eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.6هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
961 ویدیو
442 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز شانزدهم 🔶«وَ قُلْتَ: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً؛ ✨و فرمودی: همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی (گناه) را از شما اهل بیت (پیامبر) دور کند و کاملًا شما را پاک سازد»✨. ✅از این فراز آرام آرام موضوع سخن از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اهل بیت عليه‌السلام کشیده می شود و آیه تطهیر، به طور کامل، در این بخش مطرح می شود. 📕 نکته ها : 1⃣. کلمه ی «إِنَّما» نشانه ی این است که آیه شریفه درباره یک موهبت استثنایی درباره اهل بیت عليهم‌السلام سخن می‌گوید. 2⃣. مراد از «یُرِیدُ»، اراده ی قطعی و تکوینی است؛ زیرا اراده ی تشریعی و توصیه ای خداوند، پاکی همه ی مردم است و فقط به اهل بیت پیامبر اکرم عليهم‌السلام اشاره نمی کند. 3⃣. مراد از «رجس» هرگونه ناپاکی ظاهری و باطنی است. 4⃣. مراد از «أَهْلَ الْبَیْتِ» همه ی خاندان پیامبر نیست، بلکه برخی افراد آن است که نام آنان در روایات شیعه و سنّی آمده است. این گروه عبارتند از: ✨علی، ✨فاطمه، ✨حسن و ✨حسین عليهم‌السلام . دلیل این انحصار آن است که روایاتی از همسران پیامبر حتّی از عایشه و امّ سلمه نقل شده که «آنان از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: آیا ما هم جزء اهل بیت هستیم؟ پیامبر فرمود: خیر». در روایات بسیاری آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عبایی بر سر این پنج نفر کشید (که یکی از آنان خود حضرت بود) و فرمود: این ها اهل بیت من هستند و اجازه ی ورود دیگران را نداد. 5⃣. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای این که اختصاص اهل بیت را به پنج نفر ثابت کند، مدّت شش ماه (و به گفته ی بعضی روایات هشت یا نه ماه) به هنگام نماز صبح از کنار خانه ی ✨فاطمه عليها‌السلام✨ می گذشت و می‌فرمود: «الصلاه یا اهل البیت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»✨. در کتاب احقاق الحق بیش از هفتاد حدیث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آیه شریفه به پنج نفر ذکر شده و در کتاب شواهد التنزیل که از کتاب های معروف اهل سنّت است بیش از یکصد و سی روایت در همین باره آمده است. 6⃣. این آیه به زنان پیامبر اشاره نمی کند؛ زیرا آنها گاهی مرتکب گناه می شدند. در سوره تحریم می خوانیم: پیامبر رازی را به یکی از همسرانش فرمود، او امانت داری نکرد و آن راز را به دیگری گفت. قرآن این عمل را ❌ گناه نامیده و فرمود: «إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما».عایشه که همسر پیامبر بود، جنگ جمل را علیه امیرالمؤمنین، علی✨ عليه‌السلام به راه انداخت و سپس پشیمان شد، با وجود آنکه در این جنگ عدّه بسیاری از مسلمانان کشته شدند. 7⃣. اگر اهل بیت فقط پنج نفر هستند، چرا این آیه در میان جملاتی قرار گرفته که به زنان پیامبر مربوط است❓ 🔰پاسخ آن است که: 👈الف) جمله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ... به صورت جداگانه نازل شد؛ ولی هنگام جمع آوری قرآن در اینجا قرار گرفته است. 👈ب) به گفته تفسیر مجمع البیان؛ رسم فصیحان، شاعران و ادیبان عرب این بوده که در لابه لای مطالب معمولی حرف جدید و مهمّی مطرح می کنند تا تأثیرش بیشتر باشد. چنانکه در میان اخبار صدا و سیما، اگر گوینده یک مرتبه بگوید: به خبری که هم اکنون به دستم رسید توجّه فرمایید، این گونه سخن گفتن یک شوک روانی و تبلیغاتی ایجاد می کند. نظیر این آیه را در آیه ی سوّم سوره ی مائده خواندیم که مطلب مربوط به ولایت و امامت و کمال دین و تمام نعمت و یأس کفّار و رضای الهی، در کنار احکام مربوط به گوشت خوک و خون نازل شده و این نوع جاسازی ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان طور که گاهی زنان هنگام خروج از خانه زیورآلات خود را در لابه لای پنبه های بالش قرار می دهند. با این که طلا و پنبه با یکدیگر هیچ رابطه ای ندارند؛ ولی این کار برای محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان انجام می گیرد. 👈ج) در میان سفارش هایی که به زنان پیامبر می کند، یک مرتبه می فرماید: خدا اراده مخصوص بر عصمت اهل بیت دارد، یعنی ای زنان پیامبر! شما در خانه ای هستید که معصومین عليهم‌السلام هستند و حتماً باید تقوا را بیشتر رعایت کنید. 👈د) درباره اهل بیت عليهم‌السلام ضمیر جمع مذکر به کار رفته که نشان غالب بودن مردان است، بر خلاف جملات مربوط به زنان پیامبر که در آنها از ضمیر جمع مؤنث استفاده شده است: «بُیُوتِكُنَّ- أَقِمْنَ». 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 استاد در قسمتی از حرف های شما شنيدم که گفتيد معتقدان به امامت امام دچار لغزش می شوند. سوال اينجاست که کسی که تولد و ظهور حتمی حضرت را مطمئن و يقينی می داند، ممکن نسبت به چه امری دچار شک و ترديد شود؟ يعنی امتحان شخص خيلی مطمئن مثلا چه شکلی خواهد بود؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻کسانی که به امام زمان (عج) اعتقاد دارند شما می گویید چه طور ممکن است بلغزند.. اعتقاد دارند، اما این اعتقاد به مرور زمان با انجام گناهان سست می شود، گناهانی که انسان در طول روز می کند همین غیبت، دروغ و.. متأسفانه گناهانی که به آن مبتلا هستیم! با انجام این گناهان گرد و غبار بر دل انسان می نشیند و این گرد و غبار کم کم بیشتر و بیشتر.. می شود تا جایی که اعتقاد را می گیرد یا سست می‌کند. 💢به همین خاطر می گویند انسان هر وقت گناه کرد سریع باید توبه کند. پس این اصرار بر گناهان، انسان اصرار می کند بر گناهان کردن، این ها باعث این می شود که ما این اعتقاد را از دست بدهیم. مولانا داستانی را نقل می کند در سخنرانی هم گفتیم قضیه خار و خارکن.. خار آن زمانی که هنوز ریشه نکرده می توانی آن را به راحتی بکنی، وقتی ریشه اش قوی شد دیگر کندنش سخت است. گناهان هم همین است، وقتی ابتدای کار توبه کنیم زودتر بخشیده می شود ولی وقتی ریشه کرد دیگر می زند جاهای دیگر را خراب می کند و اعتقادات انسان را هم سست می کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
