عموماً تبیینها در موضوع حجاب پیرامون تبیین آثار اجتماعی آن و مسأله ی شخصی و فردی نبودنش است.
اما یک سوال:
مگر زنان محجبه مان بخاطر مسأله ی اجتماعی بودن حجاب، چادر سر میکنند؟!!!
#غفلت_از_مساله_حیا
https://eitaa.com/mardom_salari
یک #اصل بسیار مهم در #اقتصاد_اسلامی از نظر رهبری معظم انقلاب:
اگر در جامعهی اسلامی خلائی، نیازی وجود داشت، همهی افراد جامعه بدون استثنا، كسانی كه توانستهاند تحصیل مالی بكنند، موظفند بر حسب اختلاف تمكن خودشان آن خلأ را پر كنند. اسلام نمیگوید كه مردم تحصیل مال بكنند، اما آن مال را فقط صرف مصارف شخصی خودشان بكنند، بلكه اسلام میگوید مردم تحصیل مال بكنند و از آن مالی كه تحصیل كردهاند، حوائج معمولی زندگی و نیاز خود را برآورده بكنند و مابقی آن را در راه خدا انفاق بكنند. «و یسئلونك ما ذا ینفقون قل العفو»؛
از تو سؤال میكنند كه چه چیزی را انفاق بكنند - كه ظاهر قضیه این است كه سئوال كننده از جنس مورد انفاق سئوال كرده است - قرآن جواب را از سؤال او منصرف میكند، جواب نمیدهد كه از چه جنسی انفاق بكن و از چه جنسی نكن، بلكه جواب میدهد «قل العفو»؛
به آنها بگو كه زیادیها را، هرچه مورد نیاز لازم زندگی شماست، خرج كنید؛ اما هر چیزی كه مورد نیاز حقیقی زندگی نیست، آن را در راه خدا انفاق كنید. این یك اصل اسلامی است.
بنابراین خیلی طبیعی است كه ثروتاندوزی بر طبق نظر اسلام یك حركت #غیر_اسلامی است كه آیهی شریفهی «و الّذین یكنزون الذّهب و الفضّة و لا ینفقونها فی سبیل اللّه فبشرّهم بعذاب الیم» بشارت به عذاب دردناك میدهد. كه كنز ذهب و فضه و به عبارت امروز نگهداری ثروت و ندادن آن در راه خدا یك عمل مغضوب پروردگار است و شاید بشود گفت یك گناه كبیره است. این طرز فكر اسلام در باب انفاق است.
خطبههای نماز جمعه تهران ۱۳۶۶/۰۸/۲۹
🔰#سؤال:
❇️ چرا در فتوای فقهای معظم معاصر خصوصا بعد از انقلاب که اداره ی حکومت به اسلام منتسب است حکم حرمت روی ثروت اندوزی نمی رود؟
❇️چرا از طرف حوزه تبیین درست و مرزبندی شده ای از ثروت اندوزی ارائه نمیشود؟
❇️چرا حکم وجوب زکات در مورد نقدین که در عصر خودش مصداق پول رایج زمان بوده در زمانه ی ما روی پول رایج داده نمیشود و زکاتی که طبق تصریح روایات معصومین بناست فقر اولیه را در جامعه برطرف سازد و شرط قبولی نماز معرفی میشود و همواره در آیات قرآن بعد از أمر به صلوة ذکر میشود در موارد 9 گانه (گاو و گوسفند و شتر سائمه(تمام سال از بیابان تغذیه کند)، خرما و کشمش و جو و گندم و درهم و دینار مسکوک و رایج) محصور شده و باین طریق بیش از 90 درصد مردم جامعه ی مسلمان و تمام مردم شهرنشین از اینکه متعلَّق زکات واجب باشند خارج شده اند و حال آنکه روایات زیادی در وجوب زکات در سود حاصل از تجارت و توسعه ی زکات به موارد دیگر داریم بطوریکه جمع بندی مرحوم کلینی ره در اصول کافی وجوب زکات در بیش از موارد 9 گانه است.
❇️فقهای معظّم به شرطیت زکات برای قبول صلوة برای اینهمه ساکنان کلان شهرها که نه گوسفند و گاو و شتر بیابان گرد(که دیگر در روستا هم مصداق ندارد) دارند و نه تولید کشمش از باغ انگور خودشان، چه پاسخی میدهند؟
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ما وقتی به صورت کلان به زمینهی اقتصاد اسلامی نگاه میکنیم، دو تا پایهی اصلی مشاهده میکنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخهی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علی الظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بینالمللی پیش ببرد. پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعهی اسلامی» است
مقام معظم رهبری
۳۰ بهمن ۱۳۸۵
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لرزه بر تن کودک بازمانده از بمباران بیمارستان غزه.
اگر در انجام وظیفه ی مان کوتاهی کنیم آیا ممکن نیست همین اتفاق برای کودکان ما هم بیفتد؟
برخی لرزه ها عرش خدا را به لرزه در می آورد مخصوصاً اگر یتیم و بی پناه باشد...
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استراتژی جنگ با صهیونیستها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸
قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و #عامل_شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. #وارد_حصارش_بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همهی مردم دنیا بایدبرای محو این غدهی سرطانی و دشمن بشریت، فکری کنند...
اشغاگرانی که با تکیه بر ثروت و قدرت و سیطره ای که بر جریان دانش و سینما و اقتصاد دنیا دارند برای تسهیل تسریع به بردگی کشاندن مردم دنیا، نسخهی به فساد و فحشا کشیدن تمام بشریت غیریهود را پیچیده و اجرا میکنند.
https://eitaa.com/mardom_salari
شعار #استقلال هم باندازه ی شعار #آزادی و شاید بیشتر از آن برای فطرت بشر جذاب است.
اما در رسانههای دنیا کمتر به گوش میخورد!!!
چون این شعار فعلا به ضرر استعمار غربست و مانند شعار #آزادی قابل سوئ استفاده و سرقت نیست.
#عصر_سرقت_شعارهای_فطری
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از مجمع حوزویان مهندس
🔻۵۲۰ هکتار از اراضی دانشگاهی بدون استفاده استان قم آزادسازی شود
🔻مدیرکل راه و شهرسازی استان قم: بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور به قم باید ۵۲۰ هکتار از اراضی دانشگاهی بدون استفاده این استان آزادسازی شود.
🔻از نظر راه و شهرسازی قم قرارداد تمام این اراضی ۵۲۰ هکتاری که بهطور عمده در شهرک پردیسان است فسخ شده و باید در اختیار دولت جهت اجرای طرحهای مختلف عمرانی قرار بگیرد.
🔗مشروح خبر👇
🔺http://www.yjc.ir/00a1TT
🏗به کانال حوزویان مهندس بپیوندید👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/3091529740Cf5c1639aeb
تنها با خدا انسان انسان میشود و الا از صدها بهانه استقبال میکند...
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از سید محسن اسداللهی
⭕️ روحانیون بیدار شوند؛ کارهای مهمتر از مباحثه و مسئله گفتن دارید!
♦️امام خمینی (ره):شما بايد بيدار شويد، به فكر علاج بدبختیهاى مردم باشيد؛ مباحثه به تنهایى فايده ندارد. مسئله گفتن به تنهایى دردها را دوا نمیكند.
♦️در شرايطى كه دارند اسلام را از بين مىبرند، بساط اسلام را به هم مىزنند، خاموش ننشينيد! مانند نصرانىها كه نشستند در باره روحالقدس و تثليث صحبت كردند تا آمدند آنها را گرفته، از بين بردند.
♦️بيدار شويد و به اين حقائق و واقعيتها توجه كنيد! به مسائل روز توجه كنيد!خودتان را تا اين اندازه مُهمَل بار نياوريد!شما با اين اهمالكاریها میخواهيد كه ملائكه، اجنحه خود را زير پاى شما پهن كنند؟!
♦️مگر ملائكه تنبل پرورند؟! ملائكه بالشان را زير پاى اميرالمؤمنين(ع) پهن مىكنند. چون مردى است كه به درد اسلام مىخورد، اسلام را بزرگ مىكند، اسلام به واسطه او در دنيا منتشر مىشود... براى شما كه جز مسئله گفتن تكليفى نداريد خضوع (ملائک)، معنى و مورد ندارد
📚 کتاب ولایت فقیه و حکومت اسلامی، صفحه ۱۴۳
در این یکساله در شعاع کمتر از ۲۰۰ متری محل زندگی ام دو فروشگاه افق کوروش سر برآورده اند که در حال بلعیدن فروشگاه های محلی هستند
یک سوال: در منطق اسلام یک انسان چقدر حق دارد از امنیت و امکانات و فرصت بهره گیری از خریدِ مردمِ یک کشور بهره برده و بزرگ شود؟
بزرگ شدنی که مساوی با نابود کردن دیگران باشد.
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از محمد قلعه نوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صحبتهای دردناک معاون وزیر صمت را بشنوید.
میگوید فولاد ایرانی به تولید کننده ایرانی گرانتر از تولیدکننده خارجی فروخته میشود. چرا؟ چون به قیمتهای جهانی و دلاری و بر اساس مکانیسم حراج در بورس کالا فروخته میشود.
میدانید معنای این چیست؟ معنای این وضع، نابودی تولید ایرانی است، ناتوان شدن تولید ایرانی برای رقابت با تولید خارجی در داخل خاک ایران است.
میگوید سود در پایین دست، یعنی جایی که اشتغال است، جایی که ارزش افزوده زیاد است، باوجود ۷ برابر شدن تولید، زیر ۱۰ درصد است، اما صنایع بالادست، یعنی فولادیها و پتروشیمیها، ۸۰ درصد سود میکنند. میدانید این یعنی چه؟ یعنی گرایش کشور به خامفروشی، گرایش به تکمحصولی شدن اقتصاد.
ریشه مشکلات معیشتی مردم را در جای دیگر جستجو نکنید. در برجام و غیربرجام جستجو نکنید. همه تحریمها هم برداشته شود، اما این سازکارهای معیشتسوز و نابرابریساز نئولیبرال که هزینه ملت را دلاری کرده و درآمدشان را ریالی نگه داشته، برچیده نشود، اقتصاد ما بهبود نخواهد یافت.
سرمقاله اخیرم در روزنامه جوان را که روایت این مصیبت است، بخوانید.
https://www.javanonline.ir/fa/news/1193487/
ایجاد بانکهای خصوصی از گشادترین کلاههایی ست که با توجیه رقابت برای خدمت! توسط یک عده بظاهر اقتصاددان سر این ملت رفته است.
چه کسی باید پاسخگوی علت ابقای قانونی این جرثومه های فساد اقتصادی و دلالی و بنگاهداری و حتی هزینه از بیت المال برای حفظ این بانکهای متخلف باشد؟
پس تحول در نظام اقتصادی چه شد؟!!
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍هود (6)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«هستی و رزق»
☘️ اگر جنبندهای روی این زمین هست، روزیاش روشن و مقدر است.
☘️اگر هست و در تکاپو است، این که کجا است و کجا میرود برای خدا آشکار است.
اگر هستی داده روزیاش را هم پذیرفته.
روزی و هستی ملازم هماند.
این رزقی است که دنبال مخلوق میدود.
☘️مخلوق هم بنا است دنبال چیزی بدود، و او دویدن دنبال رزق را انتخاب میکند.
این یعنی خطای محاسباتی که صد درصد فرصت زندگی دنیایی او را میبلعد.
🔅این بحث، عمیق، عجیب و شیرین است!
#روزی_و_رحمت
#زندگی_باورمندانه
🍀@faslefarhang
هدایت شده از بیداری ملت
⚠️نرخ تورم سالانه⚠️
آبان ۱۳۹۹: ۲۹ درصد
آبان ۱۴۰۰: ۴۴.۴ درصد
آبان ۱۴۰۱: ۴۴ درصد
آبان ۱۴۰۲: ۴۴.۹ درصد
ریل عوض نکنیم، قصه همین است.
باید به خود جرات داد...
#اقتصاد_مساله_اصلی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفاع ساده اندیشانه ی آقای رائفی پور از عرضه ی سیمان و دیگر کالاها در بورس باز هم با توجیه فساد و قاچاق!!!
بورس ریلی ست که با انحراف از رسالت اصلی مورد ادعایش، فلسفه ی سرمایهگذاری در آن ذینفعِ تورم بودن است نه سودبری از محل ارزش افزوده ی ناشی از تولید و تجارت.
آنهم با توجیهاتی مثل تأمین بازار ثانویه بعنوان پشتیبان بازار اولیه.
دقیقاً مثل سرمایه گذاری برای دلالی زمین و مسکن و دلار و طلا.
دقیقا مثل #احتکار!!!
افزایش قیمت سه میلیونی ناشی از یک قلم کالا مثل سیمان را در چهارمیلیون مسکن ضرب کنید.
باضافه ی افزایش قیمتی که افزایش قیمت یککالا، روی دیگر مصالح به هم خانواده میگذارد.
باضافه ی اثر تورمی ناشی از افزایش قیمت مسکن که دوباره روی سیمان برمیگردد و در یک چرخه، هم افزایی بوجود می آورد.
🔰مغالطهای که ایشان نادانسته به آن مبتلا شده اند این است که از اثر تورمی یک کالا در یک واحد مسکن و مقایسهی آن با یک رانت بزرگ در سطح ملی، برای تمام کالاهای پرتأثیرِ دخیل در ساختمان، عرضه در بورس را تجویز کرده اند درحالیکه برای کنترل رانت و قاچاق، بجز عرضه در بورس و کمک به گرانتر کردن آن راهکارهای دیگری هم وجود دارد.
https://eitaa.com/mardom_salari
هدایت شده از ✺ شکوه غزه ✺
۶ 🇵🇸
#غزه_نوشت
#دردهای_عمیق
#رشدهای_شگفت
دوشنبه ۶ آذر ١۴٠٢
▫️توان توصیف
مطمئن باشیم که داریم از ضعف در «توصیف رشد» و ضعف در «وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»﴿الضحى، 11﴾ لطمه می خوریم. این لطمهها لطمههای مستحبی نیست، بلکه واقعاً دارد ما را ناکار می کند. حرکت تمدنی بدون این «روایت پیشرفت» ممکن نیست.
وقتی «انسان جدید» که «انسان انقلاب اسلامی» و «انسان مقاومت» است، دارد شگفتی خلق می کند و این شگفتی را حتی به خود او نشان نمی دهی، یعنی اولاً به لحاظ ادارکی عقب هستی و ناتوانی و رشدیافته نیستی و ثانیاً به لحاظ بیانی و تبیینی و کار آموزشی و فرهنگی حوالی هیچی.
انسان از این انگاره ها استفاده می کند و تغذیه می کند و خود را به رتبۀ بالاتری می کشد و انسان نیرومندتری می شود و کار بزرگتری میکند.
اگر این رشدها روایت نشود و هر گندی که طاغوت زد رشد محسوب شود، ممکن است انسان مؤمن انقلابی(!) دنبال طاغوت راه بیافتد و دست کم تلاش کند مطلوبیتها و ارزشهای او را مراعات کند. این کفر به طاغوت نیست.
روایت ضعیف ما را در تبرّی ضعیف می کند.
روایت ضعیف ما را در «قل یا ایها الکافرون / لکم دینکم و لی دین» ضعیف می کند.
چشم باز کنیم و ببینیم که حقیقت حیات انقلابیون ما چیزی جز این نیست.
به همۀ مطلوبیتها و راهنماییها و سیطره های طاغوت تن داده ایم و گمان می کنیم که این از سر زمان شناسی است.
خیر «هویّت نارسایی» داریم و این حتماً یکی از آبشخورهایش این است که «رشدها» روایت نشده اند.
این است سرّ وجوب سخن گفتن از «قیام غزه».
محمدرضا فلاح
✓
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
طرف روزی چند ساعت روی یک صندلی میشینه و با ناخن های لاک زده کارت میگیره و میکشه و میپرسه: رمز؟
بعد به هفده میلیون بانوی هنرمند و سخت کوش و عاشق که در خانه شغل شریف مادری را دارند و 24 ساعته در حال تلاش برای ساخت انسان های شریف هستند می گوید بیکار!!!
#دنیای_وارونه #جاهلیت_مدرن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگوی حل مسأله ی بیانیه گام دوم
الگوی جدید حل مسأله
#حرکت_و_اراده_عمومی_مردم
#استاد_فلاح_شیروانی
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
https://eitaa.com/mardom_salari