eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
153 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آشنایی با کتاب «قرآنُ المؤرخین». 🔹در پایان سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد که هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن است. روش این دایره المعارف بدین گونه است که با تمرکز بر یک سوره و تعریف فضای واژگانی حاکم بر آن، به ناسازگاری برخی آیات دیگر موجود در همین سوره پرداخته و این تعداد آیات را محصول افزودن شدن به قرآن در مسیر تاریخ اسلام می‌داند. کتابی که بیشتر از آنکه دلیل و گواهی برای ادعای خود اقامه کند بیشتر به تکرار ادعای خویش بسنده می‌کند. 🔹این کتاب سه جلدی که مجلد اول آن به هزار صفحه می‌رسد( و مجموع آن بالای 3400 صفحه است)، حاصل پژوهش جهت‌دار بیش از سی پژوهشگر در حوزه استشراق می‌باشد. تا کنون بخشی از این کتاب( بررسی سوره های قمر، طارق و...) از فرانسوی به عربی ترجمه شده و دست‌اندرکاران آن در تدارک ترجمه این کتاب به دیگر زبانهای کشورهای اسلامی از جمله فارسی می‌باشند. برخی معتقدند این پژوهش در راستای تحقق پروژه «اسلام فرانسوی-Un Islam de France» است که برای انحراف ایجاد انحراف در عقاید مسلمین و به‌دست‌گیری مرجعیت فکری مسلمانان و کنار زدن حوزه‌های‌علمیه اسلامی و علمای‌دینی است. ✅ به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که با ترجمه آن به فارسی و دیگر زبانهای کشورهای اسلامی، بخشی از شبهات و سؤالات قرآنی و کلامی ما در سالهای آینده چه خواهد بود. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟ چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبی‌ها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را می‌شنوم. گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر می‌دید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟ گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهم‌هایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟ گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟ گفتم: حالا می‌تونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد. گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمی‌کنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛ خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمی‌اومدند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅پاسخ بر شبهاتی پیرامون فراوانی فساد در حکومت علوی با سلام و عرض ادب؛ با توجه به بخشی از منابر و وعظ برخی روحانیت محترم در خصوص «اختلاس در حکومت علوی» که باعث ایجاد پرسش‌ها و شبهاتی چون؛ ناهمخوانی این ادعاها با مستندات تاریخی و روایی، ورشکستی نیروهای انقلابی در ارائۀ مدل حکومت دینی، ناهمخوانی با شعارهای برپایی حکومت عدل علوی توسط بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی (ره) و...، قرار گرفته است. از این‌رو برخود لازم دانستم نکاتی را در این خصوص خدمت شما خوانندگان گرامی عرض کنم: 1️⃣ ابتدا باید عرض شود که در صداقت و پاکی روحانیون محترمی که چنین سخانی را می گویند هیچ تردیدی وجود ندارد و تلاش ایشان در راستای تلاش ایشان برای دفاع از شبهۀ «چرایی وجود اختلاس در جمهوری اسلامی و نظام ولایی» قابل درک است و قصد تخریب این نیروی ارزشی را نداشته و ندارند. 2️⃣ به‎کار بردن عباراتی مشابه؛ «علوی‌ترین حکومت تاریخ پر است از اختلاس» نه تنها دفاع از شرایط کنونی کشور نکرده، بلکه سرمایه‌های اعتقادی را در معرض تزلزل و فروریختگی قرار داده‌اند و از سویی دیگر گروه‌های مخالف حکومت دینی را دارای مستندی در ادعای ناتوانی در تحقق شعارهای انقلاب توسط انقلابیون خواهند کرد. در این میان بیان آمار اختصاص یک سوم از نهج البلاغه به فساد و حمل تمامی این واژگان به اختلاس می تواند نشان از عدم آشنایی دقیق از کاربردهای این واژه در نهج البلاغه باشد. برخی از این روحانیون در وجود فساد در زمان حکومت حضرت علی ( علیه السلام) به اين گفتار حضرت در نهج شريف استناد کرده‌اند: « أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ الْيَمَنَ ، وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَيُدَالُونَ مِنْكُمْ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ ، وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ ، وَ بِمَعْصِيَتِكُمْ إِمَامَكُمْ فِي الْحَقِّ ، وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِي الْبَاطِلِ ، وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَى صَاحِبِهِمْ وَ خِيَانَتِكُمْ ، وَ بِصَلَاحِهِمْ فِي بِلَادِهِمْ وَ فَسَادِكُمْ ، ...اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي ، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي ،فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ ، وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي ، اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ »( خطبه 25 صبحی صالح درموضوع نافرمانی از امام حق و داستان غلبه بُسر بن اَرْطاة، جنايتکار مشهور شام بر يمن). اول باید دانست؛ فساد در اينجا در برابر صلاح به کار رفته و ربطی به فساد و اختلاس به معنای متعارف امروز ندارد. قرآن نیز در آيات مربوط به فساد في الأرض را چنین کاربردی دارد( نمونه: بقره11و27و205 مائده33 و64 و...). اگر خواسته باشیم با نحوه مواجهه حضرت امير( علیه السلام) با يک گزارش درباره خيانت کارگزارش در بيت المال آشنا شويم اين گفتار حضرت ( علیه السلام) را در نامه به عامل خود المنذر بن الجارود العبدي والى اصطخر (از نواحى فارس) (و من كتاب له ع إ لَى الْمُنْذِرِ بْنِ الْجارُودِ الْعَبْدي ، وَ قَدْ كانَ اسْتَعْمَلَهُ عَلى بَعْضِ النَّواحِى فَخانَ الامانَةَ فِى بَعْضِ ما وَلاهُ مِنْ اءَعْمالِهِ- نامه71) باید جستجو کنیم که حضرت در پایان نامه فرمان عزل والی فاسد را صادر کرده و مى فرماید: هنگامى که نامه من به تو رسید به سوى ما بازگرد. نکته مهم اینجاست که بجای تخریب حکومت علوی باید از نظارت دقیق بر والیان و شدت برخورد حضرت با فساد ایشان و چشم نپوشیدن از خطای ایشان گفت. و این عزل از حکومت در حالی است که او آقازاده‌ای معروف و فرزند«جارود عبدى» از صحابه پیامبر( صلی الله علیه و آله) و بزرگ قبیله عبدالقیس بوده است. و با چنین ادبیاتی باید از قوه قضائیه در راستای فساد ستیزی حمایت کرد و با مطالبه گری و عدالتخواهی بیشتر و استناد دهی آن به سیره علوی، فضای امن برای فساد حاکمان را ناامن ساخت.