❓شبهه 👇👇👇
معرفت مهدوی | استاد عبادی
❓شبهه 👇👇👇
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🔸یکی از عزیزان این مطلب را برای ما فرستاده، گفته راجع به کتاب کافی و‌ شیخ کلینی مطالبی نوشته شده ما رفع شبهه کنیم.. 👈🏻وقتی شیخ کلینی مثلا ادعا می کند همه روایت های کتاب من صحیح است.. خُب، دلیلی نمی شود که نظر ایشان پس حتما همه صحیح باشد، نه ما روایات را بررسی می کنیم. پس این طور نیست که شیعه همه روایت های کافی را قبول داشته باشد و این معنا نیست که اگر کتاب کافی را از شیعه بگیریم شیعه کتاب دیگری نداشته باشد، کتاب های فقهی ما که فقط اصول کافی نیست. کتاب تهذیب هست، کتاب الاستبصار هست، کتاب من لایحضره الفقیه هست. فقط این کتاب که نیست. 📌بعد یک نکته خنده دار و اوج بی سوادی این آدمی که این مطلب را نوشته است اینجاست که می گوید شیخ کلینی ادعای رویت امام زمان (عج) را کرده و امام زمان به او گفته این کتاب را بنویس.. یعنی این آقای بی سواد این قدر شعور ندارد که بفهمد آن کتاب کمال الدین شیخ صدوق بود که شیخ صدوق ادعا کرد امام را در رویا دید.. نه در بیداری، گفت در رویا دیدم و فلان.. یعنی شیخ کلینی چنین ادعایی نکرد، آن شیخ صدوق، آن هم کتاب کمال الدین بود. ☝️🏻بعد هم می گوید اسمش یعقوب کلیمی بود... اسم شیخ کلینی اصلا یعقوب نبود! اسمش محمد بن یعقوب است، محمد پسر یعقوب.. اسم شیخ کلینی محمد است. کلین هم اسم یک روستایی در قم بود.. حالا الان هم این روستا وجود داشته باشد نمی دانم. اما آن زمان اسم روستایی بود در قم به این خاطر کلینی گفتند، کلیمی و یهودی اصلا این وسط نبود! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
📖📿📖📿📖📿📖 📖 ✨(بِسْم الله الرحمن الرحيم) 💠سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَحَقِّهِ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ، 💠ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ، ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ ٱلسَّلاَمُ، 💠أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ، وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ، وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ 💠وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً، وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ، وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ، وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،وَالْبَعْثَ حَقٌّ،وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ، وَالْمِيزَانَ حَقٌّ، وَالْحَشْرَ حَقٌّ، وَالْحِسَابَ حَقٌّ، وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ، وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَاأَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ، 💠وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ، فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ، وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ، وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ، وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ، فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُم آمِينَ آمِينَ. 📖📿📖📿📖📿📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت دویست و نود و ششم (از فایل شماره 73) 📚..
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت دویست و نود و هفتم (از فایل شماره 73) ⁉️سوال من از آقای عمر بن خطاب این است، شما در زمان حیات پیامبر (ص) از کسانی بودی که کسی کوچکترین نافرمانی نسبت به پیامبر انجام می داد به او انگ نفاق می زدی، شما چنین آدمی بودید.. چی شد که الان خودت داری نافرمانی می کنی، داری اعتراض می کنی❗️ تا هر کسی اعتراض به پیامبر می کرد می‌گفتی منافق است، چون دارد به پیامبر اعتراض می کند، تو هم که اینجا اعتراض کردی؟! حتی تاریخ می گوید بعضی جاها تا یک نفر یک اعتراضی به پیامبر می کرد عمر شمشیر در می آورد.. اما چی شد آقای عمر خودت داری حرف پیامبر (ص) را زیر سوال می بری!! عقایدت عوض شده؟ تفکرات عوض شده؟ چه کسانی روی تو کار کردند، چه کسانی روی تو برنامه ریزی کردند، چه کسانی به تو فرمان دادند؟❌ 📚بله تاریخ اینها را ننوشته، نمی گذارد تیغ سانسور یهود که اینها در تاریخ ثبت بشود، ولی یهود نمی تواند عقل من و شما را از من و شما بگیرد. ☝️با کدام برهان و استدلال و منطق ما می‌پذیریم که انصار مدینه جمع شده باشند در سقیفه برای انتخاب خلیفه بعد از پیـامبر (ص)، بعد ابوبکر و عمر و ابوعبیده جراح و یک نفر دیگر این چهار نفر بروند آنجا، رأی همه را بزنند و خودشان خلیفه بشوند، عجب‼️ این داستان سرایی ها چی هست؟ یعنی سه چهار تا عرب مهاجر از مکه توانستند بر تعصب آن همه اهل مدینه پیروز بشوند؟ آنها هم هیچ کاری نمی کنند! تاریخ را باید تحلیلی📚 بخوانیم این است، یک مقدار فکرهایمان را بکار بیندازیم تا بفهمیم که قضایا چی هست! 👈بعد از آن اعتراض عمر بود که پیامبر (ص) گفت بروید که نباید در حضور پیامبر اختلاف ایجاد بشود. ادب را باید رعایت بکنید. خود پیامبر هم اینجا تأکید می کند به وحدت. 