eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
117 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 استفاده از زباله های پلاستیکی برای خانه سازی 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها 📝 رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی| قسمت چهارم| رنگ قرمز(بخش دوم) ◽️مطلوبیت رنگ قرمز در روایات ▫️در رابطه با رنگ قرمز و کاخهای بهشتی، روایات متعددی است که خداوند برای بندگان صالحش در بهشت، کاخ قرمز فراهم می‌کند. ▫️«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَیتُ بِهَا قَصْراً مِنْ یاقُوتٍ أَحْمَرَ فَقُلْتُ یا جَبْرَئِیلُ لِمَنْ هَذَا قَالَ لِمَنْ أَطَابَ الْکلَامَ ...» (وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 216) ▫️رسول خدا(ص) می‌فرماید: وارد بهشت شدم و در آنجا کاخی از یاقوت قرمز را دیدم. به جبرئیل گفتم: این کاخ قرمز یاقوتی از آن کیست؟ گفت: کسی که سخنش، سخنِ خوب باشد و با مردم خوب سخن بگوید «وَ قولوا للناس حُسنا» ... ◽️برای چنین افرادی قصری از یاقوت قرمز قرار می‌دهند؛ پس معلوم می‌شود که رنگ قرمز، مطلوبیت دارد که خداوند برای بهشتیان یعنی محبوب‌ترین محبوبانش و برای مقربینش، کاخ قرمز می‌سازد. هر چیزی که مطلوبیت شرعی‌اش برای ما ثابت شود، محبوبیتش هم ثابت میشود. ◽️شاید گفته شود در دنیا باید ساده‌زیست بود و کاخ نشینی منافی آن است و به خاطر این تفاوت دنیا و آخرت، مطلوبیت بهشتی رنگ قرمز هم عمومیت ندارد و مطلوب شارع نیست. ولی معنای ساده‌زیستی این نیست که در خانه خوب ننشین؛ این برداشت، اشتباه است. در ◽️ساده‌زیستی به معنای فقیرانه زیستن نیست. ولی این طور هم نیست که هرکسی که پول دارد، هر چه می‌خواهد بسازد و ساختمانش را بالا ببرد. ▫️«قَالَ سَيِّدُنَا الصَّادِقُ(ع): ... فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا» (الأمالي (للطوسي)، النص، ص: 275) اگر خدا به کسی نعمت داده است، استحباب دارد که این داده الهی را نشان دهد و اگر می‌تواند خانه خوب بسازد و در خانه خوب زندگی کند، و این کار اسراف نیست. اگر کسی می‌تواند خانه و ماشین خوب بخرد، این کار او اشکالی ندارد. ◽️البته مواسات اجتماعی هم باید رعایت شود؛ یعنی اگر کسی در محیطی زندگی می‌کند که همه مردمش فقیرند، نباید در آن منطقه کاخ بسازد، چون مبغوضیت شرعی دارد. پس مواسات یعنی در حدی که خلاف عرف جامعه نباشد، می‌تواند مانند سایر مردم، خانه خوب داشته باشد و نباید در خانه کوچک زندگی کند. ◽️روایت داریم که شخصی خانه کوچکی داشت، حضرت فرمودند: چرا در خانه کوچک نشسته‌ای؟ برایت خانه بزرگ تهیه کرده‌ام. آن شخص‌گفت این خانه کوچک را پدرم ساخته و یادگار اوست. حضرت گفت: اگر پدرت بی‌عقل بوده، تو هم باید چنان باشی؟ ◽️در مورد مطلوبیت رنگ قرمز، قرار نیست همه احکام بهشت را به دنیا تعمیم دهیم و در دنیا کاخی با یاقوت قرمز بسازیم. این شاید اصلاً مصداق اسراف باشد چون یاقوت برای خانه‌سازی نیست. اما اجمالاً آمدن لفظ حمراء، نشان‌دهنده مطلوبیت آن است؛ و از روایات، معلوم می‌شود که این رنگ، برای شارع مطلوبیت دارد. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 4 (نمادها3)| 95/10/16 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 تاق رومی یا ایرانی؟ 🔸رومیها یا رومانها سازندگان پیشرفته ترین سازه های تاقی تاریخ معماری غرب هستند.معماران رومی از نیمه اول قرن نخست میلادی به ساخت چفدها و تاقهای سنگی در رم پرداختند.شیوه اجرای انها با شیوه معماران ایرانی تفاوت داشت. در روش انها پس از اتمام دیوارها که به صورت ریختنی اجرا می شد،کار به پاکار چفد با تاق میرسید.از اینجا براساس منحنی چفد یا تاق ،قالبهای چوبی کار گذاشته میشد.معماران رومی از به کارگیری زیاد این قالب ها در ساخت سازهای تاقی ابایی نداشتند (parkings,1979,p90 ) 🔸انها بر دهانه های کوچک از قالبهای چوبی سبک و برای دهانه های بزرگ از قالبهای چوبی سنگین استفاده میکردنداجرای قالبهای چوبی،بسیار پیچیده و زمانبر بود.مانند انچه در امروز در اجرای سازهای میبینیم.(کفراژ).برای نگهداری قالبها نیاز به شمعهای چوبی بوده است؛ زیرا این قالب می بایست متحمل وزن ساختمایه روی آن می شد. 🔸پس از اجرای قالب چوبی، آجرها و یا سفالها را روی آن قرار می دادند؛ سپس آژند (ملات) را روی کار می ریختند (روش ریختنی). در این روش، سطحی یک دست به وجود می آمد که بسیار متفاوت با چفدها و یا تاقهایی بود که معماران ایرانی دانه دانه آجرها را در کنار هم می چیدند تا کل چفد یا تاق را شکل دهند. 🔸چنانچه بیان شد، روش غربی دو ویژگی دارد که آن را از روش رایج در ایران متمایز می سازد. نخست کاربرد گسترده قالبهای چوبی سنگین و دیگر استفاده از روش ریختنی. 🔸اما راه حل ایرانی ها استفاده از لنگه گچی بود.کارکرد راهنما یک وظیفه مهم لنگه گچی است. برای این که بتوانند چفد اصلی آجری را با یکی از نیمرخ هایی که معرفی شد اجرا کنند، ابتدا نمونه گچی آن را می سازند. همان گونه که دیدیم، چفدهای ایرانی، به خصوص نوع چند پرگاری آنها، روشهای ترسیم پیچیده ای دارند که پیاده کردن آن در فضا دشوار است. 🔸راه حل ایرانی آن، ساخت یک نمونه گچی روی زمین است تا پس از انتقال آن به محل کار بتوانند چفد مورد نظر را پیاده کنند. کارکرد تکیه گاه بودن لنگه گچی با کارکرد راهنما بودن آن توأمان است. 🔸همین کارکرد است که اجرای چفدها به خصوص با روش ضربی را میسر می سازد. لنگه گچی به دلیل مقاومت کم آن در برابر بارهای وارده نمی تواند متحمل چند ردیف آجر شود؛ به همین منظور سازندگان در ابتدا یک ردیف آجر را به سراسر بدنه لنگه گچی می چسبانند. 🔸این ردیف آجری خود یک قالب مقاوم می شود و می تواند ردیفهای بعدی آجر را تحمل کند. در این جا لنگه گچی افزون بر راهنما بودن، تکیه گاه ردیف آجرها نیز محسوب می شود. 📚 معماری ایرانی نیارش،غلامحسین معماریان،هادی صفایی پور،ص105-109 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
‍ 📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی | نمادها 📝 رنگهای مطلوب از نظر مذاق شرعی| قسمت چهارم| رنگ قرمز(بخش سوم) ◽️ مطلوبیت رنگ قرمز در روایات ▫️روایت دوم در مورد درخت یاقوتیِ قرمز در بهشت است. «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ غُرِسَتْ‏ لَهُ‏ شَجَرَةٌ فِي الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ ...» (وسائل الشيعة، ج‏7، ص: 209) کسی که «لا إله الا اللّه» بگوید، درختی از یاقوت قرمز برایش در بهشت کاشته می‌شود... . ▫️روایت سوم در مورد ساخت کعبه بر روی سنگ قرمزرنگ است. روزی که خداوند، آدم(ع) را به زمین نازل کرد، امر فرمود، کعبه را در این منطقه‌ که سنگ قرمز دارد، بنا کن. چنین روایتی در مورد حضرت ابراهیم(ع) هم آمده است. ▫️امام صادق(ع): «فَقَالَ یا بُنَی قَدْ أَمَرَنَا اللَّهُ بِبِنَاءِ الْکعْبَةِ وَ کشَفَا عَنْهَا فَإِذَا هُوَ حَجَرٌ وَاحِدٌ أَحْمَرُ فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیهِ ضَعْ بِنَاءَهَا عَلَیه» (وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 210) ▫️حضرت ابراهیم(ع) به فرزندش فرمود: خداوند متعال به ما دستور بازسازی کعبه را داده است. پس خاک‌ها را کنار زدند و سنگ قرمزی نمایان شد. خداوند وحی کرد که خانه کعبه را بر روی این سنگ قرمز بنا کن. ▫️«أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ(ع) عَنِ الْحَرَمِ وَ أَعْلَامِهِ. فَقَالَ إِنَّ آدَمَ(ع) لَمَّا هَبَطَ عَلَى أَبِي قُبَيْسٍ ... أَنَّهُ لَا يَسْمَعُ مَا كَانَ يَسْمَعُ فِي الْجَنَّةِ فَأَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ يَاقُوتَةً حَمْرَاءَ فَوَضَعَهَا فِي مَوْضِعِ الْبَيْتِ فَكَان‏ يَطُوفُ بِهَا فَكَانَ ضَوْؤُهَا يَبْلُغُ مَوْضِعَ الْأَعْلَامِ فَيُعَلِّمُ الْأَعْلَامَ عَلَى ضَوْئِهَا فَجَعَلَهُ اللَّهُ حَرَماً» (وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 221 و 222) ▫️«أَنَّهُ لَا يَسْمَعُ مَا كَانَ يَسْمَعُ فِي الْجَنَّةِ» یعنی در بهشت فقط خوردنی و آشامیدنی نیست؛ بلکه آواهای دلنشین ذکر الهی هم هست. ▫️روایت می‌فرماید: خداوند سنگ بزرگی را بر آدم(ع) نازل کرد و آن را در جایگاه خانه کعبه گذاشت. نور این یاقوت قرمز می‌تابید و خداوند این محدوده تابش نور را حرم قرار داد. یک حرم داریم و یک کعبه، که محدوده حرم، تابش نورِ این سنگ قرمز است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلسه 4 (نمادها3)| 95/10/16 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
‍ 📌 پرورش گیاهان روایی و قرآنی 📝 نخل خرما ◽️طبع: ▫️طبع، طبیعت یا مزاج رطب گرم و تر است اما طبع، طبیعت یا مزاج خرمای خشک که تمر گویند گرم و خشک است. ◽️نماد: ▫️مقصود از" كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ" چيست؟ به قول اکثر مفسرین درخت خرما است.(فخر رازى، ج 19، ص 120.) ◻️اطلاعات پایه: ◽️نام فارسی: ▫️نخل خرما ◽️نام انگلیسی: ▫️DATE PALM ◽️نام علمی: ▫️PHOENIX DACTYLIFERA ◽️ نخل در قرآن: ▫️نام قرآنی خرما، نخل و نخیل است؛ در ۲۰ جای قرآن کریم نام نخل آورده شده که عبارت از: بقره/ ۲۶۶، انعام / ۹۹ و ۱۴۱، رعد / ۴، نحل / ۱۱ و ۶۷ ، اسراء / ۹۱، کهف / ۳۲، مریم / ۲۳ و ۲۵، طه / ۷۱، مؤمنون / ۱۹، شعراء / ۱۴۸، یس / ۳۴، ق / ۱۰، قمر / ۱۰، رحمن / ۱۱ و ۶۸ ، حاقّه / ۷، عبس / ۲۹. (۱۱ ) ◽️بافت گیاه: ▫️چوبی ◽️حداکثر ارتفاع: ▫️36 متر ◽️حداکثر پهنا (قطر تاج): ▫️6-12 متر ◽️طول عمر: ▫️دائمی ◽️نوع برگ: ▫️برگها عمومی پایا هستند و چندین سال روی ساقه باقی می‌مانند. سقوط آنها مانند دو لپه‌ایها به صورت یکپارچه صورت نمی‌گیرد بلکه پایین آنها پاره شده و به صورت رشته‌های فیبری برای مدت طولانی و نامعلوم روی ساقه باقی می‌مانند در اصطلاح لیف خرما را تشکیل می‌دهند. ◽️زمان میوه دهی: ▫️اواخر زمستان تا اواخر بهار ◽️ماندگاری گل بر روی شاخه: ▫️یک دوره رشد ◽️سرعت رشد: ▫️سرعت رشد پایین، حداکثر نیم متر در طول سال ◽️مثمر: ▫️مدل های مثمر و تزئینی دارند. ▫️استفاده از این گیاه در شهر نیز توصیه میشود چراکه باعث فواید معیشتی و اقتصادی به صورت محله ای و شهری دارد علاوه بران خوراک انسان هارا نیز تامین میکند. ◽️معطر بودن: ▫️معطر نیست ◽️خوراکی: ▫️بله، میوه این درخت بصورت خام، ترشی، و روغن کشی از هسته ◽️خاصیت دارویی: ▫️امام على(ع) :خرما بخوريد، چراكه شفاى دردهاست.(مكارم الأخلاق، ص 168.) ▫️رسول اللّه (ص):به زن در ماهى كه زايمان كرده ، خرما بدهيد ؛ چرا كه فرزند او بردبار و پاك مى شود .(مكارم الأخلاق : ج 1 ص 365، بحار الأنوار : ج 66 ص 141.) ◽️نحوه تکثیر: ▫️پاجوش ▫️بذر ▫️کشت بافت ◻️ نیازهای گیاه: ◽️اقلیم مطلوب: ▫️مناطق گرم و گرم و خشک (فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) ◽️نوع خاک به لحاظ شیمیایی: ▫️خنثی ◽️نوع خاک به لحاظ فیزیکی: ▫️لومی ماسه‌ای ◽️دانه بندی مناسب خاک: ▫️3-7 میلیمتر ◽️دمای تحمل گیاه: ▫️منفی هفت تا مثبت سی درجه سانتیگراد و بیشتر ◽️تحمل خشکی یا بی آبی: ▫️در مقابل خشکی و بی آبی مقاومت بالایی دارد ◽️تحمل سایه (نور محیط): ▫️نور پسند (حداقل ۱۲ ساعت نور مستقیم خورشید) ◽️نیاز به آب: ▫️خرما، داراى ريشهٔ افشانى است که در تمام طول خود از قطر يکسان ۱۰-۸ ميلى‌متر برخوردار است و تا ژرفاى خاک نفوذ مى‌کند. اين امر، باعث مى‌شود که خرما در برابر کم آبى بسيار پايدار باشد ولى آبيارى مرتب در ازدياد رشد و ميزان محصول اثر قاطع دارد. ◻️مراقبت‌ها: ◽️آللوپاتی(گیاهانی که با ترشح موادی خاص از ریشهٔ خود مانع رشد گیاهان دیگر شوند): ▫️نوع ریشـه نخل خرما و شـکل توزیع آن در عمق خاک شـرایط خاصی را در نخلسـتان فراهم میسازد. نبود ریشه در خاک سطحی فرصت میانه‌کاری نخلسـتان بـا محصولاتی همچون گندم، یونجه و سـبزیجات را فراهم میسـازد. بنابراین این گیاه در شهرسازی میتواند کارامد باشد چراکه هم درخت و سبزی در کنار هم میتوانند فضای بلوار ها را طنین انداز کنند و همچنین بسط اقتصادی نیز دارند. ◽️مقاومت در برابر آفات: ▫️بسیار بالا ◽️مقاوم بودن در برابر تغییرات شدید آب و هوایی: ▫️نسبتا بالا ◽️مقاوم بودن در برابر املاح و شوری خاک: ▫️بسیار بالا ◽️مقاوم بودن در برابر آفت ها و تهدیدها: ▫️نسبتا بالا ◽️فیتونسیت دار (اثر کشندگی بر باکتری ها و..و ایجاد اثر فرح بخش و شادمانی درانسان) بودن : ▫️بله، در روز ها ◽️دارا بودن قسمت های سمی: ▫️خیر ◽️دارا بودن منظر پاییزی (رنگ برگ): ▫️سبز تیره ◽️دارا بودن منظرزمستانی (رنگ تنه و شاخه): ▫️چوبی و قهوه‌ای ▫️در فضاسازی شهری یا منظری فضاهایی که نیاز به سبزینگی دائمی دارد مناسب است. ◽️حساسیت نسبت به نورپردازی: ▫️حساسیت خاصی ندارد ◽️محل نگهداری: ▫️باغ و بوستان و ساختمان های حیاط دار (غیر آپارتمانی) 💠واحد معماری و شهرسازی مصاف در گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
‍ 📌 معرفی انواع نشانه (به سبک چارلز سندرز پیرس) 🔸 نماد «Symbol » در لغت به معنای نماد، نشانه، دال، نمودگار، تمدن و رمز است. از نظر لغوی نماد،واژه ای فارسی است که در زبان عربی به آن «رمز» و در زبان فرانسه «سمبل» میگویند. نماد، نشانه ای است که به تفسیر کننده نیاز داشته باشد. در نماد، رابطه دال و مدلول قراردادی و اختیاری است.. 🔸 حروف الفبا، زبان های خاص، نشانه های سجاوندی و واژه ها، عبارات و جمله ها نماد هستند . (البته جا دارد بگوییم که تاحدی آیات خدا هستند! و فرضیه طراحی آن توسط چند انسان خیلی کم است چرا آوای حرف "س" با صدا یکی است؟ چرا با speak یکی است؟ یعنی چرا آوای "س" دارد؟بخش قابل توجهی از مفاهیم نمادشناسی زبان ها، فطری هستند و نمیتوانند الزاماً نماد و قراردادی باشند.) 🔸 چنانچه در هنگام خوردن اصواتی تولید میشود مانند "خِرچ،خِرچ" که ما را به یاد واژه (خوردن) می اندازد. یا اصواتی همچون نوشیدن که در زبان ترکی "ایشماخ" و در عربی "شرب" گفته میشود. برای همین هست که میگوییم «بخش» قابل توجهی از زبان ها فطری هستند. 🔸 برای صدا کردن یک شخص از راه دور صوت میزنیم! یعنی حرف "ص" مکرر استفاده میکنیم. اولین حرفی که انتقال پیام رو میده به عنوان نماد، حرف "س" حتی اگر مخفی باشه: پیس پیس (حالت آروم صدا کردن). 🔸در قران نیز خداوند برای وسوسه (که صدایی پنهانی است و که از جاهای مختلفی صورت میگیرد) از واج آرایی "س" استفاده می کند. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari