👌ما باید توجه داشته باشیم که بزرگان و دین فهمان ما سخن از اختلاف به میان نیاروند چه بسا جوانانی هستند که اسلام را نمی فهمند، نمی دانند اسلام چیست؟ اینها افرادی بودند که برای امیرالمومنین (ع) هم اعتراض می کردند، به امام حسن (ع) هم می گفتند «مذل المومنین» توهین می کردند، یا افرادی هستند که به تک تک اهل بیت ما جسارت کردند، مسلمانانی بودنند که به امامان می گفتند چرا در مقابل منصور دوانیقی کاری نمی کنی، چرا بیعت را پذیرفتی، چرا هجرت کردی؛ اینها نمی دانند که آنها امام هستند و به امام اعتراض می کنند.
💢بعضی ها متاسفانه دین را نمی فهمند، ما مراجع بزرگی مانند آیت الله بروجردی و آیت الله سیستانی داشتیم که سخن از اتحاد را مطرح کردند. در زمان آیت الله بروجردی انقلابی وجود نداشت که ایشان بخواهند در مورد وحدت صحبت کنند، پس بحث وحدت یک بحث سیاسی نیست، سیاسی به این معنا که شعار امروز ما باشد. ما نمی گوییم دو نفر یکی شوند، ما می گوییم «پیروان» همفکر و هم اندیشه شوند.
✍هفته وحدت چقدر در نزدیکی مسلمانان و وحدت و انسجام امت اسلامی موثر واقع شده است؟
🔸نکته مهم دیگر اینکه ما باید از وحدت جلوتر برویم. گاهی می گوییم ما وحدت داریم، کاری به کار شما نداریم، لذا ما باید به سمت همدلی، همرنگی و یکی شدن گام برداریم. پذیرش امامت یعنی یکدل و یکرنگ شدن.
ما در مورد امام زمان می گوییم: «أَیْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا» (كجاست آنكه پريشانى هاى خلق را اصلاح و دلها را خشنود ميسازد.) اثر وضعی ظهور این است، وقتی امام زمان (عج) ظهور می کند، جامعه یکدل و یکرنگ می شود، کینه ها و اختلافات شان از میان می رود. امام موفق می شود. رمز موفقیت حضرت حجت (عج) بعد از ظهور همدل و همرنگ شدن مردم و یاری امام عصر (عج) است، این خیلی مهم است. بعضی ها در مورد وحدت دچار اشتباه می شوند و وحدت را به معنای پیروی از خلفای راشدین تعبیر می کنند در حالی که این طور نیست، ما وقتی می گوییم «وحدت» یعنی پیروان مذاهب با هم اتحاد داشته باشند. بنا نیست برخی را بپذیریم، بناست اشتراکات هم را ببینیم و علیه هم حرکت نکنیم.
✍ضرورت الگوگیری از پیامبر اکرم (ص) در جوامع امروز چیست؟
✅پیامبر اکرم (ص) افراد را بیش از آنکه با دلیل و استدلال جذب کند با عطوفت و مهربانی جذب می کردند. در آيات و روايات به ما سفارش شده که از ايشان الگو برداري کنيم. خداوند متعال اين سوال را در سوره اسراء پاسخ ميدهد و ميفرمايد: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ»؛ اگر حضرت محمد (ص) اشرف مخلوقات شد تنها يک دليل وجود داشت و اين بود که او فقط و فقط بنده خدا بود؛ با توجه به همين مطلب نتيجه گيري ميشود وقتي در نماز به ما گفته ميشود قبل از اينکه از خداوند طلب هدايت کنيد «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ»؛ بگوييد «ايّاکَ نَعْبُدُ وَ ايّاکَ نَسْتَعين» يعني ابتدا بايد بنده خدا شوي تا پس از آن مورد هدايت الهي قرار بگيري.
🔹همين پيامبري که اهل گذشت و بخشش است، در روايتي ميفرمايد: «بعد از شرک به خداوند بزرگترين گناه اذيت همسر است» يا در روايتي ديگر ميفرمايند: «أکرِمُوا أولادَکُم و أحْسِنوا آدابَهُم يُغْفَرْ لَکُم»؛ به فرزندان خود احترام گذاريد و آنان را آداب نيکو بياموزيد تا آمرزيده شويد. همه ما دوست داريم امت خوبي براي پيامبر باشيم. اگر کسي با اين ديد به موضوعات نگاه کند و الگوي خود را حضرت محمد (ص) قرار دهد، با خود ميگويد يا رسول الله شما عبد خداوند هستي و من هم از شما اطاعت ميکنم؛ در نتيجه من هم بنده خداوند ميشوم.
🖨خبرگزاری شبستان
@marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت دویست و هفتاد و پنجم (از فایل شماره 65)
👤یکی از تاریخ پژوهان خارجی آقای میخائیل لکر در رابطه با شخصیت زید بن ثابت می گوید؛ من اطمینان دارم که برای دوره ای نامشخص زمانی مثل شش یا هفت سال، زید تحت تعلیم یهودی ها قرار گرفت و احتمالا همانند یک فرزند یهودی رشد پیدا کرده بود.👉
📝نظرش این بود اعراب مدینه در مکاتب یا مدارسی یا جاهای دیگر به تحصیل میپرداختند و از آنجا که باسوادان یهودی باید از روی عهد عتیق به آنها عبری یاد میدادند به همین خاطر تلاش میکردند تا دانش آموزان را 📚به دین خودشان هم برگردانند، که به نظر می رسد زید بن ثابت یکی از این موارد بود.