👤ابن ابی الحدید معتزلی مطلبی خوبی را در ″شرح نهج البلاغه خودش، ج12، ص21″ نقل می کند که ابن عباس می‌گوید یک روزی پیش عمر رفتم .. من از او سوال کردم راجع به قضیه پنجشنبه و اینها، که پیامبر چنین چیزی گفت، بعد تو اعتراض کردی... عمر به او گفت درست است. از قول پیامبر چنین چیزی نقل شده اما حجت نیست. (حجت در بحث های اصولی مطرح می‌شود. یعنی دستوری که پیامبر انجام می دهد برای ما لازم الاجرا هست؟ می‌گوییم بله چرا نیست. حجت یعنی دلیل قاطع. دستور قرآن لازم الاجرا هست؟ بله. دستور پیامبر؟ بله. عمر می گوید نه حجت نیست) ❌من بخاطر اسلام نگذاشتم پیامبر نام او را بنویسد (نام کی؟ حضرت علی) چون قریش هیچگاه با او وحدت نخواهد کرد. چون حضرت علی بزرگان قریش را کشت برای همین قریش هیچ وقت از در دوستی با حضرت علی (ع) در نمی آید، به همین خاطر من با حکم پیامبر مخالفت کردم تا شری به اسلام وارد نشود. ❓❓خیر اسلام را تو بهتر می دانی یا پیامبر (ص) ‌؟ 👈اینکه می گوید قول پیامبر حجت نیست، حتی نظر بعضی از اهل سنت هم همین است، البته بعضی، جمع نمی بندم، بعضی از گروه هایشان، که می گویند «حَسْبُنَا کتَابُ اللَّه» کتاب خدا برای ما کافیست، پیامبری که یک چیزی گفته، یک دستوری داده برای خودش داده (نعوذبالله) ممکن است در حالت مریضی باشد، در حالت شوخی باشد❌، حواسش نبوده باشد.. مهم حرف قرآن است. ولی شیعه چنین فکری ندارد! شیعه هم حرف پیامبر، هم حرف معصومین علیهم‌السلام، هم حرف قرآن را حجت می‌داند، شیعه چنین تفکری دارد. 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 297 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 مهمترین مقدمات فرج اصلاح چه چیزی در جامعه میباشد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🌐جامعه وقتی می خواهد اصلاح بشود، مردم باید بفهمند اصل وجود امام را، ضرورت وجود امام را. 👈🏻چرا خدا در آیه [30] سوره ملک که یک آیه مهدوی هست امام را به «ماء مَعین» تشبیه کرد؟ یعنی شما بدون آب نمی توانید زندگی بکنید، آب نعمت حیاتی است برای زندگی. می گوییم نعمت وجودی امام هم همین است. نعمت وجودی امام هم یک نعمت حیاتی است. مردم باید این درک و فهم را پیدا بکنند. ⁉️این وظیفه کیست؟ وظیفه من و شماست که به هر طریقی در فضای مجازی، سخنرانی، هر طوری بتوانیم این تبلیغ را انجام بدهیم، احساس ضرورت رجوع به امام را بتوانیم در جامعه ایجاد بکنیم. این دیگر وظیفه من و شماست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 این روایت درسته؟ و منظور از قائم اول چیه مگه چند تا قائم داریم؟! ابی عبدالله (ع): ...اولین قائمی که از ما اهل بیت قیام کند با احادیثی با شما سخن میگوید که آن را تحمل نمیکنید و بر علیه او خروج میکنید و با او قتال میکنید و با شما جنگ میکند و شما را میکشد.. بحار الانوار، ج۵۲، ص۳۷۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 📃خُب، این روایتی است که طرفدارهای احمدالحسن به آن استناد می کنند که اولین قائم احمدالحسن هست و بعد از آن امام زمان (عج) می آید. حالا جدای از بحث سندی که می شود به حدیث اشکال کرد، ما با سند حدیث کار نداریم. 👈🏻اینها خیلی نامردی کردند روایت را آمدند نصف کردند. البته این طرفدارهای احمد الحسن نصف کردن روایت را از امام کذاب و جعلیشان یاد گرفتند، وقتی امامشان می آید روایات را نصف می کند، کم و زیاد می کند، تغییر می دهد تا خودش را اثبات بکند دیگر از این نوچه هایش چه انتظاری هست! روایت توضیح دارد، در جلد هفت بحارالانوار توضیح کاملش را آورده که امام صادق (ع) به یکی از یارانش ابن ابی یعفور می گوید؛ حضرت موسی وقتی آمد مردم تکذیبش کردند، حضرت عیسی وقتی آمد مردم تکذیبش کردند می‌گوید مهدی ما وقتی بیاید.. 👌🏻اما این اولین قائم؛ ما روایاتی داریم که اهل بیت گفتند همه ی ما قائم هستیم، ولی آن کسی که قائم به سیف است و قیام به شمشیر می کند مهدی ماست. پس صراحتا اینجا اولین مهدی همان خود امام زمان (عج) می شود. اولین مهدی که با شمشیر قیام می کند این برای ما مهم است. 📝بعد روایت توضیح هم دارد که پیغمبر در آن روز می آید مردم را جمع می کند، مردمی که هم زمان پیغمبر بودند یعنی بحث رجعت. بعد امام علی (ع) با آنها صحبت می کند حجت خدا را بر آنها تمام می کند خلاصه روایت طولانی است.. و بعد آخر سر امام صادق (ع) می گوید من هم می آیم با شما حجت تمام می کنم که آیا من برای شما ابلاغ پیام خدا را کردم یا نه.. بعد آخر سر هم می گوید ما وصی خدا هستیم، ما اوصیای خدا هستیم... روایت توضیح کاملش گفتم بر می‌گردد به امام زمان (عج)، بحث مربوط به ائمه است، هیچ ربطی به احمدالحسن و مهدی اول و امثالهم ندارد! 🔰اما برفرض هم بگوییم قرار است یک مهدی اولی باشد، باز هم حرفم را تکرار می کنم بروید روی مصداق بحث بکنید چرا خودتان را این قدر اذیت می‌کنید روی کلیات با این طرفدارهای احمد الحسن بحث می کنید، بروید روی مصداق بحث کنید بگویید آقا حرف شما قبول، قرار است مهدی اولی بیاید قرار است وصی امام زمان و فرزند امام زمان بیاید، چه کسی گفته این احمدالحسن است؟ ☝️🏻با این دروغ هایی که احمدالحسن و طرفدارهایش می گویند بارها دروغ هایشان را اثبات کردیم، چه طور ممکن است این فرد وصی امام زمان (عج) باشد؟ مگر وصی امام زمان دروغگو است؟ ما روایت آوردیم حجت خدا به همه زبانها مسلط است، مگر احمدالحسن مسلط است؟ روی این چیزها با آنها بحث کنید و شکست شان بدهید. کلیات را بحث نکنید چون کلیات را بحث کنید فایده ای ندارد، روی جزئیات که بروید راحت شکست شان می دهید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🔰رهبــــر انقــــــلاب : 💠دانشجوها را تربیت معنوی کنید. اینها جوانند؛ جوان به ‌طورطبیعی لطیف است، بالنّسبه پاکیزه است، قابل حرکت در جهت معنوی است؛ و این باید در دانشگاه تأمین بشود. 👌لا یُستَعانُ‌ عَلَى‌ الدَّهرِ اِلّا بِالعَقل؛ زندگی بدون عقل که ممکن نیست. بنابراین جنبه‌ی تربیتیِ این قوّه‌ی عاقله بایستی قوی باشد؛ دانشگاه باید جوانهایی را تربیت کند که باایمان باشند، باشرف باشند، اهل اقدام باشند، تنبل نباشند، اهل تلاش باشند، دارای اعتمادبه‌نفس باشند، حق‌پذیر باشند، حق‌طلب باشند؛ اینها خصلتهای یک انسان والا است؛ اسلام این‌جور انسانی را میخواهد؛ 💠این انسان است که اگر چنانچه به مدیریّت جامعه رسید، جامعه را میتواند به سمت صلاح و فلاح هدایت بکند.۱۳۹۷/۰۳/۲۰ @marefatemahdavi
معرفت مهدوی | استاد عبادی
👈عمر در میان کارگزاران خود، از یک نفر به طور محسوس، هیچگونه بازخواستی نکرد. او معاویه پسر ابوسفیان ب
💭💭اندیشه های خلیفه دوم 👈خلیفه دوم بیش از هر شخصیت دیگری در فکر و اندیشه سنی تأثیر داشته و همان گونه که دوره او از لحاظ تاریخ مقطع بسیار مهمی در 🗓 تاریخ اسلام به حساب می‌آید فکر و عمل او نیز برای مسلمانان سنی مذهب اهمیت بسیار بالایی دارد. این اهمیت تا جایی است که از او به عنوان الگویی یاد می شود که هیچ گونه خطایی نداشته و میتوان به هر قول و فعل او به عنوان سیره و سنت شرعی استناد کرد. 👤جایگاه رفیع عمر در اندیشه دینی سنی قابل قیاس با هیچ کس دیگری نیست. در روایاتی که درباره مناقب عمر نقل شده مقامی برای وی در نظر گرفته شده که اندکی کمتر از مرتبت نبوت است! این مقام با تعبیر "محدث" بیان شده است. در تفسیر محدث گفته شده: کسی که به او "الهام" می شود. 📔در روایتی که بخاری، مسلم و دیگران آورده اند از قول ابوهریره نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود: در بنی اسرائیل کسانی بودند که بدون آن که پیغمبر باشند با آنان سخن گفته می شد. اگر در امت من کسی از این گروه باشد، همانا عمر است. 🔰در کنار این قبیل نقلها، مجموعا تصویری از اقدامات خلیفه در عهد پیامبر (ص) بدست داده شده که، قبل از آنی که خدا چیزی را نازل کند، عمر بدان حکم کرده و پس از آن خدا آیاتی📖 در این باره فرستاده است. این نمونه ها را به عنوان "موافقات عمر" می شناسند. جالب است که در برخی از نمونه ها، عقیده رسول خدا (ص) با عقیده عمر مخالف بوده و خدا موافق با عمر آیاتی را نازل کرده است. از جمله این موافقات، نماز خواندن در مقام ابراهیم، آیه حجاب، اسرای بدر، تحریم خمر، نماز نخواندن بر منافقین و اموری دیگر است. آشکار است❌ که چگونه منزلت عمر باید قریب به منزلت نبوت باشد تا بعدها سیره او حتی بر سیره پیامبر (ص) مقدم داشته شود. 👈باید به این نکته توجه داشت که عمر به همان اندازه که در عمل قوی به نظر می آمد از لحاظ فکری ضعیف بود. او خود بارها به این امر اعتراف کرده و برای حل مسائل زیادی از دیگران استمداد کرده بود. به دلیل همین ضعف بنیه علمی بود که چندان از بحث و جدل دینی خشنود نبود و یکبار که کسی معنی "والذاریات زروا" را از وی پرسید او به 😐 کتک زدن وی پرداخت. 👈یکی از ویژگی های فکری عمده خلیفه دوم آن است که او اختیارات خود را به عنوان یک حاکم بسیار گسترده می دانست. او نه تنها در محدوده امور سیاسی و اجرایی، بلکه درباره تشریع و قانونگذاری حق خاصی برای خود قایل بود. وی در دوره خلافت🤴 خود با اتکا به همین اختیارات، به ابداع و ابتکار پرداخته و به هیچ روی خود را مقید به چیزی جز شناخت کلی خود از قرآن و شرع نمی کرد. در مواردی نیز که خود را عاجز می دید، دست به مشورت زده و با رایزنی صحابه، کارها را به پیش می برد. 📓نقل یک حادثه جالب که طبری آن را روایت کرده است برای شناخت باور خلیفه درباره اختیاراتش👇 مناسب می‌نماید: 🗣عمران بن اسود گوید: نماز صبح را با عمر خواندم و پس از آن در پی او به راه افتادم. پرسید: حاجتی داری؟ گفتم: آری، نصیحت! گفت: مرحبا به تو، بگو؛ گفتم: مردم در چند چیز بر تو عیب می‌گیرند؛ عمر در حالی که شلاق خود را زیر چانه، نگه داشته بود، گفت: بگو، گفتم: تو عمره را در ماههای حج حرام کردی، در حالی که رسول خدا (ص)✨ حلال می شمرد و ابوبکر نیز چنین نکرد، عمر گفت: این بدان جهت بود که مردم نپندارند با انجام عمره، حج تمتع از آنان ساقط است. پرسیدم: امر دیگر آن است که تو متعه زنان را حرام کردی در حالی که رسول خدا (ص)✨ حلال شمرده بود. عمر گفت: رسول خدا (ص) به ضرورت حلال کرد و پس از آن که این ضرورت از بین رفت، من آن را ممنوع کردم. پرسیدم : امر دیگر آن که تو رعیت را آزار و اذیت می دهی [به تندی برخورد می کنی]! گفت: من هم ردیف --زمیل-- محمد (ص) هستم، من شکم آنان را سیر، خودشان را سیراب و برای آنان چه و چه می کنم، اگر چنین نکنم [برخورد تند] حق را وانهاده ام [کنایه از اینکه حق دارم چنین کنم]. 👆در این نقل که شواهد فراوانی برای تایید محتوای آن وجود دارد دو نکته اساسی هست؛ 🔸یکی آنکه عمر در برابر اعتراض عمران، به هیچ روی مخالفت کار خود را با رسول خدا (ص) انکار نکرد بلکه صرفا در صدد توجیه آن برآمد. 🔸ثانیا پاسخ او به اعتراض آخر عمران، با این جمله آغاز شد که: انا زمیل محمد (ص). من هم ردیف پیامبر (ص) هستم. در این نقل، بلافاصله بعد از این جمله، یک جمله معترضه آمده که --و کان زامله فی غزوه قرقره الکدر-- یعنی او [عمر] زمیل رسول خدا (ص) در غزوه قرقره الکدر بوده است. این جمله هیچ تناسبی با پاسخ عمر نسبت به سوالات مطروحه ندارد، بلکه برعکس، بسیار گمراه کننده بوده و عمدا برای انحراف اذهان در اینجا وارد شده است. ⬇️⬇️⬇️
