eitaa logo
مرکز تفقه علوم اسلامی
271 دنبال‌کننده
132 عکس
36 ویدیو
27 فایل
‏«مرکز تفقه علوم اسلامی و الگوهای حکمرانی» به فهم عمیق و فقیهانه وحی و امتداد آن در علوم، نظامات اجتماعی و الگوهای حکمرانی می پردازد. #مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی ارتباط با مدیر: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ جلسه بیست و یکم از درسگفتار ▫️مدرس: آیت‌الله ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حَنان | یحیی
حوزه علمیه هنوز به حکومت نرسیده است در این انتخابات، حوزه علمیه همه توان خود را بسیج کرد تا مردم را به انتخاب درست برساند، همه علما، سخنرانان، نهادهای دینی پشت سر کاندیدای ارزشی قرار گرفتند اما کاندیدای رقیب که نه برنامه خاصی داشت، نه جاذبه ای، نه کارنامه ای، نه بیانی و با وجود نقطه ضعف های آشکار با فاصله قابل توجه ای پیروز شد و ریاست جمهوری کشور ایران را برعهده گرفت. این نشان می دهد حوزه علمیه از مناسبات اجتماعی عقب مانده است و از جایگاه راهبری و هدایت اجتماعی فرسنگ ها فاصله دارد. حداکثر توان او اعزام مبلغ به تعدادی روستا و مسجد است که طیف خاصی از مومنین را پوشش می دهد. نتیجه این انتخابات فرصت خوبی است که مسئولین حوزه علمیه (خصوصاً شورای عالی حوزه) و نهادهای وابسته همچون دفتر تبلیغات و جامعه مدرسین و... عملکرد خود را نقادی و آسیب شناسی کنند. چرا با طیف وسیعی از مردم بیگانه شده ایم و زبان مشترک نداریم؟ باید بپذیریم بخش وسیعی از جامعه نه مسجد می آیند و نه حرم و نه هیئت و نه پای تلوزیون سمت خدا می بینند، در نتیجه هیچگاه با روحانیت مواجهه ندارند. ساختارهای تبلیغی حوزه در تبلیغ و ارشاد این بخش از جامعه دچار انسداد است، لذا اگر همه طلبه ها را هم برای تبلیغ گسیل دارد، نمی تواند این طیف را پیدا کند و با آن سخن بگوید. بله تبلیغ چهره به چهره تا حدی می تواند این مشکل را جبران کند ولی باز چند درصدی بیشتر توفیق ندارد. ریشه مشکل، پیچیده شدن مناسبات زندگی انسان مدرن شهری است که اجازه حضور روحانیت را به آن نمی دهد، درحالیکه تبلیغ حوزوی در سطح مناسبات روستایی باقی مانده است. مناسبات مدرن زندگی شهری، نیازی به طلبه و روحانیت پیدا نمی کند و تمام شئون زندگی را بر مدار علم و فناوری های جدید و با تکیه بر شبکه های جهانی پیش می برد. امروزه ابزار اداره چنین انسانی، ساختارهای اجتماعی و الگوهای حکمرانی است که نقش حوزه های علمیه به عنوان جریان دهنده دین در عرصه حیات اجتماعی نیز در آنها کمرنگ و حداقلی است. شکل گیری ساختارهای پیچیده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قوانین، برنامه ها، آئین نامه هایی که همگی سبک زندگی انسان امروزی را تعیین می کند، چه نسبتی با دین برقرار می کند؟ اگر دینی بودن آنها را صرفاً به عبور از فیلتر شورای نگهبان دانستیم که عدم مخالفت قطعیه آن احراز نشود، به نحوی که انواع مکتب های مدرن لیبرال و سرمایه داری نیز با اندک ظاهرسازی از آن عبور می کنند، نباید انتظار داشته باشیم، انسانی که محصول تربیت این ساختارهاست، در بزنگاه انتخابات انتخابش دینی باشد. حوزه علمیه (مشخصاً شورای عالی حوزه) هشدار حدود دو دهه پیش رهبری مبنی بر مدیریت تحول را جدی نگرفت و همچون دیگر مطالبات رهبری مانند علوم انسانی اسلامی به فراموشی سپرد، اکنون نتایج این کم کاری را نمی توان با رزمایش چند روزه طلاب جوان جبران کرد و جامعه را به تشخیص درست و صواب رساند. مسأله عمیق تر از کم کاری در جهاد تبیین و معرفی دستاوردهای دولت شهید رئیسی است، مساله سکولاریسم پنهان و ساختاری حوزه و حکومت است، حوزه هنوز به حکومت نرسیده است! یحیی عبدالهی
حیات الدنیا و حیات الأخرة.pdf
2.19M
📚 گفتارهای موضوعی آیت الله میرباقری ـ جلد۱۷ 🔸حیات الدنیا و حیات الأخره (دو گونه زیستن در عالَم أرض)🔸 📌 نسخه مناسب چاپ در ابعاد A4 🔘 @mirbaqeri_tafsir
حیات الدنیا و حیات الاخره .docx
91.6K
خلاصه ای از سخنرانی دهه محرم استاد میرباقری سال 1402‏ 🏠@markaztf
حیات الدنیا و حیات الاخره .pdf
529.4K
خلاصه ای از سخنرانی دهه محرم استاد میرباقری سال 1402‏ 🏠@markaztf
🔹فلسفه اخلاق از منظر کتاب و سنت 🔰آشنایی با دیدگاه شهید آیت‌الله ارائه دهنده: استاد : چهارشنبه، ۲ مردادماه، ساعت ۱۴ الی ۱۶ : ساختمان مفید، طبقه چهارم مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی (ع)
🔻 تفقّه جامع، «حکمت» و «عرفان» را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ تفقّه در احکام، به‌تنهایی کافی نیست. مگر دین فقط در احکام خلاصه می‌شود؟ آن هم احکام عمدتاً فردی که واحد مطالعه‌ و موضوع آن تنها فرد است و جامعه را در برنمی‌گیرد. ⚡️ ما نیاز به تفقّهِ در دین داریم، نه صرفاً تفقّه در احکام. اگر تفقّه فقیه فراتر رود و وارد فضای تفقّه در حوزۀ ارزش‌ها و بینش‌ها نیز بشود، تفقّه او تبدیل به خواهد شد. ⚡️ تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ و شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری را نیز بر عهده بگیرد. (۱۳‌۸۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
درس تحول جلسه روز دوشنبه 15مرداد1403.mp3
21.83M
پیشنهاد شنیدن صوت جلسه ⏪ جهت داری علوم انسانی و موضوع شناسی فقه 💠 آیت الله شیخ صادق لاریجانی جلسه سوم 📆 دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس سرفصل های بحث: تاثیر انسان شناسی در علوم انسانی تاثیر پیش فرض ها و ارزش ها در کشف حقایق تاثیر نحوه های حیات در اندیشه و تصورات (حیات ایمانی و حیات طیبه/حیات ظلمانی و مادی) اتحاد عاقل به معقول یعنی تاثیر حیات ایمانی بر علم ارتباط علم با ارزش ها تاثیر علوم انسانی در موضوع شناسی فقه 🏠@markaztf
بازنشر به مناسبت آغاز سال تحصیلی: درآمدی بر روش آموزش و پژوهش در علم اصول استاد سیدمهدی میرباقری 📚ijtihadnet.ir/درآمدی-بر-روش-آموزش-و-پژوهش-در-علم-اصول 🏠@markaztf
⭕️کاربست متقن «روش اجتهادی» و فهم صحیح سیره ائمه علیهم‌السلام 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ♦️«لازم است بتوان با متد و روش فقاهت حقایق اسلام را (احکام، اصول، معارف و همه چیزهای لازم، حتی تاریخ اسلام را) (فهمید). بدون آگاهی و دانش و قدرت تجزیه و تحلیل نمی‌شود فهمید. این زندگی ائمه علیهم‌السلام را که این‌قدر درباره‌اش اشتباه کردند، ائمه علیهم‌السلام را به عنوان یک چهره‌ای منفی گریزان از مسئولیت، تسلیم در مقابل دستگاه‌های زور و ظلم و جور معرفی‌کردن، این به خاطر عدم فهم روایات و احادیث بوده است. علمای بزرگ و فقها به این چیزها خودشان را مشغول نمی‌کردند. معمولاً طبقات متوسط از اهل علم به این کار خودشان را مشغول می‌کردند. آن‌ها هم نمی‌توانستند درست استنباط کنند. ما وارد این روایات شدیم دیدیم همین روایاتی که در مناقب هست این‌ها چیز دیگری معنا می‌دهد، نفهمیدند. ائمه به هیچ‌وجه نقششان نقش منفی تسلیم‌پذیر بیمارگونه نیست.» 📕بیانات در مراسم عمامه‌گذاری مسجد مجد؛ ۱۳۶۷/۱۲/۱۵ @tarafdare_mardom 🏠@markaztf
💠🌐💠 ‏«تفقه، علوم، الگوها»، سه مرتبه تحقق دین در جامعه‏ یحیی عبدالهی جریان و تحقق دین در جامعه در یک صورت بندی کلی می بایست در سه مرتبه «مکتب ها، علوم، الگوها» تحقق یابد؛ «مکتب»، ‏محصول تفقه دینی است به نحوی که کلیه معارف کتاب و سنت در یک موضوع خاص استنباط شود و در یک نظام مستند به دین، ‏جمع آوری گردند. مکتب، جامع معارف و احکام «توصیفی، ارزشی و تکلیفی» که به صورت یک نظام، استنباط شده اند؛ به عنوان ‏مثال هستی، انسان، جامعه، تاریخ، اخلاق، معرفت، تعلیم و تربیت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، سلامت از جمله محورهایی است که ‏می بایست مجموعه معارف وحی حول آنها به دست آید. البته میان این موضوعات نیز می بایست یک نظام جامعی وجود داشته ‏باشد تا هر عنصر در جایگاه بایسته خود قرار گیرد و روابط موضوعات بایکدیگر و تأثیر و تأثر آنها قابل ملاحظه گردد؛ در واقع ‏هر مکتب را می بایست در «نظام جامع مکاتب» که به مثابه نقشه علمی تفقه است ملاحظه کرد. دستیابی به این نظام جامع مکاتب ‏و مکتب های ذیل آن به نحوی که بالاترین ظرفیت استناد به وحی در آن لحاظ شده باشد، نیازمند «تکامل روش تفقه» است.‏ در مرتبه دوم، مکتب ها می بایست در «علوم و دانش های تخصصی» امتداد پیدا کنند و از این طریق، با کاربست حداکثری عقل ‏و تجربه، معارف وحی را در حوزه های مختلف و متنوع دانشی بسط دهیم. ویژگی این مرتبه این است که از طرفی نظریه پردازی و ‏تولید علم فرایندی عقلی و تجربی است، از طرف دیگر، این نظریه پردازی، ذیل مکتب و در امتداد آن صورت می گیرد. اگر در ‏مرتبه نخست، در دستیابی به مکتب، می بایست با روش تفقه به استنباط مفاهیم وحی بپردازیم، اما در این مرتبه، مفاهیم و ‏ساختارهای دانش امری استنباطی نیست، بلکه ساخت و سازه بشری است که می بایست معارف مکتب را در ساحت علم و ‏دانش، امتداد بخشد. علاوه بر این، دانش ها می بایست ناظر به حل مسأله و رفع نیازمندی های فردی و اجتماعی سامان پیدا کنند؛ ‏در اینصورت طبیعی است که تغییر و تحول در دانش ها، هم سرعت و آهنگ بیشتری خواهد داشت و هم اختلاف و تنوع نظر در ‏آن بیشتر خواهد بود. بسط معارف از طریق دانش ها، همچون رشد درختی است که شاخه های اصلی آن، شاخ و برگ پیدا کرده و ‏تکثیر می شود؛ البته می دانیم اینگونه نیست که میان مکتب ها و دانش ها رابطه یک به یک خطی باشد، به گونه ای که ذیل ‏هرمکتب، یک دانش پدید آید، بلکه روابط پیچیده ای میان مکتب های مختلف و دانش های مختلف شکل می گیرد به نحوی که ‏مجموعه ای از مکتب ها در یک دانش حضور پیدا می کند. براین اساس دینی بودن این علوم و دانش ها به ابتنای آنها بر مکاتب ‏وحی برمی گردد، نه اینکه در هر مساله علمی درصدد اثبات آن با مراجعه به نصوص و ادله وحی باشیم. اساساً این تلقی از علم ‏دینی که می بایست همه موضوعات آن مستند به وحی باشد، تلقی ضعیفی است.‏ در مرتبه سوم، تحقق مکتب و علم در عینیت با «الگوها، برنامه ها و ساختارهای اجتماعی» واقع می شود. امروزه تمام ساحت ‏های زندگی انسان از تحصیل و اشتغال و خانه داری و... تا روابط اجتماعی (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) آنها همگی درون ‏چهارچوب ها و الگوهای مشخصی که از قبل طراحی شده اند واقع می شود، به گونه ای که اراده انسان ها را در یک ‏فرایند نرم، مدیریت و راهبری می کنند. «الگوها و ساختارها» درعصرحاضر همه مرزهای زندگی فردی و اجتماعی انسان ها را ‏درنوردیده است؛ از نظام ها و ساختارهای بین المللی گرفته تا ساختارهای اجتماعی مانند: الگوی معماری و شهرسازی، نظام ‏تعلیم و تربیت و تحصیل علم، الگوی خوراک و پوشاک، نظام اقتصادی و سیاسی و... همه را طراحی کرده و با قدرت هنر و رسانه ‏و همچنین الزامات قانونی، آنها را ارزشگذاری می کند و اجازه تخلف به کسی نمی دهد. نکته حائز اهمیت اینکه همه این ‏ساختارها مبتنی بر مبانی و مفاهیم ارزشی خاصی طراحی شده و در بطن خود حاوی فرهنگ و اخلاق خاصی است و غایات ‏خاصی را دنبال می کنند. الگوها و ساختارهای اجتماعی هرچند سازه بشری و محصول عقلانیت اجتماعی است، اما همواره بر ‏مکتب ارزشی و علم خاصی تکیه دارد؛ جامعه دینی آنگاه محقق می شود که این الگوها و ساختارها در امتداد معارف دینی شکل ‏بگیرد و کارکرد و نتیجه آن، هدایت و تربیت دینی و تحقق سبک زندگی اسلامی باشد؛ از این روی، مکتب و علم دینی می بایست ‏در گام سوم به الگوها و ساختارهای اجتماعی منتهی گردند. چنانچه پیرامون علم دینی ذکر شد، دینی بودن یک ساختار نیز منوط ‏به وجود نص صریح دال بر آن نیست، بلکه «ابتنای بر مکتب و علم دینی»، شاخص اصلی دینی بودن آن است.‏ 🏠@markaztf 🏠@yahyayahya
💢 تأملی بر مبانی اعتبارسنجی حدیث امامیه 💠 حجت الاسلام و المسلمین جمال‌الدین حیدری فطرت 🕖 زمان: یکشنبه ۶ آبان / ساعت ۱۹ @markaztf
مبنای اعتبارسنجی امام محور استاد حیدری فطرت یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ @markaztf