⚜ وقت #باقر آل محمد (ع)
🟠 #فلسفهداری خلقت انسان در متن خلقت هستی به فلسفهداری خلقت حرکت و زمان میانجامد. خلقت بشر و تاریخیت او فلسفه دارد که با ظهور خط نبوت مضمون میگیرد و با ظهور خط امامت ابراهیمی تا مصطفایی تا فاطمی تا علوی تا مهدوی حقیقت میگیرد و جامۀ عینیت میپوشد. ژرفای این فلسفه با رخداد دین مصطفایی ـ اوصیایی حقیقت و تحقق خود را در بازمعنای فلسفۀ تجدد نشانۀ تمدنی نیز میبخشد.
🟡 سدههای بلند #انتظار_زیستی بشر در همۀ تاریخ با ظهور این دین و ترسیمگران و عینیتبخشان معیار آن در سامان پاسخ این اولیا به انتظار تاریخ سرجمع شد تا اصیلترین الگوی ممکن رشد، معنیداری و توسعه در الگوی تجدد دینشناخت معیار مجال سرباز کردن بیابد و اکنون با عصر مهدی (ع) وقت سامان پاسخ ممکن #انتظار_خداوند به امامان معیار از بشر سررسیده است. در جهان عصر مهدی تا وقت قیامت، نظام انتظارات و نیازهای بشر در میان است، اما پاسخها مهیا هستند و در برابر این انتظار، آن انتظار خداوند نیز در میان است. آنان منتظر ظهور انسانها و جامعۀ معیارند.
با ظهور اسلام قرآنی ـ اوصیایی مستند به نظریۀ قرآنی «دین ـ تدین»، فصل سرجمع آمدن رخداد #الگویـ«دین ـ تدین» به میان آمده است:
۱. از سطح امامت نبوی با رسول بزرگ؛
۲. تا سطح الگوی امامت فاطمی با صدیقۀ زهرا (س) در تعریف دین ـ تدین همۀ اوصیا به زن؛
۳. تا سطح الگوی امامت جامع مبنا با امام علی مرتضی (ع)؛
۴. تا سطح ارکان تحلیلی الگو در عینیت عصر بحران تا سامانگیری دانشبنیان آن با امام حسن مجتبی (ع)، تا امام حسین (ع) تا امام سجاد (ع)، تا امام باقر (ع)؛
۵. تا سطح بازویرایش کلیت الگو برای فراوری انتظار بشری به انتظار اولیایی با امام صادق (ع)، تا امام کاظم (ع)، تا امام رضا (ع)، تا امام جواد (ع)، تا امام هادی (ع) تا امام حسن عسکری (ع)؛
۶. و تا سطح بازویرایش فلسفۀ خلقت، فلسفۀ وجود انسان و فلسفۀ تاریخیت بشر اینک به انتظار دین، به انتظار خداوند به انتظار این انسانهای معیار از بشر تاریخی در جنس آفریدگاری تجدد خویش و زیستمان خود و در سرجمع، در زمان اجتماعی و برآیند آیندهنگار در برآیند تمدنی برای معنیبخشی به همۀ این فلسفهها با امام مهدی (ع).
🟡 حرفها و زندگیهای معیار به میان آمدهاند و سامان نهایی خویش را با این سلسلۀ امامان چهاردهگانه گرفتهاند. اکنون نوبت آدمیان است که آن قصۀ خلافت آدمی با سورۀ بقره را در عینیت نشان دهند و این عمق ترسیم ژرف فلسفۀ خلقت انسان و زمان است. خواستۀ آنان از ما آدمیان نیز برای ماست. اوج انقطاع و استعانت و استغنا در آنان رخ داده است. فصل فراتاریخی همۀ اولیا یکی است. عضویت پازلی آنان مربوط به گام تدین یا تحقق دینداری آنان است. در این میان، بازیگر راهبردی تحلیل مسئلۀ فلسفۀ امامتْ فلسفۀ خلقت انسان است. انتظار خدا تا اوصیا برای رحمانیت و رحیمیت خویش به بشر نیست که آنان غنی حمید هستند؛ یعنی آنکه هستی دیده میشود که فلسفه دارد، انسان دیده میشود که فلسفه دارد.
🟠 #مهدی (ع) فریاد همۀ هستی است در وقت رخداد انسان بالغ که فلسفۀ خلقت رخنمود شد.
🔅 و اینک بروز فصل دانش ـ حکمتبنیانی امامت معیار با امام #باقر (ع) فصل ترجمان راهبردی خویش را در ترسیم مضمون امامت نبوی، فاطمی و علوی میگیرد.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🏴 امامت معیار با امام #علی_نقی
▫️اوایل قرن سوم هجری (212 تا 254) و اوج سرجمع امامت معیار نزدیک است. دهمین امامِ دوازدهمین گام ترسیم تفسیری و عینی در ادامۀ امامت مصطفایی و فاطمی، امام #علی_نقی (ع)، در جو خفقانآمیز حاکمیتی و اقتصادی آن دوران (و بهطور خاص دورۀ متوکل عباسی) و داناییبنیانآفرینی و گذار به تجربۀ گفتمانی و فرهنگی و بلوغ تجربۀ زیستمانی و آدمیتی رشد در این میان است. دستپروردگان دانشی در این الگوی راهبردی امامتی آن آموزگار معیار، چون «فضلبن شاذان» افزون و افزونتر میشوند. اصل «امامت» سامان تفسیری بالغ خویش را گرفته است و با زیارت #جامعۀ_کبیره، ترسیم در اوج فلسفی ـ زیستمانی دارد تا فرصت زیارت غدیر رسد.
▪️اگر ژرفای تجربۀ معنا به عمق رفتن میدان و جنس نسبت با خدای خویش است، زیارت #جامعۀ_کبیره اوج این وسعت و ژرفا را در آموزگاری این امام شهید در پیشروی زندگی مخاطبان خویش دارد. مخاطب رسم زیستی این امامْ دوازدهمین منزل رویش خویش را با وی دارد.
🖋 احمد #آکوچکیان
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
⚜ ساختار فلسفۀ فقه احکام
🟤 #پارادایم_اجتهادی در سه نسبت نظری با فقه احکام است:
۱. در منظر #فلسفۀ_فلسفۀ_فقه یا #ابرپارادایم یا #فرانظریۀ_پیشرفتشناخت یا فلسفۀ فقه در دین برای فقه احکام؛
۲. در منظر #فلسفۀ_فقه_احکام و سطوح درونی تحلیلی آن؛
۳. و در منظر #نظریۀ متخذ از فلسفۀ فقه، در سامانبخشی نظامهای مطلوب (تا به ضمیمۀ فقه، مرجعیت برای سازماندهی الگوی راهبردی تحول بیابد).
🟤 #پارادایم_اجتهادی در سه نسبت نظری با فقه و فلسفۀ فقه قرار دارد:
۱. از منظر #فلسفۀ_فلسفه یا #فرانظریۀ_فقه: به این مفهوم که نسبت فقه حکم با ابرپارادایم مرجع (فلسفۀ فقه در دین) معین میگردد که فلسفۀ فلسفۀ فقه نامیده میشود؛ یعنی زمانی که از فلسفۀ فقه در دین و فلسفۀ حکمت نظری ـ عملی بحث میشود در واقع از فلسفۀ فلسفۀ فقه احکام سخن گفته میشود. در این نگاه، به سراغ حکمت جامع میرویم تا مشخص شود که علم فقه در آن حکمت جامع چه جایگاهی دارد؛
۲. از منظر خود #فلسفۀ_فقه_احکام و سطوح درونی تحلیلی آن یعنی پارادایم اجتهادی فقه احکام: در این لایه، متناسب با این دانش به جای فقه احکام میتواند علم کلام، جامعهشناسی، اقتصاد و ... قرار گیرد. به بیانی دیگر، دربارۀ فقه احکام سخن گفته میشود (در اینجا خود فلسفۀ فقه مطرح است)؛
۳. از چشمانداز #نظریۀ متخذ از فلسفۀ فقه: در این صورت، پارادایم اجتهادی با نظامهای مطلوب ارتباط پیدا میکند؛ یعنی میتوان به سراغ سازماندهی الگوی راهبری تحول رفت. به تعبیری دیگر، فلسفۀ فقه میتواند پارادایم تولید کند تا به ضمیمۀ خود احکام (که نظام ارزشها است) بتواند پارادایمی برای حوزۀ عمل باشد. به این قرار در این لایه نیز از پارادایم صحبت میشود، اما پارادایمِ محصول فلسفۀ فقه و نه پارادایم مولد فلسفۀ فقه. به معنای دیگر، پارادایم محصول فلسفۀ فقه که محصول علم کلام و ... است به ضمیمۀ احکام ارزشها و اخلاقْ مقدمهای برای ورود به حوزۀ مدل اجرا و اقدام تولید میکند.
به این قرار با سه مفهوم پارادایم فقه یا پارادایم اجتهادی در رابطه با فلسفۀ فقه روبهرو هستیم.
🖋 احمد #آکوچکیان
#گروه_پژهشی_فقه_و_حقوق
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🗞 دکتر احمد #آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، در گفتوگو با همپژوهان #گروه_پژوهش_سلامت_و_سبک_زندگی به بررسی #نقش_خداوند در امنیت و آرامش روانی و معنوی انسان پرداخت. وی با طرح دیدگاههای نوین تأکید کرد که آموزههای دینی میتوانند راهگشای بسیاری از چالشهای روانی و اجتماعی در دنیای امروز باشند.
📰 این نشست که با محوریت تحلیل آموزههای دینی و تأثیر آن بر بهبود کیفیت زندگی برگزار شد، به تبیین دیدگاههای عمیق الهی دربارۀ #حس_امنیت_وجودی اختصاص یافت. دکتر #آکوچکیان دراینباره تصریح کرد: ...
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🔆 وقت تولد جوانترین امام رسم #امامت_معیار
🟢 وقت تولد جوانترین ـ چونان عیسیبن مریم ـ و با کوتاهترین دوران زندگانی، با عقلانیتی معیار ـ حتی در مکالمه با مأمون به وقت کودکی ـ امام خط امامت مصطفایی تا فاطمی تا علوی تا مهدوی است.
🔸او تجربۀ #نوپردازی_امامت امروز را با بسط دانشبنیانی در عرصۀ موضوعات گسترده و بهطور خاص فقهی (ازدواج، طلاق، ارث) از همان سنین نوجوانی نشان داد و با توجه به رخداد گسترش جمعیت و بلوغ تجربۀ مدنیت در آن زمانْ از عصر امام صادق (ع) به نظام وکالتی امام کاظم (ع) و امام رضا (ع)، آن را به شکل سیاسی ـ نظامی ارتقا بخشید و با تأکید بر اصل زیباشناسی، در ترسیمها و تفسیرهای خویش نمونه داد. این تدبیر مدنیتی بیشتر به کمک الگوی نمایندگانی و وکیلان دانشی ـ با راویانی بیشاز صد و شانزده نفر ـ، سیاسی و اقتصادی و در شکل سیاسی قیام علویان در عصر معتصم است.
تولد این امام جوان، امام #جواد (ع)، بر چشم و جان ما باشد.
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
✨ شادباش حضور تاریخی علی مرتضی (ع)
🟡 هستندگی خداوند در زمین با اسماء و صفات اوست و #امام_علی ما ترجمان این هستندگی انسانی و تاریخی است.
او با حقیقت جانش معلم لایق اوج جنس معنای زندگی و تاریخ است!
🟠 جهان هرچه به جلوتر میرود فرصت فهم عمیقتر، عینیتر، پارادایمیتر، نظریهایتر و راهبردیتر امامت بیشتر و بیشتر فراهم میشود. در این راستا، واژگان تازهای در دانش جدید در فهم #میدان_معنایی_امامت آموخته شده است، واژگانی چون:
۱. راهبری زیستمانی
۲. مدیریت استراتژیک
۳. آیندهنگاری
#امامت با اوصاف درونقرآنیْ راهبری پیشرفت انسان تا فصل معاصریت و تازهشدگی و تجدد تا فصل آیندهنگار راهبردی توسعهای در همۀ سطوح زیستمانی، جامعهشناختی تا تمدنی، بر مدار آموزههای دین الهیاتی در امتداد تجربۀ عینی نبوت و امامت مصطفایی است.
🟡 برخی انبیا تنها آموزگار مفهوم و معارف هستند و در اوج، انسان را مخاطب گرفتهاند چونان #عیسی (ع) و برخی جامعه را با لحاظ نقش انسانی در خط تبدیل مدنیت به تمدن مخاطب گرفتهاند چونان #ابراهیم (ع) و #موسی (ع) و در اوج سرجمع این دو، #محمد _مصطفی (ص) است، چه در این شبکه و چه در اجزای تفصیلی آن در تفسیر حقیقت دین و چه در اجزای عملکردی آیندهنگار آن، آنهم با رویکرد استراتژیک.
🟠 #مصطفای_نبیْ امام جان دین قرآنی است تا بیاموزد نبوت الهیاتی ظرفیت عینیتگیری آیندهنگار دارد، اما رخداد عینی و تفصیلی و بهویژه تاریخیتی آن وامدار امامت انسانهای زمینی است که خود بزرگ و لایق شوند تا تدبیرگر عرصۀ همواره ممکن تجددی جهان خویش باشند، و به اینگونه #امامت_علوی اصل ناگزیر این امامت معیار است که تنها با اسلام محمدی رخ میدهد تا معلوم شود چگونه در همین نبی معیار داشتههای زمینی آنچنان فراوری میشوند که افزونبر رسم رسالتْ رسم تدبیر معیار نیز رخ میدهد. این امامت رسالتی و نبوی با خط اوصیایی امکان عینیتگیری انسانی زمینی را نشان میدهد و میآموزد تا به اینگونه بتوان رهسپار امامت مدنی شد و از ولایت علم دین و فقه دین در بلوغ تدبیر دانشبنیان سخن گفت. رخداد تبدیل امامت نبوی به امامت علوی خاص فصل خاتمالانبیا و امام علی مرتضی است.
🌼 شادباش حضور علیمرتضی در میان ما آدمیان 🌼
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🗞 از #ولایت_فقه_جامع_دین رهسپار ولایت فقیه در همۀ سطوح اجتماعی
📰 #ولایت از آنِ فقه جامع است، نه از آنِ فقه اصغر و «فقیه در دین»، آنهم نه از منظر شخص، بلکه بهمثابۀ نماد و رأس هرم راهبردی یک سامانه و یک سیستم جامع به ولایت میرسد. دبیر #گروه_پژوهشی_تحقیق_و_توسعه_و_مطالعات_راهبردی، دکتر احمد #آکوچکیان، در جمع همپژوهان این گروه پژوهشی با اشاره به این مطلب گفت: سامانۀ دانشی، سازمانی، انسانی و برنامهای، بر بنیان نظام جامع ادراک تغییر، یعنی تفقه در دین، بر فرایند تدبیر تغییر و ترقی میتواند ولایت داشته باشد. ...
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd
🔰 چیستی اقتدار توسعهای علوم انسانی
🟡 فراوری معرفتشناخت #علوم_انسانی بهطور خاص در عرصۀ اندیشه و دانش دینی (اسلامی)، در سه سطح تحلیلی، رخ مینماید:
۱. در سطح معنا و مفهومشناسی علوم انسانی اسلامی؛
۲. در سطح امکانپذیری و سامان ادراکی جاری اندیشۀ مزبور در ذیل علوم انسانی برآمده از آن؛
۳. در سطح کارکردی این علوم بر فرض تولید آنها.
این فراوری یک منطق مشترک میان علوم انسانی و علوم انسانی دینشناخت و نیز منطق خودویژۀ علوم انسانی دینشناخت دارد.
🟢 «#کارآمدی و #اقتدار_توسعهای_علوم_انسانی» انتظار اصیل مخاطب علم، دین، مخاطب علم دینی و بدینسان مخاطب علوم انسانی دینشناخت از دیروز ظهور علم و دین و علم دینی و علوم انسانی تا به امروز است. تبلور این کارآمدی اینک در توسعۀ آیندهنگار راهبردی تجسم روشنتری دارد.
🟢 #توسعۀ_دانشبنیانْ وامدار پردازش دانشِ بنیان پیشرفت (رشد _ توسعه) است. ازهمینروی دانشِ بنیان پیشرفت یا دانش دارای اقتدار توسعهای مضمون ناگزیر فراوری دانش مبنای نظام جمهوری اسلامی است.
🟡#مدیریت_توسعۀ_نظام_جمهوری_اسلامی، با رویکرد دینشناخت قرآنی _ اوصیایی بر مدار عقلانیت اجتهادی حِکمی، وامدار آن رویکرد توسعهای و این مکتب دانشی است و به عبارتی دیگر، درونزایی تحول در جهان معاصر ایرانی _ اسلامی در گام زیرساز خویش وامدار درونزایی مکتب دانشی بنیان نظام است. این ضرورت به تدریج خودآگاه نخبگان اندیشهای و مدیریتی کشور میگردد. دانشی بنیان توسعۀ فراگیر پایدار است که دارای اقتدار درونزای توسعهای باشد. خودتکاپوی توسعهای ملت _ دولت ایران وامدار خودتکاپویی توسعهای و کارآمدی و بهرهوری دانش مبنای این نظام است.
🟡 تحولات سازوکاری نوباوهای در ایران آغاز گردیده است. برای تحقق پیشرفت در یک «نظریۀ دینشهری و ایران شهری» درونزا و «الگوی راهبری تحول» مبتنی بر آنْ طراحی و به راه افتادن سازوکارهای ایجادکنندۀ پیشرفت ضرورت دارد.
🟢 #فراوری_اقتدار_توسعهای_علم یا ایدۀ کاربردیسازی علوم و از جمله علوم دروندینی و علوم انسانی، در متن فرایند تحقق این پیشرفت جامعنگر و به این قرار سازوکار روششناخت آن ممکن میشود.
🟢#پیشرفت در نتیجۀ کارکرد سازوکارهای مستمر و بالنده اتفاق میافتد. اکنون در فرایندهای تلخ سعی و خطایی آشکار گردیده است که اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و تربیت دانشبنیان، وامدار تحقق اقتصاد دانش و به عبارتی دقیقتر «اقتدار توسعهای علم» است.
🟡 #اقتدار_توسعهای_علم ظرفیت پیشرفتآفرینی علم مبتنی بر مشروعیت مکتب مبنای این پیشرفت است.
🖋 احمد #آکوچکیان
#گروه_پژوهشی_علوم_انسانی
🌐https://roshdcsrd.ac.ir/
➺@markaz_strategic_roshd