👈عمر می گوید: او زمیل رسول خدا (ص) است؛ همانگونه که او می توانسته امر و نهی کند، چیزهایی را حلال و چیزهایی را حرام کند، او نیز می تواند چنین کند. بدین صورت خلیفه حدود اختیارات خود را درست همانند پیامبر (ص) می داند و جز در مورد قرآن، به چیز دیگری باور ندارد.‼️ 🔸آنچه که درباره نفی خلیفه از نقل حدیث و کتابت آن نقل شده دقیقا با این اندیشه خلیفه سازگاری دارد، گویا خلیفه بر این باور بود که تنها قرآن است که میتواند ثابت باشد، اما حدیث چنین وضعیتی ندارد و هر زمان حاکم می تواند به نحوی که مصلحت می داند عمل کند. به عبارت دیگر آنچه از رسول خدا (ص)✨ نقل شده تنها مربوط به اختیارات او به عنوان یک حاکم بوده و اینها اختیاراتی است که او نیز فعلا به عنوان یک حاکم دارد. ❌بعید است که ما جز، عمر و عثمان که اختیارات خود را در حد تشریع و دخالت در عبادات نیز می دانستند، خلیفه دیگری را پیدا کنیم. 👈اجتهادات شخصی خلیفه نوعا بر اساس "مصالح" مورد نظر او صورت می گرفت. متعه حج و متعه نساء از مشهورترین امور شرعی اند که رسول خدا (ص) حلال می‌شمرده و خلیفه آنها را نامشروع اعلام کرده است. گفته شده است: عمر منشا حلیت آن در دوره رسول خدا (ص) را نوعی ضرورت موقتی می دانسته است. 👈نمونه دیگر نیز حذف "حی علی خیرالعمل" از اذان بود. این در حالی بود که کسانی چون امام سجاد (ع)✨ و عبدالله بن عمر همیشه این جمله را در اذان می‌گفتند. گفته شده: عمر اولین کسی است که قیام رمضان را باب کرد. او این کار را در سال چهاردهم هجری انجام داده و به همه شهرها نوشت تا چنین کنند. این همان نماز تراویح است که هنوز میان سنیان مرسوم است. همین که عمر چنین اختیاراتی را برای خود قائل بود سبب شد تا او در یک زمینه احکام متناقضی صادر کند. نمونه آن در برخی از مسائل ارث بود. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: ″تـاریخ سیـاسی اسلام، ج2،ص83-87″، رسول جعفریان. ۷۹ @marefatemahdavi
📄✒️ به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 16 آذرماه که در تقویم رسمی کشور با عنوان  نامگذاری شده است و به منظور بررسی مولفه ها و شاخصه های دانشجوی تراز مهدوی و منتظر با حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل»، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌ شود: 👇👇👇
🔹دانشجوی تراز مهدوی و زمینه‌ساز ظهور نیازمند دستیابی به چه علمی است و این علم را باید با چه عناصر دیگر به کار بگیرد که به زمینه سازی ظهور منجر شود؟ ⬅️علم عامل عمل است و آنچه عمل را به تعبیری خوب و مفید و اثرگذار می کند، علم است، اگر ما بخواهیم بفهمیم کسی عالم است یا نه؟ لازم نیست از مدرکش سوال کنیم باید عملش را دریابیم، به تعبیری عمل شناسنامه علم است.  اگر می گوییم انتظار حرکت، تلاش و کار و بافضلیت ترین و محبوب ترین اعمال است و هر جا سخن از امام عصر(ع) می آید سخن از تلاش و زمینه سازی است، دانشجو به عنوان طالب علم، یعنی کسی که زندگیش منتظرانه و حرکتش مهدوی و امام زمانی باشد. در دانش، انسان نیازمند افق است انسانی می تواند حرکت علمی انجام دهد که افق علمی پیش روی خود ترسیم کرده باشد در این میان دانشجویی منتظرانه کسب علم می‌کند که افق داشته باشد لذا در دانشگاه باید این مسئله حل شود که برای چه هدفی علم کسب می کنیم؟ با این علم قرار است به چه مقصدی برسیم؟ اگر این مقصد مشخص و روشن باشد حرکت علمی ما هم حل می شود. 🔸نوع اهدافی که دانشجو در مسیر طلب علم انتخاب کرده است چه رهاوردی برای او می تواند داشته باشد؟ ⬅️در مسیر کسب علم اگر نگاه انسان دنیا باشد و رسیدن به دنیا و منافع مادی آن را پیگیری و دنبال کند به آن دست می یابد و مطابق میل به مقصد می رسد اما حتی اگر خوب حرکت کند وقتی به پشت سر نگاه می کند احساس ناداری دارد! یعنی افرادی که در زندگی مطابق اهداف دنیوی اعم از پول، مقام یا هر چیز دیگر حرکت می کنند، حتی وقتی خوب عمل کنند و به همه خواسته هایشان بنگرند با نگاه به عقب نوعی احساس پوچی و خسارت می کنند! بالعکس این مسیر، انسان وقتی افق پیش رویش بسترسازی برای آینده باشد آنهم آینده ای که با انتظار و مهدویت و زمینه سازی برای ظهور گره خورده، بزرگ ترین خدمت به بشریت را انجام داده است دانشجوی ما اگر دغدغه خدمت به جهانیان و دغدغه تغییر عالم را دارد باید نگاهش چنین باشد. از این منظر، در کسب علم و مدارک دانشگاهی به ظهور و امام زمان(عج) به عنوان منجی عالم بشریت، نگاه می کنیم. 🔹برای ترسیم این افق و حرکت به سوی آن در فضای دانشجویی و دانشگاهی چه باید کرد؟ ⬅️دانشجویی منتظر ظهور امام زمان(عج) است که دغدغه و سوز دین دارد و برای اسلامی شدن محیط دانشگاه تلاش می کند، دانشجوی منتظر یعنی دانشجوی عدالت‌خواه، یعنی دانشجوی ظلم‌ستیز، به تعبیر واضح تر، هر آنچه امام عصر(عج) بعد از ظهور انجام می دهند، دغدغه انجام آن را در عصر غیبت داشته باشد، لذا دانشجوی منتظر فقط شعار عدالت‌خواهی سر نمی دهد و تصورش این نیست که امام(عج) ظهور و پس از آن چه خواهند کرد بلکه خود نیز وارد میدان عمل می شود؛ اگر می گوییم شعار امام زمان(عج) اقامه عدالت و توحید در جهان است، دانشجوی منتظر نیز چنین دغدغه‌ای را دارد. دانشجویی که برای اسلامی شدن دانشگاه حرکت می کند انتظار زمینه‌ساز را عملیاتی کرده است همه نهادهای دانشگاهی در این باره باید با هم یکدل، یک‌جهت و همراه شوند چون حرف و هدف امام، همدلی و یکرنگی است. اسلامی شدن دانشگاه باید دغدغه دانشجوی منتظر باشد، این بهترین حرکت منتظرانه و بهترین زمینه سازی برای ظهور است به هر مقدار محیط علم ما اسلامی و اسلامی‌تر شود به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم. 🔸خودسازی و آراستگی دانشجویان ما به اخلاق و معنویت چقدر در این اسلامی شدن و تحقق دانشجوی منتظر چه نقشی دارد؟ ⬅️مقدمه جامعه سازی، خودسازی است مقدمه تغییر در جامعه تغییر در خود است به تعبیر علامه طباطبایی(ره) مهمترین حرکت خودسازی است، انسان تا خود را خوب نسازد نمی تواند در جامعه اثرگذاری مطلوب داشته باشد. برای این مهم هر چه در دوران ظهور رخ می دهد باید در دانشگاه اجرا شود، در کشور در همه عرصه ها در صنعت، در علوم انسانی و همه موضوعات عقبه با دانشگاه است به تعبیری اگر این فرآیند را در دانشگاه خوب پیش ببریم بعد هم خوب به نتیجه می رسیم. برداشت من این است اگر در کشور ضعف هایی داریم یا در دانشگاه خوب کار نکرده ایم یا از دانشگاه خوب استفاده نکرده ایم. برای مثال دانشگاه هنوز قابلیت راهکار ارائه کردن را ندارد، برای مثال در اقتصاد اسلامی و یا در بحث تربیت، نوع اسلامی آن را نیاز داریم در حالی که هنوز سفره نشین غرب هستیم اگر چه ندای اسلام را سر می دهیم اما مبانی فکری را از آن سو می گیریم. دانشگاه باید رشد کند و اسلام در ظواهر و شعارها خلاصه نشود هم دانشگاه باید رشد کند و هم در مجموعه اداری کشور باید از دانشجو و دانشگاه استفاده شود پیوند علم و عمل از این رو ضرورت دارد. الان تقریبا وزرات علومی داریم که مسیر خود را می رود با نیت فارغ التحصیل کردن دانشجویان و محیط کار در دیگر وزارتخانه ها است و گاهی مجموعه ها برای خود عقبه علمی ایجاد می کنند در حالی که باید از عقبه دانشجویی و دانشگاهی بهره بگیرند. @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 وقتی میبینم به تیپ و ظاهر جوانان به حدی گیر میدن که انگار ادم کشته دلم میسوزه . . . اخه مگ اقا ما جوانان رو بخاطر تیپ این چیزا میخاد معاویه (لعنت خدا بهش) هم ریش داشت هم نماز میخوند حالا باید بگیم چون اینکارو انجام میداده ادم خوبی بوده؟؟؟ امام صادق فرموده ک شیعیان منو با نماز و روزه نسنجید بلکه با وفاداریشون، امانت داریشون، راز نگهداریشون بسنجید حالا چون ما جوانان اینطور تیپ و ظاهر داریم دیگ اقا سراغ ما نمیاد و کاری به ما نداره ؟؟؟ واقعا استاد با طرز فکر دل خیلی از جوانان خونه و از روی ظاهر قضاوت میشن . . . شما یه راه کاری بگید ما جوانان تو ای جامعه چ کار باید کنیم که گیر بهمون ندن ؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 ☝️🏻گیر دادن به تیپ جوان هایی که ما بخواهیم به خاطر تیپ آنها، آنها را طرد کنیم کار اشتباهی است. 👌🏻اما آن جوان هم باید در نظر بگیرد وقتی باطنش خوب است و باطنش خدایی است، ظاهرش هم باید.. حالا ما نمی‌گوییم یقه را تا آخر ببندد و ریش بلند و فلان... ولی سعی کند ظاهر جلفی هم نداشته باشد. کسی که می خواهد مبلغ امام زمان باشد و سرباز امام زمان (عج) باشد، هم باید باطنش خدایی باشد که برای شما هست، هم باید ظاهرش حداقل یک مقدار موجه تر باشد. با ظاهر جلف و زننده هیچ وقت نمی شود مبلغ امام زمان (عج) بود و برای امام زمان کار کرد. در حد ممکن سعی کنید ظاهر را حفظ کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | *ارزش علم* 💎 پرقیمت‌ترین و کم‌قیمت‌ترین انسان‌ها را بشناسید 😇 کسانی که همت اسلام در هر دوره‌ای برای تربیت آن‌ها گمارده شده ‌است 🍃
شرح دعــــــــ📖ــای ندبه - فراز هفدهم 🔷«وَ جَعَلْتَ أَجْرَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم مَوَدَّتَهُمْ فِی كِتابِكَ، فَقُلْتَ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»، وَ قُلْتَ «ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»، وَ قُلْتَ «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا»، فَکانُوا هُمُ السَّبِیلُ إِلَیْكَ وَ الْمَسْلَكَ إِلی رِضْوانِكَ؛ ✨سپس پاداش محمد را در قرآنت موّدت اهل بیت او قرار دادی، و فرمودی بگو من از شما برای رسالت پاداشی جز مودّت نزدیکانم نمی خواهم و فرمودی آنچه به عنوان پاداش از شما خواستم، آن هم به سود شماست، و فرمودی من از شما برای رسالت پاداشی نمی خواهم، جز کسی که بخواهد، راهی به جانب پروردگارش بگیرد، پس آنان الگوی عملی و راه به سوی تو و راه رضای تو بودند»✨. 🌷این فراز از مهمترین فرازهای دعای ندبه است که به تبیین جایگاه مودت اهل بیت عليهم‌السلام در منطق اسلام و قرآن می پردازد. 🔴 نکته ها : 1⃣. ابن عباس می گوید: هنگامی که آیه: «قل لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً» تا آخر نازل شد، گفتند: یا رسول الله! نزدیکان شما که خداوند مودّتشان را بر ما واجب نمود، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی، فاطمه✨ و فرزندان ایشان. 2⃣. بر اساس قرآن شعار تمام انبیا این بود که ما جز از پروردگارمان پاداشی نمی‌خواهیم. در سوره شعراء از آیه ۱۰۹ تا آیه ۱۲۷، سخن حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعیب عليهم‌السلام و در سوره سبأ آیه ۴۷، سخن پیامبر✨ اسلام چنین است: مزد و پاداش من تنها بر خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَی اللَّهِ».  البتّه شکی نیست که مراد انبیا این بود که ما پاداش مادی نمی خواهیم؛ ولی اطاعت کردن و هدایت شدن شما را می خواهیم، زیرا همه آنان پس از آنکه در سوره شعراء درخواست مزد را منتفی دانستند، مردم را به تقوا و اطاعت از خداوند سفارش می‌کردند. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ».  👌پس انبیا پاداش مادی نمی خواهند، ولی خواهان مزد معنوی و هدایت مردم هستند که این مزد در واقع به سود خود مردم است، مانند اینکه استادی به شاگرد خود بگوید: من از تو مزدی نمی خواهم و پاداش من فقط یک چیز است و آن این که تو درس بخوانی. درصورتی که این پاداش، به طور واقع، برای شاگرد خود است. 3⃣. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز همانند پیامبران دیگر، هرگز از مردم در برابر هدایت آنان پاداشی درخواست نکرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین می کند. در سوره طور آیه ۴۰ می خوانیم: ✨«أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ؛ مگر از مردم مزدی درخواست کردی تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد». 👈اگر در آیه دیگر مزد رسالت را مودّت اهل قربی می داند: «إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛ برای آن است که پیروی از اهل بیت، برای خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جای دیگر آمده است: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ». آری، کسی که اهل بیت را دوست دارد از آنان اطاعت می کند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبـر و خداست. 4⃣. رهبری موفّق است که بی توقّعی خود را به مردم اعلام کند: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ». 5⃣. انسان، زمانی به اخلاص می رسد که هیچ گونه پاداش مادّی، عنوانی و زبانی نخواهد: «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ». 6⃣. انسان در انتخاب راه و عقیده آزاد است: «مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ». 7⃣. مزد انبیا این است که مردم خدا را بندگی کنند: «إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا».✨ 8⃣. پیامبر اسلام نیز از مردم درخواست مزد مادی نداشت، ولی چندین مرتبه از سوی خداوند با کلمه «قُلْ» مأموریت یافت تا مزد معنوی را که به سود خود مردم است، از مردم تقاضا کند. «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»  ✌️این مزد معنوی نیز در دو تعبیر آمده است. یک بار می فرماید: من هیچ مزدی نمی خواهم جز آنکه هر که خواست راه خدا را انتخاب کند: «إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلی رَبِّهِ سَبِیلًا» و یک بار هم در آیه مورد بحث که می فرماید: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی»؛✨ بنابراین مزد رسالت دو چیز است: -یکی انتخاب راه خدا -و دیگری مودّت قربی. جالب آنکه در هر دو عبارت کلمه «إِلَّا» مطرح شده است، یعنی مزد من تنها همین مورد است. با کمی تأمل درمی یابیم که باید راه خدا و مودّت اهل بیت یکی باشد، و اگر چنین نباشد، تناقض به وجود می آید، یعنی نمی توان گفت: من فقط تابستان ها مطالعه می کنم و بار دیگر گفت: من فقط زمستان ها مطالعه می کنم؛ زیرا محصور باید یک چیز باشد. ⬇️⬇️⬇️
9⃣. پیامبر اسلام از سوی خداوند یک بار مأموریت می یابد تا به مردم بگوید: «مزد من تنها انتخاب راه خداست» و بار دیگر مأمور می شود تا بگوید: «مزد من فقط مودّت قربی است». در واقع باید این دو درخواست با هم یکی باشد؛ یعنی راه خدا همان مودّت قربی باشد. از سویی مودّت با دو چیز ملازم است: 👈یکی، شناخت و معرفت؛ زیرا تا انسان کسی را نشناسد نمی تواند به او عشق بورزد. 👈دوم، اطاعت؛ زیرا مودّت بدون اطاعت نوعی تظاهر، ریاکاری، دروغ و تملّق است. پس کسانی که دستورات خود را از راهی غیر از اهل بیت پیامبر عليهم‌السلام می‌گیرند، راه خدا را در پیش نگرفته اند. این از دیدگاه قرآن. 🔟. امّا از نظر عقل، پاداش باید هم سنگ و هم وزن عمل باشد. رسالت به جز امامت که ادامه آن است، هیچ هم وزنی ندارد، مزد رسالت ادامه هدایت است، مزد یک معصوم، سپردن کار به معصوم دیگر است. مزد عادل آن است که زحمات او را به عادل دیگر بسپاریم. عقل می گوید: تا لطف هست تشکّر نیز باید باشد و اگر امروز لطف پیامبر شامل حال ما شده و ما به اسلام هدایت شده ایم، باید مزد رسالتش را بپردازیم و اگر مزد رسالت، مودّت قربی است، امروز هم باید قُربایی وجود داشته باشد تا به او مودّت و اطاعت داشته باشیم. 👌آری، امروز هم باید به حضرت مهدی عليه‌السلام مودّت داشته و مطیع او باشیم. مگر می شود بگوییم مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند مزد رسالت را بپردازند و به قربی مودّت داشته باشند؛ ولی مسلمانان امروز یا این وظیفه را ندارند و یا قربایی وجود ندارد تا به آن ها مودّت بورزند و مزد رسالت را بپردازند. البتّه مودّت حضرت مهدی عليه‌السلام در زمان غیبت، عمل به پیام های او و رفتن در راه کسانی است که ما را به آنان سپرده است؛ یعنی فقیهان عادل و بی هوا و هوس. 1⃣1⃣. عقل انسان از اینکه مودّت قربی پاداش پیامبری قرار گرفته که صدها میلیون نفر را به هدایت، سعادت و فضل بزرگ الهی رسانده، درمی یابد که قربی و کسانی که مورد مودّت هستند، برترین افراد بشر و معصومند؛ زیرا هرگز مودّت گنهکار پاداش پیامبر معصوم نخواهد بود. نمی‌توان باور کرد که مودّت افرادی گنهکار بر مسلمانان جهان در طول تاریخ واجب باشد و هیچ فرقه ای از مسلمانان (غیر از شیعه) رهبران خود را معصوم نمی داند و هیچ فرد یا گروهی تا کنون نه برای امامان معصوم گناهی نقل کرده و نه برای آن بزرگواران استادی نام برده است. 2⃣1⃣. براساس عقل، گذاشتن دست بشر در دست غیر معصوم نه تنها ظلم به انسانیّت است، بلکه ظلم به تمام هستی است؛ زیرا هستی برای انسان آفریده شده (تمام آیات «خَلَقَ لَكُمْ»، «سَخَّرَ لَكُمُ» و «مَتاعاً لَكُمْ» نشانه آن است که هستی برای انسان است) و انسان برای تکامل واقعی و معنوی و خدایی شدن به وجود آمده است، آیا سپردن این انسان با آن اهداف والا به رهبران غیر معصوم، ظلم به او و ظلم به هستی نیست؟ ⬇️⬇️⬇️
3⃣1⃣. اگر در روایات، رهبر معصوم و ولایت او زیربنا و اساس دین شناخته شده است: «بنی الاسلام علی خمس ... الولایه» و اگر ✨حضرت علی عليه‌السلام تقسیم کننده مردم میان بهشت و دوزخ معرّفی شده است: «قسیم الجنه و النار» و اگر نماز بی ولایت پذیرفته نمی شود، مودّت اهل بیت حسنه است و زیارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به دلیل همان جوهر کیمیایی مودّت است. 4⃣1⃣. زمخشری و فخررازی که از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسیر خود آورده اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 👈 من مات علی حب آل محمد مات شهیدا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، شهید است، من مات علی حب آل محمد مات تائبا؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، توبه کننده است، من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، با ایمان کامل از دنیا رفته است، من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه؛ هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، طبق سنّت و سیره پیامبر از دنیا رفته است.