eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
947 ویدیو
441 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 🌀پوستر شماره 7⃣6⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۶۵ 🗓دیدار مردم با رهبر انقلاب در سالروز ولادت امام زمان (عج) ۱۳۶۸/۱۲/۲۲ 📒 @marefatemahdavi
سیری در تسنیم 50.MP3
6M
🎤🎤🎤 💠 سلسله سخنرانی های 50 🔰شرح تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، برترین تفسیر قرآنی که تا به حال از سوی علما نوشته شده است. 🎤 از اساتید مهدویت ✳️ جلسه 50 ،( آیه 105 سوره بقره) 👈 ⁨در صورت مشکل در دانلود،جهت راحتی کار، همه صوتها به صورت همزمان در سایت http://mahdaviat313.ir/?p=1151 بارگزاری می شود 💠 ان شالله با گوش دادن این فایل ها هم قرآن را بیشتر بفهمیم و هم در انتقال آن کوشا باشیم تا کاری برای قرآن کرده باشیم. @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و شصت و سوم 🌟آقا رسول الله (ص) می‌فرمایند خدای متعال فرموده است؛ «إِذَا فَرَغَ الْعَبْدُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَةً يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ» هنگامی که بنده ای نماز می خواند و بعد از نماز از خدا✨ حاجت نمی خواهد، خدا به ملائکه می گوید؛ «اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِی» به این بنده من نگاه کنید «فَقَدْ أَدَّى فَرِيضَتِی» نماز واجبی که گفته بودم را خواند «وَ لَمْ يَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّی» اما از من ‼️درخواستی نکرد «كَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی» مثل اینـکه انگار نسبت به من بی نیاز است. ☝️خُب ما نماز را می خوانیم برای اظهار عبودیت کردن محضر خدای متعال، اینکه نماز می خوانیم به محضر خدای متعال بگوییم ما هیچ هستیم، نیاز داریم به ربی مثل تو، نیاز داریم به خدایی💚 همانند تو که خالق ماست روزی دهنده ماست، حالا ما نماز بخوانیم و بعدش دعا نخوانیم انگار یک مقدار ❌بی احترامی هست. مثل این است شما وقت یک نفر را گرفتی بعد هیچ چیزی هم آخرش نگویی! گناه نیست ولی یک مقدار بی احترامی هست. 👈خدا می گوید نمازش را بگیرید «فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ» نمازش را به صورتش بزنید. کنایه از چی هست⁉️ کنایه از این است نمازش خیلی نمازی نیست که بخواهد به دردش بخورد. 👌بله بحث نماز به عنوان رفع تکلیف هست، یعنی فردای قیامت دیگر برای این قضیه عذاب نمی شود. کسی نگفت دعا نکنی بعد از نماز، خدا تو را جهنم🔥 می‌برد یا گناه نوشته یا نمازت باطل است، نه منظور ما این نیست! جایی ننوشته شما نماز بخوانی دعا نکنی نمازت باطل است، هیچ وقت کسی چنین حرفی نمی زند، منظور این است آن ثواب کامل را خدا به تو ‌نمی‌دهد🎁، ثواب کامل برای آن زمانی است که تو همه آن شرایط را بجا بگذاری؛ حضور قلب و ‌وضوی کامل، توجه به نماز و‌.. شما می آیی نماز می خوانی دعا بعدش نمی کنی، خدا اینجا می گوید ثوابش را کمتر می کنم.👉 📚در روایتی هم داریم، بعد از نماز واجب دعا بهتر است یا نماز مستحب؟ البته انسان می تواند هر دو را انجام بدهد، حالا آمد وقت نداشتی مثلا دو دقیقه وقت داشتی، می خواهی نافله مغرب بخوانی یا دعا بکنی، کدام بهتر است⁉️ روایت می‌گوید دعا. «الدُّعَاءُ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ» یعنی دعا بعد از نماز واجب «أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ تَنَفُّلاً» از نماز مستحبی (بعد از نماز واجب) بهتر است. 👈پس اگر انسان وقت ندارد دعا را بخواند، وقت دارد هر دو را انجام بدهد هیچ اشکالی ندارد. 🗣ما قبلا عرض کردیم هم نماز روی دعا اثر می گذارد، نماز بخوانی بعدش دعا بکنی استجابت دعایت 🤲 بالاتر می رود. هم دعا روی نماز اثر می گذارد، یعنی نماز بخوانی بعدش دعا بکنی آن نماز تو هم قابل قبول تر است. یعنی هر دو روی همدیگر اثر می‌گذارند. اصلا روایت داریم هر نماز که از آن برای مؤمنین و مؤمنات دعا نشود نماز ناقصی است ❌. یعنی خدا به عنوان یک نماز از تو می پذیرد ولی فکر نکن که بخواهد آنچنان ثوابی هم به تو بگذارد. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (78) 🎤استاد احسان عبادی 263 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ___________________ @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و هشتاد ونهم (از فایل شماره 42) 2⃣. راه دومی که یهودی ها در جنگ روانی استفاده می کردند انگیزش خشم جاهلی بود. 