3️⃣ در اکثر موارد که این عزیزان اشاره می کنند به تخریب شخصیتی مانند «ابن عباس» ( والی منصوب حضرت(ع) در بصره در منابعی آمده است از جمله ابن اثیر، اسدالغابه، ۱۴۰۹ق، ج۳، ص۱۸۸؛ بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج ۴، ص۳۹؛ طبری، تاریخ الأمم والملوک، ۱۹۶۷م، ج ۴، ص۵۴۳) که از صحابه پیامبر اکرم(ص) و از کارگزاران با وفای امیرالمؤمنین(ع) که در سه جنگ جمل، صفین و نهروان همراه حضرت بودند، پرداخته می شود. باید دانست دشمنان اسلام و شیعه هر کدام به دلائلی در طول تاریخ نسبت‌های ناروایی به ایشان داده‌اند. تا جایی‌که شخصیتی مثل سید مرتضی(ره) در دفاع تمام قد از ایشان آورده‌اند: عمرو بن عبید در بصره بر سلیمان بن علی بن عبداللّه بن عباس وارد شد و به او گفت: از این سخن علی(ع) درباره ابن عباس برایم بگو: «درباره مورچه و شپش برای ما فتوا می دهد ولی خود با اموال مردم فرار می کند.» « سلیمان گفت: چگونه ممکن است علی( علیه السلام) چنین سخنی بگوید؛ در حالی که ابن عباس تا دم مرگ از او جدا نشد و در صلح امام حسن( علیه السلام) نیز شرکت جست؟ با آن‌که علی( علیه السلام) به مال نیاز داشت و هر پنج شنبه بیت المال کوفه را خالی می‌کرد و جاروب می‌زد، چه مالی می‌توانست در بیت المال بصره جمع شده باشد؟! مردم گفتند: او در بیت المال خواب نیم روزی می‌کرد؛ در این صورت چگونه اجازه می‌داد که در بصره اموال جمع شود؟ و این، انتقاد باطلی است.» (امالی المرتضی، ج1، ص177 ) آیه الله خویی ره نیز این روایت را مجعول و برای تخریب ابن عباس می داند (معجم رجال الحدیث، ج 10، ص 229). ابن ابي الحديد معتزلی نیز به توطئه کهنۀ بنی امیّه برای تخریب ابن عباس اشاره داشته و در این‌باره می‌نویسد: «با توجه به روابط تيرۀ ابن عباس و معاويه و پايبندي ابن عباس به علي( علیه السلام) ضدّ آن چيزي که عليه ابن عباس شهرت دارد، ثابت مي‌شود، و اين مطلب در نزد من درست‌تر و پذيرفتني‌تر است.» ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج4، ص 171). 4️⃣ استناد به سخن مرحوم کَشّی در این مورد در حالی است که بزرگانی از شیعه این باور را مردود شمرده و شیخ عباس قمی به نقل از شهید ثانی می‌نویسد: «همۀ آنچه کشّی در طعن وی - ابن عباس - نقل کرده، پنج حدیث بوده که سند همۀ آنها ضعیف است.» (سفینة البحار، ج6، ص 128) علامه حلّی نیز می‌فرماید: «...کشّی روایتی نقل کرده است که دربردارنده نکوهش ابن عباس می‌باشد، در حالی که شأن او برتر از آن است و ما در کتاب «الکبیر» خود، آنها را نقد و بررسی کرده‌ایم.»(خلاصة الاقوال، ص 190.) و هم‌چنین علامه نمازی در مستدرکات علم رجال الحدیث، ج5، ص 44 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب، ج3، ص 400 و ابن خلکان در وفیات الاعیان، ج 6، ص 179 و سیدمصطفی حسینی تفرشی در نقدالرجال، ج3،ص118 این روایات را بی‌پایه و اساس می‌دانند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(1) 👈 سده‌های‌اخیر، تغییرات و تحولات زیادی در زندگی بشر رخداد داد. این تغییر و تحولات محدود به سبک‌زندگی و بهره‌گیری از ابزار و تکنولوژی و... نشد و به مدلهای برداشت از متون مقدس هم رسید. دنیای فهم خوانش و تفسیر قرآن در دوره معاصر به شدت تحت تأثیر جریانهای اجتماعی و روشهای نوین فهم و معنا شناسی قرار گرفت. چنانکه فهم و تفسير قرآن به طرز محسوسى از دوره‌هاى پيشين متفاوت و در حال متفاوت‌تر شدن است. 👈بله گسست و شکاف زیادی بین تفاسیر جدید و قدیم شکل‌گرفته و این جریان‌های تفسیری بیشتر و بیشتر هم خواهند شد.. در دوره معاصر؛ مَناهِج، اتّجاهات و اُسلوبهای تفسیری جدیدی شکل‌گرفته که برخی از آنها پا را فراتر از مبانی، رویکردها و روش‌های تفسیری گذاشته و از مرز وحیانی بودن قرآن عبور کرده و به جغرافیای تحریف یا زمینی بودن قرآن وارد شده‌اند. شاید کمی شگفت‌انگیز باشد امّا حقیقتی است که دنیای تفسیر و تبیین قرآن دروه معاصر ما درحال عبور از گذری است که خروجی آن می‌تواند تولّد تفاسیر ‌ساختار‌شکن و در مواردی کاملاً معارض با آنچه تا کنون از فهم و تفسیر قرآن می دانستیم باشد. بزودی در سلسله نوشتارهایی بصورت موردی و خاص به این جریانها و اشخاص خواهیم پرداخت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(2) (جریان تفسیر ادبی معاصر) 👈زوجهای دانشی را می شناسیم که بر روند علمی جهان تأثیرگذار بودند. یکی از مشهورترین آنها "مادام کوری" و "پیر کوری" بودند که در سال 1903 بخاطر کشف رادیوم و جلو بردن چند قدمی این دانش، جایزه نوبل فیزیک را بصورت مشترک دریافت کردند. در جریانهای معاصر تفسیر نیز زن و شوهری بودند که توانستن جریان و مکتب جدیدی را پایه‌گذاری کنند، یا لا اقل آنقدر در این مکتب تفسیری نقش داشتند که به اسم آنها شناخته شود. سخن از "امین الخولی" و "بنت شاطی" است که "جریان تفسیر ادبی معاصر" را پایه‌ریزی کردند و برای جا انداختن آن تلاش بسیاری کردند. گرچه قبل از آنها "شیخ محمد عبده " گام در این مسیر گذاشت و "طه حسین" برای آن قواعدی برشمرد ولی کسی که این روش تفسیری را به یک مکتب تبدیل کرد شاگرد محمد عبده یعنی امین الخولی بود. براساس این روش و جریان تفسیری؛ نگاه‌دینی به قرآن باید بعد از مطالعه ادبی صِرف درباره آن باشد چراکه قرآن قبل از آنکه کتاب ایمان باشد یک کتاب به زبان عربی است و بر اساس قواعد و ادبیات عرب سخن گفته است. این جریان معتقد است قرآن نه بر اساس وحدت موضوع است و نه به ترتیب نزول و ظهور آیات و تفسیر ترتیبی و سوره به سوره و جزء به جزء قرآن فهم دقیق و درک صحیحی از معانی و مقاصد آن را به دست نمی‌دهد، از این رو باید قرآن را به صورت موضوعی و همه آیات مربوط به یک موضوع را کنار هم و در ارتباط با یکدیگر تفسیر کرد. بر اساس این منهج تفسیری، برای تفسیر باید دو صنف مطالعه درباره قرآن کریم انجام گیرد: 1) پیرامونی 2) درونی. در مطالعات پیرامونی، مفسر برای شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر روح عربیت، باید ادبیات عرب جاهلی را صحیح مطالعه کند و در مطالعات درونی باید تمرکز خود را بر روی معناشناسی واژگان، تطوّر آنها و فهم مخاطبان عصر نزول از آن واژگان بگذارد. این جریان معتقد است؛ کتب لغت در زمینه فهم معنی آیات چندان کمکی به ما نکرده و باید برای فهم معنی با بررسی دقیق به اجتهاد رسید. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(3) (جریان ساختارشکن- قرآن مؤرخین) سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد و هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن بود. این کتاب به «بافت و چگونگی پدید آمدن قرآن کریم» اختصاص داشته و روش به کار رفته در آن تاریخی – انتقادی است. این پروژه پژوهشی به سرپرستی "محمد علی امیرمعزی"، استاد دانشگاه سوربون فرانسه و شاگرد سابق "هانری‌کربن" با همکاری "گیوم دی" و جمعی از اساتید و محققین غربی، در طول مدتی بیش از پنج سال در فرانسه نگارش یافته و در پاریس به چاپ رسید. امیرمعزی با مطالعات قرآنی‌اش با یعنی "فرهنگ قرآن"(با ویراستاری و مقدمه‌ی مفصلِ ایشان) وبعد "قرآنِ صامت و قرآنِ باطن" عقائد غالیانه خود را نمایان کرده، و در نهایت به "قرآنِ مورخان رسید. این مجموعه سه جلدی در جلد اول به چگونگی پیدایش قرآن و بررسی محتوای آن پرداخته، جلد دوم و سوم به تفسیر و تحلیل 114 سوره قرآن پرداخته است و البته سپس جلد چهارمی افزوده شد که نه به مسئله پژوهش، بلکه به موضوع کتاب‌شناسی مطالعات قرآنی می پردازد. این کتاب تلفیقی از نظریات قرون دوم و سوم هجری در موضوع رشد غالی‌گری و پژوهش‌های مستشرقان در موضوع چگونگی پیدایش قرآن است که به دو هدف؛ خدشه در اصالت قرآن و اباحی‌گری یاری می‌رساند. خروجی چنین نگاهی به قرآن، فقدان اصالت برای قرآن و برساختگی آن جریان آخِرالزمان‌گرای مسیحی یهودی است. تا زمان نگارش این متن، بخش کمی از این کتاب از فرانسه به فارسی ترجمه شده و ترجمه و نشر آن در بین جامعه ایرانی می‌تواند با توجه به جذابیت نظریه‌پردازی‌های جدید، موجی از شبهات و فهم و تفسیرهای ساختارشکنانه را به دنبال داشته باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن (4) (جریان نومعتزلیان-1) 1️⃣ خاستگاه فکری جریان نومعتزله در آرای معتزلیان قدیم بوده و درپی بنای معرفتی اسلام بر پایه عقل گرایی هستند. بعد از انقلاب صنعتی غرب و پیشرفت ظاهری غربیان جریانی در بین مسلمانان به دنبال پاسخ «علل عقب‌ماندگی اسلامی» بود. غربیان خود نیز با غرور به جامعه اسلامی نگریسته و "ارنست رنان" فیلسوف فرانسوی ادعا می کرد که سازگاری بین اسلام و علم وجود نیست و اسلام مخالف خردگرایی است و یا "هانوتوکس"، مورخ و سیاستمدار فرانسوی نیز، اسلام را مسئول عقب ماندگی کشورهای مسلمان می دانست. 2️⃣ جریان نومعتزلیان برای دستیابی به اسلام و تفسیرقرآنی کارآمد که به جنبه‌های علمی و کاربردی اسلام، در حیات فردی، اجتماعی و سیاسی تاکید داشته و بر پیوند بین عقل و وحی اشاره کند، به دنبال ارائه تفسیری عقلانی از قرآن افتادند. طبیعی است توجه به اخبارتفسیری برای ایشان معنایی ندارد. این گروه سکولار، به جدایی دین از سیاست معتقدند ولی به دانش سیاست و حکومت علاقه دارند و اسلام منهای حکومت و حکومت منهای دین را دوست دارند. 3️⃣ بر اساس تاریخ ظهور و جغرافیای مناطق شکل‌گیری، نومعتزلیان به سه گروه؛ شبه قارۀ هند، عرب و ایرانی تقسیم می شوند. در هند شاه ولی الله دهلوی، رویکرد عقلانی معتزله را احیا کرد و عبیدالله سندیکه وفضل الرحمن از دیگر شخصیتهای شبهه قاره هستند. در بین جهان عرب جریان فکری نومعتزلیان با سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز شد. پس از او، شاگردش محمد عبده در استمرار این جریان نقش مهمی ایفا کرد. از دیگر نومعتزلیان عرب می توان به احمد امین، طه حسین، امین خولی، محمد احمد خلف الله، حسن حنفی، محمد ارکون، محمد عابد الجابری ونصرحامد ابوزید اشاره کرد. از جریان نومعتزلیان ایران می توان از عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری نام برد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(5) (جریان نومعتزلیان-2) 👈 شاید وقتی اسم عقل و خردگرایی در تفسیر را بشنویم، این روش تفسیری تحسین‌برانگریز هم باشد. خواهیم گفت؛عقل نعمتی خدادای برای فهم دین و یاد عبارت؛« کل ماحکم به الشرع، حکم به العقل» می افتیم و ملازمه بین حکم شرع و عقل. مسئله ورود عقل به تفسیر به این سادگی نیست. مسیر قرآنی نومعتزلیان و خردگرایان تفسیری، جایی مسیر خود را سلف خردورز خود و مفسرین قرآن جدا می کنند که درباره تعریف و منشأ وحی، دیدگاه جدیدی از خود ارائه می‌دهند. بنابه عقیده برخی از این جریان تفسیری، وحی ارتباطی معنوی پیامبران الهی، جهت دریافت پیام آسمانی از راه اتصال به غیب برقرار نیست بلکه پیامی است که از سوی خرد و عقل پیامبر( صلی الله علیه و آله) به او می شود. از دید این جریان فکری، وحی‌زمینی و الهام‌های عقلانی منشأ پیدایش قرآن است. از این‌روست که باور عبدالکریم سروش، وحی همان تجربه دینی و الهام است و این دو، همانند تجربه های شاعران و عارفان است و نیز فرهنگ، شخصیت و دانش نسبی پیامبر( صلی الله علیه و آله) در ارائه مفاد وحی تاثیر گذاشته و وحی را خطاپذیر می سازد. اصطلاحاتی چون تجربه‌نبوی، تجربه‌بیرونی و درونی، رؤیای‌صالح، اذواق و مواجید و مکاشفات‌عارفانه و ... همگی جعل و تولید اصطلاحاتی است که برای تخریب باور وحیانی تولید می شوند و نه برای تفسیر و فهم قرآن. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
❇️ ظهور جریانهای جدید در فهم و تفسیر قرآن(6) (تفسیر تنزیلی) دوره معاصر، دوره تحوّلات چشمگیر در مبانی، گرایش و روشهای تفسیر و فهم قرآن است. این تحول محدود به مناهِج و اتّجاهات تفسیری نبوده و به روشهای تفسیری نیز کشیده شده است. از سبک‌های نوپدید در تفسیر قرآن، سبک تفسیر تنزیلی (تفسیر به ترتیب نزول سوره‌ها) می‌باشد. علاقه‌مندان به این روش معتقدند؛ نازل شدن آیات در کنار حوادث عصر نزول قرآن دارای بار معنایی خاصی می باشد. بر این اساس برای چاره جویی از چالشهای فردی و اجتماعی خویش با فهم عصری از قرآن و تطبیق شرائط کنونی با شرائط عصر نزول وحی می توانیم نقشه راهی با هندسه نزول قرآن برای حل مشکلات خود طراحی کنیم. برخی علاقه‌مندان به این روش آنرا مشروع‌ترین‌روش تفسیری می‌دانند که پیامبر( صلی الله علیه و آله) طی 23 سال نزول قرآن بدان عمل کرده است. علاقه‌مندان شیعه امامیه به این روش نیز مصحف حضرت علی (علیه السلام) را بر اساس این روش تفسیری می‌دانند. طبیعی است که در این روش تفسیری اول سراغ سوره‌های مکی رفته و سپس به سوره‌های مدنی پرداخته می‌شود. این در حالی است که بطور معمول تفاسیر بصورت ترتیبی نوشته می شوند. در این روش مرسوم، مفسر آیات قرآن را با همان ترتیب پیوسته ای که در مصحف شریف آمده اند تفسیر می کند. این روش‌ تفسیری معاصرانه در گام اول بین اهل سنت شکل گرفت و سپس علاقه‌مندانی در شیعه پیدا کرد "محمد عزّة دَروزۀ " (۱۸۸۷ – ۱۹۸۴م) نویسنده فلسطینی(سوری)، که شخصیتی انقلابی و مبارزعلیه صهیونیست بود، با نگاشتن تفسیر «التفسير الحديث -مرتب حسب ترتيب النزول» گام بزرگی در این مسیر گذاشت. "محمد عابدالجابری" (۱۹۳۶ ۲۰۱۰م)، متفکّرِ مراکشی جنجالی دهه های هشتاد و نود قرن بیستمِ جهان عرب از دیگر ادامه دهندگان این مسیر بود. او با نگاشتن کتابهای متعدد بخصوص کتاب «فهم القرآن الحكيم- التفسير الواضح حسب ترتيب النزول» تلاشی برای اثبات تأثیرگذاری ترتیب نزول قران بر فهم انسان از قرآن داشت. در ایران نیز حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور (متولد 1344ش) با نوشتن تفسیر«همگام با وحی» گام در این مسیر گذاشته‌اند. کتاب« تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول): مبانی، اصول، قواعد و فواید» نوشته ایشان نیز، همانگونه که از نامش پیداست تلاشی برای اثبات اصالت و کارآمدی این روش تفسیری می باشد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند. https://eitaa.com/marzbanandishe
🌓انجمن کلام اسلامی حوزه؛ پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می کند. 🔵 چهارشنبه های اعتقادی🔵 🔺سلسله نشست های دین و چالش های روز 🌐با حضور و سخنرانی پژوهشگران و استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی از ایران و خارج از کشور این هفته ارائه: حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم و نویسنده کتاب جریانشناسی شبهات دینی. با موضوع روشهای طراحی و نشر شبهات در جامعه دینی 🔸زمان: چهار شنبه 15 آذر 🕘 ساعت ۲۱ الی ۲۲ ❇️ با ارائه 🔺پخش تمامی جلسات به صورت برخط و گزارش آن ها در رسانه های خبری مختلف 🟣 حضور بزای عموم افراد از طریق لینک زیر👇 http://B2n.ir/12121212 🔹بارگذاری نشست های فوق در کانال های زیر👇👇 🆔@Islamic_theology 🆔@quran_hadith 🆔@jtabiin
صوت جلسه چهارم از ویژه برنامه چهارشنبه های اعتقادی 15-09-1402.mp3
32.81M
💠📣 صوت جلسه چهارم از ویژه برنامه چهارشنبه های اعتقادی 🔸از سلسله نشست های دین و چالش های روز ↙️موضوع: "روش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه" 🔸ارائه کننده: 🎙 حجت الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب ) 🔹دبیر علمی: 🎙 حجت الاسلام دکتر محمد رکعی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 چهارشنبه 15 آذر ماه 1402 🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
💠 امروزه القای شبهات توسط جریان های فکری ضد دین با استفاده از توسعه رسانه ها و شبکه های مجازی است 🎙حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی در چهارمین نشست علمی از سلسله نشست های "دین و چالش های روز" با موضوع "مروش های طراحی و گسترش شبهات دینی در جامعه" گفت: 🔸گام اول برای پاسخگویی متناسب به یک شبهه چگونگی مواجهه با شبهات و شناخت شبهه است. در گام دوم باید شبهه مورد تحلیل قرار گیرد.در این گام باید تحلیل کنیم که ادعای شبهه چیست و چگونه دستگاه استدلالی خود را شکل می ­دهد. در گام سوم باید به دنبال پاسخ یابی باشیم و گام چهارم ارائه پاسخ­ های متناسب با مولفه ­های فکری شبهه و نقد گفتمان شبهه است. 🔹ما در عصری زندگی می­ کنیم که به دلیل توسعه رسانه­ ها و به ویژه شبکه های مجازی تبادل اطلاعات بسیار گسترش یافته و ما همواره در معرض اطلاعات و اخبار هستیم. جریان ­های فکری ضد دین از این فرصت نهایت استفاده را برای القای شبهات به کار می ­برند. 🔸این جریان ­ها شبیه به کشوری می باشد که دارای مرزهای متعدد است. جنبش ­های نوظهور و جریان­های فکری برای خود مولفه ­هایی دارند که مرزهای آن­ها از یکدیگر متمایز می­ کند. 🔹جریان­ های فکری مثل فمنیسم، آتئیسم، یهودیت و مسیحیت تبشیری هر یک مرزهایی دارند و از نوعی قانون اساسی نیز برخوردارند. مرزهای این جریان­ ها از یکدیگر متمایز هستند و باید در هر جریان این مرزها شناسایی شوند برای نمونه جریان الحاد مرز خود را مخالفت با دین به روش علمی و دانشی قرار داده است. 🔸همچنین جریان­ های فکری ... 🌐 ادامه خبر👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76524 @quran_hadith
این ویدئو را برای یکی از دوستانم که ساکن بغداد هستند فرستادم و ایشان این متن را برایم فرستادند: أهلا سيدي نعم للأسف الشديد كانت هذه الحركة موجودة بكثرة في بغداد وباقي محافظات العراق من المنحرفين عقائديا وفكريا ومن بسطاء الناس ولكن و منذ فترة يتم القضاء على هكذا حركة وما يشابهها من حركات.. و لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم... ادامكم الله و حفظكم و سدد خطاكم .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ویدئویی در فضای مجازی عراق منتشر شده ‌که نشان از فرقه‌ای به‌نامِ اصحاب‌القضیه (قائلین به مهدویت مقتدی صدر) دارد. آنان در اذان پس از ولایت امام‌علی ع شهادت به حجت‌ الله بودن "مقتدی صدر" داده و پس از "حی علی خیرالعمل" "قد قام مقتدی حجت‌‌ الله"را هم به اذان اضافه کرده و خواندند.
بنام خدا، پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری علمی بین الملل برگزار می کند، بیست یکمین نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم. ✅کرسی عرضه و نقد ایده علمی با موضوع: «جایگاه و محوریت قرآن در حفظ پایه ها و بنیان های اعتقادی» ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلمین سید حسن هاشمی جزی ناقد: حجه الاسلام و المسلمین اکبر اقوام کرباسی دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان زمان برگزاری: سه شنبه 12 دیماه 1402، ساعت 8الی10 صبح. مکان: چهار راه شهدا، جنب تالار غدیر، پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طوسی ره. لینک شرکت در جلسه:dte.bz/quraneinf
💠 سلسله نشست های "دین و چالش های روز" 🔹ویژه برنامه "چهارشنبه های اعتقادی" ↙️ هر هفته: یک موضوع چالشی جدید 🎙 ارائه کنندگان: صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی 🗓 زمان: چهارشنبه های هر هفته 🕘 ساعت: ۲۱ تا ۲۲ ❇️ با ارائه 🟣 حضور برای عموم افراد از طریق لینک زیر:👇 https://www.aparat.com/el_balagh/live 📣 صوت نشست ها در کانال 👇👇👇 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology 🆔@quran_hadith 🆔@jtabiin
بیست و یکمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم.mp3
22.21M
🎙صوت| 🔰 بیست و یکمین پیش نشست همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم ❇️ کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی: 🌀 جایگاه و محوریت قرآن در چگونگی حفظ پایه ها و بنیان های اعتقادی 🎙ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن هاشمی جزی 🎙ناقد: 👤 حجت الاسلام و المسلمین اکبر اقوام کرباسی ✍️ دبیر علمی: 👤حجت الاسلام و المسلمین مرتضی غرسبان 🗓 زمان: سه شنبه 12 دی ماه 1402 ⬅️ همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم 🆔 @qsaconf
📌 قابل توجه مخاطبین و دانش پژوهان محترم 💢 شما می‌توانید، فیلم جلسات گذشته نشست‌های «دین و چالش‌های روز» را در صفحه آپارات مشاهده نمایید. لینک صفحه آپارات 👇 🌐 https://www.aparat.com/el_balagh 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@Islamic_theology
کارگاه آموزشی پاسخ به شبهات اعتقادی 💠چهار جلسه به صورت مجازی 💠ویژه ماه مبارک رمضان 🔹با موضوع : چگونگی مواجهه ونقد شبهات اعتقادی 🔹با حضور استاد ارجمند؛ نویسنده کتاب جریان شناسی شبهات دینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسن هاشمی جزی 🕰️زمان: جمعه ها ساعت ۱۶ لینک شرکت در کلاس: https://gharar.ir/r/d98ae717 💫دارالقرآن والعترت شهر گز💫 ╭━━⊰⊰⊰❀🕊️🇮🇷🕊️❀⊱⊱⊱━━╮ @marasematgazborkhar ╰━━⊰⊰⊰❀🕊️🇮🇷🕊️❀⊱⊱⊱━━╯
دنیل دنت، یکی از چهار پدر الحاد در قرن حاضر مرد (داوکینز، دنت، هریس و هیچنز )
ساختارشناسی پاسخگویی فعّال-دکتر هاشمی جزی.mp3
26.46M
و حدیث موضوع: ساختارشناسی پاسخگویی فعّال و منفعل به شبهات ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی دبیر علمی: حجت الاسلام دکترعلی محمد راهی زمان: 1403/02/10 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
جلسه 2 ساختارشناسی پاسخگویی فعّال-دکتر هاشمی جزی.mp3
24.94M
و حدیث موضوع: جلسه دوم ساختارشناسی پاسخگویی فعّال و منفعل به شبهات ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدحسن هاشمی جزی دبیر علمی: حجت الاسلام دکترعلی محمد راهی زمان: 1403/04/02 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی