🔅«#رمضان» #موقعیت #معیار معنیداری زندگی
🔻بسیاری از ما آدمیان برخلاف حضور انبوه «چیزها برای خویش» در پیرامون خود، محروم از تبدیل آنها به نعمت و رزق در خط جریان وجود خویش است، ولی به آن خودآگاهی و شهادت نداریم. «#موقعیت» سامان مناسبات زمانی ـ مکانی سهم نسبت آدمی با فرایند و سازوکار تبدیل چیزها و نعمتها به سرمایه و در ادبیات #رمضان به رزق واسع و کریم حق است. با تجربۀ سلوکی #رمضان، چیزها در #موقعیتهای وجودی دیده میشوند و در دستور تبدیل به ظرفیت رویش قرار میگیرند. #رمضانْ #موقعیتی است برای فرصتآفرینی بلوغ!
#رمضانْ فرصت ایجاد فرصت است، اما امان از ما آدمهایی که برای خویش ایجاد فرصت نمیکنیم؛ نه شهامت آن را داشتهایم که دنبال فرصتها باشیم و آنها را ایجاد کنیم، چیزها را آماده در دست و رزق معناداری زندگی کنیم و نه گذشته از شهامت، لیاقت بهرهبرداری از این معنا در ما بوده است.
➺@markaz_strategic_roshd
#رمضان، #موقعیت #معیار، از متن تا اوج
الگوی جریان بلوغ فکر و تجربۀ روح برای زندگی
➺@markaz_strategic_roshd
📍اطلاعات تازه:
نشست استادان محترم «حلقۀ قرآن و تمدن» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) در تاریخ ١۶ فروردین از ساعت ١۶ تا ٢۴ با بررسی دو کتاب تدوینی زیر برگزار شد:
۱. بررسی کتاب «روش فهم تمدنی قرآن» با فرازهایی از نظرات و تحلیل استاد آکوچکیان شامل:
۱. ۱. رو ششناسی مرجع در نظریۀ تمدنی با لحاظ موضوع گسست و پیوست؛
۱. ۲. فرانظریه و روششناسی فهم تمدنی قرآن از عرصههای فرانظریۀ تمدنی شامل عرصهٔ فلسفۀ دین در فهم تمدنی، عرصۀ سازکار فهم تمدنی تا میدان نظریۀ تمدنی تا عرصۀ منطقهای مبنا تا نسبت نظریۀ تمدنی با عینیت؛
۳. ۱. ساختار روششناسی فهم تمدنی به مدد سازههای سهگانۀ روششناسی استنباطی، استنتاجی تا کاربستی، روششناسی سازوکار پارادایم تا واقعیت تا روششناسی ترتیبی، تنزیلی و موضوعی قرآن کریم؛
۲. بررسی کتاب «درآمدی بر فهم تمدنی قرآن» همراه با فرازهایی از سوی استاد در:
۲. ۱. تبیین سه مقولۀ خوانش، فهم و تفسیر؛
۲. ۲. شاخصهای رویکرد تمدنی؛
۳. ۲. فرایند گذار از اندیشۀ پارادایمی در تفسیر دین و تدین تا مبانی زیستمانی _ اجتماعی تا رخداد تمدنی؛
۴. ۲. ساختار تازۀ سامان تفسیری ترتیبی تمدنی در نمونۀ ساختاری سورۀ بقره.
➺@markaz_strategic_roshd
شهر، مدنیت _ تمدن و نظامسازی اسلامی آری یا خیر؟
آیتالله فاضل لنکرانی:
🔺#فقه معماری و #فقه شهرسازی داریم همانطور که فقه پزشکی و فقه اقتصاد داریم، اما #معماری اسلامی و #شهر اسلامی همانند طب اسلامی و اقتصاد اسلامی حرف غلطی است!
▫️ به نظر منِ طلبه، فقیه نمیتواند ملتزم به این معنا شود #شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن میرسد و باید اهلفن بگویند. اسلام متصدی این جزئیات نیست.
بله میتوان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام میگوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد؛ این حرف خوبی است یا اسلام سفارش کند که مساجد بهصورت ساده ساخته شوند چیزی که متأسفانه به آن توجه نمیشود!
🔹 فرض کنید جمعیت شهر یک میلیون است، این جمعیت چه تعداد مسجد میخواهد و چه کسی باید حساب کند؟ این را اسلام مطرح نمیکند، اسلام راجع به ساخت مسجد اینقدر حرفش وسیع است که برای ترغیب به آن میگوید اگر میتوانید بهاندازۀ لانۀ گنجشک هم درست کنید.
▫️از من زیاد پرسیدهاند که طب اسلامی داریم یا نه؟ جواب من این است که ما طب اسلامی نداریم، بلکه یک دستورات کلی برای حفظ سلامت جسم و روح داریم.
🔹من حدود ۲۰ سال پیش گفتم اسلام با آپارتمانسازی مخالف است. در متون دینی ما آپارتمانسازی مذموم و مرجوح است؛ لذا در مواردی باید باشد که ضرورت اقتضا کند.
_برگرفته از کانال «راهبری فرهنگ»
🔴حجتالاسلاموالمسلمین احمد آکوچکیان در نگرشی انتقادی به نظر جناب فاضل نوشت:
1️⃣ #معماری _ اسلامی یا غیر اسلامی _ یک نمونه عرصۀ دانشی _ اقدامی است و برای مثال پاسخگوی این پرسش است که آیا دین قرآنی، اوصیایی و عقلانی در این عرصۀ دانشی _ اقدامی نظر خودویژهای دارد یا خیر؟ و بهطور کل در بنیان با یک پرسش پارادایمی روبهرو است. جناب فاضل و جنس هماندیشان ایشان باید از ماهیت معرفتشناخت و بهطور عام پارادایمی این میدان، مثل معماری، آغاز کنند که در اساس نظام اندیشگانی خویش به آن عنایت چندانی ندارند؛
2️⃣ جناب فاضل در فرازی از سخن خویش آوردهاند:«به نظر منِ طلبه، فقیه نمیتواند ملتزم به این معنا شود. شهر اسلامی به این معناست که اسلام بگوید خیابان کجا باشد، خانه کجا باشد، بیمارستان کجا باشد، پُل زده بشود یا نه؟ کجای متون فقهی داریم که باید پل بزنیم یا نه؟ این امری است که انسان با نگاه عقلایی به آن میرسد و باید اهلفن بگویند. اسلام متصدی این جزئیات نیست. بله میتوان گفت مسجد که یک پایگاه دینی است اسلام میگوید باید در مرکز شهر و جایی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد؛ این حرف خوبی است یا اسلام سفارش کند که مساجد بهصورت ساده ساخته شود، چیزی که متأسفانه به آن توجه نمیشود!» دربارۀ این سخن جناب فاضل باید گفت: "#فقه حکم" یکی از میدانها و عرصههای دانشی دین الهی است و #نظام جامع اندیشۀ دینی یا «#فقه دین» از فلسفه و کلام در مبانی نظری تا گام تدبیر برنامهای را مستند به سطوح دانشی تا نظریهای درضمن یک #الگوی معین #پیشرفت و #توسعه، به گونهای درونزا در خویش دارد. یک نظام اسلامی عامل تدبیر فراگیر #پیشرفت در نمونۀ #شهر از #مبانی پارادایمی مزبور تا #نظریه تا #مدلهای مفهومی و معارفی تا #مدلهای عملیاتی تا #گفتمانی را برای رهسپاری به تدبیر دینشناخت عینیتی در افق یک #شهر اسلامی را بهناگزیر در خود دارد. نمونۀ این مدلسازی عملیاتی در #فقه جامع نظریۀ پیشنهادی اینجانب، نظر عملی ایشان به مخالفت اسلام با آپارتمانسازی است؛
3️⃣ کاستی برجستۀ نظری سخن و نظر جناب فاضل در این است که همۀ «دین الهی» را به #فقه حکم ارجاع میدهند و فرض قابلنقد ولایتمندی آن را مدنظر ندارند! که البته بلی آن بخش اقدامیسازی مربوط به فقه و فقیه حکم نیست و بر عهدۀ گام کارشناسی و عرصۀ دانشی تدبیر است.
ولایتمندی دین و #فقه دین _ فراتر از #فقه حکم _ دربردارندۀ جریان یادشدۀ #پارادایم علم دین تا #نظام جامع علم دین تا #نظریۀ دینشناخت پیشرفت دانشبنیان تا #مدلسازی مفهومی تا #مدلسازی گفتمانی _ عملیاتی و به تعبیری، از #نظامشناسی دین تا #نظامسازی دینشناخت توسعهای است. در این نظام جامع، بهناگزیر از #شهر و حکمرانی و حکمروایی اسلامی باید سخن گفت. آن هم فراتر از گویش #فقه احکامی صرف!؛
4️⃣ اگر از دین رشد ـ توسعۀ همواره زنده تا تدین در متن هر تاریخیتی از جملۀ دورۀ معاصر سخن میرود، نمیتوان از تدبیر راهبردی و آیندهنگار راهبردی در عرصههای اقتصاد و سیاست و اجتماع و مدنیت و #شهر و فرهنگ سخن نگفت.
برای اطلاع از اخبار دانشی به سایت زیر مراجعه کنید:
🌐 https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🌙عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
🌙 حلول ماه شوال و فرا رسیدن عید سعید فطر بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.
➺@markaz_strategic_roshd
#موقعیت #معیار برای زندگی معنیدار چیست؟
🔸 آیا دین قرآنی ـ اوصیایی برای این #موقعیت #معیار ترسیم و تصویری دارد؟ آیا انسان و آدمیانی در متن عینیت زندگی و تاریخیت ناگزیر مردمان دیده میشوند که خود با زندگیشان این #موقعیتهای #معیار را آموخته و تجربه کرده باشند و پیشروی انتخاب ما بگذارند؟
سالک عاشورایی حاضر در اوج یک تجربۀ بحرانی زندگی، یعنی سجاد آلمحمد ع، در تفسیر زیستمانی روح برآیندی ترتیب و تنزیل قرآنیْ این آموزگاری را از این موقعیت معیار برای ما دارد. بارش و ریزش بیامان بخششها و عنایتها و رزقهای وسیع و گستردۀ معبود معیار آدمیان در این #موقعیتها و نیز دورباشهای او از نبایدهای این #موقعیتها، برای رزقهای بدن با فکر و قلب و روح و کنش و رابطهها مرور میشوند تا به مدد این بایدها و نبایدها بیاموزیم و دریابیم که چگونه میتوان خالق اینگونه #موقعیتها بود و نیز اینکه اینگونه #موقعیتها را چگونه بیاغازیم و چگونه به فرجام آوریم؛ #موقعیتی سرشار از عنایت و کرامات و انابه و توبه و مغفرت و رحمت و آزادگی و عدالت، #موقعیتی #معیار که اوج معیار آن برتر از یک عمر میتواند باشد.
این نمونه #موقعیت #معیار چونان عاشورا ـ کربلا و همواره در دسترسْ «#رمضان» است و آن اوج معیارْ «شب #قدر» است.
#موقعیت زمان ـ مکان و در اوج معیاری آن، #موقعیت #قدر #رمضانیْ را در عیار زبان آموزگاری سجاد آلمحمد ع بیاموزیم.
🔹«#رمضان» نمونه #موقعیت #معیاری است که در الگوی جامع زندگی میتوان به قصد رویکردداری در سمتوسوی اوج #موقعیت #معیار و انسان معیار در دورههای مختلف زندگی تمرین و تجربه کرد و بدینسان آداب زیست معیار در این رویکرد را در خویش مهیا نمود.
🌙عید سعید فطر بر شما مبارک🌺
➺@markaz_strategic_roshd
▫️«#رمضان» فرصتی است که اوج #معیار را میآموزد. اوج معیاری که هر تجربهاش از عمر طبیعی آدم بهتر است، خوبتر است، نیکانهتر است و برتر است.
🔺«#آغازگری درست» با «بسم الله الرحمن الرحیم»، در سورۀ #حمد به عنوان مرجع همۀ دین قرآنی، ما را به این درک دعوت میکند که موقعیتها برای چنین اهل طریقتی ضیافتالله است (دعیتم فیه الی ضیافه الله). مهمانیای که خداوند در این ماه برای ما دارد، ضیافتی هماهنگ با آگاهی و کرامت و قدرت میزبان است.
🔻خدایی که تمام نیازهای انسان را میشناسد و تمامی ابعاد او را میداند و این کرامت و قدرت در او هست که رزقبخش آدمیان باشد این ضیافت را به پا داشته است تا به تمامی ابعاد ما آدمیان در اینگونه موقعیتها رزق بخشد و همین است که فکر و عقل و احساس و روح و عمل و تمامی بدن و مناسبات ما میتواند در این ماه #رمضان رزق گیرد و از این #موقعیت سرشار باشد.
➺@markaz_strategic_roshd