🔹یهودی ها می دانستند که اتحاد یکسری قبایل مخصوصا قبایل داخلی مدینه مثل اوس، مثل خزرج در رشد و گسترش اسلام تأثیری بسزایی دارد. این را یهودی ها می‌دانستند هر جا پای وحدت در میان باشد وحدت مسلمین🤝 همان جا پیروزی مسلمین هم هست، پس ما باید بیاییم وحدت مسلمین را از بین ببریم، باید بیاییم تفرقه بین مسلمین بیندازیم. به همین خاطر یهودی ها یادآوری می‌کردند جنگ های⚔ داخلی اوس و خزرج را که در زمان جاهلیت با همدیگر انجام می دادند و با این کار خشم😤 آنها را زیاد می کردند خشم آنها را بر می‌انگیختند. ☑️دقیقا همان چیزی که امروز دارند بین ایران و عراق می کنند. بین ایران🇮🇷 و عراق امروز دوستی برقرار است اما سازمان جنگ روانی یهود با پادوهای عربستانی و منافق خودش دارد می گوید ایرانی ها شما می روید اربعین، همان عراقی🇮🇶 که هشت سال جوانهای شما را کشت! یا آن طرف به عراقی ها می‌گوید شما دارید از ایرانی ها پذیرایی می کنید همان ایرانی هایی که هشت سال جوانهای شما را کشتند. ❌دعوا راه می اندازد، نبش قبر می کند، دعواهایی که قبلا بوده، تمام شده، به آشتی تبدیل شده آنها را می آید دوباره نبش قبر می کند. سازمان یهود اینطور عمل می کند نبش قبر می کند. آشتی کردی دشمنی های قبلی را روی هم می آورد. 📢آهای قبیله اوس یادتان است قبیله خزرج شما را چطوری می کشت⁉️ قبیله خزرج یادتان هست قبیله اوس شما را چطوری می کشت؟ الان با هم رفیق شدید، شما با هم دشمن هستید..‌ 👈از آن طرف رسول خدا با یادآوری هدایت الهی و اینکه اسلام شما را از این کفر نجات داد و اینها.. بین آنها الفت و ‌دوستی💞 برقرار می کرد. 👌خداوند در قرآن یهودی ها و مسلمانهایی که اینطور فریب خوردند سرزنش می کند. هم یهودی ها که چرا این فریب ها را انجام می دهید، هم مسلمینی که اینطور فریب می خوردند. مثلا می توانید به تفسیر آیات [99] آل عمران📖 به بعد رجوع کنید. ⚠️پس ببینید این هم عملیات روانی های یهود است که امروز هم دارد اتفاق می‌افتد، هنوز هم دارد این را تکرار می‌کند، حتی به دروغ هم متوسل می شوند که آهای ایرانی ها 👥 می دانید یک روز اعراب آمدند به ایران حمله کردند پدر شما ایرانی ها را در آوردند الان شما با اعراب رفیق شدید؟ 📑این پیامک ها و این پیام ها و امثال اینها از گور چه کسی بیر‌ون می آید؟ از گور همین سازمان انحرافی و منحرف یهود. در حالی که دروغ بود❌، در حالی که حمله اعراب به ایران را توضیح دادیم فجایعی که می گویند دروغ محض بود، در تاریخ های معتبر هم اصلا نیامده. و به قول شهید مطهری 400 سال بعد از حمله تازه در کتاب ها آمد، چیزی که از همان اساس معلوم بود دروغ بود. 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 189 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
سیری در تسنیم 51.MP3
4.67M
🎤🎤🎤 💠 سلسله سخنرانی های 51 🔰شرح تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، برترین تفسیر قرآنی که تا به حال از سوی علما نوشته شده است. 🎤 از اساتید مهدویت ✳️ جلسه 51 ،( آیات 106 و 107 سوره بقره) 👈 ⁨در صورت مشکل در دانلود،جهت راحتی کار، همه صوتها به صورت همزمان در سایت http://mahdaviat313.ir/?p=1151 بارگزاری می شود 💠 ان شالله با گوش دادن این فایل ها هم قرآن را بیشتر بفهمیم و هم در انتقال آن کوشا باشیم تا کاری برای قرآن کرده باشیم. @marefatemahdavi
🌿🌼ديده در حسرت ديدار شما مانده هنوز... @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🇮🇷هیچ اتفاقی در تاریخ غیبت کبری همچون انقلاب اسلامی در تعجیل فرج موثر نبوده است..🇮🇷 👈قسمت 1⃣ از 2⃣ 🔸حجت الاسلام کفیل درباره دستاوردهای مهدوی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در بحث انقلاب، گام اول در مسئله مهدویت معرفی منجی و موعود شیعه در دنیا بوده است، همه به منجی اعتقاد دارند چه در ادیان و چه در مکاتب اما ما با انقلاب اسلامی موعود شیعی را معرفی کردیم، اگر آنها منتظر بازگشت مسیح، سوشیانت و .. هستند ما در پرتوی انقلاب بیان کردیم که منتظر مهدی موعود(عج) هستیم. 🔹این کارشناس مهدوی ادامه داد: از این رو، اکنون نظریه مهدویت با محور منجی شیعی در دنیا مطرح شده و این بسیار مهم است، پیش از پیروزی انقلاب چنین معرفی جهانی‌ای از منجی موعود شیعی وجود نداشت. 🔰انقلاب مفهوم انتظار به عنوان عمل را تبیین کرد 🔸وی تصریح کرد: به دنبال معرفی این منجی، اصل مفهوم انتظار نیز تبیین شد، یعنی تبیین شد اگر قرار است موعود بیاید ما چه نقشی داریم و چه باید بکنیم. در موضوع نقش نیز همه مکاتب و ادیان نظریه ها و برنامه هایی دارند ما نیز انتظار را تبیین کردیم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مفهوم انتظار حتی برای شیعه به خوبی جا نیفتاده بود، بعضا عزلت و کناره گیری و دعای صرف مطرح بود بدون اینکه کاری به کار جامعه داشته باشند اما امام خمینی(ره) مفهوم انتظار به عنوان یک عمل را تبیین کردند و اینکه انتظار افضل و احب الاعمال یعنی برترین و محبوب ترین اعمال است. 🔹حجت الاسلام کفیل در ادامه بیان کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: منتظر عین مجاهد است، یعنی پُرتلاش و مجاهدگونه گام برمی دارد. در پرتوی انقلاب اسلامی این روایات مهدوی(عج) تبیین شد که اگر ما منتظر ایجاد حکومت اسلامی هستیم، انتظار یعنی تشکیل حاکمیت دین و حرکت برای حاکمیت دین. 🔰ظهور بدون تشکیل حکومت دینی رخ نمی دهد 🔸این کارشناس مهدوی تاکید کرد: به عبارت بهتر، باید برای هر آنچه امام زمان(عج) درصد تحقق آن هستند، جهاد و تلاش کنیم از این رو، امام راحل پیوسته تاکید دارند که مسئولان و مدیران باید خوب عمل کنند با نظر به زمینه سازی برای ظهور یعنی مهمترین گام بسترسازی برای ظهور است. بدون تشکیل حکومت دینی نمی شود جامعه منتظر را ایجاد کرد، گاهی هر کسی انتظار را به گونه ای تعبیر می کرد و بعضاً جلساتی هم برگزار می شد اما این دغدغه وجود نداشت که برای تشکیل حکومت مهدوی باید حکومت دینی تشکیل شود. 🔹وی در ادامه ابراز کرد: گام بعدی که به برکت انقلاب اسلامی در حوزه مهدویت برداشته شد، این بود که برنامه های امام زمان(عج) را اجرا کنیم یعنی ما برای آمدن ایشان باید برنامه هایشان را عملی کنیم، باید بین منتظِر و منتظَر، سنخیت، هماهنگی و پیوند باشد. یکی از مهمترین برنامه های امام عصر(عج) ایجاد عدالت است: «یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً». 🔰با شور و حماسه به ظهور متصل شویم 🔸حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: ادبیات حضرت امام راحل این است که کشورهای اسلامی باید بیدار شوند و حق خود را از حاکمان بگیرند تا زمینه ظهور فراهم شود. به عبارت دیگر، اگر شعار و برنامه امام مهدی(عج) عدالت خواهی است امام خمینی(ره) نیز تاکید دارند ما نباید منتظر باشیم ایشان بیایند و چنین کنند بلکه تاکید دارند که ما باید عدالت را اقامه و به مستضعفان توجه کنیم و شور و حماسه را در خود ایجاد کنیم تا به دولت موعود متصل شویم. 🔹این کارشناس مهدوی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بر حرکت مطابق با برنامه امام زمان(عج) تاکید دارند، گفت: برنامه امام زمان(عج) مقابله با طاغوت است چنان که پیامبر(ص) نیز چنین کردند و در آیه‌الکرسی می خوانیم: «...فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ ...». راه پیوند با ولایت مقابله با طاغوت و جریان کفر است، لذا امام راحل تاکید داشتند که باید با کفر و ظلم مقابله کرد. 🖨خبرگزاری شبستان @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و شصت و چهارم 👌در ادامه بحث های مربوط به دعا داشتیم روی زمانهایی که بسیار در استجابت دعا تأثیر دارد صحبت می‌کردیم. ما یکسری🗓 ایام دیگر هم داریم به نام ایامی که اعیاد✨ هستند، در اینجا هم بسیار تأثیر دعا را ما می بینیم. یکی عید فطر است، هم ‌شب عید فطر، هم روز عید فطر که بسیار در استجابت دعا مؤثر است. 💠امیرالمؤمنین (ع)✨ در خطبه روز عید فطر می فرمایند: «إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ يَوْمٌ جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عِيداً وَ جَعَلَكُمْ لَهُ أَهْلًا فَاذْكُرُوا اللَّهَ يَذْكُرْكُمْ وَ كَبِّرُوهُ وَ عَظِّمُوهُ وَ سَبِّحُوهُ وَ مَجِّدُوهُ وَ ادْعُوهُ يَسْتَجِبْ لَكُمْ» روز عید فطر روز بزرگی است و این روز را ذکر خدا بکنید، این روز را بزرگ🌸 بشمارید، سبحان خدا را بگویید، حمد خدا را بگویید و بعد دعا بکنید که دعا مستجاب است. 🔸عید قربان هم همین است، به آن «عید اضحی» می گویند. امیرالمؤمنین (ع)✨ فرمودند: (بعد از ثنای خدا و فلان و فلان... ) قسم به موجودی یعنی خدایی که جان من در دست اوست کسی از اینجا نمی رود (مکانی که داشتند خطبه نماز عید را می خواندند) مگر اینکه مورد 🌸 مغفرت خدا قرار بگیرد. پس معلوم می شود دعا در روز عید قربان تأثیر دارد، هم بحث مغفرت، هم بحث دعا کردن. 