👈👈جالب اینجاست آن وقتی که زید از دنیا می رود ابوهریره می گوید امروز رِبّی این امت (لقب علمای یهود است) (حبر هذه الامة) مرد، شاید که خدا ابن عباس را جانشین او قرار دهد.
″الطبقات الکبری، ج2، ص362″
📌خود ابوهریره هم از کسانی هست که کاندیدای نفوذی بودن از سمت یهودی هاست که در جلسات بعد به آن خواهیم پرداخت.
اما نکته ای که اینجا وجود دارد
این است زید به خاطر دانستن مطالب یهودی به نام رِبّی مشهور📚 شده بود، یا اینکه در اصل یهودی بود.
🔘مهمترین فعالیت های فرهنگی، سیاسی زید چی بود⁉️
⏪- تلاش برای تثبیت جریان باطل
🔰در سقیفه بعد از آنکه پیشنهادهای انصار و شورای رهبری و امثال اینها مطرح شد زید از خلافت ابوبکر دفاع کرد و خودش را یار ابوبکر انتخاب کرد. و خلیفه هم از سخنانش تشکر کرد.
🔰در محاصره خانه خلیفه سوم هم زید یکی از مدافعان خلیفه بود. کسانی که از عثمان دفاع می کرد.
و جالب این است تاریخ می نویسد ″تاریخ مدینة دمشق، ج19، ص320″؛ بعضی از محاصره کنندگان خانه عثمان تحت تأثیر حرف های زید محاصره را رها کردند و به سراغ کار خودشان رفتند.
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 275
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
جواب اونایی که بر عمر و اهل سنت لعن میفرستن چه باید داد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻لعن اون خلفا اگر در خفا باشه اشکال نداره.. این تبری هست اما علنی نباید صورت بگیره. این ها همون احادیث امام صادق (ع) هست که ما قبلا فرستادیم که امام صادق شیعیان رو دعوت به وحدت میکنه.
📖یا اصلا خود زیارت عاشورا،
زیارت عاشورا لعن میکنه اما هیچ وقت لعنش علنی نیست و نام نمیبره همین زیارت عاشورا هم میتونه برای ما الگو باشه که لعن داخلش هست اما لعن علنی نیست و اینکه نام ببره.
بعدم شما این ها رو بگید قانع شد شد، نشد هم دیگه دست ما نیست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 جواب اونایی که بر عمر و اهل سنت لعن میفرستن چه باید داد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پا
حرف امام صادق (ع) را گوش کنیم یا عده ای افراطی؟؟
@ma_va_o
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
آیا احادیثی که در این پیام گفته شده صحت دارد ؟؟؟
ماجرای استخوان فرد بی نماز!!
شخصی آمد به نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شكایت از فقر و نداری كرد.
حضرت فرمود: مگر نماز نمیخوانی؟
عرض كرد من پنج وقت نماز را به شما اقتدا میكنم،
حضرت فرمود: مگر روزه نمیگیری؟
عرض كرد سه ماه روزه میگیرم.
آن حضرت فرمود: امر خدا را نهی و نهی خدا را امر میكنی یا به كدام معصیت گرفتاری؟
عرض كرد یا رسول الله حاشا و كلّا كه من خلاف فرمودهی خدا را بكنم!!
حضرت متفكرانه سر به جیب حیرت فرو برد،
ناگاه جبرئیل نازل شد عرض كرد یا رسول الله!
حق تعالی ترا سلام میرساند و میفرماید:
در همسایگی این شخص باغیست و در آن باغ گنجشكی آشیانه دارد و در آشیانه او استخوان بینمازی میباشد به شومی آن استخوان از خانهی این شخص بركت برداشته شده است و او را فقر گرفته است.
حضرت به آن شخص فرمود: برو آن استخوان را از آنجا بردار، بینداز دور.
مرد به فرمودهی آن حضرت عمل كرد بعد از آن توانگر شد.
****
پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم):
کسی که لبخند بزند به صورت آدم بی نماز، گویا هفت بار خانه خدا را ویران کرده است.
رسول اکرم(صلیالله علیه و آله و سلم):
کسی که کمک کند به بی نماز به اندازه یک لقمه، گویا کشته است هفتاد نبی را که اولین آنها حضرت آدم و آخرین آنها حضرت محمد صلی اله علیه و آله است.
لئالی الاخبار، ص ۵۱
الانوار المجالس ختم های مجرب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
✖️نه بزرگوار! این روایت هم با مبانی عقلی و مبانی دینی جور در نمیآید و هم منابعش، منابع معتبری نیست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖
📖 #زیارت_آل_یاسین
✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم)
💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ،
💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ،
💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ
💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ،
💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ.
#ادعیه_و_زیارات_مهدوی
📖📿📖📿📖📿📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| #کلیپ_مهدوی
❓پاسخ به سوالی در خصوص تعیین زمان ظهور ..🕙
🎙حجت الاسلام والمسلمین
محمدرضا نصوری
#امام_زمان
@marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
🔘 کارگزاران ابوبکر 🔹بر هیچ کس پوشیده نیست که نزدیکترین یار و یاور ابوبکر، دوست دیرین او عمر بود که
⭕️ فتح دمشق
🔹شامات سرزمینی حد فاصل دریای مدیترانه، سواحل غربی فرات، مرز شمالی حجاز و مرز جنوبی روم شرقی قدیم و ترکیه فعلی است.
👈منطقه شامات پیش از آن که تحت سلطه مسلمانان درآید، تحت سلطه امپراتوری روم شرقی بود. از قرنها پیش از اسلام، قبایل بزرگ عربی از جزیره العرب و بیشتر از جنوب آن، به این دیار کوچیده بودند.🗺
اعراب مزبور، به دلیل زندگی طولانی در جوار رومیان، به مرور آداب و رسوم عربی خویش را فراموش کرده، بیشترشان کیش نصرانیت را پذیرفته بودند. با این حال آن گونه نبود که ماهیت عربی خویش را از دست داده باشند.
🔸یکی از تبعات پذیرش فرهنگ نصرانی، آن بود که زبان عربی آنان با لغات سریانی آمیخته شده و اساسا زبان علمی آنان همان زبان سریانی شده بود.
در عراق هم به رغم نفوذ گسترده مسیحیان در حیره و حتی رخنه آنان در دربار لخمیان و مسیحی شدن نعمان یکی از آخرین سلاطین آنان، مردم بومی این ناحیه همچنان تا ظهور💫 اسلام بر آیین بت پرستی باقی ماندند.
با این حال، در این نکته نمی توان تردید کرد که در سالهای نزدیک به ظهور اسلام، اعراب دیار شام، دست کم در ظاهر، همپیمان رومیان بوده و در جنگ با ایرانیان در کنار رومیان با سپاه ایران و اعراب متحد آن 🏜در سرزمین عراق میجنگیدند.
افزون بر آن که اعراب شام در دین با اعراب جزیره اختلاف نظر داشتند، از نظر اجتماعی نیز تفاوت آشکاری میان آنان وجود داشت. اعراب شام، به دلیل آبادی و آبادانی موجود در شامات، زندگی بدوی را رها کرده و شهرنشین شده بودند.
👈سنخیت قبایل مزبور با فرهنگ نصرانی، سبب گردید تا پس از فتح اسلام، شمار زیادی از آنان به سرزمین روم کوچ کردند. البته رومیان، طی جنگهای خود با مسلمانان، همواره گرفتار این دغدغه بودند که اشتراک نژادی، قبایل عربی شام را به سوی اسلام سوق دهد. مشکل مهمتر آن بود که از نظر مذهبی نیز بین مسیحیان شام و کلیسای قسطنطنیه⛪️ اختلاف نظر وجود داشت بطوری که سبب آزار و اذیت فراوان آنان از سوی کلیسای شرق شده بود.
👥مسیحیان شام "یعقوبی مذهب" بودند و این مذهب از نظر کلیسای شرق، بدعت به شمار می آمد.
اختلاف مذهبی مسیحیان عرب شام با کلیسای روم شرقی، به اعتقاد بسیاری، یکی از دلایل سرعت فتوحات اسلامی در شامات بوده است.⚔
غیر از سکنه عرب شامات، نبطیان فراوانی نیز که بقایای اقوام پیشین ساکن و حاکم در این دیار بودند در منطقه مزبور زندگی می کردند. یهودیان فراوانی هم که شمار آنان را میان صد تا دویست هزار دانسته اند در شامات پراکنده بودند.
📆در سالهای پایانی قرن ششم میلادی و نخستین سالهای قرن هفتم، امپراتوری روم شرقی، دچار مشکلات بزرگی شده بود. حملات آوارها و اسلاوها از غرب، این سرزمین پهناور را گرفتار مشکل کرده بود. اما مهمتر از اینها، انقلابات داخلی بود که سبب شد گروهبانی💂♂ به نام فوکاس مردم را علیه حکومت اشراف بشوراند و ماوریکیوس امپراتور را همراه با تمام فرزندانش به قتل برساند. این هرج و مرج سبب شد تا خسرو پرویز بر سرزمین شامات حمله برده و در سال 614 موفق به تسخیر اورشلیم شود.
👈تسخیر اورشلیم بهانه خوبی برای تحریک مسیحیان بر ضد ایرانیان بود. هراکلیوس پس از آرام کردن اوضاع، در سال 622 به جنگ ایرانیان رفت و طی شش سال پس از تحمیل شکست های متوالی توانست ایرانیان را تا پشت دروازه تیسفون🏇 دنبال کند و آنان را مجبور به پذیرش صلح نماید. این وقایع مصادف با سالهای هفتم و هشتم هجرت بود.
در حالی که هراکلیوس سرگرم نظام دادن به امور کشور بود، به سال 634 مسلمانان، نخستین حملات خود را به دمشق آغاز کرده و پس از مدتی آن را تصرف کردند. آخرین روزهای عمر امپراتوری، مصادف با فتح مصر در سال 640 میلادی بود.
برای مسلمانان که توانسته بودند پس از سالها قریش را به 📝امضای صلح حدیبیه وادارند و خود را آماده برای نشر اسلام به خارج از جزیره العرب کنند، شام از بسیاری جهات اولویت داشت.
✨رسول خدا (ص) رسولان چندی را به این مناطق گسیل داشت. یکی از این رسولان، حارث بن عمیر بود که نامه ای برای حاکم شهر بصری برد. وی به دست شرحبیل بن عمرو غسانی به شهادت رسید.
⬇️⬇️⬇️
به دنبال آن رسول خدا (ص)، سپاه سه هزار نفری خود را به فرماندهی جعفربن ابیطالب، زیدبن حارثه، و عبدالله بن رواحه، به سوی موته🏇 در جنوب شام فرستاد. سپاهی که رومیان در شام بر ضد مسلمانان آماده کرده بودند، ترکیبی از سپاه روم و قبایل عربی بود. مسلمانان راه به جایی نبردند و تنها توانستند پس از شهادت فرماندهان خود و عده ای دیگر به سوی مدینه بازگردند.
🔸اقدام بعدی رسول خدا (ص) به سوی این منطقه، عملیات تبوک بود. این اقدام نیز به جز بستن چند قرارداد با برخی قبایل عربی، درگیری خاصی با رومیان دربرنداشت. رسول خدا (ص) در آخرین روزهای حیات 🥀 خود نیز سپاه دیگری را به فرماندهی اسامه بن زید سامان داد که تنها پس از رحلت آن حضرت عازم شام شد و بدون نتیجه خاصی بازگشت. همه این رخدادها نشانگر اهمیت شام در نگاه رسول خداست. بعدها معلوم شد که شام برای خلفا هم اهمیتی بیش از عراق دارد.
👈با پایان یافتن رخدادهای مربوط به مرتدین، ابوبکر ضمن نامه هایی که به مردم مکه، طائف، یمن و تمامی اعراب حجاز و نجد فرستاد، آنان را به جهاد دعوت کرد. وی در همین نامه ها، وعده غنائم موجود در روم را نیز به آنان داد. به دنبال آن سیل جمعیت👨👩👧👦 از سراسر مناطق جزیره، راهی مدینه شد. پس از گرد آمدن مردم، برای نخستین بار، نیروهای نظامی مسلمانان در سال دوازدهم هجرت راهی شام شد.
⚔نخستین درگیری مسلمانان با رومیان، در منطقه "وادی العربه" روی داد. فرماندهی سپاه رومیان با فرماندار فلسطین سرگیوس بود. او در این جنگ شکست خورد و طی آن کشته شد. مسلمانان در سواحل دریای مدیترانه به پیشروی خود ادامه دادند.
〽️پس از درگیری عربه، دومین درگیری در یکی از قریه های غزه با نام "داثن" روی داد. این جنگ که در محرم سال سیزده هجرت روی داد به نفع مسلمانان به پایان رسید.
👈این پیروزیها، هرقل را وحشت زده کرده، دست بکار تهیه نیرو شد. خبر آمادگی دشمن به مدینه رسید، خلیفه را بر آن داشت تا به طور موقت عملیات در عراق را متوقف کرده و خالدبن ولید را همراه با نیروهایش، از عراق به شام گسیل کند.
به دنبال واقعه داثن، مسلمانان، شهر بصری و مآب را در ربیع الاول سال سیزدهم تصرف کردند 🔱. بعد از آن به سوی دمشق به راه افتادند. پس از چندین درگیری در محرم سال چهاردهم بود که دمشق از طرف سپاه اسلام به محاصره کامل درآمد.
💬گفته شده است: در حالی که ابوعبیده توانسته بود به اجبار وارد شهر شود، اسقف شهر در سوی دیگر با خالدبن ولید صلح کرده و ابوعبیده نیز به رغم اعتراض مسلمانان آن را پذیرفت. بدین ترتیب دمشق به دست اعراب مسلمان افتاد.
فتح دمشق در رجب سال 14 هجری روی داد و این در حالی بود که ابوبکر در جمـادای دوم سال سیـزدهم پس از دو سـال و سه ماه و چند روز خلافت، درگذشته بود.
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ
سیـاسی اسلام، ج2، ص49-55"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۷۴
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
از امام جواد عليه السلام سؤال كردند :
اي فرزند رسول خدا ! چرا به پيامبر اسلام « امي » مي گفتند؟ حضرت سؤال كرد : " مردم [مخالفين شيعه ] چه مي گويند؟ گفتند : مردم فكر مي كنند كه آن حضرت به اين خاطر امي ناميده شده بود ؛ چون نمي توانست بنويسد . امام جواد در جواب فرمود : دروغ مي گويند ! لعن بر آن ها باد . چطور نمي توانستند بنويسند ؛ در حالي كه خداوند در آيات محكم قرآنش مي فرمايد :
او خداي است كه رسولش را در ميان بي سوادان برانگيخت تا براي آن ها آيات خداوند را تلاوت و آن ها را پاكيزه سازد و كتاب و حكمت به آن ها بياموزد .
چطور كسي كه نمي تواند بنوسيد ، مي تواند كتاب را به ديگران بياموزد ؟ به خدا قسم رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به هفتاد و دو يا هفتاد و سه زبان مي خواندند و مي نوشتند .
معانی الأخبار - الشیخ الصدوق - ص 53 – 54 و بحار الأنوار - العلامة المجلسی - ج 16 - ص 132 – 133.
سند این روایت حقیقیه؟؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
✔️ بله این روایت درست است و هیچ مشکلی ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
آیا زن ها هم می تونن جزء ۳۱۳ یار امام زمان (عج) باشن؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸راجع به اینکه آن 313 نفر می تواند زنها هم باشند، روایاتی داریم. حالا نظر علما در رابطه با این روایات دو دسته است؛
👈🏻1- عده ای می گویند این روایات سندش ضعیف است. مثلا سند آنچنان قوی ندارد.
👈🏻2- عده ای هم می گویند نه! سندش خوب است می شود استناد کرد.
↩️مثلا روایتی که می گوید
همراه با 313 نفر 50 تا زن هستند بعضی ها می گویند این 50 نفر زنی که در روایت آمده، در کنار این 313 نفر هستند. این تحلیلی است که در کتاب ها آمده، ″کتاب بانوان رجعت کننده″ استاد جواد جعفری را شما بخوانید آنجا آدرس داده و نوشته.
بعضی ها می گویند نه جزو 313 نفر هستند.
💢حالا علی ایحال اشکالی ندارد،
بر فرض اگر زنها جزء 313 نفر هم نباشند. 313 نفر خُب، بیشتر برای کارهای نظامی و اینها هستند.. شاید زنها هم داخلش نباشند چون زنها که جنگ نظامی ندارند. ولی یقینا یاران امام زمان (عج) زن هم هستند و در حلقه های بعدی یاران حضرت قرار میگیرند.
👌🏻و آنچه که بیشتر از روایات استناد میشود برای چگونگی یاری زنها؛ یکی بحث پرستاری است که امام صادق (ع) از بعضی خانم ها به عنوان پرستار اسم میبرد و یقینا بحث های فرهنگی هم است که یک زن به عنوان مادر می تواند روی بچه های خودش کار کند، یک زن می تواند روی هم نوع های خودش، دوست های خودش، همسایه های خودش، فامیل های خودش کار بکند و حداقل یکی دوتا شبهه ذهنشان را راجع به امام زمان (عج) برطرف بکند خودش هم کلی است که بیشتر می شود مباحث فرهنگی.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 8⃣3⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۱۶
🗓سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خطبه نماز جمعه ۱۳۵۹/۴/۶
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| چگونه از #امام_زمان (عج)
دفاع کنیم❓
🎤حجت الاسلام والمسلمین
محمدرضا نصوری
#کلیپ_مهدوی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
لطفا از فضايل سلمان فارسی كامل و جامع بفرماييد و اينكه چرا پيامبر (ص) فرمود سلمان منا اهل البيت. برتری سلمان نسبت به ياران ديگر از جمله ابوذر در چيست ؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻سلمان فارسی از لحاظ دینی کسی بود که زرتشتی، یهودی، مسیحی، همه اینها بود و سپس با تحقیق به دین اسلام رسید. چون می دانست پیامبر آخرالزمان از مکه خواهد آمد با تحقیقاتی که کرد به دین اسلام رسید و یک مسلمان واقعی شد و از لحاظ ایمان و یقین به درجه ای رسیده بود که اصلا ابوذر و عمار هم به این درجه نمیرسیدند. از این لحاظ بود که در بحث ولایت چون فوق العاده ولایت مدارتر از بقیه بود انتخاب شد.
👈🏻امام صادق (ع) هم میفرمایند سلمان سه ویژگی داشت؛
1⃣- پا در جای پای مولای خودش میگذاشت یعنی قدم به قدم حرف امام خودش را انجام می داد.
2⃣- با فقرا همنشین بود
3⃣- با علما همنشین بود.
این سه ویژگی مهمی بود که امام صادق برای سلمان ذکر می کند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
یک سوال داشتم آیا قرآن بدون معصومین ناقص است و قابل فهم برای ما نیست؟ رابطه اینها چگونه است در عرض یک دیگر هستند یا در طول هم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📖قرآن به خودی خود که کامل است اینکه شکی در آن نیست،
ولی برای فهمش ما نیاز به معصومین داریم چون صراحت آیه قرآن می گوید که آیاتی از قرآن محکمات هستند یعنی همه می فهمند، ولی برخی آیات متشابهات هستند و اینها را نمی فهمند جز «وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ..» در روایات که ائمه آمدند. پس قطعا ما به ائمه برای تفسیر قرآن نیاز داریم.
☝️🏻نکته بعدی قرآن همه چیز را نگفته! قرآن نگفته شما نماز را چطور بخوانید و فلان و فلان.. کلیات را گفته.
پس در بیان جزئیات ما نیاز به اهل بیت داریم. پس قرآن را به تنهایی بخواهید فقط بگویید قرآن، نیاز به احادیث اهل بیت نداریم این حرف غلطی است.
خیلی از جزئیات در قرآن نیامده و نیاز به اهل بیت هست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت دویست و هفتاد و پنجم (از فایل شماره 65)
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت دویست و هفتاد و ششم (از فایل شماره 65)
⏪- جایگاه ویژه فرهنگی زید
👤زید بعدا وقتی فضا را مناسب دید از خودش تعریف و تمجید می کرد. مثلا میگفت؛
من همسایه پیامبر (ص) بودم و هرگاه قرآن نازل می شد مرا برای نوشتن آن میطلبید و در تمامی زمینه های دنیایی و آخرتی هرگاه وارد بحث می شدیم او نیز با ما همراهی می کرد، بنابراین هر آنچه برایتان میگویم از پیامبر است.
🔸از سمت دیگر هم بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) 🥀 زید به عنوان استـاد گردآوری قرآن معرفی می شود.
👈👈هرگاه از یکی از صحابه درخواست می شد زید را به فرمانداری شهری نصب بکند، می گفت جایگاه زید را خودم بهتر میدانم ولی مردم این شهر (یعنی مدینه) به اندوخته علمی او احتیاج دارند.
خُب بدون تـردید باید اطلاعات دینی زید را بخشی از این 📔اندوخته او به شمار بیاوریم.
🌀بعد از مرگ زید بن ثابت، عبدالله بن عمر زید را عالم الناس می گفت. بعضی از صحابه او را یکی از مفتیان و قاضیان اصحاب پیامبر (ص) معرفی کردند.
و فردی به نام مسروق می گوید؛ دانش اصحاب رسول الله به شش نفر رسید که یکی از آنها زید بود.
⁉️نکته مهم این است چرا اینقدر سعی کردند زید را در مدینه نگه دارند؟ چون اگر زید در شهر دیگر بود ممکن بود نتواند این سم پاشی ها را انجام بدهد، نتواند حمایت از خلفا را انجام بدهد و چیزهای دیگر ....
⏪- جایگاه سیاسی زید
🔰بعد از شهادت آقا رسول الله (ص) در مناصب ویژه ای به کار گرفته شد. در این زمان به عنوان کاتب و مأمور استخراج فرائض دینی بود.
👤زید قاضی مورد اعتمادی ⚖ هم بود و براساس یک گزارش برخی از سران خلافت درباره قضاوت و فتوا و کارهای دیگری که زید انجام می داد هیچ کس را بر زید برتر نمیدانستند، و هرگاه هم شکوائیه های قضایی🗞 زیاد می شد شاکیان را به زید حواله می دادند و دلیلشان هم این بود زید براساس خدا و سنت قضاوت می کند.
برای همین قضیه حقوق هم میگرفت و در بالاترین مرحله زید جانشین خلیفه در مدینه بود، و خلیفه در هر مسافرتی زید را جانشین خود در مدینه می کرد و کارهای مهم را به او می داد.
📝براساس یک گزارش دیگر هم خلیفه هر وقت به حج می رفت و زمانی که به شام می رفت زید را جانشین خود در مدینه قرار داده بود. خلفای دیگر هم چنین کاری را می کردند.
💢جالب است بدانید زید در سالهای شانزده و هفده هجری قمری زمانی که عمر خلیفه بود جانشین عمر در مدینه بود. و جالب این است سران حکومت هم در اکثر اوقات بعد از بازگشت از سفر به عنوان مزد زحمت ها یا هر چیز دیگر.. قطعه باغی را به زید می بخشیدند🏝. حتی جالب است خزانه دار بیت المال هم شد.
👈در مورد بیعت یا عدم بیعت زید بن ثابت با حضرت علی (ع)✨ گفتارهایی وجود دارد،
ابن سعد مثلا می گوید زید از بیعت کنندگان با حضرت علی بود. اما برخی مثل تاریخ مسعودی، مثل علامه مجلسی میگویند نه زید با حضرت على (ع) بیعت نکرد. و بعضی ها قول مشهور را همین میدادند.
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 276
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
🌥أَیْنَ صاحِبُنٰا..؟
در انتظار تو چشمم سپید گشت
و غمی نیست..
#امام_زمان✨
#اللهمعجللولیڪالفرج⛅️
@marefatemahdavi
⚠️مردم را برای یاری #امام_زمان (عج) دغدغهمند کنیم ..
📰به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان،، حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل»، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و کارشناس مهدوی در شرح وظایف منتظران سخنانی را بیان کرده است که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:👇
🔹حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه دردعای ندبه دو مرتبه کلمه «خَذَلَ» آمده است، اظهار کرد: خذل یعنی کسی که می تواند یاری کند و یاری نمی کند! ابتدای دعای ندبه جمله ای درباره امیرالمومنین(ع) است که می فرماید: «وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»؛ این نفرین نبی خاتم(ص) است که می فرمایند: خدایا یاری نکن (ترک کن) هر آنکه می تواند علی(ع) را یاری کند، اما نمی کند.
🔸این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در واقع پیامبر(ص) نفرین می کنند کسی را که مسلمان و متدین است اما امام را یاری نمی کند کسی که می تواند برای امام(ع) قدمی بردارد، اما چنین نمی کند کسی که می تواند زمینه ساز ظهور باشد اما قدمی برنمی دارد، اینها کسانی هستند که پیامبر خاتم(ص) آنها را نفرین کرده اند.
🔹رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: همین تعبیر درباره وجود مقدس امام زمان(عج) هم وجود دارد؛ در دعای عاشقانه ندبه می خوانیم: «عَزيزٌ عَلَيَّ اَنْ اَبْكِيكَ وَ يَخْذُلَكَ الْوَري» یعنی آقاجان! برای من سخت است در فراغ شما بسوزم، ندبه خوان باشم، عاشق باشم یا مهدی(عج)! بگویم و دیگرانی که می توانند شما را یاری کنند، چنین نکنند.
🔸وی تاکید کرد: منتظر امام زمان(عج) در دوران غیبت اذیت می شود، می گوید من جمکران رفتم، ندبه خواندم اما یک کار خوب را انجام ندادم ... رسالت ما در دوره غیبت آماده سازی جامعه برای ظهور حضرت مهدی(عج) است باید ببینیم چند نفر را با امام زمان(عج) رفیق کرده ایم؟ چند نوجوان و جوان را امام زمانی کرده ایم؟ چند نفر در مسجد ما عشق امام زمان(عج) را پیدا کرده اند؟ در کوچه و بازار برای چند نفر از امام زمان(عج) حرف زده ایم؟
🔹حجت الاسلام کفیل در ادامه بیان کرد: کم نیستند آنها که می توانند امام زمان(عج) را یاری کنند، عاشق و هیئتی و محب بسیار است اما گاهی از یاری امام زمان(عج) غافل شده ایم و به یاری امام زمان(عج) نیامده ایم.
🔸وی خاطرنشان کرد: باید جامعه را از نفرین پیامبر(ص) نجات داد با این راه که دغدغه یاری امام زمان(عج) را در دیگران ایجاد کنیم تا برای ظهور حضرت حجت(عج) قدم بردارند. هر کس با گفتن، با نوشتن و بیان جلوه های محبت حضرت بقیه الله العظم(عج) باید برای ظهور و حکومت امام زمان(عج) قدم بردارد. امید است خدا چنین توفیقی را به همه ما عنایت کند.
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
در روایتی هست از امام سجاد علیه السلام که مومنین زمان مهدی علیه السلام از تمام مردم زمان های دیگر بهتر هستند زیرا خداوند چنان قدر فهم به آن ها داده است که غیبت برای آن ها مانند ظهور است. این روایت رو تفسیر و باز کنید؟ ممنون
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻روایت نمی گوید مردم زمان حضرت مهدی (عج) اینطوری هستند، می گوید مردم زمان غیبت اینطوری هستند.
مردم زمان حضرت مهدی (عج) که میشود مردم زمان ظهور!
💠روایت از کتاب شریف ″کمال الدین شیخ صدوق، ج1″ است که می گوید امام سجاد (ع) می فرمایند مردم زمان غیبت آن مردمی هستند که خدا به آنها فهم و درک و شعور داده که غیبت برای آنها مثل ظهور است.
👈🏻یعنی به این عقیده و درک و شعور و معرفت رسیدند که درست است امام غایب است اما حضور دارد. غیبت به معنی نبودن نیست! حضور دارد حالا ما نمی بینیمش، حضور را ولی دارد.
🔸مثل اینکه شما در خانه هستی یک نفر به پشت پرده می رود، الان ظاهر نیست ما نمی بینیمش اما حضور که دارد. می گوید مردم زمان غیبت این طوری هستند خدا به آنها درک و فهمی داده که براساس این درک و فهم اینها غیبت و ظهور برایشان فرقی نمی کند، مطمئن هستند که در زمان غیبت هم آقا امام زمان (عج) ناظر بر اعمال هست، وجود دارد و می بیند و وظایف امام بودن خودشان را انجام می دهند، منظور این است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد درباره حدیث امام رضا (علیه الاسلام) بیشتر توضیح بدهید کی آزمایش میشویم و این آزمایش کی تمام میشود. استاد از نظر من الان من ۷ساله امتحان میشم آزمایش همان امتحان.
امام رضا(علیهالاسلام):
آن چه انتظار میکشید (ظهور) واقع نمیشود جز هنگامی که در بوته آزمایش قرار بگیرید و شناخته شوید و از شما جز تعدادی اندک بر اعتقاد خود باقی نباشند.
ارشاد مفید، صفحه ۳۶۰
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📜اینکه امام رضا (ع) در حدیث بحث آزمایش را مطرح می کند.. بله، امثال این احادیث از امام رضا (ع) در کتاب کمال الدین شیخ صدوق، ج2، باب احادیث امام رضا هست. آنجا امام رضا بحث آزمایشات را مطرح می کند، از خود امام صادق (ع) هم احادیث آزمایشات را داریم.
این آزمایشات در زمان غیبت هست.
👌🏻آزمایش بستگی به درجه ی آن فرد دارد! هرچه مقام معنوی یک انسان بالاتر می رود آزمایشات آن انسان هم سختر می شود، مثلا شما می بینید کسی مثل حضرت ابراهیم را با قربانی کردن فرزند آزمایش می کند. افرادی مثل ما را خدا با موقعیت های گناه آزمایش می کند.
👈🏻موقعیت های گناهی پیش می آورد. مثلا طرف از نگاه حرام توبه می کند چهار، پنج رو بعد خدا یک موقعیتی برای این طرف پیش می آورد، مثلا چند نفر نامحرم با صورت های خیلی آرایش کرده دارند رد می شوند. آنجا خدا دارد طرف را آزمایش می کند. پس نمی توانیم بگوییم همه ی آزمایش ها منظور بلا است. نه! ممکن است با چیزهای دیگر خدا آزمایش کند.
⏰مثلا نماز اول وقت، اذان دارد صدا میکند، یک کار بسیار مهمی مثل خدمت به خلق پیش می آید، شما آنجا اجازه داری خدمت به خلقت را انجام بدهی و نمازت را نیم ساعت دیرتر بخوانی. اینجا این اجازه را دادند. این طور جاها بگوید نه آی مردم شما نیم ساعت معطل باشید من نماز را بخوانم بعدا.. نه! این طور جاها میدان آزمایش است. پس آزمایش فقط به معنای سختی نیست، خدا با سختی فقط انسانها را آزمایش نمی کند، موارد دیگر هم هست که خدا این آزمایشات را پیش می آورد.
❓بعد اینکه می گویید خدا چه قدر ما را آزمایش می کند..
📌بزرگواران محترم تمام دنیا محل آزمایش است. «لَنَبْلُوَنَّکُمْ» این (لَ) حرف تأکید است، این «لَنَبْلُوَنَّکُمْ» فعل مضارع است، فعل مضارع آنهایی که عربی بلد هستند معنای استمرار می دهد. یعنی این آزمایشات ما استمرار دارد این طور نیست خدا مثلا دو سال من را آزمایش بکند بعد من را رها کند و بگوید خُب، تو دیگر آزمایش را پس دادی، بیا این مدرک را بگیر، تو دیگر مسلمان شدی، دیگر آزمایش.. نه امتحان هست. امتحان های الهی همیشه هست، به همین خاطر نمی توانیم بگوییم خدا چه قدر دارد من را آزمایش می کند.
📌نکته دوم؛ بعضی موقع این بلاهایی که سر ما میآید اصلا آزمایش نیست. بلاهایی که به خاطر گناهان ما دارد سر می زند، این را هم باید در نظر بگیریم. بعضی جاها گناهانی داشتیم خدا لطفش را نصیب ما می کند که در همین دنیا دارد بلاها را بر ما می آورد که دیگر کار به آتش آخرت نرسد. یقینا ما با بلاهای در دنیا کفاره گناهانمان را بدهیم، به مراتب بهتر است بخواهیم در عذاب قبر یا چه می دانم در آتش قیامت. آتش قیامت را چه کسی می خواهد تحمل کند؟؟ در این دنیا مثلا دستمان بشکند خدای ناکرده براساس تصادف یا چیزی.. خُب، تحملش راحت تر است تا اینکه آتش قیامت بخواهیم..
♨️پس همه بلاها هم آزمایش نیست! بعضی ها کفاره گناهان ماست. کلا خدا بلا را چند نوع می آورد؛
1- برای آزمایش
2- برای کفاره گناهان
3- برای بالا بردن صبر طرف.
📚ما روایت داریم، حالا روایت است یا کلام بزرگان این را من تردید دارم فکر کنم از شهید دستغیب.. صوت سخنرانی اش را داشتم یکسری گوش می کردم ایشان می فرمایند؛ یک موقع عزیزی از یک خانواده ای عزیزش را از دست می دهد، خدا این مصیبت را برای طرف آورده، می شود دو جور بهره برداری کرد
👈🏻یا من بر این مصیبت صبر کنم، زیاد جزع و فزع نکنم، چون اصلا مکروه است انسان به خاطر کسی که می میرد جزع و فزع بیش از حد بکند، مویش را بکند، بدنش را.. از این کارهایی که بعضی ها می کنند. طبق روایات مکروه است و حتی کفاره دارد. در بحث فقه باب کفارات، یک قسم کفاره برای کسانی است که در مراسم مصیبت خودشان را می زنند یا به خودشان آسیب می رسانند. می توانیم با این کارها اجر مصیبت خودمان را کم کنیم.
👈🏻یا می توانیم با صبر کردن اجر مصیبتمان را زیاد کنیم.
پس اینها را هم در نظر بگیرید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
🔶حضرت آیت الله بهجت⤵️
🔹ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم.
دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم.
🔹باید به ولیعصر علیهالسلام استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
#امام_زمان
@marefatemahdavi