📑 ادامه مبحث "اندیشه های خلیفه دوم"
🔹چنین آزادمنشی در امور عبادی، می توانست در بخش امور غیرعبادی تصرف بیشتری را به همراه داشته باشد. خلیفه از نوآوری پرهیزی نداشت. امیرمومنان (ع) نیز در حل و فصل مسایل مستحدثه، ابتکارات فراوانی داشت اما وفاداری او به نص بیش از هر چیز دیگر بود.
توسعه یکباره 🗺کشور اسلامی در عهد عمر او را با مسایل زیادی روبرو کرد. از این رو اغلب می کوشید حتی اگر با مشورت صحابه نیز شده راه حلی برای آن بیابد. مجموعه این راه حلها که از یک سو بر پایه میراث رسول اکرم (ص)✨ و از سوی دیگر مشورت با صحابه و از ناحیه سوم معلول ابتکارات خود خلیفه بود، به وسعت دامنه تشکیلات حکومتی انجامید.
↩️احمد امین ضمن مقایسه سیاست موفق عمر و معاویه در برابر سیاست علی(ع) نکته را در این می داند که آن دو خود را در برابر نصوص دینی آزاد می دانستند در حالی که علی✨ معتقد به نصوص دینی بود.
👈اشاره کردیم که یکی از اصول فکر خلیفه آن بود که تنها می کوشید قرآن را حجت بداند و به همین دلیل اعتنایی به حدیث نداشت. این سخن او که گفت: "حسبنا کتاب الله" 📚 در بسیاری از مآخذ تاریخی و حدیثی آمده و هیچ معنایی جز این ندارد که نیازی به حدیث وجود ندارد. البته این منافات با آن ندارد که اگر در مواردی راه حل خاصی به ذهن خلیفه نمی رسید از آنچه از رسول خدا نقل شده بهره نبرد، اما در برابر، اگر چیزی را به مصلحت می دید، انجام می داد؛ حتی اگر سیره خاصی از رسول خدا (ص)✨ در این باره وجود داشت. یکی از نمونه های روشن این امر نصی بود که درباره امامت علی (ع) از رسول خدا (ص) رسیده بود. نه تنها عمر بلکه کسانی دیگر از صحابه نیز این نص را به مصلحتی که مدعی❌ آن بودند کنار گذاشتند.
🌀به هر روی این نکته را باید در نظر داشت که عمر در مقطعی کار خلافت را در دست گرفت که لازم بود تا تشکیلات اداری دولت جدید توسعه یابد. توسعه فتوحات و سرزمینهای تحت سلطه⚔ او و نیز جنگها و صلحها سبب شد تا او مجبور شود دست به جعل قوانینی زده و کارها را فیصله دهد. فهرستی از این اقدامات را عبدالحی کتانی در کتاب التراتیب الاداریه آورده است.
بسیاری از اقدامات او رنگ فقهی به خود گرفت و در متون بعدی اهل سنت به عنوان مبنای قوانین فقه سنی مورد استفاده واقع شود. بیشترین فتاوای وی در کتاب المصنف📔 از عبدالرزاق صنعانی فراهم آمده و ابن کثیر نیز در کتابی با عنوان مسند عمر آنها را گردآوری کرده است.
👈در دوره او، نخستین بار عنوان "امیرالمومنین" اصطلاحی برای خلیفه شد. تا پیش از آن او را "خلیفه خلیفه رسول الله" خطاب می کردند.
🔹از اقدامات اداری خلیفه که در جهت سازماندهی حکومت و ایجاد دولت نقش مهمی داشته تدوین "دواوین" و تشکیل دیوان در سال 20 هجری بوده است. رسول خدا (ص) در ثبت اسامی📝 مسلمانان به ویژه جنگجویان پیشقدم بود. عمر دستور ثبت نام صحابه را داد و بر اساس ترتیب قبیله ای و سوابق دینی، آنان را طبقه بندی کرد، سپس به تقسیم غنایم هنگفت ناشی از فتوحات پرداخت.
تفاوت سیاست پیغمبر و ابوبکر با عمر آن بود که آنان 💰اموال را به تساوی تقسیم می کردند و عمر میان قبایل و نیز سابقه داران در مقایسه با کم سابقه ها در اسلام تفاوت می گذاشت. این اقدام خلیفه سبب شد تا در میان اعراب طبقه بندی قبیله ای استحکام یابد و برخی قبایل به استناد همین طبقه بندی بر کسان دیگر ترجیح یابند. گفته شده که عمر در اواخر عمر خویش، در 💭درستی این روش مردد شد و گفت اگر زنده بماند میان همه مردم به تساوی رفتار خواهد کرد.
👈ایجاد یک تاریخ منظم نیز که ضرورت کار اداری بود در همین عهد انجام شد. او طی مشورتی با صحابه، به رای امیر مومنان (ع) دایر بر انتخاب هجرت رسول خدا (ص)✨ به عنوان مبدا تاریخ مسلمانان، عمل کرد. این قدم مهمی در ایجاد انضباط اداری بود.
تقسیم بندی در اداره شهرها گرچه شکل ساده آن از زمان رسول خدا (ص)بود، در این دوره توسعه یافت. تفکیک کار قضا از امور مالی، اداره شهر🏘 و رهبری جنگها، به تدریج شکل کاملتری به خود گرفت.
👤درباره اندیشه دینی و سیاسی خلیفه دوم به نکته دیگری نیز باید توجه داشت و آن این بود که او به جز آنچه از آموزه های اسلامی بدست آورده بود، می کوشید تا از منابع دیگری نیز فکر خویش را بارور کند. یکی از این منابع استفاده از دانشی بود که اهل کتاب حامل آن بوده و در جزیره العرب، یهودیان بهره کافی از آن داشتند.
⬇️⬇️⬇️
☝️باید دانست اهل کتاب به طور عموم و یهودیان بطور ویژه در تمامی متون تاریخی و حدیثی مسلمانان آثاری از خود بر جای گذاشته اند. این تاثیر گرچه در برخی فرق بیشتر است اما کمتر فرقه ای از آن برکنار مانده است. به هر روی نصوصی در دست است که نشان می دهد اهل کتاب با بهره گیری از آگاهی های پیشین و نفوذ فرهنگی خود که از دوره جاهلیت به ارث برده بودند برای بدست آوردن موقعیتی در جامعه جدید🌐 تلاش زیادی کردند.
متون دینی آنان مشترکات فراوانی با دین اسلام داشت و آنان توانستند با بهره گیری از همین زمینه مدعی داشتن آگاهی هایی در زمینه تفسیر قرآن📖 بشوند.
افزون بر این، آنان با استفاده از این امر که در متون گذشته آگاهی بعثت رسول خدا(ص)✨ آمده، زمینه آن را تا به آنجا گسترش دادند که گویی در کتب مقدس، آگاهی های فراوانی درباره سیر تحولات جامعه اسلامی، سرگذشت خلفا و رخدادها و جنگها آمده است. باور داشتن مسلمانان به این مساله، کار اهل کتاب را آسان کرد.
👥زمانی که مهاجران مسلمان به مدینه آمدند و اسلام در این شهر شایع گردید، به دلیل نقاط مشترکی که در فرهنگ اسلامی و یهودی وجود داشت زمینه یک ارتباط فرهنگی بوجود آمد. در نقلی آمده است: وقتی خبر به رسول خدا (ص)✨رسید فرمود: آنان را تصدیق و تکذیب نکنید. اما گویا کم کم کار بالا گرفت و حضرت آنان را از شنیدن👂🏻 مطالب آنان و استنساخ آثارشان نهی کرد.
🔸خلیفه دوم از زمانی که به مدینه درآمد گویا برای افزودن بر آگاهی های دینی و تاریخی خود خواسته است تا از اهل کتاب استفاده کند.
🗣او می گوید: من نسخه ای از یکی از آثار اهل کتاب را برای خود استنساخ کردم، وقتی رسول خدا (ص) آن را دید فرمود: این چیست؟ گفتم: نسخه ای از اهل کتاب برگرفته ام تا دانشی بر دانش خود بیفزایم. رسول خدا (ص) به شدت💥 خشمگین شد. شدت خشم او به اندازه ای که انصار فریاد "السلاح السلاح" سر دادند. آنگاه رسول خدا (ص) فرمود: من همه چیز را برای شما آورده ام...
👈زمانی که عمر به خلافت رسید با فراغ بال بیشتری در این باره اندیشید و درست زمانی که به یکی از یهودیان مسلمان شده یمنی برخورد کرد توانست از او در این باره بهره بیشتری ببرد. این شخص کعب بن ماتع حمیری👳🏻♂ معروف به کعب الاحبار است. او پس از رحلت پیامبر (ص) در زمان ابوبکر یا عمر به اسلام گروید و سپس به مدینه درآمد. پس از آن از خلیفه اجازه گرفته عازم شام شد. گو اینکه رفتن وی به شام در زمان رفتن خلیفه دوم به بیت المقدس برای امضای پیمان صلح با مسیحیان بوده و کعب وی را همراهی کرده است.
کعب الاحبار در خلافت عثمان در سال 32 یا 33 در شهر حمص درگذشت.
این در حالی است که مقبره ای با قبه عالی در مصر برای وی ساخته شد. کعب الاحبار قرنها مورد وثوق و اطمینان بوده و نقلهایش کتابهای تفسیری📚 و تاریخی را پر کرده است. اما در حال حاضر و با تحقیقات نوینی که صورت گرفته چهره کعب الاحبار در پس پرده ضخیمی از ابهام و اشکال قرار گرفته و کار تصمیم گیری علمای رجال و دین شناس اهل سنت را دشوار کرده است...
🔹ادامه دارد ...
✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ
سیـاسی اسلام، ج2،ص87-93"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۸۰
@marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 2.mp3
1.16M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 2
🕋 آیات 6 الی 11 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
#فاطمیه
🔸عزیزان من، جوانان عزیز!
امروز در دوران جمهوری اسلامی این فرصت برای آحاد جامعه هست که درست حرکت کنند، درست زندگی کنند، مؤمنانه زندگی کنند، با عفّت زندگی کنند.
🔸درس زندگی صدّیقهی طاهره،
فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) این است برای ما: تلاش، اجتهاد، کوشش، پاک زندگی کردن. همچنانکه آن بزرگوار یکپارچه معنویّت و نور و صفا بود: الطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ [الرَّضیَّة] الزَّکیَة؛ پاکی و آراستگی و تقوا و نورانیّت آن بزرگوار، همان چیزی است که در طول تاریخ تشیّع بر معارف ما سایهافکن بوده است.
🏷 ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ - امام خامنهای
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد عزیز آیا ذکر عبارت برحمتک یا ارحم الراحمین در انتهای دعای سلامتی آقا امام زمان اشکال دارد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
👌🏻«بِرَحْمَتک یا أرْحَمَ الرّاحِمین» اگر به قصد یک دعایی باشد اشکال ندارد، ولی اگر به عنوان دنباله ی دعای «اَللّٰهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک..» باشد، اشکال دارد.
👈🏻چون اصل دعای «اَللّٰهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک..»، «بِرَحْمَتک یا أرْحَمَ الرّاحِمین» ندارد، پس بهتر است ما ادعیه و زیارات را به همان صورتی که وارد شده و اهل بیت گفته اند، به همان صورت انجام بدهیم. وقتی که «اَللّٰهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک..» متن دعایش «بِرَحْمَتک یا أرْحَمَ الرّاحِمین» ندارد، پس بهتر است ما هم تکرار نکنیم.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 3.mp3
1.24M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 3
🕋 آیات 12 الی 16 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد عزیز آیا وقت قنوت تو نمازهامون میتونیم دعای غریق همون دعای تثبیت ایمان در زمان امام زمان رو خوند؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔸دعای غریق را شما می توانید در قنوت بخوانید، اشکالی ندارد.
👈🏻تنها دعایی که اشکال دارد در قنوت نماز بخوانید «اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ» هست، طبق نظر برخی مراجع، باز هم تکرار می کنم برخی مراجع از جمله مقام معظم رهبری خواندن «اِلهی عَظُمَ الْبَلاء» در قنوت مشکل دارد. چون مضامین توسل دارد در قنوت نمی شود خواند. حالا کسی مرجعش کسی دیگری جز مقام معظم رهبری است به نظر مرجع خودش رجوع بکند و سوال کند که آیا می توان دعای «اِلهی عَظُمَ الْبَلاء» را در قنوت نماز خواند یا نه. بقیه دعاها اشکالی خاصی ندارد.