👉 5⃣1⃣. امامان معصوم سبیل الله هستند؛ در این رابطه احادیث زیادی آمده است، برای نمونه امیر المؤمنین عليه‌السلام فرمود: ✨ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِیلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِی یُؤْتَی مِنْهُ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَیْنَا غَیْرَنَا فَإِنَّهُمْ عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون؛ خدای تبارک و تعالی اگر می خواست خودش را بی واسطه به بندگانش می شناسانید؛ ولی ما را درب، جاده، راه و طریق معرفت خود قرار داد، کسانی که از ولایت ما روگردانیده و دیگران را بر ما ترجیح دهند، از صراط مستقیم منحرفند. 6⃣1⃣. در زیارات نیز به این موضوع تصریح شده است؛ چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده است: ✨«بِكُمْ یُسْلَكُ إِلَی الرِّضْوَانِ وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وَلَایَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَن». 🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه - 👤محسن قرائتی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 لطفا بفرمایید این که گفته میشود حضرت حجت (عج) منتقم خون شهید (شهیدان) کربلاست در کدام یک از ادعیه و یا تفسیر آیه اشاره شده؟ و آیا منظور از انتقام از قاتلین درگیری حضرت (عج) با سفیانی (به عنوان فردی از نسل ابوسفیان و یزید) است یا خیر؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻فرازی از دعای ندبه «أَینَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» منتقم بودن امام زمان را نشان می دهد. در زیارت عاشورا هم دو جا می گویید خدایا طلب انتقام خون امام حسین (ع) را همراه امام زمان (عج) به من بده. این فقط دوتا سند معتبر. روایاتی هم در این زمینه هست که می توانید رجوع کنید. 🔸بعد امام زمان (عج) هم با سفیانی می‌جنگد هم با خود افرادی که در کربلا به امام حسین ظلم کردند. چون آن افراد هم رجعت می کنند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 از آنجایی که تقطیع وحی بعد از پیامبر صورت گرفته پس چه وحی به خانم فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه نازل میشده؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 💠آیت الله جوادی آملی در کتاب ادب فنای مقربان که در رابطه با شرح زیارت جامعه کبیره هست آنجا در جلد اولش قشنگ توضیح را می دهد، ما دو نوع وحی داریم، البته آن انواع و اقسام وحی غریزی و اینها را کاری ندارم.. وحی از طرف خدا منظورم است، جبرئیل.. دو نوع وحی داریم از طرف جبرئیل؛ 1⃣- یک وحی تشریعی است، شرعی، تشریع یعنی تشریع احکام و نزول قرآن. آن فقط بر پیامبر نازل می شد چون احکام فقط برای پیغمبر است امام دیگر نمی‌تواند احکام را عقب و جلو بکند مگر در شرایط خاص، احکام ثانویه آن هم موقتی نه دائمی. پس آورنده احکام و آورنده قرآن پیغمبر (ص) بود، بعد رحلت پیغمبر این وحی هم از بین رفت. 2⃣- اما یک وحی دیگری داریم به نام وحی تسدیدی، سدید یا وحی تبیینی، که این نوع وحی بر امامان نازل می شود برای اینکه مجری احکام الهی باشند و بتوانند با قوتی که دارند کارهای الهی را انجام بدهند و در تفسیر آیات قرآن به اشتباه نروند، این نوع وحی بر امام ها هم نازل می شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
✅ برنامه کلاسهای تدریس مجازی 1️⃣ شنبه ها : مباحث ، مبحثی که مورد تاکید رهبری بوده است در کانال @kalamejadid 2️⃣ یکشنبه ها : مباحث دانشکده مجازی اصول عقائد که به صورت ترم به ترم با مباحث اعتقادی و مبنایی از حد ساده به عالی آشنا می شوید در کانال https://eitaa.com/joinchat/2683568265Ca887fa65df 3️⃣ دوشنبه ها : مباحث تدریس کتاب 53 جلدی ، کامل ترین و تحلیلی ترین کتاب درباره امیرالمومنین (ع) در کانال @ma_va_o 4️⃣ سه شنبه ها : مباحث دوره مهم و کادرساز و تربیت نیروی پژوهشگر و تحلیل گر تاریخ معاصر، دوره شیخ فضل الله نوری در کانال https://eitaa.com/joinchat/4051763287C85bbc2163f 5️⃣ چهارشنبه ها : تدریس کتاب کشف المراد ، کتابی عالی جهت قوی شدن مبانی اعتقادی و اصول دین در کانال https://eitaa.com/joinchat/833355885C61ff0e717a 6️⃣ پنجشنبه ها : مباحث دولت کریمه ( تحلیل سه محوری تاریخی سیاسی دینی وقایع تاریخی از زمان حضرت آدم تا زمان حال) و همچنین مباحث شرح تخصصی زیارت جامعه کبیره و شرح تفسیر تسنیم در کانال @marefatemahdavi 7️⃣ جمعه ها : مباحث تخصصی مهدویت در کانال @marefatemahdavi و شرح ساده صحیفه سجادیه در کانال @ehyayesahifeh ( شرح ساده نهج البلاغه تمام شده است و در کانال @nahjolbalaghe_mola می توانید دنبال کنید و بعد پایان شرح ساده صحیفه سجادیه ، شرح تخصصی نهج البلاغه شروع می شود ) ✳️✳️ به طور روزانه هم جلسات تدریس کتب شهید مطهری در کانال @ma_va_o بارگذاری می شود. ⬅️⬅️ دوره هایی که تا پایان سال برگزار می شود : 1. دوره روش تحلیل سیاسی بر اساسی مبانی امام و رهبری به همراه بحث مغالطات منطقی که بسیار در بحث های سیاسی مهم است و مورد تاکید رهبری می باشد ( زمان : اوائل بهمن ماه) 2. دوره تمدن اسلامی ( مبانی تمدنی و وظایف انسان مومن انقلابی برای ایجاد تمدن اسلامی مورد تاکید رهبری ، زمان اسفند ماه) 3. دوره تکمیلی پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت و همچنین دوره حدیث خوانی مهدوی از روی مقدمه کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق ( زمان، اسفند ماه) 4. دوره مهم مبانی ولایت فقیه ، از اواخر اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی به همراه جوایز ارزشمند نقدی 👌 اطلاعیه برگزاری این کلاسها و نحوه ثبت نام در موعد مقرر اعلام خواهد شد.
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi