علمیه تأمین شود. ان‌شاءالله حجت‌الاسلام عالم زاده نوری بتوانند در این مسیر، پرتلاش و موفق باشند و شاهد دستاوردهای مطلوب از سوی این معاونت مهم حوزه‌های علمیه باشیم. @Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📢اطلاعیه فوری مرکز مدیریت حوزه های علمیه اجتماع طلاب و اساتید حوزه علمیه و مردم متدین و انقلابی قم در محکومیت اهانت وقیحانه به کلام الله مجید و ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) همزمان با دیگر استانها و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ساعت 10 صبح پنجشنبه 20 شهریور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میگردد. @HawzahNews| خبرگزاری حوزه
🌀 چالش‌های فرهنگی فرزندان مهدیه 🖋 علی مهدوی 📝 در یادداشت پیشین گفته شد اگر حوزه علمیه در شهرک کوچکی مثل مهدیه، نتواند حداقل مدینه فاضله کوچکی را رقم بزند طبعا زبان گویایی هم در تحقق ادعاهایی همچون تمدن‌سازی کشوری و جهانی نخواهد داشت. 1⃣ اگر نگاه ما به شهرک مهدیه صرفا تأمین سرپناهی باشد برای ۲۵۰۰ خانوار طلبه و هیچ مسؤولیتی در برابر برنامه‌های فرهنگی اجتماعی ایشان برای خود تصور نکنیم چه آینده‌ای را می‌توان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تصویر کرد؟ 2⃣ سوال بعدی این است که سرانه بودجه فرهنگی مهدیه به ازای ساکنین آن دقیقا چند ریال است؟ و دقیقا برنامه‌های فرهنگی مدیر محترم و جدید مهدیه چیست؟ 3⃣ در ورای این مطالب، سؤال اینجاست که اگر برای فرزندان روحانیون، برنامه‌های فرهنگی و تربیتی متناسب با شرایط فرزندان روحانیون برنامه ریزی و پیگیری نشود، خانواده روحانیون و آینده فرزندان آنها به چه سمت و سویی خواهد رفت؟! آیا ظهور پدیده ناهنجار آقازادگی برای طلابی که در آینده ممکن است مناصب بزرگ و کوچک این نظام را بر عهده گیرند، متصور نیست؟ چقدر یک روحانی فاضل می‌تواند از نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی فرزندان خود ضربه بخورد؟ آیا علاج واقعه را نباید قبل از وقوع کرد؟ 4⃣ در همین مدت کوتاه شروع پرونده‌ی مناهج، پیام‌هایی برای ما ارسال شده است که حاکی از نگرانی بحق طلاب و روحانیون ساکن شهرک مهدیه برای آینده فرزندان خود می‌باشد، آیا نهادهای فرهنگی و تبلیغی حوزه و غیر حوزه تکلیفی در قبال فرزندان طلاب ساکن مهدیه ندارند؟ 5⃣ آیا همین که دور شهرک مهدیه را دیوار کشیدیم، به معنای آن است که آسیب‌های اجتماعی از این دیوار عبور نمی‌کنند؟ آیا تابحال از طرف نهادهای فرهنگی و حوزوی رصد جامعی از آسیب‌های اجتماعی این شهرک برای پیشگیری و مقابله با آنها صورت گرفته است؟ آیا نهادهای ذی‌ربط مسئولیتی در برابر تهديدات فعلی و آینده‌ی خانواده‌های طلاب مهدیه ندارند؟ 6⃣ ساکنین شهرک مهدیه خود تا چه حد می‌توانند با دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری، پیگیر حقوق فرهنگی فرزندان خود باشند؟ آیا تابحال اقدام مؤثری از سوی این عزیزان برای پیگیری و حل مشکلات خود صورت گرفته است؟ 🔺 پاسخ به این سؤالات حیاتی و ریشه‌ای اول از زبان خود طلاب و روحانيون خصوصا ساکنین شهرک مهدیه و سپس مسئولین و دست اندرکاران مرتبط با آن، گام بسیار مهمی در راستای دغدغه‌مندی برای حل مشکلات فرزندان مهدیه خواهد بود. 📌 نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای انعکاس در مناهج و ارائه راهکارها به مسئولین ذی‌ربط با ما در میان بگذارید: 📲 پل ارتباطی👇🏻 @Manahejj_Admin 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 مدرک دانشگاهی آری؛ مدرک حوزوی نه!! 📝 قابل توجه دلسوزان 🖋 مهدی یزدانی 🔹 همانطور که می‌دانید آموزش و پرورش از بچه‌هایی که قصد ورود به کلاس اول ابتدایی را دارند تست می‌گیرد تا مشخص شود دانش آموز به مدرسه عادی می رود یا مدرسه استثنایی. 🔹 یکی از بستگان که جزو مشاورین برای این تست است داستانی نقل کرد که بسیار جای تامل دارد: 🔹 گفت یک روز یک دختر و مادری که از نوع حجابشان معلوم بود از خانواده روحانی هستند وارد اتاق شدند تا از دخترشان تست بگیریم. 🔹 قبل از این که تست را شروع کنیم از میزان تحصیل و شغل والدین سوال می‌کنیم. شغل و میزان تحصیل در برگه‌ای درج شده و ما فقط با جواب مخاطب آنها را تیک میزنیم. 🔹 از دختر سوال کردم شغل پدرت چیست گفت طلبه است من به گزینه‌هایی که در برگه تست بود نگاه کردم دیدم هیچ کدام چنین گزینه‌ای یا حتی نزدیک به آن را ندارند تا تیک بزنم دوباره پرسیدم شغل پدرت چیست گفت طلبه است گفتم چنین گزینه‌ای نداریم. مادر و دختر مانده بودند چه جوابی بدهند دیدم نمی‌شود خودم یکی از گزینه‌ها را تیک زدم که البته ربطی به طلبگی نداشت. 🔹 نوبت به نوع مدرک تحصیلی رسید گفتم مدرک تحصیلی پدرت چیست دوباره گفت طلبه است این دفعه همکارانی که کنار من بودند هم خنده‌شان گرفت گفتم مگر طلبگی مدرک تحصیلی می‌شود مدرک تحصیلی: لیسانی فوق لیسانس دیپلم ... دیدم باز می‌خواهد بگوید طلبه است مادرش گفت خوب بزنید لیسانس!! 🔺 نگارنده معتقد است این که بعد از این همه سال حوزه علمیه نتوانسته تعریف درستی از شغل و مدرک تحصیلی طلاب داشته باشد واقعا درد بزرگی است. 🔻 عدم توجه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به این قشر جای خود دارد اما چرا باید برای روحانیت از عناوین دانشگاهی استفاده کرد و نباید حوزه برای خود یک عنوان شغلی و تحصیلی جدا وجود داشته باشد. @Manahejj
🌀 نقد کجا؟ غارت کجا!! 📝 پناهیان را نقد کنید؛ ولی غارت نه 🖋 پرویز امینی 🔹 از اولین آشنایی‌ام با جناب پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال می‌گذرد. برای نسل ما، پناهیان یک روحانی خوش‌فکر و خوش‌ذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوش‌مشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. پناهیان در طول این سال‌ها با نوجوانان و جوانان نسل‌های بعد هم همین شکل از ارتباط را داشته است. به شکلی که می‌توان گفت پناهیان موفق‌ترین و مؤثرترین یا دست‌کم از موفق‌ترین و مؤثرترین روحانیون در «عرصه عمومی» و کار میدانی در «تبلیغ دینی» است. 🔹 پناهیان روحانی‌ای است که در کار تبلیغ دین «غیور» است و بر همین اساس در تلاش و مجاهدت در این عرصه بر خود سخت می‌گرفت و خود شاهد بودم که در یکی از این سال‌های محرم بر اثر شدت فعالیت و حجم زیاد منبرها در محرم، در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت. در آن روزها خود مستقیم و از نزدیک در بیمارستان، حال و احوال نزار و چهره تکیده و بی‌رنگ‌وروی او را بر اثر شدت و فشار کار دیدم. 🔹 پناهیان البته گفتارها و دیدگاه‌های قابل‌نقد نیز کم نداشته و بارها در کانال بنده با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیت‌اش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را هم‌پیاله سرمایه‌داران و اشراف رفاه‌زده و حتی با مفسدی مانند طبری هم‌ردیف قرار دادن کجا؟ نقد دیدگاه‌های او در اقتصاد و عدالت کجا و تنگ کردن عرصه بر او و خانواده‌اش با فشار افکار عمومی کجا؟ 🔹 مخالفت با رأی و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است، به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانواده‌اش مجبور به طرح جزئیات زندگی خصوصی تا ویلچری شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است و توضیح اینکه چه وقت خانه‌ای ساخته است با چه کسی ساخته است و اساسا چرا ساخته است و کی و چه وقت خانه‌اش را فروخته است و از کی و چرا زندگی مستأجری داشته است و اینک در چه وضعیتی از نظر اقتصادی است که اگر بازگو کند، برایش اعانه جمع می‌شود، کجا؟ 🔹 نقد نظر او درباره پایان عدالت‌خواهی کجا و رساندن او به نقطه‌ای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و هم‌مسلکان و مخاطبانش نیز تحت تأثیر فضای ساخته شده درباره‌اش به تردید افتاده‌اند یا اکاذیب دیگران را باور کرده‌اند، کجا؟ 🔹 پناهیان‌ها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم، جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمی‌خورند. جان و مال آنها، آبرو و عزت نفس آنهاست. اینها را غارت نکنیم! @Manahejj