☝️🏻یک دعایی هست، دعای عصر غیبت که در عصر جمعه ها می خوانند توصیه شدید بنده هست که این دعا را حفظ بکنید و همیشه در قنوت نمازها بخوانید، همان اوایل دعای عصر غیبت است؛
💠«اَللّٰهُمَ فَثَبِّتْنٖی عَلیٰ دٖینِكَ» خدای من را بر دین خودت ثابت قدم نگه دار
💠«وَاسْتَعْمِلْنٖی بِطٰاعَتِكَ» (از استعمال می یاد) و من را خدایا در راه اطاعت خودت بکار بگیر
💠«وَ لَیِّنْ قَلْبٖی لِوَلِیِّ اَمْرِكَ» خدایا قلب من را نسبت به امام زمان خودت مهربان کن
💠«وَعٰافِنٖی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ» خدایا از آن چیز هایی که خلق خودت، مردم را در زمان غیبت آزمایش می کنی، من را از آن آزمایش ها سر بلند بیرون بیاور
💠«وَثَبِّتْنٖی عَلیٰ طٰاعَةِ وَلِیِّ اَمْرِكَ» خدایا من را در راه اطاعت از امام زمان ثابت قدم بدار
💠«وَ اَقِمْنٰا بِخِدْمَتِهِ» و من را در راه خدمت به امام زمان پایدار کن
💠«وَتَوَفَّنٰا عَلیٰ مِلَّتِهِ» و من را بر دین امام زمان و بر گروه امام زمان بمیران (با همین اعتقادم بمیرم)
💠«وَاحْشُرْنٰا فٖی زُمْرَتِهِ» و در رمزه ی امام زمان و امام زمانی ها فردای قیامت محشور بشوم.
👈🏻این فرازی است از همان دعای عصر غیبت یک دعای من درآوردی نیست، همان دعای عصر غیبت، فرازهایی از این دعا بود که توصیه بنده هست در قنوت نمازهایتان بخوانید چون کامل است، در این دعا هم ثبات قدم در دین را از خدا می خواهیم و هم ثبات قدم بر اطاعت از امام زمان (عج) و کار کردن در مسیر مهدویت.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 4.mp3
1.44M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 4
🕋 آیات 17 الی 20 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
👆👆👆
🌀پوستر شماره 9⃣4⃣1⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۱۲۷
🗓سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۱۳۷۰/۱۱/۳۰
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
@marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 5.mp3
689.6K
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 5
🕋 آیات 21 الی 22 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
#ندبه_انتظار
✍شرح دعــــــــ📖ــای ندبه -
فراز بیستم
🔶«ثُمَّ قالَ لَهُ: أَنْتَ أَخِی وَ وَصِیِّی وَ وارِثِی، لَحْمُكَ مِنْ لَحْمِی، وَ دَمُكَ مِنْ دَمِی، وَ سِلْمُكَ سِلْمِی، وَ حَرْبُكَ حَرْبِی، وَ الإِیمانُ مُخالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ، كَما خالَطَ لَحْمِی وَ دَمِی، وَ أَنْتَ غَداً عَلَی الْحَوْضِ خَلِیفَتِی، وَ أَنْتَ تَقْضِی دَیْنِی، وَ تُنْجِزُ عِداتِی، وَ شِیعَتُكَ عَلی مَنابِرَ مِنْ نُورٍ، مُبْیَضَّهً وجُوهُهُمْ حَوْلِی فِی الْجَنَّهِ وَ هُمْ جِیرانِی، وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِیُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی؛
✨سپس گفت: تو برادر و جانشین و وارث منی، گوشتت از گوشت من و خونت از خون من و آشتی با تو، آشتی با من و جنگ با تو، جنگ با من است و ایمان با گوشت و خونت آمیخته شده، چنانکه با گوشت و خون من درآمیخته و تو فردای قیامت کنار حوض کوثر جانشین منی، و تو قرضم را می پردازی و به وعده های من وفا میکنی، و شیعیان تو بر منبرهایی از نورند، در حالیکه رویشان سپید، و در بهشت اطراف من و همسایگان منند، و اگر تو ای علی نبودی، اهل ایمان پس از من شناخته نمیشدند»✨.
📓این فرازها بخش های دیگری از فضایل بی شمار امیرالمؤمنین عليهالسلام را بیان می کند که مستندات قرآنی و روایی فراوانی دارد. در ذیل برخی از آنها در قالب نکته ها خواهد آمد:👇
👨🏫 نکته ها :
1⃣. یکی از این آیات آیه مباهله است که در آن حضرت علی عليهالسلام را نفس و خود پیامبر قرار داده است. چنانچه امام باقر عليهالسلام در تفسیر آیه مباهله یعنی:
✨«فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِین». فرمود: منظور از أَبْناءَنا، حسن و حسین عليهمالسلام و منظور از «أَنْفُسَنا»، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و علی عليهالسلام و منظور از وَ «نِساءَنا»، فاطمه زهرا عليهاالسلام است✨.
2⃣. بنابر روایات از سلمان فارسی نقل شده است که گفت:
⚜شنیدم از رسول الله که میفرماید: یَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً بَعْدِی قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَذَا عَلِیٌّ أَخِی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی وَ خَلِیفَتِی إِمَامُكُمْ فَأَحِبُّوهُ لِحُبِّی وَ أَکْرِمُوهُ لِكَرَامَتِی فَإِنَّ جَبْرَئِیلَ أَمَرَنِی أَنْ أَقُولَهُ لَكُم؛
ای گروه مهاجران و انصار! آیا شما را به چیزی دلالت نکنم که اگر به آن تمسک کنید پس از من هرگز گمراه نشوید؟ گفتند: بلی، یا رسول الله. فرمود: این علی، برادرم و وزیرم و وارثم و جانشینم و امام شماست. به خاطر دوستی من او را دوست بدارید و بخاطر اکرام به من اکرامش کنید که همانا جبرئیل به من امر نمود که این سخن را به شما بگویم✨.
3⃣. ابن عبّاس گوید که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به علی عليهالسلام فرمود:
✨ای علی! من شهر حکمتم و تو دروازه آنی و به مدینه داخل نتوان شد مگر از جانب دروازه آن، دروغ می گوید کسی که می پندارد مرا دوست دارد در حالی که تو را دشمن می دارد،
🍃زیرا تو از منی و من از توام، گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من و روح تو از روح من و نهان تو از نهان من و آشکار تو از آشکار من است و تو امام امّت من هستی و پس از من جانشین من بر آنهایی، نیکبخت کسی که از تو اطاعت کرد و بدبخت کسی که نافرمانی تو را نمود، کسی که دوستی تو را داشته باشد، سود برده است🍃
و کسی که دشمن تو باشد، در
خسران است و کسی که همراهی تو را داشته باشد، رستگار و کسی که از تو جدایی گزیند هلاک است، مثل تو و مثل ائمّه از فرزندان تو که پس از من بیایند، مثل کشتی نوح است که هر که بر آن سوار شود، نجات یابد و هر که از آن تخلّف ورزد، غرق خواهد شد، و مثل شما مانند مثل ستارگان است که هر گاه ستاره ای پنهان شود، ستـاره ای دیـگر بدرخشد و ایـن تا روز قیامت ادامه دارد✨.
⬇️⬇️⬇️
4⃣. درباره محبان و شیعیان حضرت علی عليهالسلام نیز احادیث فراوانی به دست ما رسیده است؛ اما آنچه برای این فراز دعای ندبه مناسب است، اشاره به این سخن شریف حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم دارد که فرمود:
✨أَنَّ شِیعَتَكَ عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْیَضَّهً وُجُوهُهُمْ حَوْلِی أَشْفَعُ لَهُمْ، وَ یَكُونُونَ فِی الْجَنَّهِ جِیرَانِی، وَ أَنَّ حَرْبَكَ حَرْبِی وَ سِلْمَكَ سِلْمِی وَ سِرَّكَ سِرِّی وَ عَلَانِیَتَكَ عَلَانِیَتِی، وَ سَرِیرَهَ صَدْرِكَ كَسَرِیرَهِ صَدْرِی وَ أَنَّ وُلْدَكَ وُلْدِی، وَ أَنَّكَ مُنْجِزٌ عِدَاتِی، وَ أَنَّ الْحَقَّ مَعَكَ وَ الْحَقَّ عَلَی لِسَانِی وَ فِی قَلْبِكَ وَ بَیْنَ عَیْنَیْكَ، وَ أَنَّ الْإِیمَانَ مُخَالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ كَمَا خَالَطَ لَحْمِی وَ دَمِی؛
🍃شیعه تو بر سر منبرهای نورند و با روی سپید در گرد من باشند و من آنها را شفاعت کنم و فردا در بهشت همسایه من باشند. و اینکه جنگ تو جنگ من است و سازش و صلح تو سازش و صلح من و نهان تو نهان من است و آشکارت آشکار من و اینکه فرزندانت فرزندان من باشند و اینکه تو همه وعده های مرا به انجام رسانی و تو سر کار حوض باشی و هیچ کس از امتم نزد من با تو برابر نباشد.
و اینکه حق و راستی بر زبان تو و در دل تو و پیش چشم تو است و اینکه ایمان با گوشت و خون تو آمیخته چنانچه با گوشت و خون من✨.
5⃣. چنانچه از جمله آخر این فراز هم برمیآید؛ بنابر سخنان ائمه پذیرش ولایت معصومین از شروط ایمان دانسته شده است چنانچه امام صادق عليهالسلام فرمود:
✨نَحْنُ الَّذِینَ فَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَنَا لَا یَسَعُ النَّاسَ إِلَّا مَعْرِفَتُنَا وَ لَا یُعْذَرُ النَّاسُ بِجَهَالَتِنَا مَنْ عَرَفَنَا كَانَ مُؤْمِناً- وَ مَنْ أَنْكَرَنَا كَانَ كَافِراً وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنَا وَ لَمْ یُنْكِرْنَا كَانَ ضَالًّا حَتَّی یَرْجِعَ إِلَی الْهُدَی الَّذِی افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ مِنْ طَاعَتِنَا الْوَاجِبَهِ فَإِنْ یَمُتْ عَلَی ضَلَالَتِهِ یَفْعَلِ اللَّهُ بِهِ مَا یَشَاء؛
🍃ماییم که خدا اطاعت ما را واجب ساخته، مردم راهی جز معرفت ما ندارند و بر نشناختن ما معذور نباشند. هر که ما را شناسد، مؤمن است و هر که انکار کند، کافر است و کسی که نشناسد و انکار هم نکند، گمراه است تا زمانی که به سوی هدایتی که خدا بر او واجب ساخته و آن اطاعت حتمی ماست برگردد و اگر به همان حال گمراهی بمیرد، اختیـارش با خداست تا با او چه کند✨.
🔗منبع: شرح قرآنی دعای ندبه -
👤محسن قرائتی
@marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 6.mp3
956.3K
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 6
🕋 آیات 23 الی 24 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد این ندای آسمانی ک شب 23 رمضان میاد و همه میشنوند آیا فقط اونایی ک ایمان قوی دارن میپذیرن؟ یا عوام هم میپذیرن؟ و اینکه اون اتفاقاتی ک حتمی هست ک امام ظهور کنن بد از ندای آسمونی اتفاق میافته؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
🔹ندای آسمانی شب 23 رمضان را همه مردم می شنوند. اما ایمان آوردن به آن همه ی عوام نیستند، آن هایی که واقعا ایمانشان قوی است می پذیرند. مخصوصا آن هایی که از قبل شنیده باشند که دوتا ندا است و ندای اول، ندای اولی (ندای حق) است،
👈🏻و صیحه آسمانی هم بعد سفیانی و یمانی است یعنی اولین نشانه حتمی نیست.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
استاد ميشه در مورد اينا توضيح بدين؟
1. در روایتی از امیرالمومنین علی (علیهالسلام) فرمودند: دجال (صائد بن الصید) میباشد از اصفهان و از دهی كه یهودیه نام دارد خروج می كند.
(بحارالانوار جلد13،صفحه482)
2. از برخی از روایات چنین برمیآید که: تا زمان ظهور دجال، او در جزیره ای در اقیانوس هند به سر میبرد که از آن صدای موسیقی به گوش میرسد. او سرانجام پس از حکمرانی به مدت چهل روز یا چهل سال به دست عیسی مسیح یا مهدی یا هر دوی آنها به هلاکت میرسد.
3. روایات دیگری وجود دارد که در کوهی، در جزیرهای، در بند است و اهریمنان به او غذا میرسانند.
4. طبق روایات دجال در غروب همان روزی كه صیحه آسمانی جبرئیل بلند میشود و میگوید حق با علی و اولاد علی است با صدای بلند فریاد میزند، به طوریكه همه جن و انس صدای او را میشنوند و میگوید، ای دوستان من به سوی من آیید كه من همان كسی هستم كه شما را خلق كردم منم آن پروردگار شما و بر همه امور قادر و توانا هستم و همین امر باعث میشود گروهی در شك و تردید گرفتار شوند.
(بحارالانوار جلد13، صفحه483)
5. گفته شده اكثر پیروان دجال از طایفه یهود و زنان و اعراب تشكیل می شود.
(بحارالانوار جلد13، صفحه485)
6. اهل سنت می گوید دجال آمده است و اكنون در مصر زندگی میكند و اسمش (عبدا...ابن ساعد) میباشد. اصلا اينا حقيقت داره؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📚تمامی این روایات درست است که در کتابهای شیعه آمده است، اما اصالت سنی دارد و از کتاب های اهل سنت و از راویان اهل سنت آمده و به هیچ کدام از این روایات نمیتوان اعتباری کرد. قبلا عرض کردیم روایات دجال اکثرا مال اهل سنت هست که اعتبار آنچنانی هم ندارند خیلی روی این زمینه ها زوم نکنید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
تفسیر بعد نماز 7.mp3
1.14M
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 7
🕋 آیات 25 الی 28 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
این روزها در داغ مــــادر،
سوگوارید
قربان غـــــــــ💔ــمهای دلت،
مولای خوبم . . .
#امام_زمان
#فاطمیه🍂
@marefatemahdavi
📖🔹📖🔹📖🔹📖
⛅️ #زیارت_امام_مهدی (عج)
در روز جمعـہ✨
💠السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ.
🔰وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَكَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِینَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِینَ.
#ادعیه_و_زیارات_مهدوی
📖🔹📖🔹📖🔹📖
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| وصیت پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) درباره مهدی امت..
🎤حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی
#کلیپ_مهدوی
#فاطمیه
@marefatemahdavi
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
💠👈 سلسله سخنرانی های
″دولــت کــریمه″
🎬 قسمت سیصد و یکم (از فایل شماره 75)
🔹..شما بروی اکثریت تفاسیر را در این قضیه نگاه بکنی یک مطلب را می بینی که این مطلب هم از اهل سنت نقل شده. در این قضیه بسیاری از تفاسیر شیعه همان شأن نزول هایی را مطرح می کنند که از اهل سنت به ما رسیده📚 و آن نکته ای که باید روی آن تکیه بکنند، نکردند.
💢در روایات اهل سنت آمده،
پیامبر (ص).. (به هر حال چون پیامبر روزها را تقسیم می کرد این روز حجره آن زن، روز بعد حجره زن بعدی، تقسیم بندی می کرد) آن روزی که نوبت به حفصه بود... (حفصه به قول شهید مطهری یک زن بیوه بود، دختر عمر بود و شوهرش مرد، عمر او را به ابوبکر پیشنهاد داد، ابوبکر نخواست چون حفصه قیافه خوبی نداشت، او را به عثمان پیشنهاد داد، نخواست. او را به پیامبر... پیامبر او را گرفت)
حفصه آمد داخل حجره شد دید پیامبر با کنیز خودش ماریه همبستر شد، وقتی حفصه از این قضیه مطلع شد پیامبر (ص) برای دلجویی از حفصه گفت تو این قضیه را به کسی نگو من ماریه را بر خودم حرام می کنم. یعنی دیگر در کنار ماریه قرار نمیگیرم. آن جایی که قرآن می گوید پیامبر تو چرا چیز حلالی را بر خود حرام می کنی قضیه این بود.
📖در آیه سوم خدا می گوید هنگامی که پیامبر رازی را به یکی از همسرانش میگوید و او هم می رود به عایشه این راز را افشا می کند.
آیه چهارم لحن آیه تغییر کرد، خطاب به این دو زن می گوید اگر از کارهای خودتان توبه بکنید بهتر است.
⁉️سوال پیش می آید در خانه پیامبر چه پیش آمد، چه رازی بود که برای افشای این راز خدا اینقدر تهدید سنگین می کند و میگوید اگر بخواهید این کارهایتان را ادامه بدهید (عایشه و حفصه) خدا و جبرئیل، ملائکه و صالح مؤمنین که در روایات امیرالمؤمنین (ع)✨ گفته شده پشتیبان و حافظ پیغمبرند... این قضیه چی بود؟
👈قرآن کتاب تاریخ نیست که بخواهد برای ما تاریخ تعریف بکند. تک تک کلماتی که قرآن استفاده می کند، تک تک آیاتی که استفاده می کند تک تک اینها برای ما درس است نکته داخلش هست. چرا لحن این آیه تند است؟ این سوره تحریم در سال 9 هجری نازل شد، تقریبا جزء سوره های آخر قرآن است، در همان زمانی بود که قبلش سوره منافقون و اینطور سوره ها که لحن منافقان و اینها بود نازل شد، این لحن خیلی تند است!