👈یکی دیگر از اعیاد بزرگ ما عید مبعث است که امام صادق (ع) می فرمـایند؛ «يَوْمُ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ نُبِّئَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ صَلَّى فِيهِ أَيَّ وَقْتٍ شَاءَ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً» روز بیست و هفتم ماه رجب که در آن به پیامبر (ص)✨ اعلام نبوت می شود هر کس در آن روز دوازده رکعت نماز بخواند و بعد چهار دفعه 🗣بگوید «اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لَا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً» (خدا خدا پروردگار من است و به او شرکی نمی ورزم) سپس دعا بکند قطعا دعایش مستجاب است. ✅پس اعیاد هم ما می بینیم تأثیر دارد، شب نیمه شعبان هم تأثیر دارد در روایات ما توصیه شده🌛شب نیمه شعبان. اصولا شب اول هر ماهی بسیار اثر گذار هست شب ورود به ماه جدید است. شب اول ماه رمضان در دعاها تأثیر دارد، اینها موقع هایی هست که باید حواسمان را جمع بکنیم و فرصت طلب باشیم. 👈یکی دیگر روز عرفه است که پیغمبر (ص) فرمود؛ «أفْضَلُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ یَومِ الْعَرَفَۀِ» افضل دعاها دعای روز عرفه است که بسیار ارزشمند است. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (79) 🎤استاد احسان عبادی 264 💠☀️💠☀️💠☀️💠 ___________________ @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
👈قسمت 2⃣ از 2⃣ 🔰منتظر با طاغوت دست دوستی نمی‌دهد 🔸وی در ادامه بیان کرد: اگر در دعای ندبه می خوانیم: «أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ» یعنی ایشان می آیند و بنای شرک را از بین می برند ما نیز باید چنین کنیم و این ادبیات امروز مقام معظم رهبری نیز است، یعنی ایستادگی ما مقابل ظلم و استکبار، عین حرکت مهدوی است؛ انسان امام زمانی با ظلم و استکبار و طاغوت دست دوستی نمی دهد انسان مسلمان و سفره نشین قرآن با طاغون و کفار کنار نمی آید؛ در وصف یاران امام زمان(عج) آمده یاوران امام مهدی(عج) نسبت به کفار نفوذناپذیر هستند. 🔹حجت الاسلام کفیل در ادامه بیان کرد: خداوند در آیه 29 سوره مبارکه «فتح» می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» در این آیه رسما تصریح شده، کسی که می گوید من مسلمان هستم نسبت به کفار محکم و شدیدالاعمل است و نسبت به دوستان مهربان. 🔰رمز موفقیت انقلاب 🔸این کارشناس مهدوی تاکید کرد: در انقلاب اسلامی، برنامه های امام عصر(عج) را در عمل پیاده کردیم و به تعبیر واضح تر این برنامه ها را به دنیا سرایت داده ایم. رمز موفقیت ما در انقلاب این بود که دنیا را به سمت عدالت خواهی و ظلم ستیزی حرکت و پیشرفت دادیم. حقیقتاً در مبانی مهدوی انقلاب ما بسیار موفق و اثرگذار نه فقط در کشور بلکه در عرصه جهانی بوده است. اساساً در طول تاریخ غیبت کبری امام مهدی(عج)، هیچ اتفاقی همچون انقلاب اسلامی موثر در تعجیل فرج نبوده است. 🔹وی اظهار کرد: رسالت منتظران و اهل ندبه، انسان مهدوی و امام زمانی و منتظر آینده‌ی نجاتبخش و در انتظار ظهور این است که با همه وجود به رشد و پیشرفت انقلاب و توسعه برنامه های آن کمک کند. به عبارت بهتر، حرکت انقلاب،ی حرکت مهدوی و منتظرانه است و از آن سو آنها که با انقلاب در تقابل و تضاد هستند و سبب بدبینی مردم به نظام و انقلاب می‌شوند و کمکاری می کنند و به تعبیری باعث سست شدن اعتقاد مردم به انقلاب می‌شوند، نمی توانند منتظر و زمینه ساز ظهور نام بگیرند. 🔰شرط ظهور 🔸حجت الاسلام کفیل درباره تاثیر این اقدامات در گام اول انقلاب برای تمدن سازی مهدوی منتهی به ظهور در گام دوم انقلاب، گفت: تمدن اصیل اسلامی بر محور ظهور و اجرای حقیقی اسلام و حاکمیت دین و اعتلای کلمه توحید ظهور امام عصر(عج) متنبی است. به تعبیری در گام دوم انقلاب با ادبیاتی که مقام معظم رهبری به کار بردند، اگر سیرمان همین گونه باشد و فعالیت هایمان را بر اساس اعتلای کلمه توحید و اسلام در عرصه های مختلف اقتصاد، صنعت، آموزش و ... تعریف کنیم به آن تمدن زمینه ساز دست می یابیم. 🔹این کارشناس مهدوی در پایان خاطر نشان کرد: اگر همه کارهای ما بر همین محور یعنی اجرای مبانی دین باشد و این شعار پایه ای را در همه برنامه ها محور قرار دهیم در قوانین مجلس، لوایح دولت و ....، آنگاه شاهد کمرنگ شدن برخی دستورات اسلامی در برخی مواضع و مشاغل نمی شویم. اساس قانون و اجرای آن باید اسلام باشد هر چه اینچنی عمل کنیم پیوندمان با تمدن نوین اسلامی بیشتر شده و به ظهور نزدیک تر می شویم. شرط ظهور آمادگی جهانی است نه پر شدن دنیا از ظلم و جور! 🖨خبرگزاری شبستان @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت صد و نود (از فایل شماره 42) 3⃣. کار سوم در جنگ روانی یهود تحریف است. یهود می آید با استفاده از ابزار تحریف تغییر و ‌تفسیر می کند، تفسیر غلط، علائم پیامبر آخرالزمان✨ را در کتاب های خودش، تا جلوی رشد اسلام را بگیرد، تا جلوی حرکت پیروان خودش به سمت اسلام را بگیرد. 👀اینها دیدن آن ویژگیهایی که در پیامبر ما هست همان ویژگیهایی هست که در تورات بوده، در انجیل بوده📚. گفتند خُب اگر ویژگی ها همان باشد ما نمی توانیم آنچنان موفق عمل کنیم، مردم ما به سمت اسلام می روند.. پس بیاییم کتاب های آسمانی خودمان و نشانه های پیامبر اسلام را تحریف✖️ کنیم، حداقل مردم ما سمت اسلام نروند. 📖قرآن هم اشاره می کند در آیه [75، 76] سوره بقره:👇 👈👈«أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ *‌ وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» آيا طمع داريد كه [اينان‌] به شما ايمان بياورند؟ با آنكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى‌شنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‌كردند، و خودشان هم مى‌دانستند. * و [همين يهوديان‌] چون با كسانى كه ايمان آورده‌اند برخورد كنند، مى‌گويند: «ما ايمان آورده‌ايم.» و وقتى با همديگر خلوت مى‌كنند، مى‌گويند: «چرا از آنچه خداوند بر شما گشوده است، براى آنان حكايت مى‌كنيد تا آنان به [استناد] آن، پيش پروردگارتان بر ضد شما استدلال كنند؟ آيا فكر نمى‌كنيد؟»👉👉 🌀استاد مباحث تحریف هستند، همانطور که امروز هم تاریخ را به نفع خودشان تحریف می کنند. 4⃣. یکی دیگر از جنگ روانی های یهود ایجاد تردید بود، ایجاد شک در عقیده مسلمانها. 👥برای اینکار چکار می کردند؟ از راههای مختلفی وارد می شدند‌. مثلا تعدادی از آنها قرار گذاشتند اول صبح به اسلام ایمان بیاورند و اظهار اسلام🌟 بکنند، از آن طرف آخر روز به اسلام کافر بشوند‌. بگویند ما مسلمان شدیم اما رفتیم کتاب های خودمان را بررسی🔍 کردیم، با دانشمندان خودمان مشورت کردیم دیدیم حضرت محمد آن کسی نیست که ما فکر می کردیم پیامبر آخرالزمان است و دروغ می گوید و نادرستی حرفهایش آشکار شد‌. 👆اینطوری بین مسلمین هم ممکن بود تفرقه بیفتد. یهودی ها اول صبح به اسلام ایمان می آوردند اما آخرش کافر می شدند و می گفتند این اسلام همان اسلامی نیست که کتاب📗 ما گفته بود. پیش بینی می کردند که این کارشان باعث تشکیک مسلمین بشود. 🔹چرا...؟ چون بعضی از مسلمانها یهودی ها را اهل کتاب می‌ دانستند و عالم تر از خودشان می‌ دانستند. پیش خودشان می‌گفتند این یهودی ها که از ما عالم تر هستند 📚 وقتی از دین اسلام بیرون می‌آیند و می گویند اسلام به درد نمی‌خورد پس حتما اسلام به درد نمی خورد. ❌دقیقا همان شیوه را الان دارند. اینها ابتدا می آیند یک فردی را، یک فرد لامذهبی را، یک فرد بی اخلاقی را بزرگش می کنند، او را بالا می آورند به عنوان الگو و عالم مطرحش می کنند، بعد که برای جوانها او را الگو کردن، شروع می کنند از زبان این فرد انحراف⁉️ پخش کردند. 👤نمونه اش صادق هدایت، در سال 1381 شمسی به مناسب صدمین سال تولد صادق هدایت شبکه بی بی سی می آید او را بزرگ می کند او را نویسنده بزرگی می داند.‌. ما در سخنرانی هایمان توضیح دادیم صادق هدایت حتی در زمان خودش نویسنده 📇 مشهوری نبود و کتابهایش به زور فروش می رفت و حتی خود دوستانش هم می گفتند. 📡بی بی سی چنین فردی را بزرگ می کند برای جوان ما الگو می کند.. بعد می آید از زبان صادق هدایت مزخرفاتی می گوید و حتی جالب است بعضی از جملاتی که به او نسبت می دهند اصلا نگفته، ولی دشمن کار خودش را کرده و از زبان او دروغ پخش می کند. صادق هدایتی که آخرش خودکشی کرد. جلال آل احمد می گوید به خاطر مصرف بیش از حد مواد مخدر و 🍷شراب مُرد یا طبق بعضی ها خودکشی کرد.‌ 🖇ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 190 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
🌱 |کلام‌‌مختصر‌‌بی‌‌قراری‌ام‌‌این‌است تو‌نیستی‌و‌جهانم‌چقدر‌غمگین‌است| 💔أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ ..؟ @marefatemahdavi
📝 برگرفته شده از فایل های دوره محامین - (فایل جلسه سی و سه) بحث ولایت فقیه ..🗃 ⏪ قسمت بیست و سوم 👌..جالب است در همین وسائل الشیعه در همین باب، حدیث شماره یازده، یک حدیث دیگر در تأیید همین حرف هست. 📕در عیون اخبار الرضا (ع) روایتی آمده که امام رضا برادری به نام زید داشت. در زمان بنی عباس که مأمون حاکم ‌بود، این زید یکسری خرابکاری هایی کرده بود خانه بعضی ها را خراب کرده بود و .. تندروی کرد، افراط کرد. مأمون زید را دستگیر کرد و پیش امام رضا آورد، گفت امام رضا (ع) زید برادر تو یکسری خرابکاری کرد ما به احترام تو به برادرت چیزی نگفتیم.. مثل آن یکی زید عموی شما خرابکاری کرده.. 🔶امام رضا (ع) اینجا ناراحت شدند و فرمودند؛ «لَا تَقِسْ‌ أَخِی‌ زَيْداً إِلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)» برادر من زید را با آن زید مقایسه نکنید (امام رضا دارد به مأمون می گوید) «فَإِنَّهُ كَانَ مِنْ عُلَمَاءِ» آن زید که شهید شد از علما بود! (اینجا هم جالب است امام رضا می گوید) برای رضای آل محمد خروج کرد، خدا او را رحمت کند «وَ قَدِ اسْتَشَارَنِي» از قول امام صادق (ع) می‌گوید، زید قبل از قیامش با من مشورت کرد. ⁉️⁉️(چرا روی زید دارم تأکید می کنم؟ یک عده هستند با یکسری روایات ضعیف دارند قیام زید را باطل جلوه می دهند، می‌گویند اصلا امام صادق (ع) مخالف بود، امام صادق رضایت نداشت.. ولی این روایات دارد خلافش را ثابت می کند. امام صادق می گوید با من مشورت کرد من به او گفتم آخر کار تو شهادت است، می‌خواهی بروی برو ولی آخر کار تو شهادت است.‌ 👈یعنی آخر کار زید را به او گفت، یعنی موفق نمی شوی و شهید می شوی ولی نهی نکرد. فعل نهی در عربی مشخص است یعنی نرو، مگر امام صادق چنین چیزی به او گفت؟ امام گفت آخر کار تو شهادت است. مگر ما بدانیم آخر کارمان شهادت است نباید عمل را انجام بدهیم؟ وظیفه ات را انجام بده اتفاقا همان شهادت باعث خیلی برکات دیگر هم می‌شود‌. جالب است راوی می گوید وقتی زید از پیش امام صادق (ع) رفت امام گفتند وای به کسی که صدای زید را بشنود و به آن عمل نکند) 💭امام رضا (ع) می گوید این زید بود، تو برادر من را با آن زید یکی نکن. 👌این روایت دارد قیام زید را تأیید می‌کند. پس هر قیامی قبل از ظهور باطل نیست. ❌قیامی قبل از ظهور باطل است که طرف مردم را به سمت خودش دعوت بکند یا بیاید به مردم بگوید من امام زمانم ادعای مهدویت کند، این قیام قیام باطل است، که ما در طول تاریخ داشتیم مثلا بهائی ها، علی محمد باب، ادعای امام زمانی کرد. غلام احمد قادیانی در هند یا پاکستان. مهدی سودانی در سودان. اینها به اسم امام زمان قیام کردند که این باطل است‌. ولی امام خمینی (ره) کی ادعا کرد من امام زمانم؟ کی گفت به سمت من بیایید!!! 🎤استاد احسان عبادی ۲۳ @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
✍🏻امام خامنه ای: 🔸امام، راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگی به شکلی که مورد رضای خدا و دستور اسلام است، سازندگی حقیقی زندگی و عدم سازش با قدرتهای ضد اسلامی را به ما نشان داد. اینها، برای ما درسهای بیست و دوم بهمن است. بیست و دوم بهمن، عید حقیقی برای ملت ماست.۱۳۶۸/۱۱/۰۴ 🇮🇷 @marefatemahdavi
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت دویست ‌و شصت و پنجم 🔹.. بحث زمان را که گفتیم یکسری مکان را خدمت شما می گوییم، خود روز عرفه که گفتیم اثر دارد، اما ما یک عرفات هم داریم که مکان است. پس ما یک زمانی داریم که به آن می گوییم عرفه، یک زمینی هم داریم به نام زمین عرفات که مردم می‌روند و آنجا دعا 🤲 می کنند، پس هر دو اثر دارد. 💠مثلا شب قدر، شما شب قدر در منزل خودت هم می توانی مراسم بگیری و هیچ نیازی نیست حتما مسجد بروی. کسی نگفت حتما شب قدر 🕌مسجد برو می‌توانی در منزل خودت مراسم بگیری و مراسم داشته باشی و در حد توان خودت اعمال انجام بدهی. اما مسجد بروی اثر استجابت دعایت بیشتر است. هم مؤمنین✨ هستند.. بالاخره در آن جمع یک نفر مؤمن که هست خود شما مؤمن هستید در مسجد حداقل یک نفر مؤمن پیدا می شود، خدا به برکت دعای او دعای بقیه را هم مستجاب می کند و اینکه مسجد🕌 است جامعیت دارد، خانه خداست. 👌ما قبلا گفتیم بعد از نماز واجب دعا مستجاب است، حالا چقدر زیباست که این نماز واجب را در مسجد بخواند و بعدش دعا بکند، یعنی نور علی نور. هم دعا می‌شود بعد از نماز واجب، هم دعا می‌شود در درون مسجد، خیلی ارزشمند است. خیلی ها حواسمان نیست و سریع از مسجد بیرون می آییم. 🌍حواسمان به مکانها باشد. دعا در سرزمین عرفات، دعا در حرم اهل بیت علیهم السلام✨، فرقی هم نمی کند همه اهل بیت علیهم السلام، دعا زیر قبه امام حسین (ع)✨ داریم که مستجاب است، حرم آقا علی بن موسی الرضا (ع)✨، مسجد بالاسری که دارد، آنجا از خادم ها سوال کنید مسجد بالاسر حرم امام رضا کجاست، کنار ضریح است سوال کنید، آنجا نماز بخوانید دعا مستجاب است.‌ 📘روایت داریم از آقا رسول الله (ص) هر کس در ماه رمضان بخشیده نشود بدبخت است. یعنی چه؟ 👈یعنی در ماه رمضان سعه رحمت الهی باز است، وسعت رحمت الهی باز است، دعاها مستجاب🌷 است که تو اگر دعا نکنی، دارای مغفرت خدا نشوی خیلی بدبخت هستی. یعنی اینقدر ماه مبارک رمضان اثر دارد. 🗣تا جایی که گفتند ماه رمضان دعاهایت مستجاب نشد یا بخشیده نشدی، صبر کن تا روز عرفه. البته نه اینکه دعا نکنی، مورد مغفرت قرار نمی گیری، منظور این نیست. منظور این است یک روز بزرگی مثل روزهای ماه رمضان می خواهی پیدا کنی روز عرفه است، حواست جمع باشد این ایام ماه رمضان را از دست ندهی، اگر از دست دادی روز عرفه را از دست نده. 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (79) 🎤استاد احسان عبادی 265 💠☀️💠☀️💠☀️💠 _____________________ @marefatemahdavi
⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه پنجاه و یکم 1⃣5⃣ (قسمت سوم) 🌍ادعای بیان حرکت زمین در قرآن 💢اگر آيه (وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا ... ۸۸،نمل) را از آيات قبل و بعدش جدا كنیم آيا نظر معجزه سازان را تأمین می كند؟ خیر؛ چون اگر منظور از حركت كوه ها اشاره به حركت وضعی يا انتقالی زمین باشد بايد گفته می شد كه "زمین را می‌بینید و گمان می كنید كه ثابت است ولی در حركت است″. چون در واقع كوهها🌋 جزئی از زمین اند و از اين لحاظ حركتی نسبت به زمین ندارند. احتمال دومی كه مطرح كرده اند اينكه منظور حركت صفحات پوسته ی زمین نسبت به همديگر باشد كه در زمین شناسی مطرح است. اين احتمال هم اين اشكال جدی را دارد كه حركات پوسته ی زمین بر حسب سانتیمتر در سال است و به هیچ وجه مشابهتی با حركت ابرها ☁️ ندارند و اين تشبیه در آيه بسیار غیرمعقول می‌شود. 📝جواب شبهه: خود سها می گويد كه كوه هم جزء زمین هست، بنابراين به قسمتی از زمین كه نماد پايداری است، اشاره می كند. حركت كوهها با سرعت🌋 بدون حركت زمین های ديگر كه به آنها متصل است، معنا ندارد و به اين ترتیب معنای آيه چنین می شود كه زمین با سرعت🌀 حركت می كند، همچون حركت ابرها. طبق محاسبات دانشمندان امروز، سرعت سیر حركت زمین، به دور خود نزديك به ۳۰ كیلومتر در هر دقیقه⏲ است و سیر آن در حركت انتقالی، به دورخورشید از اين هم بیشتر است، به هرحال آيه فوق، از معجزات علمی قرآن است. 👈زيرا حركات زمین توسط گالیله ايتالیائی و كپرنیك لهستانی 🇵🇱در حدود قرن هفده میلادی كشف شد، در حاليكه قرآن حدود هزار سال قبل از آن سخن گفته است.👌 💥سها در بیانی دیگر می گوید اگر از تمامی اشكالات بگذريم باز هم قرآن معجزه ای نكرده است🙁 چون حركت وضعی و انتقالی زمین توسط Philolaus قرن پنجم قبل از میلاد (۱۱۰۰ سال قبل از✨محمد✨) و توسط aristarchos قرن سوم قبل از میلاد (۹۰۰ سال قبل از ✨محمد✨) مطرح شده است. 📝جواب این است که : 👈اگر ادعای سها درست باشد بیان حركت زمین در قرآن از مصاديق اعجاز علمی قرآن نیست. اما به هر حال اين نظر برخلاف نظريه علمی رايج جهان در عصر بعثت بوده است. جهان علم تا مدتها از نظريه مركزيت زمین و كیهان شناسی بطلمیوسی پیروی می كرد. ۱۸۰۰ سال بعد كپرنیك ايده مركزيت خورشید 🌞 را دوباره مطرح كرد. 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص۲۸۷ 🖇ادامه دارد ... ۱۰۵ @marefatemahdavi
🌻 ۲۲ بهمن سالروز پیروزی ایران گرامی ‌باد 🌻 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🔹امام خامنه ای: 🇮🇷 که بزرگترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ ما بود و اساس سلطنت و حکومت فردی را به حکومت مردمی تبدیل کرد، با نیروی انجام گرفت. ۱۳۸۷/۰۲/۱۱ @marefatemahdavi
🚨 نبرد احزاب ..🗡 👈گذشت که قریش در قرار خویش در بدر حاضر نشد اما برای جبران آن، و نیز یکسره کردن کار اسلام، تلاش جدی خود را آغاز کرد. افزایش📈 شمار مشرکان در احزاب، در قیاس با احد به بیش از سه برابر، نشان از جدیت آنها در این جنگ⚔ بود؛ به علاوه این تنها قریش نبود که خواستار از بین رفتن اسلام بود بلکه قبایل دیگری نیز در این مدت دریافته بودند؛ که اسلام به صورت یک تهدید جدی برای آنان درآمده است. ✡یهودیان هم به دلیل رخدادهای مربوط به بنی قینقاع و بنی النضیر و نیز کشته شدن برخی از سرانشان همچون کعب بن اشرف، کینه شدیدی از اسلام به دل داشتند. بنابراین همگی احزاب یکپارچه مصمم شدند🤝 تا طی یک بسیج عمومی بر مدینه، شهری که تمامی جمعیت آن از زن و مرد، کوچک و بزرگ در حدود ده هزار نفر بود یورش برند و اسلام را از میان بردارند. به احتمال قوی هیچ گاه جزیره العرب، در آن روزگار، در جنگهای بین القبایلی خود، شاهد بسیج شدن این 🧔🏻👳🏻‍♂👳🏼‍♀تعداد نبوده است. ✏️سیره نویسان مسبب اصلی جنگ احزاب را یهودیان دانسته اند. در اصل پس از واقعه بنی النضیر سران آن طایفه که به خیبر رفته بودند، به سراغ قریش آمده و از آنان خواستند تا برای به زانو در آوردن رسول خدا(ص)✨ با یکدیگر متحد شده و به جنگ مدینه بروند. قریش نیز با آن که در مکه نشسته بود، تمایل جدی به این اتفاق و اتحاد داشت، لذا ابوسفیان در پاسخ یهودیان گفت: بهترین افراد برای ما کسانی هستند که در دشمنی با محمد ما را یاری کنند. 🌀گفته اند که قریش با دیدن سران یهودی، بر آن شد تا درباره درستی دین خود و لااقل برتری آن بر دین اسلام، از یهودیان پرسش⁉️ کند. پاسخ یهودیان فرصت طلب آن بود که البته دین شما بهتر است، زیرا این خانه را بزرگ می دارید، سقایت حجاج میکنید، شتران🐪 را ذبح می کنید (به قصد اطعام) و بر دین پدران خویش هستید. 👈یهودیان به تحریک قریش بسنده نکرده بلکه قبایلی چون بنی سلیم و غطفان را که پیشینه دشمنی با اسلام❌ داشتند به همراهی فرا خواندند. یهودیان قول دادند تا در برابر کمک غطفان نصف محصول خرمای خیبر را به آنان بدهند. قریش نیز همپیمانان🤝 خود را به کمک طلبیده و مجموعا سپاه عظیمی را برای جنگ با اسلام به راه انداختند، بطوریکه گفته شده مجموع سپاه مشرک ده هزار نفر بودند. 🔸این بار نیز خبر آماده شدن مشرکان توسط گروهی از قبیله خزاعه، که همپیمان رسول خدا (ص) بودند، به مدینه رسید. رسول خدا(ص)✨ با مسلمانان درباره جنگ با مشرکان به رایزنی پرداخت. 👤سلمان از تجربه ایرانیان سخن گفت؛ پیشنهاد این بود که در موقع ترس از سواران دشمن می توان خندقی حفر کرد. رسول خدا(ص) از این پیشنهاد استقبال کرده و به سرعت کار را آغاز کرد. در این زمینه آنچه مهم بود آن که خندقی کنده شود 🕳 که تمام موارد نفوذ به مدینه را مسدود کرده و دشمن را زمین گیر کند. عمق خندق به اندازه قامت یک انسان بوده و عرض آن به اندازه ای که -احتمالا به طور متوسط چهار متر- عبور آن نه تنها برای پیادگان بلکه برای سواران -به جز موارد استثنایی آن هم نواحی نسبتا باریک- ممکن نبوده است. زنان🧕🏻 و کودکان👧🏻 در اطم ها (قلعه مانند) جای گرفتند. در محله قبا، گرد برخی از قلعه ها، خندق کنده شد رسول خدا(ص)، شماری از مردان قبایلی که در حوالی یهودیان بنی قریظه زندگی می کردند، دستور دادند تا در رفت و آمد مسلح باشند ⚔ زیرا از سوی یهودیان بر آنان وحشت داشت. ❌در آن روز اگر کسی سستی می کرد، همه بر او می خندیدند😁. سلمان فردی نیرومند و آشنا به حفر خندق بود. انصار می گفتند: سلمان از ماست و مهاجران نیز او را از خود می دانستند و از او می خواستند تا در کنار آنان باشد. رسول خدا (ص) فرمود: "سلمان از ما اهل بیت است".🌸 شمار مسلمانان در این جنگ سه هزار تن بوده است و طبعا همه افراد بالغ که در مدینه بوده اند در آن شرکت داشته اند. 👥سپاه قریش زمانی در شمال مدینه مستقر شدند که خندق آماده شده بود. آنان شتران خویش را در صحرا رها کردند، اما چیزی جز خارها🌵، برای خوردن یافت نشد، زیرا فصل درو محصولات گذشته بود. علاوه بر این آن روزها بارانی نیامده و اطراف مدینه خشک بود و همین سبب ضعف شدید شتران🐪 سپاه شده بود. ⬇️⬇️⬇️
📰در اخبار سیره مکرر به سرما اشاره شده است.❄️ حیی بن اخطب که یکی از محدثان، وی را در خودخواهی و نخوت به ابوجهل تشبیه کرده، سریعتر از سپاه قریش به مدینه آمد و به سراغ کعب بن اسد رئیس قبیله بنی قریظه و امضا کننده معاهده با رسول خدا(ص) آمد. ابتدا کعب او را به درون خانه راه نداد زیرا همین به منزله نقض عهد تلقی می شد. اما حیی آن قدر اصرار کرد تا آن که به درون خانه🏠 رفت. 💭کعب به او گفت: به خدا سوگند با وفاتر از محمد✨ ندیده ام، او ما را به پذیرش دین خود مجبور نکرده و اموال ما را غصب ننموده است، اما حیی آنقدر اصرار کرد تا کعب بن اسد راضی شده و عهدنامه خود و رسول خدا(ص)✉️ را به دست حیی داد و او نیز آن را پاره کرد. 👈در اصل یهودیان تنها مشکلشان آن بود که مبادا قریش و دیگر قبایل از عهده کاری برنیایند و منطقه را ترک کنند، در آن صورت بنی قریظه توان برابری با مسلمانان را ندارد. حیی قسم خورد که او در کنار آنان باقی خواهد ماند. 📣خبر نقض عهد بنی قریظه مسلمانان را به وحشت انداخت و در همان حال رسول خدا(ص) وعده نصرت و پیروزی به مردم می دادند.🌸 در این لحظه نفاق منافقان که شامل عده زیادی از افراد ضعیف الایمان و مذبذب بود، آشکار شده و شروع به تهدید مسلمانان و تمسخر سخنان رسول خدا(ص) کردند. در برابر رسول خدا (ص)وعده پیروزی به مسلمانان میداد. 📃در گزارش دیگری آمده که گویا قبل از آمدن مشرکان، منافقان به ظاهر مسلمان، در کندن خندق کم کاری کرده❌ و بدون اطلاع پیغمبر و اجازه آن حضرت به خانه هایشان باز می گشتند. به هر روی وضعیت بحرانی بود. اگر سپاه دشمن وارد مدینه می شد، به همراه هفتصد نفر جنگجوی بنی قریظه، به راحتی می توانست مسلمانان را تحت فشار💥 گذاشته و به قتل عام آنها بپردازد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج1، ص551-558"، رسول جعفریان. ۴۲ @marefatemahdavi