ممنون میشم اگر منت بذارید و نماز لیلةالدفن برای پدربزرگم بخونید. حضرت سیدالشهداء شفیعتون..
ناصر فرزند علیاکبر
همیشه گفتهایم: رحمتالله به عشّاق اباعبدالله..
چه عاشقانی داری سیّدی، که ماهِ غمهای محترم پر میکشند تا اشکها پای عَلَم تو خرج شوند و فقط «فابكِ علی الحسین»..
حالا یک عاشق دیگر هم حوالیِ اربعین «عِندَ اربابِهم» شدهاست.
برای این مادرِ عزیز و آرامشِ عزیزانِدل ما دعا بفرمایید..
مَرقومه
همیشه گفتهایم: رحمتالله به عشّاق اباعبدالله.. چه عاشقانی داری سیّدی، که ماهِ غمهای محترم پر میکش
نماز لیلةالدفن بخونید لطفا؛ حضرت فاطمه[س] شفیعتون..
برای مریم فرزند محمدحسین
من اربعین عراق نرفتهام. اما دیدهام آنجا چه اتفاقی رخ میدهد. مهمترین حادثهی طریق مشّایه،" از خود بیگانگی" است! یک از خودبیگانگیِ آگاهانه. اربعین که نزدیک میشود، میزبانان "خود"شان را یک گوشهی باغچهی حیاط، کنار نخل و پایین خرماهای آویزان چال میکنند و دو سه تا لگد روی آن میزنند؛ سپس مهیای پذیرایی از زوّارِ ابیعبدالله(ع) میشوند. اصلا این را اسلام به ما آموخت. حضرت رسول صلواتاللهعلیه آمد که بگوید "خود" محور نباشید. از خود بیخود شوید و "خدا" محور شوید. وقتی خدامحور شدی، از مال و منال میگذری، از خانوادهات میگذری، از جانت، از طفل کوچکت میگذری برای "جمع" بودن. برای اینکه یک عالَم را بکشانی پای آبشار محبت خدا. وقتی معیار و محور "یکچیزِ واحد" نباشد، به اندازهی تمامی ذرات عالمْ سلیقه و میل وجود خواهد داشت. وقتی محور همه یکچیز نباشد، همه یکدل و یکرنگ نمیشوند. وقتی من از "خودی"هایم گذشتم، تو نیز گذشتی، او هم گذشت، آنوقت همه دستمان را دور گردن یکدیگر حلقه میکنیم و همهمان پای یک سفره مینشینیم. همه با هم میخندیم، همه با هم میگرییم. یاد میگیریم که درد دیگری درد ما باشد، غم دیگری غم ما باشد، احتیاج دیگری احتیاج ما باشد، خوشی دیگری خوشی ما باشد. آنوقت دیگر نه کینهای هست و نه حسادتی، نه ظلمی هست و نه رقابتی، نه جفایی هست و نه بیعدالتی، نه غمی هست و نه ناراحتی. این همان مدینهی فاضلهی بعد از ظهور است که امامحسینِ ما مانور آن را در کربلا داد. آمد و گفت من از "خود و خودیهایم" میگذرم و پای "خدا" میایستم. تو هم بیا و همرنگِ این "رنگِ واحد" شو.
من تابهحال ایام اربعین عراق نرفتهام. اما میدانم مدینهی فاضلهی وعده داده شده، ادامهی مانور حضرت سیدالشهداء در وجب به وجب مسیر اربعین، از شهرهای مرزی ایران تا موکب به موکبِ خاک عراق در حال اجراست. تمامِ مسیر اربعین، هم برای میزبان و هم برای میهمان -حتی اگر چشم گنبد را نبیند و پا به بینالحرمین نرسد- تمرینِ سرمشق همان مقصودِ اسلام و حقیقتِ حرکت اباعبدالله علیهالسلام است. مسیر اربعین، مسیری است دقیقا برخلاف مسیر بسیاری از آموزشهای کوچینگ، مقالات انگیزشی و توصیههای اینفلوئنسرهای اینستاگرام و یوتیوب برای "خود"محوری و تحقیر اسلوب زندگی اجتماعی. یک حرکت بزرگ برای خنثی کردن تئوریهای روانشناسی و جامعهشناسی با متد غربی.
- ریحانه شناوری
May 11
در بُن هر مو یزید خفتهای داری و باز
آه حسرت میکشی در آرزوی کربلا ...
- کلیم کاشانی
معیار زیبایی و آراسته بودن در عصر حاضر مصداق بارز استعمار به شیوهی نوین است! سرزمین فکر و دل، عرصهی زندگی، سبد خرید، اکسپلور اینستاگرام، گالری تلفنهمراه، گپوگفتها و منظرهی چشمها را اشغال میکند به اسمِ آبادانی و بهروز شدن و به کمال رسیدن! و درحقیقت همهچیزِ انسانها را از آنها میگیرد. دستهای پشتپردهای -که البته مدت زیادی ست دستشان رو شده اما بعضی نمیخواهند ببینند- یک شاخص به عنوان غایتِ نهایی و زیبایی دکوراسیون منزل و چهره و استایل و تمام زندگی افراد معرفی میکنند. آنوقت است که اینفلوئنسرها و مدلینگها به تقلای ارائهی تعرفههای جدید تبلیغاتی میافتند؛ استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری میکوبند و از نو به میل کارفرما میسازند؛ و نهایتاً زمین و زمان را به یکدیگر دوخت رفتوبرگشت میزنند تا شما احساس کنید که اگر به رنگِ مُد نیستید نگونبختِ دوعالمید! آقای فوتبالیست از مدل مو تا ساعتمچی، از خط ریش تا دکمهی کت مارک، از سگک کمربند تا نام برند جورابی که تنظیم شده در کادر باشد؛ و از برق دندان هنگام لبخند زدن تا یک کلمهای که بابتش دستمزد گرفتهاست؛ چشم و گوش و دهان شما را اجارهی سالانه کرده تا نتیجتاً محصولات، صاحبخانه شوند.
انسان دستساختهی عصر مدرنیته، حقیقتا و صرفا همان حیوان ناطقیست که جناب ارسطو گفت. چهبسا که از "حَیَوان" بودن هم پایینتر کشیده میشود تا تنها یک "محصولِ سخنگو" باشد. انسان عصر مدرنیته از نوک سر تا ناخن پا محصول است و میان مارک و برندها دست و پا میزند تا یکروز، با پایان تاریخ انقضا، یک گوشه مچاله شود و تمام. محصولی که آگاهانه تقلید میکند و با ارادهای تسخیرشده برای کف و سوت حضار، حرکات نمایشی میزند؛ بیآنکه صدایی از دورافتادهترین سرزمینهای هویت و انسانیت و رشد و تعالی، صدایی به گوشش برسد.
در شرح احوال چنین انسانهایی به قول آقای حافظ باید گفت:
بر او نمرده به فتوای من نماز کنید..
- ریحانه شناوری
- میگُم حالا به مُرادت رسیدی دختر [عَرَبو]؟ میگُم حالا که به ای نخلا شبیهتر میشی دلت آروم میگیره حبیبتی؟
+ نمیدونُم صفیه نمیدونُم.. همش با خودُم میگُم چرا ایهمه مدت هرکاری کِردُم خودُمه به یه جایی برسونُم نِشد که نِشد.. ولی تا دلت بخواد اَ در و دیوار داره رو سِرُم عربی و لهجهعراقی و نخل و خرما میریزه..
نمیدونُم.. شاید یه روزی قسمتُم شد پای ای نخلا بشینُم، تو چشاش کارونه ببینُم و ای روزا رِه برا دل تنگش حکایت کُنُم.. میخوام بهش بگُم که من همه ای سختیارِه بهخاطر خندهی قشنگش به جون خریدُم.. او خودش اَ دل بیقرارُم، اَ حیرونی که توش ایهمه مدت اسیر بودُم خبر داره.. مُو میدونُم یه روزی وسط ای گریهها خودش میاد و با ما میخنده..