❓خدایا عایشه و حفصه این دو نفر مگر چکار می خواهند بکنند؟ چقدر نیرو و قدرت دارند که تو اینها را تهدید می کنی که خود خدا پشت پیامبر است، جبرئیل پشت پیامبر است، ملائکه پشت پیامبرند، حضرت علی (ع) پشت پیامبر هست، یعنی آنها چه کاری می خواستند بکنند که خدایا لحن آیه را اینقدر تند کردی؟
اینها در تفاسیر📚 خیلی نوشته نیست؟ واقعا هم جور در نمی آید پیامبر به یکی از زنانش گفت تو نگو من با این کنیز بودم، بعد حفصه به عایشه گفت و رازداری نکرد، به خاطر همین قضیه؟ اصلا این قضیه کوچک چیزی نبود که خدا بخواهد آن را در قرآن مطرح بکند!
چه چیزی را دستگاه سانسور تاریخ اجازه نداد به من و شما برسد؟ چه چیزی را سانسور کرده❓
👈بعدا صراحتا خدا آیات بعدی میگوید؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگ هاست🔥 محافظت بکنید. آتشی که فرشتگان خشن و سختگیر بر آن گمارده شده اند.........
📎ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#متن_دولت_کریمه 301
#کانال_معرفت_مهدوی
#لطفا_معرف_کانال_باشید
✒️📖✒️📖✒️📖✒️
︽︽︽︽︽︽︽︽︽
@marefatemahdavi
@arshiv_link313
تفسیر بعد نماز 8.mp3
927K
🔰 جلسات کوتاه #تفسیر_بعد_نماز 8
🕋 آیات 29 الی 30 سوره #نبأ
📚تفسیر جوامع الجامع
📎 جهت ترویج معارف مظلوم و مورد غفلت قرآن، نشر فایلها حلال است با هر لینکی
@marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
سوالی داشتم بنده حقیر کلا عاشق اینم در مورد مهدویت کار کنم و در راه مهدویت صاحب قدم باشم چند سالی، هم هست گروه امام زمانی دارم البته یک کم سوادم کم هست چطور میتونم مبحث مهدویت تو گروهام انجام بدم چیکار کنم چطور انجام بدم، کتاب نگین افرینش ۱و۲ شو دارم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
یکی از بهترین کارها در بحث مهدویت این است که شما کتابهای خوب مهدویت را بخوانید خلاصه مطالبش را در کانال خودتان بگذارید، این یکی از بهترین کارهاست برای مهدویت که علم افزایی هم می کند.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
آیا خروج سفیانی در ماه رجب قطعی است؟ یا اینکه ممکن است در ماهی دیگر خروج کند؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
📃ما یک روایت داریم که خروج سفیانی در ماه رجب را قطعی می داند اما چون خلاف روایات دیگر هست که می گوید ظهور مثلا ممکن است ناگهانی رخ بدهد یا «فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً» هر صبح و شام منتظر ظهور باشید این روایت را میتوانیم بگوییم که نمی تواند آنچنان مورد قبول باشد.
👈🏻بله اصل سفیانی حتمی است، اما ماه رجبش نه. چرا؟ چون اگر بگوییم ماه رجب بودن سفیانی حتمی است پس ما تا رجب امسال باید منتظر سفیانی نباشیم. یا رجب امسال اگر آمد ماه رجب آمد و سفیانی خروج نکرد پس باید بگوییم هیچی دیگر تا سال بعد ول معطل هستیم، تا سال بعد منتظر ظهور نباشیم.. اینها حس ناامیدی ایجاد می کند! به همین خاطر است ما نمیتوانیم، این روایتی که فکر کنم تک روایت باشد تا جایی که یادم می آید البته، یک تک روایت است که می گوید خروج در ماه رجب قطعی است...
🔸والا اصل سفیانی قطعا هست
اما ماه رجبش را نه، ممکن است در ماه های دیگری هم اتفاق بیفتد. به همین خاطر اهل بیت ما گفتن سفیانی را اصلا با اسمش چکار دارید، شما سفیانی را با فعالیت هایش بسنجید، با فعالیت هایش بشناسید.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
✅پاسخ به تمامی شبهات و
سوالات شما🔰
🆔 @marefatemahdavi