⚜ ایدۀ سیستمی و کلاننگر #فقه_دین_شهر، چشماندازی نظامواره به عرصههای دانش و مدیریتی دینشناخت شهر و سکونتگاه انسانی ایجاد میکند.
🖊 برای ثبتنام در جلسات درسگفتار «فقه شهر و سکونتگاه انسانی» با راهبری استاد حجتالاسلاموالمسلمین #احمد_آکوچکیان از طریق لینک زیر را اقدام کنید.
https://survey.porsline.ir/s/eSxhMiYl
📌 گفتنی است محل برگزاری درس مزبور در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) است.
➺@markaz_strategic_roshd
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سید حسن نصرالله، شهید امروز، چه تناسب غریبی با آموزگاری معنای زندگیاش حسن مجتبای شهید دارد. آن و این درد بزرگ جهان اسلام و این سکوت و بیاعتنایی و بیغیرتی آن هزاران و این میلیونها مسلمان و حاکمانش و غربت نظام مدنیت اسلامی در دیار شیعی ایران و لبنان.
◾️و اینک ضرورت خودآگاهی به این جریان پیچیدۀ سدههای بلند تاریخ بشر در کینۀ بنیاسرائیل و یهودیت ایدئولوژیک با پارادایم تا نظام ارزشها تا نظام معارفی و گفتمانی تا نظام تدبیری و اقدامی و فرهنگی و تمدنی دین قرآنی و اوصیایی.
◾️از پوستۀ سختافزار به عمق نرمافزاری این کینۀ سیاه عبرت عزت بیاموزیم!
➺@markaz_strategic_roshd
20.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ یادکرد پیشبینی آموزگار شهیدمان برای خویش با رؤیای آموخته از طریق شهادت امام موسی صدر شهید.
▪️عهد ما با دو معلم برای جنس زندگی معنا و زیستداری این طریقت معیار!
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ با امام #حسن_عسکری
🔰وقت سامان نهایی #راهبرد_امامتی
🟡 نمونۀ موقعیتی راهبری علوی دانشبنیان راهبردی در دورۀ گذار تحققی دین و توسعهای انسانی به یک نمونۀ ممکن دیگر عینی با امام حسن عسکری (ع) میرسد. رخدادهای تازهآمد پارادایمی و در پایه، رخدادهای فلسفۀ دینیْ اساس تازهای نیز در نگرش به #اصل_امامت ایجاد میکند.
🟢 #دین بهمثابۀ الگوی معنیداری و زندگی رشد در عرصۀ پایۀ زیستمانی و میدانهای حضور عینی روانشناخت، جامعهشناخت و تمدنی، در آموزگاری دین خاتم با اصول خودویژهای فراتر از همه و دیگر ادیان الهی و غیرالهی ازجمله قابلیت تحقق دیانتی برای رخنمود در عینیت تاریخیت انسانی را در خویش دارد و این به آن معناست که حقیقت آموزگاری توحیدی بهناگزیر در هر میدان تاریخی حضور روش تدبیر آیندهنگار راهبردی توسعهای را میآموزد. مهم نمونههای میدانی این تدبیر توسعهای نیست؛ به این مفهوم که هر دورۀ تاریخی بهناگزیر سامانهای مصداقی تازهبهتازهتری دارد. #اصل_امامت مفصل معنایی این حقیقت تا تحقق دین است.
🟢 فهم این مفصل راهبردی در افق این ماهیت قرآنی تفسیر و تدبیر پیشرفتْ ازجمله فراخوان به فهم چراییها و چگونگیهای عصر امام حسن عسکری (ع) است.
🟡 اکنون و در عصر حضرت مهدی (عج)، نوبت #انتظار امام از همراهی مردمان است.
➺@markaz_strategic_roshd
🔆 در سامان پژوهش اخلاق و سبک زندگی
🔰 پایۀ #فلسفهداری_الگوی_آغاز_درست
با تجربۀ اندیشهای آغاز درست، رخداد حس تناهی استعلایی در خودآگاه انسان در سه گام و سه بخش کلی در نسبت با سه مفهوم اصلی شکل میگیرد. حادثههای خوانده و ناخوانده و بهطور خاص رنجها میدان برآمدن و آزمونِ در ابتدا روانشناخت و سپس فلسفی الگوی معنیداری زندگی میشوند. این ضریب معنیبخش روانشناخت فلسفی چیست؟
۱. باید نسبت هستیشناسی زندگی در افق پدیدارشناختی استعلایی با تناهی استعلایی روشن شود و این خواهانی بلوغ جایگاه در فلسفۀ معنای زندگی بگیرد. آدمی «رویآورنده به معنا» است. من میتوانم در خط انواع حادثههای زندگی ـ تلخ یا شاد، خوب یا بد ـ رویآورندۀ به بلوغ وجودی خویش باشم. اینگونه #هستیشناسی_بنیادین برای آدمی شکل میگیرد. ویرایش اول تناهی استعلایی انسان در این مرحله است؛
۲. در گام دوم، با ورود به متن هستیشناسی بنیادین، تناهی استعلایی انسان در نسبت ذاتی با «#زمان و زمانمندی خودی انسانی یا زیستمان» بهمثابۀ «افق استعلایی» فهم وجود تفسیر میشود؛ یعنی خواهانی حرکتْ بهناگزیر مقدار و امتداد میگیرد و به اینگونه زمان، عمر، تاریخ و تمدن، ایجاد میشود؛
۳. و در گام سوم و نهایی، تناهی استعلایی در نسبت با خود مفهوم و میدان ممکن «#تعالی و رویش وجود» به درک و تجربۀ میآید. پس از وجود و زمان، تعالی بهمثابۀ جنس طرحافکنی انسان در هستی فهمیده میشود و به اینگونه هستیشناسی بنیادین آدمی به رویشْ پس خواهانی رویش معنی میشود؛
بر مدار سه گام تحلیلشده، #تناهی_استعلایی بهمثابۀ خودافکندگی انسان در انواع موقعیتهای زیستی بر مدار خواهانی رویش تعریف میشود.
این جنس از فلسفه، #فلسفۀ_استعلایی است که با فلسفۀ مرسوم ارسطویی، افلاطونی، سینوی تا صدرایی، متفاوت است. این چنین انسان فلسفۀداری در آستانۀ سورۀ حمد است و سودای رسم دینداری مصطفایی تا اوصیایی را دارد.
🖋 به قلم احمد #آکوچکیان
➺@markaz_strategic_roshd
🟢 طرح نظام جامع #اقتدار_توسعهای_علوم_انسانی
🟨 عینیتر شدن خواهانی تحول در دهههای اخیر کشور موضوع کاربردیسازی علوم انسانی و بهطور خاص علوم انسانی دینشناخت را به عرصۀ تحلیل و تدبیر نهادهای عالی مدیریت راهبردی تولید علم درآورده است. پیشینۀ #کاربردیسازی_علوم_انسانی در کشورهای گوناگون در پیشینۀ عمومی و مشترک تاریخ کاربردیسازی علوم انسانی مساوق و اینهمان با تاریخ تحول اندیشۀ ترقی در جوامع موردبررسی است که در پیشینۀ خاص کشورهای غربی در مثل کتاب «اندیشۀ ترقی» سیدنی پولارد قابلدسترسی است. رد پای این پیشینه در جهان ایرانی را در قرون سوم و چهارم هجری در موج اول تمدنی و قرون ده و یازده در موج دوم تمدنی میتوان پی گرفت. و در دورۀ معاصر، با ورود دانشگاه به ایران و ایجاد رشتههای کاربردی، به موازات تحولات دانشی در سطح بینالملل پیشاز انقلاب اسلامی ایران و با برآمدن نگرش کارآمدسازی علوم در عصر انقلاب اسلامی، قطعات قابلبررسی تاریخی شکل گرفتهاند.
🟧 اما نوع تلقی پیشگامان علوم انسانی مدرن در ایران از چیستی، کارکرد، غایات و نسبت علم انسانی غرب با فرهنگ ایرانی – اسلامی در ایران، مستند و متکی به #رویکرد_مدرنیستی بوده و نتوانسته است چندان که باید و شاید به گونهای متعادل با سه منبع هویتی این علوم یعنی اسلامی بودن، ایرانی بودن و تجدد، ارتباط پیوسته و هماهنگی ایجاد نماید.
🟧 علوم انسانی اسلامی کداماند و اقتدار توسعهای علوم انسانی دینشناخت چیست و چه ضرورتی دارد؟ وضعیت امروز علوم انسانی دینشناخت چیست و چرا اینگونه است و برای بازسازی آن چه باید کرد؟ چه نهادهایی و تا اکنون چه کردهاند؟ پیشینۀ این رویکرد چیست و چه عبرتهایی میتوان از آن آموخت و پیشنهاد ما کدام است؟
🟨 پاسخ به همۀ این سؤالهای مطرحشده در گروی فهم این نکته است که مسئلهپژوهی «اقتدار توسعهای علوم انسانی دینشناخت» در ذیل کلانطرح «نظام جامع #اقتدار_توسعۀ_ملی و در راستای آن #اقتدار_توسعهای_علوم» تعریف شود.
#گروه_پژوهشی_علوم_انسانی
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ الگوی پیشرفت
🟤 «#الگوی_پیشرفت» چارچوب مفهومی ـ نظری کلان و منسجمی است که وضعیت مطلوب جامعه را در امتداد ارزشهای آرمانی در قالب افق زمانی معین تصویر میکند و نقشۀ راه دستیابی به آن را نشان میدهد و به این قرار، راهنمای عمل حکمرانی پیشرفت در ابعاد فردی و اجتماعی قرار میگیرد. #الگوی_پیشرفت سامانۀ گزارهای معطوف به مسئلۀ پیشرفت است که در همۀ سطوح معرفتِ منجر به اقدام، از سطح مبانی پارادایمی تا نظریه، مدل مفهومی و تا مدل تجربی و پایش بازخورندی آن، جریان دارد. این الگو شامل مجموعهای از اصول، ارزشها، قواعد، سازوکارها، تدابیر، فرایندها، ساختارها، نهادها، نیروی انسانی و منابع است.
⚪️ منظور از #الگو در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت (الگوی راهبری تحول) کلان نظریۀ دینشناخت پیشرفت است. این الگو دربردارندۀ کلانطرح اجتماعی در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در سطح تحقیق و توسعهای (در افق چشمانداز معین زمانی) و آیندهنگار راهبردی برای خروج از وضع موجود و وصول به وضع مطلوب پیشنهادی است. به تعبیری دیگر، مهندسی تحول اجتماعی در کلاننظریۀ مزبور است. بدینسان #الگوی_پیشرفت یا #الگوی_راهبری_تحول، در واقع امتداد تجویزی و آیندهنگار و راهبردی نظریۀ پیشرفت است. #نظریۀ_پیشرفت بر بنیان مبانی معین نظری و در چهرۀ ارزشی ـ هنجاری و تجویزیِ الگو در بستر زمان و مکان متجلی میشود. علاوه بر آن، درضمن تجارب ناشی از کاربست الگو در هر دو فرایند پیشرونده تا مرحلۀ اقدام برنامهای و پسرونده در مراحل پایش همۀ سطوح الگو جریان مستمر رفتوبرگشتی دارد و خویش را در ارتقای مستمر کیفی ـ کمی سازوکار ملی پیشرفت آشکار میسازد.
🟤 این الگو ایجاد تحول و پیشرفت را در جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق جامعۀ اسلامی طراحی، سازماندهی، پیادهسازی و رهبری میکند و جامعۀ مد نظر را تحقق میبخشد. #جامعۀ_اسلامی جامعهای است که آحاد انسانی عضو آن جامعه منهای باورهای مذهبیشان بتوانند مدنیت درونزای استنادی به سنت قرآنی و اولیایی را در متن سازوکار نوبهنوشوندۀ زمان و زمانه و در ذیل مناسبات زمینشهری عادلانۀ دولت ـ ملت درضمن هویتی درونزا تجربه کنند.
🖋 به قلم احمد #آکوچکیان
#گروه_پژوهشی_تحقیق_و_توسعه_و_مطالعات_راهبردی
➺@markaz_strategic_roshd