به حافظ که گفتُم همیجور که اشکاشه پاک میکِرد خندید و گفت:
غبار غم برود حال خوش شود حافظ
تو آب دیده از این رهگذر دریغ مدار
- ریحانه شناوری
*١٦ صفر ١٤٤٦
[عکس از حیّانخانم]
چادر کاملترین حجاب است.
از کاملترین، فاصله گرفتن پسرفت است.
= از چادر فاصله گرفتن پسرفت است!
برای بساط جدیدی که ماه محرم و صفر شدت میگیره، هرچقدر درموردش تبیین بشه کافی نیست تا زمانی که چادریهای ما متوجه بشن که دارن به آفت «عادت» دچار میشن.
چادر > عبا > مانتو
با عبا و امثالِ عبا هم حجاب رعایت میشه. اما خیلی فرقه بین کسی که حجابش از مانتو به عبا [البته که منظورم عبای ساده و درست و درمونه و نه تابلوی نقاشی با طرح و ایدههای پیکاسو!] تغییر پیدا میکنه با کسی که از چادر به عبا و کمکم عبا به مانتو و کمکم مانتو به شومیز و الی آخر!
با دوتا علامت بزرگتر و کوچکتر ریاضی دبستان، و یا سادهترین صورت استدلال منطق هم میشه این رو متوجه شد خواهر عزیز من :)
مسئله اینجاست که باوجود اینکه ما نمونههای تدریجاً از چادر به کمحجابی و بیحجابی رسیده رو کم ندیدیم اطرافمون؛ شدت جذابیت و تبلیغات و شگردها جوری وسوسهمون میکنن که یا خودمون رو از تغییر مصون میدونیم و یا توجیه برای خودمون میاریم.
تا چندسال پیش هم نه پاچهی شلوار بالازدن عادی بود، نه شومیز کوتاه به عنوان مانتو پوشیدن. نه چادر نگیندار پوشیدن و نه عبا به جای چادر پوشیدن. ولی ذره ذره عادی شد؛ نشد؟!
بعضیها هم ناراحت میشن که: شما خشک مذهبی هستین! هم از صورتیها باید بکشیم هم از شما.. مهم رعایت حدوده!
بله عزیز من؛ تجاوز از حدوده که گناهه، که حرامه. اما این نگاه یه نگاه حداقلیه! یه نگاه مقطعی بدون درنظر گرفتن اتفاقات سلسلهواری که پشتِ هم رخ میدن. بدونِ درنظر گرفتن برنامه بلندمدت شیطان. شیطان دشمن صبوریه؛ کل عمرتو میگیره که ذرهذره زهرشو بریزه.
در دوران آخرالزمان نمیشه با نگاه حداقلی دیندار موند! وقتی خودت کف رو گرفتی، وقتی دست پایین گرفتی، دیگه فاصلهای با زمین خوردن نداری. خیلی راحتتر پشتت به خاک میرسه..
بهش فکر کنید و به هرکس که میدونید نیاز داره بهش فکر کنه این حرفها رو منتقل کنید.
آن روزها همهچیز ارزشمند بود. حتی کلمات، حتی شعر، حتی خط و خطوط نقاشی، حتی کتاب.. آن روزها برای چیزهایی ارزش قائل بودند که امروز آنها را یا اصلا به حساب نمیآورند، یا عدهای که به حساب میآورند فقط با آنها فیگور میگیرند، و فقط قلیلعدهای گوهرشناس باقیاند.. آنروزها همهچیز ارزشمند بود؛ نه شش ریال و چار قران و دوزار! ارزش و حقیقتِ متعالی، روحی بود حاکم بر بسیاری از اجسام و اجزاء عالم ماده.. امشب بعد از نفسکشیدن میان ورقههای کتابچههای قدیمی، به ریهکشیدن خاک روی قابها و قدمزدن میان چادریهای روگرفته و جوانهای پیرشده و پیرهای ازدنیا رفته؛ فهمیدم حتی ارزشها هم کیلو کیلو لای کفنها زیرخاک رفتهاند. پدربزرگِ ما گمان کنم تا همان پنجم-ششم قدیم سواد داشت. اما به اندازهی تمام ساعاتی که من پای آموختن و هم پای بطالت گذراندهام؛ و به اندازهی هیکل تمامی فرزندان و نوههایش حکایت و شعر و پند و اندرز داشت. آری؛ آن روزها همهچیز ارزش داشت و من حالا میفهمم چرا شاطرناصر مرحوم ما روزهایی که هنوز حالش وخیم نبود هم حرف دلش را با شعر میگفت که :
چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون شو..
- ریحانه شناوری
هدایت شده از عجم علوی | مهدی مولایی
«شکاف شناختی» و «تعارض دیدگاه» بین رهبر انقلاب و بخشی از بدنه انقلابی و حزباللّهی جامعه در مسائل ماههای اخیر جامعه و بهخصوص مسئله انتخاب وزرا واقعا جای نگرانی داره. درحالی که بخشی از انقلابیها رای اعتماد مجلس به کابینه رو نشانه ضعف و استحاله مجلس میدونستن و آیه استرجاع میخوندن و تمام مجلس رو_ از صدر تا ذیل_ زیر سوال میبردن، ناگهان امروز رهبر انقلاب این انتخاب رو«نعمت خیلی بزرگ» و ناشی از «همت رئیسجمهور» و «کمک ارزنده مجلس» توصیف کردن و بارها خداروشکر کردن و فرمودن تمام افرادی که نقشی در طیشدن این فرایند داشتن «همهشان پیش خدای متعال مأجورند.» فارغ از دعواهای سیاسی گاها کودکانهای که هنوز بعضیها از زمان انتخابات رهاش نکردن و همچنان مشغول هواخواهی از نامزد محبوب خودشون و تخریب نامزد مقابل هستن، خوبه که همه ما چند لحظه دعواها رو متوقف کنیم و یه بازنگری جدی در دستگاه محاسباتی خودمون انجام بدیم و ببینیم چطور امواج رسانهای و گرد و غبارهای مجازی باعث شد تحلیل ما اینقدر متفاوت از تحلیل رهبر انقلاب بشه. بعد دوباره کلی فرصت داریم برای ادامه دعواهامون.
مَرقومه
«شکاف شناختی» و «تعارض دیدگاه» بین رهبر انقلاب و بخشی از بدنه انقلابی و حزباللّهی جامعه در مسائل م
"
امروز ما همه برای یک جبهه میجنگیم
جبههی انقلاب!
گفتیم حاصل و نتیجه هرچه که شد باید بایستیم و دفاع کنیم. دولتی که بر سر کار میآید، جلوهی بیرونی و بینالمللی جمهوریاسلامی در دنیا میشود. ما انتقاداتمان به وقت مناسب سرجایش هست؛ اما مقابل مجامع جهانی پشتِ هم باید بایستیم! حتی اگر مسئلهای درونی پیش بیاید، یک مسئلهی خانوادگیست که نباید از خانه به بیرون درز کند و به غریبهها اجازهی اظهارنظر بدهد!
ما برای اشخاص کار نمیکنیم. برای آرمانهایمان میجنگیم و محورمان "ولی فقیه" است.
*
میدانی چرا در حرمهای مطهر همیشه یک/چند نفر کپیخورده ازمان پیدا میشود؟ من میگویم دلهای مشتاق و ارواح بیتاب، خودشان را به آن میدان مغناطیس میرسانند. دلهای ما دورافتادهها بر دلهای پرعطوفت و پرعظمت زائران مینشینند و عطرآگین به وطن تن بازمیگردند. من میگویم هرگز هیچ زائری در هیچ حرمی، یکّه و تنها نیست. امام اراده میکند که حاضران، نایب غایبان باشند و دلهای خسته و مهجور را بر گرده بنشانند و طواف دهند. زیارت از راه دور، روح زیارت، سفر روحانی، و سفر با پای دل حقیقت دارد؛ نشانهاش؟ همین قُلهای زیارتیمان!
- ریحانه شناوری
May 11
[ از زبان یک کنکوری ]
کمپ مطالعاتی خیابان الف، دقیقا مثل کتابخانهی دبیرستان ب، شبیه خانهی خانم پ و میز مطالعهی آقای ت.. مستطیل سوم از سمت چپ را با "مداد مشکی نرم" پُر میکند و تایمر را متوقف میکند. کشوقوسی میرود و تایمر را از دور گردنش بیرون میآورد تا کمی قهوه بنوشد. همچنان که به دفتر برنامهریزی، پیامک مشاور و پشتیبان، عقربهی ساعت، و تیکهای نخورده نگاه میکند، چشمهای سرخش را با انگشت اشارهای که کمی میلرزد مالش میدهد؛ اشکهای تهنشینشده را هم...
سال کنکور، سال سختیست. خیلی گردنه و دره دارد. هرچقدر هم که نخواهی در پیچ ماراتن آن قرار بگیری، عاقبت یکجا -این نظام آموزشی سر در هوا و پا در حباب- یقهات را میچسبد. آنچه که نوشتم، گوشهای بسیار کوچک و دوخط از رمانی چندجلدی است در وصف احسنالاحوال کنکور! کمپهای مطالعاتی و کتابخانهها پر از دختران و پسرانی هستند که بیخبر از دنیای حقیقی، بینصیب از لذتهای حقیقی و ناآگاه از اهداف حقیقی، پشت میزها کشوقوس میروند و اگر شما از ایشان بپرسید که:«آخرش که چی؟» جوابی نمیگیرید جز اینکه:«مثل همه! همه میگن، همه میرن! خب برای پول، خب برای کار، برای مهاجرت! چون نمیدونم، چون مامانم میگه، چون بابام میخواد، چون خسته شدم، چون میخوام فقط تموم شه، چون...» و هرچقدر در این مصاحبه جلوتر بروید بیشتر به عمقِ فاجعهی "ماراتن بیهدف کنکور" پی میبرید!
اعتراض به نظام آموزشی و نحوهی ورودی پذیرفتن دانشگاه های ما، سرِ درازی دارد که من قصد آن را ندارم. اما پررنگترین مسئله برای من در سال کنکور، تنها و تنها همین بود که:«اینهمه دوندگی و دست و پا زدن برای رسیدن به چه چیزی؟ به چه قیمت و ارزشی؟ برای چه ثمره و حاصلی؟». و من یکسالِ تمام روزی نبود که به این سوالات فکر نکرده باشم.
آقای آموزش و پرورش! آقای سازمان سنجش! شما هرچه میخواهید از کنکور بکاهید، به امتحانات نهایی بیفزایید، اطراف سمپاد و کانونهای آموزشی و کتابهای تألیفی و شبهآزمونها دور شمسی و قمری بزنید تا جوانها را به موفقیت برسانید؛ اما بدانید که نمیدانید چه فاجعهای در بدنهی طیف نوجوان و جوان درحال رخ دادن است! یک سرگردانی و بیهدفی و پوچگرایی که رو به شدت گرفتن است. سرابهایی که برچسبِ "هدف و راز موفقیت و خوشبختی" خوردهاند و بیهدفهایی که دیوانهوار در بیابان هروله میکنند چون اقتضای داغیِ بیابان است!
آقای بیفکرِ فرهنگی که نمیدانم کدام مسئول هستی! برای جوانانی رفاه میطلبی که حتی نمیدانند رفاه را برای چه میخواهند و تنها چیزی که از خودشان نمیپرسند، یا میپرسند و کسی پاسخگوی آنها نیست همین "چرایی" است... جوانانی را از لای سوراخ غربال کنکور در دانشگاه فرو میکنید و همانها را با مدرکهای بهدردبخور و بهدردنخور راهی جامعه میکنید. رئیس و کارمند و معلم و فروشنده و بیکارِ فارغ التحصیلی که فقط پول میخواهد تا نمیرد. بیآنکه چیزی از ارزش زندگی بفهمد و خود را نقشآفرین بداند!
ایراد ما قبل از نظام آموزشیمان، نظام فکریمان است...
- ریحانه شناوری
خدا هرچیزی را که قرار داد برای این بود که انسان، حال خوبی داشته باشد. اما تنها اتفاقی که نمیافتد و همان مسیری که ناشناختهترین است، همین حالِ خوب است. هدفی نیست، حال خوبی نیست، چون «دین» مهجور است. مسئول فقط مسئول دولتی نیست. من و شمای خواهر و برادر، پدر و مادر، معلم و استاد، رفیق و همکلاسی، همشهری و هموطن هستیم که مسئولیم...
وقتی که باز اینجا بایستم، به یاد مرحوم بهمنی میخوانمت که:
با همهی بی سر و سامانیام
باز به دنبال پریشانیام
طاقت فرسودگیام هیچ نیست
در پی ویران شدنی آنیام
آمدهام بلکه نگاهم کنی
عاشق آن لحظهی طوفانیام
دلخوش گرمای کسی نیستم
آمدهام تا تو بسوزانیام
آمدهام با عطش سالها
تا تو کمی عشق بنوشانیام
ماهی برگشته ز دریا شدم
تا تو بگیری و بمیرانیام
حرف بزن، حرف بزن، سالهاست
تشنهی یک صحبت طولانیام...
یک شبی، سالگرد سیونهمین سال نبودن پدربزرگ، زیر آسمان جمع شده بودند. سالگرد نبودنِ حبیب خدا هیچ تفاوتی با لحظهی رفتنش ندارد. همان لحظات آسمان ریشریش و زمین پود پود میشود. حالا امسال، برادر بزرگتر هم حال خوشی نداشت؛ دل بیتاب او هم. تشت-تشت خونِ جگر آورده و برده بود. دوقطره اشک میریخت و هزارقطره فرو میخورد. به آسمان نگاه میکرد. پدربزرگ که رفت، مادر هم طاقت نیاورد. چندسالی هم پدر -که به دست پروردگار مقدر شده بود و الّا پدر هم همان روزها رفته بود- و حالا او بود و برادرهایی که تکیهگاهش بودند؛ او بود و زنانی که تکیهگاهشان بود. برادر نالههایش را در گلو دفن میکرد اما مگر رنگ به این رخساره برمیگشت دیگر؟ زینب سلام الله علیها در دل با پدربزرگ سخن میگفت. برادرِ ماه شب چهارده، سبزقبای خوشبو، پسر ارشد رسول خدا و امیر مؤمنان و صدیقهی طاهره علیهم السلام داشت به چهرهی پراضطراب خواهر لبخند میزد و رمقهای آخر را بیرون میریخت. دلتنگی برای دخترِ مولا، به اندازهی ستارههای آسمان نیمهشب بود و دلشورهاش به قدر شنهای بیابانِ کربلا..
از ظهر عاشورا به بعد؛ تا آخرین روز صفر، نه! تا پانزده رجب پای صبوری بانوزینب[س] متحیر میمانم. آدمی دلش دریا هم که باشد، زیر تیغ آفتاب آن رنج و مصیبتها، بیابان میشود. آن چه دلی بود و چه صبری؟! خداوند زینب سلاماللهعلیها را مَلَک دلداری و هواداریِ خاندان مطهر قرارداده بود..
- ریحانه شناوری
از خدا، محبت رسولش و خاندان او را بخواهید. آن روزها درست نمیشناختمش. کمی از او دور میایستادم تا آلودگیام خجالتزدهی عظمتش نشود. بعد هم مابین غریبگی و رودربایستی تقلا میکردم گنبدِ خضراء را تجسّم کنم. نمیشناختمش؛ و انصاف نبود آن شهادتین های زبانی.. چندباری به سوز در قنوت نمازها محبت حبیبش را از خودش خواستم. گفتم میخواهم آنقدر دوستش بدارم که حیران بمانم؛ و خود پاسخم داد.. این را گفتم که از خدا بخواهید شهادتین -أشهد أنّ محمّدا رسول الله، أشهد أنّ امیرالمؤمنین و أبنائه المعصومين حجج الله- در ریشهی دلتان جا بگیرد. که از اُسوهی حسنه یاد بگیریم. که مثل امامِ مجتبی از اموالمان دل بکنیم و در راه خدا کَلان خرج کنیم! فقط همین راه عاقبت بخیری است...