فروشگاه کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی(شعبه قم) افتتاح شد.
مجتمع ناشران.طبقه همکف.پلاک ۴۲
@markazasnadqom
📌یک جعبه طلا در دست های خالی!
🔳به بهانه دوم مهرماه سالروز فاجعه منا و شهادت مظلومانه آیت الله مؤیدی
🔸يک روز وقتي وارد قصر فيروزه شدم بچهها آمدند گفتند جعبهاي را در خانه آتابای پيدا کرديم که داخل آن پر از طلا و چيزهاي قيمتي است. من نگاه کردم ديدم چيزهايي که داخل جعبه است قابل توجه است. لذا تصمیم گرفتم آنها را همين طوري نزد امام ببرم...
🔹 جعبه را عقب ماشين ايشان گذاشتيم و به طرف منزل امام حرکت کردیم...امام در اتاقشان در حال تماشاي تلويزيون بودند و جريانات و قضاياي روز را زير نظر داشتند. من جعبه طلا و جواهرات را خدمت امام گذاشتم و عرض کردم اينها را ما از قصر فيروزه به دست آورديم و به فکرمان رسيد که نزد شما بياوريم. ايشان دستور دادند که بگذاريد آنجا. من نیز جعبه را همان جايي که امام گفته بود گذاشتم و بعد دو باره نشستم و مختصري از قضاياي قصرفيروزه را به عنوان گزارش به ايشان گفتم.
🔸 گفتم که تعدادي پاسدار و کميتهاي آن جا در اختيار ما هستند که براي حقوقشان نياز به پول داريم. حضرت امام هم نامهای برای دکتر ابراهيم يزدي که آن موقع معاون آقاي بازرگان بودند، نوشتند؛ به اين مضمون که ايشان خدمت شما ميآيد، بودجهاي را که نياز دارد در اختيارشان قرار دهيد. من هم نامه را برداشتم و نزد آقاي دکتر يزدي رفتم ، ايشان هم مرا به يک نفر ديگر حواله دادند، آن شخص هم به يک نفر ديگر حواله داد. نشان به آن نشان که تا الان هم هنوز دستور امام اجرا نشده است. البته من ديگر اين ماجرا را خدمت امام گزارش نکردم. چون نميتوانستم به امام بگويم که دستور شما را اجرا نکردهاند.
🔹بالاخره مجبور شدم که دست خالي برگردم. چون ديدم اينها پولي در اختيار ما نميگذارند. از رسانهها شنيده بودم که امام فرمودهاند افراد ميتوانند در اين خصوص از سهم امام استفاده کنند. براي همين به مسجد آمدم و اعلام کردم کساني که سهم امام و وجوهات بدهکارند نزد من بياورند تا بتوانم به دستور امام حقوق اين افرادي را که به عنوان پاسدار هستند بدهم. خب مقداري پول به عنوان سهم امام افراد آوردند و ما توانستيم حقوق اين افراد را بدهيم.
📚مهاجر الی الله، خاطرات شهید آیت الله محمد رضا مؤیدی نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ص229
@markazasnadqom
فرودگاه بریتانیا در اراضی کشاورزی قمیها!
۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۳
#اسناد_قم
@markazasnadqom
📌به بهانه درگذشت پژوهشگر برجسته و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان
🔻ساواک: نوشتههای محمود حکیمی اکثرا مضره و زمینهساز است
📝از جمله کتابهایی که در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی حساسیت ساواک را برمیانگیخت آثار محمود حکیمی بود. استقبال از کتب حکیمی به گونهای بود که در اغلب نقاط کشور حتی در دوردستترین شهرها از مرکز آثار او مخاطبان خود را داشت. این مسئله وقتی مهمتر مینماید که مبارزان مشهور سیاسی که تحت تعقیب ساواک نیز قرار داشتند با آثار حکیمی آشنا بودند؛ آثاری که به گفته ساواک «مضره و زمینهساز» است.
#اسناد
🔗اینجا بخوانید:
https://irdc.ir/0002R7
📌ماجرای یک تصادف
وقتی زلزله کاخک اتفاق افتاد حاج آقا مهدی به من گفت میخواهم به کاخک بروم چون بهائی ها دارند بچه هایی را که پدر و مادرشان را از دست داده اند برای نگهداری می برند و آنها را بهائی می کنند...شب را منزل آیت الله صدوقی در یزد ماندیم. صبح دو تا جیپ آهو متعلق به یکی از تجار یزد به ما دادند.حاج آقا مهدی(گلپایگانی) صندلی جلوی ماشین نشسته بود. سید مهدی آل طعمه و تاجر تهرانی صندلی عقب. در ماشین دیگر هم من جلو نشسته بودم و آقای گزاری و یک نفر دیگر عقب.
🔸جاده طبس، جاده بدی بود و خاک نرمی داشت. حاج آقا مهدی برای آنکه عمامه اش خاکی نشود، آن را در دستمالی گذاشته و داخل داشبور قرار داده بود..ماشین جلویی حاج آقا مهدی و ماشین عقبی هم ما بودیم.ما با فاصله حدود صد یا دویست متر از هم در حرکت بودیم.کامیون باری که از طرف مقابل می آمد و راننده اش جوان بیست ساله ای بود می خواست سر پیچ از ماشین حاج آقا مهدی سبقت بگیرد که برخوردی رخ داد و حاج آقا مهدی در پی این تصادف مجروح شد.
🔸من وقتی رسیدم دیدم سر ایشان برهنه است.عمامه اش را روی سرش گذاشتم و آن را با دست گرفتم تا بلکه خون ریزی سرش کمتر شود.اما خون ریزی به حدی بود که از بین انگشتان من خون بیرون می زد.در بین راه متوجه شدم که خون ریزی بند آمده است.همان جا فهمیدم که کار تمام شده است.
🔹وقتی اویسی فهمید پیام داد که هلیکوپتر میفرستیم تا جنازه را به قم ببرد.آیت الله صدوقی گفتند من جنازه را جز به آمبولانس بیمارستان گلپایگانی تحویل نمی دهیم.هوا گرم بود.چندین قالب یخ آوردند.داخل آمبولانس چیدند و جنازه را به قم رساندند.
🔳حاج آقا مهدی گلپایگانی فرزند ارشد آیت الله گلپایگانی در بامداد ۳۱ شهریور ۱۳۵۷ بر اثر تصادف رحلت کرد. تشییع جنازه او در قم به ویژه به دلیل نزدیکی به حادثه 17 شهریور به تظاهرات علیه رژیم طاغوت تبدیل شد.
📚خاطرات سید محمد آل طه ص150
📷تشییع جنازه سید مهدی گلپایگانی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
https://t.me/maasqom/45
@markazasnadqom
مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار می کند:
نشست های تاریخ شفاهی
با موضوع:
کارکرد تاریخ در نگارش رمان فانتزی
با حضور :
مسعود آذرباد
زمان:شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶
مکان:میدان معلم ، کوچه ۲۲ پلاک ۲۶
@markazasnadqom
📌انتشار مجموعه کتاب «بعرض عالی میرساند»
🔹بعرض عالی می رساند مجموعه ۵۰۶۷ نامه و ۱۵۱۳ سند، مربوط به سالهای ۱۳۰۶_۱۳۱۹ یعنی دوره استقرار محمد باقر متولیباشی به عنوان تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها است.
🔸این اسناد علاوه بر روایت بخشی از تاریخ اجتماعی این دوره ، شامل اطلاعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوان جذاب و جالبی برای محققین و پژوهشگران تاریخی است.
🔹این کتاب از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است و به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
@markazasnadqom
📌کالبدشکافی تیمورتاش
🔸مهر ماه۱۳۱۲-مدعی العموم دیوان جزای عمال دولت هستم. چند روزی است [آقای داور] اظهار داشتند خبر تازه و مهمی که امروز دارم این بود که آقای صدرالاشراف وزیر عدلیه با تلفن بمن گفت آقای تیمورتاش در محبس فوت کرده اند.با طبیب قانونی برویم برای معاینه جنازه و تنظیم صورتمجلس.گفتم در مردن اشخاص معمول نبوده مدعی العموم برود خود طبیب قانونی کافی است اظهار کردند که آقای آیرم رئیس نظمیه تقاضا دارند. مدعی العموم هم حاضر باشد.
🔹در راهروئی که اتاق محبوسین مخصوص بود رفتیم. روی تختخواب تیمورتاش خوابیده بود.بیجامه ابریشم سفید که روی سینه اش به حروف فرانسه (الف و تا) برودری [گلدوزی] شده بود برتن داشت.رنگ بدن که سرد بود بکلی زرد و ناخن ها کبود بود.معاینه طبی به عمل آمد.مذاکراتی هم بین دکتر علیم الدوله و دکتر قزل ایاغ شد و ترتیب حمله قلبی که مدعی بودند عارض شده و در چه ساعت شب به آنها رسیده و وقتی دکتر آمده تیمورتاش مرده بود نیز مذاکره شد از انفرمیه کشیک هم سؤالاتی کردند.
🔸در این گیرودار آقای راسخ می گفت بلی چند روز بود مبتلا به آنژین دوپواترین بوده بیچاره نمیدانست آنژین دوپواترین چیست یک چیزی یاد گرفته بود.در هر حال صورت مجلس نوشته شد از آنجا بیرون آمدیم وقتی به دیوان جزا رسیدیم دیدم دکتر قزل ایاغ به قدری ناراحت است که روی صندلی افتاد.قندداغ خواست.خورد بعد از مدتی مکث و تأمل گفت یک چیزی میگویم اما قسم بخور که به کسی نگوئی
🔹 گفتم چیست؟ گفت نیمورتاش نمرد بلکه او را مسموم کرده اند.این حرف در نظر من غریب آمد. بعد گفت اشتباه نکردم مسلم است او را کشته اند. گفتم پس چرا تصدیق کردید که به مرگ طبیعی مرد گفت میخواهی منهم مثل او بشوم؟ خداحافظی کرد و رفت.عصر بیچاره دچار حمله سختی شده بود. فردا که به عیادت او رفتم التماس کرد مبادا این حرف به جائی گفته شود که دودمان من به باد خواهد رفت.
📚خاطرات عباسقلی گلشائیان مندرج در یادداشتهای دکتر قاسم غنی جلد چهارم صص۴۸۷_۴۸۸
📷تیمورتاش در کنار شیخ خزعل
🗓۹ مهرماه ۱۳۱۲ تیمورتاش که نقش مهمی در استقرار دیکتاتوری رضاخان را بر عهده داشت به دست او در زندان کشته شد.
@markazasnadqom
ساعت کاری فروشگاه کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی (شعبه قم)
شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۱
مجتمع ناشران، طبقه همفک، پلاک ۴۲
برای سفارش کتاب یا اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۷۷۳۸۳۸۴ تماس حاصل فرمایید.
@markazasnadqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژگی آثار شهید مطهری درباره حوزه و روحانیت
حجت الاسلام باقریفر مؤلف کتاب «سازمان مطلوب روحانیت از منظر شهید مطهری»
شبهای حوزه
@markazasnadqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آسیب های سازمان روحانیت از منظر شهید مطهری
حجت الاسلام باقریفر مؤلف کتاب «سازمان مطلوب روحانیت از منظر شهید مطهری»
شبهای حوزه
@markazasnadqom
مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار می کند
سهشنبه های تاریخ شفاهی
بررسی کتاب «ماهورزاد»
زندگی نامه شهید محمد فارسی
با حضور نویسنده اثر خانم «سبا نمکی»
زمان:سهشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷
مکان:میدان معلم، کوچه ۲۲، پ۲۶
@markazasnadqom
تنها یک استثناء!
🔸به دنبال جنگ اول اعراب و اسرائیل که متعاقب تأسیس دولت اسرائیل رخ داد جو عجیبی در ایران پدید آمد از یک سو نیروهای غیر مذهبی نسبت به اسرائیل موضع حمایتی گرفتند به عنوان نمونه حزب توده در راستای مواضع شوروی و نظر استالین مبنی بر این که دولت اسرائیل نماینده بورژوازی به شمار میرود و نیرویی مترقی است و اعراب نماینده نظام فئودالی هستند و لاجرم نیرویی عقب مانده هستند، از نیروی مترقی یعنی اسرائیل حمایت میکردند.
🔹بجز نیروهای چپ نیروهای لائیک نیز از اسرائیل حمایت میکردند. همچنین در همین دوران علی اصغر حکمت که وزیر امور خارجه ایران بود، در پی ایجاد رابطه سیاسی میان ایران و دولت اسرائیل بود. لذا روشنفکران راست و چپ در قبال اسرائیل موضع موافق هم داشتند.
🔸این موضع تا سال ۱۳۴۶ و جنگ ژوئن ۶۷ میان اعراب و اسرائیل در میان روشنفکران ایرانی ادامه داشت به عنوان مثال مرحوم خلیل ملکی در سال ۱۳۴۲ دیداری از کشور اسرائیل کرد و از اقداماتی که در آنجا همچون تشکیل اتحادیه های کارگری شده بود به شدت دفاع کرد. همچنین مرحوم جلال آل احمد مقاله ای نوشت تحت عنوان «دیدار از ولایت اسرائیل». این مقاله را من در سالهای ۴۲ و ۴۳ که در زندان بودم .خواندم مقاله ای بسیار احساسی بود در این مقاله جلال آل احمد اسرائیل را با کلخوزهای شوروی مقایسه کرده و اظهار نظر کرده بود که از لحاظ سوسیالیستی این کیبوتصها بسیار اصولی تر و موفقتر و پیشرفته تر هستند. آل احمد در مقدمه آن مقاله نوشته است که به دنبال مسافرت شش ماهه ای که به دعوت دولت اسرائیل من و همسرم به آنجا سفر کردیم، تحت تأثیر اقدامات اسرائیلی ها واقع شدیم.
🔹منظور من از ذکر این مثال نشان دادن این مسأله بود که تقریباً هـ همه روشنفکران در آن سالها نسبت به اسرائیل نظر موافقت داشتند ولی در این میان یک استثنا وجود داشت. این استثنا نیروهای مذهبی .بودند لذا در آن سالها و سالهای بعد تنها صدایی که در ایران در اعتراض به اقدامات اسرائیل بلند شد از سوی این نیروها بود. در سال ۱۳۲۷ مرحوم آیت الله کاشانی طی دعوتی از مردم خواست تا در مسجد شاه در اعتراض به جنایات اسرائیل گرد هم آیند.
🔸در آن میتینگ چند گروه از جمله فداییان اسلام اتحادیه مسلمین، انجمن اسلامی دانشجویان و خداپرستان سوسیالیست شرکت داشتند در آن مراسم مرحوم طالقانی مرحوم نخشب مرحوم مهندس شکیب نیا و مرحوم سید عبدالحسین واحدی و حاج سراج انصاری سخنرانی و طی آن اقدامات رژیم اسرائیل را محکوم کردند. در پایان هم قطعنامه ای قرائت شد که بر اساس آن مقرر شده بود تشکیلاتی به منظور نام نویسی برای تعلیم و اعزام نیروهای داوطلب به جبهه های نبرد اعراب و اسرائیل ایجاد شود. همچنین پیشنهاد تأسیس صندوقی به منظور جمع آوری کمک مالی برای فلسطینی ها داده شده بود. به دنبال این ،میتینگ دفتر اتحادیه مسلمین که در خیابان خیام قرار داشت به عنوان محل ثبت نام از داوطلبین تعیین شد. از این اقدام استقبال قابل توجهی به عمل آمد و گروه کثیری برای نام نویسی به آنجا مراجعه کردند. فردی به نام حاج ابوالقاسم رفیعی هم که از افراد برجسته فداییان اسلام بود و سابقه خدمت در ارتش داشت وظیفه تعلیم و آموزش داوطلبین را بر عهده گرفت.
نیم قرن خاطره و تجربه دکتر عزت الله سحابی ص 95-96
https://t.me/maasqom/47
@markazasnadqom
مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار می کند:
سه شنبه های تاریخ شفاهی ١٤
بررسی کتاب جمعه دوم آوریل
(شهید محمد حسن ابراهیمی به روایت همسر)
با حضور: نویسنده اثر زهره شریعتی
زمان سه شنبه ٨ آبان ١٤٠٣
میدان معلم کوچه ٢٢ پلاک ٢٦
@markazasnadqom
📌سلسله نشست شب های حوزه
🔺روحانیت و مرزبانی از جامعه در نگاه آیت الله مصباح یزدی
🔻با ارائه : حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی
⏰شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
🏠قم میدان معلم کوچه ۲۲ پ۲۶ مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم
@markazasnadqom
مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم:
گزارش رونمایی از کتاب «بعرض عالی می رساند»
مراسم رونمایی از کتاب «بعرض عالی می رساند» چهارشنبه 9 ابانماه 1403 با حضور محققان و پژوهشگران تاریخ در سالن حضرت خدیجه کتابخانه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد.
در شروع این نشست حجت الاسلام فروغی گزارشی از فعالیت های مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال 1359 تا امروز ارائه کرد و از ضبط حدود 40 هزار ساعت مصاحبه و انتشار حدود 300 جلد کتاب تاریخ شفاهی در طول این سالها خبر داد.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم، تعداد منشورات مرکز اسناد تاکنون را 1252 عنوان ذکر کرد که کتاب بعرض عالی می رساند نود و دومین جلد از منشورات سندی این مرکز می باشد.
وی افزود: در دو سال اخیر تاریخ شفاهی هنر قم یکی از فعالیت های جدی مرکز اسناد بوده که دو جلد در رشته نویسندگی و شعر و خوشنویسی به زودی منتشر خواهد شد.
ایشان درباره کتاب بعرض عالی می رساند ابراز داشت: این کتاب حاصل اعتماد و راهنمایی آقای جعفریان و تلاش مستمر و طولانی خانم کوشکی است و مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه خود می داند که نسبت به انتشار اسناد مربوط به قم، حوزه و روحانیت اهتمام داشته باشد.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام جعفریان گزارشی از روند دستیابی به اسناد این کتاب ارائه داد.ایشان در بخش اول سخنرانی خود گفت: «این اسناد از طریق آقای محمد گلبن در اختیار من قرار گرفت. گلبن (1314 ـ 1392): مردی روستا زاده از نواحی اردستان ـ از روستای کهیاد یا کهیاز ـ که با اتکا به استعداد خود، خیلی زود توانست خود را به عنوان یک پژوهشگر حوزه ادبیات و تاریخ در تهران تثبیت کند. در فضیلت مرحوم گلبن همین بس که به رغم آن که 36 سال تمام در شرکت میتسوبیشی کار کرد، آنی از کارهای تألیفی و نگارشی خود دست نکشید و اگر امروز کسی نداند که شغل رسمی او چه بوده، فکر می کند که او همه اش مشغول تحقیق و تتبع علمی بوده است. گلبن در سالهای بیماری که ناتوان شده بود، اسناد ونشریات فراوان خود را به دو کتابخانه عرضه کرد. مطبوعات وی به کتابخانه آستان قدس رفت که امیدوارم فهرست شده باشد و سپس اسکن، و در اختیار عموم باشد. کتابهای او و بخش اندکی از مطبوعات وی، به کتابخانه مجلس منتقل شد که همان وقت، تصمیم بر این شد که در کتابخانه شماره 2 یا همان سنای سابق بماند. دوستی ما از سالها قبل از آن بود و همین دوستی بود که سبب شد تا اسنادی که امروز شاهد انتشار آنها در دو مجلد هستیم، به آستانه قم عرضه شود. مجموعه خریداری شد و در کتابخانه قرار داده شد. بعدها اسکن شد و توسط خانم کوشکی در طول بیش از ده سال به مرور پیاده سازی، تدوین و منتشر شد.»
حجت الاسلام جعفریان در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به هدف تاریخ که «گزارش ما وقع» و «نقل حوادث و رویداها» است افزود: «بدون در اختیار داشتن «گزارش ما وقع» کاری نمی شود کرد. کسی بهترین و درست ترین تحلیل را می کند که بیشترین معلومات را نسبت به «وقایع» دارد.... بدین ترتیب می شود گفت، جمع آوری و انتشار اسناد و مدارک و به عبارتی «گزارش ما وقع» با تفسیر و تحلیل دقیق آنها، در پروژه هایی که «مورخان» بر می دارند، امری ممکن و در بهبود کار تاریخ نویسی مهم است. این که شما، دهها هزار سند اقتصادی یا مثلا در خصوص چگونگی زمینداری داشته باشید، آنها را تصحیح و منتشر کنید، و سپس بر اساس آنها، و در چارچوب توان و کشش آنها برای دادن خروجی تحلیلی، دست به تحلیل بزنید، دو اقدام مکمل است».
خانم فرشته کوشکی محقق و پژوهشگر این اثر سومین سخنران جلسه بود. وی با اشاره به مراحل کار بر روی این اسناد گفت:«این اسناد با چند قلم انجام شده بود و برخی خط ها بسیار بدخط و آشفته و در برخی صفحات بدون نقطه بود به همین دلیل هیچ کس حاضر به همکاری با من نبود. در مرحله اول پیاده سازی را خودم انجام دادم در مرحله مقابله نیز خودم این کار را انجام دادم و حتی المقدور تلاش خود را برای برطرف کردن ابهامات به کار بستم.این اسناد 1500 فریم بود که در مرحله آخر به هر نامه یک شماره داده شد که به بیش از 5 هزار نامه رسید که برای مطابقت اسناد هم کار را ساده می کرد. تعدادی دفترچه ملحقات از جمله اشعار و خلاصه نویسی از کتاب های مختلف بود که این کتاب آمد.»
وی افزود:«اطلاعات زیاد و مفیدی در این اسناد وجود دارد از زیست اجتماعی و مسائل سیاسی، ادبیات، مشاغل، مکان ها و راه ها، تکه کلام ها، مسائل فرهنگی، روزنامه های آن زمان، تغذیه ها و کشت های مربوط به قم و همچنین لیست عتیقه جاتی که توسط پوپ تهیه شده است و صدها اطلاعات دیگر در این اسناد وجود دارد. در نهایت باید به اسناد مربوط به حوزه و روحانیت باید اشاره کرد. این اسناد در طول ده سال گاهی روزی ده یا دوازده ساعت از من وقت گرفته است.»
سخنران نهایی این جلسه آقای محسنی بود که سخنرانی خود را با تعریف سند و انواع آن آغاز کرد و از اهمال و بی توجهی به سند در ایران اشاره کرده و گفت:«ما ایرانی ها از بی مبالات ترین مردم در نگهداری اسناد تاریخی بودیم. شاهد آن در دوره معاصر و در قم اسناد مدارس قم از جمله حکیم نظامی، دین و دانش و امیرکبیر و اسناد شهرداری و فرمانداری است.سوال مهمی اینجا مطرح است که اساسا چرا اسناد حرم مطهر باید در دست آقای گلبن باشد؟» محسنی با اشاره به دشواری های سندپژوهی، سعی و تلاش طولانی خانم کوشکی را مغتنم دانسته و ضرورت ارجگذاری این تلاش ها را یادآور شد.ایشان درباره اطلاعات ارزشمندی که در این کتاب وجود دارد به مشاغل و القاب رایج در قم اشاره کرده و این کتاب را منبع خوبی برای پژوهش های تاریخی معرفی کرد.
این مراسم با رونمایی از کتاب بعرض عالی می رساند به پایان رسید.
@markazasnadqom
✅️ در رونمایی از کتاب «بعرض عالی میرساند» مطرح شد: گزارشات اندکی از ۱۰۰ سال گذشته ایران در دست داریم/ به همان اندازه که «تمدن ساز» بودیم، «تمدن سوز» هستیم
به گزارش شفقنا، حجت الاسلام محمدحسین فروغی در مراسم رونمایی از این کتاب اظهار داشت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار خود را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و عمده کار آن هم تاریخ شفاهی و اسناد بوده است. عمده کارهای مرکز گرچه تاکنون مربوط به تاریخ شفاهی علما، هنرمندان، فعالان صنعت و مسئولان بوده است اما تاحدودی هم مرکز وارد اسناد مربوط به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هم شده است.
وی با بیان اینکه کتاب دوجلدی «بعرض عالی میرساند» ۹۳ امین کار منتشرشده توسط این مرکز به شمار می رود، گفت: فضای مرکز اسناد انقلاب اسلامی از سال ۱۴۰۰ به سمت فضای فرهنگی تری رفته است و در طول این دوسال حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ ساعت تاریخ شفاهی هنرمندان قم ضبط شده است که درواقع کارهای برزمین مانده بوده است.
https://fa.shafaqna.com/news/1911746/
جزئیات 👆👆👆
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_farsi
📌سلسله نشست شب های حوزه
🔺هویت صنفی روحانیت در نگاه علامه حکیمی
🔻با ارائه : حجت الاسلام ایزد پناه
⏰شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح
🏠قم میدان معلم کوچه ۲۲ پ۲۶ مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم
@markazasnadqom