eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
155 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
«نقش و کارکرد مساجد در حوزه پاسخگویی دینی و مقابله با شبهات و هجمه های اعتقادی» ۲۰۲۲۰۸۱۳_۱۶۲۳۴۷.mp3
25.7M
مسجد درپاسخگویی به سوالات وشبهات دینی ۱ الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
«نقش مسجد در پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی» ۲۰۲۲۰۸۱۳_۱۶۱۲۵۵.mp3
20.6M
مسجد درپاسخگویی به سوالات وشبهات دینی ۲ الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن هاشمی جزی
❇️ آشنایی با کتاب «قرآنُ المؤرخین». 🔹در پایان سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد که هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن است. روش این دایره المعارف بدین گونه است که با تمرکز بر یک سوره و تعریف فضای واژگانی حاکم بر آن، به ناسازگاری برخی آیات دیگر موجود در همین سوره پرداخته و این تعداد آیات را محصول افزودن شدن به قرآن در مسیر تاریخ اسلام می‌داند. کتابی که بیشتر از آنکه دلیل و گواهی برای ادعای خود اقامه کند بیشتر به تکرار ادعای خویش بسنده می‌کند. 🔹این کتاب سه جلدی که مجلد اول آن به هزار صفحه می‌رسد( و مجموع آن بالای 3400 صفحه است)، حاصل پژوهش جهت‌دار بیش از سی پژوهشگر در حوزه استشراق می‌باشد. تا کنون بخشی از این کتاب( بررسی سوره های قمر، طارق و...) از فرانسوی به عربی ترجمه شده و دست‌اندرکاران آن در تدارک ترجمه این کتاب به دیگر زبانهای کشورهای اسلامی از جمله فارسی می‌باشند. برخی معتقدند این پژوهش در راستای تحقق پروژه «اسلام فرانسوی-Un Islam de France» است که برای انحراف ایجاد انحراف در عقاید مسلمین و به‌دست‌گیری مرجعیت فکری مسلمانان و کنار زدن حوزه‌های‌علمیه اسلامی و علمای‌دینی است. ✅ به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که با ترجمه آن به فارسی و دیگر زبانهای کشورهای اسلامی، بخشی از شبهات و سؤالات قرآنی و کلامی ما در سالهای آینده چه خواهد بود. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشست‌های علمی *عاشوراپژوهی* برگزار می کند: نشست چهاردهم: *دستگاه تبلیغاتی اموی و وارونه نمایی حقایق عاشورا؛ اهداف و روش‌ها* ارائه دهنده: ✒️ *حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید حسن هاشمی جزی؛ استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم* زمان: *شنبه ۱۴۰۱/۶/۱۲* *ساعت ۲۱:۳۰* حضور در این جلسه به صورت آنلاین و از طریق لینک زیر امکان‌پذیر خواهد بود: *https://vroom.ut.ac.ir/farabi1* ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ کانال مجموعه سلسله نشست‌های علمی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 👇👇👇👇 *https://eitaa.com/joinchat/795017398Cbcd481dee7*
صوت کامل 👆نشست «دستگاه تبلیغاتی اموی و وارونه نمایی حقایق عاشورا؛ اهداف و روش ها» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر هاشمی جزی
هدایت شده از هاشمی
⏹ تاریخچه ارشاد و نظارت بر رفتار دینی جامعه 1️⃣مباحث مرتبط با "گشت‌ارشاد" و اتفاق تلخی که برای یکی از دختران این سرزمین اتفاق‌افتاد، باعث شد که گفتگوهای مرتبط با آن بین افراد جامعه بالا گرفته و بد نیست نگاهی هم به ریشه‌ها و تاریخچه شکل‌گیری نهاد ارشاد در فقه اسلامی داشته باشیم. 2️⃣ گشت یا نهاد ارشاد، معادل(دائره حِسْبَه یا نهاد حِسْبَه ) در فقه است. حِسْبَه عبارت است از تشکیلات اداری و دینی در حکومت‌های اسلامی که ناظر بر امور اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و بهداشتی. جامعه است. این تشکیلات در فقه اسلامی ارتباط مستقیم با امر به معروف و نهی از دارد. 3️⃣ برخی نهاد حِسْبَه را برگرفته از سازمان‌های مشابه رومی و ایران عهد ساسانی و عده‌ای آن را دارای اصل اسلامی می‌دانند که نشان از یک ضرورت در اداره جامعه براساس قوانین یکسان دارد. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و حضرت علی( علیه السلام) کنترل و نظارت بر رفتار افراد جامعه و گماشتن مدیرانی برای گزارشهایی موجود است. 4️⃣ احکام و مسائل مرتبط با تشکیلات حِسْبَه در فقه شیعی از زمان آل بویه (٣٢٢ – ۴۴٨ ق) در مغرب اسلامی و نیز مصر و شام و در میان خاندان‌های حکومت‌گر با گرایش‌های شیعی، چون ادریسیان (۱۷۲-۳۷۵ق) و فاطمیان (۲۹۷-۵۶۷ق) و عهد صفویان (۹۰۷ -۱۱۳۵ ق) مورد بحث قرار گرفته است. پس از دوران صفویه که نهاد حسبه رو به ضعف نهاد و به‌تدریج ماهیت دینی خود را از دست داد و وظایف اداری آن به دیگر نهادهای دولتی واگذار شد آن دسته از وظایف شرعی و مذهبی که از نظر فقهی، بر عهده و در محدوده اختیارات فقها بود، با عنوان «امور حِسبیّه» استمرار یافت. 5️⃣ در میان منابعی که از دیدگاه فقهی و حقوقی اهل سنت که به تبیین جایگاه حسبه پرداخته‌اند، کهن‌ترین و مهم‌ترینِ آنها الاحکام السلطانیة ماوردی (متوفی 450) است که پس از حدود دو سده از شکل‌گیری نهاد حسبه، تدوین شده است. ماوردی هویت دینی حسبه را بر پایه فریضه امر به معروف و نهی از منکر موجه ساخت و آن را وظیفه‌ای حکومتی شناساند. مقارن و پس از آن، ماوردی (متوفی 450) و سپس غزالی (متوفی 505) و.... به این بحث پرداخته‌اند. ✅ این نوشته صرفا بدنبال تبیین تاریخچه و ریشه‌دار بودن نهاد و گشت ارشاد می‌باشد. امّا تعمیم ارشادگری به دیگر احکام دینی و منحصر نکردن به حجاب، ضرورت وجود نهاد ارشادگری برای مدیران و مسئولان حکومت دینی، چگونگی عملکرد عاملان و مدیران ارشادگر و... می‌تواند موضوع نوشته دیگری باشد. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ بررسی تحولات آیین‌های امامیه: پرداختی تاریخی، روایی، فقهی بر آیین نهم ربیع. 🔹قدیمی‌ترین گزارش مراسمی با نام عمرکشان، به قرن چهارم برمی‌گردد. محمد بن‌احمد مَلطی (متولد ۳۷۷) که یک سنی متعصب و اهل مالاتیای ترکیه است در کتابش«التنبیه و الرّد علی اهل الاهواء و البدع»، که کتاب کلامی و به شناخت فرقه‌های مهم شیعی اختصاص دارد، می‌نويسد: فرقه‌ چهاردهم از شیعیان، اهل قم هستند و ویژگی آنها این است که به سلف و صحابه طعنه می‌زنند. او در این کتاب به توصیف چگونگی برگزاری این مراسم پرداخته و آورده: ... دیگر عناوین بحث: ابعاد تاریخی وحدیثی «نهم ربیع»؛ قدیمی ترین سند مربوط به «نهم ربیع»؛ «نهم ربیع» در کتاب «مسار الشیعه» شیخ مفید؛ «نهم ربیع» از دیدگاه فقها؛ «نهم ربیع» در آثار سید بن طاووس. ادامه مصاحبه حجه الاسلام دکتر سید حسن هاشمی را در این آدرس دنبال کنید👇 https://mobahesat.ir/17051 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
✅ نسل زِد (Z) و گسست اعتقادی ( کوچ شبهات 5 ) 👈🏼 حدود سه سال پیش سلسله نوشته‌هایی پیرامون کوچ شبهات نوشتم و از گسست اعتقادی بین نسلها( از جمله دهه هشتادی نوشتم) که سابقه آن در همین کانال موجود است. گسست اعتقادی و تغییر مبانی و مولفه‌های فکری نسل من روحانی متولد دهه‌های قبل با نسل جدید که کار را به جایی رسانده که در موارد بسیاری انگار نه من شبهات سوالات آنان‌را می‌فهمم و نه ایشان پاسخ‌های من‌را. با رایج شدن اصطلاح نسل زِد (Z) در این مدت، بد ندیدم سخنی از گسستهای اعتقادی با این نسل به میان آورم. 👈🏼 نسل زِد (Z) ( Generation Z) با نام‌هایی چون: نسل‌نت (اینترنت)، نسل‌بومی‌دیجیتال و آدمهای‌فجازی( فضای مجازی)، شناخته می‌شوند. در نگاه جامعه‌شناسان، محدوده این نسل از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان سال شروع و اوایل سال ۲۰۱۰ به عنوان پایان سال تولد این نسل می‌باشد. در ایران نسل Z، به دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها مشهورند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند که در سال‌های 1965 تا 1980 به دنیا آمده‌اند. 👈🏼 ظهور و جا افتادن پدیده فناوری‌های‌رایانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی(Social media) و گسترش اینترنت، نسلی را به وجود آورده که زیست مجازی داشته و وابستگی بالایی که به تکنولوژی و بکارگیری آن در زندگی روزمره خود دارد. این وابستگی به فضای مجازی، حتی به ایجاد کسب‌ وکارها در فضای دیجیتال کشیده شده و باعث بوجود آمدن سرزمین‌های مجازی مِتاوِرس(Metaverse) می‌شود. سرزمینی با شهرها، فروشگاه‌ها، دانشگاه‌های متعدد. در این نوع زندگی هرشخص، با آواتار خود در آنجا زندگی می‌کند، درس می‌خواند، عضوانجمنها شده، با دیگران معاشرت داشته، به دانشگاه رفته، کار و کاسبی راه انداخته و حتی در همین زیست مجازی، ازدواج می‌کنند. 👈🏼 روانشناسان اجتماعی؛ زومرها( همان نسل Z) را طرفدار خلاقیت و نوآوری برشمرده و آنان را دارای ویژگی عزت نفس می‌دانند. این نسل بواسطه داشتن رفاهیات نسبی و کم بودن جمعیت خانواده نسل ایکس(X) برای خود، اطاق تنها و وسایل شخصی بدون دسترس داشته‌اند. بنابر این حس حکم‌رانی اعتماد به نفس خاصی به خود دارند و اجازه ورود هر شخص با ادبیات تکلیفی را نمی‌پسندد. داشتن چنین ویژگی، چالشی برای روحانیت در ارتباط‌گیری با آنان است و باید گفتمان مناسب با آنان را به دست‌آورد. 👈🏼 این آدم‌های فجازی، احساسات شخصی خود را به راحتی برای هم‌نسلهای خود بیان کرده و استاد ارتباطگیری با همدیگر هستند. با این ویژگی، علاقه‌مند به چالش کشیدن احکام مَحرَم و نامحرم، حجاب و ... هستند. زومرها بواسطه زیست در دنیای مجازی و عادت به دهکده جهانی، علاقه‌مند به مرزبندی اعتقادی با دیگران نبوده و بدنبال دستیابی به معنویتی بلا ادیان و یا حداقل متمایل به پلورالیسم و کثرت‌انگاری در دین هستند( این ویژگیهای غالب نسلZ بوده و قابل تعمیم بر تک تک افراد این نسل نیست). منتظر راهکار، پیشنهاد، و انتقادات شما برای نوشته‌های بعدی هستم. ✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🔵 دالان پژواک 1️⃣ خیلی از خبر‌های جَعلی و شُبهاتی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، اگر منطقی تحلیل شود، باورش سخت است که کسی آن را پذیرفته باشد؛ گاهی حتی بنظر خنده‌دار هم می‌آیند. به عنوان نمونه جوانی می گفت: زمانی که روسها قند را وارد ایران کردند، مردم دیدند عجب طعمش با چایی چفت و جفت میشه و حالا هی چایی بخور و پس کی نخور. می‌خوردند و حسابی کیفُور می‌شدند. امّا روسها یادشون رفت سهم ملّاها را از فروش قندها بدهند تا اینکه منبریها رفتندبالای منبر و گفتند: ای مردم قند نخورینااااااا،قند خوردن حرومه، حروووم!!!!. ملّت هم که حسابی حرف گوش کن!!!، گفتند: چَشم، سَمعاً و طاعتاً، دیگه از امروز چای را با قندنمی‌خوریم!!! بالآخره چای تلخ به ز سوزش آتش!!!. روسها هم دیدند ای بابا، قندهاشون روی دستشون باد کرده و فروش نمیره. به صِرافت می‌افتند و بزرگشون میگه: تا سهمیه ملّاها را ندیم، حال و روزمون همینه. زودتر پورسانت فروش را بدید تا ملّاها قند را حلالش کنند. اینها هم وقتی سهمشون را گرفتند، دوباره رفتند بالای منبر و روایت پشت روایت که؛ ای مردم، اون حرفی که برای حُرمت قند زدیم درست بود؛ امّا یه راه حل پیدا کردیم برای حلال کردنش و آنهم اینکه اگر قند رو بزنین توی چایی و بعد بُخورین، دیگه حروم نیست و میشه حلالاً طیباً!!!. 2️⃣ داستان آنقدر خنده دار است که مُرغ زیر پُلُو هم از شنیدنش خنده اش می‌گیرد، امّا پرسش این است که پس چرا برخی باورش می‌کنند؟. پاسخ ساده است؛افرادی که وارد «دالان پژواک» می‌شوند، اطلاعاتی که باور‌های آنها را تأیید می‌کند می‌پذیرند و داده های دیگر را پس می زنند. چنین افرادی هرچه در پذیرش حرفهای بی سند و مدرک و بعضاً خنده آور با گارد باز عمل می کنند، در برابر حرفهای مخالف خود ولو باسند و مدرک و استدلال موضع گرفته و مقاومت می‌کنند. باورهای شکل گرفته جدید ایشان نقش «ابرروایت‌ها» را برای آنان بازی میکند که جلوی پذیرش اطلاعات جدید را می‌گیرد و تقریباً یک غارفکری برای شخص ایجاد می‌گردد. 3️⃣ شبهه افکنان و مخالفان اعتقادی از این تکنیک بخوبی استفاده کرده و با سوء استفاده از شرایط محیطی مخاطب که زمینه پذیرش اخبار و اطلاعات ضد دینی را فراهم کرده، با تزریق حس منفی نسبت به دین و نیروهای مذهبی، او را وارد یک دالان پژواک کرده که مخاطب فقط دوست دارد اخبار و اطلاعاتی که همسو با باور ایجاد شده اش را دارد شنیده و ببیند و آنرا باز نشر دهد. این فرو رفتن در غار فکری و تکرار و بازنشر اطلاعات مسموم آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا یک باور فراگیر برای بخشی از جامعه در یک موضوع که از قبل طراحی شده شکل بگیرد( که براحتی در بین اطرافیانمان نمونه هایش را می بینیم). 4️⃣ وقتی فردی وارد دالان پژواک رسانه‌ای مخالف دینی می‌شود، تمایل به عضویت در گروههایی دارد که اطلاعات و داده های موافق با باورهای مخالف دینی خودش را داشته و شب و روز کارش می شود سَرَک کشیدن ازاین گروه به آن گروه مسموم و حتّی فوروارد کردن این اطلاعات آلوده برای گروههای دوستانه و خانوادگی. ناگفته پیداست که اگر شخصی پُست مخالف و یا پاسخی بگذارد، چند نفر با لجاجت و ادبیّات مناسب و نامناسب روی سرش ریخته میخواهند و کُرک و پَرش را بکنند که چرا از عقاید دفاع می کنی؟ تو مَواجِب بگیری؟ و...!!!. چنین افرادی عضویت و شهروندی خودشان را در جغرافیای مخالفان دینی ولو به اشتباه پذیرفته و برای آن حتّی سربازی و فداکاری هم می‌کنند. 5️⃣ حال تحلیل این مسئله برای ما ساده تر خواهد بود تا بفهمیم چرا برخی افراد، اخبار جعلی و غیر مستند ضد دینی را بهتر از پاسخهای مستند و منطقی می‌پذیرند. البته از باب «یه سوزن به خود و یه جوالدوز به دیگران» باید گفت؛ بعضیها با عقاید مردم چه کردند که خبر دروغ و بی سند، مشتری بیشتری از سخن مستند دارد؟. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ روز مادر و شائبه کودک همسری(شبهه کودک همسری ۳) 1️⃣ چند روزی است به‌واسطه پست‌های جنجالی چند سبلریتی، دوباره تنور شبهه کودک همسری در اسلام حسابی گرم شده است. شبهه‌ای کهنه با چند مثال‌ محدود که در نوشته‌های پیشین این کانال با همین عنوان (شبهه کودک همسری ۱و۲ ) به آن پرداخته شده است. گزارش‌های ازدواج عایشه در سن کم و همچنین روایات تشویق به ازدواج دختران در سنین پایین در نوشته‌های قبلی موردنقد و ارزیابی قرار گرفت. 2️⃣ ذکر این نکته ضروری است‌که حکم سلبریتی‌هایی که به این بحث پرداخته‌اند موضوع این نوشته نیست. بلکه موضوع این نوشته به مستندات و باور شکل‌گرفته‌ای اختصاص دارد که ازدواج حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) را در ۹ سالگی می‌داند. شبهه هم بر اساس پذيرش همین عدد شکل‌گرفته است. 3️⃣ برای تعیین سن ازدواج حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) باید به دو مسئله توجه کرد: 1. سن ولادت ایشان؛ 2. تاریخ ازدواج ایشان. اکثر مورخان اهل سنت (طبقات ابن سعد، تاریخ طبرى، انساب الاشراف بلاذرى، كامل ابن اثير و...)، تولد فاطمه (علیها السلام) را پنج‏ سال پيش از بعثت نوشته ‏اند. امّا کتب حدیثی شيعه (الكافى، ابن مناقب ابن شهرآشوب، كشف الغمه اربلى، بحار الانوار و...) آن را سال پنجم بعثت ذکر کرده‌اند( البته سید بن طاووس به نقل شیخ مفید سال دو بعثت می داند). تا اینجا یعنی ۱۰ سال اختلاف یا حداقل ۸ سال. در مورد تاریخ ازدواج هم اختلافی وجود دارد که آیا سال اول یا دوم و یا سوم پس از هجرت بوده است؛ و این هم ۳ سال اختلاف. همانگونه که عالمان اهل سنت در تعیین سن ایشان اختلاف دارند، عالمان شیعی نیز در این موضوع اختلاف دارند. چنانکه سید محسن امین در کتاب أعیان الشیعة ج۱، ص۳۱۳ می‌نویسد: علماى شیعه در تعیین سن حضرت فاطمه به هنگام ازدواج اختلاف داشته و آنرا تا چهارده سال نیز گفته ‏اند. این اختلاف چنانکه بیان شد به آشفتگی گزارشهای تاریخ تولد و سال ازدواج برمی گردد. ذکر این نکته ضروری است که اگر معیار سن ازدواج را برخی روایات معراج بدانیم، در این هنگام بر اساس مشهورترین دیدگاه این است که معراج در سال دوازدهم بعثت روی داده است، سن ازدواج با پائین تر از نه سال و به یکی دو سه سال می رسد که مردود بودن آن بدیهی است. اهل سنت که سال تولد ایشان را پنج سال قبل از بعثت می‌دانند. می‌گویند: در زمان بعثت ۵ ساله بوده و ۱۳ با پیامبر ص در مکه زندگی کرده و در سال دوم یا سوم هجری ازدواج‌کرده یعنی در زمان ازدواج ۲۰ یا ۲۱ سال داشته است. اقوال عالمان شیعی هم چنانکه بیان شد از نه تا چهارده در نوسان است. 4️⃣ بنابر قول مشهور حضرت علي (علیه‌السلام) در سيزده رجب سال ۳۰ عام‌الفیل (۱۰ سال قبل از بعثت- شیخ مفید، الارشاد، ج۱، ص‎۵) بر این اساس در زمان ازدواج باید سنی حدود ۲۵ سال داشته باشند. 5️⃣ نکته‌ای که باید بدان توجه داشت تعارضی است که بین گزارش‌های تاریخی اهل سنت و روایات کتب روایی شیعه( و البته تعارض خود همین اخبار) در سال تولد حضرت (علیها السلام) وجود دارد. برای جمع‌بندی با مبانی مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