eitaa logo
واحد معماری و شهرسازی مصاف
8.4هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
118 فایل
وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ... درخواست طراحی @E_Masaf_Memari ارتباط با ما: my.masaf.ir/r/eitaa کتابخانه T.me/Masaf_ArchLibrary مدرسه معماری و شهرسازی مصاف @Masaf_Memari_School تلفن تماس: ۰۲۱۷۵۰۹۸۰۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 یکی از بزرگترین چالش‌ها در فضای شهری تخلیه آب است. 🔸 با این متریال متخلخل(بتن اسفنجی) می‌توان از تجمع آب باران جلوگیری کرد و از طریق سیستم زیر زمینی آب را به فاضلاب شهری راهنمایی کرد. 🔸 تعبیه‌ی این سیستم نیاز به زیرساخت‌های خاص خود را دارد و قبل از قبل از نصب باید هزینه و مشکلات تعویض و نصب مجدد را در نظر داشت. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
🔶 آرمان‌شهر مهدوی 🔸 معماری قرآنی عصر امام مهدی علیه‌السلام از ویژگی‌ها و مختصات ممتازی برخوردار است این معماری با زدودن آثار معماری سکولار و تغییر و تحول در بافت و شکل و فرم معماری، تفکر و مبانی معماری قرآنی را به تمامی نقاط عالم اعلام و گسترش می‌دهد. معماری قرآنی در عصر حکومت امام مهدی علیه‌السلام بر مبانی عدالت، قسط، عبادت، امنیت، آرامش و مصونیت بخشی استوار است و براساس همین مبانی آنچه را مغایر مبانی انسان‌ساز قرآن باشد تغییر و متحول خواهد ساخت. 🔸 تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدوی «یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً» بر روی دو محور اساسی بنیان شده است، یکی تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدی موعود و دیگری گسترش ظلم و جور در آخرالزمان. عدالت آرزوی همیشگی بشریت، اساس کار حیات طیّبه‌ی انسانی(۵) و عمده‌ترین خصوصیت دوران حکومت مهدوی است و این موضوع شامل همه چیز می‌شود و قاعدتاً معماری و شهرسازی که مظهر تمدن است باید این مباحث را بیشتر محقق سازد و شاید به همین دلیل است که از اندک روایت‌های ولیعصر عجل‌الله، چندین مورد مرتبط به معماری و شهرسازی است. 🔸 برقراری عدالت در آرمان‌شهر مهدوی چنان دارای اهمیت است که کوچکترین مسائل شهری هم شامل می‌شود چنانچه در روایت می‌خوانیم: «سدّ کل جناح و کنیف و میزاب الی الطریق» تمامی بالکن‌ها و فاضلاب‌ها و ناودان‌هایی که مشرف و یا واقع در راه مردم هست را می‌بندد. (مفید، ۱۴۱۳، ج ۲: ۳۸۵). 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 صفحات خورشیدی با تکنولوژی جدید 🔸 این صفحات خورشیدی که Smart Flower نامیده می‌شود را یک شرکت اتریشی با الگو از گل آفتابگردان طراحی کرده است. 🔸 از ویژگی‌های آن؛ به صورت خودکار و با GPS خورشید را دنبال می‌کند. - تا ۴۰ درصد تولید انرژی بیشتر دارد. - به صورت خودکار تمیز و خنک و در هنگام شب و طوفان جمع می‌شود. 💠 واحد معماری وشهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝 مطلوبیت وسعت مسکن - بخش چهارم ◻️مدّعای سوم: تأکّد استحباب سعۀ مسکن به قصد تأمین رفاه بیشتر اعضای خانواده ◽️تلاش در جهت تأمین آسایش و رفاه برای اعضای خانواده، يکی از محبوبترین اعمالی است که در شرع اسلام مورد تأکید قرار گرفته است. در آنجا که سرپرست خانواده به انگیزۀ تأمین آسایش و رفاه بیشتر افراد تحت تکفل خویش، به فراهم ساختن مسکن فراخ بپردازد بر محبوبیت شرعی عمل او افزوده می‌شود و برعنوان سعۀ مسکن که محبوبیت شرعی دارد، عنوان تأمین رفاه و آسایش اعضای خانواده اضافه می‌شود و لذا منشأ استحباب شرعی مؤکّد می‌گردد. ◽️کلینی به سند صحیح از امام کاظم(ع) روایت می‌کند، فرمود: ◽️ينْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يُوَسِّعَ عَلَى عِيَالِهِ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۰). ◽️سزاوار است مرد برای عیال تحت تکفلش وسعت و فراخی ایجاد کند. ◽️نیز به سندش از حضرت رضا(ع) روایت می‌کند فرمود: ◽️صاحِبُ اَلنِّعْمَةِ يَجِبُ عَلَيْهِ اَلتَّوْسِعَةُ عَلَى عِيَالِهِ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۰). ◽️بر صاحب نعمت واجب است که برای عیال تحت کفالت خویش وسعت و فراخی فراهم کند. ◽️همچنین کلینی به سند صحیح از حضرت باقر(ع) روایت می‌کند: قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يُؤْتَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِرَجُلٍ فَيُقَالُ اِحْتَجَّ فَيَقُولُ يَا رَبِّ خَلَقْتَنِي وَ هَدَيْتَنِي فَأَوْسَعْتَ عَلَيَّ فَلَمْ أَزَلْ أُوَسِّعُ عَلَى خَلْقِكَ وَ أُيَسِّرُ عَلَيْهِمْ لِكَيْ تَنْشُرَ عَلَيَّ هَذَا اَلْيَوْمَ رَحْمَتَكَ وَ تُيَسِّرَهُ فَيَقُولُ اَلرَّبُّ تَعَالَى صَدَقَ عَبْدِي أَدْخِلُوهُ اَلْجَنَّةَ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۵). ◽️امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مردی را می‌آورند به او گفته می‌شود حجت و برهان خوش را ارائه کن، پس می‌گوید: پروردگارا مرا آفریدی و هدایتم کردی و به من وسعت بخشیدی پس همواره برای بندگان توسعت و گشایش ایجاد کردم و برای آنان آسایش فراهم نمودم، تا در چنین روزی سایۀ رحمتت را بر من بگسترانی و امروز را بر من آسان گردانی پس پروردگار متعال می‌فرماید: بندۀ من راست می‌گوید، او را در بهشت جای دهید. ◽️بنابر آنچه در این روایات و روایات دیگری با همین مضمون آمده، توسعۀ بر افراد تحت کفالت، بلکه توسعه بر هر مخلوق، عملی مستحب شرعی است؛ لذا کسی که به قصد توسعه بر اعضای خانوادۀ خویش، مسکن خود را فراخ‌تر و واسع‌تر کند، افزون بر استحباب توسعۀ مسکن، به استحباب توسعۀ بر عیال نیز عمل کرده است و بدین ترتیب توفیق انجام مستحب مؤکّد یافته است. ◽️استحباب توسعۀ مسکن به طور مطلق، و برای آسایش اعضای خانواده به طور مخصوص، با مفهوم و جایگاه خانه در اسلام کاملاً منسجم و هماهنگ است. از آنجا که خانه در اسلام محل آسایش و آرامش است؛ سعۀ آن نیز مطلوب است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۷-۱۳۸ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 بتن اسفنجی چیست؟ 🔸 بتن‌های اسفنجی در واقع نوعی از بتن‌های سبک هستند که دارای ساختار پوک و متخلخل هستند. بتن‌های اسفنجی اگر چه مقاومت خوبی دارند اما نمی‌توان از آن‌ها استفاده سازه کرد. به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را در ساخت دیوارهای باربر به کار برد. در ادامه بیشتر در مورد انواع، کاربردها و مزایای این نوع از بتن صحبت خواهیم کرد. 🔸 انواع بتن اسفنجی به طور کلی بسته به نوع فرآیندی که در تولید بتن‌های اسفنجی به کار برده می‌شود، می‌توان آن را در دو دسته بتن اسفنجی گاری و بتن اسفنجی کفی جای داد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari
واحد معماری و شهرسازی مصاف
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی 📝مطلوبیت وسعت مسکن - بخش پنجم ◻️مدعای چهارم: تأکّد استحباب توسعه‌ی مسکن برای انجام کارهای نیک ◽️توسعه‌ی مسکن برای انجام کارهای نیک، خود از عناوین محبوب شرعی است که موجب تأکّد شرعی استحباب توسعۀ مسکن می‌شود. ◽️سید رضی در نهج البلاغه، خطبۀ ۲۰۹، روایت می‌کند: ◽️امام علی(ع) در بصره هنگامی که برای عیادت علاءبن زیاد حارثی که از يارانش بود، وارد شد و وسعت خانه‌ی او را دید فرمود: با این خانه‌ی وسیع در این دنیا چه می‌کنی درحالی که در آخرت به آن نیازمندتری، آری می‌توانی با این خانه به آخرت برسی در آن مهمان نوازی کنی، صله‌ی رحم و رسیدگی به بستگانت انجام دهی، حقوق شرعی آن را آنچنان که خدا فرموده ادا کنی، اگر چنین کردی به وسیله‌ی این خانه به آخرت خواهی رسید. ◽️از این روایت استفاده می‌شود، فراخ داشتن خانه برای مقاصد خیر؛ نظیر: مهمان نوازی، صله‌ی رحم و سایر کارهای خیر از نظر شرعی محبوب است، و کاری است که موجب ثواب اخروی می‌شود. ◽️بنابراین توسعه‌ی مسکن به قصد انجام کارهای نیک، موجب تأکّد استحباب آن می‌شود؛ زیرا بر استحباب سعه‌ی مسکن، استحباب سعه‌ی مسکن به منظور انجام کارهای نیک نیز افزوده می‌شود. کلینی به سند صحیح روایت می‌کند: ◽️عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ اَللَّهِ إِنَّا لَنَطْلُبُ اَلدُّنْيَا وَ نُحِبُّ أَنْ نُؤْتَاهَا فَقَالَ تُحِبُّ أَنْ تَصْنَعَ بِهَا مَا ذَا قَالَ أَعُودُ بِهَا عَلَى نَفْسِي وَ عِيَالِي وَ أَصِلُ بِهَا وَ أَتَصَدَّقُ بِهَا وَ أَحُجُّ وَ أَعْتَمِرُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَيْسَ هَذَا طَلَبَ اَلدُّنْيَا هَذَا طَلَبُ اَلْآخِرَةِ (وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۴). عبدالله بن ابی یعفور گفت: شخصی به امام صادق گ(ع) عرض کرد: به خدا سوگند ما در پی به دست آوردن دنیا تلاش می‌کنیم و دوست داریم به دنیا دست پیدا کنیم، حضرت فرمود: دوست داری با دنیا چه کاری انجام دهی؟ آن مرد گفت: با دنیا به خودم و به عیال تحت کفالتم رسیدگی کنم، و با آن به بستگانم کمک کنم و صله‌ی رحم انجام دهم، صدقه بدهم، به حج و به عمره بروم. پس امام صادق(ع) فرمود: این دنیاطلبی نیست، این آخرت طلبی است. ◽️آنچه مطلب فوق را تأیید می‌کند، توصیف سعه مسکن، به توانگری از سوی امیرالمؤمنین(ع) و همچنین در روایت نبوی(ص) که بهترین کمک در راه تقوای الهی را توانگری می‌داند. سید رضی در نهج البلاغه روایت می‌کند: ◽️و بَنَی رَجُلٌ مِنْ عُمَّالِهِ-أی امیرالمومنین (علیه السلام)- بنَاءً فَخْماً، فَقَالَ أَطْلَعَتِ الْوَرِقُ رُءُوسَهَا (نهج البلاغه، حکمت ۳۵۵) یکی از کارگزاران امیرالمؤمنین(ع) ساختمان مجلّلی ساخت، حضرت فرمود: توانگری از اینجا سر برآورده است. «ورق» به معنای نقره است که در اینجا مقصود پول است، یعنی پولداری در این مسکن مجلّل نشان داده شده و از اینجا سر برون آورده است. و کلینی به سند صحیح روایت کرده است: ◽️عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : نِعْمَ اَلْعَوْنُ عَلَى تَقْوَى اَللَّهِ اَلْغِنَى (وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۲۹). بهترین یار در راه تقوای الهی، توانگری است. 📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۸-۱۴۰ 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف: گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 خانه‌ی سمیعی‌ها - گیلان 🔸 خانه فرهنگ گیلان که متعلق به مفخم السلطنه (اسماعیل رحمت سمیعی) مربوط به دوره‌ی قاجار است، در حال حاضر این عمارت تبدیل به خانه‌ی فرهنگ گیلان شده و در آن رویدادهای هنری و فرهنگی برگزار می‌شود. این عمارت آبی و سفید حیاطی بزرگ و درختان مرکبات دارد و دور حوض کوچک وسط حیاطش کاشی‌های قدیمی به چشم می‌خورد. 🔸 عمارت رحمت سمیعی از معدود بناهای به‌جا مانده در محله ساغریسازان رشت است که معماری بومی آن تاکنون حفظ شده است. این خانه با معماری سنتی، ایوان و شاه‌نشین در قسمت شرقی محوطه ساخته شده است. 🔸 عمارت سپیدی که در دو طبقه با ارسی‌های آبی مشبک و شیشه‌های رنگین با تالاری بزرگ و لوستری پرهیبت، به چشم می‌آید. معماری ساختمان سمیعی مبتنی بر الگوی خانه‌های زمان قاجار است. نمای قرینه ساختمان به دلیل پیروی از همین الگوست. حوض گرد وسط حیاط با کاشی‌های قدیمی و منقوش به چهره سلاطین، چشم‌انداز ظاهری بنای اصلی از حیاط با نمای سفید و رنگ فیروزه‌ای است. در طاقی دیوار، دو ردیف مجسمه‌های پرنده روی سیم دیده می‌شود. 🔸 برای ورود به محوطه داخلی خانه فرهنگ گیلان دو پلکان کوچک وجود دارد که به‌طور قرینه در دو سمت ایوان قرار گرفته‌اند. هر دو پلکان بعد از ورودی به پاگردی کوچک به دری می‌رسند که محل ورود به بخش‌های داخلی خانه است. در طبقه اول این خانه، تالار یا ایوان مرکزی با چشم‌اندازی رو به حیاط قرار دارد؛ ایوان وسیعی که با لوستری بزرگ و قدیمی به‌شکل پنجه‌های عقاب، به چشم می‌خورد. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari