eitaa logo
معرفت مهدوی | استاد عبادی
6.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
945 ویدیو
439 فایل
🌐آشنایی با مجموعه ی استاد احسان عبادی👇 🆔 @arshiv_link313 ✅کانال سیاسی تاریخی مذهبی استاد👈 @ma_va_o #گروه_پاسخگویی_به_شبهات_مهدوی ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/3062890510C73209c4b26 کپی مطالب کانال حلال است✅
مشاهده در ایتا
دانلود
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 در رابطه با این احادیثی که آوردید دو نکته را در نظر داشته باشید؛ 1⃣- بعضی از کتاب ها معتبر هستند اما ممکن است احادیث غیر معتبر هم داخلشان باشد. 2⃣- برخی کتاب ها غیر معتبر هستند اما ممکن است احادیث معتبری هم داخلشان باشد. 📙نکته ای هم که راجع به کتاب یوم الخلاص یا روزگار رهایی هست؛ این کتاب اصلا معتبر نیست، آقایی به نام کامل سلیمان این کتاب را نوشته و کتاب معاصر است و آنچنان تحقیق جدی و حدیثی هم روی آن نشده، بیشتر از هر کتابی جمع آوری کرده و آورده. پس اصل اینکه بگوییم حدیث در این کتاب است، نمی توانیم اظهار نظر بکنیم. باید ببینیم آقای کامل سلیمان این حدیث را از کدام کتاب مرجع آورده است. ✍🏻مثلا بنده یک کتابی می نویسم، شما نمی توانید کتاب من را به عنوان مرجع و منبع حدیث معرفی بکنید! باید ببینید بنده این حدیث را از کجا آورده ام. بعضی از این احادیثی که اینجا آوردید در کتاب های معتبر آمده. مثلا یکی از عزیزان برای من منبعش را فرستاد کتاب الغیبة نعمانی مثلا هست. به همین خاطر می گویم نمی شود صرف این کتاب گفت.. باید ببینید کامل سلیمان این حدیث را از کدام کتاب گرفته؟ و بعد بشود روی آن اظهار نظر کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 اینکه قرآن بخوانیم و هدیه کنیم به امام زمان، امام زمان (عج) چه نیازی به قرآن خواندن ما دارد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 🌟اهل بیت در سیر صعودی خودشان همواره در حال حرکت هستند و نمی‌توانیم بگوییم آنها دیگر حتما به آن ته ته قرب الی الله رسیدن، چون خدا نامحدود است و نمی شود کسی بگوید من صد درصد به خدا رسیدم، پس این سیر صعودی همچنان ادامه دارد و این هدایای ما این سیر آنها را تصریح تر می کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🔷الإمام الحسن عليه السلام : التّاسِعُ مِن وُلدِ أخِيَ الحُسَينِ ابنُ سَيِّدَةِ الإِماءِ يُطيلُ اللّهُ عُمُرَهُ في غَيبَتِهِ ، ثُمَّ يُظهِرُهُ بِقُدرَتِهِ في صورَةِ شابٍّ دونَ أربَعينَ سَنَةً ، ذلِكَ لِيُعلَمَ أنّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ. 📗[كمال الدين : ص 316 ] 🔸امام حسن عليه السلام : خداوند ، عمر نهمين فرزند برادرم حسين ، فرزند بانوى كنيزان و زنان ، را در غيبتش طولانى مى‌گرداند. آن گاه ، وى را با قدرت خويش ، به صورت جوانى كه كمتر از چهل سال دارد ، ظاهر مى‌گرداند تا دانسته شود كه خداوند ، بر هر كارى تواناست. @marefatemahdavi
(ص) 🖋به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و به منظور بررسی مسئله انتظار در سیره عملی و کلامی نبی خاتم(ص) با حجت الاسلام والمسلمین «حسن ملایی»، مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:👇 ◀️نگاه پیامبر اکرم(ص) به مسئله انتظار برای ظهور امام زمان(عج) چیست و اساسا آیا انتظار در سیره عملی آن حضرت(عج) نیز جای داشته است؟ 👈یکی از گنجینه های معارف مهدوی که در بین ما مورد غفلت قرار گرفته، آموزه هایی است که در بیانات حضرت رسول اعظم(ص) در این باره آمده است اما این معارف ناب و راهگشا کمتر مورد مطالعه و دقت قرار گرفته و بجا است در مناسبت های مربوط به پیغمبر(ص) و نیز دیگر مواقع این معارف بیان شود تا مومنان و مسلمانان اهمیت آن را دریابند. از نکات مهم برای ورود به این بحث آن است که بدانیم وجود مقدس رسول اکرم(ص) خود نیز منتظر ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بوده اند همانطور که امام مهدی(عج) منتظر ظهور خود هستند. 🔰در تبیین این مهم باید گفت: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم خدا درباره ارسال پیامبر(ص) می فرماید: «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ» یعنی خدای متعال پیامبرش را همراه با برنامه سعادت فرستاده تا مردم را به سعادت برساند و این برنامه سعادتبخش در علم و عمل در جهان غلبه بیابد ولو اینکه انسان های مشرک و بدون اعتقاد به این مهم، آن را خوش نداشته باشند. ذیل این آیه شریفه، تفاسیری از معصومان(ع) داریم که این آیه را درباره حضرت مهدی(عج) و اصحابشان می دانند یعنی حضرت حجت(عج) دین اسلام را در سراسر گیتی غلبه می دهد و زمینه را برای سعادت مردم فراهم می کند. این آیه از یکسو آیه درباره رسالت رسول اعظم(ص) یعنی ابلاغ دین خدا و تلاش برای غلبه این دین بر عالم است و از دیگر سو جهانی شدن آن را به دست امام غائب و قائم(عج) از نسل نبی خاتم(ص) می داند. اگر ما انتظار ظهور امام زمان(عج) را انتظار حاکیمت دین خدا تلقی کنیم با این پشتوانه روایی و وحیانی، پیامبر(ص) خود نیز منتظر ظهور فرزندشان حجت بن الحسن(عج) هستند. ◀️چه بشارت هایی از جانب پیامبر(ص) درباره مهدویت و آینده روشن تاریخ بواسطه ظهور امام عصر(عج) داده شده است؟ 👈نجاتبخشی جهان بواسطه نسل نبوی(ص) و توسط پیامبر(ص) تصریح شده است، چنان که حضرت رسول(ص) در حدیثی شریف فرمودند: مهدی قائم(عج) از فرزندان من، اسم او اسم من، کنیه او کنیه من و شمائل او شمائل من است ... این نکات بسیار مهم است که برای ورود به مباحث مهدوی باید به آنها توجه کنیم. علاوه بر این، پیامبر(ص) ما را به حکومت امام مهدی(عج) بشارت داده اند و در حدیث از ایشان است که: در زمان مهدی(عج)، امت من به قدری متنعم به نعمت های الهی می شوند که در هیچ دوره ای چنین نبوده و از آسمان نعمت ها بر آنها جاری خواهد شد و زمین همه نعمت های خویش را به آنها عرضه می‌کند. آنچه در این گفتار بر آن تاکید داریم آن است که پیامبر(ص) و بعد از ایشان ائمه(ع) محورهای رفتاری سبک زندگی منتظران را تبیین کرده اند که بعضا این مهم نیز مورد غفلت است. ⬇️⬇️⬇️
◀️راهبرد انتظار در سیره خاتم الانبیاء(ع) چه کیفیتی دارد و این انتظار چه رهاوردی برای منتظران خواهد داشت؟ 👈انتظار اگرچه در لغت به معنای چشم به راهی است اما در فرهنگ نبوی و اهل بیت (ع) انتظار معنایی دیگر دارد. رسول خدا (ص) می فرمایند: افضل اعمال امت من انتظار فرج است؛ این یعنی در نزد رسول اکرم(ص)، منتظر کسی است که در اعمال و رفتار خود، این روحیه و اعتقاد به مهدویت را به منصه رسانده است و در حدیثی دیگر فرمودند: بافضلیت ترین جهاد امت من، انتظار فرج است. جهاد به معنای درگیری نظامی صرف نیست، جهاد تلاش درنهایت توان است که برای رسیدن به هدف در مواجهه با موانع برمی گزینیم تا هدف‌مان را محقق کنیم. 🔰با این تعابیر، اگر بخواهیم راهبرد کلانی را که رسول اعظم(ص) در زمان غیبت برای امت خود طراحی کرده اند، بیان کنیم آن راهبرد، انتظار است که باید در سبک زندگی اسلامی و ایمانی به گونه ای بسیار روشن و واضح مشخص شود. به نظر می رسد اگر بتوانیم مبادی مدنظر پیامبر(ص) در حوزه معارف مهدویت را بررسی کنیم و بعد از آن راهبردی که ایشان در حوزه سبک زندگی تعیین کرده اند یعنی انتظار جهادی را در چالش های آخرالزمانی فعال و به آن می کنیم، زمینه های فردی و اجتماعی را برای ظهور حضرت(عج) فراهم کرده ایم. ◀️حدیث شریف ثقلین که به دو میراث گرانبهای پیامبر(ص) برای امت بعد از ایشان تصریح دارد، چه آموزه ها و افق هایی مهدوی را پیش روی منتظران قرار می دهد؟ 👈اگر بخواهیم به همین وصیت و سفارش پیامبر اکرم(ص) مستمک شویم حاصل آن می شود که نه حق داریم فقط قرآن را بگیریم و اهل بیت(ع) را کنار بگذاریم چون قرآن کلیات را بیان می کند و نیازمند تفسیر معصومانه است و نه حق داریم فقط سراغ معصومان(ع) برویم و پشتوانه وحیانی را کنار بگذاریم چون آن حضرات(ع) خود فرمودند: اگر سخنی از ما به شما رسید به قرآن عرضه کنید؛ یعنی صحت آن را با قرآن بسنجید. از این رو، عمل به قرآن و احادیث اهل بیت(ع) باعث می شود زمینه سازی ظهور را انجام دهیم و وظایف فردی و اجتماعی را از همین متون قرآنی و روایی باید بگیریم. ◀️این حدیث شریف در اثبات وجود مقدس امام عصر(عج) چه کارکردهایی دارد؟ 👈همین حدیث ثقلین بهترین دلیل است که امروز امام زمان(عج) وجود دارند و حی و حاضر هستند، اما در پس پرده غیبت قرار گرفته و خود نیز در انتظار ظهور به سر می برند؛ چون پیامبر(ص) فرمودند: من دو میراث خود را بعد از رحلت نزد شما می گذارم ... طبق سفارش پیامبر(ص)، دوازدهمین امام و پیشوا باید به عنوان مفسر و عِدل قرآن وجود زمینی داشته باشند گرچه از چشمان ناقابل ما دور هستند. این یعنی باید متسمک به قرآن و حضرت ولیعصر(عج) شویم اگر دسترسی به حضرت مهدی(عج) نداریم به فرموده ائمه(ص) و شخص امام زمان(عج) دست به دامان علمای ربانی و بزرگان دین شویم که آنها حجت خدا بر ما در عصر غیبت هستند  @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ع)💔 🎧السلام علیک یا غریب وطن ایها المجتبی یا سیدی یا حسن ای امید همه، پسر فاطمه یا حسن ‌جان یا حسن ‌جان.. 🎤حاج محمود کریمی @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 چکار کنیم جزء کسانی نباشیم که ترس دارند اگر حضرت بیاد ایمان شون رو از دست میدن؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻شما اگر صفات امام زمان (عج) را بشناسید و بدانید که امام عصر امام مهربانی هاست، امام صلح است، امامی رئوف و مهربان است، امامیست که از پدر و مادر هم مهربانتر است، امامیست که از برادر هم دلسوزتر است‌ یقینا متوجه می‌شوید که این امام، امامی نیست که اگر بیاید گردن می زند. 🔸این فکرها و این افکارها برای این است که ما امام را خوب نشناختیم. فکر می‌کنیم که امام نعوذبالله یک هیولایی است که اگر بیاید من گنهکار را می کشد یا اگر بیاید منی که هنوز برای امام زمان کار نکردم را می کشد!! 👈🏻نه، امام این طوری نیست! امام کسی است که واقعا با مهربانی با مردم رفتار می‌کند و آن کسانی که به یادش هستند، امام هم به یادشان است. پس ما هر چه قدر بتوانیم امام را بیشتر بشناسیم، یقینا این ترس ما هم کمتر می شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ✅پاسخ به تمامی شبهات و سوالات شما🔰 🆔 @marefatemahdavi
👆👆👆 🌀پوستر شماره 1⃣3⃣1⃣ 👈کتاب (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنه‌‌ای)، صفحه ۱۱۴ 🗓بیانات در دیدار عمومی به مناسبت روز ولادت با سعادت حضرت جواد (ع) و در آستانه میلاد با برکت حضرت علی (ع) ۱۳۷۳/۹/۲۳ 📒 @marefatemahdavi
🏴آجرک الله یا صاحب الزمان علیه السلام ▪️فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت پیامبر رحمت، محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بر امام عصر ارواحنافداه و شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت باد. 🤲الهیْ يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسنَ یَا قَدیمَ الِاحسان بِحقِّ الحُسین عَجِّل لِوَلیِّک الفَرَج @marefatemahdavi 🔹 🔹🌷 🔹 🔹🌷
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
💔 •|کجــــــایی ‌..؟ ای نفست سوز روضه خوانی هــا ..|• ✋🏻السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِی أَرْضِهِ .. 🍂السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ 🍂السَّلامُ عَلَیْکَ یا حَسَنَ بْنَ عَلِی الْمُجْتَبی 🍂اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی ▪️ایام سوگواری رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، امام حسن مجتبی و امام رضا (علیهما السلام) تسلیت باد. 🤲 @marefatemahdavi
🔰امـام خــامنه ای : 🔹رسول اکرم در همه‌ی صحنه‌ها از خدا استمداد کرد، از خدا خواست و از غیر خدا نترسید و نهراسید. 🔹راز اصلی عبودیت پیامبر در مقابل خدا این است؛ هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن، از او واهمه نکردن، راه خدا را به خاطر اهوای دیگران قطع نکردن. جامعه‌ی ما با درس گرفتن از این اخلاق نبوی، باید به یک جامعه‌ی اسلامی منقلب شود. ۱۳۷۰/۷/۵ @marefatemahdavi
🔴بدون معرفت النبی(ص) به خیمه مهدوی راه نمی‌یابیم.. ✍به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و به منظور بررسی پیوند بین بعثت و مهدویت و تکمیل رسالت نبی خاتم(ص) با ظهور امام قائم(عج)، با حجت‌الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتـان می‌شود:🔰 🔷بین مهدویت و بعثت انبیاء چه ارتباط معناداری وجود داد و این پیوند در مسئله رسالت خاتم الانبیاء(ع) با اهداف خاتم الاوصیاء(عج) چه تجلیاتی می یابد؟ 👈مهدویت در حقیقت در راستای رسیدن به تمام اهداف بلند بعثت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) است؛ بیشترین احادیث مهدوی از لسان رسول خاتم (ص) به ما رسیده است که تقریبا مساوی با تمام احادیث سایر اهل بیت علیهم السلام می شود. اسرار فراوانی از حادثه عظیم و جهانی بعثت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در لایه آسمانی و بعد الهی آن پنهان و ناگفته مانده است که ظهور امام زمان ارواحنا فداه به کشف و شفافیت تمام اسرار آن کمک خواهد کرد. 🔸یعنی درک بعثت نبوی نیازمند معرفت مهدوی است؟ 👈اگر اهمیت مبعث پیامبر(ص) را هنوز درک نکرده‌ایم معلوم است که به معرفت نبی(ص) نرسیده‌ایم و اگر به معرفت نبی(ص) نرسیم به معرفت حجت و امام(ع) هم حتما نخواهیم رسید ... و کسی را که به امامش معرفت نداشته باشد به دین و برنامه درست زندگی دست نیافته و به خیمه مهدوی راه نمی‌دهند... ✅خوب است در این روز و ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) دعای عصر غیبت را زمزمه کنیم: «اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى؛ خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم.» 🔷خاتم الاوصیاء(عج) چه شباهت هایی به جدشان رسول خاتم(ص) دارند؟ 👈بهترین شباهت خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء در این حدیث شریف ترسیم شده است... قال رسول الله (صلّى الله عليه وآله): القائم من ولدي اسمه اسمي، وكنيته كنيتي، وشمائله شمائلي، وسنته سنتي ...» یعنی مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیة او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است. 🔸در بعد اهداف بین دو حجت الهی یعنی خاتم پیامبران(ص) و خاتم اوصیاء(عج) چه شباهت هایی وجود دارد؟ 👈هر دوی این حجت های آسمانی و الهی برای پاره کردن پرده های جهل و خرافات آمده اند پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: بین دوجاهلیت، برانگیخته شدم که دومی سخت‌تر از اولی است... 🔰باید توجه داشت خدای جاهلیت اول خدای خرما و سنگ و چوب (بتها) بود و خدای جاهلیت دوم انحراف از متن دین است؛ جاهلیت اول زنده به گور کردن بود و جاهلیت دوم سقط جنین؛ جاهلیت اول دور شدن از کرامت انسانی بود و جاهلیت دوم هم جنس گرایی، عریان نمایی، فقر کرامت و شرافت انسانی. جاهلیت اول قتل و غارت بود و جاهلیت دوم اختلاس و بمب های شیمیایی! 🔷عدم معرفت به امام چقدر مانع از شناخت بعثت و درک رهاورد آن برای بشریت و سعادت انسان می شود؟ 👈کسی که امام زمانش را نشناسد تمام بهره اش از اسلام، زندگی و عبادت، ظلمت و جاهلیت است. یکی از القاب نبی مکرم اسلام (ص) خاتم الانبیاء است و حضرت مهدی ارواحنافداه آخرین وصی پیامبر یعنی خاتم الاوصیاء هستند اگر بخواهیم میان دو خاتم ارتباط برقرار کنیم، باید بگوییم: پیامبر اکرم(ص) آخرین آوردنده دین و امام زمان ارواحنافداه اجرا کننده جهانی این دین است و در دوران ظهور دین اسلام را در سراسر گیتی تبلور می کند. ✅رسول خدا(ص) در روایتی فرمودند: من آمدم، تا مردم را با قرآن کریم و اصل دین آشنا کنم و مهدیِ من هم ظهور می کند، تا حقایق قرآن را به مردم بیان کند. پیامبر(ص) برای جهل زدایی از اصل دین آمدند و حضرت مهدی(ارواحنافداه) هم در دوران ظهور برای جهل زدایی از متن و محتوای دین و برداشت های ناصوابی که از دین وجود دارد، خواهند آمد. در واقع امام مهدی(عج) مردم را به متن حقیقی دین باز می گردانند. @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ع) 🎧تو ‌که ‌آخه‌ کاری ‌غیر ‌از ‌کرم‌ نداری چه‌ جوری ‌قبول ‌کنم‌ که ‌حرم‌ نداری 🎤محمدحسین پویانفر 🎤سید محمدرضا نوشه ور @marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت دویست و شصت و دوم (از فایل شماره 62) 📋در جلسات قبل بحث منع حدیث را گفتیم، حالا سراغ حربه بعدی دشمن می‌رویم ″رواج اسرائیلیات″. از چیزهایی که دشمن بسیار زیاد انجام می داد تا بتواند اسلام را از بین ببرد. 👌ما اگر تفاسیر روایی را .. ✏️[تا قرن چهارم، پنجم بیشتر تفاسیر ما روایی بود یعنی آن نویسنده کتاب از خودش چیزی اضافه نمی کرد، آیه قرآن را می آورد، زیرش روایت اهل بیت مربوط به آن روایت را هم می آورد یا روایت پیامبر یا روایت اصحاب مثل سنی ها .. بعد از قرن پنج، شش به بعد دیگر تفاسیر به شکل امروزی رواج پیدا کرد و مفسر نظر خودش را هم می گوید. 📕پس تفسیر روایی یعنی تفسیری که براساس روایات اهل بیت تفسیر شده، البته برای شیعه. غیر شیعه که وضعش خراب تر است چون فقط به پیامبر اکتفا نمی کنند اگر پیامبر بود باز قابل قبول بود ولی اصحاب و افراد دیگر را هم می آورند، مثل ابوهریره...] ↩️نگاه کنیم به خوبی می توانیم پیدا کنیم که بیشترین روایات اسرائیلی در آنها انباشته شد، در تفاسیر غیر شیعی مخصوصا. ✏️[اسرائیلی یعنی از یهودیت گرفته شده، روایاتی که منبع یهودیت دارد یا یهودی ها به پیامبر چسباندنش، عقاید یهودیت در قالب حدیث، چنین چیزهایی منظور ماست. روایات و مطالبی که برای یهودی هاست اما در قالب تعالیم و عقاید دینی در کتابهای ما وجود دارد‌] 📚بسیاری از این اسرائیلیات از طریق ارتباطات اصحاب و تابعین با دانشمندان اهل کتاب مخصوصا یهودیت گرفته شده. آنها اعتماد کردند به گفته های علمای یهود‌. و موجی از این اسرائیلیات و عقاید در جامعه اسلام، مخصوصا در زمان خلفا پیدا شد و حتی در بین مردم هم شیوع پیدا کرد. و بعدا به دست افراد بی احتیاط و خوش باور وارد کتابهای حدیثی و تفسیری هم شد.❌ ✏️[اصحاب کسانی هستند که پیامبر (ص) را درک کردند. تابعین هم کسانی هستند که اصحاب را درک کردند، یعنی تابعین دیگر پیامبر را درک نکردند] ⚠️عمده این روایات اسرائیلیات از چند نفر از دانشمندان یهودی و مسیحی نقل شده. مثل عبدالله بن سلام، کعب الاحبار، وهب بن مُنَبه و تمیم داری، امثال این افراد... 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 262 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات 57 👌 جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت 👈 تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه ❇️ جلسه 7⃣5⃣ 🎤 با تدریس از اساتید مهدویت 👈 در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان @marefatemahdavi
💕هر روز قرائت یک صفحه از @marefatemahdavi
🔘عَنِ الرِّضا عَنْ ابائِهِ عليه السلام قالَ: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله عليه و آله: اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتى اِنْتِظارُ فَرَجِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.✨ 📚[بحارالأنوار، ج52، ص122] 💠امام هشتم (ع) به نقل از پدران بزرگوارش فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: برترين اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى‌باشد. @marefatemahdavi
☑️ مساله ارتداد .. 👈مشکل اصلی مسلمانان، حرکتی بود که به عنوان جریان "ارتداد" شناخته شده است. مورخان نوشته اند که پس از رحلت رسول خدا (ص) گروهی ادعای نبوت کرده، جماعتی مرتد شده، تاج شاهی👑 بر سر گذاشتند و کسانی هم از پرداخت زکات خودداری کردند. 💢می دانیم که پس از فتح مکه اعراب بادیه نشین یکی پس از دیگری مسلمان شدند. این اقدام بیشتر به آن دلیل بود که قدرت اسلام هر روز رو به گسترش بوده و هر لحظه ممکن بود که مسلمانان به سراغ آنان بروند.⚔ بنابراین آنان باید راه جدید را، حتی اگر موقت نیز شده بپذیرند، این در حالی بود که آنان نه به درستی، اسلام را می شناختند و نه می توانستند به سادگی عقاید کهن جاهلی خویش را رها سازند. مساله پرداخت زکات نیز برای آنان مشکلی جدی بود. در اصل آنان این امر را نوعی باجگیری از سوی مسلمانان می‌دانستند. 🔶می توان مرتدین را به چند دسته تقسیم کرد: ⬅️نخستین گروه کسانی بودند که ادعای نبوت کردند. ⬅️کسان دیگری، دین اسلام را رها کرده به آیین جاهلی خود بازگشتند. ⬅️گروه سومی حکومت مدینه را منکر شده اما خود را پایبند به اسلام شناساندند، اینان به دلیل عدم اعتقاد به حکومت، حاضر به پرداخت زکات نبودند. در میان این گروه کسانی بودند که به دلیل عدم به رسمیت شناختن حکومت ابوبکر و اعتقاد به امامت اهل بیت رسول خدا (ص)، حاضر به پرداخت زکات نبودند. ☝️در ارتباط با مدعیان نبوت یک انگیزه اساسی وجود داشت و آن این که برخی از قبایل یا اشخاص بلندپرواز، در این اندیشه بودند که اگر قرار باشد کسی از قبیله ای با ادعای نبوت بر دیگر قبایل سروری داشته باشد، قبیله ما نیز می تواند چنین باشد. این حرکت منجر به این شد که کسانی از برخی قبایل ادعای نبوت کردند❌. 🔰نخستین اینان "اسود عنسی "بود که در یمن دست به شورش زد. این خبر به رسول خدا (ص) رسید و حضرت دستور داد تا به هر نحو شده "غیله یا مصادمه" او را به قتل برسانند. غائله اسود سه ماه به طول انجامید و در نهایت کشته شد. 🔰مسیلمه بن حبیب از طایفه بنی حنیفه از دیگر مدعیان نبوت بود. پس از رحلت رسول خدا (ص) زمینه بیشتری برای مسیلمه فراهم آمد تا جایی که توانست شمار زیادی را جذب کند. او به تقلید از قرآن📖، کلماتی با نثر مسجع می ساخت و بر مردم عرضه می کرد. 🔰سجاح دختر حارث تمیمی نیز ادعای نبوت کرده اما پس از برخورد با مسیلمه با وی ازدواج کرد! گفته شده که او مهریه سجاح را بخشودگی نماز صبح و عشاء قرار داده بود. 🏇زمانی که مسلمانان با سپاهی به فرماندهی خالد بن ولید به سوی یمامه رفتند به دسته ای از یاران مسیلمه برخورد کردند. نبرد یمامه یکی از سختترین جنگ های مسلمانان با مدعیان نبوت و ارتداد است. در این جنگ عده زیادی از مسلمانان به شهادت🥀 رسیدند. 🔰مدعی دیگر نبوت طلیحه بن خویلد اسدی بود. او نیز طوایفی از قبیله غطفان و بنی فزاره را فراهم آورده و با ساختن کلماتی سجع گونه کوشید تا با ادعای نبوت در برابر حکومت مدینه بایستد. 👆جدای از مدعیان نبوت، گفته شده است که برخی از قبایل دیگر از اساس مرتد شده اند. در این که زمینه ارتداد فراهم بوده و کسانی مرتد شده اند تردیدی وجود ندارد، اما به درستی روشن نیست کدام یک از کسانی که مرتد شدند، در شمار مرتدین واقعی و کدام یک تنها به دلایل سیاسی و یا مذهبی دیگری حاضر به پذیرش دولت مدینه نشدند. ↩️به عنوان نمونه یکی از این گروهها طایفه مالک بن نویره است که بدون هیچ گونه تردیدی صرفا به دلیل مسائل شخصی خالد و انگیزه های پست اخلاقی وی مورد اتهام قرار گرفته و بیرحمانه کشته شدند. این لکه ننگی🔥 است در پرونده خالد و کسانی که از وی دفاع کرده، جنایت او را در کشتن شماری از مسلمان و زنای او را با همسر مالک بلافاصله پس از قتل شوهرش به عنوان تاویل و خطای در اجتهاد مطرح کرده اند. عمر پس از شنیدن این خبر به شدت علیه خالد تحریک شده از ابوبکر خواست تا او را عزل کند، اما ابوبکر او را سیف الله خواند و از این اقدام خودداری کرد. ⬇️⬇️⬇️
🔸در میان قبایلی که مرتد شناخته شدند کسانی بودند که ابوبکر را قبول نداشتند و خواستار حکومت "اهل بیت"✨ پیغمبر بودند. آنان می گفتند: ابوبکر هیچ "عهدی" با آنان نداشته و اطاعت او بر آنان واجب نیست. باور آنان این بود که مهاجرین و انصار به دلیل حسادت مانع از روی کار آمدن اهل بیت شده اند. 📚به گزارش واقدی و ابن اعثم، یکی از طوایفی که به عنوان مرتد شناخته شدند طایفه ای از کنده ساکن در حضرموت بودند. کسانی از این قبیله موافق پرداخت زکات بوده و کسانی راضی به پرداخت زکات به دولت مدینه نبودند و این را نوعی ذلت برای خود می دانستند. از اخبار دیگری🗞 که ابن اعثم درباره ادامه درگیری میان کندیان و ابوبکر آورده روشن می شود که مساله عمده، مخالفت با ابوبکر بوده است. این نوع برخورد در نگاه خلیفه به عنوان ارتداد شناخته شد، چنانکه بعدها مورخان نیز درگیری با آنان را به عنوان "جنگهای رده"⚔ مطرح کردند. ممکن است بتوان جنگ با آنان را به دلیل بغی بر حکومت توجیه کرد، اما اثبات ارتداد آنان کار دشواری است. در این زمینه که بسیاری از قبایل به اصطلاح مرتد در اصل منکر پرداخت زکات بوده اند شواهد متعددی وجود دارد. ☝️افزون بر مساله عدم به رسمیت شناختن حکومت ابوبکر، مشکل دیگر قبایل آن بود که آنان با شنیدن خبر رحلت رسول خدا (ص)، ارتباط خود را با مدینه قطع کردند. آنان بر این باور بودند که تنها می بایست از لحاظ دینی با مدینه ارتباط می داشتند و اکنون که رسول خدا (ص) درگذشته لازم نیست تا آنان سلطه شخص دیگری را بپذیرند. بنابراین در برابر درخواست زکات از طرف مدینه آنان پاسخ رد دادند و همین امر سبب شد تا آنان به عنوان مرتد شناخته شوند. 🔰اقدام ابوبکر برای وادار کردن همه قبایل به پرداخت زکات، مهمترین اقدام در جهت استواری پایه های دولت مرکزی مدینه به شمار می آید. او گفت: اگر صدقه یک سال (عقال) که به رسول خدا (ص) می‌ پرداخته اند💰 به من ندهند با آنان به جنگ خواهم پرداخت. به هر روی این قابل انکار نیست که بسیاری از صحابه با رویه وی در جنگ با این افراد موافقت نداشته اند. 👈در جای دیگری نقل شده است که ابوبکر بر آن بود تا خود به جنگ با مرتدان برود، در این حال امام به او فرمود، چنین نکند بلکه کسان دیگری را بفرستد و خود در مدینه بماند. روشن است که گروههایی از کسانی که خلیفه به جنگ با آنان پرداخت، مرتد حقیقی بودند. 👈در نقل دیگری از مدائنی آمده است که پس از مخالفت امام با ابوبکر، عثمان به آن حضرت گفت: تا وقتی تو بیعت نکنی کسی به جنگ با مرتدان نخواهد رفت. همین اصرار عثمان سبب شد تا امام با ابوبکر بیعت کند. 👥در برابر کسانی در مدینه بودند که محتملا آرزوی موفقیت مرتدان را داشتند تا بار دیگر بتوانند عقاید شرک آلود جاهلی خود را حفظ کنند. عایشه نیز از نفاق گسترده در مدینه در اولین روزهای خلافت پدرش یاد می کند. مکه نیز پس از رحلت رسول خدا (ص) چندان فاصله ای با ارتداد کامل نداشت. ✅به هر روی نباید این نکته را از نظر دور داشت که مقاومت مدینه در برابر ارتداد سبب شد تا دولت مدینه پایدار مانده و پس از این دوره خطیر بتواند مناطق دیگری را نیز تحت سلطه خود درآورد. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج2، ص34-44"، رسول جعفریان. ۷۲ @marefatemahdavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات 58 👌 جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت 👈 تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه ❇️ جلسه 8⃣5⃣ 🎤 با تدریس از اساتید مهدویت 👈 در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان @marefatemahdavi